12. 11. 2018

Bird Box

Zatvoriť oči a načúvať spevu

Princíp slepoty ako záchrany, či nevyhnutnosti zakrývať si oči určite má svoje čaro, aj nad možnosti jeho metaforického využitia. Horšie je to s jeho praktickou realizáciou. Čo presne ľudia nesmú vidieť nám nikdy neukážu. Ako inak, veď by sme umreli. Ono sa to ale aj drží skôr na úrovni metafory, v zmysle že si treba zakrývať oči. Presné a zmysluplné pravidlá ako sa to šíri už by sme ale hľadali márne, a ťažko sa nám verí v možnosť ich existencie. Podobne zložité je to aj s tým, ako postavy prežívajú. Samozrejme sa nám, vidiacim, môže zrak javiť nevyhnutnejším než akým v skutočnosti je. Napríklad streľbu na cieľ si bez neho ale ťažko predstaviť, vôbec snahu sa o niečo podobné pokúšať. Film nám ako zložité predostrie viacero činností. Ako šoférovanie, či plavba po rieke alebo beh po lese, medzi stromami a konármi. Často sa ale skôr ako zložité javia v skutočnosti jednoducho nemožné.

5. 2. 2019

17. 3. 2020

The Abominable Dr. Phibes

Gotický predok exploitov
Legendárny organový virtuóz pán Phibes nemá rád doktorov. Konkrétne desať doktorov, ktorí nedokázali zachrániť život jeho ženy. Keď sa o jej nešťastí dozvedel, sám v rýchlosti nabúral a podľa všetkého uhorel v aute. Neuhorel, zostal len zmrzačený a nemý. V spolupráci s tajomnou kráskou teraz doktorov obchádza. Jedného po druhom, a uvaľuje na nich postupne rany tak, ako postihli egyptského faraóna. Prvé boli vraj včely, ešte pred začiatkom stopáže filmu. Nasledujú netopiere. Vypustia ich doktorovi do spálne, a ráno ho už slúžka nájde dohryzeného na smrť. Ako vraždy postupujú, polícia si pomaly začne jednotlivé obete spájať. Nech je aj páchateľ mŕtvy, polícia ho vystopuje. Práve, keď sa dostal k poslednej rane, smrti prvorodeného.
21. 5. 2014

I Am Not a Serial Killer

Variácia čudných obyvateľov malého mesta

John spĺňa všetky predpoklady začať vo veľkom vraždiť ľudí. Vyskytujú sa u neho charakteristiky, ktoré napĺňalo 95% sériových vrahov. Samému mu ani nenapadlo, že by krutosť ku zvieratám mohla byť zlá, až kvôli tomu znepokojivému predpokladu ho začala trápiť. Mame chodí pomáhať do pitevne, tá je mu druhým domovom. A všetky školské práce píše o masových vrahoch, podľa riaditeľa školy sa nimi zaoberá oveľa viac, ako by mal. Má osobného psychoterapeuta, ten sleduje jeho vývoj. Podľa neho napreduje dobre. Ako vhodná otázka sa javí, či pozornosť venovaná jeho potenciálnej nebezpečnosti môže byť pri Johnovi naozaj užitočná. Alebo či ho skôr netlačí k tomu sa so všetkými obavami ohľadne jeho osoby stotožniť. A byť tým, čo od neho všetci očakávajú. Zatiaľ si môže hovoriť I Am Not a Serial Killer, no sledovať toho skutočného, ktorý začal terorizovať malé mestečko, ho nepochybne fascinuje.

25. 4. 2017

Andrej Gomora | 12. 7. 2018
0
4/10
action, sci-fi, survival

„Predsa, ktorá dystópia sa vám snaží presne popísať, ako sa spoločnosť dostala do stavu, v ktorom vám ju zobrazuje.“

S priveľa rečami nezačína séria mať problémy len s konzistentnosťou, oberá sa aj o trochu čara. Nejde o nič tragické, ale predsa. New Founding Fathers a ich heslá pôsobili správne dystopicky a my sme až tak necítili potrebu o nich vedieť viac. Predsa, ktorá dystópia sa vám snaží presne popísať, ako sa spoločnosť dostala do stavu, v ktorom vám ju zobrazuje. Hlavné býva práve to, čo sa v už existujúcej dystopickej spoločnosti deje, ako deň Očisty. Priveľa informáciami sa film totiž vystavuje riziku, že v príbehu sa môžu objaviť diery.  My máme veriť, že NFF sa dostali k moci regulárnymi voľbami. Stačila ďalšia hypotekárna kríza, a spoločnosť identifikovateľná s našou, tou súčasnou, bola naklonená nechať ľudí navzájom sa zabíjať. Ale dajme tomu.

Ďalej by sme sa mohli zamýšľať, či by obyvatelia v oblasti, kde sa Očista testuje, skutočne zostali dobrovoľne. Alebo aj za peniaze. Z hľadiska filmu je to pravdaže nevyhnutné, vrátane tých bez najmenšieho záujmu zabíjať či byť zabití. Tak teda túto možnosť pripusťme. Môžeme pripustiť aj počiatočný ostych ľudí začať vraždiť, či dokonca ich ignorovanie celej Očisty, ako niečoho absurdného. Tu si film už priamo protirečí, keď hlavná psychologička tvrdí, že očakávala najviac krvi práve na začiatku noci. Ak sa mýlila, film sa stáva čisto politickým, čo by mohlo byť na jednej strane legitímne. Zároveň už ale v priamom rozpore s prvým dielom série.

„Vtipov je ale vo filme viac, hlavne nacisticky ladené uniformy a plášť náčelníka vládnych vrahov.“

Je ťažko hodnotiť samotné postavy filmu, keďže všetky sú zároveň schematické, neurčité aj protirečivé. Šialenec, ktorý túži vraždiť. V poriadku, s tým sa tu dalo počítať aj ho bolo treba. Trojuholník poctivej sestry, neschopného mladšieho brata zvedeného na zlé chodníčky, a jej bývalého, bossa gangu, už je ale o niečo horší. Hlavne to, ako sa pôvodne z najväčšieho grázla stáva hrdina a idol diváka, je mierne absurdné. Vtipov je ale vo filme viac, hlavne nacisticky ladené uniformy a plášť náčelníka vládnych vrahov. V poriadku, NFF pripomínajú nacistov, skutočne to ale treba divákovi takto lacno predsúvať? A skutočne by sami začali túto podobnosť občanom predvádzať?

„Celkom zreteľne sa nám tu utvára jednoduchý konflikt medzi najatými vrahmi a nevinnými občanmi na čele s našimi postavami.“

Napätie vo filme je, oveľa horšie už je to so strachom. My sa totiž hororu ďalej vzďaľujeme, a film je oveľa viac thrillerom s prvkami brutality. Strach vždy prichádza len počas konkrétnej sekvencie, vôbec žiadnu hrozivú atmosféru si ale film nedrží. Máme tu pomerne presne definovanú skupinku postáv, ktorá podľa očakávania musí prežiť a nás teda môže akurát tak napínať, ako sa z tej ktorej situácie dostanú. Psychopati sa v porovnaní s predošlými dielmi zjavne ešte len učia a okrem toho jedného pôsobia skôr nevinne, hravo. Celkom zreteľne sa nám tu utvára jednoduchý konflikt medzi najatými vrahmi a nevinnými občanmi na čele s našimi postavami. Kde sa vraždia štatisti, a hrdinovia sú nesmrteľní.

Na filme sa nedá nevyzdvihnúť kvalita jeho remeselného spracovania, to je prakticky bezchybné vrátane mnohých akčných scén. Akčných, gore či brutality je tu totiž pramálo. Ako keby sa Prvá Očista snažila byť len mejnstrímový thriller, oddychová hlúposť s kopou strieľania, hrdinských bojov, intríg, zrád a podrazov. Ak sa séria rozhodla vydať týmto smerom, určite je to legitímne rozhodnutie, no nie zrovna radostné pre hororových fanúšikov.