Mr. Jones

Do divočiny si nezabudnite pribaliť antidepresíva
Zmena prostredia niekedy pomáha. Niekedy ani nie. Aj keď vypadnúť z každodennej rutiny a života v meste môže byť fajn, nečakajme, že sa tak vyriešia všetky problémy. Napríklad keď má niekto vzťah s priateľkou už aj tak naštrbený, nemusí byť najlepší nápad odísť s ňou do divočiny na samotu. Kde budú len oni dvaja a široko ďaleko nič a nikto. Teda, až na Mr. Jonesa.
Ešte tak vedieť, čo je to zač. Celý svet pozná jeho diela, čudné postavičky, ktoré rozposlal náhodným ľuďom. Nikto nevie, ako si adresátov vybral. Všetkým sa začali diať čudné veci, vyhodili ich z práce, opustili manželky alebo oni opustili svoje rodiny. Z postavičiek sa stali známe umelecké diela s obrovskou hodnotou. Existujú rôzne teórie, kto vlastne Mr. Jones je. Nikto nevedel, či ide o jednotlivca alebo skupinu umelcov, ani aký je význam jeho diel. Kým niektorí im pripisujú čisto estetickú hodnotu, pre iných ide o strážcov tohto sveta, ktorí bránia príchodu temných síl. Penny a Scott sú prví, kto Mr. Jones videli na vlastné oči. Navštívili aj jeho ateliér, či skôr pivnicu s množstvom čúd. Radi by o ňom nakrútili dokument. Hoci, rozprávať ani inak s ním komunikovať zjavne nebude veľmi možné.
23. 12. 2014

12. 11. 2018

13. 9. 2016

The Taking of Deborah Logan

Kto ovládne telo, keď ho opustí myseľ?
Využiť starobu a Alzheimera ako námet hororu asi nenapadlo ešte nikomu. Strašidelné nepochybne sú, ale predsa, určité veci do oblasti zábavy nepatria. Preto im treba dať niečo navyše. Staré tajomstvo, ktoré vďaka slabnúcemu mozgu vylezie von. A prečo len tajomstvo, rovno druhá identita s nadprirodzenými schopnosťami. Postupne si vezme starnúcu dámu v The Taking of Deborah Logan.
18. 9. 2015

12. 10. 2015

Meg: Hrozba z hlbín

Andrej Gomora | 27. 8. 2018
0
5/10
action, bizarre, eco-terror

Meg, ako megalomanstvo

Ak by sme si zobrali najznámejšie žraločie horory, ešte žiaden nebol poňatý s takým dôrazom na postavu akčného hrdinu. Obete bývajú zväčša náhodné, bojovať ich prinútia okolnosti. Tentokrát sa z celého filmu stane klasický príbeh úžasného alfa samca, ktorý všetkých zachráni. Tu ani nejde o celkom typický námet so žralokom, ktorého by mohli loviť rybári. Zostal len základ, nech sa dielo niekam radí a ľudí láka. Žralok nie je len žralok, hoci ním stále zostáva. Zároveň je to príšera. Spektakulárna, opradená tajomstvom, akčná, brutálna a natoľko megalomanská, že ak by si s ňou neporadil Jason Statham, nezvládol by to nikto. Z toho ten názov, Meg: Hrozba z hlbín.

„Boh nás pred ním chráň, respektíve, Jason Statham.“

Podobné filmy majú niekoľko klišé, bez ktorých by ich skalní fanúšikovia asi nedokázali stráviť a pobúrení by odchádzali z kina. Čiže hlavný hrdina sa pred pár rokmi utiahol do ústrania po nehode, z ktorej ho vinia, hoci v skutočnosti vtedy posádku zachránil, nemal na výber. Ten, kto ho z nehody najviac vinil sa musí objaviť znova, rovno aj hrdinsky zomrieť. Statham musí postupovať podľa svojich inštinktov, v rozpore so všetkými znalosťami lúzy okolo neho s jej vedeckými analýzami. Musí sa objaviť jeho bývalá manželka, nech diváčky vidia, že je síce slobodný, no nemôže to byť zlý chlap, keď s ňou tak dobre vychádza. A samozrejme sa musí objaviť aj jeho budúca manželka, rovno s malou dcérkou, ktorá sa do budúceho nevlastného otecka tiež zamiluje. Hoci bojuje sa predovšetkým so žralokom, ľudské kvality nášho záchrancu by nemohli vyniknúť bez negatívnej postavy, toho vypočítavého zbohatlíka, ktorý ničomu nerozumie no o všetkom chce rozhodovať. Boh nás pred ním chráň, respektíve, Jason Statham.

„V zásade ale ide o akčný thriller, ktorý nemá potenciál vyvolať výraznejšie emócie akéhokoľvek druhu.“

Povýšenie obyčajného zvieracieho hororu na akčný veľkofilm sa samozrejme nemohlo udiať len v scenári. K akčnej hviezde patrí aj nejaký ten rozpočet s efektmi, výpravou, komparzom a úplne všetkým bez čoho by sme si mohli nevšimnúť, aký je ten Statham úžasný. Vizuál miestami ohromí, možno viac megalomanstvom ako nejakou estetikou. Ale aj to je niečo. Totiž, keď niekto nakrúca film s istým rozpočtom, určite sa nebude chcieť obmedzovať na vyhranené publikum, ako napríklad to hororové. Vo filme je niekoľko krvavejších scén a pár dramatickejších úmrtí. V zásade ale ide o akčný thriller, ktorý nemá potenciál vyvolať výraznejšie emócie akéhokoľvek druhu. Len zabáva, a ako uvidíte v kinách, za týmto účelom je vhodný aj pre nie celkom odrastené deti.

„Nech nie sú celkom sklamaní ani tí, ktorí by radšej videli obyčajného žraloka ako prerastené monštrum.“

Vo svojom žánri primitívnej masovej zábavy film viac menej spĺňa svoj účel aj ciele. Dej odsýpa, prinesie mnoho akcie vrátane viacerých prepracovaných scén a nezdrží sa ani prihlúpleho humoru. Žralok sa skutočne objavuje vo viacerých pozíciách- niekedy bojuje s ponorkami a potápa lode, potom zase naháňa plavca a rovno si spraví výlet na ľudnatú pláž. Nech nie sú celkom sklamaní ani tí, ktorí by radšej videli obyčajného žraloka ako prerastené monštrum. Oveľa viac totiž ide o taký ten akčný boj so zjavne fiktívnou príšerou. Ako niečo ľudské, kde by sme vnímali osud každej individuálnej obete a báli sa o jej život. Či rovno si vedeli predstaviť, ako nás a ďalších plavcov bude po hrstiach požierať prerastená obluda z hlbín. Takže nie, tentokrát skutočne nejde o film, ktorý by mal znížiť návštevnosť pláží.

Meg: Hrozba z hlbín je predovšetkým celkom obyčajný akčný film, ktorýby mal vedieť každému poskytnúť bezduchú zábavu. Nemal by vás pobúriť, ak nebudete natoľko šialení, aby ste od neho očakávali intelektuálnu hĺbku či umeleckú hodnotu. Pre hororového fanúšika môže ísť o zážitok málo intenzívny čo sa týka skutočnej hrôzy či prežívania strachu, tých mu viac poskytli už žraločie príspevky z minulých rokov, ako 47 Metrov a Smrtiaci príliv. Filmovo ide na druhej strane určite o prepracovanejšie dielo na celkom inej úrovni. Tak sa rozhodnite, či túžite opäť raz vidieť, aký úžasný ten Statham je.