La Horde

Búrka v pohári krvi alebo samotná krv ešte dobrý horor nerobí

Romero po francúzsky? Ak ste rovnako naivný ako ja, pravdepodobne vám to už napadlo, keď som spomenul Noc živých mŕtvol. Akákoľvek podobnosť s Romerom však končí pri námete. La Horde vyzerá amatérsky (vo všetkých možných smeroch) vedľa ktoréhokoľvek Romerovho filmu, je jedno, či si na porovnanie zoberieme staručkú Noc alebo najnovšie Survival of the Dead.

17. 6. 2010

Primal

Predkus lásku nezastaví
Zápletka teda nie je nijak zložitá a jej priebeh je predvídateľný. Spracovanie však až takmer prekvapivo dobre funguje. Nízkorozpočtový štýl pôsobí bezprostredne, pritom vôbec nie amatérsky alebo rušivo. Aj keď gore, ktoré tu vidíme, je explicitnosťou značne podpriemerné, jeho vnímanie a prežívanie pôsobí pomerne silne. Odľahlé lesy a auto, ktoré čoskoro stratí svoju funkciu, pôsobia stiesňujúco a beznádejne. Hrozba je z tých slabších, ide predsa len o jednu ženu, len o niečo silnejšiu. Navyše, bojí sa ohňa. Kvalitná je však práca s touto hrozbou a s postavami vo vzťahu k nej.
6. 10. 2011

47 Metrov

Ďalší nenáročný žralok

Do postáv sa napriek všetkému dá celkom vžiť, hlavne do tej s odporom k adrenalínovému zážitku. Svojím spôsobom ide o pomerne uveriteľný scenár, pôsobí akurát trochu príliš komplikovane. Dievčatá sú v klietke na dne mora, žraloky nad nimi pôsobia skôr ako konštanta znemožňujúca ich návrat, než ako bezprostredné a napínavé ohrozenie. Film s nimi do značnej miery aj tak pracuje, nesnaží sa nimi prekvapiť. Napína skôr tým, ako ich dlho neukazuje. Postavy dostáva do situácií, kedy by sme útok žraloka čakali každú chvíľu aj bez toho, aby nám túto hrozbu pripomínal. Vďaka tomu sa zaobíde aj bez lacných ľakačiek, stačí mu len žmýkať prostredie. To je celé ako jedna veľká ľakačka.

27. 7. 2017

Annabelle

S Chuckym bola aspoň sranda
Dramatik českého pôvodu Tom Stoppard vo svojej hre Rosencrantz a Guildenstern sú mŕtvi rozvinul príbeh dvoch vedľajších postáv Shakespearovho Hamleta. Nesú anglickému kráľovi tajný odkaz, že má Hamleta popraviť. Ten ich ale prekabáti, správu vymení a namiesto neho popravia ich dvoch. Účelom hry bolo ukázať, aký absurdný bol vývoj situácie z ich pohľadu, keď nemali potuchy čo sa okolo nich deje a ako sa k vlastnej poprave dopracovali. Dôvody spraviť pre vedľajšie postavy samostatné dielo teda môžu byť aj zaujímavé. Na rozdiel od popularity postavy v diváckych anketách a možnosti na úspechu hlavného diela ďalej ryžovať. Pamätáte si na bábiku krátko spomenutú vo V zajatí démonov, menom Annabelle?
9. 10. 2014

Vittra/ Wither

Pomsta za všetky zlé remaky
Švédom chýbajú skúsenosti s horormi vo všeobecnosti, so zombíckymi obzvlášť. Doteraz údajne vznikol presne jeden. Druhý v poradí sa rozhodol nespoľahnúť sa na originalitu, a radšej si vypožičať know-how z cudziny. Balansuje tesne na hranici plagiátu Evil Dead a volá sa Vittra, po anglicky Wither.

Skupinka mladých ľudí, čo sa vyberie do osamotenej chaty uprostred lesa, je tu o niečo väčšia. Mladé blondíny a šviháci, niektorí v pároch, niektorí hľadajúci pár. Tešia sa na zábavu, no veľa sa im jej nedostane. Prvá náhodou nájde pivnicu, a samozrejme do nej bez váhania vlezie. Vráti sa iná. Najprv si len myslia, že toho veľa vypila. Kým sa nezačne vrhať na ostatných nie preto, že je nadržaná, a nezačne javiť záujem o úplne iné časti cudzích tiel, ako zvyčajne. Koho uloví, ten sa k nej pridá. Ostatným potom nezostane iné, ako sa schovávať a brániť.

6. 12. 2013

The Returned

Andrej Gomora | 21. 10. 2014
0
7/10
psycho, zombie/infection

Moderná medicína si poradí aj s apokalypsou

So zombíkmi nemusí prísť len koniec sveta. Časom sa môžu do spoločnosti integrovať. Ako sme videli v Shaun of the Dead, mohli by vystupovať v zábavných programoch. Ani v niektorých zamestnaniach nie je neprekonateľnou prekážkou bezduché prahnutie za ľudskou krvou. Ideálom samozrejme je, ak sa infikovaný môže úplne vyliečiť, stať sa normálnym človekom nerozoznateľným na prvý pohľad od zdravých. Vtedy je jedným z The Returned.

"Aj keď verejnosť je vo všeobecnosti zatiaľ trpezlivá, neustále rastie počet odporcov navracania vyliečených do spoločnosti."

Bez háčika to pochopiteľne byť nemôže. Vyliečení musia každý deň brať liek, inak im hrozí skĺznutie do recesu. Liek sa navyše vyrába z bývalých nakazených, a keďže tí už sa minuli, stenšujú sa aj jeho zásoby. Vedci vyvíjajú syntetickú náhradu, no, žiaľ, bezúspešne. Aj keď verejnosť je vo všeobecnosti zatiaľ trpezlivá, neustále rastie počet odporcov navracania vyliečených do spoločnosti. Od politických a kultivovaných, ktorí len poukazujú na riziko čo predstavujú, až po teroristické organizácie. Netvárme sa, že takých nepoznáme. Chcú, aby medzi nami určitý druh ľudí skrátka nebol a nemajú problém pracovať na ich odstránení tým najefektívnejším spôsobom.

Každý deň sa s takými stretáva Kate, zombíci jej zabili celú rodinu a ona sa ako lekárka venuje ich liečbe. V nemocnici sa zoznámila aj so svojím priateľom, Alexom, ktorého sa jej podarilo zachrániť. On pozná netoleranciu v každodennom živote, ona musí s odporcami bojovať vo svojej práci. Teroristi už úplne strácajú zábrany, prestrieľajú sa do nemocnice, zastrelia liečených a ukradnú lekárske záznamy. Loviť už teda nemusia náhodne, môžu ísť po presných menách a adresách. Kate s Alexom sa schovávajú, a čoskoro už nie len pred teroristami. S blížiacim sa nedostatkom lieku sa vláda rozhodla všetkých navrátivších zhromaždiť do táborov. Hovorí im pozorovacie.

"V prípade Alexa kladie dôraz na jeho krehkosť, aby sme sa čo najviac báli jeho osudu medzi nebezpečnými grázlami aj hrozbou nákazy."

Okrem zombíckeho intra s kopou krvi a kriku je začiatok filmu pomalý. Oveľa rýchlejší film nakoniec ani nebude, keďže nejde zďaleka o klasický zombícky horor. Záležať si dá na predstavení hlavných postáv divákovi, ako aj uvedení ho do spoločenskej situácie a atmosféry. V prípade Alexa kladie dôraz na jeho krehkosť, aby sme sa čo najviac báli jeho osudu medzi nebezpečnými grázlami aj hrozbou nákazy. Kate je zase klasická záchrankyňa dušou aj telom. Jej angažovanosť už by asi silnejšia byť nemohla. Okrem profesionálneho narcisizmu má za sebou aj rodinnú traumu, a vedľa seba milovaného v neustálom nebezpečenstve. Dusno začína už v týchto chvíľach veľmi dobre fungovať. Pripomína hlavne život v neustálom strachu v distopických sci fi. Nevieme, koľko presne vyliečených je, no tentokrát ich nesledujeme ako celok. Z nášho pohľadu sú hlavní ohrození len Kate a Alex a prežívame prakticky len ich stiesnenosť a strach.

Spád napreduje vďaka hustnutiu napätia zo všetkých strán. Alexovi hrozí návrat choroby, útok teroristov aj zatknutie zo strany polície. Vidíme, že tá nemá veľa starostí o jeho život. Gore a násilia za celý čas dostaneme minimum. Pár zombíkov nám pripomenie, čo sa to s tým svetom deje, a pár drsných scén v akom prostredí sa ľudia nachádzajú. V mnohých častiach je dusno veľmi intenzívne a aj drobnosťami potom dokáže divákovi zovrieť žalúdok.

"Spracovanie je práve naopak síce kvalitne zvládnuté, no chýbajú mu už akékoľvek prekvapenia a ozvláštnenia."

Dej sa nezaobíde bez klišé, niektorých dosť hlúpych a predvídateľných. Hlavne záver sa dá čakať, tvorcovia asi chceli byť radšej predvidateľne krutí ako pokaziť dojem snahou o originalitu. S tou ako keby si vystačili pri samotnom námete, vrámci žánra inteligentnom a zaujímavom. Spracovanie je práve naopak síce kvalitne zvládnuté, no chýbajú mu už akékoľvek prekvapenia a ozvláštnenia. Ako keby sa autori báli niečo pokaziť, zostali sa sústrediť len na ťaživosť a dusno. Nič nepokazili, no hlavne fanúšikov hororov mohli sklamať klonením sa skôr k psychologickému thrilleru.

Hlavným problémom The Returned bude osloviť správne publikum. Kým milovníkov thrillerov zombícke intro a niekoľko odporných scén ľahko znechutí, pre fanúšikov zombíckych filmov je zase násilia a požierania sa neprijateľne málo. Až na pár scén ide o inteligentnú zábavu s poriadne hustým ovzduším, takže vrámci svojej myšlienky veľmi dobre zvládnutý film.