12. 11. 2018

Visions

Neviňte dom za jeho obyvateľov
Sú prípady, keď sa hovorí, že herec si film ukradol. Napríklad Orson Welles v Treťom mužovi alebo Marlon Brando v Apokalypse sa objavia len na pár minút, no aj tak ich všetci vnímajú ako hlavné hviezdy týchto diel a spájajú si filmy práve s ich menami. Inokedy sa herec môže stať niečím ako atrakciou. Objaviť sa tiež len na pár minút, no nezaujať svojou charizmou ani výkonom, ale napríklad tým, že ide o notoricky známu seriálovú postavičku. Takže keď sa v obyčajnom horore objaví ako vedľajšia postava Jim Parsons známy ako Sheldon Cooper z Teórie veľkého tresku, diváci si najviac zo všetkého určite zapamätajú jeho. Oplatí sa aj kvôli niečomu inému pozerať horor s názvom Visions?
5. 2. 2016

Masks

Zabudnite na Stanislavského, hrať vás naučí Gdula
Nemecký horor sa vzmáha, a hľadá svoju tvár. Po postapokalyptickom Hell skúša ako mu pristane žltá maska talianskeho Gialla (viac o tomto podžánri nájdete v našom článku). Požičiava si jeho kameru, brutalitu, ženskú obeť, farebnosť aj gýčovitosť. Ako pôjdu dokopy s nemeckom si môžeme pozrieť vo filme Masks.
Už samotný príbeh je odkazom na Suspiriu Daria Argenta. Kým tam prišla Američanka do Nemecka na tanečnú školu, tu ide hlavná postava na hereckú školu založenú poľským učiteľom. Tak ako v Suspirii, aj tu cestou do školy stretne na smrť vyplašenú bývalú žiačku na úteku. A rovnako vidíme, ako ju ten istý večer zabijú. Školu tentokrát neovládajú čarodejnice, aj keď až tak ďaleko od nich nie sme. Jej zakladateľ Matteusz Gdula tu svojho času vyučoval veľmi netradičnou metódou. Študenti zomierali, a on sám nakoniec spáchal samovraždu. Aj keď jeho teória nie je jasne vysvetlená, zdá sa že bral bolesť ako stimulant hereckých výkonov. Film je v tomto smere trochu deravý, keďže napriek všetkému škola stále funguje a hlási sa k svojmu odkazu. Vyučovanie vyzerá viac menej normálne, spolužiaci sú k novoprišelkyni nevrlí, ako sa patrí. Nájde len jednu spriaznenú dušu, ktorá sa ale občas stráca v časti budovy, kam študenti nemajú prístup. Práve tam sa Gdula obesil. Najprv tvrdí, že tam chodí na súkromné hodiny, neskôr prezradí, že tam sa učí Gdulovou metódou. Prejavenú závisť opätuje prosbou o pomoc. Nakoniec sa jediná kamarátka stratí, a naša hlavná hrdinka dostane ponuku byť tou vyvolenou, ktorá sa bude učiť špeciálnou metódou.
5. 3. 2013

6. 10. 2015

V zajatí démonov 2

To isté s britským akcentom
Keď sa James Wan pred pár rokmi pustil do duchárskych hororov, dosiahol hlavne jedno. Ukázal, že sa dajú robiť aj dobre. Nepriniesol do žánra nič nové, ničím neprekvapil ani neinovoval zaužívané postupy. V jeho podaní ale skrátka fungovali, výborne zvládal filmárske remeslo, čím sa jeho ducháriny pomerne viditeľne odlíšili od množstva odpadu, na ktorý sme v rámci žánra zvyknutí. On sa rozhodol vo svojom úspechu pokračovať, kým to ide. Na svoj zatiaľ asi najpodarenejší duchársky horor, V zajatí démonov, nadväzuje druhým dielom, V zajatí démonov 2.
13. 6. 2016

Meg: Hrozba z hlbín

Andrej Gomora | 27. 8. 2018
0
5/10
action, bizarre, eco-terror

Meg, ako megalomanstvo

Ak by sme si zobrali najznámejšie žraločie horory, ešte žiaden nebol poňatý s takým dôrazom na postavu akčného hrdinu. Obete bývajú zväčša náhodné, bojovať ich prinútia okolnosti. Tentokrát sa z celého filmu stane klasický príbeh úžasného alfa samca, ktorý všetkých zachráni. Tu ani nejde o celkom typický námet so žralokom, ktorého by mohli loviť rybári. Zostal len základ, nech sa dielo niekam radí a ľudí láka. Žralok nie je len žralok, hoci ním stále zostáva. Zároveň je to príšera. Spektakulárna, opradená tajomstvom, akčná, brutálna a natoľko megalomanská, že ak by si s ňou neporadil Jason Statham, nezvládol by to nikto. Z toho ten názov, Meg: Hrozba z hlbín.

„Boh nás pred ním chráň, respektíve, Jason Statham.“

Podobné filmy majú niekoľko klišé, bez ktorých by ich skalní fanúšikovia asi nedokázali stráviť a pobúrení by odchádzali z kina. Čiže hlavný hrdina sa pred pár rokmi utiahol do ústrania po nehode, z ktorej ho vinia, hoci v skutočnosti vtedy posádku zachránil, nemal na výber. Ten, kto ho z nehody najviac vinil sa musí objaviť znova, rovno aj hrdinsky zomrieť. Statham musí postupovať podľa svojich inštinktov, v rozpore so všetkými znalosťami lúzy okolo neho s jej vedeckými analýzami. Musí sa objaviť jeho bývalá manželka, nech diváčky vidia, že je síce slobodný, no nemôže to byť zlý chlap, keď s ňou tak dobre vychádza. A samozrejme sa musí objaviť aj jeho budúca manželka, rovno s malou dcérkou, ktorá sa do budúceho nevlastného otecka tiež zamiluje. Hoci bojuje sa predovšetkým so žralokom, ľudské kvality nášho záchrancu by nemohli vyniknúť bez negatívnej postavy, toho vypočítavého zbohatlíka, ktorý ničomu nerozumie no o všetkom chce rozhodovať. Boh nás pred ním chráň, respektíve, Jason Statham.

„V zásade ale ide o akčný thriller, ktorý nemá potenciál vyvolať výraznejšie emócie akéhokoľvek druhu.“

Povýšenie obyčajného zvieracieho hororu na akčný veľkofilm sa samozrejme nemohlo udiať len v scenári. K akčnej hviezde patrí aj nejaký ten rozpočet s efektmi, výpravou, komparzom a úplne všetkým bez čoho by sme si mohli nevšimnúť, aký je ten Statham úžasný. Vizuál miestami ohromí, možno viac megalomanstvom ako nejakou estetikou. Ale aj to je niečo. Totiž, keď niekto nakrúca film s istým rozpočtom, určite sa nebude chcieť obmedzovať na vyhranené publikum, ako napríklad to hororové. Vo filme je niekoľko krvavejších scén a pár dramatickejších úmrtí. V zásade ale ide o akčný thriller, ktorý nemá potenciál vyvolať výraznejšie emócie akéhokoľvek druhu. Len zabáva, a ako uvidíte v kinách, za týmto účelom je vhodný aj pre nie celkom odrastené deti.

„Nech nie sú celkom sklamaní ani tí, ktorí by radšej videli obyčajného žraloka ako prerastené monštrum.“

Vo svojom žánri primitívnej masovej zábavy film viac menej spĺňa svoj účel aj ciele. Dej odsýpa, prinesie mnoho akcie vrátane viacerých prepracovaných scén a nezdrží sa ani prihlúpleho humoru. Žralok sa skutočne objavuje vo viacerých pozíciách- niekedy bojuje s ponorkami a potápa lode, potom zase naháňa plavca a rovno si spraví výlet na ľudnatú pláž. Nech nie sú celkom sklamaní ani tí, ktorí by radšej videli obyčajného žraloka ako prerastené monštrum. Oveľa viac totiž ide o taký ten akčný boj so zjavne fiktívnou príšerou. Ako niečo ľudské, kde by sme vnímali osud každej individuálnej obete a báli sa o jej život. Či rovno si vedeli predstaviť, ako nás a ďalších plavcov bude po hrstiach požierať prerastená obluda z hlbín. Takže nie, tentokrát skutočne nejde o film, ktorý by mal znížiť návštevnosť pláží.

Meg: Hrozba z hlbín je predovšetkým celkom obyčajný akčný film, ktorýby mal vedieť každému poskytnúť bezduchú zábavu. Nemal by vás pobúriť, ak nebudete natoľko šialení, aby ste od neho očakávali intelektuálnu hĺbku či umeleckú hodnotu. Pre hororového fanúšika môže ísť o zážitok málo intenzívny čo sa týka skutočnej hrôzy či prežívania strachu, tých mu viac poskytli už žraločie príspevky z minulých rokov, ako 47 Metrov a Smrtiaci príliv. Filmovo ide na druhej strane určite o prepracovanejšie dielo na celkom inej úrovni. Tak sa rozhodnite, či túžite opäť raz vidieť, aký úžasný ten Statham je.