Amityville: Prebudenie

Vražednému volaniu neodolá žiaden spánok

Tento nápad v skutočnosti vôbec nepôsobí absurdne, práve naopak, pôsobí dokonale funkčne a zaujímavo. Tínedžerovi by nemal fungovať mozog, vraj už odumrel a telo prežíva v čisto vegetatívnom stave. Matka tomu samozrejme odmieta uveriť, kým dýcha, žije v nej nádej na synovo uzdravenie. Pochybuje naopak jeho sestra, dvojča, podľa vlastných slov prepojené, a vie, že v tele už nikto nie je. Presnejšie, plne o tom bola presvedčená, kým sa do domu nepresťahovali. Tam začalo ožívať, zväčša o 3:15 ráno. Napred otvorilo oči, potom pohlo prstom. A nakoniec začalo komunikovať. Ako keby v ňom skutočne opäť bol James. Belle ale pochybuje. Zistí, akú minulosť mal dom, teda, zistí, že to vedia všetci okrem nej. Dejú sa totiž aj iné čudné veci, cítiť prítomnosť zla, a dosť ťažko je nedávať do súvisu s ňou všetky neočakávané udalosti. Vrátane tých zdanlivo pozitívnych.

17. 10. 2017

A Dark Song

Ťahavo taživé kvílenie

Divák musí byť pripravený na nečinnosť, na slabú priamočiarosť spádu a na minimálny vývoj v deji. Hrdinku týra zdĺhavý a nepríjemný proces, a presne ten by s ňou mal precítiť aj divák. Na pozadí vidíme smrť, vidíme temné sily, duchov a tajomné rituály. Dlho nevidíme ich výsledok, len ich samotná prítomnosť nám ponúka možnosť vstúpiť hlbšie do ženinej hlavy. Nech si vieme predstaviť, aké je asi jej rozpoloženie, keď sa k nim utieka, a ako sa asi cíti, keď kvôli nim toľko obetovala a vydáva sa takým útrapám. Potom, keď prídu duchovia, nejde vôbec o posun, šok, ani prekvapenie. Niečo si vydrela, teraz to konečne má. Kiežby sa z toho ešte vládala tešiť.

26. 9. 2017

13. 4. 2012

Sawney: Flesh of Man

Vernejší obraz Škótska ako Trainspotting
Sawney Bean žil údajne niekedy začiatkom šestnásteho storočia v Škótsku. So svojou družkou bývali v jaskyni, kde splodili mnoho detí, incestom zdegenerovaných vnúčat aj pravnúčat. Živili sa ľudským mäsom smoliarov, ktorí sa pritrafili v noci v okolí jaskyne. Ukrývali sa tak dobre, že obyvatelia okolitých dedín o nich dlho ani nevedeli. Zo zmiznutí sa obviňovali navzájom, a niekoľkých chudákov dokonca zlynčovali. Nakoniec Sawneyho odhalili po neúspešnom pokuse o únos statného a ozbrojeného muža. Kráľ vyslal do jaskyne obrovskú družinu, ktorá rodinu zajala. Mužov popravili, ženy upálili. Toľko hovorí legenda. Jej moderné pokračovanie je, že jeden Sawneyho potomok prežil. Podľa filmu Sawney: Flash of Man rodinnú tradíciu obnovil a v jaskyni naďalej využíva rodinný receptár.
13. 1. 2014

The Loved Ones

Budeš môj prvý. Ja tvoja posledná
Láska máva rôzne podoby a rôzne prejavy. Rovnako aj sklamanie v láske môže každý prežívať inak a inak sa postaviť aj k osobe, ktorá ho odmietne. Niektorí ho prežívajú viac, iní menej a nakoniec sú tu ľudia, ktorí cítia potrebu pomstiť sa. Akú podobu však môže nabrať hnev za neprijatie pozvania na ples sa nikomu z nás asi ani nesnívalo. 25. 10. 2010

13 Sins

Andrej Gomora | 15. 5. 2014
0
4/10
comedy, exploitation, psycho

Hriech zbytočnosti

Veriť v šťastný koniec filmov ako Would You Rather je asi ako reagovať na emaily dcér nigérijských obchodníkov alebo ponuky na zväčšenie penisu. Rozdiel je akurát v žánri, keďže dostať sa do spárov Reader´s Digest vás predsa len asi nebude stáť život, prípadne dôstojnosť. Takmer rovnaký námet k nám teraz prichádza v americkom remaku filmu 13: hra smrti, pod názvom 13 Sins.

„Prídu ďalšie úlohy, po čísle 13 z neho vraj bude milionár."

Elliot je ideálna obeť výkupcu duší. Dieťa na cesta, svadba za rohom, postihnutý brat potrebuje liečbu, rasistický otec nemá kde bývať. A miesto povýšenia ho z práce vyhodia. Vševedúci hlas z telefónu začne jednoducho. Peniaze za zabitie muchy, ešte viac ak ju zje. Prídu ďalšie úlohy, po čísle 13 z neho vraj bude milionár. Rozplakať dieťa ešte zvládne, pri troche snahy aj zájsť s mŕtvolou na kávu. Stupňuje sa nielen náročnosť, ale klesá aj miera neškodnosti. Elliot sa znemožňuje pred rodinou, snúbenicou aj budúcimi svokrovcami. Naháňa ho polícia a ľuďom prestáva ubližovať len vtipne.

„V trápnych situáciách sa dej zamotá, a nám sa časom začne žiadať niečo viac."

Okrem priameho deja má film aj niečo na spôsob vedľajšej línie, človek sa snaží o hre čo najviac zistiť. Nič zaujímavé sa v nej nedozvieme, v podstate sa len snaží poukázať na široký rozsah hry a na možnosť existencie jej hlbšieho zmyslu. Hlavný dej odsýpa rýchlo. Tak ako postavu, aj nás navinie na túžbu po peniazoch a čakáme, čo bude ďalej. Niektoré úlohy sú nápadité a kým začne ísť do tuhého, dokážu byť vtipné. Elliot je síce nesympatický lúzer a v pozícii smoliara bez peňazí značne nadsadený. Dokážeme sa ale stotožniť s jeho zvedavosťou aj túžbou vyriešiť svoje problémy. Úlohy sa uveriteľne stupňujú, takže je pochopiteľné ako sa do hry dostal a ako už sa mu nechce vycúvať. V trápnych situáciách sa ale dej zamotá, a nám sa časom začne žiadať niečo viac. Ešte aj prvá brutálna scéna vyznie na spôsob čiernej komédie, no minimálne dusne.

„Exploitovo drsný dojem kazí nádych komickosti, do ktorej sa film zložitými konštrukciami prepletie."

Ťaživo by mala pôsobiť Elliotova rastúca beznádej, keď už nemôže prestať plniť úlohy za žiadnych okolností. Prenasledujú ho, je zúfalo osamelý, ničomu už nerozumie a len chce mať všetko čo najskôr za sebou. Tu vstupuje niečo ako myšlienka filmu, teda že hra človeka zmení. Spočiatku k tej pristupuje pozitívne, ako ku hre. Aj keď sa mu nie všetko páči, s optimizmom vždy hľadá najlepšie riešenie a z úspechov sa úprimne teší. Cieľom hry samozrejme nie je robiť človeku radosť. Chce ho dohnať k dovtedy nepredstaviteľným činom a navyše v ňom nechať dojem, že ich vykonal z vlastnej vôle. Elliot sa do dokonalej zúfalosti skutočne prepracuje, a tú sa snaží zobraziť finále. Exploitovo drsný dojem ale kazí nádych komickosti, do ktorej sa film zložitými konštrukciami prepletie.

Hra je tajomná, takže je úplne v poriadku ak nám nevysvetlia všetky detaily jej priebehu. Lenže pochopiť nejde ani niektoré správanie postáv, hlavných aj vedľajších. Vypointenie pôsobí prvoplánovo, ako snaha šokovať keď sa dá význam dovtedy bezvýznamnému a všetko sa vysvetlí. Už len čerešničkou je posledná scéna s ukážkou sedliackeho rozumu, pri ktorej by sa každý mal chytať za hlavu, koľká krása je v jednoduchosti.

13 Sins sa stráca niekde medzi exploitom, komédiou a thrillerom. Pointa nie je dosť silná, aby film pôsobil inteligentne, na čistú komédiu zase nemá dosť nápadov. Brutálnych je len pár scén, inak ide exploit predovšetkým cez stiesnenosť a beznádej. Snaha to nakoniec nie je úplne márna, trochu znechutenia v nás film zanechá, rovnako ako nás trochu pobaví a trochu nás nechá sa zamyslieť. Zo všetkého najviac ale cítiť jeho prvoplánovosť a povrchnosť. Čo už čakať od amerického remakeu.