Ratu Ilmu Hitam

Duchárske gorno

Dejových zvratov bude viac, tých na spôsob, že veci sú vlastne celkom inak než ste si mali dovtedy myslieť. Napred prichádzajú odrastenci detského domova pozrieť svojho umierajúceho vychovávateľa. Bol im ako otec, bez neho by ich životy vyzerali celkom inak. V rámci možností mal byť život v domove idylka, postarali sa o nich, mali ich radi, chránili ich. Čo zlé sa stalo, boli len nehody, prípadne podivné jednorazové skraty. Vlastne nie. Niekto tu bol zlý, dialo sa niečo nekalé, napred trochu, potom dosť zásadne, skoncentrovalo sa tu obrovské zlo. Záver je ten, že deťom bude vlastne lepšie mŕtvym ako na tomto svete. A nie je to vinou kráľovnej čiernej mágie, Ratu Ilmu Hitam.

5. 8. 2020

13. 9. 2016

Isolation

Votrelec medzi kravami

Z kráv ide strach. To vám potvrdí zrejme každý nefarmár, ktorý sa niekedy ocitol v ich blízkosti. To však samo osebe nestačí na to, aby z filmu s kravami vznikol horor. Kravy totiž nie sú žraloky, nemajú povesť predátora. Aby sme sa ich mohli vo filme skutočne báť, musíme ich najprv zmutovať. Nakoniec, trochu toho mutagénnu neuškodilo kedysi ani legendárnym piraniam, a to už sú skutočne dravé živočíchy.

30. 12. 2010

Awoken

Ďalšia nástraha zlého spánku

Na neschopnosť zaspať sa skutočne dá zomrieť, a keď tento stav nastane, býva toto vyústenie nevyhnutné. V skutočnosti ale smrť prichádza v priemere po zhruba roku a pol, počas tohto obdobia si človek prechádza rôznymi stavmi. Zmení sa mu osobnosť, má halucinácie, býva paranoidný, zvykne sa nachádzať v rovnakom stave ako bežný človek krátko pred zaspatím, akurát v jeho prípade ten stav nepredchádza spánku. Lieky nepomáhajú, dokonca sa zdá, že stav zhoršujú. Znie to veru hrozne, o tomto stave ale film nie je. V jeho prípade trvá priebeh choroby len 30 dní a hrôzy, ktoré prináša, sú celkom iné. Tiež ale ide o to, že človek je Awoken.

23. 7. 2020

Poltergeist (2015)

Andrej Gomora | 28. 5. 2015
0
5/10
ghost

Ak si chcete hororom pripomenúť detstvo

Vraj na Slovensku máme bezohľadných developerov s ktorými nikto nevie či nechce spraviť poriadok. No na niektoré praktiky svojich amerických kolegov sa zatiaľ nedoťahujú. Ešte sa predsa nestalo, že by niekomu vtrhli do domu duchovia, pretože sídlisko postavili na cintoríne. A nech je im film Poltergeist varovaním, aby to ani neskúšali.

„Veci sa v dome hýbu len tak a dievčatko má ešte akosi viac imaginárnych kamarátov, ako u neho bolo bežné."

Príbeh asi poznajú všetci. Ak aj nie, v hrubých črtách ho nie je ťažké načrtnúť. S detailmi to už môže byť ťažšie, niektorým totiž nie je ľahké rozumieť. Máme tu rodinu v nie najlepšej finančnej situácii, rodičov a tri deti. Roztomilé dievčatko, trochu staršieho ale ešte rozkošného chlapčeka a znechutenú pubertiačku. Peňažné možnosti im nedávajú veľký výber, čo sa týka kúpy nového obydlia. Nájdu krásny dom, za výbornú cenu, všetko sa zdá podozrivo dobré. Bez háčika to pochopiteľne nebude. Veci sa v dome hýbu len tak, a dievčatko má ešte akosi viac imaginárnych kamarátov, ako u neho bolo bežné. Tiež sa rozpráva s televízorom, vraj odtiaľ niekto prichádza. Naplno sa to začne jedného večera, rodičia odišli na večeru k známym. Otec totiž dúfa, že mu pomôžu nájsť si prácu. Tak "obyčajne" to napadne všetkých troch, chlapček aj pubertiačka prežijú. Roztomilé dievčatko ale zmizne, stratí sa v televízore. Odtiaľ s rodinou príležitostne komunikuje, vraj sú tam s ňou iní, bojí sa ich. Rodina zavolá na pomoc odborníkov na paranormálne javy, nech pozrú, čo sa to s domom deje. A dostanú dievčatko späť.

„Celé je to len akoby hra, nie celkom, ale do značnej miery nevinná."

Ako pôvodný film z roku 1982, aj ten nový je značne rodinný. Trochu príliš pre nejedného vkus. Ono totiž celkove ide o prakticky nekrvavý horor, niečo ako strašenie pre deti. Len trochu hrozivejšie. Predstavia nám rodinu a deti, roztomilé a schematické. Celé je to len akoby hra, nie celkom, ale do značnej miery nevinná. Len tak sa postaví domček z komiksov, šašo sa sám naťahuje. Je tu podobný problém ako pri mnohých duchárskych hororoch. Pravdaže, nie je príjemné, ak sa veci hýbu. Ale pokiaľ nikomu neubližujú, divák nemá veľký dôvod báť sa ich.

Vysvetlenie úkazu poltergeist sa na jednej strane tvári vedecky, tak ako tím, ktorý ho predstaví. Na druhej strane je ale vlastne dosť nezmyselné a chaotické. Vysvetlenie so stavaním na cintoríne má štýl, je len trochu prvoplánové. Duše zvyknú hľadať mier a podobne, mávajú aj svoj cieľ, napríklad niekoho zabiť. Tu len skrátka sú, jeden rozhnevaný poltergeist, ktorý terorizuje rodinu. Bez snahy vymyslieť nejaký zrozumiteľný účel tejto činnosti a možnosti jej vývoja. To, čo sa spomína v súvislosti s malou Madie znie síce pekne v zmysle vyzdvihovania detskosti a nevinnosti, trochu horšie už ale čo sa týka logiky.

„Vytvárajú len chaos, tomu sa podarí byť strašidelným iba v jeho určitých prejavoch."

Pochopiteľný zmysel chýba aj mnohým zo samotných aktov strašenia. Film sa zjavne nechal inšpirovať nedávnou duchárskou tvorbou, tú je badať hlavne v porovnaní s originálom. Tajomné postavy sú síce fajn, rovnako ako agresívne stromy a pobehujúce hračky. Vytvárajú ale len chaos, tomu sa podarí byť strašidelným iba v jeho určitých prejavoch. Na pár sekúnd vyskočíme, a to je všetko. Film sa potom navyše prepracúva až na úroveň psychedélie. Čierna diera v skrini s druhým koncom v strope obývačky tiež ako keby patrila skôr do rodinného filmu pre deti. Aj keď ich použitie v tomto prípade by pre ne rozhodne bolo príliš strašidelné.

Na filme inak badať, že si na ňom tvorcovia dali záležať. Je nakrútený kvalitne, na podobnej úrovni ako pôvodné dielo. Pre dnešnú dobu je rozhodne vhodnejší, využíva prostriedky strašenia, na aké sme zvyknutí a nevyznieva komicky, ako sa to v niektorých častiach pri origináli môže dnešnému divákovi zdať. Nevýhodou na druhej strane je, že stráca čaro osemdesiatych rokov, čo sa týka hororov výrazne špecifickej doby. Inak síce neprináša nič zásadne nové, no ani nič nekazí. Takže fanúšikom pôvodného Poltergeistu by sa mohol páčiť. A tým, ktorým sa nepáčil originál sa asi nebude páčiť tiež. Predsa, je to dosť rodinný, až infantilný film.