12. 11. 2018

Amulet

Pre zvláštny zážitok

Štruktúra je od začiatku mätúca, striedajú sa nám tu dve dejové línie. Odlíšiť sa našťastie dajú, v jednej je hlavný hrdina zarastený. Aj tak im nie je celkom ľahké rozumieť, hlavne tá zasadená skôr v čase toho veľa nevysvetľuje. Ani nevieme, z akej krajiny to hlavný hrdina do Anglicka prišiel. Len že tam bola vojna a nech sa aj snažil, nevyhol sa činom, na ktoré nie je hrdý. Teraz je predovšetkým tulák, nikto, človek bez vlastného života a budúcnosti. Prežíva, čaká čo s ním bude a už sa ani nesnaží nájsť niečo na spôsob šťastia. To ani nenájde, len sa jeho osud zásadne zmení, ako zistí, už dávno mu to mohol nájsť predmet, ktorý našiel, akýsi Amulet.

13. 4. 2021

Creep

Ak potrebujete zahnať pocit, akí ste osamelí, trápni a divní
Pokiaľ túžite, aby sa k vám ľudia správali inak, boli k vám napríklad ohľaduplnejší, nie je jediným riešením byť dôchodcom. Pomôže napríklad ak budete chorí, prípadne aspoň chorobu predstierať. Najlepšie rovno smrteľne chorý, na rakovinu. S nádorom na mozgu, kvôli ktorému vám zostávajú asi tri mesiace života. A vaše prvé dieťa sa má narodiť až o pol roka, nikdy ho neuvidíte. Uznajte, kto už by vám v takejto situácii mal srdce čokoľvek odmietnuť? Pokojne mu môžete pripadať aj trochu čudný, ako taký Creep.
26. 10. 2015

Evil Dead (2013)

Výnimočne dôstojný remake
Po krátkom intre prichádza v mierne odmenenej podobe to, na čo sme čakali. Skupina mladých ľudí dorazí do chalupy uprostred lesa, ďaleko od civilizácie. Tentokrát sem neprišli len sa zabaviť. Mia chce vyriešiť problémy s drogami a priatelia a brat David jej majú pomôcť prekonať abstinenčné záchvaty. Jedným z prejavov nedostatku narkotík je silné zostrenie zmyslov, a tie skupinu privedú k zápachu z pivnice. Tam nájdu obesené mačky, a tiež dobre zabalenú knihu. Čo iné sa dá čakať, ako že jeden z nich knihu rozbalí, a slová ktoré nikdy nikto nemal vysloviť, prečíta nahlas. V tej chvíli niečo v lese ožije. Nič z toho, že Mia stretne ducha ktorý sa lesom túla, nikto jej aj tak neverí. Ani keď tvrdí že sa jej niečo zmocnilo, a čudným správaním prekoná všetky očakávania. Aby jej uverili, musí svoje vyhrážky smrťou začať realizovať.
14. 4. 2013

Ruin Me

Netrčte v meste, poďte sa hrať do prírody

Pri filmoch o zábave iných už prestáva dávať zmysel hľadať inšpirácie, či kohokoľvek obviňovať z vykrádania. Skôr začínajú pôsobiť ako samostatný žáner, ktorému už chýba len jedno. Nájsť spôsob, ako chcú diváka strašiť, a možno aj jediný film, ktorý by ukázal, že týmto smerom má zmysel to ďalej skúšať. Doteraz nemusel nevyhnutne ísť vo všetkých prípadoch o úplný odpad, nikde ale nebola zápletka so strašenými postavami plne funkčná a nejavila sa ako výrazná pridaná hodnota. Prečo by ale niektorý zo série pokusov nemohol byť aj úspešný? Tento sa volá Ruin Me.

5. 3. 2019

Dead Mine

Andrej Gomora | 11. 10. 2013
0
5/10
claustrophobic, survival, zombie/infection

Klasika na indonézsky spôsob

Exotické prostredie, mutanti a skupinka ľudí, ktorá pre hon za pokladom zostala uväznená v tajomnej sieti jaskýň. K nim známe legendy o japonských vojakoch, ku ktorým sa nedostali správy o konci druhej svetovej vojny a stále držia pevnosti na svojich ostrovoch, a máme výborný námet pre klasický survival. Volá sa Dead Mine a pochádza až z ďalekej Indonézie.

„S jedným skuvíňajúcim zraneným musia zostúpiť hlbšie a dúfať, že nájdu druhý východ."

Pravidiel žánra sa pevne drží od začiatku, kde nám predstaví postavy. Samozrejme musí každá mimochodom vyrozprávať čo to zo svojho životného príbehu, nech divák nemá ťažkosti zaradiť si ich do jednoduchých škatuliek. Nemôže chýbať chamtivý Američan s tajnosťami pred svojimi spoločníkmi a krásnou no hysterickou partnerkou, nejakí tí tvrdí chlapi so zásadami a predsavzatiami, a dobrá duša prítomná z ľudomilných dôvodov. Do jaskyne ich zaženú neznámi ozbrojenci, preto nestihnú absolvovať potrebné prípravy. A ako inak, vchod sa za nimi uzavrie vďaka výbuchu granátu. S jedným skuvíňajúcim zraneným musia zostúpiť hlbšie a dúfať, že nájdu druhý východ.

„Vo chvíli keď sa zdá, že dielo skoro narazilo na svoj vrchol a už nás nikam neposunie, vytiahne svojho žolíka."

S výnimkou prestrelky sa spočiatku nič akčné nedeje. Keďže to neakčné filmu veľmi nejde, nedá sa prvá časť nazvať zrovna záživnou. Nefunguje ani atmosféra uzavretého priestoru bez možnosti úniku, postavy len putujú a čakajú kam sa dostanú. Divák zatiaľ netuší čoho by sa mal báť a nemá vlastne dôvod na strach. Prvé náznaky že v podzemí nie je všetko v úplnom poriadku sú slabé, otrávenému divákovi nevládzu zobrať pokoj. Až vo chvíli keď prvýkrát naplno vidíme potvory čo idú postavy kántriť, zachveje nami mierne vzrušenie. Od tej chvíle je už film vystavaný viac menej dobre. Graduje napätie, potvôr pribúda a živých ubúda. Vo chvíli keď sa zdá, že dielo skoro narazilo na svoj vrchol a už nás nikam neposunie, vytiahne svojho žolíka. Mutanti získajú pozoruhodný upgrade a posunú sa na výrazne vyššiu úroveň. Nie len svojou silou, čo je informácia relevantná skôr pre postavy ako diváka. Nadobudnú štýl pri akom by nejeden hororový zloduch zelenel od závisti.

Účelom skupinky býva vždy aby sa mohla postupne stenčovať až zostane jeden, maximálne dvaja najsúcejší jedinci. Prítomnosť pár štatistov na ktorých sa príšery akurát predvedú je síce bežná, lenže nie je dobré, keď sú štatistami všetci. Tých pár čŕt zadelených každej postave nestačí aby diváka ich smrť mrzela.
Pôsobia len priamo momenty bezprostredne vedúce k smrti jednotlivých postáv. Keďže príšery sú dobré, ku koncu priam vynikajúce, a slušné je aj prostredie kde k vraždám dochádza, tieto chvíle držia film ako horor nad vodou. Horšie je na tom gore, spočiatku vyslovene neprítomný. Neskôr príde aj mierna brutalita, lenže autori sa nikdy výrazne neodviažu.

„Pri niektorých postavách sa zdá ako keby sa autori cítili priam povinní nechať ich spraviť určité hlúposti či nelogickosti."

Z hľadiska vyhotovenia vyčnieva vizuál, ďaleko prevyšujúci väčšinu ostatných zložiek. Réžia je neohrabaná, keď sa jej z prostredia nedarí získať zďaleka všetko, čo tajomná jaskyňa ponúka. Herecké výkony sú miestami na štandardnej úrovni gýčovitých hororov, ale miestami idú ešte o niečo nižšie. Je jasné že takto napísané postavy sa dobre zahrať nedajú, tak zlé to ale hádam byť nemuselo. Pri niektorých postavách sa zdá ako keby sa autori cítili priam povinní nechať ich spraviť určité hlúposti či nelogickosti. Napríklad ako keď sa jedna z postáv pokúsi o oživenie pomocou nájdenej látky, s plne predvídateľnými dôsledkami. Zdá sa ako šťastie že dej je taký jednoduchý a tak málo sa na ňom dalo pokaziť. Nevyniká tak ani jedným smerom a spĺňa to, čo by film od neho potreboval.

Dead Mine je vlastne ikstýkrát nakrútené to isté, akurát v inom prostredí a s inými príšerami. Obsahuje veľa klišé, dier aj hlúpostí. Aj tak sa dá vychutnať ako nenáročný oddychový horor. Síce nenadchne a rýchlo na seba nechá zabudnúť, ale rovnako ani neurazí, maximálne tak v niektorých chvíľach rozosmeje.