13. 4. 2012

1922

Milovať pôdu viac ako ženu

Nejde len o jednoduchý rozdiel v záujmoch manželov. Ona chce žiť v meste, on miluje farmu. Problém je v tom, že pre neho je farma a čo najväčší pozemok jedinou životnou hodnotou. Či jednou z dvoch, tou druhou je syn, o ktorého ho chce manželka tiež obrať. Musí vyrastať s matkou, preto by tiež mal ísť do mesta. Svojím spôsobom ide o obmedzený fanatizmus, kde človek na niečom chorobne lipne, a ničomu nedovolí ho o to obrať. Pritom ani sám nevie, prečo mu na tom tak záleží. Šťastie ani bohatstvo mu pôda veru neprinesie. Tak bol skrátka vychovaný, také boli hodnoty ľudí v roku 1922.

25. 1. 2018

The Eyes of My Mother

Neučte deti hrám so skalpelom

Mama dievčatku veľa rozprávala o anatómii, o rezaní. Ako už mohla čakať, že to s ním dopadne. Sama bola v Portugalsku očná chirurgička, na kravskom oku dcére ukazuje, ako vyzerá jeho vnútro. Dievčatko je rado, rezanie sa jej páči, má rada svoju mamu. Na ich odľahlý statok jedného dňa príde cudzinec. Pýta sa na záchod, vyžaduje si nezvyčajnú zdvorilosť. Pôsobí na jednej strane krehko, zároveň dosť vyšinuto. Neskôr sa sám prizná, má rád zabíjanie, ten pocit ktorý človeku prináša. Na rozhovory s dievčatkom bude mať ešte veľa času. Bez mamičky si z neho spraví svojho jediného kamaráta. Hoci nahradiť ju samozrejme nikdy môcť nebude, Francisca bude vždy myslieť na The Eyes of My Mother.

27. 6. 2017

Exists

Nabudúce Lochnesska?
Yeti v Himalájach a Bigfoot v Amerike by údajne mohli byť poslední jedinci niektorého z živočíšnych druhov pokladaných za vyhynuté. Napríklad Gigantopitheca alebo Paranthropa. Prvý síce asi nemohol chodiť po zadných a jeho pozostatky v Amerike nikdy nenašli, a druhý sa vyskytoval len v Afrike. Pre ich existenciu nejestvujú ani žiadne vedecké dôkazy. Skôr množstvo dôvodov, prečo by mala byť takmer nemožná. No ľuďom zjavne nestačí množstvo jedincov podobných skôr opiciam ako človeku ktorých zápach cítiť na hony. Treba hľadať vedecké vysvetlenia, pretože je jasné, že niečo také Exists.
22. 1. 2015

The Returned

Andrej Gomora | 21. 10. 2014
0
7/10
psycho, zombie/infection

Moderná medicína si poradí aj s apokalypsou

So zombíkmi nemusí prísť len koniec sveta. Časom sa môžu do spoločnosti integrovať. Ako sme videli v Shaun of the Dead, mohli by vystupovať v zábavných programoch. Ani v niektorých zamestnaniach nie je neprekonateľnou prekážkou bezduché prahnutie za ľudskou krvou. Ideálom samozrejme je, ak sa infikovaný môže úplne vyliečiť, stať sa normálnym človekom nerozoznateľným na prvý pohľad od zdravých. Vtedy je jedným z The Returned.

"Aj keď verejnosť je vo všeobecnosti zatiaľ trpezlivá, neustále rastie počet odporcov navracania vyliečených do spoločnosti."

Bez háčika to pochopiteľne byť nemôže. Vyliečení musia každý deň brať liek, inak im hrozí skĺznutie do recesu. Liek sa navyše vyrába z bývalých nakazených, a keďže tí už sa minuli, stenšujú sa aj jeho zásoby. Vedci vyvíjajú syntetickú náhradu, no, žiaľ, bezúspešne. Aj keď verejnosť je vo všeobecnosti zatiaľ trpezlivá, neustále rastie počet odporcov navracania vyliečených do spoločnosti. Od politických a kultivovaných, ktorí len poukazujú na riziko čo predstavujú, až po teroristické organizácie. Netvárme sa, že takých nepoznáme. Chcú, aby medzi nami určitý druh ľudí skrátka nebol a nemajú problém pracovať na ich odstránení tým najefektívnejším spôsobom.

Každý deň sa s takými stretáva Kate, zombíci jej zabili celú rodinu a ona sa ako lekárka venuje ich liečbe. V nemocnici sa zoznámila aj so svojím priateľom, Alexom, ktorého sa jej podarilo zachrániť. On pozná netoleranciu v každodennom živote, ona musí s odporcami bojovať vo svojej práci. Teroristi už úplne strácajú zábrany, prestrieľajú sa do nemocnice, zastrelia liečených a ukradnú lekárske záznamy. Loviť už teda nemusia náhodne, môžu ísť po presných menách a adresách. Kate s Alexom sa schovávajú, a čoskoro už nie len pred teroristami. S blížiacim sa nedostatkom lieku sa vláda rozhodla všetkých navrátivších zhromaždiť do táborov. Hovorí im pozorovacie.

"V prípade Alexa kladie dôraz na jeho krehkosť, aby sme sa čo najviac báli jeho osudu medzi nebezpečnými grázlami aj hrozbou nákazy."

Okrem zombíckeho intra s kopou krvi a kriku je začiatok filmu pomalý. Oveľa rýchlejší film nakoniec ani nebude, keďže nejde zďaleka o klasický zombícky horor. Záležať si dá na predstavení hlavných postáv divákovi, ako aj uvedení ho do spoločenskej situácie a atmosféry. V prípade Alexa kladie dôraz na jeho krehkosť, aby sme sa čo najviac báli jeho osudu medzi nebezpečnými grázlami aj hrozbou nákazy. Kate je zase klasická záchrankyňa dušou aj telom. Jej angažovanosť už by asi silnejšia byť nemohla. Okrem profesionálneho narcisizmu má za sebou aj rodinnú traumu, a vedľa seba milovaného v neustálom nebezpečenstve. Dusno začína už v týchto chvíľach veľmi dobre fungovať. Pripomína hlavne život v neustálom strachu v distopických sci fi. Nevieme, koľko presne vyliečených je, no tentokrát ich nesledujeme ako celok. Z nášho pohľadu sú hlavní ohrození len Kate a Alex a prežívame prakticky len ich stiesnenosť a strach.

Spád napreduje vďaka hustnutiu napätia zo všetkých strán. Alexovi hrozí návrat choroby, útok teroristov aj zatknutie zo strany polície. Vidíme, že tá nemá veľa starostí o jeho život. Gore a násilia za celý čas dostaneme minimum. Pár zombíkov nám pripomenie, čo sa to s tým svetom deje, a pár drsných scén v akom prostredí sa ľudia nachádzajú. V mnohých častiach je dusno veľmi intenzívne a aj drobnosťami potom dokáže divákovi zovrieť žalúdok.

"Spracovanie je práve naopak síce kvalitne zvládnuté, no chýbajú mu už akékoľvek prekvapenia a ozvláštnenia."

Dej sa nezaobíde bez klišé, niektorých dosť hlúpych a predvídateľných. Hlavne záver sa dá čakať, tvorcovia asi chceli byť radšej predvidateľne krutí ako pokaziť dojem snahou o originalitu. S tou ako keby si vystačili pri samotnom námete, vrámci žánra inteligentnom a zaujímavom. Spracovanie je práve naopak síce kvalitne zvládnuté, no chýbajú mu už akékoľvek prekvapenia a ozvláštnenia. Ako keby sa autori báli niečo pokaziť, zostali sa sústrediť len na ťaživosť a dusno. Nič nepokazili, no hlavne fanúšikov hororov mohli sklamať klonením sa skôr k psychologickému thrilleru.

Hlavným problémom The Returned bude osloviť správne publikum. Kým milovníkov thrillerov zombícke intro a niekoľko odporných scén ľahko znechutí, pre fanúšikov zombíckych filmov je zase násilia a požierania sa neprijateľne málo. Až na pár scén ide o inteligentnú zábavu s poriadne hustým ovzduším, takže vrámci svojej myšlienky veľmi dobre zvládnutý film.