Mr. Jones

Do divočiny si nezabudnite pribaliť antidepresíva
Zmena prostredia niekedy pomáha. Niekedy ani nie. Aj keď vypadnúť z každodennej rutiny a života v meste môže byť fajn, nečakajme, že sa tak vyriešia všetky problémy. Napríklad keď má niekto vzťah s priateľkou už aj tak naštrbený, nemusí byť najlepší nápad odísť s ňou do divočiny na samotu. Kde budú len oni dvaja a široko ďaleko nič a nikto. Teda, až na Mr. Jonesa.
Ešte tak vedieť, čo je to zač. Celý svet pozná jeho diela, čudné postavičky, ktoré rozposlal náhodným ľuďom. Nikto nevie, ako si adresátov vybral. Všetkým sa začali diať čudné veci, vyhodili ich z práce, opustili manželky alebo oni opustili svoje rodiny. Z postavičiek sa stali známe umelecké diela s obrovskou hodnotou. Existujú rôzne teórie, kto vlastne Mr. Jones je. Nikto nevedel, či ide o jednotlivca alebo skupinu umelcov, ani aký je význam jeho diel. Kým niektorí im pripisujú čisto estetickú hodnotu, pre iných ide o strážcov tohto sveta, ktorí bránia príchodu temných síl. Penny a Scott sú prví, kto Mr. Jones videli na vlastné oči. Navštívili aj jeho ateliér, či skôr pivnicu s množstvom čúd. Radi by o ňom nakrútili dokument. Hoci, rozprávať ani inak s ním komunikovať zjavne nebude veľmi možné.
23. 12. 2014

12. 11. 2018

13. 9. 2016

Panna a netvor

Lyrizovaná hrôza

Kto sa so zásadami socialistickej esteticky nestotožnil, snažil sa cez cenzúru čo to prepašovať. Napríklad nevhodné myšlienky. Juraj Herz mal aj tie, navyše mal ale vždy nutkanie vyžívať sa v morbídnostiach a drastických scénach. Jediný film, ktorý podľa vlastných slov nakrútil takmer úplne podľa svojich predstáv, bol Spaľovač mŕtvol. Ten vznikol v začiatkoch jeho kariéry, v roku 1969, a po premiére skončil v trezore. Herz si odvtedy pravidelne vysluhoval zákazy nakrúcať a svoju milovanú hororovosť musel vsúvať do filmov menej nápadne. Vhodnou príležitosťou bolo napríklad nakrúcanie rozprávok, ktoré sa dali v tomto zmysle zaujímavo rozohrať. V roku 1978 sa temne pohral s filmom Panna a netvor.

9. 11. 2016

The Taking of Deborah Logan

Kto ovládne telo, keď ho opustí myseľ?
Využiť starobu a Alzheimera ako námet hororu asi nenapadlo ešte nikomu. Strašidelné nepochybne sú, ale predsa, určité veci do oblasti zábavy nepatria. Preto im treba dať niečo navyše. Staré tajomstvo, ktoré vďaka slabnúcemu mozgu vylezie von. A prečo len tajomstvo, rovno druhá identita s nadprirodzenými schopnosťami. Postupne si vezme starnúcu dámu v The Taking of Deborah Logan.
18. 9. 2015

The Returned

Andrej Gomora | 21. 10. 2014
0
7/10
psycho, zombie/infection

Moderná medicína si poradí aj s apokalypsou

So zombíkmi nemusí prísť len koniec sveta. Časom sa môžu do spoločnosti integrovať. Ako sme videli v Shaun of the Dead, mohli by vystupovať v zábavných programoch. Ani v niektorých zamestnaniach nie je neprekonateľnou prekážkou bezduché prahnutie za ľudskou krvou. Ideálom samozrejme je, ak sa infikovaný môže úplne vyliečiť, stať sa normálnym človekom nerozoznateľným na prvý pohľad od zdravých. Vtedy je jedným z The Returned.

"Aj keď verejnosť je vo všeobecnosti zatiaľ trpezlivá, neustále rastie počet odporcov navracania vyliečených do spoločnosti."

Bez háčika to pochopiteľne byť nemôže. Vyliečení musia každý deň brať liek, inak im hrozí skĺznutie do recesu. Liek sa navyše vyrába z bývalých nakazených, a keďže tí už sa minuli, stenšujú sa aj jeho zásoby. Vedci vyvíjajú syntetickú náhradu, no, žiaľ, bezúspešne. Aj keď verejnosť je vo všeobecnosti zatiaľ trpezlivá, neustále rastie počet odporcov navracania vyliečených do spoločnosti. Od politických a kultivovaných, ktorí len poukazujú na riziko čo predstavujú, až po teroristické organizácie. Netvárme sa, že takých nepoznáme. Chcú, aby medzi nami určitý druh ľudí skrátka nebol a nemajú problém pracovať na ich odstránení tým najefektívnejším spôsobom.

Každý deň sa s takými stretáva Kate, zombíci jej zabili celú rodinu a ona sa ako lekárka venuje ich liečbe. V nemocnici sa zoznámila aj so svojím priateľom, Alexom, ktorého sa jej podarilo zachrániť. On pozná netoleranciu v každodennom živote, ona musí s odporcami bojovať vo svojej práci. Teroristi už úplne strácajú zábrany, prestrieľajú sa do nemocnice, zastrelia liečených a ukradnú lekárske záznamy. Loviť už teda nemusia náhodne, môžu ísť po presných menách a adresách. Kate s Alexom sa schovávajú, a čoskoro už nie len pred teroristami. S blížiacim sa nedostatkom lieku sa vláda rozhodla všetkých navrátivších zhromaždiť do táborov. Hovorí im pozorovacie.

"V prípade Alexa kladie dôraz na jeho krehkosť, aby sme sa čo najviac báli jeho osudu medzi nebezpečnými grázlami aj hrozbou nákazy."

Okrem zombíckeho intra s kopou krvi a kriku je začiatok filmu pomalý. Oveľa rýchlejší film nakoniec ani nebude, keďže nejde zďaleka o klasický zombícky horor. Záležať si dá na predstavení hlavných postáv divákovi, ako aj uvedení ho do spoločenskej situácie a atmosféry. V prípade Alexa kladie dôraz na jeho krehkosť, aby sme sa čo najviac báli jeho osudu medzi nebezpečnými grázlami aj hrozbou nákazy. Kate je zase klasická záchrankyňa dušou aj telom. Jej angažovanosť už by asi silnejšia byť nemohla. Okrem profesionálneho narcisizmu má za sebou aj rodinnú traumu, a vedľa seba milovaného v neustálom nebezpečenstve. Dusno začína už v týchto chvíľach veľmi dobre fungovať. Pripomína hlavne život v neustálom strachu v distopických sci fi. Nevieme, koľko presne vyliečených je, no tentokrát ich nesledujeme ako celok. Z nášho pohľadu sú hlavní ohrození len Kate a Alex a prežívame prakticky len ich stiesnenosť a strach.

Spád napreduje vďaka hustnutiu napätia zo všetkých strán. Alexovi hrozí návrat choroby, útok teroristov aj zatknutie zo strany polície. Vidíme, že tá nemá veľa starostí o jeho život. Gore a násilia za celý čas dostaneme minimum. Pár zombíkov nám pripomenie, čo sa to s tým svetom deje, a pár drsných scén v akom prostredí sa ľudia nachádzajú. V mnohých častiach je dusno veľmi intenzívne a aj drobnosťami potom dokáže divákovi zovrieť žalúdok.

"Spracovanie je práve naopak síce kvalitne zvládnuté, no chýbajú mu už akékoľvek prekvapenia a ozvláštnenia."

Dej sa nezaobíde bez klišé, niektorých dosť hlúpych a predvídateľných. Hlavne záver sa dá čakať, tvorcovia asi chceli byť radšej predvidateľne krutí ako pokaziť dojem snahou o originalitu. S tou ako keby si vystačili pri samotnom námete, vrámci žánra inteligentnom a zaujímavom. Spracovanie je práve naopak síce kvalitne zvládnuté, no chýbajú mu už akékoľvek prekvapenia a ozvláštnenia. Ako keby sa autori báli niečo pokaziť, zostali sa sústrediť len na ťaživosť a dusno. Nič nepokazili, no hlavne fanúšikov hororov mohli sklamať klonením sa skôr k psychologickému thrilleru.

Hlavným problémom The Returned bude osloviť správne publikum. Kým milovníkov thrillerov zombícke intro a niekoľko odporných scén ľahko znechutí, pre fanúšikov zombíckych filmov je zase násilia a požierania sa neprijateľne málo. Až na pár scén ide o inteligentnú zábavu s poriadne hustým ovzduším, takže vrámci svojej myšlienky veľmi dobre zvládnutý film.