12. 11. 2018

Raw Meat

Len trochu netradičná detektíva

Klasickým prvkom v ňom je postava inšpektora v podaní Donalda Pleasancea, hororovým fanúšikom nepochybne známeho zo série Halloween. Ten je sucho vtipný, nevrlý, priečny a často vyvoláva dojem, ako keby tu o vyšetrovanie ani až tak nešlo. Pravdou je, že s ním do filmu vniká aj dosť televíznej estetiky, takej tej hlúpej a nelogickej konverzačnej zábavy. Niekedy sa skrátka predvádza, inokedy sú scény napísané tak, aby ich vyvrcholením bolo jeho vtipne nepríjemné správanie. Z televíznej komédie je toho vo vyšetrovaní viac, napríklad chlapík s MI5 a jeho gestikulovanie paličkou a klobúkom. Tieto prvky zjavne nie sú myslené príliš vážne. Zďaleka nie sú vo filme jediné.

15. 4. 2019

23. 2. 2017

26. 4. 2012

18. 10. 2013

The Love Witch

Andrej Gomora | 8. 8. 2017
0
7/10
comedy, mystery

Nič strašidelné, len láska

Elain je bábikovsky krásna. Túži milovať, oddať niekomu celé svoje srdce tak, ako to len žena vie. Najhlbšie ako sa len dá milovala svojho manžela, ten ju opustil. Potom zomrel. Otrávil sa. Elaine sa totiž zoznámila s novými ľuďmi, pomáhajú jej s novými spôsobmi, ako na mužov vplývať. Ako ich prinútiť, aby sa do nej zamilovali. Sú to uctievači okultných vied, ona si vzhľadom na svoje poslanie začne hovoriť The Love Witch.

„Tak sa na jej stopu dostane aj polícia, pri hrobe nájdu fľaštičku s močom, použitým tampónom a bylinkou.“

Otázne je, nakoľko Elaine čary vôbec potrebuje. Aby sa do nej muž zamiloval nie je vôbec problém, horšie je, čo potom. Spočiatku sa jej pozdáva všelikto, niekoho skutočne hodného jej lásky už je ale nájsť ťažšie. Ako aj vo filme zaznie, pravá láska sa nemôže skončiť len tak. Preto muži, ktorých si Elaine opantá, nemôžu jednoducho pokračovať vo svojich životoch. Tak sa na jej stopu dostane aj polícia, pri hrobe nájdu fľaštičku s močom, použitým tampónom a bylinkou. Príťažlivý detektív si vždy myslel, že jeho poslaním je zostať sám a slobodný. Elaine ho vopred ohlásili karty, vidí v ňom konečne toho pravého, skutočného muža. Podarí sa jej jeho odhodlanie prekonať, prípadne mu zabezpečiť celkom iný osud, než s akým počítal?

Svet v ktorom sme sa vo filme ocitli sa dá ťažko zadefinovať. Na jednej strane veľmi viditeľne pripomína horory šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov s náznakmi estetiky gialla, asi najviac ako ho poznáme z filmov Maria Bavu. Tak na nás pôsobí kamera, kostýmy ako aj prostredie, kde sa film odohráva. To je mierne neurčité, mieša prvky s výrazným nádychom retra s celkom modernými zjavmi. Rovnako svojské je aj poňatie čarodejníctva. Tvári sa ako bežná súčasť sveta, také je pre hlavnú hrdinku a jej okultných známych. Na druhej strane vidíme postoj bežných ľudí, tí ako keby nič podobné neuznávali, keď nakoniec uveria v existenciu čarodejníc, chcú ich upáliť. Nakoniec tu máme políciu. Tá síce vyšetruje, v určitej chvíli ale príde pripomenutie politiky, že čarodejnice sa nechávajú na pokoji. Chytať sa slovíčok a hľadať všade konzistenciu sa v tomto prípade určite neoplatí. Film je hravý a jeho cieľom nie je vysoká miera realizmu. Čo je horšie pre hororových fanúšikov, tým cieľom nie je ani strašiť, či nedaj bože byť temný.

„Všetky náznakom hororové prvky by sme si nakoniec mohli odmyslieť a z hľadiska posolstva diela by sa vôbec nič nezmenilo.“

Celá tá vec s čarodejníctvom, pár mŕtvymi nápadníkmi, aj tie čierne rituály s nahými dedkami. Všetko pôsobí len ako prostriedok na zľahka iné preberanie žensko-mužských vzťahov, rozdielov medzi pohlaviami, ich vzťahu k láske. O týchto témach pojednáva obrovské množstvo dialógov, zaznie neúrekom často zaujímavých myšlienok. Tie ale film posúvajú až na úroveň konverzačnej komédie. Všetky náznakom hororové prvky by sme si nakoniec mohli odmyslieť a z hľadiska posolstva diela by sa vôbec nič nezmenilo. Akurát ho osviežujú, robia zľahka iným a záživnejším.

„Celý film nepôsobí ako paródia, ide skôr o rozprávku, ktorá chce uletenou hrou niečo vyjadriť, nad niečím sa zamyslieť.“

Dej je totiž síce nehororový, zato ale hravý, zábavný a v potrebnej miere uletený. Mnoho scén je na hranici paródie a vo svojej jednotlivosti ju často aj prekračujú. Nejde len o scény zvádzania a zamilovanosti. Vtipné sú aj bitky, spolu s inými odkazmi na galantné správanie ako ho poznáme zo starších filmov. Celý film ale nepôsobí ako paródia, ide skôr o rozprávku, ktorá chce uletenou hrou niečo vyjadriť, nad niečím sa zamyslieť. Čo sa aj podarilo, funkčným a miestami dokonca hlbokým spôsobom. Už len zostáva, aby vás daná tematika dokázala aj zaujať, a aby ste sa dokázali stotožniť s myšlienkami, ktoré film vyjadruje.

The Love Witch nie je ani náhodou to, čo by mohol od hororu čakať priemerný fanúšik. Obsahuje pár mŕtvol, čiernu mágiu, trochu krvi a niekoľko náznakom akčných scén. Nasnaží sa ale budovať napätie, vyvolávať strach. Zľahka hororový motív a tých pár hororových prvkov je len súčasť nadnesenej výpovede o témach lásky a postavení žien. V zásade kvalitnej, treba ju len vedieť pochopiť, a mať o ňu záujem.