Repulsion

Čo sa odohráva v ženskej hlave pri pohľade na muža
Romanovi Polanskému napred v auguste 1969 zavraždili kumpáni Charlesa Mansona tehotnú manželku. V roku 1977 ho pre zmenu obvinili zo zdrogovania a znásilnenia 13 ročného dievčaťa. On tvrdí, že drogy jej nedal a so stykom súhlasila. Nestačí, že mala 13 rokov? Polanského kariéru zločin ovplyvnil len v tom, že namiesto Ameriky nakrúca filmy v Európe a musí sa vyhýbať cestám do krajín, ktoré by ho mohli do USA vydať. Nečelí všeobecnému odsúdeniu a výzvam na bojkot, zbiera ocenenia za filmy. Ak ste aj vy ochotní napriek pomerne vážnemu prehrešku umelca nezatratiť, za pozornosť stojí napríklad aj jeho film z roku 1965 s názvom Repulsion.
9. 12. 2015

12. 11. 2018

Cyntoryn zvieratiek

Viditeľne iný

Na rozdiel od diel ako Osvietenie, Mŕtva zóna či Carrie nerežíroval Cintorín domácich zvierat z roku 1989 známy režisér a tento film ani nepatrí medzi kriticky najuznávanejšie z diel podľa predlohy Stephena Kinga. Pomerne presne sa drží príbehu z knihy, veď scenár napísal samotný spisovateľ, a filmársky ide o skôr jednoduché a priamočiare dielo. Vďaka výbornej atmosfére a niekoľkým pamätným scénam a výrokom si aj tak vyslúžil svoj vlastný osobitný kult, takže nepochybne bolo nemálo fanúšikov zvedavých, ako bude vyzerať remake, či nová adaptácia knihy, uvádzaná do distribúcie pod menom Cyntoryn zvieratiek.

30. 4. 2019

Brightburn

Superman, len trochu iný

Nie sme vôbec ďaleko od nedávneho Potomka, hoci témy ako odcudzenie tentokrát skúmame oveľa povrchnejšie. Tu máme totiž skôr superhrdinský námet a tomu zodpovedá aj štýl jeho spracovania. Spraviť Supermana naopak znie zaujímavo predovšetkým ako hypotéza, či pokus. Tentokrát bez vysvetľovania a príbehu z planéty Kryptón. Prečo by ten tvor, ktorý padne na zem a má nadprirodzené schopnosti, nemohol byť zlý? V poslednom čase sa predsa zvykli superhrdinovia skúmať zo všetkých strán a robili sa filmy či rovno seriály o každom jednom období ich života. Úskalia tohto spracovania musia nepochybne napadať každému, poňať sa ale dá mnohými spôsobmi.

20. 5. 2019

6. 10. 2015

Savaged

Andrej Gomora | 18. 6. 2014
0
6/10
hixploitation/backwoods, bizarre

Konečne kreatívne poňatý rape & revenge

Kým za znásilnenie sa už odplácal všelikto, osobne sa pomstiť za vlastnú smrť si vyžaduje trochu viac zručnosti. A ľahko sa vám môže stať, že niekto sa k vám ochotne pridruží. Keď je raz človek grázel, nebudete jeho prvá obeť, ako ani prvá obeť jeho rodiny. Teda chlapík čo trávi voľný čas naháňaním indiánov po púšti a znásilňovaním nevinných diev nebude len náhodou potomok slávneho bojovníka proti rudokožcom. Preto sa do vzkrieseného tela rád votrie aj indiánsky náčelník ktorého lebka patrí do rodinného dedičstva páchateľovej rodiny. Čo už, aspoň jeho bojové zručnosti sa zídu, Zoe už je aj tak celá Savaged.

Jej správanie sa pritom od začiatku nedá označiť ako zrovna rozumné. Samo cestujúce, hluchonemé dievča by sa asi uprostred ničoho nemalo snažiť niekoho zachraňovať pred bandou buranov. Čo už iné vedia ako ju opakovane znásilniť a zahrať si karty o jej život. Nie je len hocijaký divoch, asi začne čoskoro niekomu chýbať, treba sa jej zbaviť. Jej prebodnuté a zahrabané telo nájde indiánsky šaman. Zachrániť ju už nedokáže, no telo môže ožiť s pomocou ďalšieho ducha. Je síce plné červov a rozklad ďalej pokračuje. Nič mu ale nezabráni pomstiť sa, a rozlúčiť sa s priateľom ktorý sa vydal po Zoiných stopách.

„Slušný aj nápaditý je gore, napríklad keď si Zoe vyvlieka končatiny z ostnatého drôtu."

Prvým príjemným aspektom diela je veľmi dobre zvládnutá rapeová časť. Na rozdiel od I Spit on Your Grave a predovšetkým jeho druhej časti sa oveľa menej vyžíva v ponižovaní obete. Presne plní akurát svoj účel, vykresliť čo najhorších zloduchov a čo najúbohejšiu obeť. Je krátka a efektná, o znásilňovaní sa viac hovorí ako sa zobrazuje. V dostatočnej miere zato vidíme zlo páchateľov a ich krutosť vo vzťahu k obeti. Slušný aj nápaditý je gore, napríklad keď si Zoe vyvlieka končatiny z ostnatého drôtu. Atmosféra je drsná, no nie je ťaživá a nepôsobí v prvom rade cez odpor a znechutenie.

Vzkriesenie je ešte ako tak hororové a prvá pomsta skutočne stojí zato. Žiaľ, po nej sa film začne dosť výrazne strácať. Do ďalšieho zabíjania sa vkráda nádych nechcenej komiky a zároveň sa prestávajú objavovať nové nápady. Kým na začiatku bolo telo len drsný stroj pomsty, postupne začne využívať rôzne zbrane, ktoré navyše ani nemajú potenciál spektakularity. Keď sa nám aj gore dostane, ide skôr o nehody, do rape & revenge by sa hodili skôr úmyselne zaujímavé zabitia. V každom prípade na nedostatok krvi ako takej sa do konca rozhodne nemôžeme sťažovať.

„Všetko znie výborne, akurát spád sa niekde po prvej vražde zadrhne a už sa naplno nerozbehne."

Jednoduchý dej má na jednej strane dobré zloženie. Zoe a jej šaman, panika v bande znásilňovateľov a Zoin čierny priateľ pátrajúci medzi rasistami po jej stopách. Všetko znie výborne, akurát spád sa niekde po prvej vražde zadrhne a už sa naplno nerozbehne. Podobné filmy mávajú pomerne jasnú štruktúru, strieda sa balast s falošnými poplachmi a skutočnými útokmi. Keď sa film raz zamotá, divák nevie čo presne čakať, poľaví v ňom napätie a keď sa konečne Zoe objaví, jej pôsobenie nie je vôbec výrazné. Keby aspoň niečo poriadne spravila. Jej zjavná nesmrteľnosť a neporaziteľnosť nanešťastie tiež skĺzava k polohe zombíckeho fackovacieho panáka. Nepriateľov musí nepochybne deprimovať ak ju stokrát bodnú a ona neumrie, jej dôstojnosti to ale určite nepridáva. Na rozdiel od iných tajomných pomstiteľov so Zoe trávime čas aj mimo vrážd. Aj keď rozklad jej tela prehlbuje mystickosť, v mnohých prípadoch sa javí ako vážny problém v boji. Napríklad ako sa dá udrieť na kosť nasadenou rukou? Ešteže finále trocha poteší, podarí sa mu spojiť romantiku s brutalitou a zároveň sa vyhnúť patetickosti. Kiežby aj zvyšok filmu rovnako fungoval a neustále neskĺzal do nechcených polôh.

Savaged je veľmi sympatický počin a v hlavných bodoch by spĺňal obraz skutočne pozerateľného rape & revenge. Dole ho ťahá slabšia realizácia, no tá by sa pri dostačujúcej kvalite gore tiež dala odpustiť. Hlavný problém je v nedotiahnutom scenári a nie úplne zvládnutej réžii, vďaka ktorým dielo nenapĺňa svoj potenciál. Je to škoda, keďže sa zdal skutočne veľký.