12. 11. 2018

Visions

Neviňte dom za jeho obyvateľov
Sú prípady, keď sa hovorí, že herec si film ukradol. Napríklad Orson Welles v Treťom mužovi alebo Marlon Brando v Apokalypse sa objavia len na pár minút, no aj tak ich všetci vnímajú ako hlavné hviezdy týchto diel a spájajú si filmy práve s ich menami. Inokedy sa herec môže stať niečím ako atrakciou. Objaviť sa tiež len na pár minút, no nezaujať svojou charizmou ani výkonom, ale napríklad tým, že ide o notoricky známu seriálovú postavičku. Takže keď sa v obyčajnom horore objaví ako vedľajšia postava Jim Parsons známy ako Sheldon Cooper z Teórie veľkého tresku, diváci si najviac zo všetkého určite zapamätajú jeho. Oplatí sa aj kvôli niečomu inému pozerať horor s názvom Visions?
5. 2. 2016

Masks

Zabudnite na Stanislavského, hrať vás naučí Gdula
Nemecký horor sa vzmáha, a hľadá svoju tvár. Po postapokalyptickom Hell skúša ako mu pristane žltá maska talianskeho Gialla (viac o tomto podžánri nájdete v našom článku). Požičiava si jeho kameru, brutalitu, ženskú obeť, farebnosť aj gýčovitosť. Ako pôjdu dokopy s nemeckom si môžeme pozrieť vo filme Masks.
Už samotný príbeh je odkazom na Suspiriu Daria Argenta. Kým tam prišla Američanka do Nemecka na tanečnú školu, tu ide hlavná postava na hereckú školu založenú poľským učiteľom. Tak ako v Suspirii, aj tu cestou do školy stretne na smrť vyplašenú bývalú žiačku na úteku. A rovnako vidíme, ako ju ten istý večer zabijú. Školu tentokrát neovládajú čarodejnice, aj keď až tak ďaleko od nich nie sme. Jej zakladateľ Matteusz Gdula tu svojho času vyučoval veľmi netradičnou metódou. Študenti zomierali, a on sám nakoniec spáchal samovraždu. Aj keď jeho teória nie je jasne vysvetlená, zdá sa že bral bolesť ako stimulant hereckých výkonov. Film je v tomto smere trochu deravý, keďže napriek všetkému škola stále funguje a hlási sa k svojmu odkazu. Vyučovanie vyzerá viac menej normálne, spolužiaci sú k novoprišelkyni nevrlí, ako sa patrí. Nájde len jednu spriaznenú dušu, ktorá sa ale občas stráca v časti budovy, kam študenti nemajú prístup. Práve tam sa Gdula obesil. Najprv tvrdí, že tam chodí na súkromné hodiny, neskôr prezradí, že tam sa učí Gdulovou metódou. Prejavenú závisť opätuje prosbou o pomoc. Nakoniec sa jediná kamarátka stratí, a naša hlavná hrdinka dostane ponuku byť tou vyvolenou, ktorá sa bude učiť špeciálnou metódou.
5. 3. 2013

6. 10. 2015

The Perfection

V dokonalosti je hrôza

Všetko sa to začína tak nejako milo, pozitívne, so štýlom a leskom. Pravdaže s výnimkou matky, zosnulej po dlhej chorobe. Tá bola len dočasnou komplikáciou, Charlotte sa vracia do sveta virtuozity, ktorý ju víta s otvorenou náručou. A do ktorého okamžite zapadne, ako keby nikdy neodišla. Všetko je tu také krásne, všetci takí úžasní. Ide o svet dokonalosti, mohli by sme čakať, že bude náročný, tu sú ale všetci šťastní, milujú svoju prácu a hlavne seba navzájom. Obávali by sme sa, že medzi zašlou hviezdou a tou súčasnou to bude inak? Ani náhodou, nič nenarúša The Perfection.

13. 8. 2019

Andrej Gomora | 12. 7. 2018
0
4/10
action, sci-fi, survival

„Predsa, ktorá dystópia sa vám snaží presne popísať, ako sa spoločnosť dostala do stavu, v ktorom vám ju zobrazuje.“

S priveľa rečami nezačína séria mať problémy len s konzistentnosťou, oberá sa aj o trochu čara. Nejde o nič tragické, ale predsa. New Founding Fathers a ich heslá pôsobili správne dystopicky a my sme až tak necítili potrebu o nich vedieť viac. Predsa, ktorá dystópia sa vám snaží presne popísať, ako sa spoločnosť dostala do stavu, v ktorom vám ju zobrazuje. Hlavné býva práve to, čo sa v už existujúcej dystopickej spoločnosti deje, ako deň Očisty. Priveľa informáciami sa film totiž vystavuje riziku, že v príbehu sa môžu objaviť diery.  My máme veriť, že NFF sa dostali k moci regulárnymi voľbami. Stačila ďalšia hypotekárna kríza, a spoločnosť identifikovateľná s našou, tou súčasnou, bola naklonená nechať ľudí navzájom sa zabíjať. Ale dajme tomu.

Ďalej by sme sa mohli zamýšľať, či by obyvatelia v oblasti, kde sa Očista testuje, skutočne zostali dobrovoľne. Alebo aj za peniaze. Z hľadiska filmu je to pravdaže nevyhnutné, vrátane tých bez najmenšieho záujmu zabíjať či byť zabití. Tak teda túto možnosť pripusťme. Môžeme pripustiť aj počiatočný ostych ľudí začať vraždiť, či dokonca ich ignorovanie celej Očisty, ako niečoho absurdného. Tu si film už priamo protirečí, keď hlavná psychologička tvrdí, že očakávala najviac krvi práve na začiatku noci. Ak sa mýlila, film sa stáva čisto politickým, čo by mohlo byť na jednej strane legitímne. Zároveň už ale v priamom rozpore s prvým dielom série.

„Vtipov je ale vo filme viac, hlavne nacisticky ladené uniformy a plášť náčelníka vládnych vrahov.“

Je ťažko hodnotiť samotné postavy filmu, keďže všetky sú zároveň schematické, neurčité aj protirečivé. Šialenec, ktorý túži vraždiť. V poriadku, s tým sa tu dalo počítať aj ho bolo treba. Trojuholník poctivej sestry, neschopného mladšieho brata zvedeného na zlé chodníčky, a jej bývalého, bossa gangu, už je ale o niečo horší. Hlavne to, ako sa pôvodne z najväčšieho grázla stáva hrdina a idol diváka, je mierne absurdné. Vtipov je ale vo filme viac, hlavne nacisticky ladené uniformy a plášť náčelníka vládnych vrahov. V poriadku, NFF pripomínajú nacistov, skutočne to ale treba divákovi takto lacno predsúvať? A skutočne by sami začali túto podobnosť občanom predvádzať?

„Celkom zreteľne sa nám tu utvára jednoduchý konflikt medzi najatými vrahmi a nevinnými občanmi na čele s našimi postavami.“

Napätie vo filme je, oveľa horšie už je to so strachom. My sa totiž hororu ďalej vzďaľujeme, a film je oveľa viac thrillerom s prvkami brutality. Strach vždy prichádza len počas konkrétnej sekvencie, vôbec žiadnu hrozivú atmosféru si ale film nedrží. Máme tu pomerne presne definovanú skupinku postáv, ktorá podľa očakávania musí prežiť a nás teda môže akurát tak napínať, ako sa z tej ktorej situácie dostanú. Psychopati sa v porovnaní s predošlými dielmi zjavne ešte len učia a okrem toho jedného pôsobia skôr nevinne, hravo. Celkom zreteľne sa nám tu utvára jednoduchý konflikt medzi najatými vrahmi a nevinnými občanmi na čele s našimi postavami. Kde sa vraždia štatisti, a hrdinovia sú nesmrteľní.

Na filme sa nedá nevyzdvihnúť kvalita jeho remeselného spracovania, to je prakticky bezchybné vrátane mnohých akčných scén. Akčných, gore či brutality je tu totiž pramálo. Ako keby sa Prvá Očista snažila byť len mejnstrímový thriller, oddychová hlúposť s kopou strieľania, hrdinských bojov, intríg, zrád a podrazov. Ak sa séria rozhodla vydať týmto smerom, určite je to legitímne rozhodnutie, no nie zrovna radostné pre hororových fanúšikov.