Black Water: Abyss

Jaskyňa a málo viac

Intro s turistami dosť výrazne naznačí tón celého filmu, ktorému to s napínavými scénami skrátka príliš nejde. Hlavne, aby sme vedeli, že niečo sa tu diať bude, že v jaskyni niečo číha a ešte nech máme dojem, že ide o niečo tajomné. Škoda, že úvod je natoľko nepresvedčivý a kostrbatý. Kiežby ale takým bol len ten. Skupinka priateľov neočarí ale nemá ani zásadné nedostatky. Tie začnú prichádzať skôr postupne, keď sa zložité situácie vytvárajú tam, kde ničomu príliš nepomôžu. Určite nie dielu ako hororu, ako keby chceli len akokoľvek spestriť pozeranie.

23. 9. 2020

Ratu Ilmu Hitam

Duchárske gorno

Dejových zvratov bude viac, tých na spôsob, že veci sú vlastne celkom inak než ste si mali dovtedy myslieť. Napred prichádzajú odrastenci detského domova pozrieť svojho umierajúceho vychovávateľa. Bol im ako otec, bez neho by ich životy vyzerali celkom inak. V rámci možností mal byť život v domove idylka, postarali sa o nich, mali ich radi, chránili ich. Čo zlé sa stalo, boli len nehody, prípadne podivné jednorazové skraty. Vlastne nie. Niekto tu bol zlý, dialo sa niečo nekalé, napred trochu, potom dosť zásadne, skoncentrovalo sa tu obrovské zlo. Záver je ten, že deťom bude vlastne lepšie mŕtvym ako na tomto svete. A nie je to vinou kráľovnej čiernej mágie, Ratu Ilmu Hitam.

5. 8. 2020

I Spit on Your Grave 2

Znásilneniu už chýba len interaktivita
Nečakajme že žáner rape&revenge sa bude snažiť o niečo iné ako šokovať. O nič iné mu nejde, a každý nový film sa viac ako o inováciu snaží o pritvrdenie. Taký bol pôvodný I Spit on Your Grave z roku 1978 a rovnako aj jeho remake z roku 2010. Čo čakať ak sa k filmu spraví sequel? Ženu znova znásilnia a ona využije svoju prax v mučení? Alebo je pokračovanie len zopakovaním toho istého len trochu inak, a označenie za sequel má zabrániť obvineniam z vykrádania? V prípade pokračovania I Spit on Your Grave platí druhá možnosť.
1. 10. 2013

Očista: Anarchia

Prvá časť bolo demo, tu je plná verzia
Prvá Očista mala myšlienku, na rozsiahlejšiu realizáciu už jej chýbal rozpočet. Po jej úspechu nebol dôvod čakať čokoľvek iné ako ďalšie žmýkanie toho istého nápadu, teraz už poriadne. Noc, keď sa všetko môže, je v podstate len zasadenie, reycklovanie v rozumnej miere mu nemusí ublížiť. Všetko záleží na príbehu, ten už tentokrát nemusel zostať zavretý v jednom dome. Vyšiel do ulíc a na vlastnej koži si vyskúšal divoké bezprávie počas Očisty: Anarchie.
Hlavné dejové línie sú spočiatku tri, až kým sa nespoja. Prvou je dvojica vo fáze rozchodu. Priaznivci očisty im prerežú káble na aute, takže chvíľu pred zaznením zvukového signálu uviaznu uprostred cesty neďaleko downtownu. Ďalej sledujeme černošskú čašníčku s dospievajúcou dcérou. Napred sa im do bytu vlámal opitý a nadržaný sused. Zachráni ich dobre vyzbrojené a organizované komando, akých po meste v kamiónoch brázdi podozrivo veľa. Záchrana je samozrejme len dočasná, dámy chcú odniesť veľkému daddymu pre jeho osobnú očistu. Vo chvíli keď ich nakladajú do kamiónu, zoznámia sa s naším posledným hrdinom. Na rozdiel od predošlých, on sa nesnažil očistu prežiť v bezpečí domova. Tam nechal výstrižok z novín o chybe prokurátora, po ktorej zostal nepotrestaný vrah malého chlapca. Po zuby ozbrojený, dobre fyzicky pripravený vyrazil v obrnenom aute vziať spravodlivosť do vlastných rúk. To by mu ale nemohlo prísť černošiek ľúto, a počas ich zachraňovania by sa mu do auta nemohli votrieť ďalší dvaja cudzinci. Teraz sa musí držať s nimi, pomôcť im prežiť a zároveň sa do rána dopracovať k svojmu cieľu.
5. 8. 2014

Oculus

Zrkadlá nenútia len chudnúť
Myslím, teda som. Ničím iným si nemôžem byť istý. Všetky ostatné poznatky mi sprostredkujú moje zmysly, náchylné sa mýliť ba občas aj klamať. Nemám ako zistiť čo sa skutočne deje, a čo sú len umelé vnemy. Som ja ten čo stojí v vonku na tráve, alebo ten ktorého vidím cez okno čakať v pasci? Má zmysel vyrábať si kotvu v realite, alebo vás nakoniec aj tak oklame Oculus?
27. 6. 2014

Raze

Andrej Gomora | 11. 9. 2014
0
3/10
claustrophobic, exploitation, psycho

Lacná erotika bez erotiky

Pohľad na niektoré veci nikdy nestratí svoje gýčovité čaro. Zvieratká v šatočkách a klobúčikoch. Detičky prezlečené za dospelých. Dámy navzájom si dávajúce do čumákov. Použiť gýč ako ústredný obraz filmu je už ale značná odvaha. Potreboval by kvalitné spracovanie a inteligentný scenár, nech sa divákovi podá prijateľným spôsobom. Čo z toho asi bude mať film Raze?

„Po každom neúspešnom súboji na obrazovke ukazujú osudy príbuzných porazených dievčat."

Pochopiteľne v ňom o posledný menovaný prípad. Bez podrobnejšie vysvetlenej logiky si niekto vyberá dámy. Väzní ich v podzemí v jednoduchých celách. Vypúšťajú ich aby medzi sebou bojovali v malej aréne s kamennými stenami a pieskovou podlahou. Nebojujú len o vlastný život, ale aj o životy svojich blízkych. O každej z nich vedia únoscovia všetko. O niektorých dokonca viac ako ony samé. Napríklad Sabrina dala svoju dcéru dávno na adopciu, o jej živote úplne stratila prehľad. Oni ju našli, a vyhrážajú sa jej smrťou. Že svoje výhražky myslia vážne vidí každý deň na televíznej obrazovke vo svojej cele. Nainštalovali kameru priamo do dcérinej izby u jej adoptívnych rodičov. Po každom neúspešnom súboji na obrazovke ukazujú osudy príbuzných porazených dievčat. Tie svoje postavenie neprijímajú zďaleka rovnako. Niektoré sú hysterické, iné stoicky pokojné no a nakoniec sa nájdu aj tie, ktoré si súboje na život a na smrť doslova užívajú.

„Ženy síce bojujú v teplákoch a tielkach, no ich postavy sú skôr drsné a ich kontakt sa nesnaží byť iný ako surový."

Asi nikomu nemôže zísť na um nič iné. Tento námet patrí do žánra erotiky. Lenže tu si tvorcovia erotikou ani len nepomáhajú. Aj keď je bežné že sa horory neschopné zaujať inak snažia priživiť na nahote, tentokrát by už film asi príliš degradovala. Aspoň v niečom sa potreboval kloniť viac k hororu. Ženy síce bojujú v teplákoch a tielkach, no ich postavy sú skôr drsné a ich kontakt sa nesnaží byť iný ako surový. Film sa teda jednoznačne snaží zaradiť ako horor a neuchyľovať sa k podradným praktikám. Aj keď snaha je to chvályhodná, pri jeho námete odvážna, až šialená.

Pri bojoch holými rukami praštia kosti, asi najexplicitnejšia scéna zobrazuje vypichnutie očí. Prehnaná spektakularita by bola neuveriteľná, no bez nej sa nie je na čo pozerať. Sú to len málo zaujímavé bitky jedna za druhou. Pri vlasoch padajúcich do tváre už býva aj ťažko rozoznať, kto s kým bojuje, nie že by na tom až do posledných pár súbojov veľmi záležalo. Tvorcovia si asi viac sľubovali od pôsobenia hrôz v ktorých sa ženy ocitli na diváka. Problém je, že tie, ktoré skutočne dianie prežívajú, sú podané ako nezaujímavé hysterické kravy. Hlavné hrdinky sú naopak pokojné. Jedna si smrť pýta, ďalšej ako keby bolo jedno či bude žiť, či nie. Ak niekoho zabíja, ide jej skôr o princíp.

„Tvorcovia sa neúspešne snažia vyvrátiť dojem, že niekto zobral svoje erotické fantázie a pokúša sa z nich teraz vytvoriť zmysluplný film, dokonca horor."

Veľké oživenie neprinesie ani pohľad na druhú stranu, na väzniteľov. Fanúšikov Twin Peaks by mohla potešiť Sherilyn Fenn, no na jej vzhľade ani výkone nič potešujúceho nie je. Autori chceli skrátka ukázať že film o niečom je, a určite aj vyplniť veľmi prázdnu stopáž. Nech sa nezdá, že niekto zobral svoje erotické fantázie a snaží sa z nich teraz vytvoriť zmysluplný film, dokonca horor. Tento dojem ale potláčajú dokonale bezúspešne, a psychopatickí boháči s nekonzistentnými drístami o ideály bojovníčky prvoplánovosť skôr potvrdzujú.

Ako tak vo filme funguje hlavná hrdinka. Bývalá dablérka Xeny aj Beatrix z Kill Billa má vo svojej drsnosti náznaky charizmy. Charakterovo nanešťastie tiež zostáva neurčitá, nerozumieme, čo sa v jej hlave odohráva a čo cíti. Preto jej len držíme palce a môžu nás tešiť jej úspechy, no stotožniť sa s ňou určite nedokážeme. Úplným odpadom je predovšetkým námet, scenár sa drží niečo nad touto hladinou, kým vyhotovenie by sa dokonca dalo nazvať takmer kvalitným. Ako to už býva, zachrániť nič nedokáže. Len vás na chvíľu môže oklamať, že niečo na tom filme predsa byť musí.

Raze nemá čím diváka zaujať a ako celok ide o dokonale nezmyselný pokus. Slúži mu ku cti, že čo sa nám chystá predvádzať ukáže hneď na začiatku. Bude už len divákova chyba, ak sa nenechá varovať a vo svojej naivnosti presedí hodinu a pol čakajúc zábavu či vzrušenie. Verte úvodu, nič na ten spôsob nepríde.