12. 10. 2015

We Summon The Darkness

Kto vzýva satana, komu sa dovolá?

Využiť metalistickú scénu konca osemdesiatych rokov s jej pozérskym satanizmom a jej interakciu s veriacimi sa nejaví ako zlý nápad. Znie logicky, že pre komerčných duchovných bola v určitom zmysle skutočným požehnaním a mohla im pomôcť viac ako akýkoľvek iný druh propagácie. Žeby ju teda aktívne podporovali? Prečo nie. Nemôžeme povedať, že by sme cítili atmosféru doby, či strachu z vyčíňajúcich rituálnych vrahov. Predsa sme v horore, nečakajme zázraky. Škoda, že aj postavy sú celkom ploché, skôr nesympatické a nesprávajú sa príliš logicky. Máme to brať, že proste blbnú, užívajú si život či mladosť, majú jednoducho svoj životný štýl. Čakajme teda, čo zaujímavé nám tvorcovia budú chcieť ukázať.

3. 6. 2020

The Burning

Horúce osemdesiate roky
Intenzitu vraždenia tínedžerov v osemdesiatych rokoch ťažko pokladať za náhodnú. Jej vysvetlení sa ponúka veľa, hneď ako prvá by mohla byť hlboká nenávisť voči nadchádzajúcej generácii, keď Američania po niečom na spôsob Battle Royale túžili už dávno pred Japoncami. Rovnako by tu ale mohlo ísť o objavenie širšej využiteľnosti mladých tiel, nie len na ich krájanie. Azda najslávnejšou sa v tomto smere stala siahodlhá séria Piatka trinásteho, narážajúca vďaka filmu Jason X až na absolútne dno. Načasovanie do letnej sezóny párenia v najvhodnejšom revíri tábora pre pubertiakov veľmi pomohlo zvýrazniť erotický element. Ten istý recept využil aj o niečo menej známy, no minimálne rovnako kvalitný horor The Burning.
22. 4. 2014

At the Devil's Door

Postava dušu predala. Film ju nikdy nemal
Kde by boli horory, keby ľudia definitívne prestali veriť na všetko nadprirodzené. Samozrejme, že duchovia neexistujú vám povie asi každý. Ale keď už príde na vec, napríklad prespanie v strašidelnom dome. Ľudia sa začnú zdráhať. Práve tým pár, ktorých presvedčenie je neochvejné a nerobí im problém to ani dokázať sa teraz horory rozhodli vyhlásiť vojnu. Po Michaelovi Kingovi tu máme druhú odvážlivkyňu, v diele s názvom At the Devil's Door.
9. 6. 2015

Mil gritos tiene la noche/ Pieces

Neberte deťom hračky
Elektrin komplex by mal byť ženskou verziou známejšieho Oidipovho komplexu. Jeho súčasťou by mala byť túžba po telesnej láske k otcovi a nenávisť voči matke. Podobne ako Oidipus zabil svojho otca nevediac, že je to jeho otec, a oženil sa s matkou nepoznajúc ich vzájomné príbuzenstvo, ani v prípade Elektrinho komplexu nemá samotná diagnóza veľa spoločného s jej príbehom ako ho poznáme. Elektra totiž chcela len pomstiť smrť svojho otca Agamemnona, preto spolu s bratom Orestom zabili matku Klytaimnéstru. Dôvodov zabiť matku môže samozrejme byť viac, napríklad keď vám nechce dovoliť skladať si puzzle s nahou dámou. To poznačilo hlavnú postavu hororu Pieces.
22. 2. 2016

Meg: Hrozba z hlbín

Andrej Gomora | 27. 8. 2018
0
5/10
action, bizarre, eco-terror

Meg, ako megalomanstvo

Ak by sme si zobrali najznámejšie žraločie horory, ešte žiaden nebol poňatý s takým dôrazom na postavu akčného hrdinu. Obete bývajú zväčša náhodné, bojovať ich prinútia okolnosti. Tentokrát sa z celého filmu stane klasický príbeh úžasného alfa samca, ktorý všetkých zachráni. Tu ani nejde o celkom typický námet so žralokom, ktorého by mohli loviť rybári. Zostal len základ, nech sa dielo niekam radí a ľudí láka. Žralok nie je len žralok, hoci ním stále zostáva. Zároveň je to príšera. Spektakulárna, opradená tajomstvom, akčná, brutálna a natoľko megalomanská, že ak by si s ňou neporadil Jason Statham, nezvládol by to nikto. Z toho ten názov, Meg: Hrozba z hlbín.

„Boh nás pred ním chráň, respektíve, Jason Statham.“

Podobné filmy majú niekoľko klišé, bez ktorých by ich skalní fanúšikovia asi nedokázali stráviť a pobúrení by odchádzali z kina. Čiže hlavný hrdina sa pred pár rokmi utiahol do ústrania po nehode, z ktorej ho vinia, hoci v skutočnosti vtedy posádku zachránil, nemal na výber. Ten, kto ho z nehody najviac vinil sa musí objaviť znova, rovno aj hrdinsky zomrieť. Statham musí postupovať podľa svojich inštinktov, v rozpore so všetkými znalosťami lúzy okolo neho s jej vedeckými analýzami. Musí sa objaviť jeho bývalá manželka, nech diváčky vidia, že je síce slobodný, no nemôže to byť zlý chlap, keď s ňou tak dobre vychádza. A samozrejme sa musí objaviť aj jeho budúca manželka, rovno s malou dcérkou, ktorá sa do budúceho nevlastného otecka tiež zamiluje. Hoci bojuje sa predovšetkým so žralokom, ľudské kvality nášho záchrancu by nemohli vyniknúť bez negatívnej postavy, toho vypočítavého zbohatlíka, ktorý ničomu nerozumie no o všetkom chce rozhodovať. Boh nás pred ním chráň, respektíve, Jason Statham.

„V zásade ale ide o akčný thriller, ktorý nemá potenciál vyvolať výraznejšie emócie akéhokoľvek druhu.“

Povýšenie obyčajného zvieracieho hororu na akčný veľkofilm sa samozrejme nemohlo udiať len v scenári. K akčnej hviezde patrí aj nejaký ten rozpočet s efektmi, výpravou, komparzom a úplne všetkým bez čoho by sme si mohli nevšimnúť, aký je ten Statham úžasný. Vizuál miestami ohromí, možno viac megalomanstvom ako nejakou estetikou. Ale aj to je niečo. Totiž, keď niekto nakrúca film s istým rozpočtom, určite sa nebude chcieť obmedzovať na vyhranené publikum, ako napríklad to hororové. Vo filme je niekoľko krvavejších scén a pár dramatickejších úmrtí. V zásade ale ide o akčný thriller, ktorý nemá potenciál vyvolať výraznejšie emócie akéhokoľvek druhu. Len zabáva, a ako uvidíte v kinách, za týmto účelom je vhodný aj pre nie celkom odrastené deti.

„Nech nie sú celkom sklamaní ani tí, ktorí by radšej videli obyčajného žraloka ako prerastené monštrum.“

Vo svojom žánri primitívnej masovej zábavy film viac menej spĺňa svoj účel aj ciele. Dej odsýpa, prinesie mnoho akcie vrátane viacerých prepracovaných scén a nezdrží sa ani prihlúpleho humoru. Žralok sa skutočne objavuje vo viacerých pozíciách- niekedy bojuje s ponorkami a potápa lode, potom zase naháňa plavca a rovno si spraví výlet na ľudnatú pláž. Nech nie sú celkom sklamaní ani tí, ktorí by radšej videli obyčajného žraloka ako prerastené monštrum. Oveľa viac totiž ide o taký ten akčný boj so zjavne fiktívnou príšerou. Ako niečo ľudské, kde by sme vnímali osud každej individuálnej obete a báli sa o jej život. Či rovno si vedeli predstaviť, ako nás a ďalších plavcov bude po hrstiach požierať prerastená obluda z hlbín. Takže nie, tentokrát skutočne nejde o film, ktorý by mal znížiť návštevnosť pláží.

Meg: Hrozba z hlbín je predovšetkým celkom obyčajný akčný film, ktorýby mal vedieť každému poskytnúť bezduchú zábavu. Nemal by vás pobúriť, ak nebudete natoľko šialení, aby ste od neho očakávali intelektuálnu hĺbku či umeleckú hodnotu. Pre hororového fanúšika môže ísť o zážitok málo intenzívny čo sa týka skutočnej hrôzy či prežívania strachu, tých mu viac poskytli už žraločie príspevky z minulých rokov, ako 47 Metrov a Smrtiaci príliv. Filmovo ide na druhej strane určite o prepracovanejšie dielo na celkom inej úrovni. Tak sa rozhodnite, či túžite opäť raz vidieť, aký úžasný ten Statham je.