Ratu Ilmu Hitam

Duchárske gorno

Dejových zvratov bude viac, tých na spôsob, že veci sú vlastne celkom inak než ste si mali dovtedy myslieť. Napred prichádzajú odrastenci detského domova pozrieť svojho umierajúceho vychovávateľa. Bol im ako otec, bez neho by ich životy vyzerali celkom inak. V rámci možností mal byť život v domove idylka, postarali sa o nich, mali ich radi, chránili ich. Čo zlé sa stalo, boli len nehody, prípadne podivné jednorazové skraty. Vlastne nie. Niekto tu bol zlý, dialo sa niečo nekalé, napred trochu, potom dosť zásadne, skoncentrovalo sa tu obrovské zlo. Záver je ten, že deťom bude vlastne lepšie mŕtvym ako na tomto svete. A nie je to vinou kráľovnej čiernej mágie, Ratu Ilmu Hitam.

5. 8. 2020

13. 9. 2016

Awoken

Ďalšia nástraha zlého spánku

Na neschopnosť zaspať sa skutočne dá zomrieť, a keď tento stav nastane, býva toto vyústenie nevyhnutné. V skutočnosti ale smrť prichádza v priemere po zhruba roku a pol, počas tohto obdobia si človek prechádza rôznymi stavmi. Zmení sa mu osobnosť, má halucinácie, býva paranoidný, zvykne sa nachádzať v rovnakom stave ako bežný človek krátko pred zaspatím, akurát v jeho prípade ten stav nepredchádza spánku. Lieky nepomáhajú, dokonca sa zdá, že stav zhoršujú. Znie to veru hrozne, o tomto stave ale film nie je. V jeho prípade trvá priebeh choroby len 30 dní a hrôzy, ktoré prináša, sú celkom iné. Tiež ale ide o to, že človek je Awoken.

23. 7. 2020

Isolation

Votrelec medzi kravami

Z kráv ide strach. To vám potvrdí zrejme každý nefarmár, ktorý sa niekedy ocitol v ich blízkosti. To však samo osebe nestačí na to, aby z filmu s kravami vznikol horor. Kravy totiž nie sú žraloky, nemajú povesť predátora. Aby sme sa ich mohli vo filme skutočne báť, musíme ich najprv zmutovať. Nakoniec, trochu toho mutagénnu neuškodilo kedysi ani legendárnym piraniam, a to už sú skutočne dravé živočíchy.

30. 12. 2010

Andrej Gomora | 1. 4. 2020
0
4/10
action, comedy, zombie/infection

Príchod zombíkov už dávno nebýva len tak. Teda, môže, ale ide už o natoľko častý úkaz, že si vyžaduje určitú originalitu čo do spracovania. Tým že sa zvykne týkať spoločnosti ako celku, dá sa využiť na to povedať niečo o spoločnosti ako celku. Či prinajmenšom určitej jej časti, tej, ktorú budeme sledovať. Môže ísť len o pozadie pre rozoberanie celkom iných problémov, či naopak, určité problémy sa môžu stať pozadím, do ktorého zombíci vstúpia. A my môžeme sledovať, čo s ním spravia. Alebo aj nie, skrátka tam len tak bude, a bude sa snažiť film robiť iným a zaujímavým, ako v prípade Posljednji Srbin u Hrvatskoj.

„Okrem nacionalizmu uvidíme aj niečo v zmysle ignorancie veľkých voči malým, a bezohľadnosť zisku.“

„Strašidelných scén bolo viac ešte aj v takom SZM.“

Aby sme začali s hororom, ten pripomína len samotná existencia zombíkov. Násilie bude odľahčené či priam komediálne, bez zbytočnej brutality. Strašidelných scén bolo viac ešte aj v takom SZM, ak by tu aj určité sekvencie mohli byť napínavé, všetko sa stráca v odľahčenom tóne. Ten celkom nepripomína ani hororovú komédiu, nevyžíva sa v žiadnom vyslovene hororovom prvku a dokonca aj samotných zombíkov budeme vídať v skôr obmedzenej miere. Iste, sú všade a pre dej sú podstatní, scén s nimi ale nebude nakoniec vôbec až tak veľa a už vôbec nie takých, kde by na nás nejako pôsobili, napríklad strašidelne.

„Darí sa mu zosmiešniť nacionalizmus a protinárodné konšpirácie, teda zobraziť ich ako niečo hlúpe.“

Hlavná teda bude balkánska komédia. Uletená, miestami absurdná a snažiaca sa využiť množstvo komediálnych prvkov, nielen jednoduchý situačný humor. Sú tu intrigy nadnárodných korporácií, ktoré pri honbe za ziskom neberú ohľady na ľudí. A potom ten nacionalizmus, rozbroje medzi národmi a národnosťami, vo svojej podstate absurdné. Film poukazuje úspešne na neexistenciu čistej rasy a na súžitie, ktoré okrem chvíľ vzplanutia nezmyselných vášní celkom zabúda na rozdiely v pôvode. Darí sa mu zosmiešniť nacionalizmus a protinárodné konšpirácie, teda zobraziť ich ako niečo hlúpe. Škoda, že tá smiešnosť zostala skôr v teoretickej rovine.

„Záleží samozrejme na druhu humoru, ktorý preferujete, a možno vám v tomto smere film nakoniec sadne.“

Záleží samozrejme na druhu humoru, ktorý preferujete, a možno vám v tomto smere film nakoniec sadne. Nejde tu totiž o žiaden inteligentný a sofistikovaný výsmech, skôr dosť ľudový a jednoduchý humor. Možno malo ísť aj o účel, v každom prípade je mnoho fórov skôr nahlúplych, drvivá väčšina z nich stavia na značne primitívnom humore a stáva sa skôr náhodou, keď niektorý vtip skutočne vyjde. To nakoniec platí aj o tých, ktoré sa snažia byť satirické ohľadne spracúvaných tém, kde pochopíme v čom sa ich snažia zosmiešniť. Priamo zasmeje sa ale zriedka.

Najlepšie to nie je ani so samotným dejom a zápletkou, tá ako inak zobrazuje skupinku utekajúcu pred epidémiou. Postavy sú prispôsobené cieľom satiry, musia byť národnostne zmiešané a v týchto sporoch sa angažovať. Keďže ide o hlavný cieľ filmu, asi by sme mu v tomto smere nemali vytýkať silenosť. Problém je, že keď sa film príliš sústredí týmto smerom, nie celkom mu to funguje z hľadiska aj inak zaujímavého napredovania, či nebodaj uveriteľnosti postáv. Iste, tie sú prehnané úmyselne a majú byť smiešne. To by ale nemuselo znamenať, že musia byť nevyhnutne miestami aj dosť hlúpe.

Posljednji Srbin u Hrvatskoj nie je v žiadnom prípade horor. Je to balkánska komédia snažiaca sa s veľmi jednoduchým humorom vysmiať nacionalizmu a vášňam medzi juhoslovanskými národmi. Samotnú myšlienku môžeme oceniť, potom už záleží na vás, či pre podobný druh komédie máte pochopenie. Oveľa viac ako pomerne ľudový humor tu totiž nakoniec nie je.