Mr. Jones

Do divočiny si nezabudnite pribaliť antidepresíva
Zmena prostredia niekedy pomáha. Niekedy ani nie. Aj keď vypadnúť z každodennej rutiny a života v meste môže byť fajn, nečakajme, že sa tak vyriešia všetky problémy. Napríklad keď má niekto vzťah s priateľkou už aj tak naštrbený, nemusí byť najlepší nápad odísť s ňou do divočiny na samotu. Kde budú len oni dvaja a široko ďaleko nič a nikto. Teda, až na Mr. Jonesa.
Ešte tak vedieť, čo je to zač. Celý svet pozná jeho diela, čudné postavičky, ktoré rozposlal náhodným ľuďom. Nikto nevie, ako si adresátov vybral. Všetkým sa začali diať čudné veci, vyhodili ich z práce, opustili manželky alebo oni opustili svoje rodiny. Z postavičiek sa stali známe umelecké diela s obrovskou hodnotou. Existujú rôzne teórie, kto vlastne Mr. Jones je. Nikto nevedel, či ide o jednotlivca alebo skupinu umelcov, ani aký je význam jeho diel. Kým niektorí im pripisujú čisto estetickú hodnotu, pre iných ide o strážcov tohto sveta, ktorí bránia príchodu temných síl. Penny a Scott sú prví, kto Mr. Jones videli na vlastné oči. Navštívili aj jeho ateliér, či skôr pivnicu s množstvom čúd. Radi by o ňom nakrútili dokument. Hoci, rozprávať ani inak s ním komunikovať zjavne nebude veľmi možné.
23. 12. 2014

12. 11. 2018

13. 9. 2016

The Taking of Deborah Logan

Kto ovládne telo, keď ho opustí myseľ?
Využiť starobu a Alzheimera ako námet hororu asi nenapadlo ešte nikomu. Strašidelné nepochybne sú, ale predsa, určité veci do oblasti zábavy nepatria. Preto im treba dať niečo navyše. Staré tajomstvo, ktoré vďaka slabnúcemu mozgu vylezie von. A prečo len tajomstvo, rovno druhá identita s nadprirodzenými schopnosťami. Postupne si vezme starnúcu dámu v The Taking of Deborah Logan.
18. 9. 2015

12. 10. 2015

The Collector

Afonka Soby | 13. 5. 2010
2
8/10
claustrophobic, torture

Pasti, pasti, pastičky

Arkin je vzorový otec a spoľahlivý zamestnanec. Keď sa však jeho žena dostane do dlhovej pasce, musí si vybrať, či skôr chrániť svoju rodinu alebo povesť pred zamestnávateľom. Ako každý správny hrdina, aj on si vyberie prvú možnosť a rozhodne sa vykradnúť sejf v dome svojho šéfa. V túto noc však v dome nebude sám. Spoločnosť mu robí psychopat, ktorý po dome rozmiestnil vražedné pasce a v komore mučí Arkinhovho šéfa aj jeho manželku. Vykradnutie sejfu sa zrazu zdá ako detská hra oproti tomu, čo ho v dome skutočne čaká. Navyše, v hre je nielen jeho život, ale aj život malého dievčatka, dcéry jeho šéfa, ktorú musí nájsť skôr ako zabijak.

Áno, dej je trochu padnutý na hlavu, no ďalší Saw sa chystá do kín až niekedy v budúcom roku a šancí vidieť „vražedné pasce" v prevádzke je, bohužiaľ, veľmi málo. Režisér Marc Dunsten to vie (je jedným zo scenáristov Saw), a preto nemusel hľadať práve originálny scenár na to, aby sa fanúšikovia okolo jeho prvotiny začali spontánne zbiehať. Jeho Collector si vystačí aj s klasickým konceptom Sám doma, samozrejme, v omnoho perverznejšom, nechutnejšom a sadistickejšom podaní. Inak povedané, odpovedá na otázku, čo by sa stalo s Kevinom McCallisterom, keby v dospelosti prepadol mánii torture porna. Ak vás odpoveď zaujíma, Collectora si určite užijete, no ak je pre vás spomínaný Saw len samoúčelnou prehliadkou brutálností, tento film budete chcieť zrejme vypnúť už v momente, keď sa na scéne objaví prvá obeť. Collector totiž, ako je už jasné pri prečítaní jeho stručného obsahu, rezignuje na akýkoľvek sofistikovanejší presah, o aký sa Saw minimálne snaží. Vrah nemá žiadnu motiváciu okrem toho, že je to proste maniak, ktorý sa vyžíva v mučení obetí. Ale vadí to vlastne niekomu?

Ak máte radi filmy, ktoré majú nohu na plyne od začiatku až do konca, určite by ste Collectorovi mali dať šancu. Ak ste navyše aspoň trochu fanúšik „gornografie," máte postarané o príjemnú jedenapolhodinovku. Marc Dunsten vie, ako natočiť akčné aj mučiace scény, vie, kde má zabrať, a kde trochu spomaliť tempo. K tomu všetkému ponúka aj svoj originálny štýl, ktorý miestami pripomína viac videoklip ako film. A čo ma špeciálne prekvapilo, to bol Josh Stewart, u nás prakticky neznámy herec, tu hrajúci Arkina. Obsadiť ho do hlavnej úlohy bol jednoznačne výborný castingový ťah a svojou charizmou pripomínajúcou mladšieho Seana Penna dáva svojej, inak jednoduchej postave širší rozmer. Ostatná časť hereckej posádky nestojí za reč, s výnimkou Karley Scott Collins, ostrieľaného hororového dievčatka z Pulse 2 & 3 a Amusement, tvorí iba komparz, v hororovej terminológii „mäso pre vraha".

Vytknúť Collectorovi toho nemožno, v rámci jeho ambícií, veľa, no jedna zásadná vec by sa predsa len našla. Pasce párkrát sklapnú, no nie sú také „prešpekulované" ako v Saw, resp. aby sme toľko neporovnávali, chýba im väčší nápad. A bohužiaľ, a to je veľkou stratou filmu, čoskoro sa posunú do úzadia a sústredíme sa viac na samotného vraha a jeho mučenie obetí. A to pri akejkoľvek snahe nemôže byť nikdy také zaujímavé ako dobre nastražená, rafinovaná pastička, ktorá sklapne presne vtedy, keď to najmenej čakáme. Cítiť v tom trochu premárnenú šancu, no som si istý, že tieto veci už „doladí" druhý diel, ktorý býva v zásade krvavejší a v tomto prípade, dúfam, „upascovatejší". Aj takto však film funguje skvele, a to nielen ako predkrm pred ďalším Saw, ale aj ako nádejný začiatok novej série.