Blood Quantum

Indiánska krv asimiláciu neprijme, len vyhubenie

Viac indiánov ako zbrane kolonizátorov zabili baktérie, ktoré tí so sebou do nového sveta priniesli. Kým Európania si stáročia budovali imunitu, tá miestnym chýbala a pre nich novým chorobám vo veľkom podliehali. Teraz sa karta obrátila. Kým bledé tváre sa nakazia okamžite, miestni sú zdanlivo imúnni. V niečom im to rozhodne pomôže, nič to ale nemení na tom, že nakazení ich môžu roztrhať a zjesť. Nejde totiž o len tak nejakú infekciu, ale tú, ktorá ľudí mení na zombíkov. Ako vždy sa ich nazbierajú hordy, všetci, ktorí nemajú dostatok indiánskej krvi, podiel ktorej sa volá aj Blood Quantum.

8. 7. 2020

12. 10. 2015

Body Cam

Quis custodiet ipsos custodes?

Celková výstavba deja je prinajmenšom zvláštna. Často zostáva celkom na povrchu a zároveň využíva množstvo nie veľmi logických skratiek. Miestami nám to môže pripomínať lacnú televíznu zábavu, inokedy sa môžeme snažiť vidieť úmyselne využité prostriedky. Práca s nadprirodzenými prvkami totiž nie je vôbec nejak konvenčne duchárska, snaží sa nás buď jednoducho zabaviť, alebo nám niečo povedať. Hoci s brutalitou nejdeme do žiadneho extrému, cítime, že dielo je ladené príliš mládežnícky až nasládlo, aby sa jej tam hodilo viac. Napätie pritom celkom nechýba. Nie je intenzívne hororové ani ťaživé, divákovi ale nedá celkom vydýchnuť a darí sa mu držať si jeho pozornosť a udržiavať v ňom určitú mieru strachu.

1. 7. 2020

The Lodge

Priamočiara cesta skazy

Opäť situácia s miernymi nedostatkami na strane logiky, teda tak v základoch, kde na nás našťastie nekričia. Že sa psychiater zamiluje do pacientky je vec, ktorá sa určite stať môže. Tiež že sa kvôli nej rozvedie, a chce sa s ňou oženiť. Rovnako je pochopiteľné, ak mu záleží na tom, aby ju prijali jeho deti. V inom prípade by možno dávalo zmysel, ak by chcel, nech spolu strávia pár dní. On ale pozná jej zdravotný stav. Aj ako ju deti nenávidia a určite sa jej nebudú snažiť život uľahčiť. Môže to dopadnúť inak než tragicky? Ak spolu na pár dní zavítajú do celkom osamotenej a snehom od sveta odrezanej The Lodge?

26. 6. 2020

Blair Witch

Andrej Gomora | 13. 1. 2017
0
3/10
found footage/ mockumentary, ghost, survival

Môže priehľadná akcia nahradiť atmosféru?

Blair Witch patrí nepochybne medzi najznámejšie horory posledných dvoch desaťročí a jeho značka má neodškriepiteľnú cenu. Film sa ale nikdy celkom nezbavil imidžu určitej podradnosti, čo do prostriedkov, ktoré na strašenie využíval. Aj napriek tomu, že sme už odvtedy toľkokrát videli, ako zle môžu filmy v štýle found footage dopadnúť, keď sa to s nimi nevie. Svojho času vzniklo aj pokračovanie, bez roztrasených kamier a len voľne dejovo naviazané. Právom si nevyslúžilo väčšiu pozornosť a našťastie rýchlo upadlo do zabudnutia. Po všetkých stránkach sa teraz snaží silne nadviazať pokračovanie tretie s prekvapivým názvom Blair Witch.

„Napred sa zastavia u autora nahrávky, a akokoľvek pofidérne ten vyzerá, aj s družkou sa na štvoricu nalepia. Spolu idú do lesa.“

Jeho hlavnou postavou je James, brat Heather, ktorá zmizla v prvom diele. Les odvtedy veľakrát prehľadali, stopu po nej nenašli. On stále dúfa, že žije. O to viac, keď sa na internete objaví video z lesa, kde sa v okne mihne zvláštna postava. Len brat spozná, že ide o jeho sestru, musí sa ju vydať hľadať. Pridá sa k nemu Lisa, tá už o jeho hľadaní aj tak nakrúcala dokument, takže je veľmi dobre vybavená čo sa týka záznamovej techniky, a dvaja kamaráti. Napred sa zastavia u autora nahrávky, a akokoľvek pofidérne ten vyzerá, aj s družkou sa na štvoricu nalepia. Spolu idú do lesa. Stanovať. Ako to s nimi asi môže dopadnúť?

Film viditeľne nie je zle nakrútený, režíroval ho Adam Wingard, podobne ako napríklad You're Next. Chýbajúce napätie by spočiatku nebol problém, na výpravu sa predsa len pripravujú. Horšie je to s nesympatickými postavami, z tých hlavne dve pôsobia na diváka vyslovene nepríjemne. Aj zápletka by sa dala prijať, ocitáme sa síce vo svete, kde sú udalosti z prvého dielu skutočné. To ale neznamená, že sa museli stať tak, ako sa na nahrávkach zdalo, a teda postavy im musia veriť. A báť sa do lesa ísť.

„Postavy sú dokonale neuveriteľné, správajú sa nepochopiteľne a divák nemá najmenšiu nádej predstaviť si ich ako skutočné.“

Prvé náznaky hrozby pôsobia chaoticky a silene. Prejavuje sa nedostatok toho, čoho mal najviac prvý film- ľudskosť, uvoľnenosť a prirodzenosť. Veľa divákov vtedy skutočne uverilo, že sledujú nájdené pásky, čo už by ale tentokrát nehrozilo. Strašidelné historky na pozadí sú fajn, ich množstvo už ale úplne prestáva pôsobiť presvedčivo. Hlavne ak by ich divák nemal vnímať len ako vymyslené príbehy, ale ako súčasť deja. Ešte horšie je, keď sa začnú komplikovať vzťahy medzi postavami. Vtedy sa dostávame k najväčšej slabine filmu, ktorá nám ho bude intenzívne kaziť až do konca. Postavy sú skrátka dokonale neuveriteľné, správajú sa nepochopiteľne a divák nemá najmenšiu nádej predstaviť si ich ako skutočné. Problém by to bol pri každom filme, v prípade found footage ale o to viac, keďže by sme mali predstierať, že sledujeme realitu.

„...zdá sa, ako keby po nás autori hádzali čo sa dá, a dúfali, že niečo z toho zapôsobí.“

Žiaden zo strašidelných prvkov sa filmu nedarí poriadne vyžmýkať, keďže nedokáže zobraziť jeho prežívanie zo strany postáv. Máme tu pozväzované bábky, kôpky kameňov, vracanie sa na to isté miesto. To všetko pôsobilo v prvom filme znepokojivo, tu sa ale zdá, ako keby po nás autori hádzali čo sa dá, a dúfali, že niečo z toho zapôsobí. Niekedy sa to skutočne aj podarí, divák sa viackrát zľakne a niekoľkokrát ho skutočne zamrazí. Hlavne finálne je značne intenzívne, jeho poňatie je ale až príliš akčné. Dejú sa konkrétne veci, my ich sledujeme, dokonca niektorým aj rozumieme. Celkom chýba čaro strachu z neznáma, z neurčitej tmy. Náhrada nie je úplne na zahodenie a miestami funguje. K rovnocennosti sa ale nepribližuje ani náhodou.

Blair Witch nie je zďaleka taká katastrofa, akou bolo druhé pokračovanie, hodným svojho mena ho ale tiež nemožno nazvať. Vidno na ňom režisérov sklon preferovať akciu pred atmosférou. Ten by sa možno dal zniesť, keby film nebol nie celkom zvládnutý aj ako celok, predovšetkým na strane postáv. Tie skutočne nezodpovedajú seriózne poňatému dielu, za aké sa tento film vydáva.