Suspiria (2018)

Menej farieb, viac tanca

Pôvodná Suspiria si svoj kultový status získala vďaka funkčnej zmesi prvkov pochádzajúcich z inej doby. Naivný scenár, úchvatný vizuál plný sýtych farieb, gotické prostredie, úžasná hudba, no a réžia Daria Argenta v najlepšej forme. Jej atmosféra patrí medzi najosobitejšie zážitky v dejinách hororu, snaha zopakovať ju sa preto spočiatku javila značne šialene. Náznaky dôvery vzbudila až serióznosť, s akou tvorcovia k novému projektu pristupovali. Obsadenie Tildy Swinton, hudba od Thoma Yorkea. Režisér Luca Guadagnino bol vraj možnosťou film nakrútiť posadnutý už od svojich 14 rokov, a hoci ide o jeho prvý horor, ako artový režisér svoje kvality už dokázal. Pochopiteľne tak nejako musí potom vyzerať aj výsledok.

15. 3. 2019

Cult of Chucky

Chucky dospieva

Dej opäť nadväzuje, tak na predošlý diel, ako aj na dlhodobú líniu v sérii. Z predošlého dielu nám zostáva vozíčkarka Nika, lieči sa na psychiatrii z presvedčenia, že všetkých tých ľudí v jej dome nezabila ona, ale neživá hračka. Zdá sa, že terapia napreduje úspešne, Nika prijala skutočnosť, že je vrah, a môžu ju presunúť do ústavu s nižšou ostrahou. Bábku Chuckyho jej kúpia v rámci liečby, a poslúži zároveň ďalšej pacientke, tá smúti za svojím dieťaťom. Čudné je, že bábky sa začnú akosi množiť. K prvej pribudne druhá, tú prinesie ako dedičstvo po Nikinej neterke nám už dobre známa Tiffany, Chuckyho večná milá. Tretia bábka príde poštou, nikto presne nevie odkiaľ. A ako sa už dá čakať, s pribúdaním bábiek začnú ubúdať pacienti aj personál. Nike nikto neverí, obviňujú ju len z návratu jej rozpoltene vražedných stavov. Jej šťastie, že je na vozíčku, príliš nudná obeť.

27. 10. 2017

20. 9. 2010

23. 2. 2017

The Editor

Andrej Gomora | 4. 3. 2016
0
6/10
comedy, slasher

Aj strihanie je hlavne o praxi

Že režiséri, producenti, herci, herečky a vlastne všetci nejako spojení s filmom sú čudní ľudia sa traduje už dávno. Konkrétne v tomto prípade nakrúcajú krvavý horor a ten im nejako mimovoľne začne splývať s realitou. Pomaly nie je nikto, kto by mohol hlavného predstaviteľa nahradiť, každý nový herec vydrží len pár scén kým ho zavraždia. Šťastie, že hlavnou hviezdou je v tomto prípade ten, kto sa dokáže postarať, aby si zmenu herca divák ani nevšimol. Zručný strihač, teda The Editor.

„Dozvieme sa, že strávil nejaký čas na psychiatrii, niekedy trávi nad strihaním celé noci a nie je si istý, čo presne sa počas nich mohlo udiať."

V deji nie je vôbec jednoduché sa vyznať, orientovať sa dá len podľa pár hlavných postáv. Samotný strihač by mal byť hlavným podozrivým, nám sa tak ale vôbec nejaví. Je to sympatický a pokojný muž v stredných rokoch, chýba mu len pár prstov na ruke, práve od strihania. Dozvieme sa, že strávil nejaký čas na psychiatrii, niekedy trávi nad strihaním celé noci a nie je si istý, čo presne sa počas nich mohlo udiať. Má pri sebe aj krásnu mladú asistentku, verí jej, ona je mu za to plne oddaná a zamiluje sa doňho. Horšie je to totiž s jeho manželkou, bývalo filmovou hviezdou. Je odporná a cynická, zanevrela na celý svet, nedá sa v jej vyznať. Okrem nich sa na sete pohybuje množstvo hercov a náročný producent. Po prvých vraždách príde aj polícia, parodicky hlúpy komisár. Čo už ale na tomto filme parodické nie je.

Hneď po úvodnej kvalitne strašidelnej pasáži sa dostaneme k prvému problému, ak by sa teda film mal snažiť byť predovšetkým strašidelný. Pasáž pochádza z filmu, ktorý sa nakrúca, a tieto pasáže sa nám budú s filmovou skutočnosť miešať po celý čas. Keďže nerozumieme deju a nevyznáme sa v postavách stvárňujúcich hercov, často je pre nás takmer nemožné odhadnúť či sme vo filme alebo v realite, kým nám to vyslovene nepovedia. Mnoho scén tým spôsobom napriek tomu funguje, či už skutočných alebo filmových. O nejakú celkovú atmosféru tu totiž aj tak nejde, tú už zabíja množstvo absurdného humoru.

„Vidíme celkove úmyselne priblblé dielo s množstvom podarených aj nepodarených vtipov, kde sa zrazu stemnie a niekoho krvavo zavraždia."

Ťažko povedať, či sa dá hovoriť priamo o paródii, mnohé by jej zodpovedalo. Autori sa ale aj tak snažili, aby film bol strašidelný. Vyslovene kombinácia humoru a napätia v rámci jednej scény sa podarí len párkrát. Skôr vidíme celkove úmyselne priblblé dielo s množstvom podarených aj nepodarených vtipov, kde sa zrazu stemnie a niekoho krvavo zavraždia. Absurdný humor sa podarí napríklad pri záberoch v rámci štúdia, kde sa na pozadí vždy musí naťahovať niektorá herečka, samozrejme nahá. Vtipný je aj policajt, ten funguje aj ako postava, hoci dokonale absurdná. Pri niektorých vtipoch je ale film skrátka odporný, ako keď sa asistentka po najmenšej výčitke od majstra strihača začne okamžite rezať britvou.

„Vďaka kombinácii krvi a humoru sa na film viac menej dá pozerať, nenudí, a práve finále nám ho akosi pozliepa dohromady a snaží sa na diváka pôsobiť zmierlivo."

Až ku koncu sa nám podarí pochopiť, že asi aj niekam smerujeme a svojím spôsobom sa tam aj dostaneme. Ani dovtedy nám ale vlastne chaos až tak neprekáža, pri podobne poňatom filme by príliš odlišne asi nevyzeral ani pokus o zmysluplnejšiu zápletku. Vďaka kombinácii krvi a humoru sa na film viac menej dá pozerať, nenudí, a práve finále nám ho akosi pozliepa dohromady a snaží sa na diváka pôsobiť zmierlivo. Je tu totiž množstvo aspektov, ktoré sa pozeranie dovtedy snažili sťažovať, či ho spraviť čo najpamätnejším. Okrem chaosu a často priblblého humoru aj mnoho nechutností a hlúpostí bez snahy o význam.

The Editor je silne špecifický film. V prvom rade musíte byť pripravení nebrať ho ani náznakom vážne a znášať humor často pod úroveň diváka s troškou sebaúcty. Na druhej strane sa ale mnoho vtipov skutočne aj podarí, rovnako ako niekoľko napínavých scén. Takže za odvahu a trochu trpezlivosti sa dielo dokáže odmeniť. Rozhodne si nezaslúži zatratenie a pripraveným divákom ponúkne netuctový zážitok, aký raz za čas nie je vôbec zlé absolvovať.