La Horde

Búrka v pohári krvi alebo samotná krv ešte dobrý horor nerobí

Romero po francúzsky? Ak ste rovnako naivný ako ja, pravdepodobne vám to už napadlo, keď som spomenul Noc živých mŕtvol. Akákoľvek podobnosť s Romerom však končí pri námete. La Horde vyzerá amatérsky (vo všetkých možných smeroch) vedľa ktoréhokoľvek Romerovho filmu, je jedno, či si na porovnanie zoberieme staručkú Noc alebo najnovšie Survival of the Dead.

17. 6. 2010

Primal

Predkus lásku nezastaví
Zápletka teda nie je nijak zložitá a jej priebeh je predvídateľný. Spracovanie však až takmer prekvapivo dobre funguje. Nízkorozpočtový štýl pôsobí bezprostredne, pritom vôbec nie amatérsky alebo rušivo. Aj keď gore, ktoré tu vidíme, je explicitnosťou značne podpriemerné, jeho vnímanie a prežívanie pôsobí pomerne silne. Odľahlé lesy a auto, ktoré čoskoro stratí svoju funkciu, pôsobia stiesňujúco a beznádejne. Hrozba je z tých slabších, ide predsa len o jednu ženu, len o niečo silnejšiu. Navyše, bojí sa ohňa. Kvalitná je však práca s touto hrozbou a s postavami vo vzťahu k nej.
6. 10. 2011

47 Metrov

Ďalší nenáročný žralok

Do postáv sa napriek všetkému dá celkom vžiť, hlavne do tej s odporom k adrenalínovému zážitku. Svojím spôsobom ide o pomerne uveriteľný scenár, pôsobí akurát trochu príliš komplikovane. Dievčatá sú v klietke na dne mora, žraloky nad nimi pôsobia skôr ako konštanta znemožňujúca ich návrat, než ako bezprostredné a napínavé ohrozenie. Film s nimi do značnej miery aj tak pracuje, nesnaží sa nimi prekvapiť. Napína skôr tým, ako ich dlho neukazuje. Postavy dostáva do situácií, kedy by sme útok žraloka čakali každú chvíľu aj bez toho, aby nám túto hrozbu pripomínal. Vďaka tomu sa zaobíde aj bez lacných ľakačiek, stačí mu len žmýkať prostredie. To je celé ako jedna veľká ľakačka.

27. 7. 2017

Annabelle

S Chuckym bola aspoň sranda
Dramatik českého pôvodu Tom Stoppard vo svojej hre Rosencrantz a Guildenstern sú mŕtvi rozvinul príbeh dvoch vedľajších postáv Shakespearovho Hamleta. Nesú anglickému kráľovi tajný odkaz, že má Hamleta popraviť. Ten ich ale prekabáti, správu vymení a namiesto neho popravia ich dvoch. Účelom hry bolo ukázať, aký absurdný bol vývoj situácie z ich pohľadu, keď nemali potuchy čo sa okolo nich deje a ako sa k vlastnej poprave dopracovali. Dôvody spraviť pre vedľajšie postavy samostatné dielo teda môžu byť aj zaujímavé. Na rozdiel od popularity postavy v diváckych anketách a možnosti na úspechu hlavného diela ďalej ryžovať. Pamätáte si na bábiku krátko spomenutú vo V zajatí démonov, menom Annabelle?
9. 10. 2014

Vittra/ Wither

Pomsta za všetky zlé remaky
Švédom chýbajú skúsenosti s horormi vo všeobecnosti, so zombíckymi obzvlášť. Doteraz údajne vznikol presne jeden. Druhý v poradí sa rozhodol nespoľahnúť sa na originalitu, a radšej si vypožičať know-how z cudziny. Balansuje tesne na hranici plagiátu Evil Dead a volá sa Vittra, po anglicky Wither.

Skupinka mladých ľudí, čo sa vyberie do osamotenej chaty uprostred lesa, je tu o niečo väčšia. Mladé blondíny a šviháci, niektorí v pároch, niektorí hľadajúci pár. Tešia sa na zábavu, no veľa sa im jej nedostane. Prvá náhodou nájde pivnicu, a samozrejme do nej bez váhania vlezie. Vráti sa iná. Najprv si len myslia, že toho veľa vypila. Kým sa nezačne vrhať na ostatných nie preto, že je nadržaná, a nezačne javiť záujem o úplne iné časti cudzích tiel, ako zvyčajne. Koho uloví, ten sa k nej pridá. Ostatným potom nezostane iné, ako sa schovávať a brániť.

6. 12. 2013

Maggie

Andrej Gomora | 16. 6. 2015
0
5/10
psycho, zombie/infection

Zombíci a Arnoldova nežna tvár

Keby ste si mali vybrať jedného človeka, s ktorým by ste medzi zombíkmi chceli bojovať o prežitie. Povedzme si rovno, možnosť Arnolda Schwarzeneggera znie tak dobre, že by vám v ňu ani nenapadlo dúfať. Nemusel by to dokonca byť ani Terminátor, Connan, Hercules a dokonca ani guvernér Kalifornie. Stačilo by to steroidmi nadopované monštrum s neustálou snahou tváriť sa dobrácky. Arnoldova herecká kariéra by zjavne ani na staré kolená nemala byť nudná, rozhodol sa ju obohatiť práve o zombícky horor. Volá sa Maggie.

„Program samozrejme má aj svojich odporcov, ľudia sa nakazených boja."

Zase úplne normálny horor to ale nie je. Skôr ďalšia hra s nákazou a postapokalyptickým svetom. Tentokrát totiž u uhryznutých identifikovali dobu, za ktorú u nich šialenstvo a agresivita prepukne. Po tento čas nie je dôvod, aby zostali niekde zavretí, môžu sa vrátiť k rodine. Práve ako Arnoldova, či presnejšie Wadeovi dcéra Maggie. Mal ju s prvou manželkou, doopatrovať ju teraz idú s druhou, akurát jej deti pre istotu pošlú k tete. Program samozrejme má aj svojich odporcov, ľudia sa nakazených boja. Rodina teda netrpí len čakajúc na prepuknutie chute na mäso u Maggie. Zo všetkých strán počúvajú, že by vôbec nemala byť medzi ľuďmi, rovnako ako mnohí jej podobní. Vrátane prvej lásky. Pritom samozrejme život nemôže byť vo svete zombíkov ľahký. Nejde elektrina, infraštruktúra sa len pomaly spamätáva. A ako inak, každú chvíľu sa musí objavovať nejaký divoký nakazený, prípadne taký, ktorého rodina odmietla načas odovzdať.

„V ústredí samozrejme musí byť Arnold, otec a ochranca."

Ak už by ste aj Arnolda čakali v horore, určite nie v jeho kombinácii s komornou psychodrámou. Akcie je tu totiž skutočne minimum. Ešte úvod sa javí dramaticky, potom už film stavia hlavne na tiché napätie. Scén so zombíkmi je tu málo, tá najvýraznejšia sa pritom ani nesnaží tváriť strašidelne. Oni totiž zombíci nemajú byť strašidelní, majú slúžiť len ako memento. Na čo sa chuderka Maggie mení. Vnímať by sme mali jednak jej pohľad, možno najmenej výrazný. Aspoň vo vzťahu k vlastnej premene, už viac prežíva muky bývalého priateľa. V ústredí samozrejme musí byť Arnold, otec a ochranca. Jemu na dcére skutočne záleží, spraví pre ňu čokoľvek, trápi sa s ňou, no zároveň je ochotný urobiť, čo bude treba. Nakoniec vnímame strach jeho druhej manželky. Síce oddanej, no zjavne z Maggie nemá dobrý pocit. Bojí sa jej.

„Mnoho z elementov stavajúcich hrozné vyhliadky skrátka nefunguje a pôsobia iritujúco hlúpo."

Dokonale vysvetlené síce všetko nie je, ale pár logických nezmyslov od začiatku kazí dojem. Od diváka sa očakáva určité pochopenie a spolupráca pre pôsobenie, aké sa snaží film vyvolať. Čo síce nie je nezvyčajné pri hororoch, keď sa už ale hráme na psychodrámu, patrilo by sa o niečo viac presvedčivosti. Zároveň sa zdá, že svet je v troskách, no spoločnosť ako keby to až tak netrápilo. Všetko je premyslené a funguje, nakazeným sa vychádza v ústrety. Akurát v karanténe sa nechávajú navzájom jesť a keď už to treba skončiť, nejde to inak ako po čase im spôsobením hroznej bolesti. Mnoho z elementov stavajúcich hrozné vyhliadky preto skrátka nefunguje a pôsobia iritujúco hlúpo.

„V tom, o čo sa snažia, sú presvedčivé v podstate všetky postavy."

Postup nákazy na Maggienom tele je viditeľný a nechutný. Niečo na spôsob jej prejavov ale zďaleka predbieha divákova nedočkavosť. Maggie ako taká je totiž vykreslená neporovnateľne menej ako Arnoldovo prežívanie toho, čo sa s ňou deje. Autori sa tu pustili skutočne do ťažkej témy. Pozadie odflákli a v prípade samotnej Maggie ako keby sa vopred vzdali pokusov ísť do hĺbky. Film zostáva na povrchu, kde niečo z neho aj funguje. Hlavne Arnold, a dokonca nie len ako atrakcia. V tom, o čo sa snažia, sú presvedčivé v podstate všetky postavy. Ide z nich aj trocha napätia, aj keď to ostáva viac menej na úrovni psychodrámy. Nič nemení, ani keď prichádza na násilie či jeho hrozbu. Hororoví sú len zombíci, ak teda tí na definíciu hororu stačia. Zároveň ale film nefunguje dokonale ani ako psychodráma, je príliš povrchný a zjednodušený. I keď je jasné, že priority tvorcov boli viesť diel týmto smerom.

Maggie je pozerateľný film, s trochou napätia a ešte menšou trochou drsností. Miešanie žánrov sa v tomto prípade určite nejaví ako problém bolo ho len treba domyslieť, respektíve dopracovať. Stačilo dotiahnuť aspoň jednu z jeho zložiek. Teda vytvoriť fungujúce a zmysluplné hororové pozadie, prípadne dať psychodráme skutočnú hĺbku. Samozrejme, ideálne by bolo oboje. Veľa ľudí si nakoniec film pozrie už len kvôli Arnoldovi. Nadšení síce asi nebudú, no nemali by byť ani vyslovene naštvaní. Videli Arnolda v plnej dôstojnosti.