12. 10. 2015

We Summon The Darkness

Kto vzýva satana, komu sa dovolá?

Využiť metalistickú scénu konca osemdesiatych rokov s jej pozérskym satanizmom a jej interakciu s veriacimi sa nejaví ako zlý nápad. Znie logicky, že pre komerčných duchovných bola v určitom zmysle skutočným požehnaním a mohla im pomôcť viac ako akýkoľvek iný druh propagácie. Žeby ju teda aktívne podporovali? Prečo nie. Nemôžeme povedať, že by sme cítili atmosféru doby, či strachu z vyčíňajúcich rituálnych vrahov. Predsa sme v horore, nečakajme zázraky. Škoda, že aj postavy sú celkom ploché, skôr nesympatické a nesprávajú sa príliš logicky. Máme to brať, že proste blbnú, užívajú si život či mladosť, majú jednoducho svoj životný štýl. Čakajme teda, čo zaujímavé nám tvorcovia budú chcieť ukázať.

3. 6. 2020

The Burning

Horúce osemdesiate roky
Intenzitu vraždenia tínedžerov v osemdesiatych rokoch ťažko pokladať za náhodnú. Jej vysvetlení sa ponúka veľa, hneď ako prvá by mohla byť hlboká nenávisť voči nadchádzajúcej generácii, keď Američania po niečom na spôsob Battle Royale túžili už dávno pred Japoncami. Rovnako by tu ale mohlo ísť o objavenie širšej využiteľnosti mladých tiel, nie len na ich krájanie. Azda najslávnejšou sa v tomto smere stala siahodlhá séria Piatka trinásteho, narážajúca vďaka filmu Jason X až na absolútne dno. Načasovanie do letnej sezóny párenia v najvhodnejšom revíri tábora pre pubertiakov veľmi pomohlo zvýrazniť erotický element. Ten istý recept využil aj o niečo menej známy, no minimálne rovnako kvalitný horor The Burning.
22. 4. 2014

At the Devil's Door

Postava dušu predala. Film ju nikdy nemal
Kde by boli horory, keby ľudia definitívne prestali veriť na všetko nadprirodzené. Samozrejme, že duchovia neexistujú vám povie asi každý. Ale keď už príde na vec, napríklad prespanie v strašidelnom dome. Ľudia sa začnú zdráhať. Práve tým pár, ktorých presvedčenie je neochvejné a nerobí im problém to ani dokázať sa teraz horory rozhodli vyhlásiť vojnu. Po Michaelovi Kingovi tu máme druhú odvážlivkyňu, v diele s názvom At the Devil's Door.
9. 6. 2015

Mil gritos tiene la noche/ Pieces

Neberte deťom hračky
Elektrin komplex by mal byť ženskou verziou známejšieho Oidipovho komplexu. Jeho súčasťou by mala byť túžba po telesnej láske k otcovi a nenávisť voči matke. Podobne ako Oidipus zabil svojho otca nevediac, že je to jeho otec, a oženil sa s matkou nepoznajúc ich vzájomné príbuzenstvo, ani v prípade Elektrinho komplexu nemá samotná diagnóza veľa spoločného s jej príbehom ako ho poznáme. Elektra totiž chcela len pomstiť smrť svojho otca Agamemnona, preto spolu s bratom Orestom zabili matku Klytaimnéstru. Dôvodov zabiť matku môže samozrejme byť viac, napríklad keď vám nechce dovoliť skladať si puzzle s nahou dámou. To poznačilo hlavnú postavu hororu Pieces.
22. 2. 2016

Andrej Gomora | 7. 4. 2020
0
3/10
psycho, thriller

„Postava Charlieho v tomto smere funguje dobre, od začiatku na nás pôsobí nepríjemne.“

To sa samozrejme musí stupňovať, označenie horor sa ale tiež dá označiť za dosť prehnané. Ide tu o thriller, ktorý dlho stavia len na nepríjemnom pocite. Postava Charlieho v tomto smere funguje dobre, od začiatku na nás pôsobí nepríjemne, aj keď ešte nič zásadne zlé nerobí. Nie je to hororové napätie, možnosť že niekomu ublíži nie je vylúčená, nepríjemný je skôr pocit nevyhnutnosti s ním prichádzať do styku. Je skrátka otravný, nedá sa ho zbaviť a postavám ako aj nám ako divákom je nepríjemná jeho prítomnosť. V menšej miere sa obávame, aké môžu byť jeho úmysly a kam to všetko vyústi. Pôsobí síce divne, ale skôr neškodne.

Film prebieha celý skôr neurčito a povrchne, to sa prejaví pri každej snahe načrieť s niektorou postavou viac do hĺbky. Máme tu klišé moderného páriku z veľkomesta, pri pár pokusoch oživiť ho spomínaním spoločnej minulosti a komplikácií vzťahu či pracovného života scenár značne pokrivkáva. Podobne je to s Charliem, ktorý funguje vo svojej celkom jednoduchej podobe posadnutého psychopata. Pri tej možno netreba čakať, že nám všetko jeho správanie bude dávať zmysel. To ale neznamená, že nám nebudú prekážať zjavné logické chyby či činy vykonané viditeľne len na efekt smerom k divákovi.

„Ide o hádky kvôli hádkam, nervozite kvôli tomu, aby tu nejaká bola a aby čokoľvek pútalo divákovu pozornosť keď sa nič skutočne zaujímavé nedeje.“

Celý film je totiž ladený skôr oddychovo, v zmysle vyžadovanej pozornosti a chápania. Často sa naň dobre pozerá a tak celkom nikdy nenudí. Žiadna zo scén dlho nenaberie výraznejšiu intenzitu, vždy je to len o tej hnusnej tvári, ktorá sa niekde vtiera. Máme tu tiež rozpor medzi manželmi, keď ona chce byť ďalej milá, kým on už nie. Tomu môžeme veriť a aj zobrazenie je viac menej presvedčivé. Keď už sa ale dopracujeme k obvineniam zo snahy prebrať manželku, tie pôsobia celkom neuveriteľne a absurdne. Ide o hádky kvôli hádkam, nervozite kvôli tomu, aby tu nejaká bola a aby čokoľvek pútalo divákovu pozornosť keď sa nič skutočne zaujímavé nedeje.

„Strata neurčitosti v znepokojivom pôsobení nebude celkom prospešná, pozitívne je len to, že sa vďaka nej dostaneme aj k troche skutočnej akcie.“

K hororovosti sa priblíži finále, je to ale skutočne len priblíženie. Ako sa Charlieho postava snaží pôsobiť prepracovanejšie a tiež gradovať svoje správanie, nás začne mierne otravovať tým, akou nepresvedčivou sa stáva. Strata neurčitosti v znepokojivom pôsobení nebude celkom prospešná, pozitívne je len to, že sa vďaka nej dostaneme aj k troche skutočnej akcie. Tá je v mnohom tiež príliš efektná, silene zdramatizovaná a nelogická. Aspoň trocha ale funguje v snahe prinášať skutočné napätie a skutočné nebezpečie, ktoré sa nám ako tak darí s postavami prežívať. Nakoniec aj to je lepšie ako vôbec nič.

Narušiteľ je značne primitívny thriller pre nenáročné publikum. Má svoju komerčnú úroveň čo sa týka zhotovenia a odpozerať sa v zásade dá. Ničím ale nezaujme, nezanechá v divákovi žiaden výrazný zážitok, skôr miestami mierne podráždi tým, ako primitívne sa nás snaží zabávať. Je to teda film skutočne len na zabitie času, snaha podsúvať ho hororovému publiku je už potom celkom absurdná.