3 From Hell

Opäť trošku sadizmu

Rob Zombie je nepochybne svojský tvorca, a jeho štýl vám jednoducho musí sadnúť. Konkrétne vás musí baviť vyžívanie sa v pomerne priamočiarej brutalite a intenzívnej akcii. Podobne ako u Eliho Rotha tu cítiť ten cynicko sadistický podtón, môže nám akurát pripadať o niečo hravejší. Ide len o výrazne násilnú zábavku, ktorá od mučenia nie je ďaleko, celkom sa naň ale nesústreďuje. Hrdinami sa tak či onak stávajú postavy, ktoré by inak mali byť negatívne. Keď ale ide o zobrazenie čo najviac smrti, predsa by sme nemohli držať palce obetiam. Tak to bolo v predošlých dieloch série, ktorá dovršuje štatút trilógie filmom 3 From Hell.

17. 10. 2019

Krampus

Trochu drsnejšia vianočná rozprávka
V zime vždy poteší pozrieť si letný, dovolenkový film. Pláže, slnko, žúry, keď vonku zúri chlad vždy zahrejú. Na Vianoce sa tiež všetci tešíme, ale až tak nás v lete neťahá pozerať si niečo, čo nám ich bude evokovať. Nechceme si pripomínať, že leto sa o chvíľu skončí, rovnako ako ďalší rok nášho života. Vianoce sa na nás aj tak o chvíľu budú valiť odvšadiaľ, aj viac, ako by sme si priali. Keď ale predsa zacítite potrebu vidieť sneh, darčeky a dusné rodinné stretnutia, môžete tento zážitok spojiť s pozeraním napríklad hororu. Poslúžiť môže film Krampus.
9. 5. 2016

Polaroid

Konečne primeraný trest za selfie?

Na úvodnej vražde je pozitívne, nakoľko priamo ide na vec. V poslednom čase sme si pri duchárinách zvykli na dlhé obliehanie budúcich obetí. Niečo sa na ne upne, nezmyselne sa to dokola zjavuje v ich okolí, primitívne nás to straší. Aby sme vôbec začali pochybovať, či sa to aj na niečo zmôže. Tentokrát je to hneď od začiatku krátky proces. Sekvencia pritom má všetko, čo by mať mala. Postupne hustne, buduje intenzívny strach, niečo sa zjaví, z nejasnej entity sa to sformuje na priamu a nebezpečnú silu. Ktorá svoj úmysel rovno aj dokoná. Stačilo, že niekto sa tu odfotil aparátom značky Polaroid.

2. 7. 2019

Nevesta na zabitie

Svadobná noc trochu inak

Začiatok je dosť klasický a spĺňa štandardy filmov či komédií o vstupe do rodiny. On je bohatý, ona vyrastala bez rodičov. Snobská rodina ako keby ju nenávidela, hoci sa nevesta tvári nervózne, skôr máme dojem, že jej to je jedno. Ide o obligátny folklór s nedôverujúcimi rodičmi a zazerajúcou tetou. Hlavná je láska, tej cíti od manžela viac než dosť. Zatiaľ. Film si možno na pár výnimiek drží úroveň a vyhýba sa skĺznutiu do uletenosti, aj keď sa tá miestami priam ponúka. Niektoré postavy sú komické, stále ale uveriteľné a zhruba rovnako by mohli vyzerať v nehororovej komédii. Samozrejme, uletená musí byť samotná zápletka.

12. 9. 2019

The Silence

Svet sa konečne ponorí do ticha

Jedna vec je využívať nejaký druh ľudského postihnutia pre zdramatizovanie hororu, videli sme slepých, hluchých aj vozičkárov. Keď sme ale mali v pomerne krátkej dobe Tiché miesto, kde bolo dôležité zostať ticho, a Bird Box, kde bolo zase potrebné zatvárať oči, ďalší horor, kde sa treba ukrývať v tichu pôsobí mierne redundantne. Tu sa totiž nezdá, že by vznikal akýsi nový žáner, špecifickosť je naopak natoľko nápadná, že sa okolo nej musí krútiť celý film. Takže si človek celkom nevie predstaviť niečo v tomto jednom smere podobné, ale pritom stále dostatočne odlišné, aby sa mu nezdalo zbytočné to pozerať. Nový film má originálny ešte aj názov. The Silence.

3. 9. 2019

Evil Dead (2013)

Andrej Gomora | 14. 4. 2013
0
7/10
claustrophobic, exploitation, ghost

Výnimočne dôstojný remake

Evil Dead patril medzi najvýraznejšie hororové diela osemdesiatych rokov. Tak svojou kvalitou, ako aj špecifickosťou. Nakrútený s nízkym rozpočtom, dokonale uletený a nadsadený s výbornou atmosférou a množstvom nezabudnuteľných scén je jedným z najkultovejších diel žánra. Keďže každý starší horor bez remaku začína pôsobiť zavrhnute ako stará panna, dočkal sa aj Evil Dead toho svojho. Obavy či sa dá ešte raz poskladať dokopy taká osobitá zmes z neopakovateľnej doby pomáhali zaháňať samotní tvorcovia pôvodného diela. Autor Sami Raimi, ako aj hlavná hviezda Bruce Campbell sa zúčastnili na produkcii, takže bol dôvod veriť, že film bude mať svoju úroveň.

„Čo iné sa dá čakať, ako že jeden z nich knihu rozbalí, a slová ktoré nikdy nikto nemal vysloviť, prečíta nahlas."

Po krátkom intre prichádza v mierne odmenenej podobe to, na čo sme čakali. Skupina mladých ľudí dorazí do chalupy uprostred lesa, ďaleko od civilizácie. Tentokrát sem neprišli len sa zabaviť. Mia chce vyriešiť problémy s drogami a priatelia a brat David jej majú pomôcť prekonať abstinenčné záchvaty. Jedným z prejavov nedostatku narkotík je silné zostrenie zmyslov, a tie skupinu privedú k zápachu z pivnice. Tam nájdu obesené mačky, a tiež dobre zabalenú knihu. Čo iné sa dá čakať, ako že jeden z nich knihu rozbalí, a slová ktoré nikdy nikto nemal vysloviť, prečíta nahlas. V tej chvíli niečo v lese ožije. Nič z toho, že Mia stretne ducha ktorý sa lesom túla, nikto jej aj tak neverí. Ani keď tvrdí že sa jej niečo zmocnilo, a čudným správaním prekoná všetky očakávania. Aby jej uverili, musí svoje vyhrážky smrťou začať realizovať.

„V obmenenej podobe sa dočkáme viacerých klasických scén a vo väčšine prípadov úspešne spoja inováciu s nepokazením nápadu."

Úvod diváka naozaj nastraší, a to tým, ako zle je spravený. Šťastie že je taký krátky, a dostaneme sa k tomu podstatnému. Zbiehajúce sa postavy sú na úrovni ekvivalentu toho, čo sme videli v pôvodnom filme. Žiadne komplikované charaktery, len typický hororový mix. Oživenie o drogový aspekt dobre zapadne, nijako zápletku nenarúša. Ako to bolo v pôvodnom Evil Dead, aj tu majú v sebe postavy a aj ich správanie dávku naivity, miestami priam hlúposti. Koho iného už ale vložiť do príbehu o diabolskom lese? Vyvolanie zla je rovnako komické ako v pôvodnom filme, rovnako aj veľa z jeho prejavov. Filmu sa darí modernizovať značnú časť scenára spôsobom, aby použitím súčasných hororových prostriedkov vyzneli tak ako v pôvodnom filme. V obmenenej podobe sa dočkáme viacerých klasických scén a vo väčšine prípadov úspešne spoja inováciu s nepokazením nápadu. Novinkám sa tiež darí dobre zapadnúť do ducha diela, keď kombinujú originalitu a nadsadenosť s extrémnou brutalitou. Taká je napríklad scéna keď sa zabijačka ocitne bez oboch rúk.

„Sestersko- bratský vzťah nedokáže poľaviť zo serióznosti a párkrát vyskočí ako rušivý prvok."

Hlavne vďaka miestami dosť silnému gore má film dobrý spád. Čo sa týka deja, pochopiteľne nejde o nijakú prepracovanú drámu. Odviazaný príbeh ale dobre odsýpa, a aj keď párkrát mierne zakopne, podarí sa mu udržať si akú takú konzistentnosť. Atmosféra zmiešaného strachu, odpornosti a pritiahnutosti za vlasy funguje vo veľkej časti diela, jediné čo ju miestami naruší je presladenosť rodinných vzťahov. Sestersko- bratský vzťah nedokáže poľaviť zo serióznosti a párkrát vyskočí ako rušivý prvok. Celá realizácia je inak na dobrej úrovni, na čele s výbornou hudbou. Aj keď sa kamera často dopúšťa klišé ktoré naviac nie úplne zapadnú, mnoho záberov a kompozícií je naopak nádherných, hlavne vo finále s krvavým dážďom.

Ako celok je teda Evil Dead dobrý remake. Využil to čo sa zo starého filmu ešte dalo využiť, a zvyšok s citom prepracoval pre dnešnú dobu. Podarilo sa mu priblížiť zážitku z pôvodného filmu oveľa viac, ako sa zdalo možné. V podstate je škoda, že nakoniec je to "iba" zvládnutý remake, ktorý nemá šancu vystúpiť z tieňa prakticky dokonalej predlohy. Pred otázkou zbytočnosti ho asi najviac zachraňuje možnosť zhliadnutia v kine. A pocit pri odchode, aké príjemné by bolo rovnako vidieť aj druhý diel.