12. 7. 2018

20. 9. 2010

17. 8. 2010

11. 2. 2015

Into the Grizzly Maze

Medvedia paródia na Čeľuste
Ak by ste si vzali skutočné hororové klasiky známe nielen priaznivcom žánra. V koľkých z nich je v úlohe zla obyčajné zviera? Napadnú vám Čeľuste a možno Vtáci. To je všetko. Ak by ste začali hĺbať, prídete možno na Cuja či Arachnofóbiu, tie už ale majú ďaleko od klasík ako aj širšej hororovej špičky. So zvieratami to skrátka akosi nejde. Vyvraždili sme ich, zahnali do hĺbok lesov a priemerný človek vída tie čo i len trochu hrozivé v lepšom prípade za mrežami, zdegenerované v ZOO. O vražedných levoch a hrochoch počúvame len príbehy z ďalekej Afriky, strach zo žralokov sa vníma ako spoločenské faux pas. Výnimkou by mohli zostať len úmyselne uchovávané divočiny v Amerike, tam sa nedávno odohrával celkom podarený Backcountry. Medvede teraz uvidíme v ďalšom horore s názvom Into the Grizzly Maze.
6. 11. 2015

Dead Mine

Andrej Gomora | 11. 10. 2013
0
5/10
claustrophobic, survival, zombie/infection

Klasika na indonézsky spôsob

Exotické prostredie, mutanti a skupinka ľudí, ktorá pre hon za pokladom zostala uväznená v tajomnej sieti jaskýň. K nim známe legendy o japonských vojakoch, ku ktorým sa nedostali správy o konci druhej svetovej vojny a stále držia pevnosti na svojich ostrovoch, a máme výborný námet pre klasický survival. Volá sa Dead Mine a pochádza až z ďalekej Indonézie.

„S jedným skuvíňajúcim zraneným musia zostúpiť hlbšie a dúfať, že nájdu druhý východ."

Pravidiel žánra sa pevne drží od začiatku, kde nám predstaví postavy. Samozrejme musí každá mimochodom vyrozprávať čo to zo svojho životného príbehu, nech divák nemá ťažkosti zaradiť si ich do jednoduchých škatuliek. Nemôže chýbať chamtivý Američan s tajnosťami pred svojimi spoločníkmi a krásnou no hysterickou partnerkou, nejakí tí tvrdí chlapi so zásadami a predsavzatiami, a dobrá duša prítomná z ľudomilných dôvodov. Do jaskyne ich zaženú neznámi ozbrojenci, preto nestihnú absolvovať potrebné prípravy. A ako inak, vchod sa za nimi uzavrie vďaka výbuchu granátu. S jedným skuvíňajúcim zraneným musia zostúpiť hlbšie a dúfať, že nájdu druhý východ.

„Vo chvíli keď sa zdá, že dielo skoro narazilo na svoj vrchol a už nás nikam neposunie, vytiahne svojho žolíka."

S výnimkou prestrelky sa spočiatku nič akčné nedeje. Keďže to neakčné filmu veľmi nejde, nedá sa prvá časť nazvať zrovna záživnou. Nefunguje ani atmosféra uzavretého priestoru bez možnosti úniku, postavy len putujú a čakajú kam sa dostanú. Divák zatiaľ netuší čoho by sa mal báť a nemá vlastne dôvod na strach. Prvé náznaky že v podzemí nie je všetko v úplnom poriadku sú slabé, otrávenému divákovi nevládzu zobrať pokoj. Až vo chvíli keď prvýkrát naplno vidíme potvory čo idú postavy kántriť, zachveje nami mierne vzrušenie. Od tej chvíle je už film vystavaný viac menej dobre. Graduje napätie, potvôr pribúda a živých ubúda. Vo chvíli keď sa zdá, že dielo skoro narazilo na svoj vrchol a už nás nikam neposunie, vytiahne svojho žolíka. Mutanti získajú pozoruhodný upgrade a posunú sa na výrazne vyššiu úroveň. Nie len svojou silou, čo je informácia relevantná skôr pre postavy ako diváka. Nadobudnú štýl pri akom by nejeden hororový zloduch zelenel od závisti.

Účelom skupinky býva vždy aby sa mohla postupne stenčovať až zostane jeden, maximálne dvaja najsúcejší jedinci. Prítomnosť pár štatistov na ktorých sa príšery akurát predvedú je síce bežná, lenže nie je dobré, keď sú štatistami všetci. Tých pár čŕt zadelených každej postave nestačí aby diváka ich smrť mrzela.
Pôsobia len priamo momenty bezprostredne vedúce k smrti jednotlivých postáv. Keďže príšery sú dobré, ku koncu priam vynikajúce, a slušné je aj prostredie kde k vraždám dochádza, tieto chvíle držia film ako horor nad vodou. Horšie je na tom gore, spočiatku vyslovene neprítomný. Neskôr príde aj mierna brutalita, lenže autori sa nikdy výrazne neodviažu.

„Pri niektorých postavách sa zdá ako keby sa autori cítili priam povinní nechať ich spraviť určité hlúposti či nelogickosti."

Z hľadiska vyhotovenia vyčnieva vizuál, ďaleko prevyšujúci väčšinu ostatných zložiek. Réžia je neohrabaná, keď sa jej z prostredia nedarí získať zďaleka všetko, čo tajomná jaskyňa ponúka. Herecké výkony sú miestami na štandardnej úrovni gýčovitých hororov, ale miestami idú ešte o niečo nižšie. Je jasné že takto napísané postavy sa dobre zahrať nedajú, tak zlé to ale hádam byť nemuselo. Pri niektorých postavách sa zdá ako keby sa autori cítili priam povinní nechať ich spraviť určité hlúposti či nelogickosti. Napríklad ako keď sa jedna z postáv pokúsi o oživenie pomocou nájdenej látky, s plne predvídateľnými dôsledkami. Zdá sa ako šťastie že dej je taký jednoduchý a tak málo sa na ňom dalo pokaziť. Nevyniká tak ani jedným smerom a spĺňa to, čo by film od neho potreboval.

Dead Mine je vlastne ikstýkrát nakrútené to isté, akurát v inom prostredí a s inými príšerami. Obsahuje veľa klišé, dier aj hlúpostí. Aj tak sa dá vychutnať ako nenáročný oddychový horor. Síce nenadchne a rýchlo na seba nechá zabudnúť, ale rovnako ani neurazí, maximálne tak v niektorých chvíľach rozosmeje.