12. 11. 2018

13 Sins

Hriech zbytočnosti
Veriť v šťastný koniec filmov ako Would You Rather je asi ako reagovať na emaily dcér nigérijských obchodníkov alebo ponuky na zväčšenie penisu. Rozdiel je akurát v žánri, keďže dostať sa do spárov Reader´s Digest vás predsa len asi nebude stáť život, prípadne dôstojnosť. Takmer rovnaký námet k nám teraz prichádza v americkom remaku filmu 13: hra smrti, pod názvom 13 Sins.
15. 5. 2014

13. 2. 2011

20. 9. 2010

Al morir la matinée

Andrej Gomora | 26. 3. 2021
0
7/10
slasher

Zažiť v kine skutočný horor

Začiatok je mierne pomalý, vyžíva sa hlavne v tom, čoho je v celom filme najviac- kinofilstve. Sme v kine. Všade sú filmové plagáty, dostaneme sa do miestnosti premietačov, priamo k premietaciemu zariadeniu, bavíme sa o jeho obsluhe. Nejde o žiadne intelektuálne debaty, ide tu o vášeň v jej jednoduchej až primitívnej podobe. Milovať kino bez zbytočného premýšľania, milovať krv, akciu, jačanie od hrôzy. A vyznať sa z lásky k talianskemu giallu, syntetizátorovej hudbe, ktorá ho sprevádzala, jeho sýtym farbám a estetickému zobrazovaniu násilia. To zjavne milujú aj v Uruguaji, film nazvali Al morir la matinée.

„Žiaden z príbehov nejde do hĺbky, každý ale svojím spôsobom zaujme, vtiahne nás do atmosféry kina, kde presne podobných ľudí vídame.“

Pocit, že sme v kine je skutočne dokonalý, rušia ho len uveriteľné reálie v podobe chlapíka s baterkou a trochu priveľa rozhovorov v premietacej sále. Ale keď už je raz taká veľká a taká prázdna, načo by sa ukecaní Uruguajci obmedzovali. Ako vo fragmentárnom filme vidíme niekoľko samostatne vedľa seba sa odohrávajúcich príbehov. Študujúca premietačka a jej otec s nalomeným zdravím. Párik na podivnom rande. Starý čudák. A mládež, ktorá ukáže že aj priamo v sále sa dá zbaliť dievča. Len to treba vedieť, a asi musí byť v situácii, keď sa na ňu vykašľali. Žiaden z príbehov nejde do hĺbky, každý ale svojím spôsobom zaujme, vtiahne nás do atmosféry kina, kde presne podobných ľudí vídame. Tiež o nich nič nevieme, na dve hodiny vstúpia do našich životov a vzápätí sa zväčša nenávratne stratia.

„Pridáva to akejsi hravej atmosfére filmu, ktorý ako keby sa nechcel brať príliš vážne, nesilí sa do rýchlej akcie.“

Tak aj vrah ako keby zväčša išiel po obetiach samostatne. S výnimkou konca cítime izolovanosť postáv medzi sebou, tak ako ju poznáme z kina. Tým pádom neprichádza ani k čeleniu vrahovi, spoločnému boju či aspoň vedomosti o jeho existencii. K postavám sa dostáva samostatne, a tie zároveň až do jeho útoku nevedia, že im niečo hrozí. Tento postup má svoje nevýhody, tu si ich ale viditeľne zvážili, navyše ku koncu sa dostávame ku klasickému lovu a boju. Pridáva to akejsi hravej atmosfére filmu, ktorý ako keby sa nechcel brať príliš vážne, nesilí sa do rýchlej akcie. Užíva si svoju orgiu kinofilstva a pocty giallu.

„Vo filme nám ale zároveň nič nevysvetľujú, preto je ľahké nadobudnúť dojem absurdity, čo najintenzívnejšie odpornej.“

Vzhľadom na to, aká dlhá je úvodná časť bez násilia nás prekvapí, k akým nechutnostiam sa to nakoniec dopracujeme. Násilie pritom ako keby sa najviac sústredilo na tento cieľ- byť čo najviac nechutné. Pre tých s určitým druhom zmyslu pre humor môžu byť niektoré scény aj vtipné, je v nich určitý nápad. Vo filme nám ale zároveň nič nevysvetľujú, preto je ľahké nadobudnúť dojem absurdity, čo najintenzívnejšie odpornej. Problém je to len pre citlivejších divákov, na celom filme je niečo absurdné, v pozitívnom zmysle, absurdne hravé. Tento druh násilia doň preto dokonale zapadne a umocňuje v nás pocit zvláštnej odviazanosti. Ide aj o mierne primitívny spôsob ako v nás vyvolať viac strachu, keď miera brutálnosti psychopata čiastočne kompenzuje slabšiu priamočiarosť spádu a celkovú uveriteľnosť, ktorá by nám pomáhala vžiť sa do postáv. Je nám nepríjemne, lebo tu niekto vyjedá oči. Trochu ako v exploite, tu ale nikto netvrdil, že ide byť konvenčný.

Al morir la matinée je na jednej strane miestami veľmi odporný slasher, zároveň je to hravý prejav lásky k filmu, hororu a giallu. Čím skutočne vyniká je úplné ponorenie diváka do atmosféry kina, čo je možno na úkor menej akčnej prvej polovice. Potom sa ale všetko vynahradí a milovník hororu a krvi dostane to, čo sa mu žiada. Celkove ide o dobre spracovaný film, ktorý určite mieri hlavne na milovníkov žánra a divákov schopných zdieľať jeho vášeň pre staršie horory. Tento druh publika má potenciál veľmi potešiť, hoci možno nie úplne nadchnúť. Pre ostatných by malo ísť o minimálne nadpriemerný krvák, a teda tiež nie nepríjemne strávený čas.