Amityville: Prebudenie

Vražednému volaniu neodolá žiaden spánok

Tento nápad v skutočnosti vôbec nepôsobí absurdne, práve naopak, pôsobí dokonale funkčne a zaujímavo. Tínedžerovi by nemal fungovať mozog, vraj už odumrel a telo prežíva v čisto vegetatívnom stave. Matka tomu samozrejme odmieta uveriť, kým dýcha, žije v nej nádej na synovo uzdravenie. Pochybuje naopak jeho sestra, dvojča, podľa vlastných slov prepojené, a vie, že v tele už nikto nie je. Presnejšie, plne o tom bola presvedčená, kým sa do domu nepresťahovali. Tam začalo ožívať, zväčša o 3:15 ráno. Napred otvorilo oči, potom pohlo prstom. A nakoniec začalo komunikovať. Ako keby v ňom skutočne opäť bol James. Belle ale pochybuje. Zistí, akú minulosť mal dom, teda, zistí, že to vedia všetci okrem nej. Dejú sa totiž aj iné čudné veci, cítiť prítomnosť zla, a dosť ťažko je nedávať do súvisu s ňou všetky neočakávané udalosti. Vrátane tých zdanlivo pozitívnych.

17. 10. 2017

Carnage Park

Votrelci vítaní, priam žiadaní

Jedným z najznámejších prejavov amerického individualizmu a potreby byť schopný postarať sa o seba sám, je nedotknuteľnosť práva nosiť zbraň. Každý chce mať možnosť chrániť svoje bezpečie a svoj majetok osobne, nespoliehať sa na neschopný štát. Preto koluje mýtus, že keď niekto v Amerike vstúpi na váš pozemok, máte právo ho bez ohľadu na okolnosti zastreliť. Zákony sa samozrejme líšia podľa štátu, nikde ale nie je legálne človeka zabiť, ak neviete preukázať, že vás priamo ohrozoval. A už vôbec nie, ak sa na váš pozemok dostal nedobrovoľne. To by ste si tam rovno mohli zriadiť Carnage Park.

16. 8. 2016

A Dark Song

Ťahavo taživé kvílenie

Divák musí byť pripravený na nečinnosť, na slabú priamočiarosť spádu a na minimálny vývoj v deji. Hrdinku týra zdĺhavý a nepríjemný proces, a presne ten by s ňou mal precítiť aj divák. Na pozadí vidíme smrť, vidíme temné sily, duchov a tajomné rituály. Dlho nevidíme ich výsledok, len ich samotná prítomnosť nám ponúka možnosť vstúpiť hlbšie do ženinej hlavy. Nech si vieme predstaviť, aké je asi jej rozpoloženie, keď sa k nim utieka, a ako sa asi cíti, keď kvôli nim toľko obetovala a vydáva sa takým útrapám. Potom, keď prídu duchovia, nejde vôbec o posun, šok, ani prekvapenie. Niečo si vydrela, teraz to konečne má. Kiežby sa z toho ešte vládala tešiť.

26. 9. 2017

13. 4. 2012

Housebound

Recidíva sa trestá životom s matkou
Nie všetkých napraví väzenie. V skutočnosti vlastne takmer nikoho, preto je dobré tie menej stratené prípady skúsiť priviesť na správnu cestu inak. Napríklad keď sú za ich nevhodným správaním iné vplyvy, ako psychické choroby, drogy či alkohol. Okrem klasického liečenia sa dá skúsiť hľadať pre nich priaznivé pôsobenie aj inde, od bližších ľudí. Napríklad zavretím naspäť k matke, ako vo filme Housebound.
16. 12. 2014

Salvage

Andrej Gomora | 10. 1. 2011
0
7/10
independent, claustrophobic, survival

Príjemná nezávislá príšera

Dcéra rozvedených rodičov ide na Vianoce k matke, ktorú nemá práve rada. Najprv jej kariéra rozbila rodinu a potom sa jej na súde sama vzdala. Oveľa radšej by zostala s otcom. Je pre ňu priam satisfakciou, keď po príchode nájde svoju mamu v posteli s cudzím chlapom. Môže jej na ulici spraviť scénu a odísť k susedom, ktorí mamu nepustia dnu. A tá skutočná katastrofa pritom číha z úplne inej strany. Na pobreží sa totiž ráno objavil neznámy kontajner a odvtedy sa v okolí dejú čudné veci. Ako potvrdenie toho, že všetko nie je v poriadku, obsadia sídlisko vojaci, jedného obyvateľa pokrytého krvou zastrelia, ostatným prikážu nevychádzať a zavrieť dvere aj okná.

Dcéra Jodie, ktorá začína ako hlavná postava, sa po prvom incidente dostáva do úzadia a opäť ju uvidíme až krátko pred koncom. Trochu nečakane sa tak do popredia dostáva jej mama Beth, ktorá začínala ako skôr nesympatická postava, a jej sexuálny partner Kieran, ktorý Beth očaril tak málo, že si nevedela zapamätať ani jeho meno. Títo dvaja zostanú až klaustrofobicky izolovaní, bez kontaktu s inými ľuďmi. Beth si samozrejme najväčšie starosti robí o Jodie, od ktorej ju oddelili v tej najhoršej chvíli, keď sa s ňou ešte nestihla uzmieriť. Vzniká tak v podstate dvojnásobná atmosféra strachu z nevedomosti. Osamotení jednak nevedia, čo sa okolo nich deje a čoho sa majú okrem vojakov báť a takisto v akom stave sú ľudia okolo nich. Vidia len ďalších mŕtvych. Film v tejto časti stavia na strašení neznámou hrozbou. Tá je však trochu málo prítomná na to, aby diváka držala v skutočnom napätí. Dôsledkom je skôr chaos a očakávanie, strachu je málo. Dve postavy, s ktorými strávime v izolácii veľa času, sú našťastie vcelku príjemná spoločnosť. Na jednej strane nijako výnimočne zaujímaví alebo prekvapiví, na strane druhej sú však veľmi ľudskí a do prebiehajúcej rodinnej drámy sa ľahko vžijeme. Prežívame tak s nimi ich neistotu, ako aj ich životné osudy, ktoré dokresľujú ich situáciu a to, ako sa teraz cítia. Vďaka nim táto časť filmu nie je zdĺhavá, aj keď nie je vyslovene strašidelná.

Skutočná akcia nakoniec zaberá len posledných asi 10 minút z už aj tak krátkej stopáže filmu. V tom čase už má výborne vybudované zázemie v podobe postáv, s ktorými sa divák stotožnil, a tajnostkárstva ohľadne toho, čo sa vlastne deje. Konečný príchod monštra je potom pôsobivý aj napriek tomu, že príšera nie je nijako výnimočná. Pri jej tvorbe tvorcovia určite počítali s tým, že divák ju bude vidieť len niekoľko sekúnd. Práve na tento účel však dokonale postačuje. Od chvíle, keď sa prvýkrát zjaví, naberá film výborný spád a obsahuje niekoľko veľmi strašidelných scén. Jeho súčasťou je aj vyvrcholenie zápletky filmu, dcérsko-materského vzťahu, ktoré je rovnako podarené. Zapôsobí najmä tým, že prichádza v čase, keď ho už pomaly prestávame čakať. Nie je síce dlhé, ale aj tak je pomerne silné.

Celý film je remeselne nakrútený na dobrej úrovni a v podstate sa drží štandardov britského nezávislého filmu. Nesnaží sa ísť nad svoje možnosti a naplno využíva to, čo má. Aj keď tej akcie mohlo byť o niečo viac, dobrý záver necháva v divákovi dobrý pocit a našťastie predchádzajúci priebeh nie je natoľko nudný, aby hrozilo, že si na neho nepočkáme. Salvage síce nie je žiadne výrazné dielo, predstavuje však príjemne strávený čas so všetkým podstatným, čo k hororu patrí.