Amityville: Prebudenie

Vražednému volaniu neodolá žiaden spánok

Tento nápad v skutočnosti vôbec nepôsobí absurdne, práve naopak, pôsobí dokonale funkčne a zaujímavo. Tínedžerovi by nemal fungovať mozog, vraj už odumrel a telo prežíva v čisto vegetatívnom stave. Matka tomu samozrejme odmieta uveriť, kým dýcha, žije v nej nádej na synovo uzdravenie. Pochybuje naopak jeho sestra, dvojča, podľa vlastných slov prepojené, a vie, že v tele už nikto nie je. Presnejšie, plne o tom bola presvedčená, kým sa do domu nepresťahovali. Tam začalo ožívať, zväčša o 3:15 ráno. Napred otvorilo oči, potom pohlo prstom. A nakoniec začalo komunikovať. Ako keby v ňom skutočne opäť bol James. Belle ale pochybuje. Zistí, akú minulosť mal dom, teda, zistí, že to vedia všetci okrem nej. Dejú sa totiž aj iné čudné veci, cítiť prítomnosť zla, a dosť ťažko je nedávať do súvisu s ňou všetky neočakávané udalosti. Vrátane tých zdanlivo pozitívnych.

17. 10. 2017

A Dark Song

Ťahavo taživé kvílenie

Divák musí byť pripravený na nečinnosť, na slabú priamočiarosť spádu a na minimálny vývoj v deji. Hrdinku týra zdĺhavý a nepríjemný proces, a presne ten by s ňou mal precítiť aj divák. Na pozadí vidíme smrť, vidíme temné sily, duchov a tajomné rituály. Dlho nevidíme ich výsledok, len ich samotná prítomnosť nám ponúka možnosť vstúpiť hlbšie do ženinej hlavy. Nech si vieme predstaviť, aké je asi jej rozpoloženie, keď sa k nim utieka, a ako sa asi cíti, keď kvôli nim toľko obetovala a vydáva sa takým útrapám. Potom, keď prídu duchovia, nejde vôbec o posun, šok, ani prekvapenie. Niečo si vydrela, teraz to konečne má. Kiežby sa z toho ešte vládala tešiť.

26. 9. 2017

13. 4. 2012

Sawney: Flesh of Man

Vernejší obraz Škótska ako Trainspotting
Sawney Bean žil údajne niekedy začiatkom šestnásteho storočia v Škótsku. So svojou družkou bývali v jaskyni, kde splodili mnoho detí, incestom zdegenerovaných vnúčat aj pravnúčat. Živili sa ľudským mäsom smoliarov, ktorí sa pritrafili v noci v okolí jaskyne. Ukrývali sa tak dobre, že obyvatelia okolitých dedín o nich dlho ani nevedeli. Zo zmiznutí sa obviňovali navzájom, a niekoľkých chudákov dokonca zlynčovali. Nakoniec Sawneyho odhalili po neúspešnom pokuse o únos statného a ozbrojeného muža. Kráľ vyslal do jaskyne obrovskú družinu, ktorá rodinu zajala. Mužov popravili, ženy upálili. Toľko hovorí legenda. Jej moderné pokračovanie je, že jeden Sawneyho potomok prežil. Podľa filmu Sawney: Flash of Man rodinnú tradíciu obnovil a v jaskyni naďalej využíva rodinný receptár.
13. 1. 2014

The Loved Ones

Budeš môj prvý. Ja tvoja posledná
Láska máva rôzne podoby a rôzne prejavy. Rovnako aj sklamanie v láske môže každý prežívať inak a inak sa postaviť aj k osobe, ktorá ho odmietne. Niektorí ho prežívajú viac, iní menej a nakoniec sú tu ľudia, ktorí cítia potrebu pomstiť sa. Akú podobu však môže nabrať hnev za neprijatie pozvania na ples sa nikomu z nás asi ani nesnívalo. 25. 10. 2010

Savaged

Andrej Gomora | 18. 6. 2014
0
6/10
hixploitation/backwoods, bizarre

Konečne kreatívne poňatý rape & revenge

Kým za znásilnenie sa už odplácal všelikto, osobne sa pomstiť za vlastnú smrť si vyžaduje trochu viac zručnosti. A ľahko sa vám môže stať, že niekto sa k vám ochotne pridruží. Keď je raz človek grázel, nebudete jeho prvá obeť, ako ani prvá obeť jeho rodiny. Teda chlapík čo trávi voľný čas naháňaním indiánov po púšti a znásilňovaním nevinných diev nebude len náhodou potomok slávneho bojovníka proti rudokožcom. Preto sa do vzkrieseného tela rád votrie aj indiánsky náčelník ktorého lebka patrí do rodinného dedičstva páchateľovej rodiny. Čo už, aspoň jeho bojové zručnosti sa zídu, Zoe už je aj tak celá Savaged.

Jej správanie sa pritom od začiatku nedá označiť ako zrovna rozumné. Samo cestujúce, hluchonemé dievča by sa asi uprostred ničoho nemalo snažiť niekoho zachraňovať pred bandou buranov. Čo už iné vedia ako ju opakovane znásilniť a zahrať si karty o jej život. Nie je len hocijaký divoch, asi začne čoskoro niekomu chýbať, treba sa jej zbaviť. Jej prebodnuté a zahrabané telo nájde indiánsky šaman. Zachrániť ju už nedokáže, no telo môže ožiť s pomocou ďalšieho ducha. Je síce plné červov a rozklad ďalej pokračuje. Nič mu ale nezabráni pomstiť sa, a rozlúčiť sa s priateľom ktorý sa vydal po Zoiných stopách.

„Slušný aj nápaditý je gore, napríklad keď si Zoe vyvlieka končatiny z ostnatého drôtu."

Prvým príjemným aspektom diela je veľmi dobre zvládnutá rapeová časť. Na rozdiel od I Spit on Your Grave a predovšetkým jeho druhej časti sa oveľa menej vyžíva v ponižovaní obete. Presne plní akurát svoj účel, vykresliť čo najhorších zloduchov a čo najúbohejšiu obeť. Je krátka a efektná, o znásilňovaní sa viac hovorí ako sa zobrazuje. V dostatočnej miere zato vidíme zlo páchateľov a ich krutosť vo vzťahu k obeti. Slušný aj nápaditý je gore, napríklad keď si Zoe vyvlieka končatiny z ostnatého drôtu. Atmosféra je drsná, no nie je ťaživá a nepôsobí v prvom rade cez odpor a znechutenie.

Vzkriesenie je ešte ako tak hororové a prvá pomsta skutočne stojí zato. Žiaľ, po nej sa film začne dosť výrazne strácať. Do ďalšieho zabíjania sa vkráda nádych nechcenej komiky a zároveň sa prestávajú objavovať nové nápady. Kým na začiatku bolo telo len drsný stroj pomsty, postupne začne využívať rôzne zbrane, ktoré navyše ani nemajú potenciál spektakularity. Keď sa nám aj gore dostane, ide skôr o nehody, do rape & revenge by sa hodili skôr úmyselne zaujímavé zabitia. V každom prípade na nedostatok krvi ako takej sa do konca rozhodne nemôžeme sťažovať.

„Všetko znie výborne, akurát spád sa niekde po prvej vražde zadrhne a už sa naplno nerozbehne."

Jednoduchý dej má na jednej strane dobré zloženie. Zoe a jej šaman, panika v bande znásilňovateľov a Zoin čierny priateľ pátrajúci medzi rasistami po jej stopách. Všetko znie výborne, akurát spád sa niekde po prvej vražde zadrhne a už sa naplno nerozbehne. Podobné filmy mávajú pomerne jasnú štruktúru, strieda sa balast s falošnými poplachmi a skutočnými útokmi. Keď sa film raz zamotá, divák nevie čo presne čakať, poľaví v ňom napätie a keď sa konečne Zoe objaví, jej pôsobenie nie je vôbec výrazné. Keby aspoň niečo poriadne spravila. Jej zjavná nesmrteľnosť a neporaziteľnosť nanešťastie tiež skĺzava k polohe zombíckeho fackovacieho panáka. Nepriateľov musí nepochybne deprimovať ak ju stokrát bodnú a ona neumrie, jej dôstojnosti to ale určite nepridáva. Na rozdiel od iných tajomných pomstiteľov so Zoe trávime čas aj mimo vrážd. Aj keď rozklad jej tela prehlbuje mystickosť, v mnohých prípadoch sa javí ako vážny problém v boji. Napríklad ako sa dá udrieť na kosť nasadenou rukou? Ešteže finále trocha poteší, podarí sa mu spojiť romantiku s brutalitou a zároveň sa vyhnúť patetickosti. Kiežby aj zvyšok filmu rovnako fungoval a neustále neskĺzal do nechcených polôh.

Savaged je veľmi sympatický počin a v hlavných bodoch by spĺňal obraz skutočne pozerateľného rape & revenge. Dole ho ťahá slabšia realizácia, no tá by sa pri dostačujúcej kvalite gore tiež dala odpustiť. Hlavný problém je v nedotiahnutom scenári a nie úplne zvládnutej réžii, vďaka ktorým dielo nenapĺňa svoj potenciál. Je to škoda, keďže sa zdal skutočne veľký.