12. 11. 2018

18. 10. 2013

26. 4. 2012

Annabelle

S Chuckym bola aspoň sranda
Dramatik českého pôvodu Tom Stoppard vo svojej hre Rosencrantz a Guildenstern sú mŕtvi rozvinul príbeh dvoch vedľajších postáv Shakespearovho Hamleta. Nesú anglickému kráľovi tajný odkaz, že má Hamleta popraviť. Ten ich ale prekabáti, správu vymení a namiesto neho popravia ich dvoch. Účelom hry bolo ukázať, aký absurdný bol vývoj situácie z ich pohľadu, keď nemali potuchy čo sa okolo nich deje a ako sa k vlastnej poprave dopracovali. Dôvody spraviť pre vedľajšie postavy samostatné dielo teda môžu byť aj zaujímavé. Na rozdiel od popularity postavy v diváckych anketách a možnosti na úspechu hlavného diela ďalej ryžovať. Pamätáte si na bábiku krátko spomenutú vo V zajatí démonov, menom Annabelle?
9. 10. 2014

Nezhasínaj!

Keď sa strašidelnou stane tma samotná

Vplyvy umelého osvetlenia na človeka aj na životné prostredie sa stále skúmajú, a pravidelne o nich dostávame katastrofické správy. Okrem takzvaného svetelného znečistenia, ktoré komplikuje život hvezdárom a zvieratám, má mať neblahé následky aj na zdravie človeka. Kazí nám biorytmus a ničí oči. V posledných rokoch vraj nastala pandémia krátkozrakosti, a na vine má byť práve nedostatok času trávenom vonku, na dennom svetle. Keď vás ale chce zabiť bytosť existujúca výhradne v tieňoch, výkrik Nezhasínaj! vám podobné varovania z pier nezoberú.

19. 8. 2016

Očista: Anarchia

Andrej Gomora | 5. 8. 2014
1
7/10
survival

Prvá časť bolo demo, tu je plná verzia

Prvá Očista mala myšlienku, na rozsiahlejšiu realizáciu už jej chýbal rozpočet. Po jej úspechu nebol dôvod čakať čokoľvek iné ako ďalšie žmýkanie tej istej myšlienky, teraz už poriadne. Noc, keď sa všetko môže je v podstate len zasadenie, reycklovanie v rozumnej miere mu nemusí ublížiť. Všetko záleží na príbehu, ten už tentokrát nemusel zostať zavretý v jednom dome. Vyšiel do ulíc a na vlastnej koži si vyskúšal divoké bezprávie počas Očisty: Anarchie.

Hlavné dejové línie sú spočiatku tri, až kým sa nespoja. Prvou je dvojica vo fáze rozchodu. Priaznivci očisty im prerežú káble na aute, takže chvíľu pred zaznením zvukového signálu uviaznu uprostred cesty neďaleko downtownu. Ďalej sledujeme černošskú čašníčku s dospievajúcou dcérou. Napred sa im do bytu vlámal opitý a nadržaný sused. Zachráni ich dobre vyzbrojené a organizované komando, akých po meste v kamiónoch brázdi podozrivo veľa. Záchrana je samozrejme len dočasná, dámy chcú odniesť veľkému daddymu pre jeho osobnú očistu. Vo chvíli keď ich nakladajú do kamiónu, zoznámia sa s naším posledným hrdinom. Na rozdiel od predošlých, on sa nesnažil očistu prežiť v bezpečí domova. Tam nechal výstrižok z novín o chybe prokurátora, po ktorej zostal nepotrestaný vrah malého chlapca. Po zuby ozbrojený, dobre fyzicky pripravený vyrazil v obrnenom aute vziať spravodlivosť do vlastných rúk. To by mu ale nemohlo prísť černošiek ľúto, a počas ich zachraňovania by sa mu do auta nemohli votrieť ďalší dvaja cudzinci. Teraz sa musí držať s nimi, pomôcť im prežiť a zároveň sa do rána dopracovať k svojmu cieľu.

„Aj keď sa scenár na mnohých miestach snažil vyslovene vyšantiť, udržal si pevnú dejovú líniu a spád."

Nápadov čo všetko by sa počas očistnej noci mohlo diať mali tvorcovia dosť, a pomerne úspešne sa im podarilo ich čo najviac do filmu vtesnať. Všemožne ozbrojení psychopati, náboženskí fanatici, priekupníci s dobrovoľnými aj nedobrovoľnými obeťami pre zhýralých boháčov, aj žiarlivé sestry. Aj keď sa scenár na mnohých miestach snažil vyslovene vyšantiť, udržal si pevnú dejovú líniu a spád. Ľudia utekajúci pred očistou sa striedajú v dvoch polohách. Chvíľami sú z nich bezmocné a stratené obete vo svete plnom násilia, vďaka nástupu kladného akčného hrdinu sa ale neskôr dokážu brániť, ba útok aj opätovať. Užijeme si teda beznádej, aj vzrušenie s nádejou dobrého konca.

„Do deja výrazne vstupuje protiočistné hnutie, a zo spoločensky pozitívneho javu sa z nej stane akt teroru zo strany vlády na vlastných občanoch"

Oproti prvému dielu nastal pomerne výrazný posun v ideológii, respektíve jej vnímaní zo strany postáv. Aj ľudia ktorí sa očisty priamo nezúčastňovali a chceli ju len prečkať v bezpečí, vtedy prijímali jej správnosť a potrebnosť. Teraz je očista zjavne len záležitosťou psychopatov. Ak sa k zabíjaniu uchýlia normálni ľudia, vždy ide o zjavne iracionálne rozhodnutie, ktoré je tak aj prezentované divákovi. Nikto z nich filozoficky a s vážnosťou nehovorí o kladoch očisty ako sa to dialo v prvom dieli. Do deja výrazne vstupuje protiočistné hnutie, a zo spoločensky pozitívneho javu sa z nej stane akt teroru zo strany vlády na vlastných občanoch.

„Atmosféru pokazí len pár trápnych momentov, ako až parodicky teatrálne vystupovanie vodcu povstalcov, smrť sekundu po vypočutí si slov „I love you", či niekoľko priveľkých náhod."

Keďže sa nachádzame v noci plnej násilia, atmosféra sa nemá kedy veľmi uvoľniť. Pokazí ju len pár trápnych momentov, ako až parodicky teatrálne vystupovanie vodcu povstalcov, smrť sekundu po vypočutí si slov „I love you", či niekoľko priveľkých náhod. Postavy inak väčšinou fungujú dobre, ústredným sa stane kontakt medzi tvrďákom a pubertiačkou s rozumom dospelej a úprimnosťou dieťaťa. Jedinou zbytočnou je asi rozhádaná dvojica, ktorá do filmu nepriniesla hádam jediný pozitívny moment. Predčí ju aj viacero vedľajších postáv, ktoré sa ako charaktery vryjú divákovi do hlavy neporovnateľne výraznejšie. Násilní šialenci, bezohľadní zvrhlíci aj obyčajní ľudia v úlohe prasiat na bitúnku. Všetky druhy negatívneho správania vidíme v dobre podaných situáciách, až na pár prípadov bez straty uveriteľnosti a človeka ako stredobodu diania.

Očista: Anarchia je presne to, čo asi divák od myšlienky na pozadí filmu môže očakávať. Výrazne pokročila nielen čo sa týka rozpočtu a teda rozsahu, ale aj čo sa týka spracovania. Prvý diel v porovnaní s ňou pôsobí až prvoplánovo, výsledok nadšenia z nápadu. Tentokrát tvorcovia dohnali väčšinu nedostatkov a zo svojho nápadu dostali, čo sa dalo. Príjemný a zaujímavý hororový zážitok, pre ktorý sa určite oplatí zájsť do kina.