The Tortured

Umučení nudou
Zápletkou The Tortured pripomína začiatok Ctihodného občana, v ktorom vrah chladnokrvne odpravil ženu aj dcéru hlavného hrdinu (Gerard Butler) a ten sa pomstil tak, že uniesol vraha a utýral ho na smrť. Manželský pár Elise a Craig sú na tom podobne. 27. 10. 2010

Girl on the Third Floor

Sexi nájomníčka v cene domu

Nezačíname so žiadnou idylkou, nie takou skutočnou. Je tu jej zdanie, muž chce vlastnými rukami zrekonštruovať dom pre tehotnú manželku. Postava bude mať muchy, hneď sa ale snaží mať určitú hĺbku. Na pohľad je nesympatická, aspoň v nejakej miere úmyselne. Zistíme, že jeho svedomie nie je ani trochu čisté, ako vo vzťahu k svetu tak k vlastnej tehotnej manželke. Snaží sa presvedčiť ju, svet a hlavne samého seba, že nie je stratený prípad, dokáže sa pozbierať, byť platným členom spoločnosti a dobrým manželom. Kiežby za tým účelom neskončil zrovna v bývalom bordeli, ktorého minulosť nie je tiež celkom ako ľalia, a podobné miesta sa jej odkazu zbaviť nezvyknú. Už naveky v ňom zostala niekdajšia legenda- Girl on the Third Floor.

13. 2. 2020

Color Out of Space

Skutočne z iného sveta

Rodinka balansuje niekde na hrane komickosti, každý má ale predsa vlastný spôsob života. Pubertálna dcéra inklinuje k čarodejníctvu, prečo nie. Matka má uprostred divočiny na povale starého domu kanceláriu, odkiaľ riadi finančné operácie. Otec má miláčikov lamy alpaka, tie pokladá za zvieratá budúcnosti, hýčka si ich, aby naplno rozvil ich potenciál. K tomu tu máme hipisácky ladeného suseda, ďalšieho utečenca z civilizácie. Už len vymyslieť, čo skutočne uletené, absurdné a nepochopiteľné a zároveň hororové by sa im mohlo začať diať. Na to je expert H. P. Lovecraft, film je podľa jeho poviedky Color Out of Space.

4. 2. 2020

Game Over

Na niektoré výhody počítačových hier lepšie si nezvykať

Takzvané pamiatkové tetovanie skutočne existuje. Popol z kremácie vášho blízkeho zmiešajú s atramentom a ten sa naveky stane vašou súčasťou. Môžeme si o tejto novinke myslieť čokoľvek, objektívne hygienické nedostatky v nej nikto nenašiel. Popol vzniká pri vysokej teplote a pokiaľ sa nestihne znečistiť cestou do tetovacieho štúdia, podľa toho čo zatiaľ vieme by nemal mať ako ohroziť zdravie nositeľa tetovania. Samozrejme, veľa toho ešte nevieme. Mnohým silám nerozumieme, hlavne tým vyskytujúcim sa v hororoch. Napríklad prečo by tetovanie malo pravidelne intenzívne bolieť, a nedovoliť nikomu naň siahnuť. Až neskôr zistíme, že to by bolo Game Over.

28. 1. 2020

Nenávisť (2020)

Nenávistí nikdy nie je dosť?

Američania už jeden remake nakrútili. Preto tentokrát oficiálne nejde o remake, pôvodne to mal byť reboot, nakoniec je z toho sidequel. Presný dej filmu z roku 2004 si už aj tak väčšina ľudí nepamätá, veď ani nebol zásadne dôležitý. Tu ide o myšlienku, princíp, či mytológiu, o koncept toho, ako sa nenávisť zostane niekde držať, šíri sa ďalej a už sa jej nedá zbaviť. Prečo z nápadu dokola nečerpať, nenakrútiť znova to isté, len trochu inak. A nazvať to rovnako, Nenávisť.

8. 1. 2020

Blutgletscher

Andrej Gomora | 16. 10. 2014
2
4/10
bizarre, claustrophobic, eco-terror

Nové prírastky alpskej fauny

Ak máte radi hory a lyžovanie na ľadovci, určite sa tešíte blízkosti a dostupnosti Álp. Veru, užite si ich, kým sa dá. Kto už dnes vie, kedy sa znova môže spustiť železná opona nasledujúca po vpáde ruských vojsk na územie Slovenska. A ešte je tu aj druhé, len málo menej reálne riziko v podobe globálneho otepľovania. Časť ľadovca sa roztopí. Do zvyšku hôr sa aj tak nebude dať chodiť. Život sa s topením zásadne zmení, vzniknú nové organizmy. Napríklad kríženci vážky a kozorožca, stonožky a líšky alebo komára so sokolom. Už teraz ich vedci skúmajú v okolí takzvaného Blutgletscher.

„Druhú beštiu, o poznanie menšiu, už našťastie dokážu zabiť a priniesť do tábora na skúmanie."

Vedci vlastne rotujú, každý sa zastaví len na chvíľu. Už päť rokov sa hore zdržiava len údržbár Janek. Trochu bordelár a alkoholik, ale inak spoľahlivý odborník. Vraj mal románik s istou vedkyňou, Tanjou. Nechce odvtedy odísť, čaká na jej návrat. Zostal mu len ich spoločný pes Tinni, jeho jediný verný priateľ. Práve s ním a jedným z vedcov krvavý ľadovec objaví. Prvú beštiu, žiaľ, vidí sám. Okrem zvyčajných omamných látok má v tej chvíli v sebe ešte aj morfium na bolesť, nikto mu nechce veriť. Druhú beštiu, o poznanie menšiu, už našťastie dokážu zabiť a priniesť do tábora na skúmanie. Jedna z prítomných dokáže hneď identifikovať proces, ktorý u nej nastal. Možno by dokázal vysvetliť existenciu vlkolakov. A potvrdiť, že Anubis mohol byť človek s hlavou šakala. Mohlo by ísť o prevratný objav, len zatiaľ ho treba uchovať v tajnosti. Potrebujú čas na výskum, a hlavne nesmú vzbudiť paniku. Nesmú varovať ani ministerku prichádzajúcu na návštevu. Okrem iných si v sprievode vedie aj Janekovi starú lásku, Tanju. A samozrejme aj ochrankára, ktorý sa má postarať o jej bezpečnosť.

„Čím viac dáva film z toho čo sľuboval, tým viac sa divák začína cítiť sklamaný."

Klaustrofobické prostredie izolovaných vedcov, bizarná hrozba. Prvá asociácia musí byť Carpentrovu Vec, kde táto kombinácia fungovala vynikajúco. Ani teraz nie je rozbeh najhorší. Spočiatku atmosféra ako tak funguje, hlavne kým sa veľa nedeje a hrozba sa len vznáša v okolí. Aj prvé útoky sú ešte znesiteľné, nádych komiky z čudných tvorov sa zatiaľ stráca v napätí. No čím viac dáva film z toho čo sľuboval, tým viac sa divák začína cítiť sklamaný.

„Ťažko hádať, či ide o skrytý vtip, alebo Rakúšania majú svojich politikov naozaj radi- ministerka predstavuje zosobnenú zodpovednosť a odvahu."

Prvý a základný problém filmu je veľmi zle zvládnutý scenár. Pri jednoduchom námete sa mu podarilo pokaziť asi všetko, čo sa dalo. Nebezpečenstvo úplne zbavuje tajomna už niekedy v tretine filmu, všetko je jasné, všetko je vysvetlené. Čo si pomyslíme o vedeckej teórii je na nás. Je síce hlúpa, no horor stráviť by sa s ňou dalo. Atmosféru ďalej podkopáva silené správanie postáv aj situácie, do ktorých sa dostávajú. Musí vyplávať staré tajomstvo, z ktorého sa tvorcovia snažia spraviť absurdne vtipnú pointu. Niekto musí ostatných zradiť, hoci sa to dokonale vymyká jeho záujmu prežiť. Z nesympatických a nezaujímavých postáv stojí za pozornosť len postava ministerky. Ťažko hádať či ide o skrytý vtip, alebo Rakúšania majú svojich politikov naozaj radi. Ministerka predstavuje zosobnenú zodpovednosť a odvahu. Hneď si pri nej pomyslíte- s takýmto človekom by som chcel uviaznuť v divočine uprostred príšer. Vždy si udrží chladnú hlavu a vždy urobí čo je správne.

„Veľkým kladom diela je naopak jeho estetické spracovanie."

K celkovo hlúpemu dojmu z filmu značne prispievajú zmutované príšery, ich zobrazenie a správanie. Skutočného gore vidíme minimum, väčšinou len na niekoho skáču, tlačia sa, obletujú ho. Viac ich možno nešlo použiť pre ich neforemnosť, zakaždým majú pre nás len podobu čiernej guče, z ktorej trčia rohy, oči, tykadlá, či nejaký ten bodák. Komická je celá myšlienka krížencov hmyzu a horských dravcov. Možno by sme ich vážnejšie začali brať, ak by si to svojím správaním zaslúžili. No čím viac vstupujú do deja, tým viac sú na smiech. Veľkým kladom diela je naopak jeho estetické spracovanie. Nejde len o prostredie Álp, ale aj výbornú prácu s ním. Nad všetkými zložkami filmu ďaleko vyniká nádherná kamera. Spracovanie ako celok je na výbornej úrovni. Až sa javí škoda, okolo akého scenára sa krúti.

Blutgletscher je film s veľkým potenciálom, ktorého premrhanie tých pár kvalít len zdôrazňuje. Aj vďaka rakúskej proveniencii si nezaslúži úplne odignorovať, už len krásny vizuál s prírodou sa dá užiť. Zdá sa, ako keby tvorcovia postupovali mierne bezhlavo. Zamiešali pár dobrých ingrediencií a spoliehali sa, že výsledok už nejako vyjde. Žiaľ, nevyšiel.