Repulsion

Čo sa odohráva v ženskej hlave pri pohľade na muža
Romanovi Polanskému napred v auguste 1969 zavraždili kumpáni Charlesa Mansona tehotnú manželku. V roku 1977 ho pre zmenu obvinili zo zdrogovania a znásilnenia 13 ročného dievčaťa. On tvrdí, že drogy jej nedal a so stykom súhlasila. Nestačí, že mala 13 rokov? Polanského kariéru zločin ovplyvnil len v tom, že namiesto Ameriky nakrúca filmy v Európe a musí sa vyhýbať cestám do krajín, ktoré by ho mohli do USA vydať. Nečelí všeobecnému odsúdeniu a výzvam na bojkot, zbiera ocenenia za filmy. Ak ste aj vy ochotní napriek pomerne vážnemu prehrešku umelca nezatratiť, za pozornosť stojí napríklad aj jeho film z roku 1965 s názvom Repulsion.
9. 12. 2015

Knock Knock

Dvere neotvárať, film nepozerať
Predstavte si, že ste muž po štyridsiatke a rodina vám odišla na víkend k moru. Žijete na predmestí, naokolo nikde nikto a na dvere vám zaklopú dve sporo odeté dvadsaťročné dievčatá. Taxikár ich odviezol na zlú adresu, jedna si telefón zabudla, druhej premokol a nefunguje. Potrebovali by sa trocha zohriať, počkať na ďalší taxík. Je to síce trocha trápne, ale šaty majú premočené, v tých nemôžu prísť na party. Nemohli by si ich hodiť do sušičky? Zatiaľ hostiteľovi zo slušnosti pochvália dom, obdivujú jeho zbierku platní. Aj vypracované telo. Z bežných rozhovorov postupne prechádzajú aj na témy o sexe. Skutočne išlo o celkom náhodné Knock Knock?
30. 11. 2015

Summer Camp

Tábor trochu inak, kiežby dobre

Tento letný tábor sa od toho najopakovanejšieho zasadenia líši aspoň trocha, nachádza sa v Španielsku. Americkí vedúci musia rozdiely pre istotu aj menovať, vraj u nich by na podobné miesto deti nikdy nepustili. Ide o opustenú usadlosť niekde na samote. Deti tam zatiaľ nie sú, na ich príchod sa mladá štvorica len pripravuje, aj na svoje vzájomné milostné avantúry. Po okolí sa túlajú čudní ľudia, močia im rovno na auto. V tábore sú aj zvieratá, práve jedno z nich sa ako prvé začne čudne správať. Nie je to besnota, psovi skrátka trochu preskočí. Postupne začne preskakovať všetkým. Bez dôvodu sa do ostatných púšťajú, začnú byť agresívni. Jeden vedúci je prinútený zabiť druhého, ďalšia sa o niečo podobné začne vytrvalo pokúšať. Nie, tento Summer Camp nebudú terorizovať len búriace sa hormóny.

9. 12. 2016

Shadow

Hory, bicykle, mučenie a žiadna zábava
Vojak David sa vrátil z Iraku, plný nepríjemných spomienok, a potrebuje si poriadne prečistiť hlavu. Keďže odmalička bolo jeho záľubou jazdenie na bicykli po horách, vyberá sa do oblasti Shadow, ktorú mu spolubojovník odporučil ako bicyklový raj na zemi. 14. 4. 2011

Unfriended

Pre tých, ktorí ešte nemali na dnes Facebooku dosť
Voľakedy to bývalo jednoduchšie. Mohli ste sa opiť a znemožniť, povracať, zaspať niekde so špinavými nohavicami. Maximálne ste sa nejaký čas museli pár svedkom vyhýbať, prípadne s nimi styky prerušiť natrvalo. Aj keď neboli natoľko taktní, aby si to, čo videli, nechali pre seba, ústne šírenie opileckých zážitkov už predsa nemá silu až tak vám uškodiť. Prakticky čokoľvek sa v nich zvyčajne stane komickým, navyše poslucháči vždy počítajú s určitou mierou nadsadenia. Len keď už dnes má každý telefón s fotoaparátom, vaše výstrelky môže zrazu sledovať oveľa väčšie množstvo ľudí. Vlastne každý. To už môže byť skutočne na samovraždu, ako nám ukazuje horor Unfriended.
26. 8. 2015

Stitches

Andrej Gomora | 21. 5. 2013
0
3/10
comedy, slasher, teen

Horor postavený na klaunskej zábave

Klaun ktorý nedokončí show nenájde pokoj. A každý vtip je vtipný len raz. Pred pár rokmi sa veľmi podaril Alexovi de la Iglesia drsný film o klaunoch s názvom Smutná balada o trúbke. Teraz tu máme rovno horor, ako sme už viackrát videli, tam sa predsa klaun tiež hodí. Mieša sa ešte aj s írskou mytológiou, tajomnými tradíciami a temnými rituálmi. Keď klaun ani za života s deťmi zrovna nevychádzal, po svojom návrate ich už nevraždí len pohľadom. Akú zábavu už by ste čakali od človeka ktorý si nechá hovoriť tak ako film, Stitches?

„Až to preženú, a klaun dopadne na vztýčené nože v umývačke riadov."

Jeho posledná návšteva na narodeninovej oslave ho odtrhne od súlože. Okrem arogantného správania nestojí za nič ani jeho predstavenie a deti mu celý čas robia zle. Až to preženú, a klaun dopadne na vztýčené nože v umývačke riadov. Deti majú z oslavy traumu, obzvlášť oslávenec Tom. Po oslave videl aj bizarný pohreb klauna a už nedokáže odtrhnúť oči od cintorína. Šesť rokov odmieta oslavy, ale nakoniec sa nechá presvedčiť. Jediným dôvodom je možnosť pozvať Kate, ktorá mu na osudnej oslave dala prvý bozk. Odvtedy čaká na ďalší. Na oslavu sa dostaví obrovské množstvo ľudí, z ktorých väčšinu Tom ani nepozná. Príde aj Kate, tak ako väčšina účastníkov lynčovania klauna. Načakajú, že aj teraz sa stane hlavnou hviezdou večera, keď povstane z hrobu aby ich jeden po druhom pozabíjal.

„Oboje patrí svojou úrovňou ku klaunovi, keďže ide o čiste prvoplánovú zábavu."

Že niekto vstane z mŕtvych a mstí svoju smrť je hororová klasika, a použiť v nej klauna sa vôbec nejaví ako zlý nápad. Klaun je drsný a primitívny, vhodný na vyvražďovanie. Jeho smrť už je poriadne krvavá, to ale film len upozorňuje, v čom sa chystá vyžívať. Mieša čierny humor s litrami krvi, jedno aj druhé až na doraz. Oboje patrí svojou úrovňou ku klaunovi, keďže ide o čiste prvoplánovú zábavu. Každá vražda sa snaží byť vtipná a originálna. Takmer vždy ide o nejakú dlhú scénu, kde klaun predvedie svoje úžasné číslo. Viac ako horor tak ide o čiernu komédiu, pretože napätie je nulové. Nepochybne si tento druh humoru nájde svojich fanúšikov, a aspoň jeden frk musí sadnúť asi každému. V zásade ale ide o jednoduché násilnosti a slovné hračky na úrovni televíznych skečov.

Postavy sú takmer výlučne -násťroční, rozmanití a nie zrovna sympatickí. Na rozdiel od Detention sú šablónovití v rozumnejšej miere, a okrem zapadania do nejakej mládežníckej kultúry majú aj svoje vlastné úchylky. Určení sú ale výhradne na zábavu, keďže všetci na čele s hlavnou postavou sú takí magori, že divák nemá šancu sa s nimi stotožniť. Pobaví napríklad nenažraný homosexuál a drsný rocker ktorý neodolá pivu ani keď je v ňom moč. Podarené nie je ani ich stvárnenie a mnoho hereckých výkonov je už pod hranicou tolerovanosti aj pre podobné diela.

„V časti medzi prvou a druhou oslavou vidno, aký je film bezradný, keď diváka takmer unudí."

V časti medzi prvou a druhou oslavou vidno, aký je film bezradný, keď diváka takmer unudí. Posúva sa dopredu len od fóru k fóru a od brutality k brutalite. Tie sú síce drsné a hnusne zobrazené, chýba im ale originalita aj lepšie prepojenie a spád. Život postáv môže zaujímať jedine publikum niekde v ich veku, čo je nakoniec cieľová skupina aj pre lacné vtipy a násilie. Pre iné vekové skupiny je Stitches vhodný len pri silnom obmedzení mozgovej aktivity na krvavý oddych.