The Tortured

Umučení nudou
Zápletkou The Tortured pripomína začiatok Ctihodného občana, v ktorom vrah chladnokrvne odpravil ženu aj dcéru hlavného hrdinu (Gerard Butler) a ten sa pomstil tak, že uniesol vraha a utýral ho na smrť. Manželský pár Elise a Craig sú na tom podobne. 27. 10. 2010

Girl on the Third Floor

Sexi nájomníčka v cene domu

Nezačíname so žiadnou idylkou, nie takou skutočnou. Je tu jej zdanie, muž chce vlastnými rukami zrekonštruovať dom pre tehotnú manželku. Postava bude mať muchy, hneď sa ale snaží mať určitú hĺbku. Na pohľad je nesympatická, aspoň v nejakej miere úmyselne. Zistíme, že jeho svedomie nie je ani trochu čisté, ako vo vzťahu k svetu tak k vlastnej tehotnej manželke. Snaží sa presvedčiť ju, svet a hlavne samého seba, že nie je stratený prípad, dokáže sa pozbierať, byť platným členom spoločnosti a dobrým manželom. Kiežby za tým účelom neskončil zrovna v bývalom bordeli, ktorého minulosť nie je tiež celkom ako ľalia, a podobné miesta sa jej odkazu zbaviť nezvyknú. Už naveky v ňom zostala niekdajšia legenda- Girl on the Third Floor.

13. 2. 2020

Color Out of Space

Skutočne z iného sveta

Rodinka balansuje niekde na hrane komickosti, každý má ale predsa vlastný spôsob života. Pubertálna dcéra inklinuje k čarodejníctvu, prečo nie. Matka má uprostred divočiny na povale starého domu kanceláriu, odkiaľ riadi finančné operácie. Otec má miláčikov lamy alpaka, tie pokladá za zvieratá budúcnosti, hýčka si ich, aby naplno rozvil ich potenciál. K tomu tu máme hipisácky ladeného suseda, ďalšieho utečenca z civilizácie. Už len vymyslieť, čo skutočne uletené, absurdné a nepochopiteľné a zároveň hororové by sa im mohlo začať diať. Na to je expert H. P. Lovecraft, film je podľa jeho poviedky Color Out of Space.

4. 2. 2020

Game Over

Na niektoré výhody počítačových hier lepšie si nezvykať

Takzvané pamiatkové tetovanie skutočne existuje. Popol z kremácie vášho blízkeho zmiešajú s atramentom a ten sa naveky stane vašou súčasťou. Môžeme si o tejto novinke myslieť čokoľvek, objektívne hygienické nedostatky v nej nikto nenašiel. Popol vzniká pri vysokej teplote a pokiaľ sa nestihne znečistiť cestou do tetovacieho štúdia, podľa toho čo zatiaľ vieme by nemal mať ako ohroziť zdravie nositeľa tetovania. Samozrejme, veľa toho ešte nevieme. Mnohým silám nerozumieme, hlavne tým vyskytujúcim sa v hororoch. Napríklad prečo by tetovanie malo pravidelne intenzívne bolieť, a nedovoliť nikomu naň siahnuť. Až neskôr zistíme, že to by bolo Game Over.

28. 1. 2020

Nenávisť (2020)

Nenávistí nikdy nie je dosť?

Američania už jeden remake nakrútili. Preto tentokrát oficiálne nejde o remake, pôvodne to mal byť reboot, nakoniec je z toho sidequel. Presný dej filmu z roku 2004 si už aj tak väčšina ľudí nepamätá, veď ani nebol zásadne dôležitý. Tu ide o myšlienku, princíp, či mytológiu, o koncept toho, ako sa nenávisť zostane niekde držať, šíri sa ďalej a už sa jej nedá zbaviť. Prečo z nápadu dokola nečerpať, nenakrútiť znova to isté, len trochu inak. A nazvať to rovnako, Nenávisť.

8. 1. 2020

The Love Witch

Andrej Gomora | 8. 8. 2017
0
7/10
comedy, mystery

Nič strašidelné, len láska

Elain je bábikovsky krásna. Túži milovať, oddať niekomu celé svoje srdce tak, ako to len žena vie. Najhlbšie ako sa len dá milovala svojho manžela, ten ju opustil. Potom zomrel. Otrávil sa. Elaine sa totiž zoznámila s novými ľuďmi, pomáhajú jej s novými spôsobmi, ako na mužov vplývať. Ako ich prinútiť, aby sa do nej zamilovali. Sú to uctievači okultných vied, ona si vzhľadom na svoje poslanie začne hovoriť The Love Witch.

„Tak sa na jej stopu dostane aj polícia, pri hrobe nájdu fľaštičku s močom, použitým tampónom a bylinkou.“

Otázne je, nakoľko Elaine čary vôbec potrebuje. Aby sa do nej muž zamiloval nie je vôbec problém, horšie je, čo potom. Spočiatku sa jej pozdáva všelikto, niekoho skutočne hodného jej lásky už je ale nájsť ťažšie. Ako aj vo filme zaznie, pravá láska sa nemôže skončiť len tak. Preto muži, ktorých si Elaine opantá, nemôžu jednoducho pokračovať vo svojich životoch. Tak sa na jej stopu dostane aj polícia, pri hrobe nájdu fľaštičku s močom, použitým tampónom a bylinkou. Príťažlivý detektív si vždy myslel, že jeho poslaním je zostať sám a slobodný. Elaine ho vopred ohlásili karty, vidí v ňom konečne toho pravého, skutočného muža. Podarí sa jej jeho odhodlanie prekonať, prípadne mu zabezpečiť celkom iný osud, než s akým počítal?

Svet v ktorom sme sa vo filme ocitli sa dá ťažko zadefinovať. Na jednej strane veľmi viditeľne pripomína horory šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov s náznakmi estetiky gialla, asi najviac ako ho poznáme z filmov Maria Bavu. Tak na nás pôsobí kamera, kostýmy ako aj prostredie, kde sa film odohráva. To je mierne neurčité, mieša prvky s výrazným nádychom retra s celkom modernými zjavmi. Rovnako svojské je aj poňatie čarodejníctva. Tvári sa ako bežná súčasť sveta, také je pre hlavnú hrdinku a jej okultných známych. Na druhej strane vidíme postoj bežných ľudí, tí ako keby nič podobné neuznávali, keď nakoniec uveria v existenciu čarodejníc, chcú ich upáliť. Nakoniec tu máme políciu. Tá síce vyšetruje, v určitej chvíli ale príde pripomenutie politiky, že čarodejnice sa nechávajú na pokoji. Chytať sa slovíčok a hľadať všade konzistenciu sa v tomto prípade určite neoplatí. Film je hravý a jeho cieľom nie je vysoká miera realizmu. Čo je horšie pre hororových fanúšikov, tým cieľom nie je ani strašiť, či nedaj bože byť temný.

„Všetky náznakom hororové prvky by sme si nakoniec mohli odmyslieť a z hľadiska posolstva diela by sa vôbec nič nezmenilo.“

Celá tá vec s čarodejníctvom, pár mŕtvymi nápadníkmi, aj tie čierne rituály s nahými dedkami. Všetko pôsobí len ako prostriedok na zľahka iné preberanie žensko-mužských vzťahov, rozdielov medzi pohlaviami, ich vzťahu k láske. O týchto témach pojednáva obrovské množstvo dialógov, zaznie neúrekom často zaujímavých myšlienok. Tie ale film posúvajú až na úroveň konverzačnej komédie. Všetky náznakom hororové prvky by sme si nakoniec mohli odmyslieť a z hľadiska posolstva diela by sa vôbec nič nezmenilo. Akurát ho osviežujú, robia zľahka iným a záživnejším.

„Celý film nepôsobí ako paródia, ide skôr o rozprávku, ktorá chce uletenou hrou niečo vyjadriť, nad niečím sa zamyslieť.“

Dej je totiž síce nehororový, zato ale hravý, zábavný a v potrebnej miere uletený. Mnoho scén je na hranici paródie a vo svojej jednotlivosti ju často aj prekračujú. Nejde len o scény zvádzania a zamilovanosti. Vtipné sú aj bitky, spolu s inými odkazmi na galantné správanie ako ho poznáme zo starších filmov. Celý film ale nepôsobí ako paródia, ide skôr o rozprávku, ktorá chce uletenou hrou niečo vyjadriť, nad niečím sa zamyslieť. Čo sa aj podarilo, funkčným a miestami dokonca hlbokým spôsobom. Už len zostáva, aby vás daná tematika dokázala aj zaujať, a aby ste sa dokázali stotožniť s myšlienkami, ktoré film vyjadruje.

The Love Witch nie je ani náhodou to, čo by mohol od hororu čakať priemerný fanúšik. Obsahuje pár mŕtvol, čiernu mágiu, trochu krvi a niekoľko náznakom akčných scén. Nasnaží sa ale budovať napätie, vyvolávať strach. Zľahka hororový motív a tých pár hororových prvkov je len súčasť nadnesenej výpovede o témach lásky a postavení žien. V zásade kvalitnej, treba ju len vedieť pochopiť, a mať o ňu záujem.