47 Meters Down: Uncaged

Bez klietky, s jaskyňou

V čom vlastne ide o sequel k 47 metrom si môžeme len domýšľať. Iste, Čeľuste mali tiež viac pokračovaní, ktoré spájal akurát žralok v úlohe zabijaka. Tak ako nespočet ďalších filmov. Tu máme opäť tematiku potápania, pozorovania podmorského života. A tých istých tvorcov, ktorí skúšajú niečo podobné len trochu inak. Ak si spomenieme, nakoľko minimálny dej malo prvé pokračovanie, určite môžeme byť radi, že v tomto smere sa autori rozhodli príliš sa neopakovať. Názov 47 Meters Down: Uncaged neklame- do žiadnej klietky sa veru nevraciame.

28. 11. 2019

21. 9. 2015

Furies

Krásky a zvieratá, pretože na gore iné netreba

Krátky úvod nám predstaví jediné dve postavy diela, ktoré sa snaží nejako rozpracovať aj ako ľudí. Presnejšie len ich vzťah, aká je jedna neschopná, stratená a odkázaná, a ako tá druhá túži, aby sa konečne dala dokopy. Nebude pri nej vždy, čo sa následne aj potvrdí. Kayla sa ocitne celkom sama. Vylezie z drevenej debne niekde uprostred divočiny, a samozrejme jej nenapadne nič lepšie, ako začať kričať na Maddie. Kde trčí? Tá sa zatiaľ neobjaví. Miesto nej začnú okolo Kayly pobehovať akísi čudáci, nejakí Furies.

20. 11. 2019

Tarantula

Úspešný pokus spoznáte podľa jasného výsledku
Sú nápady, ktoré znejú ako vtip, no kým ich nevyskúšate, istý si byť skrátka nemôžete. Ak aj dnes niekto nakrúti horor o zmutovanom obrovskom zvierati, pri najlepšom marketingu sa prepracuje možno do distribúcie v novinových stánkoch. Lenže predstavte si, že nikto by nič podobné nikdy neskúsil. Známy hollywoodsky producent by sa v neistote, či je ten kto za ním prišiel s podobným nápadom blázon alebo génius, rozhodol neriskovať, že mu ho vyfúknu. V 3D by uviedol stomiliónový projekt o obrovskej mačke, ktorá terorizuje nevinné mestečko. To už sa nestane sa. Túto cestu už našťastie preskúmali filmy ako Tarantula, a podali jasné svedectvo, čo na nej možno nájsť.
6. 10. 2014

To/ It

Kto sa postará o veselé detstvo, ak nie klaun?

Je zvláštne, že dielo sa zatiaľ dočkalo len jedného televízneho spracovania, keďže mnoho jeho častí pozná skoro každý z viacerých odkazov a paródií. Román patrí medzi Kingove dlhšie, odohráva sa v dvoch časových obdobiach, pričom film nám tentokrát prináša to prvé. V ňom vidíme koniec školského roka v meste Derry, kde mizne šesťkrát viac dospelých ako je americký priemer, pri deťoch je to ešte horšie. Vidíme skupinku chlapcov a jedno dievča, z ktorých každého niečo straší. Jednému pred pol rokom zmizol mladší braček. Vidia, ako ich ich strach požiera. Ako sa stáva skutočným, a ako sa ľudia v ich okolí strácajú. Pátrajú po jeho pôvode, skúmajú zvláštne udalosti vo svojom meste. Nemá zmysel skrývať sa, vyčkávať. Tak ako sa musia postaviť miestnym grázlom, musia sa priamo postaviť aj samotnému zlu. Spoločne, a zomknutí.

12. 9. 2017

Meg: Hrozba z hlbín

Andrej Gomora | 27. 8. 2018
0
5/10
action, bizarre, eco-terror

Meg, ako megalomanstvo

Ak by sme si zobrali najznámejšie žraločie horory, ešte žiaden nebol poňatý s takým dôrazom na postavu akčného hrdinu. Obete bývajú zväčša náhodné, bojovať ich prinútia okolnosti. Tentokrát sa z celého filmu stane klasický príbeh úžasného alfa samca, ktorý všetkých zachráni. Tu ani nejde o celkom typický námet so žralokom, ktorého by mohli loviť rybári. Zostal len základ, nech sa dielo niekam radí a ľudí láka. Žralok nie je len žralok, hoci ním stále zostáva. Zároveň je to príšera. Spektakulárna, opradená tajomstvom, akčná, brutálna a natoľko megalomanská, že ak by si s ňou neporadil Jason Statham, nezvládol by to nikto. Z toho ten názov, Meg: Hrozba z hlbín.

„Boh nás pred ním chráň, respektíve, Jason Statham.“

Podobné filmy majú niekoľko klišé, bez ktorých by ich skalní fanúšikovia asi nedokázali stráviť a pobúrení by odchádzali z kina. Čiže hlavný hrdina sa pred pár rokmi utiahol do ústrania po nehode, z ktorej ho vinia, hoci v skutočnosti vtedy posádku zachránil, nemal na výber. Ten, kto ho z nehody najviac vinil sa musí objaviť znova, rovno aj hrdinsky zomrieť. Statham musí postupovať podľa svojich inštinktov, v rozpore so všetkými znalosťami lúzy okolo neho s jej vedeckými analýzami. Musí sa objaviť jeho bývalá manželka, nech diváčky vidia, že je síce slobodný, no nemôže to byť zlý chlap, keď s ňou tak dobre vychádza. A samozrejme sa musí objaviť aj jeho budúca manželka, rovno s malou dcérkou, ktorá sa do budúceho nevlastného otecka tiež zamiluje. Hoci bojuje sa predovšetkým so žralokom, ľudské kvality nášho záchrancu by nemohli vyniknúť bez negatívnej postavy, toho vypočítavého zbohatlíka, ktorý ničomu nerozumie no o všetkom chce rozhodovať. Boh nás pred ním chráň, respektíve, Jason Statham.

„V zásade ale ide o akčný thriller, ktorý nemá potenciál vyvolať výraznejšie emócie akéhokoľvek druhu.“

Povýšenie obyčajného zvieracieho hororu na akčný veľkofilm sa samozrejme nemohlo udiať len v scenári. K akčnej hviezde patrí aj nejaký ten rozpočet s efektmi, výpravou, komparzom a úplne všetkým bez čoho by sme si mohli nevšimnúť, aký je ten Statham úžasný. Vizuál miestami ohromí, možno viac megalomanstvom ako nejakou estetikou. Ale aj to je niečo. Totiž, keď niekto nakrúca film s istým rozpočtom, určite sa nebude chcieť obmedzovať na vyhranené publikum, ako napríklad to hororové. Vo filme je niekoľko krvavejších scén a pár dramatickejších úmrtí. V zásade ale ide o akčný thriller, ktorý nemá potenciál vyvolať výraznejšie emócie akéhokoľvek druhu. Len zabáva, a ako uvidíte v kinách, za týmto účelom je vhodný aj pre nie celkom odrastené deti.

„Nech nie sú celkom sklamaní ani tí, ktorí by radšej videli obyčajného žraloka ako prerastené monštrum.“

Vo svojom žánri primitívnej masovej zábavy film viac menej spĺňa svoj účel aj ciele. Dej odsýpa, prinesie mnoho akcie vrátane viacerých prepracovaných scén a nezdrží sa ani prihlúpleho humoru. Žralok sa skutočne objavuje vo viacerých pozíciách- niekedy bojuje s ponorkami a potápa lode, potom zase naháňa plavca a rovno si spraví výlet na ľudnatú pláž. Nech nie sú celkom sklamaní ani tí, ktorí by radšej videli obyčajného žraloka ako prerastené monštrum. Oveľa viac totiž ide o taký ten akčný boj so zjavne fiktívnou príšerou. Ako niečo ľudské, kde by sme vnímali osud každej individuálnej obete a báli sa o jej život. Či rovno si vedeli predstaviť, ako nás a ďalších plavcov bude po hrstiach požierať prerastená obluda z hlbín. Takže nie, tentokrát skutočne nejde o film, ktorý by mal znížiť návštevnosť pláží.

Meg: Hrozba z hlbín je predovšetkým celkom obyčajný akčný film, ktorýby mal vedieť každému poskytnúť bezduchú zábavu. Nemal by vás pobúriť, ak nebudete natoľko šialení, aby ste od neho očakávali intelektuálnu hĺbku či umeleckú hodnotu. Pre hororového fanúšika môže ísť o zážitok málo intenzívny čo sa týka skutočnej hrôzy či prežívania strachu, tých mu viac poskytli už žraločie príspevky z minulých rokov, ako 47 Metrov a Smrtiaci príliv. Filmovo ide na druhej strane určite o prepracovanejšie dielo na celkom inej úrovni. Tak sa rozhodnite, či túžite opäť raz vidieť, aký úžasný ten Statham je.