12. 11. 2018

Visions

Neviňte dom za jeho obyvateľov
Sú prípady, keď sa hovorí, že herec si film ukradol. Napríklad Orson Welles v Treťom mužovi alebo Marlon Brando v Apokalypse sa objavia len na pár minút, no aj tak ich všetci vnímajú ako hlavné hviezdy týchto diel a spájajú si filmy práve s ich menami. Inokedy sa herec môže stať niečím ako atrakciou. Objaviť sa tiež len na pár minút, no nezaujať svojou charizmou ani výkonom, ale napríklad tým, že ide o notoricky známu seriálovú postavičku. Takže keď sa v obyčajnom horore objaví ako vedľajšia postava Jim Parsons známy ako Sheldon Cooper z Teórie veľkého tresku, diváci si najviac zo všetkého určite zapamätajú jeho. Oplatí sa aj kvôli niečomu inému pozerať horor s názvom Visions?
5. 2. 2016

Masks

Zabudnite na Stanislavského, hrať vás naučí Gdula
Nemecký horor sa vzmáha, a hľadá svoju tvár. Po postapokalyptickom Hell skúša ako mu pristane žltá maska talianskeho Gialla (viac o tomto podžánri nájdete v našom článku). Požičiava si jeho kameru, brutalitu, ženskú obeť, farebnosť aj gýčovitosť. Ako pôjdu dokopy s nemeckom si môžeme pozrieť vo filme Masks.
Už samotný príbeh je odkazom na Suspiriu Daria Argenta. Kým tam prišla Američanka do Nemecka na tanečnú školu, tu ide hlavná postava na hereckú školu založenú poľským učiteľom. Tak ako v Suspirii, aj tu cestou do školy stretne na smrť vyplašenú bývalú žiačku na úteku. A rovnako vidíme, ako ju ten istý večer zabijú. Školu tentokrát neovládajú čarodejnice, aj keď až tak ďaleko od nich nie sme. Jej zakladateľ Matteusz Gdula tu svojho času vyučoval veľmi netradičnou metódou. Študenti zomierali, a on sám nakoniec spáchal samovraždu. Aj keď jeho teória nie je jasne vysvetlená, zdá sa že bral bolesť ako stimulant hereckých výkonov. Film je v tomto smere trochu deravý, keďže napriek všetkému škola stále funguje a hlási sa k svojmu odkazu. Vyučovanie vyzerá viac menej normálne, spolužiaci sú k novoprišelkyni nevrlí, ako sa patrí. Nájde len jednu spriaznenú dušu, ktorá sa ale občas stráca v časti budovy, kam študenti nemajú prístup. Práve tam sa Gdula obesil. Najprv tvrdí, že tam chodí na súkromné hodiny, neskôr prezradí, že tam sa učí Gdulovou metódou. Prejavenú závisť opätuje prosbou o pomoc. Nakoniec sa jediná kamarátka stratí, a naša hlavná hrdinka dostane ponuku byť tou vyvolenou, ktorá sa bude učiť špeciálnou metódou.
5. 3. 2013

6. 10. 2015

The Perfection

V dokonalosti je hrôza

Všetko sa to začína tak nejako milo, pozitívne, so štýlom a leskom. Pravdaže s výnimkou matky, zosnulej po dlhej chorobe. Tá bola len dočasnou komplikáciou, Charlotte sa vracia do sveta virtuozity, ktorý ju víta s otvorenou náručou. A do ktorého okamžite zapadne, ako keby nikdy neodišla. Všetko je tu také krásne, všetci takí úžasní. Ide o svet dokonalosti, mohli by sme čakať, že bude náročný, tu sú ale všetci šťastní, milujú svoju prácu a hlavne seba navzájom. Obávali by sme sa, že medzi zašlou hviezdou a tou súčasnou to bude inak? Ani náhodou, nič nenarúša The Perfection.

13. 8. 2019

The Collector

Afonka Soby | 13. 5. 2010
2
8/10
claustrophobic, torture

Pasti, pasti, pastičky

Arkin je vzorový otec a spoľahlivý zamestnanec. Keď sa však jeho žena dostane do dlhovej pasce, musí si vybrať, či skôr chrániť svoju rodinu alebo povesť pred zamestnávateľom. Ako každý správny hrdina, aj on si vyberie prvú možnosť a rozhodne sa vykradnúť sejf v dome svojho šéfa. V túto noc však v dome nebude sám. Spoločnosť mu robí psychopat, ktorý po dome rozmiestnil vražedné pasce a v komore mučí Arkinhovho šéfa aj jeho manželku. Vykradnutie sejfu sa zrazu zdá ako detská hra oproti tomu, čo ho v dome skutočne čaká. Navyše, v hre je nielen jeho život, ale aj život malého dievčatka, dcéry jeho šéfa, ktorú musí nájsť skôr ako zabijak.

Áno, dej je trochu padnutý na hlavu, no ďalší Saw sa chystá do kín až niekedy v budúcom roku a šancí vidieť „vražedné pasce" v prevádzke je, bohužiaľ, veľmi málo. Režisér Marc Dunsten to vie (je jedným zo scenáristov Saw), a preto nemusel hľadať práve originálny scenár na to, aby sa fanúšikovia okolo jeho prvotiny začali spontánne zbiehať. Jeho Collector si vystačí aj s klasickým konceptom Sám doma, samozrejme, v omnoho perverznejšom, nechutnejšom a sadistickejšom podaní. Inak povedané, odpovedá na otázku, čo by sa stalo s Kevinom McCallisterom, keby v dospelosti prepadol mánii torture porna. Ak vás odpoveď zaujíma, Collectora si určite užijete, no ak je pre vás spomínaný Saw len samoúčelnou prehliadkou brutálností, tento film budete chcieť zrejme vypnúť už v momente, keď sa na scéne objaví prvá obeť. Collector totiž, ako je už jasné pri prečítaní jeho stručného obsahu, rezignuje na akýkoľvek sofistikovanejší presah, o aký sa Saw minimálne snaží. Vrah nemá žiadnu motiváciu okrem toho, že je to proste maniak, ktorý sa vyžíva v mučení obetí. Ale vadí to vlastne niekomu?

Ak máte radi filmy, ktoré majú nohu na plyne od začiatku až do konca, určite by ste Collectorovi mali dať šancu. Ak ste navyše aspoň trochu fanúšik „gornografie," máte postarané o príjemnú jedenapolhodinovku. Marc Dunsten vie, ako natočiť akčné aj mučiace scény, vie, kde má zabrať, a kde trochu spomaliť tempo. K tomu všetkému ponúka aj svoj originálny štýl, ktorý miestami pripomína viac videoklip ako film. A čo ma špeciálne prekvapilo, to bol Josh Stewart, u nás prakticky neznámy herec, tu hrajúci Arkina. Obsadiť ho do hlavnej úlohy bol jednoznačne výborný castingový ťah a svojou charizmou pripomínajúcou mladšieho Seana Penna dáva svojej, inak jednoduchej postave širší rozmer. Ostatná časť hereckej posádky nestojí za reč, s výnimkou Karley Scott Collins, ostrieľaného hororového dievčatka z Pulse 2 & 3 a Amusement, tvorí iba komparz, v hororovej terminológii „mäso pre vraha".

Vytknúť Collectorovi toho nemožno, v rámci jeho ambícií, veľa, no jedna zásadná vec by sa predsa len našla. Pasce párkrát sklapnú, no nie sú také „prešpekulované" ako v Saw, resp. aby sme toľko neporovnávali, chýba im väčší nápad. A bohužiaľ, a to je veľkou stratou filmu, čoskoro sa posunú do úzadia a sústredíme sa viac na samotného vraha a jeho mučenie obetí. A to pri akejkoľvek snahe nemôže byť nikdy také zaujímavé ako dobre nastražená, rafinovaná pastička, ktorá sklapne presne vtedy, keď to najmenej čakáme. Cítiť v tom trochu premárnenú šancu, no som si istý, že tieto veci už „doladí" druhý diel, ktorý býva v zásade krvavejší a v tomto prípade, dúfam, „upascovatejší". Aj takto však film funguje skvele, a to nielen ako predkrm pred ďalším Saw, ale aj ako nádejný začiatok novej série.