12. 10. 2015

Potomok

Túžite po nadanom dieťati?

Krásna jednoduchosť bez vymýšľania zložitých duchárin, a využijúc jeden z najtradičnejších konceptov možno má svoje čaro. Všetci sme počuli o minulých životoch a mnoho ľudí na ne skutočne aj verí. Mierne bizarne pôsobí len scéna, kde o nej doktori hovoria rodičom s veľkou tajomnosťou, ako o čomsi záhadnom a pre nás neznámom. Práve to, že ide o príliš známy koncept môže byť prekážka, aby divák ľahko prijal reinkarnáciu ako dôvod celkom neštandardného a vražedného správania malého dieťaťa. Oproti rôznym duchárskym a podobne mysterióznym zápletkám tu ale určite je výhoda v priamočiarosti.

19. 2. 2019

9. 1. 2014

18. 10. 2013

Honeymoon

Niekto sa zo svadobnej cesty nechce vrátiť. Iný by aj rád...
Ľudia sa počas života nielen menia. Oni sú iní neustále. Ako to do asi najväčších detailov rozobral Luigi Pirandello, v každom človeku sa skrýva nespočetne identít, z ktorých ani jedna sa nedá označiť za skutočnú. Všetci sme len obrazom v očiach seba samého a v očiach každého človeka, ktorého v živote stretneme. Každý z týchto obrazov je iný a jednotlivec nemá nikdy šancu ich všetky spoznať. Teda nemôže spoznať seba samého, pretože nič také ako skutočný on vlastne neexistuje. Takže, kto vlastne môže povedať, že vie komu to prisahá vernosť až do konca života? Nezačínajú niektorí pochybovať už keď odcestujú na svoj Honeymoon?
10. 2. 2015

Night Visitor (1971)

Andrej Gomora | 7. 5. 2015
0
8/10
psycho, retro, slasher

Pomste neprekáža ísť v trenkách snehom

Na Salema našili vraždu. Bol ožran a hulvát, nikomu nechýba. Všetci sa proti nemu spojili. Obidve sestry, ktoré ho nemali rady, pretože nechcel predať rodinný statok. Manžel jednej z nich, ktorý by potreboval peniaze, aby sa mohol presťahovať do mesta. Tu pre neho niet práce. Dokonca aj Salemova milá zaprela, že bola s ním. Už najmenej ho mohol sklamať obhajca, ten sa nechal podplatiť, aby nežiadal o vyhlásenie za nevinného, len za psychicky nespôsobilého. Vďaka tomu nešiel Salem do väzenia, skončil v psychiatrickej liečebni. Tam ho na rozdiel od väzenia môžu držať večne, kým ho nevyhlásia za uzdraveného. Dostať sa von by malo byť nemožné, hrubé, vysoké múry neprepustili zatiaľ nikoho. No nepočítali s odhodlaním muža, ktorý už nemá čo stratiť.

„Má len jeden cieľ, pomstu, a do tej dokáže konečne sústrediť všetky svoje schopnosti."

Night Visitor je film vybudovaný okolo hlavnej postavy, ktorá má drsnej charizmy skutočne na rozdávanie. Na jednej strane ide v zásade o životného skrachovanca. Kým bol voľný, len chlastal, a z liečebne odísť ani netúži. Má len jeden cieľ, pomstu, a do tej dokáže konečne sústrediť všetky svoje schopnosti. Salemovu inteligenciu vidíme nie len v spôsobe, akým sa odpláca. Tvorcovia nám ju pre istotu zdôraznia šachovým majstrovstvom. Samozrejme ide o vysokého statného blondiaka v podaní Maxa von Sydowa, okrem iného známeho aj ako rytiera z Bergmanovej Siedmej pečate. Tu prekonáva všetky prekážky, takmer nahý beží v noci snehom za svojím cieľom.

„Aj na nich pôsobí neutešené prostredie zasneženej samoty, navyše sa ich zmocňuje strach a výčitky svedomia."

Dej filmu sa odohráva behom dvoch nocí a jedného dňa medzi nimi. Na jednej strane sledujeme dom sestry v podaní Liv Ullmanovej s jej manželom. Aj na nich pôsobí neutešené prostredie zasneženej samoty, navyše sa ich zmocňuje strach a výčitky svedomia. Salem mal byť predsa zavretý v liečebni, stále tam je. Ako mohol niekoho zabiť? Už aj tak si liezli na nervy, už aj tak ich život ubíjal, nič sa im nedarilo. Teraz sa ich svet definitívne rúca, stratili dôveru jeden v druhého aj v seba samých.

Trochu zvláštnou postavou vo filme je policajný vyšetrovateľ. Divák je navedený, aby Salemovi držal palce, predsa sa mstí za neprávosť. Mĺkvy policajt nič nehovorí jasne, no na rozdiel od všetkých ostatných neprijíma okamžite jasné indície v Salemov prospech. Keď sa samotné Salemove obete stávajú len hračkami v jeho rukách, ktoré musia skôr či neskôr podľahnúť jeho tichému odhodlaniu, práve komisár je jeho jediným súperom. Toho predsa potrebuje oklamať a v ňom nachádza sebe podobného, mĺkveho no nepoddajného protivníka.

„Salem na jednej strane nie je tajomný duch, ktorý sa niekde zjaví a zase zmizne. Naopak, je pre nás veľmi ľudský, vidíme jeho snahu, jeho bolesť aj nezdary."

Väčšina stopáže samozrejme sleduje samotného Salema. Mnoho scén stavia čisto na jeho osobnom čare, sú dlhé a bez prínosu pre dej. Preto Salema sledujeme, ako behá v snehu, štverá sa na múry a na trikrát si na ne vyhadzuje lano. Salem na jednej strane nie je tajomný duch, ktorý sa niekde zjaví a zase zmizne. Naopak, je pre nás veľmi ľudský, vidíme jeho snahu, jeho bolesť aj nezdary. Jeho pôsobenie je ale o to silnejšie, zároveň je totiž človek a zároveň nezastaviteľná sila, ktorá si ide chladnokrvne a cez všetky prekážky za svojím. Sneh aj hrubé múry liečebne už slúžia len na zdôraznenie jeho drsnosti, rovnako ako drsnosti atmosféry. Tú popri krásnom vizuále dotvára veľmi zaujímavá hudba inak Hollywoodskeho skladateľa Henryho Manciniho, okrem iného autora motívu Ružového pantera.

Ak má príbeh o pomste množstvo variácií, Night visitor nám predvádza jednu severskú. Drsne severskú. Pomsta je spravodlivá, aj keď tvrdá, tak ako jej vykonávateľ. Ten povie za celý film asi päť viet, ale nie je stroj. Je skutočný človek, romantický hrdina sám proti všetkým. Zničený a stratený, ale nie rezignovaný, keď nájde niečo, čo by chcel dokázať. Chladnokrvne ako on napreduje aj film. Vo vraždách sa nevyžíva, nepotrebuje veľa krvi. Stačí mu tvrdosť, pomalá a istá.