Suspiria (2018)

Menej farieb, viac tanca

Pôvodná Suspiria si svoj kultový status získala vďaka funkčnej zmesi prvkov pochádzajúcich z inej doby. Naivný scenár, úchvatný vizuál plný sýtych farieb, gotické prostredie, úžasná hudba, no a réžia Daria Argenta v najlepšej forme. Jej atmosféra patrí medzi najosobitejšie zážitky v dejinách hororu, snaha zopakovať ju sa preto spočiatku javila značne šialene. Náznaky dôvery vzbudila až serióznosť, s akou tvorcovia k novému projektu pristupovali. Obsadenie Tildy Swinton, hudba od Thoma Yorkea. Režisér Luca Guadagnino bol vraj možnosťou film nakrútiť posadnutý už od svojich 14 rokov, a hoci ide o jeho prvý horor, ako artový režisér svoje kvality už dokázal. Pochopiteľne tak nejako musí potom vyzerať aj výsledok.

15. 3. 2019

Cult of Chucky

Chucky dospieva

Dej opäť nadväzuje, tak na predošlý diel, ako aj na dlhodobú líniu v sérii. Z predošlého dielu nám zostáva vozíčkarka Nika, lieči sa na psychiatrii z presvedčenia, že všetkých tých ľudí v jej dome nezabila ona, ale neživá hračka. Zdá sa, že terapia napreduje úspešne, Nika prijala skutočnosť, že je vrah, a môžu ju presunúť do ústavu s nižšou ostrahou. Bábku Chuckyho jej kúpia v rámci liečby, a poslúži zároveň ďalšej pacientke, tá smúti za svojím dieťaťom. Čudné je, že bábky sa začnú akosi množiť. K prvej pribudne druhá, tú prinesie ako dedičstvo po Nikinej neterke nám už dobre známa Tiffany, Chuckyho večná milá. Tretia bábka príde poštou, nikto presne nevie odkiaľ. A ako sa už dá čakať, s pribúdaním bábiek začnú ubúdať pacienti aj personál. Nike nikto neverí, obviňujú ju len z návratu jej rozpoltene vražedných stavov. Jej šťastie, že je na vozíčku, príliš nudná obeť.

27. 10. 2017

20. 9. 2010

23. 2. 2017

Poltergeist (2015)

Andrej Gomora | 28. 5. 2015
0
5/10
ghost

Ak si chcete hororom pripomenúť detstvo

Vraj na Slovensku máme bezohľadných developerov s ktorými nikto nevie či nechce spraviť poriadok. No na niektoré praktiky svojich amerických kolegov sa zatiaľ nedoťahujú. Ešte sa predsa nestalo, že by niekomu vtrhli do domu duchovia, pretože sídlisko postavili na cintoríne. A nech je im film Poltergeist varovaním, aby to ani neskúšali.

„Veci sa v dome hýbu len tak a dievčatko má ešte akosi viac imaginárnych kamarátov, ako u neho bolo bežné."

Príbeh asi poznajú všetci. Ak aj nie, v hrubých črtách ho nie je ťažké načrtnúť. S detailmi to už môže byť ťažšie, niektorým totiž nie je ľahké rozumieť. Máme tu rodinu v nie najlepšej finančnej situácii, rodičov a tri deti. Roztomilé dievčatko, trochu staršieho ale ešte rozkošného chlapčeka a znechutenú pubertiačku. Peňažné možnosti im nedávajú veľký výber, čo sa týka kúpy nového obydlia. Nájdu krásny dom, za výbornú cenu, všetko sa zdá podozrivo dobré. Bez háčika to pochopiteľne nebude. Veci sa v dome hýbu len tak, a dievčatko má ešte akosi viac imaginárnych kamarátov, ako u neho bolo bežné. Tiež sa rozpráva s televízorom, vraj odtiaľ niekto prichádza. Naplno sa to začne jedného večera, rodičia odišli na večeru k známym. Otec totiž dúfa, že mu pomôžu nájsť si prácu. Tak "obyčajne" to napadne všetkých troch, chlapček aj pubertiačka prežijú. Roztomilé dievčatko ale zmizne, stratí sa v televízore. Odtiaľ s rodinou príležitostne komunikuje, vraj sú tam s ňou iní, bojí sa ich. Rodina zavolá na pomoc odborníkov na paranormálne javy, nech pozrú, čo sa to s domom deje. A dostanú dievčatko späť.

„Celé je to len akoby hra, nie celkom, ale do značnej miery nevinná."

Ako pôvodný film z roku 1982, aj ten nový je značne rodinný. Trochu príliš pre nejedného vkus. Ono totiž celkove ide o prakticky nekrvavý horor, niečo ako strašenie pre deti. Len trochu hrozivejšie. Predstavia nám rodinu a deti, roztomilé a schematické. Celé je to len akoby hra, nie celkom, ale do značnej miery nevinná. Len tak sa postaví domček z komiksov, šašo sa sám naťahuje. Je tu podobný problém ako pri mnohých duchárskych hororoch. Pravdaže, nie je príjemné, ak sa veci hýbu. Ale pokiaľ nikomu neubližujú, divák nemá veľký dôvod báť sa ich.

Vysvetlenie úkazu poltergeist sa na jednej strane tvári vedecky, tak ako tím, ktorý ho predstaví. Na druhej strane je ale vlastne dosť nezmyselné a chaotické. Vysvetlenie so stavaním na cintoríne má štýl, je len trochu prvoplánové. Duše zvyknú hľadať mier a podobne, mávajú aj svoj cieľ, napríklad niekoho zabiť. Tu len skrátka sú, jeden rozhnevaný poltergeist, ktorý terorizuje rodinu. Bez snahy vymyslieť nejaký zrozumiteľný účel tejto činnosti a možnosti jej vývoja. To, čo sa spomína v súvislosti s malou Madie znie síce pekne v zmysle vyzdvihovania detskosti a nevinnosti, trochu horšie už ale čo sa týka logiky.

„Vytvárajú len chaos, tomu sa podarí byť strašidelným iba v jeho určitých prejavoch."

Pochopiteľný zmysel chýba aj mnohým zo samotných aktov strašenia. Film sa zjavne nechal inšpirovať nedávnou duchárskou tvorbou, tú je badať hlavne v porovnaní s originálom. Tajomné postavy sú síce fajn, rovnako ako agresívne stromy a pobehujúce hračky. Vytvárajú ale len chaos, tomu sa podarí byť strašidelným iba v jeho určitých prejavoch. Na pár sekúnd vyskočíme, a to je všetko. Film sa potom navyše prepracúva až na úroveň psychedélie. Čierna diera v skrini s druhým koncom v strope obývačky tiež ako keby patrila skôr do rodinného filmu pre deti. Aj keď ich použitie v tomto prípade by pre ne rozhodne bolo príliš strašidelné.

Na filme inak badať, že si na ňom tvorcovia dali záležať. Je nakrútený kvalitne, na podobnej úrovni ako pôvodné dielo. Pre dnešnú dobu je rozhodne vhodnejší, využíva prostriedky strašenia, na aké sme zvyknutí a nevyznieva komicky, ako sa to v niektorých častiach pri origináli môže dnešnému divákovi zdať. Nevýhodou na druhej strane je, že stráca čaro osemdesiatych rokov, čo sa týka hororov výrazne špecifickej doby. Inak síce neprináša nič zásadne nové, no ani nič nekazí. Takže fanúšikom pôvodného Poltergeistu by sa mohol páčiť. A tým, ktorým sa nepáčil originál sa asi nebude páčiť tiež. Predsa, je to dosť rodinný, až infantilný film.