hororo.sk - filmový web z mäsa a kostí. Na sklade vždy čerstvé kúsky.

najčítanejšie recenzie.

 

Chain Letter

Spam patrí dok koša, nie do kina
Ak túto správu nerozošlete do 24 hodín štyrom ďalším ľuďom, tak po a) vám vypadajú všetky zuby, po b) znásilní vás váš najlepší kamarát alebo po c) príde si po vás vrah a zomriete brutálnou smrťou. Áno, cé je správne! 23. 3. 2011

Neutečieš/ It Follows

Hororová extáza pre klubového diváka
Predstavte si, že niekto za vami kráča. Nebeží, neskáče, nelieta ani nepoužíva dopravné prostriedky. Len bez prestania kráča smerom k vám, nech ste kdekoľvek. Môžete mu utiecť, môžete sa autom, vlakom, lietadlom presunúť kdekoľvek chcete. On za vami bude aj tak kráčať, nech k vám dorazí za hodinu, deň či rok. Znova mu utečiete a on bude za vami znova kráčať dňom aj nocou. Skôr či neskôr si to každý musí priznať. Neutečieš, pretože ako hovorí anglický názov, It Follows.
14. 5. 2015

To/ It

Kto sa postará o veselé detstvo, ak nie klaun?

Je zvláštne, že dielo sa zatiaľ dočkalo len jedného televízneho spracovania, keďže mnoho jeho častí pozná skoro každý z viacerých odkazov a paródií. Román patrí medzi Kingove dlhšie, odohráva sa v dvoch časových obdobiach, pričom film nám tentokrát prináša to prvé. V ňom vidíme koniec školského roka v meste Derry, kde mizne šesťkrát viac dospelých ako je americký priemer, pri deťoch je to ešte horšie. Vidíme skupinku chlapcov a jedno dievča, z ktorých každého niečo straší. Jednému pred pol rokom zmizol mladší braček. Vidia, ako ich ich strach požiera. Ako sa stáva skutočným, a ako sa ľudia v ich okolí strácajú. Pátrajú po jeho pôvode, skúmajú zvláštne udalosti vo svojom meste. Nemá zmysel skrývať sa, vyčkávať. Tak ako sa musia postaviť miestnym grázlom, musia sa priamo postaviť aj samotnému zlu. Spoločne, a zomknutí.

12. 9. 2017

The Burning

Horúce osemdesiate roky
Intenzitu vraždenia tínedžerov v osemdesiatych rokoch ťažko pokladať za náhodnú. Jej vysvetlení sa ponúka veľa, hneď ako prvá by mohla byť hlboká nenávisť voči nadchádzajúcej generácii, keď Američania po niečom na spôsob Battle Royale túžili už dávno pred Japoncami. Rovnako by tu ale mohlo ísť o objavenie širšej využiteľnosti mladých tiel, nie len na ich krájanie. Azda najslávnejšou sa v tomto smere stala siahodlhá séria Piatka trinásteho, narážajúca vďaka filmu Jason X až na absolútne dno. Načasovanie do letnej sezóny párenia v najvhodnejšom revíri tábora pre pubertiakov veľmi pomohlo zvýrazniť erotický element. Ten istý recept využil aj o niečo menej známy, no minimálne rovnako kvalitný horor The Burning.
22. 4. 2014

Bear

Medveď je živý, ale nezáživný

Jeden spoločný výlet dvoch znesvárených bratov a ich partneriek na rodinnú párty prekazí nehoda. Ich auto zíde z cesty a štvorica uviazne v lese, kde stretnú medvediu samicu, zrejme podobne vyplašenú ako oni sami. Jeden z bratov však stratí nervy a medvedicu chladnokrvne zastrelí. Pár nábojov si však mal nechať. Prichádza totiž samec, ktorý je lačný nie ani tak po ľudskom mäse, ako skôr po pomste.

20. 9. 2010

recenzie.

Pet

Andrej Gomora | 20. 4. 2017
0
6/10          
žáner:
claustrophobic, exploitation, psycho

Ktorého majiteľa si domáce zvieratko nezotročí?


Môže mať aj výhodu, ak si žena nedokáže vôbec zapamätať muža, ktorý jej chce dokola neúspešne dvoriť. On to totiž môže skúšať stále znova, vždy inak a nanovo, bez toho, aby zo seba robil otravného chudáka, čo sa do nej zamiloval. Pravda je, že ak si ani len nezapamätá, že sa s ňou rozprával a volal ju na koncert, zrovna jej typ asi nebude. Čo už ale Seth dá za ďalší pokus, na tú trochu poníženia je zvyknutý. A keď raz zistí, že to skrátka nemá zmysel, skúsi to inak, spraví si z krásnej Holly svoj Pet. Jemu ale akosi v živote nič príliš nevychádza.

„V klietke asi byť nechce, no ona vôbec nevie, kde by presne chcela byť a ako by túžila, aby sa jej život vyvíjal.“

Seth pracuje v psom útulku, je nám vykreslený ako večný skrachovanec. Holly na tom nie je oveľa lepšie, robí čašníčku, jej absolútny nezáujem o Setha je aj tak pochopiteľný a presvedčivý. Rozhodnutie uniesť ju a zatvoriť do klietky máme vnímať ako prejav nepremysleného zúfalstva, keď ani samotný Seth presne nevie, čo ním chcel dosiahnuť. Veľmi podobne je na tom zároveň aj Holly, ktorej postoj k novej situácii je tiež značne nerozhodný a neurčitý. V klietke asi byť nechce, no ona vôbec nevie, kde by presne chcela byť a ako by túžila, aby sa jej život vyvíjal. Preto ešte skôr, ako sa začnú diať a opisovať čudné veci, ich položenie nevnímame ako klasický vzťah úchylného väzniteľa a zúfalej väznenej.

„Seth sa má stať súčasťou jej sveta, má sa prispôsobiť jej mentálnemu nastaveniu, ku ktorému sa nedávno dopracovala.“

Tie čudné veci začnú prichádzať od Holly, z opisov jej dovtedajšieho života. Rozpráva sa s halucináciou svojej niekdajšej najlepšej priateľky, čo by ešte možno u uväznenej a osamelej osoby nebolo celkom nepochopiteľné. Ani to, ako sa ona ako dominantná začne so submisívnym Sethom hrať hry. Čudné je, že nejde o hry vedúce k jej oslobodeniu, jej ciele pri ovládnutí situácie sú iné. Chce Setha k niečomu stiahnuť, dotlačiť ho k určitému správaniu ďaleko mimo bežných ľudských vzorcov. Seth sa má stať súčasťou jej sveta, má sa prispôsobiť jej mentálnemu nastaveniu, ku ktorému sa nedávno dopracovala. Život v klietke a bezmedzná oddanosť jej do neho zapadajú oveľa lepšie, ako do čohokoľvek zo Sethových pôvodných úmyslov.

Po predstavení postáv v ich povrchnej a zdanlivej normálnosti či hrubej konvenčnosti prichádza práca s ich zvrhlosťou, kde jasne dominuje Holly. Úvodná ťaživo psychologická dráma či thriller sa postupne skĺzava smerom k hororu, čo je vyslovene jej zásluha. Ona je tá skutočne strašidelná a hrozivá. Je v nej zlo, ktorým Setha postupne ovláda vďaka jeho oddanosti. Predsa bol do nej zamilovaný, nech sa tak teraz správa, ukáže, nakoľko silne je na ňu napojený, čo všetko je schopný kvôli nej spraviť. Možno mal pôvodne vlastné ciele, tie sa ale stanú nepodstatnými. Lásku nič neporazí.

„Hlavne obaja pôsobia komicky, nekonvenčne a prekvapivo. Preto sa môže poľaviť od presvedčivosti.“

Viacero násilných scén pôsobí vykonštruovane, vidíme niekoľko nepravdepodobných náhod. Ich cieľ začne byť dokola ten istý, vykresliť Holly ako extrémne zvrhlú, a Setha ako úplného chudáka. Príde aj prvok zvráteného a ťaživého humoru, keď už si film vzal za cieľ pôsobiť neočakávane a perverzne, prekvapiť nás čo najdokonalejšou úchylnosťou tam, kde by sme to nečakali. Nejde tu o budovanie napätia, len o vytvorenie originálneho exploitu, v ktorom chudák môže byť o to úbohejší, keďže si za svoj osud môže sám. A trýzniteľ prehnane zvrátený, keďže ho do jeho polohy dostali iní. Hlavne obaja pôsobia komicky, nekonvenčne a prekvapivo. Preto sa môže poľaviť od presvedčivosti.

Pet by bol klasický exploitation, akurát sa nevyžíva v tom najbežnejšom mučení a trápení, ako ho poznáme. Úlohy sú v ňom vymenené, zmiešané, komplikovane prepletené. Neponúka presne to, čo by ste od neho čakali, tiež sa ale nedá povedať, že by v ťaživom a znechucujúcom pôsobení na diváka výrazne zaostával. Ak máte radi, ak na vás film pôsobí týmto štýlom, nemusel by vás sklamať, skôr by vás mohol potešiť svojou sviežosťou. Nakoniec ale o nič viac ako priemerný exploitation nejde.

Galéria k článku
Diskusia k článku (0 príspevkov) Pridať príspevok
Odporúčané filmy