Ratu Ilmu Hitam

Duchárske gorno

Dejových zvratov bude viac, tých na spôsob, že veci sú vlastne celkom inak než ste si mali dovtedy myslieť. Napred prichádzajú odrastenci detského domova pozrieť svojho umierajúceho vychovávateľa. Bol im ako otec, bez neho by ich životy vyzerali celkom inak. V rámci možností mal byť život v domove idylka, postarali sa o nich, mali ich radi, chránili ich. Čo zlé sa stalo, boli len nehody, prípadne podivné jednorazové skraty. Vlastne nie. Niekto tu bol zlý, dialo sa niečo nekalé, napred trochu, potom dosť zásadne, skoncentrovalo sa tu obrovské zlo. Záver je ten, že deťom bude vlastne lepšie mŕtvym ako na tomto svete. A nie je to vinou kráľovnej čiernej mágie, Ratu Ilmu Hitam.

5. 8. 2020

13. 9. 2016

Isolation

Votrelec medzi kravami

Z kráv ide strach. To vám potvrdí zrejme každý nefarmár, ktorý sa niekedy ocitol v ich blízkosti. To však samo osebe nestačí na to, aby z filmu s kravami vznikol horor. Kravy totiž nie sú žraloky, nemajú povesť predátora. Aby sme sa ich mohli vo filme skutočne báť, musíme ich najprv zmutovať. Nakoniec, trochu toho mutagénnu neuškodilo kedysi ani legendárnym piraniam, a to už sú skutočne dravé živočíchy.

30. 12. 2010

Awoken

Ďalšia nástraha zlého spánku

Na neschopnosť zaspať sa skutočne dá zomrieť, a keď tento stav nastane, býva toto vyústenie nevyhnutné. V skutočnosti ale smrť prichádza v priemere po zhruba roku a pol, počas tohto obdobia si človek prechádza rôznymi stavmi. Zmení sa mu osobnosť, má halucinácie, býva paranoidný, zvykne sa nachádzať v rovnakom stave ako bežný človek krátko pred zaspatím, akurát v jeho prípade ten stav nepredchádza spánku. Lieky nepomáhajú, dokonca sa zdá, že stav zhoršujú. Znie to veru hrozne, o tomto stave ale film nie je. V jeho prípade trvá priebeh choroby len 30 dní a hrôzy, ktoré prináša, sú celkom iné. Tiež ale ide o to, že človek je Awoken.

23. 7. 2020

Jaga. Košmar ťomnogo lesa

Andrej Gomora | 16. 7. 2020
0
7/10
ghost, mystery, psycho

Keď chcete dieťa skutočne vystrašiť

Film je od začiatku viditeľne ruský, a pokiaľ nemáte voči ruským filmom vyslovenú averziu, javí sa to ako veľká výhoda. Iná je celková estetika, postavy, ich správanie, aj zasadenie diela. Najdôležitejšie ale je, nakoľko iný je samotný príbeh a jeho spracovanie. Vo svojej podstate je zápletka podobná ako z akéhokoľvek mysteriózneho hororu, vyzerá ale celkom inak. Je to ruská rozprávka, ktorá sa v ničom nesnaží podobať svojim západným náprotivkom, ide vlastnou cestou, ešte aj názov má ruský. Jaga. Košmar ťomnogo lesa.

Rozprávka má vo svojej príbehovej časti prvky, ktoré by nám inokedy mohli pripadať ako psychedelické. Tu je to skôr poetickosť, či zjednodušenosť, keď sa nehráme na žiadne realistické a komplexné rozprávanie. Film ide vlastnou cestou a my by sme nemali mať dôvod ju neprijať. Postavy tak nemusia byť celkom uveriteľné a nemusia nám pripadať ako z tohto sveta. Sú to rozprávkové postavy, niekedy zjednodušené, inokedy prehnané. Hlavné je, že sú plne funkčné a presvedčivé, a vo filme vedia veľmi dobre zohrať svoju úlohu. Ponoria nás do sveta čudného ruského sídliska s rozmanitými ľuďmi, predstavia nám rodinu so zložitými vzťahmi a chlapčeka, ktorý sa ocitol uprostred toľkej hrôzy.

„Podstatná bude atmosféra, a tej prežívanie zo strany detí ako aj ich pozícia obetí len pomáha.“

Detskí hrdinovia a rozprávkovosť tentokrát nie sú pre horor vôbec dôvod nejako ich šetriť. Možno tak čo sa týka násilia a krvavosti, o tie tu ale rozhodne nepôjde. Podstatná bude atmosféra, a tej prežívanie zo strany detí ako aj ich pozícia obetí len pomáha. Od väčšiny dospelých sú vo svojom trápení a so svojimi problémami izolovaní, musia si pomôcť takmer výlučne sami, cítime ich odrezanie od tých, ktorým by mali inak najviac veriť. Opäť ide o prvok nie neznámy zo západných hororov, tu má ale spracovanie vo svojom centre deti výrazne viac, ako sme zvyknutí. Samozrejme sa to stáva vo filmoch iných žánrov, tie ale zriedka idú tak ďaleko čo do strašidelnosti a skutočnej hororovosti.

„Cítime prítomnosť hrozby, jej intenzitu a bezprostrednosť, aj nakoľko sú deti odkázané samé na seba.“

Najviac povedomé nám môžu byť scény s duchmi, budú aj klasické vyskakovačky aj čudné postavy. Tie fungujú primitívne ako vždy, tu ale slúžia predovšetkým na podporu budovania atmosféry. Niektoré budú mierne absurdné, či rozprávkové, hlavne v prípade ducha v ľudskom tele pôsobia trochu inak, až infantilne. Dôležité je, že atmosféra je výborná. Cítime strach o deti aj to, ako ho deti prežívajú. Cítime prítomnosť hrozby, jej intenzitu a bezprostrednosť, aj nakoľko sú deti odkázané samé na seba. Nečakáme intenzívne násilie, prečo by ale zmiznutie zo sveta a spomienok všetkých nemohla byť hrozba celkom dostatočná pre horor. Vidíme, čo sa deje, vidíme, že je to hrozivé, a vidíme, že nikto pred tým nie je chránený. Ako základ to určite stačí a jednotlivé strašidelné scény tento základ výborne rozvíjajú.

„Hľadať všade logiku je niečo, na čo nás film nabáda zabudnúť, on má vlastné pravidlá.“

Nemusíme rozumieť všetkému, čo sa deje, vlastne to ani nemusí celkom dávať zmysel. Sme predsa v rozprávke. Hľadať všade logiku je niečo, na čo nás film nabáda zabudnúť, on má vlastné pravidlá. Škoda, že niektoré scény sú až príliš nezrozumiteľné, keď nevieme, čo sa môže stať, ťažšie sa nám bojí. A prisilný pocit nepredvídateľnosti by v nás mohol zabiť strach aj tam, kde by sme ho inak mali. To sa našťastie celkom nestane, miestami síce máme pocit, že všetko aj tak smeruje ku šťastnému koncu, báť sa nám to ale celkom nebráni. Atmosféra funguje výborne až do konca, pomáha jej celkovo dobrý vizuál diela s mnohými peknými scénami. Tak chladne a mrazivo peknými. Rusky peknými.

Jaga. Košmar ťomnogo lesa je rozprávka, do ktorej sa nevnášajú žiadne cudzorodé prvky, akurát sa kam až to ide zintenzívňuje to hororové, čo v nej je. A je toho dosť. Ide o iný horor, bez krvi, strachu a hrôzy je v ňom ale dosť a ich intenzitu jej mnoho diel môže len závidieť. Navyše je bezchybne nakrútená, vizuálne pekná, s príjemne odlišnou estetikou a celkovým pocitom, že pozeráte niečo celkom iné. Pritom príjemné. A bojíte sa pri tom.