hororo.sk - filmový web z mäsa a kostí. Na sklade vždy čerstvé kúsky.

najčítanejšie recenzie.

 

Victor Frankenstein

Znova to isté inak, nudnejšie
Frankenstein je krásny príklad postavy, ktorá svojou slávou ďaleko presiahla dielo, z ktorého pochádza. Totiž Frankenstein pôvodne nebola ani oživená príšera, ale jej stvoriteľ. To je už samozrejme všetkým jedno, rovnako ako presný obsah diela, v ktorom sa prvýkrát objavil. Aj to, že ho napísala Mary Shelley a malo ísť o prvý román žánra sci fi aj jeden z prvých hororov. Tá Mary Shelley, o ktorej sa nikdy nemôže nespomenúť, že bola manželkou Percy Bysshe Shelleyho. A znova sa hlavne v našich končinách všetci len tvária, že vedia, o koho ide. Čo už, z Frankensteina je kultúrne dedičstvo s kolektívnym vlastníctvom, takže každý si s ním už robí, čo chce. Teraz nám napríklad film opisuje neznámy príbeh jeho tvorcu a tak sa aj volá, Victor Frankenstein.
4. 12. 2015

Nevesta na zabitie

Svadobná noc trochu inak

Začiatok je dosť klasický a spĺňa štandardy filmov či komédií o vstupe do rodiny. On je bohatý, ona vyrastala bez rodičov. Snobská rodina ako keby ju nenávidela, hoci sa nevesta tvári nervózne, skôr máme dojem, že jej to je jedno. Ide o obligátny folklór s nedôverujúcimi rodičmi a zazerajúcou tetou. Hlavná je láska, tej cíti od manžela viac než dosť. Zatiaľ. Film si možno na pár výnimiek drží úroveň a vyhýba sa skĺznutiu do uletenosti, aj keď sa tá miestami priam ponúka. Niektoré postavy sú komické, stále ale uveriteľné a zhruba rovnako by mohli vyzerať v nehororovej komédii. Samozrejme, uletená musí byť samotná zápletka.

12. 9. 2019

Grave Encounters

Quo vadis, found footage?
Senzácia, ktorú vyvolal v roku 1999 film Záhada Blair Witch si svojou hrou na autentickosť od mnohých puristov vyslúžila nálepku lacnosti až podradnosti. Formát found footage nebol nový, využil ho už v roku 1980 Ruggero Deodato pri svojom otrasnom filme Cannibal Holocaust.
26. 4. 2012

The Haunter

Veľká Miss Afekt
Každý duchársky horor si musí vytvoriť pravidlá sveta, v ktorom sa odohrá. Čo duchovia môžu, čo chcú a hlavne, ako sa ich dá zbaviť. Všeobecnou zásadou býva, čím jednoduchšie tým lepšie. S komplikovanými konštruktmi sa dá v lepšom prípade dostať k vtipnosti (Drag Me to Hell). Tých horších je neúrekom a zväčša sa končia ako mysteriózny nezmysel bez hlavy a päty (Shelter). Na dorazenie diváckeho zážitku je potom najlepšie nedopriať mu ani možnosť tváriť sa, že si všetky nelogickosti nevšimol. Zložitá myšlienka je aj za filmom The Haunter, ako asi svoju úlohu zvládol?
Lisa prežíva dokola ten istý deň. Budí ju brat s pirátskym pokladom, mama ju posiela prať a otec opravuje auto. A v dome sa ešte objaví aj pár duchov. Hlasov, nočných návštev, snažia sa s Lisou komunikovať. Napred sa bojí, postupne si na nich zvyká a začnú ju zaujímať. S ich pomocou nájde záznamy, koľko dievčat už v okolí zahynulo, a že práve tie k nej prichádzajú. Potom je jedného dňa všetko inak. Je to ten istý deň, lenže všetci sa správajú odlišne. Príde opravár telefónov, všetky predošlé dni nefunkčných. Má v očiach smrť, a povie to Lise jasne. S duchmi nech sa nesnaží komunikovať. Inak bude trpieť. Ukáže jej, že to on ovláda všetko, čo sa deje. Je to jeho dom, on tam vyrastal a vraždil, a mieni pokračovať. Až kým ho Lisa nezastaví.
9. 1. 2014

Bear

Medveď je živý, ale nezáživný

Jeden spoločný výlet dvoch znesvárených bratov a ich partneriek na rodinnú párty prekazí nehoda. Ich auto zíde z cesty a štvorica uviazne v lese, kde stretnú medvediu samicu, zrejme podobne vyplašenú ako oni sami. Jeden z bratov však stratí nervy a medvedicu chladnokrvne zastrelí. Pár nábojov si však mal nechať. Prichádza totiž samec, ktorý je lačný nie ani tak po ľudskom mäse, ako skôr po pomste.

20. 9. 2010

recenzie.

Raze

Andrej Gomora | 11. 9. 2014
0
3/10          
žáner:
claustrophobic, exploitation, psycho

Lacná erotika bez erotiky


Pohľad na niektoré veci nikdy nestratí svoje gýčovité čaro. Zvieratká v šatočkách a klobúčikoch. Detičky prezlečené za dospelých. Dámy navzájom si dávajúce do čumákov. Použiť gýč ako ústredný obraz filmu je už ale značná odvaha. Potreboval by kvalitné spracovanie a inteligentný scenár, nech sa divákovi podá prijateľným spôsobom. Čo z toho asi bude mať film Raze?
 

„Po každom neúspešnom súboji na obrazovke ukazujú osudy príbuzných porazených dievčat."

Pochopiteľne v ňom o posledný menovaný prípad. Bez podrobnejšie vysvetlenej logiky si niekto vyberá dámy. Väzní ich v podzemí v jednoduchých celách. Vypúšťajú ich aby medzi sebou bojovali v malej aréne s kamennými stenami a pieskovou podlahou. Nebojujú len o vlastný život, ale aj o životy svojich blízkych. O každej z nich vedia únoscovia všetko. O niektorých dokonca viac ako ony samé. Napríklad Sabrina dala svoju dcéru dávno na adopciu, o jej živote úplne stratila prehľad. Oni ju našli, a vyhrážajú sa jej smrťou. Že svoje výhražky myslia vážne vidí každý deň na televíznej obrazovke vo svojej cele. Nainštalovali kameru priamo do dcérinej izby u jej adoptívnych rodičov. Po každom neúspešnom súboji na obrazovke ukazujú osudy príbuzných porazených dievčat. Tie svoje postavenie neprijímajú zďaleka rovnako. Niektoré sú hysterické, iné stoicky pokojné no a nakoniec sa nájdu aj tie, ktoré si súboje na život a na smrť doslova užívajú.

„Ženy síce bojujú v teplákoch a tielkach, no ich postavy sú skôr drsné a ich kontakt sa nesnaží byť iný ako surový."

Asi nikomu nemôže zísť na um nič iné. Tento námet patrí do žánra erotiky. Lenže tu si tvorcovia erotikou ani len nepomáhajú. Aj keď je bežné že sa horory neschopné zaujať inak snažia priživiť na nahote, tentokrát by už film asi príliš degradovala. Aspoň v niečom sa potreboval kloniť viac k hororu. Ženy síce bojujú v teplákoch a tielkach, no ich postavy sú skôr drsné a ich kontakt sa nesnaží byť iný ako surový. Film sa teda jednoznačne snaží zaradiť ako horor a neuchyľovať sa k podradným praktikám. Aj keď snaha je to chvályhodná, pri jeho námete odvážna, až šialená.

Pri bojoch holými rukami praštia kosti, asi najexplicitnejšia scéna zobrazuje vypichnutie očí. Prehnaná spektakularita by bola neuveriteľná, no bez nej sa nie je na čo pozerať. Sú to len málo zaujímavé bitky jedna za druhou. Pri vlasoch padajúcich do tváre už býva aj ťažko rozoznať, kto s kým bojuje, nie že by na tom až do posledných pár súbojov veľmi záležalo. Tvorcovia si asi viac sľubovali od pôsobenia hrôz v ktorých sa ženy ocitli na diváka. Problém je, že tie, ktoré skutočne dianie prežívajú, sú podané ako nezaujímavé hysterické kravy. Hlavné hrdinky sú naopak pokojné. Jedna si smrť pýta, ďalšej ako keby bolo jedno či bude žiť, či nie. Ak niekoho zabíja, ide jej skôr o princíp.

„Tvorcovia sa neúspešne snažia vyvrátiť dojem, že niekto zobral svoje erotické fantázie a pokúša sa z nich teraz vytvoriť zmysluplný film, dokonca horor."

Veľké oživenie neprinesie ani pohľad na druhú stranu, na väzniteľov. Fanúšikov Twin Peaks by mohla potešiť Sherilyn Fenn, no na jej vzhľade ani výkone nič potešujúceho nie je. Autori chceli skrátka ukázať že film o niečom je, a určite aj vyplniť veľmi prázdnu stopáž. Nech sa nezdá, že niekto zobral svoje erotické fantázie a snaží sa z nich teraz vytvoriť zmysluplný film, dokonca horor. Tento dojem ale potláčajú dokonale bezúspešne, a psychopatickí boháči s nekonzistentnými drístami o ideály bojovníčky prvoplánovosť skôr potvrdzujú.

Ako tak vo filme funguje hlavná hrdinka. Bývalá dablérka Xeny aj Beatrix z Kill Billa má vo svojej drsnosti náznaky charizmy. Charakterovo nanešťastie tiež zostáva neurčitá, nerozumieme, čo sa v jej hlave odohráva a čo cíti. Preto jej len držíme palce a môžu nás tešiť jej úspechy, no stotožniť sa s ňou určite nedokážeme. Úplným odpadom je predovšetkým námet, scenár sa drží niečo nad touto hladinou, kým vyhotovenie by sa dokonca dalo nazvať takmer kvalitným. Ako to už býva, zachrániť nič nedokáže. Len vás na chvíľu môže oklamať, že niečo na tom filme predsa byť musí.

Raze nemá čím diváka zaujať a ako celok ide o dokonale nezmyselný pokus. Slúži mu ku cti, že čo sa nám chystá predvádzať ukáže hneď na začiatku. Bude už len divákova chyba, ak sa nenechá varovať a vo svojej naivnosti presedí hodinu a pol čakajúc zábavu či vzrušenie. Verte úvodu, nič na ten spôsob nepríde.

Galéria k článku
Diskusia k článku (0 príspevkov) Pridať príspevok
Odporúčané filmy