Mr. Jones

Do divočiny si nezabudnite pribaliť antidepresíva
Zmena prostredia niekedy pomáha. Niekedy ani nie. Aj keď vypadnúť z každodennej rutiny a života v meste môže byť fajn, nečakajme, že sa tak vyriešia všetky problémy. Napríklad keď má niekto vzťah s priateľkou už aj tak naštrbený, nemusí byť najlepší nápad odísť s ňou do divočiny na samotu. Kde budú len oni dvaja a široko ďaleko nič a nikto. Teda, až na Mr. Jonesa.
Ešte tak vedieť, čo je to zač. Celý svet pozná jeho diela, čudné postavičky, ktoré rozposlal náhodným ľuďom. Nikto nevie, ako si adresátov vybral. Všetkým sa začali diať čudné veci, vyhodili ich z práce, opustili manželky alebo oni opustili svoje rodiny. Z postavičiek sa stali známe umelecké diela s obrovskou hodnotou. Existujú rôzne teórie, kto vlastne Mr. Jones je. Nikto nevedel, či ide o jednotlivca alebo skupinu umelcov, ani aký je význam jeho diel. Kým niektorí im pripisujú čisto estetickú hodnotu, pre iných ide o strážcov tohto sveta, ktorí bránia príchodu temných síl. Penny a Scott sú prví, kto Mr. Jones videli na vlastné oči. Navštívili aj jeho ateliér, či skôr pivnicu s množstvom čúd. Radi by o ňom nakrútili dokument. Hoci, rozprávať ani inak s ním komunikovať zjavne nebude veľmi možné.
23. 12. 2014

12. 11. 2018

13. 9. 2016

Panna a netvor

Lyrizovaná hrôza

Kto sa so zásadami socialistickej esteticky nestotožnil, snažil sa cez cenzúru čo to prepašovať. Napríklad nevhodné myšlienky. Juraj Herz mal aj tie, navyše mal ale vždy nutkanie vyžívať sa v morbídnostiach a drastických scénach. Jediný film, ktorý podľa vlastných slov nakrútil takmer úplne podľa svojich predstáv, bol Spaľovač mŕtvol. Ten vznikol v začiatkoch jeho kariéry, v roku 1969, a po premiére skončil v trezore. Herz si odvtedy pravidelne vysluhoval zákazy nakrúcať a svoju milovanú hororovosť musel vsúvať do filmov menej nápadne. Vhodnou príležitosťou bolo napríklad nakrúcanie rozprávok, ktoré sa dali v tomto zmysle zaujímavo rozohrať. V roku 1978 sa temne pohral s filmom Panna a netvor.

9. 11. 2016

The Taking of Deborah Logan

Kto ovládne telo, keď ho opustí myseľ?
Využiť starobu a Alzheimera ako námet hororu asi nenapadlo ešte nikomu. Strašidelné nepochybne sú, ale predsa, určité veci do oblasti zábavy nepatria. Preto im treba dať niečo navyše. Staré tajomstvo, ktoré vďaka slabnúcemu mozgu vylezie von. A prečo len tajomstvo, rovno druhá identita s nadprirodzenými schopnosťami. Postupne si vezme starnúcu dámu v The Taking of Deborah Logan.
18. 9. 2015

The Apartment

Afonka Soby | 5. 7. 2010
0
6/10
psycho

Bollywoodsky horor je výborný na leto

Preeti je mladá letuška, ktoré sa chce konečne osamostatniť a usadiť, pretože ako dcéra armádneho dôstojníka síce pochodila takmer celú Indiu, no nikde nezakotvila dostatočne dlho na to, aby mohla mesto cítiť ako svoj domov. Prenajme si byt v meste Mumbai, o ktorý sa delí so svojím priateľom Karanom. Preeti je však dosť žiarlivá, a preto keď pristihne svoju susedu, ako nápadne skúša Karana zviesť, vysvetlí si veci nesprávne a Karan musí z bytu preč. Keďže si však nemôže dovoliť platiť nájom sama a mužov má nateraz dosť, musí nájsť druhú nájomníčku. Zdá sa, že Neha, dievča z dediny, ktorá sa iba pred pár dňami prisťahovala do Mumbaia, je ideálna. Je slušná, dokonca až úslužná, Preeti oslovuje ako „sister" a víta ju vždy s navarenou večerou. Keď sa ju však snaží oddeliť od Karana, ktorý chce veci s Preeti napraviť, je jasné, že jej náklonnosť začína byť nebezpečná.

The Apartment mierne pripomína triler Poison Ivy. Miesto americkej blondínky Drew Ballymore či neskôr Jamie Pressley tu máme indickú brunetku, hnedookú a snedú Neetu Chandra. Dom na americkom vidieku vystriedal nájomný byt na predmestí indického mesta Mumbai. Hlavné rozdiely sú však niekde inde: The Apartment je čistý Bollywood, a ak si myslíte, že Indovia vedia nakrúcať iba romantické komédie, mýlite sa. Alebo nie?

The Apartment ostáva verný klasickej bollywoodskej premise: skúšaná láska, ktorá sa nakoniec ukáže ako čistá a prestojí všetky prekážky. Aj forma je typicky bollywoodska a nájdete tu všetko, čo k Bollywoodu patrí: pestré farby, ktorá robia z filmu jeden veľký cukrík, gýčové interiéry, dokonalý mejkap, vybielené zuby a sexi opálené telá. V tom Indovia nezľavili a servírujú nám riadnu vizuálne „presladenú" porciu. Otázka znie: boli vôbec niekde ochotní ustúpiť potrebám žánru a vytvoriť dojem napätia či dokonca strachu?

Áno aj nie. Zrejme najväčší zásah nastal v hudbe. Je naozaj kvalitná a napínavá, a aj keď niekedy tlačí na pílu (ozýva sa aj tam, kde by mohlo ostať skôr ticho), patrí jej v hodnotení minimálne jedna hviezdička. Zarytých bollywoodskych fanúšikov možno trocha zamrzí pomenej hudobno-tanečných čísel. Sú tu iba tri a všetky sú intímnejšieho charakteru, ako sme v Bollywoode zvyknutí. Už netancuje celá ulica, ale iba Preeti s Karanom, ktorí sa prostredníctvom pesničiek hádajú aj udobrujú. Najlepšie je hneď prvá, v ktorej Karan presviedča Preeti, že spoločné bývanie je výborný nápad, no ona ho vždy „odpálkuje" svojimi argumentmi a zavrtením zadku, ktorý Karana „odhodí" preč. Lepšej pesničky sa tu už nedočkáte, ale išlo evidentne o zámer, ústupok žánru, do ktorého sa spievanie jednoducho nehodí.

The Apartment si však ponechal niektoré komické prvky, ktoré môžu iritovať. Postavy, hádam len s výnimkou Preeti, vyslovene prehrávajú, ich úlohy sú tak skôr karikatúry ako živé charaktery. Neha vypliešťa oči jednoducho príliš často a to, že má niečo za lubom, už vieme dávno predtým, ako to vôbec napadne jej. Najviac však iritujú dve postavy, ktoré sa na seba tak podobajú, že ich možno hral aj ten istý herec: vedúci knižnice, kde Neha pracuje, a strážnik nájomného domu. Pripomínajú postavy z Palárikovej veselohry. Keď sa deje niečo, čomu strážnik nerozumie, pozrie sa do kamery a povie nahlas: „to som z toho blázon". Vedúci knižnice zasa máva pred Nehou zbraňou a kričí, že ju má iba na vlastnú obranu. Tieto scénky majú evidentne vyvolať smiech, no do žánru sa nehodia a pritakávajú známemu porekadlu „niekedy je menej viac".

Čo je však naozaj komické, typicky bollywoodske a potreby žánru nijako nenarúša, je striedanie jazyka hindi s angličtinou. Keď napríklad Preeti prichytí susedu, ako zvádza Karana, spýta sa ho v strede hádky: „How could you?" a on jej odpovedá „How could I what?" a pokračujú opäť vo svojej rodnej reči. Preeti zdraví ráno Nehu „Good morning". Niekedy sú to však celé vety, frázy či dokonca celý dialóg. Zaujímavá metóda, ktorá má zrejme bollywoodske filmy internacionalizovať. Neviem, či je táto snaha úspešná, no je celkom zábavné ju sledovať.

The Apartment je jednoducho chutný cukríček alebo rôznofarebná zmrzlinka, ktorá je výborná na letné mesiace. Veľa vecí vás pobaví, niektoré budú iritovať, no nič vás nevystraší. Stále však ide o jeden z lepších bollywoodov, ktorý má evidentne vyššie ambície. Ak ste dlho nič podobné nevideli a komédie nemusíte, možno sa vám The Apartment bude páčiť. Podávať však treba výhradne v lete a tentoraz si nedajte k hororu pivo, ale malinové frappé s nejakou dlhou, farebnou slamkou.