The Town That Dreaded Sundown (2014)

Nielen film o filme
Nový tínedžerský slasher. Čo by bol niekedy pred dvadsiatimi rokmi možno sklamaný povzdych, v súčasnosti naopak privoláva nadšený jasot. Slashery v poslednom čase výrazne ustupujú sofistikovanejším žánrom, pre ktoré ale hlavne konzervatívni fanúšikovia nemajú vždy pochopenie. O to väčšia škoda je, že mnoho ich končí buď v kategórii odpadu, alebo ide o remaky klasík. Tu našťastie nejde ani o jeden z týchto prípadov, hoci prehnané očakávania tiež nie sú na mieste. Áno, takýto vrah tu už bol vo filme s rovnakým názvom. Tu to ale vlastne znamená len že má tú istú masku, je krutý a príliš si nevyberá. Nejde totiž o remake ani sequel. Pôvodný film tu existuje zároveň ako film a skutočné sú aj udalosti, ktoré sa v ňom odohrali. Volá sa The Town That Dreaded Sundown.
9. 3. 2015

Clown

Kto sa smeje naposledy... smeje sa naposledy
Poznáte človeka, ktorý si pod pojmom dobrá zábava ako prvého predstaví klauna? Možno nám v tomto smere chýba tradícia, no naše prvé asociácie na tradične vystrojenú postavičku asi nebudú veľmi spojené s veselosťou. Skôr s podradným a zastaraným spôsobom primitívnej zábavy. Ak by sme si ich vôbec so zábavou spojili, keďže sa často podobajú skôr na smutné figúrky. Ľudí, čo spravia absolútne čokoľvek, aby niekoho rozosmiali. Bez ohľadu na vlastnú dôstojnosť či dobrý vkus. Možno sa v nás potom ozýva pocit viny za klaunovo ponižovanie, keď sa ho začneme báť. Očakávať jeho pomstu za to, čo kvôli nám musel podstúpiť. A nakoniec možno vlastne vôbec nikdy nemalo ísť o veselú figúrku, ako tvrdí film Clown.
22. 4. 2015

The Tortured

Umučení nudou
Zápletkou The Tortured pripomína začiatok Ctihodného občana, v ktorom vrah chladnokrvne odpravil ženu aj dcéru hlavného hrdinu (Gerard Butler) a ten sa pomstil tak, že uniesol vraha a utýral ho na smrť. Manželský pár Elise a Craig sú na tom podobne. 27. 10. 2010

The Girl With All the Gifts

Paraziticky nadané dieťa

Ak má byť zombícky horor vedecký, je asi jasné, aká bude jeho hlavná otázka. Na jej časť pozná odpoveď. Vie, prečo sa správanie ľudí po uhryznutí mení a začínajú sa požierať. Dôvodom je huba, obrastá im mozog, ovládne ich správanie. Z takzvanej prvej generácie nakazených robí hladné stroje, využije ich a zahodí. Druhá generácia sa už ale správa inak. Ľudsky, s výnimkou toho hladu, ten nedokážu ovládať. Zatiaľ ide len o deti, tie dávajú nádej aj dospelým. Mohli by s ich pomocou získať liek. Ich schopnosť žiť s hubou v symbióze treba vnímať ako dar, má ho aj Melanie, The Girl With All The Gifts.

28. 3. 2017

Charlie's Farm

Farmársky horor predsa musí byť bez inteligencie
Sú časti hororov, ktoré sa dajú pokladať za niečo ako formality. Zdvorilostné hry, ktoré dobre zvládnuť je prejav elegancie. No žiť sa dá aj bez nich, film nepotopia či naopak nezachránia. Rovnako ako pri všetkých formalitách, niekto si občas povie- kašľať na ne. Načo si zbytočne komplikovať život. Netreba vymýšľať zložitý príbeh, ako sa partia mladých ľudí dostane na farmu, kde zmizli stovky ľudí. Stačí žmurknúť na diváka, obaja vieme o čo tu ide. On predsa tiež chce vidieť, ako čo najskôr dorazia na miesto menom Charlie´s Farm.
15. 7. 2015

Stitches

Andrej Gomora | 21. 5. 2013
0
3/10
comedy, slasher, teen

Horor postavený na klaunskej zábave

Klaun ktorý nedokončí show nenájde pokoj. A každý vtip je vtipný len raz. Pred pár rokmi sa veľmi podaril Alexovi de la Iglesia drsný film o klaunoch s názvom Smutná balada o trúbke. Teraz tu máme rovno horor, ako sme už viackrát videli, tam sa predsa klaun tiež hodí. Mieša sa ešte aj s írskou mytológiou, tajomnými tradíciami a temnými rituálmi. Keď klaun ani za života s deťmi zrovna nevychádzal, po svojom návrate ich už nevraždí len pohľadom. Akú zábavu už by ste čakali od človeka ktorý si nechá hovoriť tak ako film, Stitches?

„Až to preženú, a klaun dopadne na vztýčené nože v umývačke riadov."

Jeho posledná návšteva na narodeninovej oslave ho odtrhne od súlože. Okrem arogantného správania nestojí za nič ani jeho predstavenie a deti mu celý čas robia zle. Až to preženú, a klaun dopadne na vztýčené nože v umývačke riadov. Deti majú z oslavy traumu, obzvlášť oslávenec Tom. Po oslave videl aj bizarný pohreb klauna a už nedokáže odtrhnúť oči od cintorína. Šesť rokov odmieta oslavy, ale nakoniec sa nechá presvedčiť. Jediným dôvodom je možnosť pozvať Kate, ktorá mu na osudnej oslave dala prvý bozk. Odvtedy čaká na ďalší. Na oslavu sa dostaví obrovské množstvo ľudí, z ktorých väčšinu Tom ani nepozná. Príde aj Kate, tak ako väčšina účastníkov lynčovania klauna. Načakajú, že aj teraz sa stane hlavnou hviezdou večera, keď povstane z hrobu aby ich jeden po druhom pozabíjal.

„Oboje patrí svojou úrovňou ku klaunovi, keďže ide o čiste prvoplánovú zábavu."

Že niekto vstane z mŕtvych a mstí svoju smrť je hororová klasika, a použiť v nej klauna sa vôbec nejaví ako zlý nápad. Klaun je drsný a primitívny, vhodný na vyvražďovanie. Jeho smrť už je poriadne krvavá, to ale film len upozorňuje, v čom sa chystá vyžívať. Mieša čierny humor s litrami krvi, jedno aj druhé až na doraz. Oboje patrí svojou úrovňou ku klaunovi, keďže ide o čiste prvoplánovú zábavu. Každá vražda sa snaží byť vtipná a originálna. Takmer vždy ide o nejakú dlhú scénu, kde klaun predvedie svoje úžasné číslo. Viac ako horor tak ide o čiernu komédiu, pretože napätie je nulové. Nepochybne si tento druh humoru nájde svojich fanúšikov, a aspoň jeden frk musí sadnúť asi každému. V zásade ale ide o jednoduché násilnosti a slovné hračky na úrovni televíznych skečov.

Postavy sú takmer výlučne -násťroční, rozmanití a nie zrovna sympatickí. Na rozdiel od Detention sú šablónovití v rozumnejšej miere, a okrem zapadania do nejakej mládežníckej kultúry majú aj svoje vlastné úchylky. Určení sú ale výhradne na zábavu, keďže všetci na čele s hlavnou postavou sú takí magori, že divák nemá šancu sa s nimi stotožniť. Pobaví napríklad nenažraný homosexuál a drsný rocker ktorý neodolá pivu ani keď je v ňom moč. Podarené nie je ani ich stvárnenie a mnoho hereckých výkonov je už pod hranicou tolerovanosti aj pre podobné diela.

„V časti medzi prvou a druhou oslavou vidno, aký je film bezradný, keď diváka takmer unudí."

V časti medzi prvou a druhou oslavou vidno, aký je film bezradný, keď diváka takmer unudí. Posúva sa dopredu len od fóru k fóru a od brutality k brutalite. Tie sú síce drsné a hnusne zobrazené, chýba im ale originalita aj lepšie prepojenie a spád. Život postáv môže zaujímať jedine publikum niekde v ich veku, čo je nakoniec cieľová skupina aj pre lacné vtipy a násilie. Pre iné vekové skupiny je Stitches vhodný len pri silnom obmedzení mozgovej aktivity na krvavý oddych.