Repulsion

Čo sa odohráva v ženskej hlave pri pohľade na muža
Romanovi Polanskému napred v auguste 1969 zavraždili kumpáni Charlesa Mansona tehotnú manželku. V roku 1977 ho pre zmenu obvinili zo zdrogovania a znásilnenia 13 ročného dievčaťa. On tvrdí, že drogy jej nedal a so stykom súhlasila. Nestačí, že mala 13 rokov? Polanského kariéru zločin ovplyvnil len v tom, že namiesto Ameriky nakrúca filmy v Európe a musí sa vyhýbať cestám do krajín, ktoré by ho mohli do USA vydať. Nečelí všeobecnému odsúdeniu a výzvam na bojkot, zbiera ocenenia za filmy. Ak ste aj vy ochotní napriek pomerne vážnemu prehrešku umelca nezatratiť, za pozornosť stojí napríklad aj jeho film z roku 1965 s názvom Repulsion.
9. 12. 2015

12. 11. 2018

Cyntoryn zvieratiek

Viditeľne iný

Na rozdiel od diel ako Osvietenie, Mŕtva zóna či Carrie nerežíroval Cintorín domácich zvierat z roku 1989 známy režisér a tento film ani nepatrí medzi kriticky najuznávanejšie z diel podľa predlohy Stephena Kinga. Pomerne presne sa drží príbehu z knihy, veď scenár napísal samotný spisovateľ, a filmársky ide o skôr jednoduché a priamočiare dielo. Vďaka výbornej atmosfére a niekoľkým pamätným scénam a výrokom si aj tak vyslúžil svoj vlastný osobitný kult, takže nepochybne bolo nemálo fanúšikov zvedavých, ako bude vyzerať remake, či nová adaptácia knihy, uvádzaná do distribúcie pod menom Cyntoryn zvieratiek.

30. 4. 2019

Brightburn

Superman, len trochu iný

Nie sme vôbec ďaleko od nedávneho Potomka, hoci témy ako odcudzenie tentokrát skúmame oveľa povrchnejšie. Tu máme totiž skôr superhrdinský námet a tomu zodpovedá aj štýl jeho spracovania. Spraviť Supermana naopak znie zaujímavo predovšetkým ako hypotéza, či pokus. Tentokrát bez vysvetľovania a príbehu z planéty Kryptón. Prečo by ten tvor, ktorý padne na zem a má nadprirodzené schopnosti, nemohol byť zlý? V poslednom čase sa predsa zvykli superhrdinovia skúmať zo všetkých strán a robili sa filmy či rovno seriály o každom jednom období ich života. Úskalia tohto spracovania musia nepochybne napadať každému, poňať sa ale dá mnohými spôsobmi.

20. 5. 2019

6. 10. 2015

The Pack

Andrej Gomora | 24. 11. 2016
0
4/10
eco-terror, survival

Vraj že najlepší priateľ

Žraloky zabijú ročne zhruba 6 ľudí, psy okolo 25 tisíc. Veľkú väčšinu úmrtí spôsobí besnota a príde k nim v rozvojových krajinách, predovšetkým v Indii. Okolo 40 násilných úmrtí, ku ktorým príde každý rok len v USA, je ale stále číslo neporovnateľné s väčšinou zvierat tradične pokladanými za nebezpečné. Tak prečo si pár z týchto úmrtí nepriblížiť, o čo sa snaží austrálsky horor The Pack.

„Čo narobia, sú hladné, každé mäso je im dobré.“

Psy často zabíjajú aj svojich majiteľov, keď im skrátka preskočí. Tu ale ide o iný prípad, odľahlú farmu obkľúči divá svorka. Žije tam štvorčlenná rodina a v poslednom čase sa dostali do vážnych finančných problémov. Niečo im vraždí ovce. Takmer dospelá dcéra by už rada odišla, presťahovala sa niekam, kde sa bude môcť spoločensky vyžiť. Otec je ale neoblomný, nenechá sa vyštvať. Ani keď príde zástupca banky a počíta, koľko už meškajú so splátkami. Vyhráža sa, že farmu predajú, rodina skončí na ulici. Za to, že naspäť do civilizácie sa už nevráti, si čiastočne môže sám. Nemal sa zastaviť močiť v lese. Psy sa potom rozhodnú podujať na frontálny útok proti farme a jej obyvateľom. Čo narobia, sú hladné, každé mäso je im dobré.

„Tu ide o divú svorku, a rovnako ako o psov by mohlo ísť o ktorékoľvek divo žijúce zviera.“

Psa sa niekedy v živote zľakol asi každý. Hoci sú aj zväčša priateľské, predsa majú veľké zuby. A vedia sa naštvať. Je možno trocha škoda, že tvorcovia nepracujú so psami ako ich bezprostredne poznáme, a teda nevieme hrozivé udalosti zaradiť do svojho každodenného života. Tu ide o divú svorku, a rovnako ako o psov by mohlo ísť o ktorékoľvek iné divo žijúce zviera. Psy sa aj tak správajú, ako keby nikdy nepoznali človeka ako svojho spoločníka, je pre nich len kusom potravy.

„Útok je drastický a dramatický len vo svojej vecnej podstate, ani náznakom ale nie je pôsobivé jeho samotné zobrazenie a inscenácia.“

Postupné budovanie atmosféry nie je celkom zlé. Tma, odľahlá usadlosť a okolo nej divočina vedia vyvolať stiesnený pocit strachu. Už prvé útoky ale nie sú zvládnuté celkom ideálne. Prichádza k nim náhle, bez funkčného budovania strachu. Rovnako ako fáza pred útokom nie je ničím zaujímavý ani útok samotný. Ešte najľahšie by sa mohla dať filmu odpustiť absencia explicitnejšej brutality a gore, tie predsa vždy idú nahradiť. My vidíme akurát pár nie príliš podarených záberov psích uhryznutí a potom postavu zmietajúcu sa pod divou svorkou. Útok je drastický a dramatický len vo svojej vecnej podstate, ani náznakom ale nie je pôsobivé jeho samotné zobrazenie a inscenácia.

„Nevýhodou použitia psov je divákova znalosť ich správania, či aspoň jeho domnienka o jej existencii.“

Nevýhodou použitia psov je divákova znalosť ich správania, či aspoň jeho domnienka o jej existencii. Preto vždy, keď sa postavy pred psami schovávajú či sa s nimi hrajú, divák musí premýšľať a pochybovať, nakoľko by pes skutočne bol natoľko hluchý, hlúpy či nevšímavý. Ťažko povedať, či nám to pri iných zvieratách len tak nepríde, alebo len ochotnejšie prižmúrime očko. Mnoho scén je tu v každom prípade vyslovene neuveriteľných a čudne pozliepaných. Ako keby autori presne nevedeli, čo vlastne chcú so psami spraviť, ako nimi diváka naľakať a ako s nimi budovať dramatické scény.

„Tu ale ide o jednoduchú prácu s prostredím, ktoré skutočne nie je ťažké využívať.“

Celkový spád a atmosféra našťastie nekvalitou jednotlivých scén netrpia až tak, ako by sa dalo čakať. Tu ale ide o jednoduchú prácu s prostredím, ktoré skutočne nie je ťažké využívať. Divák miestami cíti strach, s postavami súcití a viacero pasáží ho drží v napätí. Nakoniec sa ale nedá ubrániť pocitu, že aj na samotnej zápletke je toho mnoho nedomysleného. Rodina sa ubráni asi štyrom psom, čo bude ďalej a kde sú ďalší film skrátka nerieši. V náznakoch sa spomína viacero otázok a motívov, žiaden z nich ale nejde do hĺbky. Ide skrátka o útok zvierat v najprimitívnejšej možnej podobe a spracovaní.

Dá sa povedať, že potenciál psieho útoku The Pack premrhal takmer dokonale. Nevyužíva žiadnu z výhod, ktoré by z použitia domáceho a priateľsky vnímaného zvieraťa mohli vychádzať. Naopak, zakopáva o množstvo jeho nedostatkov. Výsledkom je zhruba pozerateľný horor so zvieratami, ničím nezaujímavý a sotva hodný väčšej pozornosti.