Korisť

Žraločí horor, len s aligátorom

Žraločie horory sme tu mali tri letá po sebe, už ten posledný cítil, že toho začína byť priveľa, musí sa trocha odlíšiť. Bez vodného zvieraťa to nešlo, nech majú ľudia na čo myslieť, keď sa pôjdu kúpať. Aligátory severoamerické majú ročne na svedomí zhruba rovnako zanedbateľný počet obetí ako žraloky, na rozdiel od takého krokodíla nílskeho. Ten ročne zožerie až do tisícky ľudí a medzi predátormi loviacimi ľudí ako korisť sa mu často prisudzuje svetové prvenstvo. Zato aligátor má to šťastie, že žije v privilegovanej Amerike. Preto z neho toho leto spravili hviezdu filmu Korisť.

16. 7. 2019

21. 9. 2015

12. 11. 2018

11. 2. 2015

Jessabelle

Odkaz mŕtvej matky pre mŕtve dieťa
Mať v kinách v priebehu mesiaca dva horory, ktorých názvy sú spolovice rovnaké ženské mená znie ako šibalský žartík. Hlavne keď za ten mesiac v našich kinách iné horory neboli. Annabelle bola už sama osebe nepodarený pokus o vtip. Takže právom vzbudzuje nedôveru ten, kto sa od nej nesnaží čo najviac dištancovať. Hovorme si, že ide o náhodu, a snažme sa na Jessabelle pozerať bez predsudkov.
20. 11. 2014

Maggie

Andrej Gomora | 16. 6. 2015
0
5/10
psycho, zombie/infection

Zombíci a Arnoldova nežna tvár

Keby ste si mali vybrať jedného človeka, s ktorým by ste medzi zombíkmi chceli bojovať o prežitie. Povedzme si rovno, možnosť Arnolda Schwarzeneggera znie tak dobre, že by vám v ňu ani nenapadlo dúfať. Nemusel by to dokonca byť ani Terminátor, Connan, Hercules a dokonca ani guvernér Kalifornie. Stačilo by to steroidmi nadopované monštrum s neustálou snahou tváriť sa dobrácky. Arnoldova herecká kariéra by zjavne ani na staré kolená nemala byť nudná, rozhodol sa ju obohatiť práve o zombícky horor. Volá sa Maggie.

„Program samozrejme má aj svojich odporcov, ľudia sa nakazených boja."

Zase úplne normálny horor to ale nie je. Skôr ďalšia hra s nákazou a postapokalyptickým svetom. Tentokrát totiž u uhryznutých identifikovali dobu, za ktorú u nich šialenstvo a agresivita prepukne. Po tento čas nie je dôvod, aby zostali niekde zavretí, môžu sa vrátiť k rodine. Práve ako Arnoldova, či presnejšie Wadeovi dcéra Maggie. Mal ju s prvou manželkou, doopatrovať ju teraz idú s druhou, akurát jej deti pre istotu pošlú k tete. Program samozrejme má aj svojich odporcov, ľudia sa nakazených boja. Rodina teda netrpí len čakajúc na prepuknutie chute na mäso u Maggie. Zo všetkých strán počúvajú, že by vôbec nemala byť medzi ľuďmi, rovnako ako mnohí jej podobní. Vrátane prvej lásky. Pritom samozrejme život nemôže byť vo svete zombíkov ľahký. Nejde elektrina, infraštruktúra sa len pomaly spamätáva. A ako inak, každú chvíľu sa musí objavovať nejaký divoký nakazený, prípadne taký, ktorého rodina odmietla načas odovzdať.

„V ústredí samozrejme musí byť Arnold, otec a ochranca."

Ak už by ste aj Arnolda čakali v horore, určite nie v jeho kombinácii s komornou psychodrámou. Akcie je tu totiž skutočne minimum. Ešte úvod sa javí dramaticky, potom už film stavia hlavne na tiché napätie. Scén so zombíkmi je tu málo, tá najvýraznejšia sa pritom ani nesnaží tváriť strašidelne. Oni totiž zombíci nemajú byť strašidelní, majú slúžiť len ako memento. Na čo sa chuderka Maggie mení. Vnímať by sme mali jednak jej pohľad, možno najmenej výrazný. Aspoň vo vzťahu k vlastnej premene, už viac prežíva muky bývalého priateľa. V ústredí samozrejme musí byť Arnold, otec a ochranca. Jemu na dcére skutočne záleží, spraví pre ňu čokoľvek, trápi sa s ňou, no zároveň je ochotný urobiť, čo bude treba. Nakoniec vnímame strach jeho druhej manželky. Síce oddanej, no zjavne z Maggie nemá dobrý pocit. Bojí sa jej.

„Mnoho z elementov stavajúcich hrozné vyhliadky skrátka nefunguje a pôsobia iritujúco hlúpo."

Dokonale vysvetlené síce všetko nie je, ale pár logických nezmyslov od začiatku kazí dojem. Od diváka sa očakáva určité pochopenie a spolupráca pre pôsobenie, aké sa snaží film vyvolať. Čo síce nie je nezvyčajné pri hororoch, keď sa už ale hráme na psychodrámu, patrilo by sa o niečo viac presvedčivosti. Zároveň sa zdá, že svet je v troskách, no spoločnosť ako keby to až tak netrápilo. Všetko je premyslené a funguje, nakazeným sa vychádza v ústrety. Akurát v karanténe sa nechávajú navzájom jesť a keď už to treba skončiť, nejde to inak ako po čase im spôsobením hroznej bolesti. Mnoho z elementov stavajúcich hrozné vyhliadky preto skrátka nefunguje a pôsobia iritujúco hlúpo.

„V tom, o čo sa snažia, sú presvedčivé v podstate všetky postavy."

Postup nákazy na Maggienom tele je viditeľný a nechutný. Niečo na spôsob jej prejavov ale zďaleka predbieha divákova nedočkavosť. Maggie ako taká je totiž vykreslená neporovnateľne menej ako Arnoldovo prežívanie toho, čo sa s ňou deje. Autori sa tu pustili skutočne do ťažkej témy. Pozadie odflákli a v prípade samotnej Maggie ako keby sa vopred vzdali pokusov ísť do hĺbky. Film zostáva na povrchu, kde niečo z neho aj funguje. Hlavne Arnold, a dokonca nie len ako atrakcia. V tom, o čo sa snažia, sú presvedčivé v podstate všetky postavy. Ide z nich aj trocha napätia, aj keď to ostáva viac menej na úrovni psychodrámy. Nič nemení, ani keď prichádza na násilie či jeho hrozbu. Hororoví sú len zombíci, ak teda tí na definíciu hororu stačia. Zároveň ale film nefunguje dokonale ani ako psychodráma, je príliš povrchný a zjednodušený. I keď je jasné, že priority tvorcov boli viesť diel týmto smerom.

Maggie je pozerateľný film, s trochou napätia a ešte menšou trochou drsností. Miešanie žánrov sa v tomto prípade určite nejaví ako problém bolo ho len treba domyslieť, respektíve dopracovať. Stačilo dotiahnuť aspoň jednu z jeho zložiek. Teda vytvoriť fungujúce a zmysluplné hororové pozadie, prípadne dať psychodráme skutočnú hĺbku. Samozrejme, ideálne by bolo oboje. Veľa ľudí si nakoniec film pozrie už len kvôli Arnoldovi. Nadšení síce asi nebudú, no nemali by byť ani vyslovene naštvaní. Videli Arnolda v plnej dôstojnosti.