Nenávisť (2020)

Nenávistí nikdy nie je dosť?

Američania už jeden remake nakrútili. Preto tentokrát oficiálne nejde o remake, pôvodne to mal byť reboot, nakoniec je z toho sidequel. Presný dej filmu z roku 2004 si už aj tak väčšina ľudí nepamätá, veď ani nebol zásadne dôležitý. Tu ide o myšlienku, princíp, či mytológiu, o koncept toho, ako sa nenávisť zostane niekde držať, šíri sa ďalej a už sa jej nedá zbaviť. Prečo z nápadu dokola nečerpať, nenakrútiť znova to isté, len trochu inak. A nazvať to rovnako, Nenávisť.

8. 1. 2020

Puppet Master: Axis of Evil

Koniec jednej série
Sérii Puppet Master sa za niekoľko rokov podarilo spoľahlivo pochovať kedysi ešte ako-tak obľúbenú značku, a ak by desiaty diel nadväzoval na deviaty, bol by to iba ďalší klinec do rakvy. Reštart bol skutočne opäť jedinou možnosťou, ako z tejto šlamastiky von, hoci je otázne, či o Toulonove bábky ešte niekto vôbec stojí. Komu ešte vôbec niečo hovorí meno Toulan? 18. 1. 2011

13. 2. 2011

4. 12. 2015

12. 11. 2018

Evilspeak

Andrej Gomora | 14. 11. 2014
0
4/10
retro, possession, sci-fi

Nevravelo sa, že aj Bill Gates sa spojil s diablom?

Aj keď v osemdesiatych rokoch sa už prvé osobné počítače dostali medzi ľudí, nie všetkým bolo zjavne jasné, čo od týchto zariadení očakávať. Pre mnohých išlo o čudo s tajomnými schopnosťami, niečo ako čarovnú paličku. Stačí ju len vedieť používať, a dá sa s ňou všetko. Dnes už väčšina ľudí neverí, že s vyvolávaním satana by nám počítač veľmi pomohol. Škoda, možno by sa niekomu znova podarilo to, čo mladému geekovi vo film Evilspeak.

„Počítač chlapcovi zozbiera presné inštrukcie na vyvolanie satana a kontroluje nakoľko ich ten nasleduje."

Na počiatku síce aj tak musí byť kniha. Nájde ju v podzemí, pod kaplnkou vojenskej školy. Text je po latinsky, no počítač mu ho preloží. Zozbiera mu presné inštrukcie a kontroluje, nakoľko ich chlapec nasleduje. Jeho cieľ je jasný. Pomstiť sa celej škole. Spolužiaci ho šikanujú, ničia mu vynálezy, vypínajú budík, nechcú ho vo futbalovom mužstve. Oveľa lepšie na neho ale nie je ani vedenie školy. Za starých dobrých čias by vraj jej brány neprekročil ani náhodou. Teraz musia brať aj siroty a sociálne prípady. Vedenie vie, že nie je hlúpy, tým viac nemajú chuť jeho výsledky tolerovať. Asi sa skrátka necíti dobre, zato sa mu nič nedarí. Prečo by potom netúžil celú školu vyzabíjať.

Hororov o pomste nemáme zas tak veľa. Asi najviac ich v poslednom čase bolo rape and revenge, čo nie je tak úplne náhoda. Ak sú obete záporní hrdinovia, báť sa o nich asi nebudeme. Takže hororová môže byť pomsta jedine svojou brutalitou, prípadne spektakulárnosťou, ako napríklad u doktora Phibes. My by sme ju jej nositeľovi mali dopriať, ako po znásilnení. Alebo by sme mali aspoň ticho obdivovať jeho zvrhlú charizmu. Tu sa nedostaneme k ani jednému. Hlavný hrdina je chudák, o tom niet pochýb. Lenže nesympatický chudák. Nie je to pekné, ale poznáte to, pri niektorých debílkoch si skrátka poviete, že si to zaslúžia. Filmu sa vôbec nedarí navodiť temnejšiu atmosféru. Pripomína hlúpe detské seriály a televízne filmy, aké ste určite niekedy mali tú smolu vidieť cez víkend pred obedom. Možno pre deti majú zmysel, ak v nich nájdu svojho hrdinu. No horor určený pre deti, to by bol veľmi odvážny nápad. Asi ako nealkoholické pivo pre rusov.

„Už snaha zaplniť film hlavne šikanou je odvážna, korunuje ju detské spracovanie."

Zľahka brutálne je intro. Potom nič, veľmi dlho nič. Všetko sa deje až v posledných desiatich minútach, tie aj za niečo stoja. Koncept je jasný, keď raz niekto vyvolal satana, sranda sa končí. Preto nemôže uspieť už po pol hodine filmu. Už snaha zaplniť film hlavne šikanou je odvážna, korunuje ju detské spracovanie. Pre deti pochopiteľne vhodný nie je, film má drsné scény aj povinnú nahotu. Sledovanie snahy vyvolať satana je skrátka nudné. Skutočne jediným ozvláštnením je použitie počítača, veselá je jeho nápomocnosť aj grafika v štýle retro. Nám je celý príbeh ľahostajný, keď ani jednej strane nemáme dôvod nadŕžať. Pravdaže, mal by zvíťaziť chudák. Lenže ako keby ho tvorcovia šetrili, žiaden zo zločinov divákom neotrasie natoľko, aby šikanátorom zaželal smrť. Dokonca ani vražda šteniatka. Vďaka umelému a nezáživnému naťahovaniu času sa totiž všetko stráca v chaose. Priebeh sa nestupňuje, má len dve fázy. Prvú dlhú a nudnú, druhú veľmi krátku, no aspoň trochu zábavnú.

Dielo nám pripomenie, že v osemdesiatych rokoch neexistovala len hororová naivita. Ak je fanúšik hororov z tohto obdobia s tou zmierený, či priam ho baví, tu na neho osemdesiate roky zaútočia oveľa menej záživne. Ak sú dnešné detské filmy ťažko pozerateľné pre dospelých, v osemdesiatych rokoch boli ešte výrazne hlúpejšie. Celková hlúposť už potom zvýrazní všetky zložky s potenciálom dráždiť. Ako schematickosť, nekonzistentnosť, účesy. Veci čo by ste dobrému hororu strávili, vás na zlom ešte viac naštvú.

Evilspeak sa chvályhodne snaží reflektovať zmeny v spoločnosti a nástup novej spoločenskej vrstvy geekov. Tá si ako vieme získala medzičasom dôležité postavenie, no hlavne v komediálnom svete. Skutočnom aj filmovom. Možno v tom čase ešte nebola dostatočne prebádaná, aby sa o nej dali nakrúcať filmy. Hlavne tento sa v každom prípade nepodaril, aj napriek tým pár málo pozitívnym momentom.