47 Meters Down: Uncaged

Bez klietky, s jaskyňou

V čom vlastne ide o sequel k 47 metrom si môžeme len domýšľať. Iste, Čeľuste mali tiež viac pokračovaní, ktoré spájal akurát žralok v úlohe zabijaka. Tak ako nespočet ďalších filmov. Tu máme opäť tematiku potápania, pozorovania podmorského života. A tých istých tvorcov, ktorí skúšajú niečo podobné len trochu inak. Ak si spomenieme, nakoľko minimálny dej malo prvé pokračovanie, určite môžeme byť radi, že v tomto smere sa autori rozhodli príliš sa neopakovať. Názov 47 Meters Down: Uncaged neklame- do žiadnej klietky sa veru nevraciame.

28. 11. 2019

21. 9. 2015

Gwen

Horor zvaný život

Keďže ponurá a pomalá atmosféra sa viackrát úspešne kombinovala so skutočne hororovými prvkami, možno je lepšie hneď upozorniť. Zápletka sa príliš nerozvinie a nepríde ani žiadne veľké prekvapenie, radšej naň nečakajte. Tentokrát ideme veľmi jednoduchou a priamočiarou cestou, ktorá čerpá z toho, čo nám hneď predstaví. Matka a dve dcéry v osamelom sídle. Otec bojuje na Kryme, živí v nich nádej, že raz ešte povstanú z biedy. Ostatné domy už skôr nedobrovoľne ako z vlastnej vôle obyvatelia opustili, túžila po nich ťažiarska spoločnosť, tak ako túži aj po tom poslednom obývanom. Matka aj dcéry sú odhodlané nepredať, už len z úcty k otcovi. Ich život je pritom ešte ťažší, než akým by ho robili len objektívne podmienky jeho zložitosti.

12. 11. 2019

11. 2. 2015

Furies

Krásky a zvieratá, pretože na gore iné netreba

Krátky úvod nám predstaví jediné dve postavy diela, ktoré sa snaží nejako rozpracovať aj ako ľudí. Presnejšie len ich vzťah, aká je jedna neschopná, stratená a odkázaná, a ako tá druhá túži, aby sa konečne dala dokopy. Nebude pri nej vždy, čo sa následne aj potvrdí. Kayla sa ocitne celkom sama. Vylezie z drevenej debne niekde uprostred divočiny, a samozrejme jej nenapadne nič lepšie, ako začať kričať na Maddie. Kde trčí? Tá sa zatiaľ neobjaví. Miesto nej začnú okolo Kayly pobehovať akísi čudáci, nejakí Furies.

20. 11. 2019

Andrej Gomora | 12. 7. 2018
0
4/10
action, sci-fi, survival

„Predsa, ktorá dystópia sa vám snaží presne popísať, ako sa spoločnosť dostala do stavu, v ktorom vám ju zobrazuje.“

S priveľa rečami nezačína séria mať problémy len s konzistentnosťou, oberá sa aj o trochu čara. Nejde o nič tragické, ale predsa. New Founding Fathers a ich heslá pôsobili správne dystopicky a my sme až tak necítili potrebu o nich vedieť viac. Predsa, ktorá dystópia sa vám snaží presne popísať, ako sa spoločnosť dostala do stavu, v ktorom vám ju zobrazuje. Hlavné býva práve to, čo sa v už existujúcej dystopickej spoločnosti deje, ako deň Očisty. Priveľa informáciami sa film totiž vystavuje riziku, že v príbehu sa môžu objaviť diery.  My máme veriť, že NFF sa dostali k moci regulárnymi voľbami. Stačila ďalšia hypotekárna kríza, a spoločnosť identifikovateľná s našou, tou súčasnou, bola naklonená nechať ľudí navzájom sa zabíjať. Ale dajme tomu.

Ďalej by sme sa mohli zamýšľať, či by obyvatelia v oblasti, kde sa Očista testuje, skutočne zostali dobrovoľne. Alebo aj za peniaze. Z hľadiska filmu je to pravdaže nevyhnutné, vrátane tých bez najmenšieho záujmu zabíjať či byť zabití. Tak teda túto možnosť pripusťme. Môžeme pripustiť aj počiatočný ostych ľudí začať vraždiť, či dokonca ich ignorovanie celej Očisty, ako niečoho absurdného. Tu si film už priamo protirečí, keď hlavná psychologička tvrdí, že očakávala najviac krvi práve na začiatku noci. Ak sa mýlila, film sa stáva čisto politickým, čo by mohlo byť na jednej strane legitímne. Zároveň už ale v priamom rozpore s prvým dielom série.

„Vtipov je ale vo filme viac, hlavne nacisticky ladené uniformy a plášť náčelníka vládnych vrahov.“

Je ťažko hodnotiť samotné postavy filmu, keďže všetky sú zároveň schematické, neurčité aj protirečivé. Šialenec, ktorý túži vraždiť. V poriadku, s tým sa tu dalo počítať aj ho bolo treba. Trojuholník poctivej sestry, neschopného mladšieho brata zvedeného na zlé chodníčky, a jej bývalého, bossa gangu, už je ale o niečo horší. Hlavne to, ako sa pôvodne z najväčšieho grázla stáva hrdina a idol diváka, je mierne absurdné. Vtipov je ale vo filme viac, hlavne nacisticky ladené uniformy a plášť náčelníka vládnych vrahov. V poriadku, NFF pripomínajú nacistov, skutočne to ale treba divákovi takto lacno predsúvať? A skutočne by sami začali túto podobnosť občanom predvádzať?

„Celkom zreteľne sa nám tu utvára jednoduchý konflikt medzi najatými vrahmi a nevinnými občanmi na čele s našimi postavami.“

Napätie vo filme je, oveľa horšie už je to so strachom. My sa totiž hororu ďalej vzďaľujeme, a film je oveľa viac thrillerom s prvkami brutality. Strach vždy prichádza len počas konkrétnej sekvencie, vôbec žiadnu hrozivú atmosféru si ale film nedrží. Máme tu pomerne presne definovanú skupinku postáv, ktorá podľa očakávania musí prežiť a nás teda môže akurát tak napínať, ako sa z tej ktorej situácie dostanú. Psychopati sa v porovnaní s predošlými dielmi zjavne ešte len učia a okrem toho jedného pôsobia skôr nevinne, hravo. Celkom zreteľne sa nám tu utvára jednoduchý konflikt medzi najatými vrahmi a nevinnými občanmi na čele s našimi postavami. Kde sa vraždia štatisti, a hrdinovia sú nesmrteľní.

Na filme sa nedá nevyzdvihnúť kvalita jeho remeselného spracovania, to je prakticky bezchybné vrátane mnohých akčných scén. Akčných, gore či brutality je tu totiž pramálo. Ako keby sa Prvá Očista snažila byť len mejnstrímový thriller, oddychová hlúposť s kopou strieľania, hrdinských bojov, intríg, zrád a podrazov. Ak sa séria rozhodla vydať týmto smerom, určite je to legitímne rozhodnutie, no nie zrovna radostné pre hororových fanúšikov.