Black Water: Abyss

Jaskyňa a málo viac

Intro s turistami dosť výrazne naznačí tón celého filmu, ktorému to s napínavými scénami skrátka príliš nejde. Hlavne, aby sme vedeli, že niečo sa tu diať bude, že v jaskyni niečo číha a ešte nech máme dojem, že ide o niečo tajomné. Škoda, že úvod je natoľko nepresvedčivý a kostrbatý. Kiežby ale takým bol len ten. Skupinka priateľov neočarí ale nemá ani zásadné nedostatky. Tie začnú prichádzať skôr postupne, keď sa zložité situácie vytvárajú tam, kde ničomu príliš nepomôžu. Určite nie dielu ako hororu, ako keby chceli len akokoľvek spestriť pozeranie.

23. 9. 2020

17. 8. 2010

Oculus

Zrkadlá nenútia len chudnúť
Myslím, teda som. Ničím iným si nemôžem byť istý. Všetky ostatné poznatky mi sprostredkujú moje zmysly, náchylné sa mýliť ba občas aj klamať. Nemám ako zistiť čo sa skutočne deje, a čo sú len umelé vnemy. Som ja ten čo stojí v vonku na tráve, alebo ten ktorého vidím cez okno čakať v pasci? Má zmysel vyrábať si kotvu v realite, alebo vás nakoniec aj tak oklame Oculus?
27. 6. 2014

20. 10. 2015

[REC]³ Genesis

Tvárme sa, že sa to nestalo
Smrť hororových sérií býva zvyčajne pomalá a prichádza postupne so žmýkaním poslednej kvapky z nápadu alebo postavy na ktorej stoja. Tvorcovia sa zriedka pokúšajú o radikálne kroky novým smerom. Zväčša sa snažia zopakovať v ďalších filmoch to, čo prinieslo predošlým úspech. A aj keď sa občas na nekonečné opakovanie pozeráme s dešpektom, zdá sa že to nie je to najhoršie, čo môže filmovú sériu postihnúť.
Po podarenej prvej, a ešte podarenejšej druhej časti série [REC] si fanúšikovia od tretieho pokračovania s názvom [REC]³ Genesis nemálo sľubovali. Vopred ohlásený zámer upustiť od nakrúcania v štýle found-footage a premiestnenie sa mimo uzavretého domu prezrádzali sebavedomie tvorcov nakrútiť kvalitný horor aj bez opakovania overeného receptu. Museli sme sa síce zmieriť s tým, že nám roztrasená kamera a afektovaná Angela budú chýbať, snaha o posun ale býva chvályhodná. Kvalita série nás nechala veriť, že tvorcovia vedia čo robia a nech je aj ďalší diel iný, netreba sa báť zmeny. Nuž, iný naozaj je.
29. 11. 2012

The Apartment

Afonka Soby | 5. 7. 2010
0
6/10
psycho

Bollywoodsky horor je výborný na leto

Preeti je mladá letuška, ktoré sa chce konečne osamostatniť a usadiť, pretože ako dcéra armádneho dôstojníka síce pochodila takmer celú Indiu, no nikde nezakotvila dostatočne dlho na to, aby mohla mesto cítiť ako svoj domov. Prenajme si byt v meste Mumbai, o ktorý sa delí so svojím priateľom Karanom. Preeti je však dosť žiarlivá, a preto keď pristihne svoju susedu, ako nápadne skúša Karana zviesť, vysvetlí si veci nesprávne a Karan musí z bytu preč. Keďže si však nemôže dovoliť platiť nájom sama a mužov má nateraz dosť, musí nájsť druhú nájomníčku. Zdá sa, že Neha, dievča z dediny, ktorá sa iba pred pár dňami prisťahovala do Mumbaia, je ideálna. Je slušná, dokonca až úslužná, Preeti oslovuje ako „sister" a víta ju vždy s navarenou večerou. Keď sa ju však snaží oddeliť od Karana, ktorý chce veci s Preeti napraviť, je jasné, že jej náklonnosť začína byť nebezpečná.

The Apartment mierne pripomína triler Poison Ivy. Miesto americkej blondínky Drew Ballymore či neskôr Jamie Pressley tu máme indickú brunetku, hnedookú a snedú Neetu Chandra. Dom na americkom vidieku vystriedal nájomný byt na predmestí indického mesta Mumbai. Hlavné rozdiely sú však niekde inde: The Apartment je čistý Bollywood, a ak si myslíte, že Indovia vedia nakrúcať iba romantické komédie, mýlite sa. Alebo nie?

The Apartment ostáva verný klasickej bollywoodskej premise: skúšaná láska, ktorá sa nakoniec ukáže ako čistá a prestojí všetky prekážky. Aj forma je typicky bollywoodska a nájdete tu všetko, čo k Bollywoodu patrí: pestré farby, ktorá robia z filmu jeden veľký cukrík, gýčové interiéry, dokonalý mejkap, vybielené zuby a sexi opálené telá. V tom Indovia nezľavili a servírujú nám riadnu vizuálne „presladenú" porciu. Otázka znie: boli vôbec niekde ochotní ustúpiť potrebám žánru a vytvoriť dojem napätia či dokonca strachu?

Áno aj nie. Zrejme najväčší zásah nastal v hudbe. Je naozaj kvalitná a napínavá, a aj keď niekedy tlačí na pílu (ozýva sa aj tam, kde by mohlo ostať skôr ticho), patrí jej v hodnotení minimálne jedna hviezdička. Zarytých bollywoodskych fanúšikov možno trocha zamrzí pomenej hudobno-tanečných čísel. Sú tu iba tri a všetky sú intímnejšieho charakteru, ako sme v Bollywoode zvyknutí. Už netancuje celá ulica, ale iba Preeti s Karanom, ktorí sa prostredníctvom pesničiek hádajú aj udobrujú. Najlepšie je hneď prvá, v ktorej Karan presviedča Preeti, že spoločné bývanie je výborný nápad, no ona ho vždy „odpálkuje" svojimi argumentmi a zavrtením zadku, ktorý Karana „odhodí" preč. Lepšej pesničky sa tu už nedočkáte, ale išlo evidentne o zámer, ústupok žánru, do ktorého sa spievanie jednoducho nehodí.

The Apartment si však ponechal niektoré komické prvky, ktoré môžu iritovať. Postavy, hádam len s výnimkou Preeti, vyslovene prehrávajú, ich úlohy sú tak skôr karikatúry ako živé charaktery. Neha vypliešťa oči jednoducho príliš často a to, že má niečo za lubom, už vieme dávno predtým, ako to vôbec napadne jej. Najviac však iritujú dve postavy, ktoré sa na seba tak podobajú, že ich možno hral aj ten istý herec: vedúci knižnice, kde Neha pracuje, a strážnik nájomného domu. Pripomínajú postavy z Palárikovej veselohry. Keď sa deje niečo, čomu strážnik nerozumie, pozrie sa do kamery a povie nahlas: „to som z toho blázon". Vedúci knižnice zasa máva pred Nehou zbraňou a kričí, že ju má iba na vlastnú obranu. Tieto scénky majú evidentne vyvolať smiech, no do žánru sa nehodia a pritakávajú známemu porekadlu „niekedy je menej viac".

Čo je však naozaj komické, typicky bollywoodske a potreby žánru nijako nenarúša, je striedanie jazyka hindi s angličtinou. Keď napríklad Preeti prichytí susedu, ako zvádza Karana, spýta sa ho v strede hádky: „How could you?" a on jej odpovedá „How could I what?" a pokračujú opäť vo svojej rodnej reči. Preeti zdraví ráno Nehu „Good morning". Niekedy sú to však celé vety, frázy či dokonca celý dialóg. Zaujímavá metóda, ktorá má zrejme bollywoodske filmy internacionalizovať. Neviem, či je táto snaha úspešná, no je celkom zábavné ju sledovať.

The Apartment je jednoducho chutný cukríček alebo rôznofarebná zmrzlinka, ktorá je výborná na letné mesiace. Veľa vecí vás pobaví, niektoré budú iritovať, no nič vás nevystraší. Stále však ide o jeden z lepších bollywoodov, ktorý má evidentne vyššie ambície. Ak ste dlho nič podobné nevideli a komédie nemusíte, možno sa vám The Apartment bude páčiť. Podávať však treba výhradne v lete a tentoraz si nedajte k hororu pivo, ale malinové frappé s nejakou dlhou, farebnou slamkou.