Muž v temnote

Slepá mačka loví dementnú myš

Trojica mladých ľudí vykráda domy zabezpečené firmou otca jedného z nich. Zväčša sa snažia držať v medziach drobnej lúpeže, neberú peniaze a škodami nechcú presiahnuť hranicu trestného činu. Teraz dostali tip na dom, v ktorom by mala byť ukrytá značná hotovosť. Slepý veterán ju dostal ako odškodnenie od bohatej rodiny za zrazenie jeho dcéry. Nejde o zrovna šľachetnú krádež, ale peniaze potrebujú. S nimi sa budú môcť odsťahovať do slnečnej Kalifornie, preč od násilných a opitých rodičov. Veterán ale nie je žiaden vetchý a bezmocný starec. Ich postup by mal ísť podľa anglického názvu, Don't Breathe, aby ich nerozsekal Muž v temnote.

14. 11. 2016

The Monster

Rodinná dráma a nezáživný pokus o horor

Sledovať matku, ako sa brutálne háda s malou dcérou, by asi nemala byť tá zaujímavejšia časť hororu. V tomto prípade je aspoň do určitej miery presvedčivá. Nie sú si celkom odcudzené, dcéra je na matku stále naviazaná, možno jej inak zatiaľ inštinkt nedovolí, je príliš malá. O to viac sa navzájom nenávidia, kričia na seba nadávky, aké by Lizzy vo svojom veku nemala ani len poznať. Nechce, aby sa mama zúčastnila jej veľkého večera, premiéry školskej hry. Pretože na ňu kašle, nepodporovala ju, nikdy jej nepomáhala. Kopila jej len traumatické zážitky. V ťažkých chvíľach ale predsa držia spolu, cítia medzi sebou puto, proti ktorému sú obe bezbranné. Takou chvíľou je napríklad, keď ich v lese napadne The Monster.

6. 4. 2017

23. 2. 2017

I Spit on Your Grave 2

Znásilneniu už chýba len interaktivita
Nečakajme že žáner rape&revenge sa bude snažiť o niečo iné ako šokovať. O nič iné mu nejde, a každý nový film sa viac ako o inováciu snaží o pritvrdenie. Taký bol pôvodný I Spit on Your Grave z roku 1978 a rovnako aj jeho remake z roku 2010. Čo čakať ak sa k filmu spraví sequel? Ženu znova znásilnia a ona využije svoju prax v mučení? Alebo je pokračovanie len zopakovaním toho istého len trochu inak, a označenie za sequel má zabrániť obvineniam z vykrádania? V prípade pokračovania I Spit on Your Grave platí druhá možnosť.
1. 10. 2013

Warm Bodies

Andrej Gomora | 18. 2. 2015
0
6/10
comedy, zombie/infection

Nemŕtve je srdce, kým nenájde lásku

Že láska medzi živými a mŕtvymi môže fungovať už sa nám filmári snažili nahovoriť viackrát. Nemyslím obyčajne mŕtvymi, túto tému je asi lepšie neotvárať. Neživí- nemŕtvi boli časti zamilovaných dvojíc napríklad vo filmoch Zombie Honeymoon či My Boyfriend´s Back. Vtedy ale išlo o trvanie lásky, ktorú ani smrť nedokázala vyhnať zo zombíckeho srdca. Teraz dostaneme popretie všetkého, čo sme si mysleli, že o zombíkoch vieme. Oni sa totiž ešte aj po smrti, alebo prechode, alebo nakazení alebo akokoľvek to nazveme, dokážu zamilovať. Dôkaz uvidíme vo film Warm Bodies.

„Privedie si ju domov, prinúti ju zostať tam pár dní počas ktorých je jeho cieľom ju zviesť."

FIlm vlastne rovno začína rúcaním iného mýtu. Že zombíci sú len bezduché chodiace mŕtvoly bez vlastných myšlienok. Tými sa stávajú až neskôr, keď zo seba strhajú mäso a premenia sa na kostlivcov. Postava menom R si zatiaľ svoje okolie uvedomuje, vo vnútornom monológu nám ho aj predstaví. Ako sám priznáva, jeho konverzácie pozostávajú len z neartikulovaných zvukov. A ľudí jesť musí, ten hlad je v ňom silnejší ako čokoľvek iné. Teda, až do dňa, keď stretne Julie. S mozgom jej manžela prehltne aj spomienku na ňu, no ich oči sa stihli stretnúť už predtým. Zachráni ju pred ostatnými zombíkmi, tvária sa, ako keby bola jedna z nich. Privedie si ju domov, prinúti ju zostať tam pár dní počas ktorých je jeho cieľom ju zviesť. Nielen, že sa mu Julie páči, má na neho zjavne dobrý vplyv. Dokáže vysloviť čím ďalej, tým viac slov. A ako sa zdá, ich láska postupne zohrieva čoraz viac sŕdc. Už Julie nemusí chrániť pred ostatnými zombíkmi, naopak, aj v nich ako keby sa začali ozývať ľudské city.

Veru tak, máme tu zombícku variáciu klasického milostného príbehu, a nebude chýbať ani narážka na jednu pamätnú scénu. Film je teda v prvom rade komédia a rozvíja viacero odviazaných nápadov či motívov z vážnych hororov ako aj z paródií. Že chodiace mŕtvoly samé od seba nie sú strašidelné už vieme, na tomto predpoklade už pohoreli mnohí. Tu je hororová zložka čiastočne potlačená úmyselne, keďže zombíkov sa snažíme vnímať čo najviac ľudsky. Zároveň tu máme vytvorenie nového stupňa zombíckosti- kostlivci sú nie len tí skutočne beznádejní, zároveň pôsobia výrazne nebezpečnejšie. V niektorých častiach pôsobí dielo nekonzistente, keď sa R napred sťažuje, ako pomaly sa hýbu, no potom majú v súbojoch s ľuďmi zjavne navrch. Tu ale asi nebude hlavný cieľ v myšlienkovej hĺbke, aspoň nie myšlienok o fungovaní nemŕvtych stvorení.

„Film nenudí, je vtipný ako morbídne tak aj normálne a viditeľne niekam napreduje."

Vec sa v každom prípade má tak, že scén, ktoré by sme mohli nazvať hororovými, sa dočkáme minimum. Ak tam vôbec také sú. Párkrát sa zľakneme, párkrát sa na pár minút vybuduje určité napätie. No ťažko ho nazvať hororovým, keďže pozeráme milostný príbeh a jedinou ohrozenou je nastávajúca. Film nenudí, je vtipný ako morbídne tak aj normálne a viditeľne niekam napreduje. Je to jedna z lások, o akých od začiatku pochybujete, kam sa môžu dostať. Julie nezostáva medzi zombíkmi rada, čuduj sa svete. Ak je niečo skutočne rozpracované a diváka by to malo zaujímať, je to práve vývoj vzťahu ich dvoch. Cez ten vlastne vnímame aj spoločenské dianie, veľké premeny, ktoré zombíkov zasiahnu aj vypuknutý konflikt. Vzťahu pritom chýba asi len jedno jediné. Náznak uveriteľnosti, ako sa na správnu absurditu patrí.

„Aj keď filmu ide hlavne o humor, romantika nie je v žiadnom prípade jeho obeťou, práve naopak, výborne sa vzájomne doplňujú."

Aj keď miera digitálnych efektov miestami udrie do očí a pripomenie nám, že pozeráme skôr niečo ako paródiu, film je v zásade vizuálne pekný. Záležať si tvorcovia dali aj na hudobnej stránke, nech je správne romantická. John Malkovich v postave prísneho otca tiež poteší, aj keď asi so žiadnym hercom vo filme to nie je výrazne zlé, obzvlášť ak by sme súdili podľa hororových noriem. Film sa skrátka snaží byť po všetkých stránkach ľúbivý. Aj keď mu ide hlavne o humor, romantika nie je v žiadnom prípade jeho obeťou, práve naopak, výborne sa vzájomne doplňujú. Vlastne si z vás robia srandu, no je tu aj odkaz na hranici gýča, ktorý sa ale film nesnaží nijako zosmiešniť. Len mierne nadsadiť, aby sme sa mu zaň nesmiali.

Warm Bodies nie je horor. Je ním asi ako Prežijú len milenci z jediného dôvodu, že v ňom vystupujú zombíci. Tak, ako tam vystupovali upíri. Inak ide o príjemný filmový zážitok pozostávajúci z odviazaného humoru a veľkej dávky romantiky. Aj malej trochy napätia, no nie zrovna hororového.