12. 11. 2018

Visions

Neviňte dom za jeho obyvateľov
Sú prípady, keď sa hovorí, že herec si film ukradol. Napríklad Orson Welles v Treťom mužovi alebo Marlon Brando v Apokalypse sa objavia len na pár minút, no aj tak ich všetci vnímajú ako hlavné hviezdy týchto diel a spájajú si filmy práve s ich menami. Inokedy sa herec môže stať niečím ako atrakciou. Objaviť sa tiež len na pár minút, no nezaujať svojou charizmou ani výkonom, ale napríklad tým, že ide o notoricky známu seriálovú postavičku. Takže keď sa v obyčajnom horore objaví ako vedľajšia postava Jim Parsons známy ako Sheldon Cooper z Teórie veľkého tresku, diváci si najviac zo všetkého určite zapamätajú jeho. Oplatí sa aj kvôli niečomu inému pozerať horor s názvom Visions?
5. 2. 2016

Masks

Zabudnite na Stanislavského, hrať vás naučí Gdula
Nemecký horor sa vzmáha, a hľadá svoju tvár. Po postapokalyptickom Hell skúša ako mu pristane žltá maska talianskeho Gialla (viac o tomto podžánri nájdete v našom článku). Požičiava si jeho kameru, brutalitu, ženskú obeť, farebnosť aj gýčovitosť. Ako pôjdu dokopy s nemeckom si môžeme pozrieť vo filme Masks.
Už samotný príbeh je odkazom na Suspiriu Daria Argenta. Kým tam prišla Američanka do Nemecka na tanečnú školu, tu ide hlavná postava na hereckú školu založenú poľským učiteľom. Tak ako v Suspirii, aj tu cestou do školy stretne na smrť vyplašenú bývalú žiačku na úteku. A rovnako vidíme, ako ju ten istý večer zabijú. Školu tentokrát neovládajú čarodejnice, aj keď až tak ďaleko od nich nie sme. Jej zakladateľ Matteusz Gdula tu svojho času vyučoval veľmi netradičnou metódou. Študenti zomierali, a on sám nakoniec spáchal samovraždu. Aj keď jeho teória nie je jasne vysvetlená, zdá sa že bral bolesť ako stimulant hereckých výkonov. Film je v tomto smere trochu deravý, keďže napriek všetkému škola stále funguje a hlási sa k svojmu odkazu. Vyučovanie vyzerá viac menej normálne, spolužiaci sú k novoprišelkyni nevrlí, ako sa patrí. Nájde len jednu spriaznenú dušu, ktorá sa ale občas stráca v časti budovy, kam študenti nemajú prístup. Práve tam sa Gdula obesil. Najprv tvrdí, že tam chodí na súkromné hodiny, neskôr prezradí, že tam sa učí Gdulovou metódou. Prejavenú závisť opätuje prosbou o pomoc. Nakoniec sa jediná kamarátka stratí, a naša hlavná hrdinka dostane ponuku byť tou vyvolenou, ktorá sa bude učiť špeciálnou metódou.
5. 3. 2013

6. 10. 2015

The Perfection

V dokonalosti je hrôza

Všetko sa to začína tak nejako milo, pozitívne, so štýlom a leskom. Pravdaže s výnimkou matky, zosnulej po dlhej chorobe. Tá bola len dočasnou komplikáciou, Charlotte sa vracia do sveta virtuozity, ktorý ju víta s otvorenou náručou. A do ktorého okamžite zapadne, ako keby nikdy neodišla. Všetko je tu také krásne, všetci takí úžasní. Ide o svet dokonalosti, mohli by sme čakať, že bude náročný, tu sú ale všetci šťastní, milujú svoju prácu a hlavne seba navzájom. Obávali by sme sa, že medzi zašlou hviezdou a tou súčasnou to bude inak? Ani náhodou, nič nenarúša The Perfection.

13. 8. 2019

Burn, Witch, Burn

Andrej Gomora | 29. 4. 2016
0
7/10
possession, psycho, retro

Dobrá manželka nemusí len prať a variť

Za každým úspešným mužom stojí žena. Samozrejme, nie svojou inteligenciou a radami. Je mu oporou, neustále mu opakuje, aký je úžasný a dokonalý, nemôže zlyhať v čomkoľvek, do čoho sa pustí. Kŕmi ho, perie mu tielka prepotené pri hodinách tvrdej práce, napríklad štúdiom hrubých kníh. Keby náhodou to všetko nestačilo, o úspech svojho muža sa dá postarať aj trochu premyslenejšie, zhruba ako napovedá názov filmu. Burn, Witch, Burn.

Úspešný manžel samozrejme o tomto druhu pomoci nevie. Je profesorom a prednáša o nezmyselnosti povier a neexistencii čohokoľvek nadprirodzeného. V tomto smere pokladá svoje presvedčenie za neochvejné, je si istý, že svoj úspech si vydrel, všetko dobré v jeho živote sa deje jeho zásluhou alebo len tak, náhodou. Určite nie vďaka všemožným talizmanom a magickým predmetom. Až jedného večera po úspešnej partičke bridžu s kolegami z univerzity, ktorí mu závidia rýchlo napredujúcu kariéru, nájde v šuplíku s bielizňou mŕtveho pavúka. Žena sa prizná, čiernu mágiu praktizuje od ich výletu na Jamajku. Tam videla, ako matka dokázala vymeniť svoj život za život dcéry. Chcela pre manžela vykonať to isté, našťastie nebolo treba. On teraz trvá na tom, že všetky predmety starajúce sa o ich šťastie a bezpečnosť spália. Žena sa nevzpiera, čo už jej zostáva. Len muža upozorní, nevie zaručiť, čo sa bude diať.

„Bojíme sa, ani nevieme čoho, a tak to potrvá po väčšinu filmu."

Že budovať atmosféru a napätie tu skutočne vedia nám je jasné už po prvej dramatickejšej scéne. O to pôsobivejšia je zručnosť tvorcov, že v nej vlastne o nič nejde. Dve hlavné postavy niečo hľadajú, jedna to chce za každú cenu nájsť skôr ako tá druhá, ktorá si pokojne hľadá pyžamo. Čo hľadajú či majú nájsť divák nevie, len zhruba tuší. Pôsobí naňho to, na čom bude stáť aj zvyšok filmu. Vynikajúca hudba, réžia a kamera, ktoré v nás pocit strachu dokážu vyvolať veľmi úspešne. Bojíme sa, ani nevieme čoho, a tak to potrvá po väčšinu filmu.

„Jej oddanosť manželovi je už na hranici uveriteľnosti, rozumieme jej, ale čo to vlastne s tou čiernou mágiou stvára a čo sa to okolo nich deje, nám nevysvetlí."

Čierna mágia sa tu totiž prejavuje pomerne nenápadne, nie je akčná, len zlovestná. Pocit, že sa blíži niečo zlé, temné, hrozivé a kruté je v nás silný, bojíme sa. Nič racionálne a uchopiteľné nám ale niečo také priamo nenapovedá. Ide predovšetkým o pocit. Ak by sme sa totiž chceli báť priamo deja a jeho logického napredovania, bol by to značný problém. Deju je tu rozumieť dosť ťažko. Hlavným nositeľom čiernej mágie má byť profesorova manželka, tá je pre nás zaujímavá hlavne ako ľudská postava. Jej oddanosť manželovi je už na hranici uveriteľnosti, rozumieme jej, ale čo to vlastne s tou čiernou mágiou stvára a čo sa to okolo nich deje, nám nevysvetlí.

„Mnoho sekvencií je skutočne nádherných, predovšetkým tá odohrávajúca sa na prímorskej chate a cintoríne."

Spád je v každom prípade efektný, aj keď mu nerozumieme. Fungujú všetky jednotlivé scény aj zhruba ich následnosť, do tej miery, ako ju zvládame sledovať. Mnoho sekvencií je skutočne nádherných, predovšetkým tá odohrávajúca sa na prímorskej chate a cintoríne. Hlavné postavy majú obrovské čaro ako samostatne, tak aj ako pár- tvrdý profesor a jeho oddaná manželka, konajúca proti svojmu presvedčeniu. Vo finále príde aj tá trocha akcie, tá zo svojej podstaty na škodu nie je, s jej realizáciou už je to ale horšie. Celkový dojem už sa našťastie rozhodne nepokazí, a dostaví sa vzhľadom na priebeh filmu veľmi príjemná pointa. Možno až príliš milá a melodramatická, keď už ale o zápletku aj tak nejde, nemáme dôvod sa nad jej vhodnosťou pozastavovať.

Burn, Witch, Burn v porovnaní s o rok staršími The Innocents viditeľne zaostáva čo sa týka psychológie postáv, chýba mu aj príjemná tajomnosť. Ide o dielo bez výraznejšej hĺbky, ktoré sa snaží pôsobiť len cez svoje vyhotovenie, a v tejto snahe je v zásade úspešné. Dokáže diváka nastrašiť, zapôsobiť na neho zlovestnosťou a dobre zvládnutými postavami. Len mozog príliš nenapínajte, pomerne príjemný dojem by mohol narušiť.