12. 11. 2018

Asmodexia

Film zrozumiteľný ako jeho názov
Rok 2012 dávno prešiel a my sa tvárime, že sa nič nestalo. Vlastne sme dávno vedeli, že nič sa nezmení ani neskončí, že je to len číslo v kalendári. Kto vie. Ani keď zanikla Rímska ríša, dokopy nikto si nič nevšimol. A nakoniec sa z dátumu zosadenia šesťročného cisára stal koniec staroveku. Dajme tomu, svet asi v roku 2012 nezanikol. Mohli by sme ale aspoň trocha pripustiť, že na jednoznačné súdy je ešte skoro. Malo sa zmeniť zmýšľanie ľudí, prísť nová éra a z toho nič zatiaľ nemôžeme vylúčiť. Nič nevidíme svojimi slepými očami a tak sa na nás o sto rokov budú aj pozerať. S výsmechom. Napríklad lebo sme vôbec nezaznamenali príchod diabla, až kým nám ho neukázal film Asmodexia.
24. 2. 2015

Amityville: Prebudenie

Vražednému volaniu neodolá žiaden spánok

Tento nápad v skutočnosti vôbec nepôsobí absurdne, práve naopak, pôsobí dokonale funkčne a zaujímavo. Tínedžerovi by nemal fungovať mozog, vraj už odumrel a telo prežíva v čisto vegetatívnom stave. Matka tomu samozrejme odmieta uveriť, kým dýcha, žije v nej nádej na synovo uzdravenie. Pochybuje naopak jeho sestra, dvojča, podľa vlastných slov prepojené, a vie, že v tele už nikto nie je. Presnejšie, plne o tom bola presvedčená, kým sa do domu nepresťahovali. Tam začalo ožívať, zväčša o 3:15 ráno. Napred otvorilo oči, potom pohlo prstom. A nakoniec začalo komunikovať. Ako keby v ňom skutočne opäť bol James. Belle ale pochybuje. Zistí, akú minulosť mal dom, teda, zistí, že to vedia všetci okrem nej. Dejú sa totiž aj iné čudné veci, cítiť prítomnosť zla, a dosť ťažko je nedávať do súvisu s ňou všetky neočakávané udalosti. Vrátane tých zdanlivo pozitívnych.

17. 10. 2017

Muž v temnote

Slepá mačka loví dementnú myš

Trojica mladých ľudí vykráda domy zabezpečené firmou otca jedného z nich. Zväčša sa snažia držať v medziach drobnej lúpeže, neberú peniaze a škodami nechcú presiahnuť hranicu trestného činu. Teraz dostali tip na dom, v ktorom by mala byť ukrytá značná hotovosť. Slepý veterán ju dostal ako odškodnenie od bohatej rodiny za zrazenie jeho dcéry. Nejde o zrovna šľachetnú krádež, ale peniaze potrebujú. S nimi sa budú môcť odsťahovať do slnečnej Kalifornie, preč od násilných a opitých rodičov. Veterán ale nie je žiaden vetchý a bezmocný starec. Ich postup by mal ísť podľa anglického názvu, Don't Breathe, aby ich nerozsekal Muž v temnote.

14. 11. 2016

Shelter

Rozdvojená osobnosť, rozdvojený film
Existujú psychiatri, ktorí sú presvedčení, že sa im podarilo pochopiť celú zložitosť ľudskej mysle či duše. Každý nový pacient je potom už len dôkazom ich teórií, pomocou ktorých dokážu vždy definovať jeho stav. Raz sa im však môže stať, že nech sa akokoľvek snažia, nedokážu niekoho do svojich schém vtesnať. 3. 11. 2010

Evilspeak

Andrej Gomora | 14. 11. 2014
0
4/10
retro, possession, sci-fi

Nevravelo sa, že aj Bill Gates sa spojil s diablom?

Aj keď v osemdesiatych rokoch sa už prvé osobné počítače dostali medzi ľudí, nie všetkým bolo zjavne jasné, čo od týchto zariadení očakávať. Pre mnohých išlo o čudo s tajomnými schopnosťami, niečo ako čarovnú paličku. Stačí ju len vedieť používať, a dá sa s ňou všetko. Dnes už väčšina ľudí neverí, že s vyvolávaním satana by nám počítač veľmi pomohol. Škoda, možno by sa niekomu znova podarilo to, čo mladému geekovi vo film Evilspeak.

„Počítač chlapcovi zozbiera presné inštrukcie na vyvolanie satana a kontroluje nakoľko ich ten nasleduje."

Na počiatku síce aj tak musí byť kniha. Nájde ju v podzemí, pod kaplnkou vojenskej školy. Text je po latinsky, no počítač mu ho preloží. Zozbiera mu presné inštrukcie a kontroluje, nakoľko ich chlapec nasleduje. Jeho cieľ je jasný. Pomstiť sa celej škole. Spolužiaci ho šikanujú, ničia mu vynálezy, vypínajú budík, nechcú ho vo futbalovom mužstve. Oveľa lepšie na neho ale nie je ani vedenie školy. Za starých dobrých čias by vraj jej brány neprekročil ani náhodou. Teraz musia brať aj siroty a sociálne prípady. Vedenie vie, že nie je hlúpy, tým viac nemajú chuť jeho výsledky tolerovať. Asi sa skrátka necíti dobre, zato sa mu nič nedarí. Prečo by potom netúžil celú školu vyzabíjať.

Hororov o pomste nemáme zas tak veľa. Asi najviac ich v poslednom čase bolo rape and revenge, čo nie je tak úplne náhoda. Ak sú obete záporní hrdinovia, báť sa o nich asi nebudeme. Takže hororová môže byť pomsta jedine svojou brutalitou, prípadne spektakulárnosťou, ako napríklad u doktora Phibes. My by sme ju jej nositeľovi mali dopriať, ako po znásilnení. Alebo by sme mali aspoň ticho obdivovať jeho zvrhlú charizmu. Tu sa nedostaneme k ani jednému. Hlavný hrdina je chudák, o tom niet pochýb. Lenže nesympatický chudák. Nie je to pekné, ale poznáte to, pri niektorých debílkoch si skrátka poviete, že si to zaslúžia. Filmu sa vôbec nedarí navodiť temnejšiu atmosféru. Pripomína hlúpe detské seriály a televízne filmy, aké ste určite niekedy mali tú smolu vidieť cez víkend pred obedom. Možno pre deti majú zmysel, ak v nich nájdu svojho hrdinu. No horor určený pre deti, to by bol veľmi odvážny nápad. Asi ako nealkoholické pivo pre rusov.

„Už snaha zaplniť film hlavne šikanou je odvážna, korunuje ju detské spracovanie."

Zľahka brutálne je intro. Potom nič, veľmi dlho nič. Všetko sa deje až v posledných desiatich minútach, tie aj za niečo stoja. Koncept je jasný, keď raz niekto vyvolal satana, sranda sa končí. Preto nemôže uspieť už po pol hodine filmu. Už snaha zaplniť film hlavne šikanou je odvážna, korunuje ju detské spracovanie. Pre deti pochopiteľne vhodný nie je, film má drsné scény aj povinnú nahotu. Sledovanie snahy vyvolať satana je skrátka nudné. Skutočne jediným ozvláštnením je použitie počítača, veselá je jeho nápomocnosť aj grafika v štýle retro. Nám je celý príbeh ľahostajný, keď ani jednej strane nemáme dôvod nadŕžať. Pravdaže, mal by zvíťaziť chudák. Lenže ako keby ho tvorcovia šetrili, žiaden zo zločinov divákom neotrasie natoľko, aby šikanátorom zaželal smrť. Dokonca ani vražda šteniatka. Vďaka umelému a nezáživnému naťahovaniu času sa totiž všetko stráca v chaose. Priebeh sa nestupňuje, má len dve fázy. Prvú dlhú a nudnú, druhú veľmi krátku, no aspoň trochu zábavnú.

Dielo nám pripomenie, že v osemdesiatych rokoch neexistovala len hororová naivita. Ak je fanúšik hororov z tohto obdobia s tou zmierený, či priam ho baví, tu na neho osemdesiate roky zaútočia oveľa menej záživne. Ak sú dnešné detské filmy ťažko pozerateľné pre dospelých, v osemdesiatych rokoch boli ešte výrazne hlúpejšie. Celková hlúposť už potom zvýrazní všetky zložky s potenciálom dráždiť. Ako schematickosť, nekonzistentnosť, účesy. Veci čo by ste dobrému hororu strávili, vás na zlom ešte viac naštvú.

Evilspeak sa chvályhodne snaží reflektovať zmeny v spoločnosti a nástup novej spoločenskej vrstvy geekov. Tá si ako vieme získala medzičasom dôležité postavenie, no hlavne v komediálnom svete. Skutočnom aj filmovom. Možno v tom čase ešte nebola dostatočne prebádaná, aby sa o nej dali nakrúcať filmy. Hlavne tento sa v každom prípade nepodaril, aj napriek tým pár málo pozitívnym momentom.