The Tortured

Umučení nudou
Zápletkou The Tortured pripomína začiatok Ctihodného občana, v ktorom vrah chladnokrvne odpravil ženu aj dcéru hlavného hrdinu (Gerard Butler) a ten sa pomstil tak, že uniesol vraha a utýral ho na smrť. Manželský pár Elise a Craig sú na tom podobne. 27. 10. 2010

Girl on the Third Floor

Sexi nájomníčka v cene domu

Nezačíname so žiadnou idylkou, nie takou skutočnou. Je tu jej zdanie, muž chce vlastnými rukami zrekonštruovať dom pre tehotnú manželku. Postava bude mať muchy, hneď sa ale snaží mať určitú hĺbku. Na pohľad je nesympatická, aspoň v nejakej miere úmyselne. Zistíme, že jeho svedomie nie je ani trochu čisté, ako vo vzťahu k svetu tak k vlastnej tehotnej manželke. Snaží sa presvedčiť ju, svet a hlavne samého seba, že nie je stratený prípad, dokáže sa pozbierať, byť platným členom spoločnosti a dobrým manželom. Kiežby za tým účelom neskončil zrovna v bývalom bordeli, ktorého minulosť nie je tiež celkom ako ľalia, a podobné miesta sa jej odkazu zbaviť nezvyknú. Už naveky v ňom zostala niekdajšia legenda- Girl on the Third Floor.

13. 2. 2020

Color Out of Space

Skutočne z iného sveta

Rodinka balansuje niekde na hrane komickosti, každý má ale predsa vlastný spôsob života. Pubertálna dcéra inklinuje k čarodejníctvu, prečo nie. Matka má uprostred divočiny na povale starého domu kanceláriu, odkiaľ riadi finančné operácie. Otec má miláčikov lamy alpaka, tie pokladá za zvieratá budúcnosti, hýčka si ich, aby naplno rozvil ich potenciál. K tomu tu máme hipisácky ladeného suseda, ďalšieho utečenca z civilizácie. Už len vymyslieť, čo skutočne uletené, absurdné a nepochopiteľné a zároveň hororové by sa im mohlo začať diať. Na to je expert H. P. Lovecraft, film je podľa jeho poviedky Color Out of Space.

4. 2. 2020

Game Over

Na niektoré výhody počítačových hier lepšie si nezvykať

Takzvané pamiatkové tetovanie skutočne existuje. Popol z kremácie vášho blízkeho zmiešajú s atramentom a ten sa naveky stane vašou súčasťou. Môžeme si o tejto novinke myslieť čokoľvek, objektívne hygienické nedostatky v nej nikto nenašiel. Popol vzniká pri vysokej teplote a pokiaľ sa nestihne znečistiť cestou do tetovacieho štúdia, podľa toho čo zatiaľ vieme by nemal mať ako ohroziť zdravie nositeľa tetovania. Samozrejme, veľa toho ešte nevieme. Mnohým silám nerozumieme, hlavne tým vyskytujúcim sa v hororoch. Napríklad prečo by tetovanie malo pravidelne intenzívne bolieť, a nedovoliť nikomu naň siahnuť. Až neskôr zistíme, že to by bolo Game Over.

28. 1. 2020

Nenávisť (2020)

Nenávistí nikdy nie je dosť?

Američania už jeden remake nakrútili. Preto tentokrát oficiálne nejde o remake, pôvodne to mal byť reboot, nakoniec je z toho sidequel. Presný dej filmu z roku 2004 si už aj tak väčšina ľudí nepamätá, veď ani nebol zásadne dôležitý. Tu ide o myšlienku, princíp, či mytológiu, o koncept toho, ako sa nenávisť zostane niekde držať, šíri sa ďalej a už sa jej nedá zbaviť. Prečo z nápadu dokola nečerpať, nenakrútiť znova to isté, len trochu inak. A nazvať to rovnako, Nenávisť.

8. 1. 2020

The Collector

Afonka Soby | 13. 5. 2010
2
8/10
claustrophobic, torture

Pasti, pasti, pastičky

Arkin je vzorový otec a spoľahlivý zamestnanec. Keď sa však jeho žena dostane do dlhovej pasce, musí si vybrať, či skôr chrániť svoju rodinu alebo povesť pred zamestnávateľom. Ako každý správny hrdina, aj on si vyberie prvú možnosť a rozhodne sa vykradnúť sejf v dome svojho šéfa. V túto noc však v dome nebude sám. Spoločnosť mu robí psychopat, ktorý po dome rozmiestnil vražedné pasce a v komore mučí Arkinhovho šéfa aj jeho manželku. Vykradnutie sejfu sa zrazu zdá ako detská hra oproti tomu, čo ho v dome skutočne čaká. Navyše, v hre je nielen jeho život, ale aj život malého dievčatka, dcéry jeho šéfa, ktorú musí nájsť skôr ako zabijak.

Áno, dej je trochu padnutý na hlavu, no ďalší Saw sa chystá do kín až niekedy v budúcom roku a šancí vidieť „vražedné pasce" v prevádzke je, bohužiaľ, veľmi málo. Režisér Marc Dunsten to vie (je jedným zo scenáristov Saw), a preto nemusel hľadať práve originálny scenár na to, aby sa fanúšikovia okolo jeho prvotiny začali spontánne zbiehať. Jeho Collector si vystačí aj s klasickým konceptom Sám doma, samozrejme, v omnoho perverznejšom, nechutnejšom a sadistickejšom podaní. Inak povedané, odpovedá na otázku, čo by sa stalo s Kevinom McCallisterom, keby v dospelosti prepadol mánii torture porna. Ak vás odpoveď zaujíma, Collectora si určite užijete, no ak je pre vás spomínaný Saw len samoúčelnou prehliadkou brutálností, tento film budete chcieť zrejme vypnúť už v momente, keď sa na scéne objaví prvá obeť. Collector totiž, ako je už jasné pri prečítaní jeho stručného obsahu, rezignuje na akýkoľvek sofistikovanejší presah, o aký sa Saw minimálne snaží. Vrah nemá žiadnu motiváciu okrem toho, že je to proste maniak, ktorý sa vyžíva v mučení obetí. Ale vadí to vlastne niekomu?

Ak máte radi filmy, ktoré majú nohu na plyne od začiatku až do konca, určite by ste Collectorovi mali dať šancu. Ak ste navyše aspoň trochu fanúšik „gornografie," máte postarané o príjemnú jedenapolhodinovku. Marc Dunsten vie, ako natočiť akčné aj mučiace scény, vie, kde má zabrať, a kde trochu spomaliť tempo. K tomu všetkému ponúka aj svoj originálny štýl, ktorý miestami pripomína viac videoklip ako film. A čo ma špeciálne prekvapilo, to bol Josh Stewart, u nás prakticky neznámy herec, tu hrajúci Arkina. Obsadiť ho do hlavnej úlohy bol jednoznačne výborný castingový ťah a svojou charizmou pripomínajúcou mladšieho Seana Penna dáva svojej, inak jednoduchej postave širší rozmer. Ostatná časť hereckej posádky nestojí za reč, s výnimkou Karley Scott Collins, ostrieľaného hororového dievčatka z Pulse 2 & 3 a Amusement, tvorí iba komparz, v hororovej terminológii „mäso pre vraha".

Vytknúť Collectorovi toho nemožno, v rámci jeho ambícií, veľa, no jedna zásadná vec by sa predsa len našla. Pasce párkrát sklapnú, no nie sú také „prešpekulované" ako v Saw, resp. aby sme toľko neporovnávali, chýba im väčší nápad. A bohužiaľ, a to je veľkou stratou filmu, čoskoro sa posunú do úzadia a sústredíme sa viac na samotného vraha a jeho mučenie obetí. A to pri akejkoľvek snahe nemôže byť nikdy také zaujímavé ako dobre nastražená, rafinovaná pastička, ktorá sklapne presne vtedy, keď to najmenej čakáme. Cítiť v tom trochu premárnenú šancu, no som si istý, že tieto veci už „doladí" druhý diel, ktorý býva v zásade krvavejší a v tomto prípade, dúfam, „upascovatejší". Aj takto však film funguje skvele, a to nielen ako predkrm pred ďalším Saw, ale aj ako nádejný začiatok novej série.