Ratu Ilmu Hitam

Duchárske gorno

Dejových zvratov bude viac, tých na spôsob, že veci sú vlastne celkom inak než ste si mali dovtedy myslieť. Napred prichádzajú odrastenci detského domova pozrieť svojho umierajúceho vychovávateľa. Bol im ako otec, bez neho by ich životy vyzerali celkom inak. V rámci možností mal byť život v domove idylka, postarali sa o nich, mali ich radi, chránili ich. Čo zlé sa stalo, boli len nehody, prípadne podivné jednorazové skraty. Vlastne nie. Niekto tu bol zlý, dialo sa niečo nekalé, napred trochu, potom dosť zásadne, skoncentrovalo sa tu obrovské zlo. Záver je ten, že deťom bude vlastne lepšie mŕtvym ako na tomto svete. A nie je to vinou kráľovnej čiernej mágie, Ratu Ilmu Hitam.

5. 8. 2020

13. 9. 2016

Awoken

Ďalšia nástraha zlého spánku

Na neschopnosť zaspať sa skutočne dá zomrieť, a keď tento stav nastane, býva toto vyústenie nevyhnutné. V skutočnosti ale smrť prichádza v priemere po zhruba roku a pol, počas tohto obdobia si človek prechádza rôznymi stavmi. Zmení sa mu osobnosť, má halucinácie, býva paranoidný, zvykne sa nachádzať v rovnakom stave ako bežný človek krátko pred zaspatím, akurát v jeho prípade ten stav nepredchádza spánku. Lieky nepomáhajú, dokonca sa zdá, že stav zhoršujú. Znie to veru hrozne, o tomto stave ale film nie je. V jeho prípade trvá priebeh choroby len 30 dní a hrôzy, ktoré prináša, sú celkom iné. Tiež ale ide o to, že človek je Awoken.

23. 7. 2020

Isolation

Votrelec medzi kravami

Z kráv ide strach. To vám potvrdí zrejme každý nefarmár, ktorý sa niekedy ocitol v ich blízkosti. To však samo osebe nestačí na to, aby z filmu s kravami vznikol horor. Kravy totiž nie sú žraloky, nemajú povesť predátora. Aby sme sa ich mohli vo filme skutočne báť, musíme ich najprv zmutovať. Nakoniec, trochu toho mutagénnu neuškodilo kedysi ani legendárnym piraniam, a to už sú skutočne dravé živočíchy.

30. 12. 2010

Andrej Gomora | 7. 4. 2020
0
3/10
psycho, thriller

„Postava Charlieho v tomto smere funguje dobre, od začiatku na nás pôsobí nepríjemne.“

To sa samozrejme musí stupňovať, označenie horor sa ale tiež dá označiť za dosť prehnané. Ide tu o thriller, ktorý dlho stavia len na nepríjemnom pocite. Postava Charlieho v tomto smere funguje dobre, od začiatku na nás pôsobí nepríjemne, aj keď ešte nič zásadne zlé nerobí. Nie je to hororové napätie, možnosť že niekomu ublíži nie je vylúčená, nepríjemný je skôr pocit nevyhnutnosti s ním prichádzať do styku. Je skrátka otravný, nedá sa ho zbaviť a postavám ako aj nám ako divákom je nepríjemná jeho prítomnosť. V menšej miere sa obávame, aké môžu byť jeho úmysly a kam to všetko vyústi. Pôsobí síce divne, ale skôr neškodne.

Film prebieha celý skôr neurčito a povrchne, to sa prejaví pri každej snahe načrieť s niektorou postavou viac do hĺbky. Máme tu klišé moderného páriku z veľkomesta, pri pár pokusoch oživiť ho spomínaním spoločnej minulosti a komplikácií vzťahu či pracovného života scenár značne pokrivkáva. Podobne je to s Charliem, ktorý funguje vo svojej celkom jednoduchej podobe posadnutého psychopata. Pri tej možno netreba čakať, že nám všetko jeho správanie bude dávať zmysel. To ale neznamená, že nám nebudú prekážať zjavné logické chyby či činy vykonané viditeľne len na efekt smerom k divákovi.

„Ide o hádky kvôli hádkam, nervozite kvôli tomu, aby tu nejaká bola a aby čokoľvek pútalo divákovu pozornosť keď sa nič skutočne zaujímavé nedeje.“

Celý film je totiž ladený skôr oddychovo, v zmysle vyžadovanej pozornosti a chápania. Často sa naň dobre pozerá a tak celkom nikdy nenudí. Žiadna zo scén dlho nenaberie výraznejšiu intenzitu, vždy je to len o tej hnusnej tvári, ktorá sa niekde vtiera. Máme tu tiež rozpor medzi manželmi, keď ona chce byť ďalej milá, kým on už nie. Tomu môžeme veriť a aj zobrazenie je viac menej presvedčivé. Keď už sa ale dopracujeme k obvineniam zo snahy prebrať manželku, tie pôsobia celkom neuveriteľne a absurdne. Ide o hádky kvôli hádkam, nervozite kvôli tomu, aby tu nejaká bola a aby čokoľvek pútalo divákovu pozornosť keď sa nič skutočne zaujímavé nedeje.

„Strata neurčitosti v znepokojivom pôsobení nebude celkom prospešná, pozitívne je len to, že sa vďaka nej dostaneme aj k troche skutočnej akcie.“

K hororovosti sa priblíži finále, je to ale skutočne len priblíženie. Ako sa Charlieho postava snaží pôsobiť prepracovanejšie a tiež gradovať svoje správanie, nás začne mierne otravovať tým, akou nepresvedčivou sa stáva. Strata neurčitosti v znepokojivom pôsobení nebude celkom prospešná, pozitívne je len to, že sa vďaka nej dostaneme aj k troche skutočnej akcie. Tá je v mnohom tiež príliš efektná, silene zdramatizovaná a nelogická. Aspoň trocha ale funguje v snahe prinášať skutočné napätie a skutočné nebezpečie, ktoré sa nám ako tak darí s postavami prežívať. Nakoniec aj to je lepšie ako vôbec nič.

Narušiteľ je značne primitívny thriller pre nenáročné publikum. Má svoju komerčnú úroveň čo sa týka zhotovenia a odpozerať sa v zásade dá. Ničím ale nezaujme, nezanechá v divákovi žiaden výrazný zážitok, skôr miestami mierne podráždi tým, ako primitívne sa nás snaží zabávať. Je to teda film skutočne len na zabitie času, snaha podsúvať ho hororovému publiku je už potom celkom absurdná.