12. 11. 2018

Bird Box

Zatvoriť oči a načúvať spevu

Princíp slepoty ako záchrany, či nevyhnutnosti zakrývať si oči určite má svoje čaro, aj nad možnosti jeho metaforického využitia. Horšie je to s jeho praktickou realizáciou. Čo presne ľudia nesmú vidieť nám nikdy neukážu. Ako inak, veď by sme umreli. Ono sa to ale aj drží skôr na úrovni metafory, v zmysle že si treba zakrývať oči. Presné a zmysluplné pravidlá ako sa to šíri už by sme ale hľadali márne, a ťažko sa nám verí v možnosť ich existencie. Podobne zložité je to aj s tým, ako postavy prežívajú. Samozrejme sa nám, vidiacim, môže zrak javiť nevyhnutnejším než akým v skutočnosti je. Napríklad streľbu na cieľ si bez neho ale ťažko predstaviť, vôbec snahu sa o niečo podobné pokúšať. Film nám ako zložité predostrie viacero činností. Ako šoférovanie, či plavba po rieke alebo beh po lese, medzi stromami a konármi. Často sa ale skôr ako zložité javia v skutočnosti jednoducho nemožné.

5. 2. 2019

17. 3. 2020

The Abominable Dr. Phibes

Gotický predok exploitov
Legendárny organový virtuóz pán Phibes nemá rád doktorov. Konkrétne desať doktorov, ktorí nedokázali zachrániť život jeho ženy. Keď sa o jej nešťastí dozvedel, sám v rýchlosti nabúral a podľa všetkého uhorel v aute. Neuhorel, zostal len zmrzačený a nemý. V spolupráci s tajomnou kráskou teraz doktorov obchádza. Jedného po druhom, a uvaľuje na nich postupne rany tak, ako postihli egyptského faraóna. Prvé boli vraj včely, ešte pred začiatkom stopáže filmu. Nasledujú netopiere. Vypustia ich doktorovi do spálne, a ráno ho už slúžka nájde dohryzeného na smrť. Ako vraždy postupujú, polícia si pomaly začne jednotlivé obete spájať. Nech je aj páchateľ mŕtvy, polícia ho vystopuje. Práve, keď sa dostal k poslednej rane, smrti prvorodeného.
21. 5. 2014

I Am Not a Serial Killer

Variácia čudných obyvateľov malého mesta

John spĺňa všetky predpoklady začať vo veľkom vraždiť ľudí. Vyskytujú sa u neho charakteristiky, ktoré napĺňalo 95% sériových vrahov. Samému mu ani nenapadlo, že by krutosť ku zvieratám mohla byť zlá, až kvôli tomu znepokojivému predpokladu ho začala trápiť. Mame chodí pomáhať do pitevne, tá je mu druhým domovom. A všetky školské práce píše o masových vrahoch, podľa riaditeľa školy sa nimi zaoberá oveľa viac, ako by mal. Má osobného psychoterapeuta, ten sleduje jeho vývoj. Podľa neho napreduje dobre. Ako vhodná otázka sa javí, či pozornosť venovaná jeho potenciálnej nebezpečnosti môže byť pri Johnovi naozaj užitočná. Alebo či ho skôr netlačí k tomu sa so všetkými obavami ohľadne jeho osoby stotožniť. A byť tým, čo od neho všetci očakávajú. Zatiaľ si môže hovoriť I Am Not a Serial Killer, no sledovať toho skutočného, ktorý začal terorizovať malé mestečko, ho nepochybne fascinuje.

25. 4. 2017

The Collector

Afonka Soby | 13. 5. 2010
2
8/10
claustrophobic, torture

Pasti, pasti, pastičky

Arkin je vzorový otec a spoľahlivý zamestnanec. Keď sa však jeho žena dostane do dlhovej pasce, musí si vybrať, či skôr chrániť svoju rodinu alebo povesť pred zamestnávateľom. Ako každý správny hrdina, aj on si vyberie prvú možnosť a rozhodne sa vykradnúť sejf v dome svojho šéfa. V túto noc však v dome nebude sám. Spoločnosť mu robí psychopat, ktorý po dome rozmiestnil vražedné pasce a v komore mučí Arkinhovho šéfa aj jeho manželku. Vykradnutie sejfu sa zrazu zdá ako detská hra oproti tomu, čo ho v dome skutočne čaká. Navyše, v hre je nielen jeho život, ale aj život malého dievčatka, dcéry jeho šéfa, ktorú musí nájsť skôr ako zabijak.

Áno, dej je trochu padnutý na hlavu, no ďalší Saw sa chystá do kín až niekedy v budúcom roku a šancí vidieť „vražedné pasce" v prevádzke je, bohužiaľ, veľmi málo. Režisér Marc Dunsten to vie (je jedným zo scenáristov Saw), a preto nemusel hľadať práve originálny scenár na to, aby sa fanúšikovia okolo jeho prvotiny začali spontánne zbiehať. Jeho Collector si vystačí aj s klasickým konceptom Sám doma, samozrejme, v omnoho perverznejšom, nechutnejšom a sadistickejšom podaní. Inak povedané, odpovedá na otázku, čo by sa stalo s Kevinom McCallisterom, keby v dospelosti prepadol mánii torture porna. Ak vás odpoveď zaujíma, Collectora si určite užijete, no ak je pre vás spomínaný Saw len samoúčelnou prehliadkou brutálností, tento film budete chcieť zrejme vypnúť už v momente, keď sa na scéne objaví prvá obeť. Collector totiž, ako je už jasné pri prečítaní jeho stručného obsahu, rezignuje na akýkoľvek sofistikovanejší presah, o aký sa Saw minimálne snaží. Vrah nemá žiadnu motiváciu okrem toho, že je to proste maniak, ktorý sa vyžíva v mučení obetí. Ale vadí to vlastne niekomu?

Ak máte radi filmy, ktoré majú nohu na plyne od začiatku až do konca, určite by ste Collectorovi mali dať šancu. Ak ste navyše aspoň trochu fanúšik „gornografie," máte postarané o príjemnú jedenapolhodinovku. Marc Dunsten vie, ako natočiť akčné aj mučiace scény, vie, kde má zabrať, a kde trochu spomaliť tempo. K tomu všetkému ponúka aj svoj originálny štýl, ktorý miestami pripomína viac videoklip ako film. A čo ma špeciálne prekvapilo, to bol Josh Stewart, u nás prakticky neznámy herec, tu hrajúci Arkina. Obsadiť ho do hlavnej úlohy bol jednoznačne výborný castingový ťah a svojou charizmou pripomínajúcou mladšieho Seana Penna dáva svojej, inak jednoduchej postave širší rozmer. Ostatná časť hereckej posádky nestojí za reč, s výnimkou Karley Scott Collins, ostrieľaného hororového dievčatka z Pulse 2 & 3 a Amusement, tvorí iba komparz, v hororovej terminológii „mäso pre vraha".

Vytknúť Collectorovi toho nemožno, v rámci jeho ambícií, veľa, no jedna zásadná vec by sa predsa len našla. Pasce párkrát sklapnú, no nie sú také „prešpekulované" ako v Saw, resp. aby sme toľko neporovnávali, chýba im väčší nápad. A bohužiaľ, a to je veľkou stratou filmu, čoskoro sa posunú do úzadia a sústredíme sa viac na samotného vraha a jeho mučenie obetí. A to pri akejkoľvek snahe nemôže byť nikdy také zaujímavé ako dobre nastražená, rafinovaná pastička, ktorá sklapne presne vtedy, keď to najmenej čakáme. Cítiť v tom trochu premárnenú šancu, no som si istý, že tieto veci už „doladí" druhý diel, ktorý býva v zásade krvavejší a v tomto prípade, dúfam, „upascovatejší". Aj takto však film funguje skvele, a to nielen ako predkrm pred ďalším Saw, ale aj ako nádejný začiatok novej série.