The Collector

Afonka Soby | 13. 5. 2010
2
8/10
claustrophobic, torture

Pasti, pasti, pastičky

Arkin je vzorový otec a spoľahlivý zamestnanec. Keď sa však jeho žena dostane do dlhovej pasce, musí si vybrať, či skôr chrániť svoju rodinu alebo povesť pred zamestnávateľom. Ako každý správny hrdina, aj on si vyberie prvú možnosť a rozhodne sa vykradnúť sejf v dome svojho šéfa. V túto noc však v dome nebude sám. Spoločnosť mu robí psychopat, ktorý po dome rozmiestnil vražedné pasce a v komore mučí Arkinhovho šéfa aj jeho manželku. Vykradnutie sejfu sa zrazu zdá ako detská hra oproti tomu, čo ho v dome skutočne čaká. Navyše, v hre je nielen jeho život, ale aj život malého dievčatka, dcéry jeho šéfa, ktorú musí nájsť skôr ako zabijak.

Áno, dej je trochu padnutý na hlavu, no ďalší Saw sa chystá do kín až niekedy v budúcom roku a šancí vidieť „vražedné pasce" v prevádzke je, bohužiaľ, veľmi málo. Režisér Marc Dunsten to vie (je jedným zo scenáristov Saw), a preto nemusel hľadať práve originálny scenár na to, aby sa fanúšikovia okolo jeho prvotiny začali spontánne zbiehať. Jeho Collector si vystačí aj s klasickým konceptom Sám doma, samozrejme, v omnoho perverznejšom, nechutnejšom a sadistickejšom podaní. Inak povedané, odpovedá na otázku, čo by sa stalo s Kevinom McCallisterom, keby v dospelosti prepadol mánii torture porna. Ak vás odpoveď zaujíma, Collectora si určite užijete, no ak je pre vás spomínaný Saw len samoúčelnou prehliadkou brutálností, tento film budete chcieť zrejme vypnúť už v momente, keď sa na scéne objaví prvá obeť. Collector totiž, ako je už jasné pri prečítaní jeho stručného obsahu, rezignuje na akýkoľvek sofistikovanejší presah, o aký sa Saw minimálne snaží. Vrah nemá žiadnu motiváciu okrem toho, že je to proste maniak, ktorý sa vyžíva v mučení obetí. Ale vadí to vlastne niekomu?

Ak máte radi filmy, ktoré majú nohu na plyne od začiatku až do konca, určite by ste Collectorovi mali dať šancu. Ak ste navyše aspoň trochu fanúšik „gornografie," máte postarané o príjemnú jedenapolhodinovku. Marc Dunsten vie, ako natočiť akčné aj mučiace scény, vie, kde má zabrať, a kde trochu spomaliť tempo. K tomu všetkému ponúka aj svoj originálny štýl, ktorý miestami pripomína viac videoklip ako film. A čo ma špeciálne prekvapilo, to bol Josh Stewart, u nás prakticky neznámy herec, tu hrajúci Arkina. Obsadiť ho do hlavnej úlohy bol jednoznačne výborný castingový ťah a svojou charizmou pripomínajúcou mladšieho Seana Penna dáva svojej, inak jednoduchej postave širší rozmer. Ostatná časť hereckej posádky nestojí za reč, s výnimkou Karley Scott Collins, ostrieľaného hororového dievčatka z Pulse 2 & 3 a Amusement, tvorí iba komparz, v hororovej terminológii „mäso pre vraha".

Vytknúť Collectorovi toho nemožno, v rámci jeho ambícií, veľa, no jedna zásadná vec by sa predsa len našla. Pasce párkrát sklapnú, no nie sú také „prešpekulované" ako v Saw, resp. aby sme toľko neporovnávali, chýba im väčší nápad. A bohužiaľ, a to je veľkou stratou filmu, čoskoro sa posunú do úzadia a sústredíme sa viac na samotného vraha a jeho mučenie obetí. A to pri akejkoľvek snahe nemôže byť nikdy také zaujímavé ako dobre nastražená, rafinovaná pastička, ktorá sklapne presne vtedy, keď to najmenej čakáme. Cítiť v tom trochu premárnenú šancu, no som si istý, že tieto veci už „doladí" druhý diel, ktorý býva v zásade krvavejší a v tomto prípade, dúfam, „upascovatejší". Aj takto však film funguje skvele, a to nielen ako predkrm pred ďalším Saw, ale aj ako nádejný začiatok novej série.

Diskusia k článku (2 príspevky) Pridať príspevok
ti högskolan at LÄKR FARLIG SJUK vad hend til hsen mk farlig thr om ol när jag på väg vil jag gift mi polis kärk farilög om mig alhussain om flg fris om mat thran 3331
18. 8. 2014, 03:55

vad hend til hsen mk farlig thr om ol när jag på väg vil jag gift mi polis kärk farilög om mig alhussain om flg fris om mat thran at iranvil inget nima och kadem kradi och pasem hesen abod och oljam at kung mkbel inget aktial til ala målae tred milan t india p och iran pmin tred almsih hussain abed ahmad tv upfiner at kung var hazem alhund jag s athen jag ingil inget knolt din m,inget taget benger som tjov inget broket ala göret som jag en snäl fatig bil mikanikat ni dom när folk skriv hund bcka ter en MIN BREV AT BOCHALEXANDRE DUMAS VAR F sen til kongres hemlig prev inget usa presd farlig sjuK at fil och ala tje komer inget lek med mig alhussain ingeil donk tje inget bebi från mig snäl inget hemlig nu ,jag inget gösos alar yosef igept at donki usa farlig och ni har min baren sen min brev at jag inget plan at kast usa presd som ica sen min brev viktig at ni alhussain sd tid hemlig prev til tje donk at inget baren från mig alhussain jag inget yosef alar yosos jag ingeil arbsk inget farlig usa donk sjuk farllig dom til kongres hemlig prev inget usa presd farlig sjuu at fil och ala tje komer inget lek med mig alhussain ingeil donk tje inget bebi från mig snäl inget hemlig nu ,jag inget gösos alar yosef igept at donki usa farlig och ni har min baren sen min brev at jag inget plan at kast usa presd som ica sen min brev viktig at ni alhussain sd tid hemligprev til tje donk at inget baren från mig alhussain jag inget yosef alar yosos jag ingeil arbsk inget farlig usa donk sjuk farllig dom til kongres hemlig prev inget usa presd farlig sjuu at fil och ala tje komer inget lek med mig alhussain ingeil donk tje inget bebi från mig snäl inget hemlig nu ,jag inget gösos alar yosef igept at donki usa farlig och ni har min baren sen min brev at jag inget plan at kast usa presd som ica sen min brev viktig at ni alhussain sd tid hemligalhussain sd tid hemlig til usa presd och sverigealhussain abed ahmad 123 at jag breved ica at ny stat ny polis och lump och h=^*%¤M;JHLMLOÖPÅÄNBVGCFX:;Å_:;ÖLKHGVC^FDRSNDhemligd til mina m regel at jag til irak alhussain sd tid at : til Ã?Â¥mÃ?Â¥l at min benk forex at ni sika til mig min penger ni dÃ?¶ frÃ?Â¥n sverige vaben min konto 9420 368 0883 hussain abed ahmad sen TIL USA P AT JAG KAN GÖBB I FLYG PLAN MONT ALAR IFLYG JAPAN MED FIN TJE TILFON 0722655627 ALHUSSAIN ABED AHMAD MEN HUR USA KOM ATBETAL FÖR MONT til 3 presdenet us ts, at sig a t fölk vil ijuug mot mig alhussain p grå olj o medsin at baren vil at jag läk med dem se på h från min p kyrk us s v yönk vil n sov got at hussain + linget minos alhussain v d alhussain dr bild tje vil inte at ing int ,från god PROGEKET gold til katar at trel at slman ael slman farlig ijug när jag i irag alhussain al zjad vet farlig dem flyr BARRY cHUBin bock farllig ijug mot lzead,inget rättelsegrupp,farlig faiz mlis,alzjad enmäl nu polis,rån usa och alhussain wel ele abed ahymed falig,ingetr döth musk,3,oreng man her ,från mig alhussain.backa terassan andra ång gatabn 9 GÖTEBORG 413 03 sverige. til 3 presdenet us ts,ALNB I JAG SKIKA AL B H OM K N M KOM AT LIV AT FRJAL FARLIG OM HU SFÖR UT AT GIN HOS RET ,från god PROGEKET gold til katar at trel at slman ael slman farlig ijug när jag i irag alhussain al zjad vet farlig dem flyr BARRY cHUBin bock farllig ijug mot lzead,inget rättelsegrupp,farlig faiz mlis,alzjad enmäl nu polis,rån usa och alhussain wel ele abed ahymed falig,ingetr döth musk,3,oreng man her ,från mig alhussain.backa terassan andra ång gatabn 9 GÖTEBORG 413 03 sverige. (.)TIL LUMP ENGEE OKIL MOT MINA PENGER KRE AL ASAD ,NU . ÖRM SVERIGE VISA INGET SLMAN KAMEL GTHT,REBI FA

pasticky Kety
26. 3. 2011, 12:40

Tento film je naozaj dobry- aspon podla mna:) Nechyba mu napatie, tma a pasce, ktore sice su mozno jednoduche, ale podla mna dobre vymyslene. Prilisna prespekulovanost by sa nehodila uz len z toho dovodu, ze dom nepatri vrahovi a tak sa tie pasce drzia v medziach;) Aj ked autorom par logickych chybiciek uniklo, su to len detaily a celkovy dobry dojem to nekazi.