12. 11. 2018

Visions

Neviňte dom za jeho obyvateľov
Sú prípady, keď sa hovorí, že herec si film ukradol. Napríklad Orson Welles v Treťom mužovi alebo Marlon Brando v Apokalypse sa objavia len na pár minút, no aj tak ich všetci vnímajú ako hlavné hviezdy týchto diel a spájajú si filmy práve s ich menami. Inokedy sa herec môže stať niečím ako atrakciou. Objaviť sa tiež len na pár minút, no nezaujať svojou charizmou ani výkonom, ale napríklad tým, že ide o notoricky známu seriálovú postavičku. Takže keď sa v obyčajnom horore objaví ako vedľajšia postava Jim Parsons známy ako Sheldon Cooper z Teórie veľkého tresku, diváci si najviac zo všetkého určite zapamätajú jeho. Oplatí sa aj kvôli niečomu inému pozerať horor s názvom Visions?
5. 2. 2016

Masks

Zabudnite na Stanislavského, hrať vás naučí Gdula
Nemecký horor sa vzmáha, a hľadá svoju tvár. Po postapokalyptickom Hell skúša ako mu pristane žltá maska talianskeho Gialla (viac o tomto podžánri nájdete v našom článku). Požičiava si jeho kameru, brutalitu, ženskú obeť, farebnosť aj gýčovitosť. Ako pôjdu dokopy s nemeckom si môžeme pozrieť vo filme Masks.
Už samotný príbeh je odkazom na Suspiriu Daria Argenta. Kým tam prišla Američanka do Nemecka na tanečnú školu, tu ide hlavná postava na hereckú školu založenú poľským učiteľom. Tak ako v Suspirii, aj tu cestou do školy stretne na smrť vyplašenú bývalú žiačku na úteku. A rovnako vidíme, ako ju ten istý večer zabijú. Školu tentokrát neovládajú čarodejnice, aj keď až tak ďaleko od nich nie sme. Jej zakladateľ Matteusz Gdula tu svojho času vyučoval veľmi netradičnou metódou. Študenti zomierali, a on sám nakoniec spáchal samovraždu. Aj keď jeho teória nie je jasne vysvetlená, zdá sa že bral bolesť ako stimulant hereckých výkonov. Film je v tomto smere trochu deravý, keďže napriek všetkému škola stále funguje a hlási sa k svojmu odkazu. Vyučovanie vyzerá viac menej normálne, spolužiaci sú k novoprišelkyni nevrlí, ako sa patrí. Nájde len jednu spriaznenú dušu, ktorá sa ale občas stráca v časti budovy, kam študenti nemajú prístup. Práve tam sa Gdula obesil. Najprv tvrdí, že tam chodí na súkromné hodiny, neskôr prezradí, že tam sa učí Gdulovou metódou. Prejavenú závisť opätuje prosbou o pomoc. Nakoniec sa jediná kamarátka stratí, a naša hlavná hrdinka dostane ponuku byť tou vyvolenou, ktorá sa bude učiť špeciálnou metódou.
5. 3. 2013

6. 10. 2015

The Perfection

V dokonalosti je hrôza

Všetko sa to začína tak nejako milo, pozitívne, so štýlom a leskom. Pravdaže s výnimkou matky, zosnulej po dlhej chorobe. Tá bola len dočasnou komplikáciou, Charlotte sa vracia do sveta virtuozity, ktorý ju víta s otvorenou náručou. A do ktorého okamžite zapadne, ako keby nikdy neodišla. Všetko je tu také krásne, všetci takí úžasní. Ide o svet dokonalosti, mohli by sme čakať, že bude náročný, tu sú ale všetci šťastní, milujú svoju prácu a hlavne seba navzájom. Obávali by sme sa, že medzi zašlou hviezdou a tou súčasnou to bude inak? Ani náhodou, nič nenarúša The Perfection.

13. 8. 2019

The Apartment

Afonka Soby | 5. 7. 2010
0
6/10
psycho

Bollywoodsky horor je výborný na leto

Preeti je mladá letuška, ktoré sa chce konečne osamostatniť a usadiť, pretože ako dcéra armádneho dôstojníka síce pochodila takmer celú Indiu, no nikde nezakotvila dostatočne dlho na to, aby mohla mesto cítiť ako svoj domov. Prenajme si byt v meste Mumbai, o ktorý sa delí so svojím priateľom Karanom. Preeti je však dosť žiarlivá, a preto keď pristihne svoju susedu, ako nápadne skúša Karana zviesť, vysvetlí si veci nesprávne a Karan musí z bytu preč. Keďže si však nemôže dovoliť platiť nájom sama a mužov má nateraz dosť, musí nájsť druhú nájomníčku. Zdá sa, že Neha, dievča z dediny, ktorá sa iba pred pár dňami prisťahovala do Mumbaia, je ideálna. Je slušná, dokonca až úslužná, Preeti oslovuje ako „sister" a víta ju vždy s navarenou večerou. Keď sa ju však snaží oddeliť od Karana, ktorý chce veci s Preeti napraviť, je jasné, že jej náklonnosť začína byť nebezpečná.

The Apartment mierne pripomína triler Poison Ivy. Miesto americkej blondínky Drew Ballymore či neskôr Jamie Pressley tu máme indickú brunetku, hnedookú a snedú Neetu Chandra. Dom na americkom vidieku vystriedal nájomný byt na predmestí indického mesta Mumbai. Hlavné rozdiely sú však niekde inde: The Apartment je čistý Bollywood, a ak si myslíte, že Indovia vedia nakrúcať iba romantické komédie, mýlite sa. Alebo nie?

The Apartment ostáva verný klasickej bollywoodskej premise: skúšaná láska, ktorá sa nakoniec ukáže ako čistá a prestojí všetky prekážky. Aj forma je typicky bollywoodska a nájdete tu všetko, čo k Bollywoodu patrí: pestré farby, ktorá robia z filmu jeden veľký cukrík, gýčové interiéry, dokonalý mejkap, vybielené zuby a sexi opálené telá. V tom Indovia nezľavili a servírujú nám riadnu vizuálne „presladenú" porciu. Otázka znie: boli vôbec niekde ochotní ustúpiť potrebám žánru a vytvoriť dojem napätia či dokonca strachu?

Áno aj nie. Zrejme najväčší zásah nastal v hudbe. Je naozaj kvalitná a napínavá, a aj keď niekedy tlačí na pílu (ozýva sa aj tam, kde by mohlo ostať skôr ticho), patrí jej v hodnotení minimálne jedna hviezdička. Zarytých bollywoodskych fanúšikov možno trocha zamrzí pomenej hudobno-tanečných čísel. Sú tu iba tri a všetky sú intímnejšieho charakteru, ako sme v Bollywoode zvyknutí. Už netancuje celá ulica, ale iba Preeti s Karanom, ktorí sa prostredníctvom pesničiek hádajú aj udobrujú. Najlepšie je hneď prvá, v ktorej Karan presviedča Preeti, že spoločné bývanie je výborný nápad, no ona ho vždy „odpálkuje" svojimi argumentmi a zavrtením zadku, ktorý Karana „odhodí" preč. Lepšej pesničky sa tu už nedočkáte, ale išlo evidentne o zámer, ústupok žánru, do ktorého sa spievanie jednoducho nehodí.

The Apartment si však ponechal niektoré komické prvky, ktoré môžu iritovať. Postavy, hádam len s výnimkou Preeti, vyslovene prehrávajú, ich úlohy sú tak skôr karikatúry ako živé charaktery. Neha vypliešťa oči jednoducho príliš často a to, že má niečo za lubom, už vieme dávno predtým, ako to vôbec napadne jej. Najviac však iritujú dve postavy, ktoré sa na seba tak podobajú, že ich možno hral aj ten istý herec: vedúci knižnice, kde Neha pracuje, a strážnik nájomného domu. Pripomínajú postavy z Palárikovej veselohry. Keď sa deje niečo, čomu strážnik nerozumie, pozrie sa do kamery a povie nahlas: „to som z toho blázon". Vedúci knižnice zasa máva pred Nehou zbraňou a kričí, že ju má iba na vlastnú obranu. Tieto scénky majú evidentne vyvolať smiech, no do žánru sa nehodia a pritakávajú známemu porekadlu „niekedy je menej viac".

Čo je však naozaj komické, typicky bollywoodske a potreby žánru nijako nenarúša, je striedanie jazyka hindi s angličtinou. Keď napríklad Preeti prichytí susedu, ako zvádza Karana, spýta sa ho v strede hádky: „How could you?" a on jej odpovedá „How could I what?" a pokračujú opäť vo svojej rodnej reči. Preeti zdraví ráno Nehu „Good morning". Niekedy sú to však celé vety, frázy či dokonca celý dialóg. Zaujímavá metóda, ktorá má zrejme bollywoodske filmy internacionalizovať. Neviem, či je táto snaha úspešná, no je celkom zábavné ju sledovať.

The Apartment je jednoducho chutný cukríček alebo rôznofarebná zmrzlinka, ktorá je výborná na letné mesiace. Veľa vecí vás pobaví, niektoré budú iritovať, no nič vás nevystraší. Stále však ide o jeden z lepších bollywoodov, ktorý má evidentne vyššie ambície. Ak ste dlho nič podobné nevideli a komédie nemusíte, možno sa vám The Apartment bude páčiť. Podávať však treba výhradne v lete a tentoraz si nedajte k hororu pivo, ale malinové frappé s nejakou dlhou, farebnou slamkou.