23. 2. 2017

13. 4. 2012

The Sacrament

Zaujíma vás fiktívny dokument o skutočnej udalosti?
Hoci nejde o pravidlo, veľká väčšina dokumentárne nakrútených hororov obsahuje nadprirodzené prvky. Tie ich asi najlepšie odlíšia od dokumentov, tak ako mockumenty zjavná pritiahnutosť za vlasy. Veď malo by zmysel nakrúcať found footage alebo mockumentary o udalostiach, ktoré sa pokojne mohli skutočne odohrať? Nuž, niekto si zjavne myslí, že áno. Na tému fanatických siekt a masakru v Jonestowne nakrútili horor s názvom The Sacrament.
2. 7. 2014

12. 7. 2018

18. 10. 2013

Salvage

Andrej Gomora | 10. 1. 2011
0
7/10
independent, claustrophobic, survival

Príjemná nezávislá príšera

Dcéra rozvedených rodičov ide na Vianoce k matke, ktorú nemá práve rada. Najprv jej kariéra rozbila rodinu a potom sa jej na súde sama vzdala. Oveľa radšej by zostala s otcom. Je pre ňu priam satisfakciou, keď po príchode nájde svoju mamu v posteli s cudzím chlapom. Môže jej na ulici spraviť scénu a odísť k susedom, ktorí mamu nepustia dnu. A tá skutočná katastrofa pritom číha z úplne inej strany. Na pobreží sa totiž ráno objavil neznámy kontajner a odvtedy sa v okolí dejú čudné veci. Ako potvrdenie toho, že všetko nie je v poriadku, obsadia sídlisko vojaci, jedného obyvateľa pokrytého krvou zastrelia, ostatným prikážu nevychádzať a zavrieť dvere aj okná.

Dcéra Jodie, ktorá začína ako hlavná postava, sa po prvom incidente dostáva do úzadia a opäť ju uvidíme až krátko pred koncom. Trochu nečakane sa tak do popredia dostáva jej mama Beth, ktorá začínala ako skôr nesympatická postava, a jej sexuálny partner Kieran, ktorý Beth očaril tak málo, že si nevedela zapamätať ani jeho meno. Títo dvaja zostanú až klaustrofobicky izolovaní, bez kontaktu s inými ľuďmi. Beth si samozrejme najväčšie starosti robí o Jodie, od ktorej ju oddelili v tej najhoršej chvíli, keď sa s ňou ešte nestihla uzmieriť. Vzniká tak v podstate dvojnásobná atmosféra strachu z nevedomosti. Osamotení jednak nevedia, čo sa okolo nich deje a čoho sa majú okrem vojakov báť a takisto v akom stave sú ľudia okolo nich. Vidia len ďalších mŕtvych. Film v tejto časti stavia na strašení neznámou hrozbou. Tá je však trochu málo prítomná na to, aby diváka držala v skutočnom napätí. Dôsledkom je skôr chaos a očakávanie, strachu je málo. Dve postavy, s ktorými strávime v izolácii veľa času, sú našťastie vcelku príjemná spoločnosť. Na jednej strane nijako výnimočne zaujímaví alebo prekvapiví, na strane druhej sú však veľmi ľudskí a do prebiehajúcej rodinnej drámy sa ľahko vžijeme. Prežívame tak s nimi ich neistotu, ako aj ich životné osudy, ktoré dokresľujú ich situáciu a to, ako sa teraz cítia. Vďaka nim táto časť filmu nie je zdĺhavá, aj keď nie je vyslovene strašidelná.

Skutočná akcia nakoniec zaberá len posledných asi 10 minút z už aj tak krátkej stopáže filmu. V tom čase už má výborne vybudované zázemie v podobe postáv, s ktorými sa divák stotožnil, a tajnostkárstva ohľadne toho, čo sa vlastne deje. Konečný príchod monštra je potom pôsobivý aj napriek tomu, že príšera nie je nijako výnimočná. Pri jej tvorbe tvorcovia určite počítali s tým, že divák ju bude vidieť len niekoľko sekúnd. Práve na tento účel však dokonale postačuje. Od chvíle, keď sa prvýkrát zjaví, naberá film výborný spád a obsahuje niekoľko veľmi strašidelných scén. Jeho súčasťou je aj vyvrcholenie zápletky filmu, dcérsko-materského vzťahu, ktoré je rovnako podarené. Zapôsobí najmä tým, že prichádza v čase, keď ho už pomaly prestávame čakať. Nie je síce dlhé, ale aj tak je pomerne silné.

Celý film je remeselne nakrútený na dobrej úrovni a v podstate sa drží štandardov britského nezávislého filmu. Nesnaží sa ísť nad svoje možnosti a naplno využíva to, čo má. Aj keď tej akcie mohlo byť o niečo viac, dobrý záver necháva v divákovi dobrý pocit a našťastie predchádzajúci priebeh nie je natoľko nudný, aby hrozilo, že si na neho nepočkáme. Salvage síce nie je žiadne výrazné dielo, predstavuje však príjemne strávený čas so všetkým podstatným, čo k hororu patrí.