12. 11. 2018

Bird Box

Zatvoriť oči a načúvať spevu

Princíp slepoty ako záchrany, či nevyhnutnosti zakrývať si oči určite má svoje čaro, aj nad možnosti jeho metaforického využitia. Horšie je to s jeho praktickou realizáciou. Čo presne ľudia nesmú vidieť nám nikdy neukážu. Ako inak, veď by sme umreli. Ono sa to ale aj drží skôr na úrovni metafory, v zmysle že si treba zakrývať oči. Presné a zmysluplné pravidlá ako sa to šíri už by sme ale hľadali márne, a ťažko sa nám verí v možnosť ich existencie. Podobne zložité je to aj s tým, ako postavy prežívajú. Samozrejme sa nám, vidiacim, môže zrak javiť nevyhnutnejším než akým v skutočnosti je. Napríklad streľbu na cieľ si bez neho ale ťažko predstaviť, vôbec snahu sa o niečo podobné pokúšať. Film nám ako zložité predostrie viacero činností. Ako šoférovanie, či plavba po rieke alebo beh po lese, medzi stromami a konármi. Často sa ale skôr ako zložité javia v skutočnosti jednoducho nemožné.

5. 2. 2019

The Abominable Dr. Phibes

Gotický predok exploitov
Legendárny organový virtuóz pán Phibes nemá rád doktorov. Konkrétne desať doktorov, ktorí nedokázali zachrániť život jeho ženy. Keď sa o jej nešťastí dozvedel, sám v rýchlosti nabúral a podľa všetkého uhorel v aute. Neuhorel, zostal len zmrzačený a nemý. V spolupráci s tajomnou kráskou teraz doktorov obchádza. Jedného po druhom, a uvaľuje na nich postupne rany tak, ako postihli egyptského faraóna. Prvé boli vraj včely, ešte pred začiatkom stopáže filmu. Nasledujú netopiere. Vypustia ich doktorovi do spálne, a ráno ho už slúžka nájde dohryzeného na smrť. Ako vraždy postupujú, polícia si pomaly začne jednotlivé obete spájať. Nech je aj páchateľ mŕtvy, polícia ho vystopuje. Práve, keď sa dostal k poslednej rane, smrti prvorodeného.
21. 5. 2014

17. 3. 2020

I Am Not a Serial Killer

Variácia čudných obyvateľov malého mesta

John spĺňa všetky predpoklady začať vo veľkom vraždiť ľudí. Vyskytujú sa u neho charakteristiky, ktoré napĺňalo 95% sériových vrahov. Samému mu ani nenapadlo, že by krutosť ku zvieratám mohla byť zlá, až kvôli tomu znepokojivému predpokladu ho začala trápiť. Mame chodí pomáhať do pitevne, tá je mu druhým domovom. A všetky školské práce píše o masových vrahoch, podľa riaditeľa školy sa nimi zaoberá oveľa viac, ako by mal. Má osobného psychoterapeuta, ten sleduje jeho vývoj. Podľa neho napreduje dobre. Ako vhodná otázka sa javí, či pozornosť venovaná jeho potenciálnej nebezpečnosti môže byť pri Johnovi naozaj užitočná. Alebo či ho skôr netlačí k tomu sa so všetkými obavami ohľadne jeho osoby stotožniť. A byť tým, čo od neho všetci očakávajú. Zatiaľ si môže hovoriť I Am Not a Serial Killer, no sledovať toho skutočného, ktorý začal terorizovať malé mestečko, ho nepochybne fascinuje.

25. 4. 2017

The Apartment

Afonka Soby | 5. 7. 2010
0
6/10
psycho

Bollywoodsky horor je výborný na leto

Preeti je mladá letuška, ktoré sa chce konečne osamostatniť a usadiť, pretože ako dcéra armádneho dôstojníka síce pochodila takmer celú Indiu, no nikde nezakotvila dostatočne dlho na to, aby mohla mesto cítiť ako svoj domov. Prenajme si byt v meste Mumbai, o ktorý sa delí so svojím priateľom Karanom. Preeti je však dosť žiarlivá, a preto keď pristihne svoju susedu, ako nápadne skúša Karana zviesť, vysvetlí si veci nesprávne a Karan musí z bytu preč. Keďže si však nemôže dovoliť platiť nájom sama a mužov má nateraz dosť, musí nájsť druhú nájomníčku. Zdá sa, že Neha, dievča z dediny, ktorá sa iba pred pár dňami prisťahovala do Mumbaia, je ideálna. Je slušná, dokonca až úslužná, Preeti oslovuje ako „sister" a víta ju vždy s navarenou večerou. Keď sa ju však snaží oddeliť od Karana, ktorý chce veci s Preeti napraviť, je jasné, že jej náklonnosť začína byť nebezpečná.

The Apartment mierne pripomína triler Poison Ivy. Miesto americkej blondínky Drew Ballymore či neskôr Jamie Pressley tu máme indickú brunetku, hnedookú a snedú Neetu Chandra. Dom na americkom vidieku vystriedal nájomný byt na predmestí indického mesta Mumbai. Hlavné rozdiely sú však niekde inde: The Apartment je čistý Bollywood, a ak si myslíte, že Indovia vedia nakrúcať iba romantické komédie, mýlite sa. Alebo nie?

The Apartment ostáva verný klasickej bollywoodskej premise: skúšaná láska, ktorá sa nakoniec ukáže ako čistá a prestojí všetky prekážky. Aj forma je typicky bollywoodska a nájdete tu všetko, čo k Bollywoodu patrí: pestré farby, ktorá robia z filmu jeden veľký cukrík, gýčové interiéry, dokonalý mejkap, vybielené zuby a sexi opálené telá. V tom Indovia nezľavili a servírujú nám riadnu vizuálne „presladenú" porciu. Otázka znie: boli vôbec niekde ochotní ustúpiť potrebám žánru a vytvoriť dojem napätia či dokonca strachu?

Áno aj nie. Zrejme najväčší zásah nastal v hudbe. Je naozaj kvalitná a napínavá, a aj keď niekedy tlačí na pílu (ozýva sa aj tam, kde by mohlo ostať skôr ticho), patrí jej v hodnotení minimálne jedna hviezdička. Zarytých bollywoodskych fanúšikov možno trocha zamrzí pomenej hudobno-tanečných čísel. Sú tu iba tri a všetky sú intímnejšieho charakteru, ako sme v Bollywoode zvyknutí. Už netancuje celá ulica, ale iba Preeti s Karanom, ktorí sa prostredníctvom pesničiek hádajú aj udobrujú. Najlepšie je hneď prvá, v ktorej Karan presviedča Preeti, že spoločné bývanie je výborný nápad, no ona ho vždy „odpálkuje" svojimi argumentmi a zavrtením zadku, ktorý Karana „odhodí" preč. Lepšej pesničky sa tu už nedočkáte, ale išlo evidentne o zámer, ústupok žánru, do ktorého sa spievanie jednoducho nehodí.

The Apartment si však ponechal niektoré komické prvky, ktoré môžu iritovať. Postavy, hádam len s výnimkou Preeti, vyslovene prehrávajú, ich úlohy sú tak skôr karikatúry ako živé charaktery. Neha vypliešťa oči jednoducho príliš často a to, že má niečo za lubom, už vieme dávno predtým, ako to vôbec napadne jej. Najviac však iritujú dve postavy, ktoré sa na seba tak podobajú, že ich možno hral aj ten istý herec: vedúci knižnice, kde Neha pracuje, a strážnik nájomného domu. Pripomínajú postavy z Palárikovej veselohry. Keď sa deje niečo, čomu strážnik nerozumie, pozrie sa do kamery a povie nahlas: „to som z toho blázon". Vedúci knižnice zasa máva pred Nehou zbraňou a kričí, že ju má iba na vlastnú obranu. Tieto scénky majú evidentne vyvolať smiech, no do žánru sa nehodia a pritakávajú známemu porekadlu „niekedy je menej viac".

Čo je však naozaj komické, typicky bollywoodske a potreby žánru nijako nenarúša, je striedanie jazyka hindi s angličtinou. Keď napríklad Preeti prichytí susedu, ako zvádza Karana, spýta sa ho v strede hádky: „How could you?" a on jej odpovedá „How could I what?" a pokračujú opäť vo svojej rodnej reči. Preeti zdraví ráno Nehu „Good morning". Niekedy sú to však celé vety, frázy či dokonca celý dialóg. Zaujímavá metóda, ktorá má zrejme bollywoodske filmy internacionalizovať. Neviem, či je táto snaha úspešná, no je celkom zábavné ju sledovať.

The Apartment je jednoducho chutný cukríček alebo rôznofarebná zmrzlinka, ktorá je výborná na letné mesiace. Veľa vecí vás pobaví, niektoré budú iritovať, no nič vás nevystraší. Stále však ide o jeden z lepších bollywoodov, ktorý má evidentne vyššie ambície. Ak ste dlho nič podobné nevideli a komédie nemusíte, možno sa vám The Apartment bude páčiť. Podávať však treba výhradne v lete a tentoraz si nedajte k hororu pivo, ale malinové frappé s nejakou dlhou, farebnou slamkou.