1. 4. 2020

The Burning

Horúce osemdesiate roky
Intenzitu vraždenia tínedžerov v osemdesiatych rokoch ťažko pokladať za náhodnú. Jej vysvetlení sa ponúka veľa, hneď ako prvá by mohla byť hlboká nenávisť voči nadchádzajúcej generácii, keď Američania po niečom na spôsob Battle Royale túžili už dávno pred Japoncami. Rovnako by tu ale mohlo ísť o objavenie širšej využiteľnosti mladých tiel, nie len na ich krájanie. Azda najslávnejšou sa v tomto smere stala siahodlhá séria Piatka trinásteho, narážajúca vďaka filmu Jason X až na absolútne dno. Načasovanie do letnej sezóny párenia v najvhodnejšom revíri tábora pre pubertiakov veľmi pomohlo zvýrazniť erotický element. Ten istý recept využil aj o niečo menej známy, no minimálne rovnako kvalitný horor The Burning.
22. 4. 2014

Would You Rather

Aktivity vyšli z módy, zahrajte sa Battle Royale
Nech dá prvý výpoveď kto môže povedať že pre peniaze nerobí nič čo sa mu hnusí. A nech prestane behať po konkurzoch do všemožných reality šou. Viete si ale predstaviť, že by ste pre peniaze niekoho zmrzačili alebo zabili, a to isté nechali spraviť sebe? Najlepšie takpovediac z vlastnej vôle, keď sa vás na vaše slobodné rozhodnutie spýtajú slovami Would You Rather?
Iris musí odísť zo školy aby sa starala o smrteľne chorého brata. Neúspešne zháňa akúkoľvek prácu, keď dostane zaujímavú ponuku. Stačí, aby sa zúčastnila jednej večere po ktorej bude nasledovať hra. Ak zvíťazí, jej brat dostane transplantáciu a pokryjú mu všetky náklady na liečbu. Háčik? Žiaden o akom by vedeli, dokonca aj Irisyn doktor odporúča účasť. Prečo by Iris nešla? Napred jej ako vegetariánke dajú balík peňazí ak zje steak. Potom abstinujúcemu alkoholikovi zaplatia aby vypil fľašu whisky. Hostiteľ si zjavne užíva trápenie ľudí. A potom sa začne hra. Odísť sa už nedá, a možnosti pre každého hráča sú vždy len dve. Napríklad istá alebo možná smrť, či zranenie jedného alebo druhého spoluhráča.
12. 11. 2013

Darlin

Divoké zlatíčko

Už s dierou v realite je to tu trochu problém, presnejšie hneď s tou úvodnou, bude ich totiž viac. Dve divoké bytosti žijú v meste či na jeho okraji a nikoho ich existencia doteraz nerozrušila či neznepokojila. Možno to máme brať, že kým v horách by vzbudili pozornosť a privolali dav výskumníkov, v meste sme na exotov zvyknutí. Nech je to akokoľvek, nejakým spôsobom bytosti pochopiť a zaradiť si do nášho obrazu sveta je ťažké. Tá mladšia je podľa náramku, jednoducho Darlin.

24. 3. 2020

Dream Home

Kto sa chce dobre mať, musí zabíjať
Žena, ktorá sa chce pomstiť za krivdu z minulosti. To je celkom bežný fenomén ázijskej kinematografie, známy najmä z filmov Lady Snowblood či novšieho Lady Vengeance. Novinkou je však akcentovaný sociálny podtón. 4. 3. 2011

Abattoir

Andrej Gomora | 6. 10. 2016
0
4/10
bizarre, ghost, hixploitation/backwoods

Kam až môže zájsť snaha o originalitu

Ak novinárka nevie, o čom písať, a niekto jej vyvraždí sestru aj s celou rodinou. Pozitívne to asi vnímať nebude, ale aspoň sa už má čomu venovať. Čím zvláštnejší prípad, tým lepšie. Napred ju samozrejme rozhorčí, že dom len pár dní po tragédii banka predala a nový majiteľ izbu, kde sa vraždy odohrali, z domu skrátka vyrezal a odviezol. Príde jej páska so záznamom masakra, a odoslali ju z mestečka, kde sa sama narodila. Vydá sa tam, tých zvláštností a náhod už je akosi priveľa. Normálne mestečko určite nečakala, čo nájde ale ďaleko prekoná jej očakávania. Šťastie, že za ňou dolieza policajt, mala s ním románik. Spolu zisťujú, čo sa to tu deje, niekto si tu vytvoril akýsi Abattoir.

„Na diváka sa mu zásadný dojem spraviť nedarí, hoci nakrútený je dobre, réžia kvalitná a vizuál veľmi príjemný.“

Spočiatku je film ako tak normálny, čo sa ale časom dosť zásadne zmení. Na diváka sa mu zásadný dojem spraviť nedarí, hoci nakrútený je dobre, réžia kvalitná a vizuál veľmi príjemný. Malo by ísť o úvod, po ktorom sa film bude stupňovať. To sa deje čo do rozvoja komplikovanej zápletky a pribúdania bizarností, horšie už je to ale s niečím na spôsob atmosféry. Na začiatku vidíme vraždy a pár brutálnych scén. Sú násilné, no nie natoľko, aby sa film mohol okolo nich točiť a aby mohol dúfať, že nimi diváka uspokojí.

„Odrezané izby zaujmú a trocha zvedavosti vzbudia, od začiatku sa ale javia už trochu príliš uletené.“

Toho pozornosť sa snaží držať napätie, záhady a ich lúštenie. Odrezané izby zaujmú a trocha zvedavosti vzbudia, od začiatku sa ale javia už trochu príliš uletené. Je nám ťažko čakať, že k nim dostaneme zrozumiteľné a prijateľné vysvetlenie a toto očakávanie sa do značnej miery aj naplní. Vzhľadom na bizarnosť celej hrozby nám aj chýba konkrétny smer, z ktorého by prichádzala. Cítime niečo temné, vidíme, že sa tu deje niečo veľmi zvláštne. Je nám ale ťažko si predstaviť, čo by to asi mohlo byť a zároveň necítime ako konkrétne by sa to mohlo v blízkej budúcnosti prejaviť, čoho by sme sa asi mali báť.

„Vidíme smrť, násilie, morbídnosť a krutosť, ako presne do príbehu vstupujú nám ale celkom jasné nie je.“

Také je aj zobrazenie mestečka, obyvatelia sú k cudzincom nepohostinní až zlí, priamo strach ale nevzbudzujú. Až keď sa dozvedáme viac o záhade, uvidíme aká je nebezpečná a krutá. Zároveň ale nevidíme, ako priamo sa dotýka našich postáv, čo presne by sa im mohlo stať. Celú ideológiu je navyše veľmi ťažké pochopiť. Pozitívne sa dá hodnotiť snaha vymyslieť niečo skutočne nové, iné a originálne. Tu už sa ale dostávame príliš ďaleko od skutočného sveta, je ťažké prijať niečo natoľko nezvyčajné a zložité. Vidíme smrť, násilie, morbídnosť a krutosť, ako presne do príbehu vstupujú nám ale celkom jasné nie je.

„Je to skrátka akási tajomná bytosť operujúca smrťou a preto musí byť temná a strašidelná.“

Podobne je to s úlohou hlavných postáv, s ktorými sa niečo deje, niekto ich prenasleduje a mieri na nich zbrane. Tam by ale nebezpečenstvo byť nemalo, a my to tak aj cítime. Hlavný zloduch sa snaží operovať temnou charizmou, nemá jej ale ani zďaleka toľko, koľko by potreboval on aj celý film. Je nám ťažko pochopiť, kto presne je, o čo mu ide a prečo by sme sa ho mali báť. Je to skrátka akási tajomná bytosť operujúca smrťou a preto musí byť temná a strašidelná. To isté si o sebe nahovára aj film ako celok, diváka o tom ale príliš presvedčiť nedokáže.

Abattoir sa vôbec nepozerá zle, v konečnom dôsledku mu ale úplne chýbajú akékoľvek silné momenty. Ako celok nevie osloviť, nedáva zmysel a stráca sa v snahe konečne niečo vymyslieť, nebyť ako všetky ostatné horory. Je milé, že nenudí, ešte viac by ale divák nepochybne ocenil, ak by ho dokázal aj nastrašiť, respektíve vyvolať v ňom akékoľvek emócie.