Očista: Volebný rok

Priveľa politiky zabije každú myšlienku

Podľa Sigmunda Freuda je existencia božieho prikázania "Nezabiješ" dôkazom, že všetci pochádzame z rodu vrahov. Túžbu vraždiť mali v krvi a niet dôvod predpokladať, že sa stratila. Niekde hlboko v nás stále je, preto si tento zákaz musíme dokola pripomínať a byť pod dozorom zákonov. Už dvakrát sme videli čo sa stane, keď podľa novej tradície v USA prestanú na jednu noc zákony platiť. Tentokrát sa tradičná noc smrti stane súčasťou predvolebného boja, preto Očista: Volebná noc.

15. 7. 2016

4. 12. 2015

Outcast

Kúzelníci prinášajú len rozčarovanie
Čarodejnícke a mysteriózne horory s prvkom rozprávkovosti sú pre mňa výnimočne príťažlivé a vždy vo mne vzbudzujú veľké nádeje. Ich zasadenie do moderného sveta ich robí ešte zaujímavejšími - ako to bolo v krásne poetickom, ale menej hororovom Nech vojde ten pravý (o ňom a ďalších európskych hororoch tu. 18. 3. 2011

23. 2. 2017

Mara

Niečo na dobrú noc

Toho vsunutie do fázy medzi spánkom a bdením, známej ako spánková paralýza, sa nejaví vôbec ako zlý nápad. Práve preto, že veľa divákov si presne bude vedieť predstaviť, ako by sa cítili na mieste postáv. Podľa titulkov filmu je vídanie démonov v tomto stave bežný jav, ťažko povedať, nakoľko sa dá toto tvrdenie pokladať za hodnoverné. Človek má pocit, že bdie, v skutočnosti sa mu ale realita ešte stále mieša s predstavami. Čo môže byť o to nepríjemnejšie, že sa nedokáže hýbať. Film nám teda predostiera akúsi hypotézu. Aké by to asi mohlo byť, ak by tie čudné veci, ktoré človek v stave spánkovej paralýze zazrie, mohli byť skutočné. Máme si odmyslieť, že vieme, že nimi nie sú. To je trochu ako žiadať diváka, nech pre trvanie filmu uverí, že zem je plochá a môže spadnúť z jej okraja. Ale dajme tomu.

16. 10. 2018

The Collector

Afonka Soby | 13. 5. 2010
2
8/10
claustrophobic, torture

Pasti, pasti, pastičky

Arkin je vzorový otec a spoľahlivý zamestnanec. Keď sa však jeho žena dostane do dlhovej pasce, musí si vybrať, či skôr chrániť svoju rodinu alebo povesť pred zamestnávateľom. Ako každý správny hrdina, aj on si vyberie prvú možnosť a rozhodne sa vykradnúť sejf v dome svojho šéfa. V túto noc však v dome nebude sám. Spoločnosť mu robí psychopat, ktorý po dome rozmiestnil vražedné pasce a v komore mučí Arkinhovho šéfa aj jeho manželku. Vykradnutie sejfu sa zrazu zdá ako detská hra oproti tomu, čo ho v dome skutočne čaká. Navyše, v hre je nielen jeho život, ale aj život malého dievčatka, dcéry jeho šéfa, ktorú musí nájsť skôr ako zabijak.

Áno, dej je trochu padnutý na hlavu, no ďalší Saw sa chystá do kín až niekedy v budúcom roku a šancí vidieť „vražedné pasce" v prevádzke je, bohužiaľ, veľmi málo. Režisér Marc Dunsten to vie (je jedným zo scenáristov Saw), a preto nemusel hľadať práve originálny scenár na to, aby sa fanúšikovia okolo jeho prvotiny začali spontánne zbiehať. Jeho Collector si vystačí aj s klasickým konceptom Sám doma, samozrejme, v omnoho perverznejšom, nechutnejšom a sadistickejšom podaní. Inak povedané, odpovedá na otázku, čo by sa stalo s Kevinom McCallisterom, keby v dospelosti prepadol mánii torture porna. Ak vás odpoveď zaujíma, Collectora si určite užijete, no ak je pre vás spomínaný Saw len samoúčelnou prehliadkou brutálností, tento film budete chcieť zrejme vypnúť už v momente, keď sa na scéne objaví prvá obeť. Collector totiž, ako je už jasné pri prečítaní jeho stručného obsahu, rezignuje na akýkoľvek sofistikovanejší presah, o aký sa Saw minimálne snaží. Vrah nemá žiadnu motiváciu okrem toho, že je to proste maniak, ktorý sa vyžíva v mučení obetí. Ale vadí to vlastne niekomu?

Ak máte radi filmy, ktoré majú nohu na plyne od začiatku až do konca, určite by ste Collectorovi mali dať šancu. Ak ste navyše aspoň trochu fanúšik „gornografie," máte postarané o príjemnú jedenapolhodinovku. Marc Dunsten vie, ako natočiť akčné aj mučiace scény, vie, kde má zabrať, a kde trochu spomaliť tempo. K tomu všetkému ponúka aj svoj originálny štýl, ktorý miestami pripomína viac videoklip ako film. A čo ma špeciálne prekvapilo, to bol Josh Stewart, u nás prakticky neznámy herec, tu hrajúci Arkina. Obsadiť ho do hlavnej úlohy bol jednoznačne výborný castingový ťah a svojou charizmou pripomínajúcou mladšieho Seana Penna dáva svojej, inak jednoduchej postave širší rozmer. Ostatná časť hereckej posádky nestojí za reč, s výnimkou Karley Scott Collins, ostrieľaného hororového dievčatka z Pulse 2 & 3 a Amusement, tvorí iba komparz, v hororovej terminológii „mäso pre vraha".

Vytknúť Collectorovi toho nemožno, v rámci jeho ambícií, veľa, no jedna zásadná vec by sa predsa len našla. Pasce párkrát sklapnú, no nie sú také „prešpekulované" ako v Saw, resp. aby sme toľko neporovnávali, chýba im väčší nápad. A bohužiaľ, a to je veľkou stratou filmu, čoskoro sa posunú do úzadia a sústredíme sa viac na samotného vraha a jeho mučenie obetí. A to pri akejkoľvek snahe nemôže byť nikdy také zaujímavé ako dobre nastražená, rafinovaná pastička, ktorá sklapne presne vtedy, keď to najmenej čakáme. Cítiť v tom trochu premárnenú šancu, no som si istý, že tieto veci už „doladí" druhý diel, ktorý býva v zásade krvavejší a v tomto prípade, dúfam, „upascovatejší". Aj takto však film funguje skvele, a to nielen ako predkrm pred ďalším Saw, ale aj ako nádejný začiatok novej série.