Neon Demon

Snový videoklip o temnosti krásy

Ženská krása. Oslavovaná pre svoju jedinečnosť a hĺbku, zatracovaná pre svoju povrchnosť. Zo svojich nositeliek robí predmety, schránky, ktorých vnútro nikoho nezaujíma. Mnoho žien sa pritom podobnému pohľadu na seba samé nebráni. Priam ho vyhľadávajú. Túžia byť tie, ktoré rozžiaria celú miestnosť, ktoré si hneď pri vstupe každý všimne. Bez záujmu o to, kým vlastne tá žena je, čo je v jej vnútri, v jej hlave, v jej srdci. Hlavné je, ako svieti, ako púta svetlá, akýsi Neon Demon.

30. 9. 2016

Backcountry

Kto sa chce báť, nech ide do lesa
Skutočná udalosť bola taká, že medveď napadol dvojicu. Ju zabil, on sa ju zo všetkých síl snažil zachrániť. Dokonca nehybné telo dotiahol do loďky a našiel doktora, ktorý už ale nemohol pomôcť. Film tvrdí, že vychádza z týchto udalostí. Až na pár detailov, okrem napadnutia medveďom vlastne všetkých. V tomto prípade je to ale v zásade jedno. Stačí nám vedieť, že nie je dôvod aby sa nemohlo odohrať to, čo uvidíme v horore Backcountry.
20. 7. 2015

Vij

Najviac ako sa ruská rozprávka môže priblížiť hororu

Hoci Nikolaj Vasilievič Gogoľ sa zvykne radiť medzi spisovateľov ruského realizmu, jeho pozícia je v ich rámci mierne špecifická. Okrem toho, že bol vlastne Ukrajinec, aj v jeho štýle bolo veľa prvkov nie celkom zodpovedajúcich realizmu. Do toho možno sedela Gogoľova satira, tá ale často prechádzala do čistej absurdity až surrealizmu. Navyše za romantické by sa dali pokladať jeho národne oslavné diela, tie ale tiež nie celkom splývali s podobnou tvorbou. Hranicu viditeľného nezmyslu neprekračovali, len sa jej držali natoľko presne a viditeľne, že čitateľ mal nárok byť zmätený z toho, ako ich autor vlastne mohol myslieť. Podobne vyzerala aj Gogoľova novela Vij, viackrát filmovo spracovaná, najverejnejšie v sovietskej verzii z roku 1967.

22. 9. 2016

20. 9. 2010

13. 9. 2016

Stitches

Andrej Gomora | 21. 5. 2013
0
3/10
comedy, slasher, teen

Horor postavený na klaunskej zábave

Klaun ktorý nedokončí show nenájde pokoj. A každý vtip je vtipný len raz. Pred pár rokmi sa veľmi podaril Alexovi de la Iglesia drsný film o klaunoch s názvom Smutná balada o trúbke. Teraz tu máme rovno horor, ako sme už viackrát videli, tam sa predsa klaun tiež hodí. Mieša sa ešte aj s írskou mytológiou, tajomnými tradíciami a temnými rituálmi. Keď klaun ani za života s deťmi zrovna nevychádzal, po svojom návrate ich už nevraždí len pohľadom. Akú zábavu už by ste čakali od človeka ktorý si nechá hovoriť tak ako film, Stitches?

„Až to preženú, a klaun dopadne na vztýčené nože v umývačke riadov."

Jeho posledná návšteva na narodeninovej oslave ho odtrhne od súlože. Okrem arogantného správania nestojí za nič ani jeho predstavenie a deti mu celý čas robia zle. Až to preženú, a klaun dopadne na vztýčené nože v umývačke riadov. Deti majú z oslavy traumu, obzvlášť oslávenec Tom. Po oslave videl aj bizarný pohreb klauna a už nedokáže odtrhnúť oči od cintorína. Šesť rokov odmieta oslavy, ale nakoniec sa nechá presvedčiť. Jediným dôvodom je možnosť pozvať Kate, ktorá mu na osudnej oslave dala prvý bozk. Odvtedy čaká na ďalší. Na oslavu sa dostaví obrovské množstvo ľudí, z ktorých väčšinu Tom ani nepozná. Príde aj Kate, tak ako väčšina účastníkov lynčovania klauna. Načakajú, že aj teraz sa stane hlavnou hviezdou večera, keď povstane z hrobu aby ich jeden po druhom pozabíjal.

„Oboje patrí svojou úrovňou ku klaunovi, keďže ide o čiste prvoplánovú zábavu."

Že niekto vstane z mŕtvych a mstí svoju smrť je hororová klasika, a použiť v nej klauna sa vôbec nejaví ako zlý nápad. Klaun je drsný a primitívny, vhodný na vyvražďovanie. Jeho smrť už je poriadne krvavá, to ale film len upozorňuje, v čom sa chystá vyžívať. Mieša čierny humor s litrami krvi, jedno aj druhé až na doraz. Oboje patrí svojou úrovňou ku klaunovi, keďže ide o čiste prvoplánovú zábavu. Každá vražda sa snaží byť vtipná a originálna. Takmer vždy ide o nejakú dlhú scénu, kde klaun predvedie svoje úžasné číslo. Viac ako horor tak ide o čiernu komédiu, pretože napätie je nulové. Nepochybne si tento druh humoru nájde svojich fanúšikov, a aspoň jeden frk musí sadnúť asi každému. V zásade ale ide o jednoduché násilnosti a slovné hračky na úrovni televíznych skečov.

Postavy sú takmer výlučne -násťroční, rozmanití a nie zrovna sympatickí. Na rozdiel od Detention sú šablónovití v rozumnejšej miere, a okrem zapadania do nejakej mládežníckej kultúry majú aj svoje vlastné úchylky. Určení sú ale výhradne na zábavu, keďže všetci na čele s hlavnou postavou sú takí magori, že divák nemá šancu sa s nimi stotožniť. Pobaví napríklad nenažraný homosexuál a drsný rocker ktorý neodolá pivu ani keď je v ňom moč. Podarené nie je ani ich stvárnenie a mnoho hereckých výkonov je už pod hranicou tolerovanosti aj pre podobné diela.

„V časti medzi prvou a druhou oslavou vidno, aký je film bezradný, keď diváka takmer unudí."

V časti medzi prvou a druhou oslavou vidno, aký je film bezradný, keď diváka takmer unudí. Posúva sa dopredu len od fóru k fóru a od brutality k brutalite. Tie sú síce drsné a hnusne zobrazené, chýba im ale originalita aj lepšie prepojenie a spád. Život postáv môže zaujímať jedine publikum niekde v ich veku, čo je nakoniec cieľová skupina aj pre lacné vtipy a násilie. Pre iné vekové skupiny je Stitches vhodný len pri silnom obmedzení mozgovej aktivity na krvavý oddych.