Ratu Ilmu Hitam

Duchárske gorno

Dejových zvratov bude viac, tých na spôsob, že veci sú vlastne celkom inak než ste si mali dovtedy myslieť. Napred prichádzajú odrastenci detského domova pozrieť svojho umierajúceho vychovávateľa. Bol im ako otec, bez neho by ich životy vyzerali celkom inak. V rámci možností mal byť život v domove idylka, postarali sa o nich, mali ich radi, chránili ich. Čo zlé sa stalo, boli len nehody, prípadne podivné jednorazové skraty. Vlastne nie. Niekto tu bol zlý, dialo sa niečo nekalé, napred trochu, potom dosť zásadne, skoncentrovalo sa tu obrovské zlo. Záver je ten, že deťom bude vlastne lepšie mŕtvym ako na tomto svete. A nie je to vinou kráľovnej čiernej mágie, Ratu Ilmu Hitam.

5. 8. 2020

13. 9. 2016

Isolation

Votrelec medzi kravami

Z kráv ide strach. To vám potvrdí zrejme každý nefarmár, ktorý sa niekedy ocitol v ich blízkosti. To však samo osebe nestačí na to, aby z filmu s kravami vznikol horor. Kravy totiž nie sú žraloky, nemajú povesť predátora. Aby sme sa ich mohli vo filme skutočne báť, musíme ich najprv zmutovať. Nakoniec, trochu toho mutagénnu neuškodilo kedysi ani legendárnym piraniam, a to už sú skutočne dravé živočíchy.

30. 12. 2010

Awoken

Ďalšia nástraha zlého spánku

Na neschopnosť zaspať sa skutočne dá zomrieť, a keď tento stav nastane, býva toto vyústenie nevyhnutné. V skutočnosti ale smrť prichádza v priemere po zhruba roku a pol, počas tohto obdobia si človek prechádza rôznymi stavmi. Zmení sa mu osobnosť, má halucinácie, býva paranoidný, zvykne sa nachádzať v rovnakom stave ako bežný človek krátko pred zaspatím, akurát v jeho prípade ten stav nepredchádza spánku. Lieky nepomáhajú, dokonca sa zdá, že stav zhoršujú. Znie to veru hrozne, o tomto stave ale film nie je. V jeho prípade trvá priebeh choroby len 30 dní a hrôzy, ktoré prináša, sú celkom iné. Tiež ale ide o to, že človek je Awoken.

23. 7. 2020

Burn, Witch, Burn

Andrej Gomora | 29. 4. 2016
0
7/10
possession, psycho, retro

Dobrá manželka nemusí len prať a variť

Za každým úspešným mužom stojí žena. Samozrejme, nie svojou inteligenciou a radami. Je mu oporou, neustále mu opakuje, aký je úžasný a dokonalý, nemôže zlyhať v čomkoľvek, do čoho sa pustí. Kŕmi ho, perie mu tielka prepotené pri hodinách tvrdej práce, napríklad štúdiom hrubých kníh. Keby náhodou to všetko nestačilo, o úspech svojho muža sa dá postarať aj trochu premyslenejšie, zhruba ako napovedá názov filmu. Burn, Witch, Burn.

Úspešný manžel samozrejme o tomto druhu pomoci nevie. Je profesorom a prednáša o nezmyselnosti povier a neexistencii čohokoľvek nadprirodzeného. V tomto smere pokladá svoje presvedčenie za neochvejné, je si istý, že svoj úspech si vydrel, všetko dobré v jeho živote sa deje jeho zásluhou alebo len tak, náhodou. Určite nie vďaka všemožným talizmanom a magickým predmetom. Až jedného večera po úspešnej partičke bridžu s kolegami z univerzity, ktorí mu závidia rýchlo napredujúcu kariéru, nájde v šuplíku s bielizňou mŕtveho pavúka. Žena sa prizná, čiernu mágiu praktizuje od ich výletu na Jamajku. Tam videla, ako matka dokázala vymeniť svoj život za život dcéry. Chcela pre manžela vykonať to isté, našťastie nebolo treba. On teraz trvá na tom, že všetky predmety starajúce sa o ich šťastie a bezpečnosť spália. Žena sa nevzpiera, čo už jej zostáva. Len muža upozorní, nevie zaručiť, čo sa bude diať.

„Bojíme sa, ani nevieme čoho, a tak to potrvá po väčšinu filmu."

Že budovať atmosféru a napätie tu skutočne vedia nám je jasné už po prvej dramatickejšej scéne. O to pôsobivejšia je zručnosť tvorcov, že v nej vlastne o nič nejde. Dve hlavné postavy niečo hľadajú, jedna to chce za každú cenu nájsť skôr ako tá druhá, ktorá si pokojne hľadá pyžamo. Čo hľadajú či majú nájsť divák nevie, len zhruba tuší. Pôsobí naňho to, na čom bude stáť aj zvyšok filmu. Vynikajúca hudba, réžia a kamera, ktoré v nás pocit strachu dokážu vyvolať veľmi úspešne. Bojíme sa, ani nevieme čoho, a tak to potrvá po väčšinu filmu.

„Jej oddanosť manželovi je už na hranici uveriteľnosti, rozumieme jej, ale čo to vlastne s tou čiernou mágiou stvára a čo sa to okolo nich deje, nám nevysvetlí."

Čierna mágia sa tu totiž prejavuje pomerne nenápadne, nie je akčná, len zlovestná. Pocit, že sa blíži niečo zlé, temné, hrozivé a kruté je v nás silný, bojíme sa. Nič racionálne a uchopiteľné nám ale niečo také priamo nenapovedá. Ide predovšetkým o pocit. Ak by sme sa totiž chceli báť priamo deja a jeho logického napredovania, bol by to značný problém. Deju je tu rozumieť dosť ťažko. Hlavným nositeľom čiernej mágie má byť profesorova manželka, tá je pre nás zaujímavá hlavne ako ľudská postava. Jej oddanosť manželovi je už na hranici uveriteľnosti, rozumieme jej, ale čo to vlastne s tou čiernou mágiou stvára a čo sa to okolo nich deje, nám nevysvetlí.

„Mnoho sekvencií je skutočne nádherných, predovšetkým tá odohrávajúca sa na prímorskej chate a cintoríne."

Spád je v každom prípade efektný, aj keď mu nerozumieme. Fungujú všetky jednotlivé scény aj zhruba ich následnosť, do tej miery, ako ju zvládame sledovať. Mnoho sekvencií je skutočne nádherných, predovšetkým tá odohrávajúca sa na prímorskej chate a cintoríne. Hlavné postavy majú obrovské čaro ako samostatne, tak aj ako pár- tvrdý profesor a jeho oddaná manželka, konajúca proti svojmu presvedčeniu. Vo finále príde aj tá trocha akcie, tá zo svojej podstaty na škodu nie je, s jej realizáciou už je to ale horšie. Celkový dojem už sa našťastie rozhodne nepokazí, a dostaví sa vzhľadom na priebeh filmu veľmi príjemná pointa. Možno až príliš milá a melodramatická, keď už ale o zápletku aj tak nejde, nemáme dôvod sa nad jej vhodnosťou pozastavovať.

Burn, Witch, Burn v porovnaní s o rok staršími The Innocents viditeľne zaostáva čo sa týka psychológie postáv, chýba mu aj príjemná tajomnosť. Ide o dielo bez výraznejšej hĺbky, ktoré sa snaží pôsobiť len cez svoje vyhotovenie, a v tejto snahe je v zásade úspešné. Dokáže diváka nastrašiť, zapôsobiť na neho zlovestnosťou a dobre zvládnutými postavami. Len mozog príliš nenapínajte, pomerne príjemný dojem by mohol narušiť.