12. 11. 2018

Bird Box

Zatvoriť oči a načúvať spevu

Princíp slepoty ako záchrany, či nevyhnutnosti zakrývať si oči určite má svoje čaro, aj nad možnosti jeho metaforického využitia. Horšie je to s jeho praktickou realizáciou. Čo presne ľudia nesmú vidieť nám nikdy neukážu. Ako inak, veď by sme umreli. Ono sa to ale aj drží skôr na úrovni metafory, v zmysle že si treba zakrývať oči. Presné a zmysluplné pravidlá ako sa to šíri už by sme ale hľadali márne, a ťažko sa nám verí v možnosť ich existencie. Podobne zložité je to aj s tým, ako postavy prežívajú. Samozrejme sa nám, vidiacim, môže zrak javiť nevyhnutnejším než akým v skutočnosti je. Napríklad streľbu na cieľ si bez neho ale ťažko predstaviť, vôbec snahu sa o niečo podobné pokúšať. Film nám ako zložité predostrie viacero činností. Ako šoférovanie, či plavba po rieke alebo beh po lese, medzi stromami a konármi. Často sa ale skôr ako zložité javia v skutočnosti jednoducho nemožné.

5. 2. 2019

17. 3. 2020

The Abominable Dr. Phibes

Gotický predok exploitov
Legendárny organový virtuóz pán Phibes nemá rád doktorov. Konkrétne desať doktorov, ktorí nedokázali zachrániť život jeho ženy. Keď sa o jej nešťastí dozvedel, sám v rýchlosti nabúral a podľa všetkého uhorel v aute. Neuhorel, zostal len zmrzačený a nemý. V spolupráci s tajomnou kráskou teraz doktorov obchádza. Jedného po druhom, a uvaľuje na nich postupne rany tak, ako postihli egyptského faraóna. Prvé boli vraj včely, ešte pred začiatkom stopáže filmu. Nasledujú netopiere. Vypustia ich doktorovi do spálne, a ráno ho už slúžka nájde dohryzeného na smrť. Ako vraždy postupujú, polícia si pomaly začne jednotlivé obete spájať. Nech je aj páchateľ mŕtvy, polícia ho vystopuje. Práve, keď sa dostal k poslednej rane, smrti prvorodeného.
21. 5. 2014

I Am Not a Serial Killer

Variácia čudných obyvateľov malého mesta

John spĺňa všetky predpoklady začať vo veľkom vraždiť ľudí. Vyskytujú sa u neho charakteristiky, ktoré napĺňalo 95% sériových vrahov. Samému mu ani nenapadlo, že by krutosť ku zvieratám mohla byť zlá, až kvôli tomu znepokojivému predpokladu ho začala trápiť. Mame chodí pomáhať do pitevne, tá je mu druhým domovom. A všetky školské práce píše o masových vrahoch, podľa riaditeľa školy sa nimi zaoberá oveľa viac, ako by mal. Má osobného psychoterapeuta, ten sleduje jeho vývoj. Podľa neho napreduje dobre. Ako vhodná otázka sa javí, či pozornosť venovaná jeho potenciálnej nebezpečnosti môže byť pri Johnovi naozaj užitočná. Alebo či ho skôr netlačí k tomu sa so všetkými obavami ohľadne jeho osoby stotožniť. A byť tým, čo od neho všetci očakávajú. Zatiaľ si môže hovoriť I Am Not a Serial Killer, no sledovať toho skutočného, ktorý začal terorizovať malé mestečko, ho nepochybne fascinuje.

25. 4. 2017

Abattoir

Andrej Gomora | 6. 10. 2016
0
4/10
bizarre, ghost, hixploitation/backwoods

Kam až môže zájsť snaha o originalitu

Ak novinárka nevie, o čom písať, a niekto jej vyvraždí sestru aj s celou rodinou. Pozitívne to asi vnímať nebude, ale aspoň sa už má čomu venovať. Čím zvláštnejší prípad, tým lepšie. Napred ju samozrejme rozhorčí, že dom len pár dní po tragédii banka predala a nový majiteľ izbu, kde sa vraždy odohrali, z domu skrátka vyrezal a odviezol. Príde jej páska so záznamom masakra, a odoslali ju z mestečka, kde sa sama narodila. Vydá sa tam, tých zvláštností a náhod už je akosi priveľa. Normálne mestečko určite nečakala, čo nájde ale ďaleko prekoná jej očakávania. Šťastie, že za ňou dolieza policajt, mala s ním románik. Spolu zisťujú, čo sa to tu deje, niekto si tu vytvoril akýsi Abattoir.

„Na diváka sa mu zásadný dojem spraviť nedarí, hoci nakrútený je dobre, réžia kvalitná a vizuál veľmi príjemný.“

Spočiatku je film ako tak normálny, čo sa ale časom dosť zásadne zmení. Na diváka sa mu zásadný dojem spraviť nedarí, hoci nakrútený je dobre, réžia kvalitná a vizuál veľmi príjemný. Malo by ísť o úvod, po ktorom sa film bude stupňovať. To sa deje čo do rozvoja komplikovanej zápletky a pribúdania bizarností, horšie už je to ale s niečím na spôsob atmosféry. Na začiatku vidíme vraždy a pár brutálnych scén. Sú násilné, no nie natoľko, aby sa film mohol okolo nich točiť a aby mohol dúfať, že nimi diváka uspokojí.

„Odrezané izby zaujmú a trocha zvedavosti vzbudia, od začiatku sa ale javia už trochu príliš uletené.“

Toho pozornosť sa snaží držať napätie, záhady a ich lúštenie. Odrezané izby zaujmú a trocha zvedavosti vzbudia, od začiatku sa ale javia už trochu príliš uletené. Je nám ťažko čakať, že k nim dostaneme zrozumiteľné a prijateľné vysvetlenie a toto očakávanie sa do značnej miery aj naplní. Vzhľadom na bizarnosť celej hrozby nám aj chýba konkrétny smer, z ktorého by prichádzala. Cítime niečo temné, vidíme, že sa tu deje niečo veľmi zvláštne. Je nám ale ťažko si predstaviť, čo by to asi mohlo byť a zároveň necítime ako konkrétne by sa to mohlo v blízkej budúcnosti prejaviť, čoho by sme sa asi mali báť.

„Vidíme smrť, násilie, morbídnosť a krutosť, ako presne do príbehu vstupujú nám ale celkom jasné nie je.“

Také je aj zobrazenie mestečka, obyvatelia sú k cudzincom nepohostinní až zlí, priamo strach ale nevzbudzujú. Až keď sa dozvedáme viac o záhade, uvidíme aká je nebezpečná a krutá. Zároveň ale nevidíme, ako priamo sa dotýka našich postáv, čo presne by sa im mohlo stať. Celú ideológiu je navyše veľmi ťažké pochopiť. Pozitívne sa dá hodnotiť snaha vymyslieť niečo skutočne nové, iné a originálne. Tu už sa ale dostávame príliš ďaleko od skutočného sveta, je ťažké prijať niečo natoľko nezvyčajné a zložité. Vidíme smrť, násilie, morbídnosť a krutosť, ako presne do príbehu vstupujú nám ale celkom jasné nie je.

„Je to skrátka akási tajomná bytosť operujúca smrťou a preto musí byť temná a strašidelná.“

Podobne je to s úlohou hlavných postáv, s ktorými sa niečo deje, niekto ich prenasleduje a mieri na nich zbrane. Tam by ale nebezpečenstvo byť nemalo, a my to tak aj cítime. Hlavný zloduch sa snaží operovať temnou charizmou, nemá jej ale ani zďaleka toľko, koľko by potreboval on aj celý film. Je nám ťažko pochopiť, kto presne je, o čo mu ide a prečo by sme sa ho mali báť. Je to skrátka akási tajomná bytosť operujúca smrťou a preto musí byť temná a strašidelná. To isté si o sebe nahovára aj film ako celok, diváka o tom ale príliš presvedčiť nedokáže.

Abattoir sa vôbec nepozerá zle, v konečnom dôsledku mu ale úplne chýbajú akékoľvek silné momenty. Ako celok nevie osloviť, nedáva zmysel a stráca sa v snahe konečne niečo vymyslieť, nebyť ako všetky ostatné horory. Je milé, že nenudí, ešte viac by ale divák nepochybne ocenil, ak by ho dokázal aj nastrašiť, respektíve vyvolať v ňom akékoľvek emócie.