Mr. Jones

Do divočiny si nezabudnite pribaliť antidepresíva
Zmena prostredia niekedy pomáha. Niekedy ani nie. Aj keď vypadnúť z každodennej rutiny a života v meste môže byť fajn, nečakajme, že sa tak vyriešia všetky problémy. Napríklad keď má niekto vzťah s priateľkou už aj tak naštrbený, nemusí byť najlepší nápad odísť s ňou do divočiny na samotu. Kde budú len oni dvaja a široko ďaleko nič a nikto. Teda, až na Mr. Jonesa.
Ešte tak vedieť, čo je to zač. Celý svet pozná jeho diela, čudné postavičky, ktoré rozposlal náhodným ľuďom. Nikto nevie, ako si adresátov vybral. Všetkým sa začali diať čudné veci, vyhodili ich z práce, opustili manželky alebo oni opustili svoje rodiny. Z postavičiek sa stali známe umelecké diela s obrovskou hodnotou. Existujú rôzne teórie, kto vlastne Mr. Jones je. Nikto nevedel, či ide o jednotlivca alebo skupinu umelcov, ani aký je význam jeho diel. Kým niektorí im pripisujú čisto estetickú hodnotu, pre iných ide o strážcov tohto sveta, ktorí bránia príchodu temných síl. Penny a Scott sú prví, kto Mr. Jones videli na vlastné oči. Navštívili aj jeho ateliér, či skôr pivnicu s množstvom čúd. Radi by o ňom nakrútili dokument. Hoci, rozprávať ani inak s ním komunikovať zjavne nebude veľmi možné.
23. 12. 2014

12. 11. 2018

13. 9. 2016

Panna a netvor

Lyrizovaná hrôza

Kto sa so zásadami socialistickej esteticky nestotožnil, snažil sa cez cenzúru čo to prepašovať. Napríklad nevhodné myšlienky. Juraj Herz mal aj tie, navyše mal ale vždy nutkanie vyžívať sa v morbídnostiach a drastických scénach. Jediný film, ktorý podľa vlastných slov nakrútil takmer úplne podľa svojich predstáv, bol Spaľovač mŕtvol. Ten vznikol v začiatkoch jeho kariéry, v roku 1969, a po premiére skončil v trezore. Herz si odvtedy pravidelne vysluhoval zákazy nakrúcať a svoju milovanú hororovosť musel vsúvať do filmov menej nápadne. Vhodnou príležitosťou bolo napríklad nakrúcanie rozprávok, ktoré sa dali v tomto zmysle zaujímavo rozohrať. V roku 1978 sa temne pohral s filmom Panna a netvor.

9. 11. 2016

The Taking of Deborah Logan

Kto ovládne telo, keď ho opustí myseľ?
Využiť starobu a Alzheimera ako námet hororu asi nenapadlo ešte nikomu. Strašidelné nepochybne sú, ale predsa, určité veci do oblasti zábavy nepatria. Preto im treba dať niečo navyše. Staré tajomstvo, ktoré vďaka slabnúcemu mozgu vylezie von. A prečo len tajomstvo, rovno druhá identita s nadprirodzenými schopnosťami. Postupne si vezme starnúcu dámu v The Taking of Deborah Logan.
18. 9. 2015

Evil Dead (2013)

Andrej Gomora | 14. 4. 2013
0
7/10
claustrophobic, exploitation, ghost

Výnimočne dôstojný remake

Evil Dead patril medzi najvýraznejšie hororové diela osemdesiatych rokov. Tak svojou kvalitou, ako aj špecifickosťou. Nakrútený s nízkym rozpočtom, dokonale uletený a nadsadený s výbornou atmosférou a množstvom nezabudnuteľných scén je jedným z najkultovejších diel žánra. Keďže každý starší horor bez remaku začína pôsobiť zavrhnute ako stará panna, dočkal sa aj Evil Dead toho svojho. Obavy či sa dá ešte raz poskladať dokopy taká osobitá zmes z neopakovateľnej doby pomáhali zaháňať samotní tvorcovia pôvodného diela. Autor Sami Raimi, ako aj hlavná hviezda Bruce Campbell sa zúčastnili na produkcii, takže bol dôvod veriť, že film bude mať svoju úroveň.

„Čo iné sa dá čakať, ako že jeden z nich knihu rozbalí, a slová ktoré nikdy nikto nemal vysloviť, prečíta nahlas."

Po krátkom intre prichádza v mierne odmenenej podobe to, na čo sme čakali. Skupina mladých ľudí dorazí do chalupy uprostred lesa, ďaleko od civilizácie. Tentokrát sem neprišli len sa zabaviť. Mia chce vyriešiť problémy s drogami a priatelia a brat David jej majú pomôcť prekonať abstinenčné záchvaty. Jedným z prejavov nedostatku narkotík je silné zostrenie zmyslov, a tie skupinu privedú k zápachu z pivnice. Tam nájdu obesené mačky, a tiež dobre zabalenú knihu. Čo iné sa dá čakať, ako že jeden z nich knihu rozbalí, a slová ktoré nikdy nikto nemal vysloviť, prečíta nahlas. V tej chvíli niečo v lese ožije. Nič z toho, že Mia stretne ducha ktorý sa lesom túla, nikto jej aj tak neverí. Ani keď tvrdí že sa jej niečo zmocnilo, a čudným správaním prekoná všetky očakávania. Aby jej uverili, musí svoje vyhrážky smrťou začať realizovať.

„V obmenenej podobe sa dočkáme viacerých klasických scén a vo väčšine prípadov úspešne spoja inováciu s nepokazením nápadu."

Úvod diváka naozaj nastraší, a to tým, ako zle je spravený. Šťastie že je taký krátky, a dostaneme sa k tomu podstatnému. Zbiehajúce sa postavy sú na úrovni ekvivalentu toho, čo sme videli v pôvodnom filme. Žiadne komplikované charaktery, len typický hororový mix. Oživenie o drogový aspekt dobre zapadne, nijako zápletku nenarúša. Ako to bolo v pôvodnom Evil Dead, aj tu majú v sebe postavy a aj ich správanie dávku naivity, miestami priam hlúposti. Koho iného už ale vložiť do príbehu o diabolskom lese? Vyvolanie zla je rovnako komické ako v pôvodnom filme, rovnako aj veľa z jeho prejavov. Filmu sa darí modernizovať značnú časť scenára spôsobom, aby použitím súčasných hororových prostriedkov vyzneli tak ako v pôvodnom filme. V obmenenej podobe sa dočkáme viacerých klasických scén a vo väčšine prípadov úspešne spoja inováciu s nepokazením nápadu. Novinkám sa tiež darí dobre zapadnúť do ducha diela, keď kombinujú originalitu a nadsadenosť s extrémnou brutalitou. Taká je napríklad scéna keď sa zabijačka ocitne bez oboch rúk.

„Sestersko- bratský vzťah nedokáže poľaviť zo serióznosti a párkrát vyskočí ako rušivý prvok."

Hlavne vďaka miestami dosť silnému gore má film dobrý spád. Čo sa týka deja, pochopiteľne nejde o nijakú prepracovanú drámu. Odviazaný príbeh ale dobre odsýpa, a aj keď párkrát mierne zakopne, podarí sa mu udržať si akú takú konzistentnosť. Atmosféra zmiešaného strachu, odpornosti a pritiahnutosti za vlasy funguje vo veľkej časti diela, jediné čo ju miestami naruší je presladenosť rodinných vzťahov. Sestersko- bratský vzťah nedokáže poľaviť zo serióznosti a párkrát vyskočí ako rušivý prvok. Celá realizácia je inak na dobrej úrovni, na čele s výbornou hudbou. Aj keď sa kamera často dopúšťa klišé ktoré naviac nie úplne zapadnú, mnoho záberov a kompozícií je naopak nádherných, hlavne vo finále s krvavým dážďom.

Ako celok je teda Evil Dead dobrý remake. Využil to čo sa zo starého filmu ešte dalo využiť, a zvyšok s citom prepracoval pre dnešnú dobu. Podarilo sa mu priblížiť zážitku z pôvodného filmu oveľa viac, ako sa zdalo možné. V podstate je škoda, že nakoniec je to "iba" zvládnutý remake, ktorý nemá šancu vystúpiť z tieňa prakticky dokonalej predlohy. Pred otázkou zbytočnosti ho asi najviac zachraňuje možnosť zhliadnutia v kine. A pocit pri odchode, aké príjemné by bolo rovnako vidieť aj druhý diel.