1. 4. 2020

Would You Rather

Aktivity vyšli z módy, zahrajte sa Battle Royale
Nech dá prvý výpoveď kto môže povedať že pre peniaze nerobí nič čo sa mu hnusí. A nech prestane behať po konkurzoch do všemožných reality šou. Viete si ale predstaviť, že by ste pre peniaze niekoho zmrzačili alebo zabili, a to isté nechali spraviť sebe? Najlepšie takpovediac z vlastnej vôle, keď sa vás na vaše slobodné rozhodnutie spýtajú slovami Would You Rather?
Iris musí odísť zo školy aby sa starala o smrteľne chorého brata. Neúspešne zháňa akúkoľvek prácu, keď dostane zaujímavú ponuku. Stačí, aby sa zúčastnila jednej večere po ktorej bude nasledovať hra. Ak zvíťazí, jej brat dostane transplantáciu a pokryjú mu všetky náklady na liečbu. Háčik? Žiaden o akom by vedeli, dokonca aj Irisyn doktor odporúča účasť. Prečo by Iris nešla? Napred jej ako vegetariánke dajú balík peňazí ak zje steak. Potom abstinujúcemu alkoholikovi zaplatia aby vypil fľašu whisky. Hostiteľ si zjavne užíva trápenie ľudí. A potom sa začne hra. Odísť sa už nedá, a možnosti pre každého hráča sú vždy len dve. Napríklad istá alebo možná smrť, či zranenie jedného alebo druhého spoluhráča.
12. 11. 2013

The Burning

Horúce osemdesiate roky
Intenzitu vraždenia tínedžerov v osemdesiatych rokoch ťažko pokladať za náhodnú. Jej vysvetlení sa ponúka veľa, hneď ako prvá by mohla byť hlboká nenávisť voči nadchádzajúcej generácii, keď Američania po niečom na spôsob Battle Royale túžili už dávno pred Japoncami. Rovnako by tu ale mohlo ísť o objavenie širšej využiteľnosti mladých tiel, nie len na ich krájanie. Azda najslávnejšou sa v tomto smere stala siahodlhá séria Piatka trinásteho, narážajúca vďaka filmu Jason X až na absolútne dno. Načasovanie do letnej sezóny párenia v najvhodnejšom revíri tábora pre pubertiakov veľmi pomohlo zvýrazniť erotický element. Ten istý recept využil aj o niečo menej známy, no minimálne rovnako kvalitný horor The Burning.
22. 4. 2014

Darlin

Divoké zlatíčko

Už s dierou v realite je to tu trochu problém, presnejšie hneď s tou úvodnou, bude ich totiž viac. Dve divoké bytosti žijú v meste či na jeho okraji a nikoho ich existencia doteraz nerozrušila či neznepokojila. Možno to máme brať, že kým v horách by vzbudili pozornosť a privolali dav výskumníkov, v meste sme na exotov zvyknutí. Nech je to akokoľvek, nejakým spôsobom bytosti pochopiť a zaradiť si do nášho obrazu sveta je ťažké. Tá mladšia je podľa náramku, jednoducho Darlin.

24. 3. 2020

17. 3. 2020

Savaged

Andrej Gomora | 18. 6. 2014
0
6/10
hixploitation/backwoods, bizarre

Konečne kreatívne poňatý rape & revenge

Kým za znásilnenie sa už odplácal všelikto, osobne sa pomstiť za vlastnú smrť si vyžaduje trochu viac zručnosti. A ľahko sa vám môže stať, že niekto sa k vám ochotne pridruží. Keď je raz človek grázel, nebudete jeho prvá obeť, ako ani prvá obeť jeho rodiny. Teda chlapík čo trávi voľný čas naháňaním indiánov po púšti a znásilňovaním nevinných diev nebude len náhodou potomok slávneho bojovníka proti rudokožcom. Preto sa do vzkrieseného tela rád votrie aj indiánsky náčelník ktorého lebka patrí do rodinného dedičstva páchateľovej rodiny. Čo už, aspoň jeho bojové zručnosti sa zídu, Zoe už je aj tak celá Savaged.

Jej správanie sa pritom od začiatku nedá označiť ako zrovna rozumné. Samo cestujúce, hluchonemé dievča by sa asi uprostred ničoho nemalo snažiť niekoho zachraňovať pred bandou buranov. Čo už iné vedia ako ju opakovane znásilniť a zahrať si karty o jej život. Nie je len hocijaký divoch, asi začne čoskoro niekomu chýbať, treba sa jej zbaviť. Jej prebodnuté a zahrabané telo nájde indiánsky šaman. Zachrániť ju už nedokáže, no telo môže ožiť s pomocou ďalšieho ducha. Je síce plné červov a rozklad ďalej pokračuje. Nič mu ale nezabráni pomstiť sa, a rozlúčiť sa s priateľom ktorý sa vydal po Zoiných stopách.

„Slušný aj nápaditý je gore, napríklad keď si Zoe vyvlieka končatiny z ostnatého drôtu."

Prvým príjemným aspektom diela je veľmi dobre zvládnutá rapeová časť. Na rozdiel od I Spit on Your Grave a predovšetkým jeho druhej časti sa oveľa menej vyžíva v ponižovaní obete. Presne plní akurát svoj účel, vykresliť čo najhorších zloduchov a čo najúbohejšiu obeť. Je krátka a efektná, o znásilňovaní sa viac hovorí ako sa zobrazuje. V dostatočnej miere zato vidíme zlo páchateľov a ich krutosť vo vzťahu k obeti. Slušný aj nápaditý je gore, napríklad keď si Zoe vyvlieka končatiny z ostnatého drôtu. Atmosféra je drsná, no nie je ťaživá a nepôsobí v prvom rade cez odpor a znechutenie.

Vzkriesenie je ešte ako tak hororové a prvá pomsta skutočne stojí zato. Žiaľ, po nej sa film začne dosť výrazne strácať. Do ďalšieho zabíjania sa vkráda nádych nechcenej komiky a zároveň sa prestávajú objavovať nové nápady. Kým na začiatku bolo telo len drsný stroj pomsty, postupne začne využívať rôzne zbrane, ktoré navyše ani nemajú potenciál spektakularity. Keď sa nám aj gore dostane, ide skôr o nehody, do rape & revenge by sa hodili skôr úmyselne zaujímavé zabitia. V každom prípade na nedostatok krvi ako takej sa do konca rozhodne nemôžeme sťažovať.

„Všetko znie výborne, akurát spád sa niekde po prvej vražde zadrhne a už sa naplno nerozbehne."

Jednoduchý dej má na jednej strane dobré zloženie. Zoe a jej šaman, panika v bande znásilňovateľov a Zoin čierny priateľ pátrajúci medzi rasistami po jej stopách. Všetko znie výborne, akurát spád sa niekde po prvej vražde zadrhne a už sa naplno nerozbehne. Podobné filmy mávajú pomerne jasnú štruktúru, strieda sa balast s falošnými poplachmi a skutočnými útokmi. Keď sa film raz zamotá, divák nevie čo presne čakať, poľaví v ňom napätie a keď sa konečne Zoe objaví, jej pôsobenie nie je vôbec výrazné. Keby aspoň niečo poriadne spravila. Jej zjavná nesmrteľnosť a neporaziteľnosť nanešťastie tiež skĺzava k polohe zombíckeho fackovacieho panáka. Nepriateľov musí nepochybne deprimovať ak ju stokrát bodnú a ona neumrie, jej dôstojnosti to ale určite nepridáva. Na rozdiel od iných tajomných pomstiteľov so Zoe trávime čas aj mimo vrážd. Aj keď rozklad jej tela prehlbuje mystickosť, v mnohých prípadoch sa javí ako vážny problém v boji. Napríklad ako sa dá udrieť na kosť nasadenou rukou? Ešteže finále trocha poteší, podarí sa mu spojiť romantiku s brutalitou a zároveň sa vyhnúť patetickosti. Kiežby aj zvyšok filmu rovnako fungoval a neustále neskĺzal do nechcených polôh.

Savaged je veľmi sympatický počin a v hlavných bodoch by spĺňal obraz skutočne pozerateľného rape & revenge. Dole ho ťahá slabšia realizácia, no tá by sa pri dostačujúcej kvalite gore tiež dala odpustiť. Hlavný problém je v nedotiahnutom scenári a nie úplne zvládnutej réžii, vďaka ktorým dielo nenapĺňa svoj potenciál. Je to škoda, keďže sa zdal skutočne veľký.