Muž v temnote

Slepá mačka loví dementnú myš

Trojica mladých ľudí vykráda domy zabezpečené firmou otca jedného z nich. Zväčša sa snažia držať v medziach drobnej lúpeže, neberú peniaze a škodami nechcú presiahnuť hranicu trestného činu. Teraz dostali tip na dom, v ktorom by mala byť ukrytá značná hotovosť. Slepý veterán ju dostal ako odškodnenie od bohatej rodiny za zrazenie jeho dcéry. Nejde o zrovna šľachetnú krádež, ale peniaze potrebujú. S nimi sa budú môcť odsťahovať do slnečnej Kalifornie, preč od násilných a opitých rodičov. Veterán ale nie je žiaden vetchý a bezmocný starec. Ich postup by mal ísť podľa anglického názvu, Don't Breathe, aby ich nerozsekal Muž v temnote.

14. 11. 2016

The Monster

Rodinná dráma a nezáživný pokus o horor

Sledovať matku, ako sa brutálne háda s malou dcérou, by asi nemala byť tá zaujímavejšia časť hororu. V tomto prípade je aspoň do určitej miery presvedčivá. Nie sú si celkom odcudzené, dcéra je na matku stále naviazaná, možno jej inak zatiaľ inštinkt nedovolí, je príliš malá. O to viac sa navzájom nenávidia, kričia na seba nadávky, aké by Lizzy vo svojom veku nemala ani len poznať. Nechce, aby sa mama zúčastnila jej veľkého večera, premiéry školskej hry. Pretože na ňu kašle, nepodporovala ju, nikdy jej nepomáhala. Kopila jej len traumatické zážitky. V ťažkých chvíľach ale predsa držia spolu, cítia medzi sebou puto, proti ktorému sú obe bezbranné. Takou chvíľou je napríklad, keď ich v lese napadne The Monster.

6. 4. 2017

23. 2. 2017

I Spit on Your Grave 2

Znásilneniu už chýba len interaktivita
Nečakajme že žáner rape&revenge sa bude snažiť o niečo iné ako šokovať. O nič iné mu nejde, a každý nový film sa viac ako o inováciu snaží o pritvrdenie. Taký bol pôvodný I Spit on Your Grave z roku 1978 a rovnako aj jeho remake z roku 2010. Čo čakať ak sa k filmu spraví sequel? Ženu znova znásilnia a ona využije svoju prax v mučení? Alebo je pokračovanie len zopakovaním toho istého len trochu inak, a označenie za sequel má zabrániť obvineniam z vykrádania? V prípade pokračovania I Spit on Your Grave platí druhá možnosť.
1. 10. 2013

Howl

Andrej Gomora | 12. 1. 2016
0
3/10
bizarre, claustrophobic

Za splnu vošiel vlak do temného lesa

Počas splnu je dokázane zvýšená aktivita psychiatrických pacientov. Mačky vtedy na mesiac mňaučia, psy brešú a zavýjajú. Všetkým skrátka trochu preskakuje. A k tej troche musí samozrejme ešte prispieť ľudská fantázia. Preto počas splnu bosorky majú variť svoje odvary, cigáni jesť deti a víly tancovať nahé na hladinách jazier. A tých pár smoliarov trpiacich vrodenou či prekliatím alebo uhryznutím získanou vadou sa vtedy mení na vlkolakov. Tým sa radšej z diaľky vyhnite, hneď ako začujete ich Howl.

„Vlak sa zrazu zastaví, rušňovodič vyjde von skontrolovať, čo sa mohlo stať. A už sa nevráti."

Zasadenie filmu je vzhľadom na jeho námet mierne nezvyčajné, odohráva sa vo vlaku. Hlavnou postavou je mladý sprievodca Joe. Zrovna ho odmietli povýšiť, jeho nový nadriadený rovno potrebuje využiť svoju autoritu. Dá Joeovi nočnú službu navyše. Vlak ide cez tmavý les, vezie sa ním pár pravidelných cestujúcich. Okrem Joea aj pekná sprievodkyňa, jeho pozvanie na pohárik ale odmietne. Vlak sa zrazu zastaví, rušňovodič vyjde von skontrolovať, čo sa mohlo stať. A už sa nevráti. Pomoc bude na mieste najskôr o štyri hodiny, do stanice je to pár kilometrov, radšej ako sedieť a čakať by tam mohli prejsť. Podľa Joea je to síce zásadne proti predpisom, hlavne jeden nadmerne sebavedomý cestujúci ho ale presvedčí. Vydajú sa na cestu popri trati a cítia, že niečo ich sleduje. Nájdu mŕtvolu a radšej sa pokúsia vrátiť. Takmer úspešne, len pri nastupovaní chytí staršiu cestujúcu niečo za nohu. Odvtedy im to nedá pokoj. Útočí to zo všetkých strán a pasažieri ťažko nachádzajú zhodu v postupe, akým bojovať o prežitie. A vlastne aj o koho prežitie idú bojovať.

„Film sa snaží pôsobiť atmosféricky, používa zábery lesa, vlaku, mesiaca."

Uviaznutých áut, nehybných lodí aj obliehaných domov na samote sme tu už mali neúrekom. Vlak je novinka, že zrovna šťastná ale nejde povedať. Problémov má film v každom prípade od začiatku viac. Snaží sa pôsobiť atmosféricky, používa zábery lesa, vlaku, mesiaca. Tie sú nepochybne pekné. Lenže keď cítime zjavnú bezradnosť autorov po dejovej stránke, utvrdzujú v nás dojem že sa nimi predovšetkým snažia naťahovať čas. Predstavenie postáv sa snaží byť britsky strohé a výstižné, s miernou dávkou irónie bez snahy byť vtipný. Žiadna z nich ale diváka nezaujme, hlavne Joe je prehnane zjednodušený lúzer.

„Aj ako figúrky natlačené do určitých úloh musia každá povedať alebo spraviť niečo natoľko trápne silené, že si zaželáme, aby išlo o paródiu."

Prvé dramatické scény sa snažia budovať predovšetkým atmosféru v zaseknutom vlaku. Až sa zľakneme, že hrozba zostane len ako čosi neurčité v lese, príležitostne búchajúce na dvere a okná. Išlo by o pomerne vážny problém, keďže samotná atmosféra nefunguje- posádka na nás pôsobí iritujúco a nudne. Vlak totiž síce je osamotený uprostred lesa, akosi nám ale nedá vnímať cestujúcich okamžite ako bezbranné obete. Sú vnútri, tá vec je vonku a my tieto dva priestory vnímame ako značne oddelené, báť sa teda nemáme dôvod. Ak by pocit, že dielo nevie čo so sebou nebol ešte dosť silný, na jeho zvýraznení pracujú ďalší dôležitý prvok. Úplne iracionálne správanie postáv. Nejde tu len o ich schematickosť a nepresvedčivosť ako reálnych ľudí. Aj ako figúrky natlačené do určitých úloh musia každá povedať alebo spraviť niečo natoľko trápne silené, že si zaželáme, aby išlo o paródiu. Samozrejme, nejde, na smiech tu nič nie je. Asi vrcholom je chvála Joea, akým dobrým sprievodcom vlastne je. Pomáha ľuďom, je správny človek na správnom mieste. Tak prečo by mal túžiť po povýšení?

Príšeru nakoniec uvidíme. Vo filme bez atmosféry by to asi žiadna nemala ľahké, no táto sa sem skrátka hodí. Tiež jej chýba akékoľvek čaro. Poteší nás len koncept splnu a vlkolaka, ako niečo známe a mierne zabudnuté. Z krvavých scén sú ale ešte lepšie tie, kde sa objaví len mimo záberu, a môžeme si o monštre robiť ilúzie. Keď sa objaví, pôsobí neuveriteľne všedne. Ako keby bolo jednou z postáv, len o niečo väčší, silnejší a lačný po krvi. Inak je nudný a bez akéhokoľvek čara. A to sa, žiaľ, dá povedať aj o celom filme.

Ak aj nápad, na ktorom je Howl postavený, mal nejaký potenciál, uvidíme z neho minimum. Vlastne len ten temný les a zábery zvonka na vlak v ňom uviaznutý. Z ostatného v ňom nefunguje nič- postavy, príšery, atmosféra a ani to prostredie vnútri vlaku. Nedá sa ani povedať, že by ukázal, že tadeto cesta nevedie, keďže sa ňou vydal s minimom zručností. Vlastne ide o dosť zbytočný film, a zbytočné je ho aj pozerať. Škoda, tváril sa veľmi sympaticky.