1. 4. 2020

Andrej Gomora | 12. 7. 2018
0
4/10
action, sci-fi, survival

„Predsa, ktorá dystópia sa vám snaží presne popísať, ako sa spoločnosť dostala do stavu, v ktorom vám ju zobrazuje.“

S priveľa rečami nezačína séria mať problémy len s konzistentnosťou, oberá sa aj o trochu čara. Nejde o nič tragické, ale predsa. New Founding Fathers a ich heslá pôsobili správne dystopicky a my sme až tak necítili potrebu o nich vedieť viac. Predsa, ktorá dystópia sa vám snaží presne popísať, ako sa spoločnosť dostala do stavu, v ktorom vám ju zobrazuje. Hlavné býva práve to, čo sa v už existujúcej dystopickej spoločnosti deje, ako deň Očisty. Priveľa informáciami sa film totiž vystavuje riziku, že v príbehu sa môžu objaviť diery.  My máme veriť, že NFF sa dostali k moci regulárnymi voľbami. Stačila ďalšia hypotekárna kríza, a spoločnosť identifikovateľná s našou, tou súčasnou, bola naklonená nechať ľudí navzájom sa zabíjať. Ale dajme tomu.

Ďalej by sme sa mohli zamýšľať, či by obyvatelia v oblasti, kde sa Očista testuje, skutočne zostali dobrovoľne. Alebo aj za peniaze. Z hľadiska filmu je to pravdaže nevyhnutné, vrátane tých bez najmenšieho záujmu zabíjať či byť zabití. Tak teda túto možnosť pripusťme. Môžeme pripustiť aj počiatočný ostych ľudí začať vraždiť, či dokonca ich ignorovanie celej Očisty, ako niečoho absurdného. Tu si film už priamo protirečí, keď hlavná psychologička tvrdí, že očakávala najviac krvi práve na začiatku noci. Ak sa mýlila, film sa stáva čisto politickým, čo by mohlo byť na jednej strane legitímne. Zároveň už ale v priamom rozpore s prvým dielom série.

„Vtipov je ale vo filme viac, hlavne nacisticky ladené uniformy a plášť náčelníka vládnych vrahov.“

Je ťažko hodnotiť samotné postavy filmu, keďže všetky sú zároveň schematické, neurčité aj protirečivé. Šialenec, ktorý túži vraždiť. V poriadku, s tým sa tu dalo počítať aj ho bolo treba. Trojuholník poctivej sestry, neschopného mladšieho brata zvedeného na zlé chodníčky, a jej bývalého, bossa gangu, už je ale o niečo horší. Hlavne to, ako sa pôvodne z najväčšieho grázla stáva hrdina a idol diváka, je mierne absurdné. Vtipov je ale vo filme viac, hlavne nacisticky ladené uniformy a plášť náčelníka vládnych vrahov. V poriadku, NFF pripomínajú nacistov, skutočne to ale treba divákovi takto lacno predsúvať? A skutočne by sami začali túto podobnosť občanom predvádzať?

„Celkom zreteľne sa nám tu utvára jednoduchý konflikt medzi najatými vrahmi a nevinnými občanmi na čele s našimi postavami.“

Napätie vo filme je, oveľa horšie už je to so strachom. My sa totiž hororu ďalej vzďaľujeme, a film je oveľa viac thrillerom s prvkami brutality. Strach vždy prichádza len počas konkrétnej sekvencie, vôbec žiadnu hrozivú atmosféru si ale film nedrží. Máme tu pomerne presne definovanú skupinku postáv, ktorá podľa očakávania musí prežiť a nás teda môže akurát tak napínať, ako sa z tej ktorej situácie dostanú. Psychopati sa v porovnaní s predošlými dielmi zjavne ešte len učia a okrem toho jedného pôsobia skôr nevinne, hravo. Celkom zreteľne sa nám tu utvára jednoduchý konflikt medzi najatými vrahmi a nevinnými občanmi na čele s našimi postavami. Kde sa vraždia štatisti, a hrdinovia sú nesmrteľní.

Na filme sa nedá nevyzdvihnúť kvalita jeho remeselného spracovania, to je prakticky bezchybné vrátane mnohých akčných scén. Akčných, gore či brutality je tu totiž pramálo. Ako keby sa Prvá Očista snažila byť len mejnstrímový thriller, oddychová hlúposť s kopou strieľania, hrdinských bojov, intríg, zrád a podrazov. Ak sa séria rozhodla vydať týmto smerom, určite je to legitímne rozhodnutie, no nie zrovna radostné pre hororových fanúšikov.