47 Meters Down: Uncaged

Bez klietky, s jaskyňou

V čom vlastne ide o sequel k 47 metrom si môžeme len domýšľať. Iste, Čeľuste mali tiež viac pokračovaní, ktoré spájal akurát žralok v úlohe zabijaka. Tak ako nespočet ďalších filmov. Tu máme opäť tematiku potápania, pozorovania podmorského života. A tých istých tvorcov, ktorí skúšajú niečo podobné len trochu inak. Ak si spomenieme, nakoľko minimálny dej malo prvé pokračovanie, určite môžeme byť radi, že v tomto smere sa autori rozhodli príliš sa neopakovať. Názov 47 Meters Down: Uncaged neklame- do žiadnej klietky sa veru nevraciame.

28. 11. 2019

21. 9. 2015

11. 2. 2015

Gwen

Horor zvaný život

Keďže ponurá a pomalá atmosféra sa viackrát úspešne kombinovala so skutočne hororovými prvkami, možno je lepšie hneď upozorniť. Zápletka sa príliš nerozvinie a nepríde ani žiadne veľké prekvapenie, radšej naň nečakajte. Tentokrát ideme veľmi jednoduchou a priamočiarou cestou, ktorá čerpá z toho, čo nám hneď predstaví. Matka a dve dcéry v osamelom sídle. Otec bojuje na Kryme, živí v nich nádej, že raz ešte povstanú z biedy. Ostatné domy už skôr nedobrovoľne ako z vlastnej vôle obyvatelia opustili, túžila po nich ťažiarska spoločnosť, tak ako túži aj po tom poslednom obývanom. Matka aj dcéry sú odhodlané nepredať, už len z úcty k otcovi. Ich život je pritom ešte ťažší, než akým by ho robili len objektívne podmienky jeho zložitosti.

12. 11. 2019

Furies

Krásky a zvieratá, pretože na gore iné netreba

Krátky úvod nám predstaví jediné dve postavy diela, ktoré sa snaží nejako rozpracovať aj ako ľudí. Presnejšie len ich vzťah, aká je jedna neschopná, stratená a odkázaná, a ako tá druhá túži, aby sa konečne dala dokopy. Nebude pri nej vždy, čo sa následne aj potvrdí. Kayla sa ocitne celkom sama. Vylezie z drevenej debne niekde uprostred divočiny, a samozrejme jej nenapadne nič lepšie, ako začať kričať na Maddie. Kde trčí? Tá sa zatiaľ neobjaví. Miesto nej začnú okolo Kayly pobehovať akísi čudáci, nejakí Furies.

20. 11. 2019

V zajatí démonov

Andrej Gomora | 18. 9. 2013
0
8/10
claustrophobic, ghost

Ďalší dôkaz, že duchovia nepatria do smetí

Warrenovci sú pár o akom by sme si prečítali v lepšom prípade v Plus 7 dní a chytili sa za hlavu, čo už za hlúposti to píšu. V tom horšom, a pravdepodobnejšom, by sme si o nich čítali so záchvatmi smiechu v periodikách ako Bosorka alebo Fiškál a uvažovali či si z nás robí žarty časopis alebo naozaj ako dvojica komediantov existujú. Teraz si našli pre nich vhodné fórum, ďalší z radu hororov odkazujúcich sa na údajnú skutočnú udalosť. V zajatí démonov ich s plnou vážnosťou predstavuje ako uznávaných vyšetrovateľov paranormálnych javov, a ako svoj príbeh jeden z ich najznámejších prípadov.

„Warrenovci vystupujú ako hocaká iná dvojica geniálnych vyšetrovateľov. Vidíme ich ľudskú stránku, ich vyšetrovacie schopnosti a oddanosť napomáhaniu ľuďom."

Snaha ukazovať ako skutočnosť svet, v ktorom naozaj existujú nadprirodzené javy, prednáša sa o nich na univerzitách a ľudia čo sa nimi zaoberajú sú viac ako blázni či podvodníci dáva najavo, nakoľko sa to s tou skutočnou udalosťou zase myslí vážne. Warrenovci vystupujú ako hocaká iná dvojica geniálnych vyšetrovateľov. Vidíme ich ľudskú stránku, ich vyšetrovacie schopnosti a oddanosť napomáhaniu ľuďom. Momentálne ich potrebuje rodina Perronovcov. Presťahovali sa do nového domu, a zdá sa, že tam straší. Niekto ich stále ťahá za nohy, robí im modriny, zhadzuje veci, a ešte aj smrdí. Snažia sa rodine odporučiť hľadať racionálne vysvetlenie, ale vidia že snaha je márna. A po príchode do domu pochopia prečo. O aktivite démonov sa nedá pochybovať, po krátkom vyšetrovaní ani o jej pôvode. V dome bývala najprv jedna bosorka a obesila sa na strome v záhrade. Prekliala ho, obetí rokmi pribúdalo a mnohé dom zostali strašiť. Chcú ďalej páchať zlo, nahovoriť ďalšiu ženu, aby svoje dieťa obetovala satanovi.

Na horor je úvod a predstavovanie postáv veľmi zdĺhavé. Dlho zostaneme len pri mysterióznych rečiach, trávime čas na jednej strane s múdrymi a sympatickými Warrenovcami, na druhej strane s Perronovcami, ktorých zážitky začínajú na úrovni podozrivého prievanu. V kombinácii s fraškou ohľadne pravdivého príbehu sa začne ako reálne javiť riziko unudenia. Našťastie, prejaví sa tak plané ako len môže byť.

„Je jasné že pred duchmi sa nedá ujsť, začnú byť všade a divákovi dajú prežiť úzkosť z takmer bezvýchodiskovej situácie."

Prejavy duchov začnú pribúdať a výrazne sa zvýši aj ich intenzita. Z búchajúcich dverí sa vystupňujú cez postavy v zrkadle na skutočné postavy. Ľakačky sú jednak veľmi dobre spravené, zároveň výborne zapadajú do zahusťujúceho sa priebehu deja. Ako Warrenovci vysvetľujú, svojim príchodom duchov naľakali, preto sa viac prejavujú. Celkove je až prekvapivé, ako dobre fungujú logické vysvetlenia diania, ktoré Warrenovci podávajú. Duchovia nie sú len zlo s chaotickými a nepochopiteľnými prejavmi, takmer všetky javy majú svoje vysvetlenie a logiku. Nestrácajú tým na hrozivosti, a naviac sa nedá dúfať že len tak zmiznú. Postavy čelia duchom s obrovskými schopnosťami, a zároveň im Warrenovci vysvetľujú ich zámery a aká náročná bude snaha s nimi bojovať. Je jasné že pred duchmi sa nedá ujsť, začnú byť všade a divákovi dajú prežiť úzkosť z takmer bezvýchodiskovej situácie. K atmosfére z vynikajúceho spádu rozhodne prispieva aj vyhotovenie filmu. Funguje v ňom prakticky všetko- presladená rodinnosť, afektované hranie, stereotypné postavy. Keď príde ich čas, všetky predtým zdanlivo nepodarené zložky si nájdu svoje miesto a úspešne poskladajú celkový efekt. Pridáva sa k nim podarená hudba a dôsledná práca s kamerou, vďaka ktorým sa pôsobenie filmu dostáva na intenzitu uspokojivú pre hádam každého hororového fanúšika.

„Na lacných historkách o bosorkách a domoch kde straší s často až televíznymi prostriedkami vytvára pôsobivý hororový zážitok."

Tak sa zdá, že znova raz sa podarilo zo žánra vydolovať viac, ako by človek čakal, že v ňom ešte zostalo. Podobne ako Sinister, ani V zajatí démonov v zásade neprináša nič nové. Používa otrepané recepty ktoré už nejaký čas pôsobili ako útočisko chudákov neschopných vymyslieť čokoľvek nové. Na lacných historkách o bosorkách a domoch kde straší s často až televíznymi prostriedkami vytvára pôsobivý hororový zážitok. Aj údajná skutočná udalosť vlastne nie je vyvrátená, keďže nikto za celý čas nezomrie a bolo by ťažké nájsť dôkaz, že to čo film zobrazuje sa nemohlo stať. Vykresľovať Warrenovcov ako serióznych odborníkov a hrdinov je síce zjavná hlúposť, pre potreby filmu by sme ju ale určite mali byť ochotní stráviť.