13. 4. 2012

1922

Milovať pôdu viac ako ženu

Nejde len o jednoduchý rozdiel v záujmoch manželov. Ona chce žiť v meste, on miluje farmu. Problém je v tom, že pre neho je farma a čo najväčší pozemok jedinou životnou hodnotou. Či jednou z dvoch, tou druhou je syn, o ktorého ho chce manželka tiež obrať. Musí vyrastať s matkou, preto by tiež mal ísť do mesta. Svojím spôsobom ide o obmedzený fanatizmus, kde človek na niečom chorobne lipne, a ničomu nedovolí ho o to obrať. Pritom ani sám nevie, prečo mu na tom tak záleží. Šťastie ani bohatstvo mu pôda veru neprinesie. Tak bol skrátka vychovaný, také boli hodnoty ľudí v roku 1922.

25. 1. 2018

Exists

Nabudúce Lochnesska?
Yeti v Himalájach a Bigfoot v Amerike by údajne mohli byť poslední jedinci niektorého z živočíšnych druhov pokladaných za vyhynuté. Napríklad Gigantopitheca alebo Paranthropa. Prvý síce asi nemohol chodiť po zadných a jeho pozostatky v Amerike nikdy nenašli, a druhý sa vyskytoval len v Afrike. Pre ich existenciu nejestvujú ani žiadne vedecké dôkazy. Skôr množstvo dôvodov, prečo by mala byť takmer nemožná. No ľuďom zjavne nestačí množstvo jedincov podobných skôr opiciam ako človeku ktorých zápach cítiť na hony. Treba hľadať vedecké vysvetlenia, pretože je jasné, že niečo také Exists.
22. 1. 2015

Atticus Institute

Kedy konečne veda porazí diabla?
Poznáte to, keď niekto niekoho neustále len zosmiešňuje a ponižuje, robí mu zle. Hovoríte si, čo ten človek môže z podobného vzťahu mať, prečo ho okamžite neukončí, nepreruší všetky kontakty s danou osobou. On by možno aj rád, jednoducho to ale nedokáže. Či je to masochizmus, či akási zvrhlá fascinovanosť. Alebo len obdiv, pocit silnej nadradenosti toho druhého, ktorý vyvoláva dojem vyvolenosti, už len zato, že môžete byť v jeho prítomnosti, byť svedkom jeho vyčíňania. Posledná možnosť sa asi najviac hodí do vedeckého prostredia, ako vo filme Atticus Institute.
25. 6. 2015

Očista: Anarchia

Andrej Gomora | 5. 8. 2014
1
7/10
survival

Prvá časť bolo demo, tu je plná verzia

Prvá Očista mala myšlienku, na rozsiahlejšiu realizáciu už jej chýbal rozpočet. Po jej úspechu nebol dôvod čakať čokoľvek iné ako ďalšie žmýkanie tej istej myšlienky, teraz už poriadne. Noc, keď sa všetko môže je v podstate len zasadenie, reycklovanie v rozumnej miere mu nemusí ublížiť. Všetko záleží na príbehu, ten už tentokrát nemusel zostať zavretý v jednom dome. Vyšiel do ulíc a na vlastnej koži si vyskúšal divoké bezprávie počas Očisty: Anarchie.

Hlavné dejové línie sú spočiatku tri, až kým sa nespoja. Prvou je dvojica vo fáze rozchodu. Priaznivci očisty im prerežú káble na aute, takže chvíľu pred zaznením zvukového signálu uviaznu uprostred cesty neďaleko downtownu. Ďalej sledujeme černošskú čašníčku s dospievajúcou dcérou. Napred sa im do bytu vlámal opitý a nadržaný sused. Zachráni ich dobre vyzbrojené a organizované komando, akých po meste v kamiónoch brázdi podozrivo veľa. Záchrana je samozrejme len dočasná, dámy chcú odniesť veľkému daddymu pre jeho osobnú očistu. Vo chvíli keď ich nakladajú do kamiónu, zoznámia sa s naším posledným hrdinom. Na rozdiel od predošlých, on sa nesnažil očistu prežiť v bezpečí domova. Tam nechal výstrižok z novín o chybe prokurátora, po ktorej zostal nepotrestaný vrah malého chlapca. Po zuby ozbrojený, dobre fyzicky pripravený vyrazil v obrnenom aute vziať spravodlivosť do vlastných rúk. To by mu ale nemohlo prísť černošiek ľúto, a počas ich zachraňovania by sa mu do auta nemohli votrieť ďalší dvaja cudzinci. Teraz sa musí držať s nimi, pomôcť im prežiť a zároveň sa do rána dopracovať k svojmu cieľu.

„Aj keď sa scenár na mnohých miestach snažil vyslovene vyšantiť, udržal si pevnú dejovú líniu a spád."

Nápadov čo všetko by sa počas očistnej noci mohlo diať mali tvorcovia dosť, a pomerne úspešne sa im podarilo ich čo najviac do filmu vtesnať. Všemožne ozbrojení psychopati, náboženskí fanatici, priekupníci s dobrovoľnými aj nedobrovoľnými obeťami pre zhýralých boháčov, aj žiarlivé sestry. Aj keď sa scenár na mnohých miestach snažil vyslovene vyšantiť, udržal si pevnú dejovú líniu a spád. Ľudia utekajúci pred očistou sa striedajú v dvoch polohách. Chvíľami sú z nich bezmocné a stratené obete vo svete plnom násilia, vďaka nástupu kladného akčného hrdinu sa ale neskôr dokážu brániť, ba útok aj opätovať. Užijeme si teda beznádej, aj vzrušenie s nádejou dobrého konca.

„Do deja výrazne vstupuje protiočistné hnutie, a zo spoločensky pozitívneho javu sa z nej stane akt teroru zo strany vlády na vlastných občanoch"

Oproti prvému dielu nastal pomerne výrazný posun v ideológii, respektíve jej vnímaní zo strany postáv. Aj ľudia ktorí sa očisty priamo nezúčastňovali a chceli ju len prečkať v bezpečí, vtedy prijímali jej správnosť a potrebnosť. Teraz je očista zjavne len záležitosťou psychopatov. Ak sa k zabíjaniu uchýlia normálni ľudia, vždy ide o zjavne iracionálne rozhodnutie, ktoré je tak aj prezentované divákovi. Nikto z nich filozoficky a s vážnosťou nehovorí o kladoch očisty ako sa to dialo v prvom dieli. Do deja výrazne vstupuje protiočistné hnutie, a zo spoločensky pozitívneho javu sa z nej stane akt teroru zo strany vlády na vlastných občanoch.

„Atmosféru pokazí len pár trápnych momentov, ako až parodicky teatrálne vystupovanie vodcu povstalcov, smrť sekundu po vypočutí si slov „I love you", či niekoľko priveľkých náhod."

Keďže sa nachádzame v noci plnej násilia, atmosféra sa nemá kedy veľmi uvoľniť. Pokazí ju len pár trápnych momentov, ako až parodicky teatrálne vystupovanie vodcu povstalcov, smrť sekundu po vypočutí si slov „I love you", či niekoľko priveľkých náhod. Postavy inak väčšinou fungujú dobre, ústredným sa stane kontakt medzi tvrďákom a pubertiačkou s rozumom dospelej a úprimnosťou dieťaťa. Jedinou zbytočnou je asi rozhádaná dvojica, ktorá do filmu nepriniesla hádam jediný pozitívny moment. Predčí ju aj viacero vedľajších postáv, ktoré sa ako charaktery vryjú divákovi do hlavy neporovnateľne výraznejšie. Násilní šialenci, bezohľadní zvrhlíci aj obyčajní ľudia v úlohe prasiat na bitúnku. Všetky druhy negatívneho správania vidíme v dobre podaných situáciách, až na pár prípadov bez straty uveriteľnosti a človeka ako stredobodu diania.

Očista: Anarchia je presne to, čo asi divák od myšlienky na pozadí filmu môže očakávať. Výrazne pokročila nielen čo sa týka rozpočtu a teda rozsahu, ale aj čo sa týka spracovania. Prvý diel v porovnaní s ňou pôsobí až prvoplánovo, výsledok nadšenia z nápadu. Tentokrát tvorcovia dohnali väčšinu nedostatkov a zo svojho nápadu dostali, čo sa dalo. Príjemný a zaujímavý hororový zážitok, pre ktorý sa určite oplatí zájsť do kina.