Ratu Ilmu Hitam

Duchárske gorno

Dejových zvratov bude viac, tých na spôsob, že veci sú vlastne celkom inak než ste si mali dovtedy myslieť. Napred prichádzajú odrastenci detského domova pozrieť svojho umierajúceho vychovávateľa. Bol im ako otec, bez neho by ich životy vyzerali celkom inak. V rámci možností mal byť život v domove idylka, postarali sa o nich, mali ich radi, chránili ich. Čo zlé sa stalo, boli len nehody, prípadne podivné jednorazové skraty. Vlastne nie. Niekto tu bol zlý, dialo sa niečo nekalé, napred trochu, potom dosť zásadne, skoncentrovalo sa tu obrovské zlo. Záver je ten, že deťom bude vlastne lepšie mŕtvym ako na tomto svete. A nie je to vinou kráľovnej čiernej mágie, Ratu Ilmu Hitam.

5. 8. 2020

13. 9. 2016

Awoken

Ďalšia nástraha zlého spánku

Na neschopnosť zaspať sa skutočne dá zomrieť, a keď tento stav nastane, býva toto vyústenie nevyhnutné. V skutočnosti ale smrť prichádza v priemere po zhruba roku a pol, počas tohto obdobia si človek prechádza rôznymi stavmi. Zmení sa mu osobnosť, má halucinácie, býva paranoidný, zvykne sa nachádzať v rovnakom stave ako bežný človek krátko pred zaspatím, akurát v jeho prípade ten stav nepredchádza spánku. Lieky nepomáhajú, dokonca sa zdá, že stav zhoršujú. Znie to veru hrozne, o tomto stave ale film nie je. V jeho prípade trvá priebeh choroby len 30 dní a hrôzy, ktoré prináša, sú celkom iné. Tiež ale ide o to, že človek je Awoken.

23. 7. 2020

Isolation

Votrelec medzi kravami

Z kráv ide strach. To vám potvrdí zrejme každý nefarmár, ktorý sa niekedy ocitol v ich blízkosti. To však samo osebe nestačí na to, aby z filmu s kravami vznikol horor. Kravy totiž nie sú žraloky, nemajú povesť predátora. Aby sme sa ich mohli vo filme skutočne báť, musíme ich najprv zmutovať. Nakoniec, trochu toho mutagénnu neuškodilo kedysi ani legendárnym piraniam, a to už sú skutočne dravé živočíchy.

30. 12. 2010

Meg: Hrozba z hlbín

Andrej Gomora | 27. 8. 2018
0
5/10
action, bizarre, eco-terror

Meg, ako megalomanstvo

Ak by sme si zobrali najznámejšie žraločie horory, ešte žiaden nebol poňatý s takým dôrazom na postavu akčného hrdinu. Obete bývajú zväčša náhodné, bojovať ich prinútia okolnosti. Tentokrát sa z celého filmu stane klasický príbeh úžasného alfa samca, ktorý všetkých zachráni. Tu ani nejde o celkom typický námet so žralokom, ktorého by mohli loviť rybári. Zostal len základ, nech sa dielo niekam radí a ľudí láka. Žralok nie je len žralok, hoci ním stále zostáva. Zároveň je to príšera. Spektakulárna, opradená tajomstvom, akčná, brutálna a natoľko megalomanská, že ak by si s ňou neporadil Jason Statham, nezvládol by to nikto. Z toho ten názov, Meg: Hrozba z hlbín.

„Boh nás pred ním chráň, respektíve, Jason Statham.“

Podobné filmy majú niekoľko klišé, bez ktorých by ich skalní fanúšikovia asi nedokázali stráviť a pobúrení by odchádzali z kina. Čiže hlavný hrdina sa pred pár rokmi utiahol do ústrania po nehode, z ktorej ho vinia, hoci v skutočnosti vtedy posádku zachránil, nemal na výber. Ten, kto ho z nehody najviac vinil sa musí objaviť znova, rovno aj hrdinsky zomrieť. Statham musí postupovať podľa svojich inštinktov, v rozpore so všetkými znalosťami lúzy okolo neho s jej vedeckými analýzami. Musí sa objaviť jeho bývalá manželka, nech diváčky vidia, že je síce slobodný, no nemôže to byť zlý chlap, keď s ňou tak dobre vychádza. A samozrejme sa musí objaviť aj jeho budúca manželka, rovno s malou dcérkou, ktorá sa do budúceho nevlastného otecka tiež zamiluje. Hoci bojuje sa predovšetkým so žralokom, ľudské kvality nášho záchrancu by nemohli vyniknúť bez negatívnej postavy, toho vypočítavého zbohatlíka, ktorý ničomu nerozumie no o všetkom chce rozhodovať. Boh nás pred ním chráň, respektíve, Jason Statham.

„V zásade ale ide o akčný thriller, ktorý nemá potenciál vyvolať výraznejšie emócie akéhokoľvek druhu.“

Povýšenie obyčajného zvieracieho hororu na akčný veľkofilm sa samozrejme nemohlo udiať len v scenári. K akčnej hviezde patrí aj nejaký ten rozpočet s efektmi, výpravou, komparzom a úplne všetkým bez čoho by sme si mohli nevšimnúť, aký je ten Statham úžasný. Vizuál miestami ohromí, možno viac megalomanstvom ako nejakou estetikou. Ale aj to je niečo. Totiž, keď niekto nakrúca film s istým rozpočtom, určite sa nebude chcieť obmedzovať na vyhranené publikum, ako napríklad to hororové. Vo filme je niekoľko krvavejších scén a pár dramatickejších úmrtí. V zásade ale ide o akčný thriller, ktorý nemá potenciál vyvolať výraznejšie emócie akéhokoľvek druhu. Len zabáva, a ako uvidíte v kinách, za týmto účelom je vhodný aj pre nie celkom odrastené deti.

„Nech nie sú celkom sklamaní ani tí, ktorí by radšej videli obyčajného žraloka ako prerastené monštrum.“

Vo svojom žánri primitívnej masovej zábavy film viac menej spĺňa svoj účel aj ciele. Dej odsýpa, prinesie mnoho akcie vrátane viacerých prepracovaných scén a nezdrží sa ani prihlúpleho humoru. Žralok sa skutočne objavuje vo viacerých pozíciách- niekedy bojuje s ponorkami a potápa lode, potom zase naháňa plavca a rovno si spraví výlet na ľudnatú pláž. Nech nie sú celkom sklamaní ani tí, ktorí by radšej videli obyčajného žraloka ako prerastené monštrum. Oveľa viac totiž ide o taký ten akčný boj so zjavne fiktívnou príšerou. Ako niečo ľudské, kde by sme vnímali osud každej individuálnej obete a báli sa o jej život. Či rovno si vedeli predstaviť, ako nás a ďalších plavcov bude po hrstiach požierať prerastená obluda z hlbín. Takže nie, tentokrát skutočne nejde o film, ktorý by mal znížiť návštevnosť pláží.

Meg: Hrozba z hlbín je predovšetkým celkom obyčajný akčný film, ktorýby mal vedieť každému poskytnúť bezduchú zábavu. Nemal by vás pobúriť, ak nebudete natoľko šialení, aby ste od neho očakávali intelektuálnu hĺbku či umeleckú hodnotu. Pre hororového fanúšika môže ísť o zážitok málo intenzívny čo sa týka skutočnej hrôzy či prežívania strachu, tých mu viac poskytli už žraločie príspevky z minulých rokov, ako 47 Metrov a Smrtiaci príliv. Filmovo ide na druhej strane určite o prepracovanejšie dielo na celkom inej úrovni. Tak sa rozhodnite, či túžite opäť raz vidieť, aký úžasný ten Statham je.