The Crazies (1973)

Romero, ako ho, našťastie, nepoznáme
Keď sa v jednom malom pennsylvánskom mestečku zrúti armádne lietadlo, je zarobené na problémy. Prevážalo totiž nebezpečnú biologickú zbraň, vírus Trixie, ktorý sa začne rýchlo šíriť medzi nič netušiace obyvateľstvo. Kontakt človeka s vírusom môže mať iba dva scenáre: smrť alebo šialenstvo spojené s agresiou. (Keďže sa film volá The Crazies, nie je ťažké domyslieť si, ktorá alternatíva bude populárnejšia.) 13. 5. 2010

6. 10. 2015

20. 9. 2010

18. 10. 2013

Leatherface

Toľko ste toho pod maskou nečakali

Práve žánrové miešanie krutého exploitationu s thrillerom, ktorému by zodpovedala dejová stránka, je síce sympatické, no nakoniec sa ukáže ako nezvládnuté. Scenár sa snaží byť ambiciózny, prináša veľa deja a nechce len žmýkať známe postavy a prostredie. V tom prípade by ale potreboval na budovanie atmosféry svoje vlastné prostriedky, a tie mu chýbajú. Hlavnými sa stávajú utečenci z liečebne, krutí prehnane až za hranicu uveriteľnosti. Všetko sa odohráva akosi nepochopiteľne, bez zmyslu, s jediným zrozumiteľným účelom, ktorým je čo najviac násilia. Aj keď film má svoje kvality, nedokáže diváka skutočne vtiahnuť, zaujať niečím jasným a intenzívnym. Nakoniec príde samotná pointa, pri ktorej si dáme film do spojitosti s celou sériou. A možno by sme radšej zabudli, čo sa nám to snažil nahovoriť.

16. 11. 2017

V zajatí démonov

Andrej Gomora | 18. 9. 2013
0
8/10
claustrophobic, ghost

Ďalší dôkaz, že duchovia nepatria do smetí

Warrenovci sú pár o akom by sme si prečítali v lepšom prípade v Plus 7 dní a chytili sa za hlavu, čo už za hlúposti to píšu. V tom horšom, a pravdepodobnejšom, by sme si o nich čítali so záchvatmi smiechu v periodikách ako Bosorka alebo Fiškál a uvažovali či si z nás robí žarty časopis alebo naozaj ako dvojica komediantov existujú. Teraz si našli pre nich vhodné fórum, ďalší z radu hororov odkazujúcich sa na údajnú skutočnú udalosť. V zajatí démonov ich s plnou vážnosťou predstavuje ako uznávaných vyšetrovateľov paranormálnych javov, a ako svoj príbeh jeden z ich najznámejších prípadov.

„Warrenovci vystupujú ako hocaká iná dvojica geniálnych vyšetrovateľov. Vidíme ich ľudskú stránku, ich vyšetrovacie schopnosti a oddanosť napomáhaniu ľuďom."

Snaha ukazovať ako skutočnosť svet, v ktorom naozaj existujú nadprirodzené javy, prednáša sa o nich na univerzitách a ľudia čo sa nimi zaoberajú sú viac ako blázni či podvodníci dáva najavo, nakoľko sa to s tou skutočnou udalosťou zase myslí vážne. Warrenovci vystupujú ako hocaká iná dvojica geniálnych vyšetrovateľov. Vidíme ich ľudskú stránku, ich vyšetrovacie schopnosti a oddanosť napomáhaniu ľuďom. Momentálne ich potrebuje rodina Perronovcov. Presťahovali sa do nového domu, a zdá sa, že tam straší. Niekto ich stále ťahá za nohy, robí im modriny, zhadzuje veci, a ešte aj smrdí. Snažia sa rodine odporučiť hľadať racionálne vysvetlenie, ale vidia že snaha je márna. A po príchode do domu pochopia prečo. O aktivite démonov sa nedá pochybovať, po krátkom vyšetrovaní ani o jej pôvode. V dome bývala najprv jedna bosorka a obesila sa na strome v záhrade. Prekliala ho, obetí rokmi pribúdalo a mnohé dom zostali strašiť. Chcú ďalej páchať zlo, nahovoriť ďalšiu ženu, aby svoje dieťa obetovala satanovi.

Na horor je úvod a predstavovanie postáv veľmi zdĺhavé. Dlho zostaneme len pri mysterióznych rečiach, trávime čas na jednej strane s múdrymi a sympatickými Warrenovcami, na druhej strane s Perronovcami, ktorých zážitky začínajú na úrovni podozrivého prievanu. V kombinácii s fraškou ohľadne pravdivého príbehu sa začne ako reálne javiť riziko unudenia. Našťastie, prejaví sa tak plané ako len môže byť.

„Je jasné že pred duchmi sa nedá ujsť, začnú byť všade a divákovi dajú prežiť úzkosť z takmer bezvýchodiskovej situácie."

Prejavy duchov začnú pribúdať a výrazne sa zvýši aj ich intenzita. Z búchajúcich dverí sa vystupňujú cez postavy v zrkadle na skutočné postavy. Ľakačky sú jednak veľmi dobre spravené, zároveň výborne zapadajú do zahusťujúceho sa priebehu deja. Ako Warrenovci vysvetľujú, svojim príchodom duchov naľakali, preto sa viac prejavujú. Celkove je až prekvapivé, ako dobre fungujú logické vysvetlenia diania, ktoré Warrenovci podávajú. Duchovia nie sú len zlo s chaotickými a nepochopiteľnými prejavmi, takmer všetky javy majú svoje vysvetlenie a logiku. Nestrácajú tým na hrozivosti, a naviac sa nedá dúfať že len tak zmiznú. Postavy čelia duchom s obrovskými schopnosťami, a zároveň im Warrenovci vysvetľujú ich zámery a aká náročná bude snaha s nimi bojovať. Je jasné že pred duchmi sa nedá ujsť, začnú byť všade a divákovi dajú prežiť úzkosť z takmer bezvýchodiskovej situácie. K atmosfére z vynikajúceho spádu rozhodne prispieva aj vyhotovenie filmu. Funguje v ňom prakticky všetko- presladená rodinnosť, afektované hranie, stereotypné postavy. Keď príde ich čas, všetky predtým zdanlivo nepodarené zložky si nájdu svoje miesto a úspešne poskladajú celkový efekt. Pridáva sa k nim podarená hudba a dôsledná práca s kamerou, vďaka ktorým sa pôsobenie filmu dostáva na intenzitu uspokojivú pre hádam každého hororového fanúšika.

„Na lacných historkách o bosorkách a domoch kde straší s často až televíznymi prostriedkami vytvára pôsobivý hororový zážitok."

Tak sa zdá, že znova raz sa podarilo zo žánra vydolovať viac, ako by človek čakal, že v ňom ešte zostalo. Podobne ako Sinister, ani V zajatí démonov v zásade neprináša nič nové. Používa otrepané recepty ktoré už nejaký čas pôsobili ako útočisko chudákov neschopných vymyslieť čokoľvek nové. Na lacných historkách o bosorkách a domoch kde straší s často až televíznymi prostriedkami vytvára pôsobivý hororový zážitok. Aj údajná skutočná udalosť vlastne nie je vyvrátená, keďže nikto za celý čas nezomrie a bolo by ťažké nájsť dôkaz, že to čo film zobrazuje sa nemohlo stať. Vykresľovať Warrenovcov ako serióznych odborníkov a hrdinov je síce zjavná hlúposť, pre potreby filmu by sme ju ale určite mali byť ochotní stráviť.