47 Meters Down: Uncaged

Bez klietky, s jaskyňou

V čom vlastne ide o sequel k 47 metrom si môžeme len domýšľať. Iste, Čeľuste mali tiež viac pokračovaní, ktoré spájal akurát žralok v úlohe zabijaka. Tak ako nespočet ďalších filmov. Tu máme opäť tematiku potápania, pozorovania podmorského života. A tých istých tvorcov, ktorí skúšajú niečo podobné len trochu inak. Ak si spomenieme, nakoľko minimálny dej malo prvé pokračovanie, určite môžeme byť radi, že v tomto smere sa autori rozhodli príliš sa neopakovať. Názov 47 Meters Down: Uncaged neklame- do žiadnej klietky sa veru nevraciame.

28. 11. 2019

21. 9. 2015

Gwen

Horor zvaný život

Keďže ponurá a pomalá atmosféra sa viackrát úspešne kombinovala so skutočne hororovými prvkami, možno je lepšie hneď upozorniť. Zápletka sa príliš nerozvinie a nepríde ani žiadne veľké prekvapenie, radšej naň nečakajte. Tentokrát ideme veľmi jednoduchou a priamočiarou cestou, ktorá čerpá z toho, čo nám hneď predstaví. Matka a dve dcéry v osamelom sídle. Otec bojuje na Kryme, živí v nich nádej, že raz ešte povstanú z biedy. Ostatné domy už skôr nedobrovoľne ako z vlastnej vôle obyvatelia opustili, túžila po nich ťažiarska spoločnosť, tak ako túži aj po tom poslednom obývanom. Matka aj dcéry sú odhodlané nepredať, už len z úcty k otcovi. Ich život je pritom ešte ťažší, než akým by ho robili len objektívne podmienky jeho zložitosti.

12. 11. 2019

Furies

Krásky a zvieratá, pretože na gore iné netreba

Krátky úvod nám predstaví jediné dve postavy diela, ktoré sa snaží nejako rozpracovať aj ako ľudí. Presnejšie len ich vzťah, aká je jedna neschopná, stratená a odkázaná, a ako tá druhá túži, aby sa konečne dala dokopy. Nebude pri nej vždy, čo sa následne aj potvrdí. Kayla sa ocitne celkom sama. Vylezie z drevenej debne niekde uprostred divočiny, a samozrejme jej nenapadne nič lepšie, ako začať kričať na Maddie. Kde trčí? Tá sa zatiaľ neobjaví. Miesto nej začnú okolo Kayly pobehovať akísi čudáci, nejakí Furies.

20. 11. 2019

11. 2. 2015

Evil Dead (2013)

Andrej Gomora | 14. 4. 2013
0
7/10
claustrophobic, exploitation, ghost

Výnimočne dôstojný remake

Evil Dead patril medzi najvýraznejšie hororové diela osemdesiatych rokov. Tak svojou kvalitou, ako aj špecifickosťou. Nakrútený s nízkym rozpočtom, dokonale uletený a nadsadený s výbornou atmosférou a množstvom nezabudnuteľných scén je jedným z najkultovejších diel žánra. Keďže každý starší horor bez remaku začína pôsobiť zavrhnute ako stará panna, dočkal sa aj Evil Dead toho svojho. Obavy či sa dá ešte raz poskladať dokopy taká osobitá zmes z neopakovateľnej doby pomáhali zaháňať samotní tvorcovia pôvodného diela. Autor Sami Raimi, ako aj hlavná hviezda Bruce Campbell sa zúčastnili na produkcii, takže bol dôvod veriť, že film bude mať svoju úroveň.

„Čo iné sa dá čakať, ako že jeden z nich knihu rozbalí, a slová ktoré nikdy nikto nemal vysloviť, prečíta nahlas."

Po krátkom intre prichádza v mierne odmenenej podobe to, na čo sme čakali. Skupina mladých ľudí dorazí do chalupy uprostred lesa, ďaleko od civilizácie. Tentokrát sem neprišli len sa zabaviť. Mia chce vyriešiť problémy s drogami a priatelia a brat David jej majú pomôcť prekonať abstinenčné záchvaty. Jedným z prejavov nedostatku narkotík je silné zostrenie zmyslov, a tie skupinu privedú k zápachu z pivnice. Tam nájdu obesené mačky, a tiež dobre zabalenú knihu. Čo iné sa dá čakať, ako že jeden z nich knihu rozbalí, a slová ktoré nikdy nikto nemal vysloviť, prečíta nahlas. V tej chvíli niečo v lese ožije. Nič z toho, že Mia stretne ducha ktorý sa lesom túla, nikto jej aj tak neverí. Ani keď tvrdí že sa jej niečo zmocnilo, a čudným správaním prekoná všetky očakávania. Aby jej uverili, musí svoje vyhrážky smrťou začať realizovať.

„V obmenenej podobe sa dočkáme viacerých klasických scén a vo väčšine prípadov úspešne spoja inováciu s nepokazením nápadu."

Úvod diváka naozaj nastraší, a to tým, ako zle je spravený. Šťastie že je taký krátky, a dostaneme sa k tomu podstatnému. Zbiehajúce sa postavy sú na úrovni ekvivalentu toho, čo sme videli v pôvodnom filme. Žiadne komplikované charaktery, len typický hororový mix. Oživenie o drogový aspekt dobre zapadne, nijako zápletku nenarúša. Ako to bolo v pôvodnom Evil Dead, aj tu majú v sebe postavy a aj ich správanie dávku naivity, miestami priam hlúposti. Koho iného už ale vložiť do príbehu o diabolskom lese? Vyvolanie zla je rovnako komické ako v pôvodnom filme, rovnako aj veľa z jeho prejavov. Filmu sa darí modernizovať značnú časť scenára spôsobom, aby použitím súčasných hororových prostriedkov vyzneli tak ako v pôvodnom filme. V obmenenej podobe sa dočkáme viacerých klasických scén a vo väčšine prípadov úspešne spoja inováciu s nepokazením nápadu. Novinkám sa tiež darí dobre zapadnúť do ducha diela, keď kombinujú originalitu a nadsadenosť s extrémnou brutalitou. Taká je napríklad scéna keď sa zabijačka ocitne bez oboch rúk.

„Sestersko- bratský vzťah nedokáže poľaviť zo serióznosti a párkrát vyskočí ako rušivý prvok."

Hlavne vďaka miestami dosť silnému gore má film dobrý spád. Čo sa týka deja, pochopiteľne nejde o nijakú prepracovanú drámu. Odviazaný príbeh ale dobre odsýpa, a aj keď párkrát mierne zakopne, podarí sa mu udržať si akú takú konzistentnosť. Atmosféra zmiešaného strachu, odpornosti a pritiahnutosti za vlasy funguje vo veľkej časti diela, jediné čo ju miestami naruší je presladenosť rodinných vzťahov. Sestersko- bratský vzťah nedokáže poľaviť zo serióznosti a párkrát vyskočí ako rušivý prvok. Celá realizácia je inak na dobrej úrovni, na čele s výbornou hudbou. Aj keď sa kamera často dopúšťa klišé ktoré naviac nie úplne zapadnú, mnoho záberov a kompozícií je naopak nádherných, hlavne vo finále s krvavým dážďom.

Ako celok je teda Evil Dead dobrý remake. Využil to čo sa zo starého filmu ešte dalo využiť, a zvyšok s citom prepracoval pre dnešnú dobu. Podarilo sa mu priblížiť zážitku z pôvodného filmu oveľa viac, ako sa zdalo možné. V podstate je škoda, že nakoniec je to "iba" zvládnutý remake, ktorý nemá šancu vystúpiť z tieňa prakticky dokonalej predlohy. Pred otázkou zbytočnosti ho asi najviac zachraňuje možnosť zhliadnutia v kine. A pocit pri odchode, aké príjemné by bolo rovnako vidieť aj druhý diel.