12. 10. 2015

Potomok

Túžite po nadanom dieťati?

Krásna jednoduchosť bez vymýšľania zložitých duchárin, a využijúc jeden z najtradičnejších konceptov možno má svoje čaro. Všetci sme počuli o minulých životoch a mnoho ľudí na ne skutočne aj verí. Mierne bizarne pôsobí len scéna, kde o nej doktori hovoria rodičom s veľkou tajomnosťou, ako o čomsi záhadnom a pre nás neznámom. Práve to, že ide o príliš známy koncept môže byť prekážka, aby divák ľahko prijal reinkarnáciu ako dôvod celkom neštandardného a vražedného správania malého dieťaťa. Oproti rôznym duchárskym a podobne mysterióznym zápletkám tu ale určite je výhoda v priamočiarosti.

19. 2. 2019

9. 1. 2014

18. 10. 2013

Honeymoon

Niekto sa zo svadobnej cesty nechce vrátiť. Iný by aj rád...
Ľudia sa počas života nielen menia. Oni sú iní neustále. Ako to do asi najväčších detailov rozobral Luigi Pirandello, v každom človeku sa skrýva nespočetne identít, z ktorých ani jedna sa nedá označiť za skutočnú. Všetci sme len obrazom v očiach seba samého a v očiach každého človeka, ktorého v živote stretneme. Každý z týchto obrazov je iný a jednotlivec nemá nikdy šancu ich všetky spoznať. Teda nemôže spoznať seba samého, pretože nič také ako skutočný on vlastne neexistuje. Takže, kto vlastne môže povedať, že vie komu to prisahá vernosť až do konca života? Nezačínajú niektorí pochybovať už keď odcestujú na svoj Honeymoon?
10. 2. 2015

Burn, Witch, Burn

Andrej Gomora | 29. 4. 2016
0
7/10
possession, psycho, retro

Dobrá manželka nemusí len prať a variť

Za každým úspešným mužom stojí žena. Samozrejme, nie svojou inteligenciou a radami. Je mu oporou, neustále mu opakuje, aký je úžasný a dokonalý, nemôže zlyhať v čomkoľvek, do čoho sa pustí. Kŕmi ho, perie mu tielka prepotené pri hodinách tvrdej práce, napríklad štúdiom hrubých kníh. Keby náhodou to všetko nestačilo, o úspech svojho muža sa dá postarať aj trochu premyslenejšie, zhruba ako napovedá názov filmu. Burn, Witch, Burn.

Úspešný manžel samozrejme o tomto druhu pomoci nevie. Je profesorom a prednáša o nezmyselnosti povier a neexistencii čohokoľvek nadprirodzeného. V tomto smere pokladá svoje presvedčenie za neochvejné, je si istý, že svoj úspech si vydrel, všetko dobré v jeho živote sa deje jeho zásluhou alebo len tak, náhodou. Určite nie vďaka všemožným talizmanom a magickým predmetom. Až jedného večera po úspešnej partičke bridžu s kolegami z univerzity, ktorí mu závidia rýchlo napredujúcu kariéru, nájde v šuplíku s bielizňou mŕtveho pavúka. Žena sa prizná, čiernu mágiu praktizuje od ich výletu na Jamajku. Tam videla, ako matka dokázala vymeniť svoj život za život dcéry. Chcela pre manžela vykonať to isté, našťastie nebolo treba. On teraz trvá na tom, že všetky predmety starajúce sa o ich šťastie a bezpečnosť spália. Žena sa nevzpiera, čo už jej zostáva. Len muža upozorní, nevie zaručiť, čo sa bude diať.

„Bojíme sa, ani nevieme čoho, a tak to potrvá po väčšinu filmu."

Že budovať atmosféru a napätie tu skutočne vedia nám je jasné už po prvej dramatickejšej scéne. O to pôsobivejšia je zručnosť tvorcov, že v nej vlastne o nič nejde. Dve hlavné postavy niečo hľadajú, jedna to chce za každú cenu nájsť skôr ako tá druhá, ktorá si pokojne hľadá pyžamo. Čo hľadajú či majú nájsť divák nevie, len zhruba tuší. Pôsobí naňho to, na čom bude stáť aj zvyšok filmu. Vynikajúca hudba, réžia a kamera, ktoré v nás pocit strachu dokážu vyvolať veľmi úspešne. Bojíme sa, ani nevieme čoho, a tak to potrvá po väčšinu filmu.

„Jej oddanosť manželovi je už na hranici uveriteľnosti, rozumieme jej, ale čo to vlastne s tou čiernou mágiou stvára a čo sa to okolo nich deje, nám nevysvetlí."

Čierna mágia sa tu totiž prejavuje pomerne nenápadne, nie je akčná, len zlovestná. Pocit, že sa blíži niečo zlé, temné, hrozivé a kruté je v nás silný, bojíme sa. Nič racionálne a uchopiteľné nám ale niečo také priamo nenapovedá. Ide predovšetkým o pocit. Ak by sme sa totiž chceli báť priamo deja a jeho logického napredovania, bol by to značný problém. Deju je tu rozumieť dosť ťažko. Hlavným nositeľom čiernej mágie má byť profesorova manželka, tá je pre nás zaujímavá hlavne ako ľudská postava. Jej oddanosť manželovi je už na hranici uveriteľnosti, rozumieme jej, ale čo to vlastne s tou čiernou mágiou stvára a čo sa to okolo nich deje, nám nevysvetlí.

„Mnoho sekvencií je skutočne nádherných, predovšetkým tá odohrávajúca sa na prímorskej chate a cintoríne."

Spád je v každom prípade efektný, aj keď mu nerozumieme. Fungujú všetky jednotlivé scény aj zhruba ich následnosť, do tej miery, ako ju zvládame sledovať. Mnoho sekvencií je skutočne nádherných, predovšetkým tá odohrávajúca sa na prímorskej chate a cintoríne. Hlavné postavy majú obrovské čaro ako samostatne, tak aj ako pár- tvrdý profesor a jeho oddaná manželka, konajúca proti svojmu presvedčeniu. Vo finále príde aj tá trocha akcie, tá zo svojej podstaty na škodu nie je, s jej realizáciou už je to ale horšie. Celkový dojem už sa našťastie rozhodne nepokazí, a dostaví sa vzhľadom na priebeh filmu veľmi príjemná pointa. Možno až príliš milá a melodramatická, keď už ale o zápletku aj tak nejde, nemáme dôvod sa nad jej vhodnosťou pozastavovať.

Burn, Witch, Burn v porovnaní s o rok staršími The Innocents viditeľne zaostáva čo sa týka psychológie postáv, chýba mu aj príjemná tajomnosť. Ide o dielo bez výraznejšej hĺbky, ktoré sa snaží pôsobiť len cez svoje vyhotovenie, a v tejto snahe je v zásade úspešné. Dokáže diváka nastrašiť, zapôsobiť na neho zlovestnosťou a dobre zvládnutými postavami. Len mozog príliš nenapínajte, pomerne príjemný dojem by mohol narušiť.