12. 10. 2015

Apostle

Tenká hranica medzi uctievaním a vykorisťovaním

Určite sa dá vnímať pozitívne posun od schematického zobrazovania náboženských fanatikov ako šialencov a nič iné. Nadprirodzené javy sú predsa neoddeliteľná súčasť hororov. Tak prečo by niekedy nemohli to nie zrovna sympatické správanie aj podporovať, či priam ospravedlňovať? Postavy sa tak môžu stať ľudskejšími, vrátane náboženských magorov. Tiež nemusia byť zlí, len pretože ich to baví, a môžu divákovi skomplikovať možnosť ich odsúdenia aspoň do tej miery, že to skutočne nemali až také jednoduché. Keď k niekomu hovorí bohyňa, nemá nárok pokladať sa za Apostle?

14. 1. 2019

The Domestics

Apokalypsa namiesto manželskej poradne

Vysvetľovať, čo zničilo civilizáciu, respektíve odkiaľ sa zobrali zombíci, upíri alebo iný zrod jej rozvrátenia už dávno nie je nevyhnutnosť. Postapokalyptický film je dávno etablovaný ako žáner a pred nikým už nemusí svoje zápletky ospravedlňovať. V tomto prípade si zvolil ironickú eleganciu s narážkou na konšpirácie o chemtrails. Niekto sa proste rozhodol, že stačí, a lietadlá obostreli svet čiernym dymom. Znie to trochu hlúpo, ale dá sa to vnímať ako vtipná hlúposť. Ako takmer vždy hlavne film o pôvode postapokalyptického stavu sveta vôbec nie je. Tentokrát je o ľuďoch, priamo o manželoch v kríze vzťahu. The Domestics.

7. 1. 2019

The Eyes of My Mother

Neučte deti hrám so skalpelom

Mama dievčatku veľa rozprávala o anatómii, o rezaní. Ako už mohla čakať, že to s ním dopadne. Sama bola v Portugalsku očná chirurgička, na kravskom oku dcére ukazuje, ako vyzerá jeho vnútro. Dievčatko je rado, rezanie sa jej páči, má rada svoju mamu. Na ich odľahlý statok jedného dňa príde cudzinec. Pýta sa na záchod, vyžaduje si nezvyčajnú zdvorilosť. Pôsobí na jednej strane krehko, zároveň dosť vyšinuto. Neskôr sa sám prizná, má rád zabíjanie, ten pocit ktorý človeku prináša. Na rozhovory s dievčatkom bude mať ešte veľa času. Bez mamičky si z neho spraví svojho jediného kamaráta. Hoci nahradiť ju samozrejme nikdy môcť nebude, Francisca bude vždy myslieť na The Eyes of My Mother.

27. 6. 2017

Blair Witch

Andrej Gomora | 13. 1. 2017
0
3/10
found footage/ mockumentary, ghost, survival

Môže priehľadná akcia nahradiť atmosféru?

Blair Witch patrí nepochybne medzi najznámejšie horory posledných dvoch desaťročí a jeho značka má neodškriepiteľnú cenu. Film sa ale nikdy celkom nezbavil imidžu určitej podradnosti, čo do prostriedkov, ktoré na strašenie využíval. Aj napriek tomu, že sme už odvtedy toľkokrát videli, ako zle môžu filmy v štýle found footage dopadnúť, keď sa to s nimi nevie. Svojho času vzniklo aj pokračovanie, bez roztrasených kamier a len voľne dejovo naviazané. Právom si nevyslúžilo väčšiu pozornosť a našťastie rýchlo upadlo do zabudnutia. Po všetkých stránkach sa teraz snaží silne nadviazať pokračovanie tretie s prekvapivým názvom Blair Witch.

„Napred sa zastavia u autora nahrávky, a akokoľvek pofidérne ten vyzerá, aj s družkou sa na štvoricu nalepia. Spolu idú do lesa.“

Jeho hlavnou postavou je James, brat Heather, ktorá zmizla v prvom diele. Les odvtedy veľakrát prehľadali, stopu po nej nenašli. On stále dúfa, že žije. O to viac, keď sa na internete objaví video z lesa, kde sa v okne mihne zvláštna postava. Len brat spozná, že ide o jeho sestru, musí sa ju vydať hľadať. Pridá sa k nemu Lisa, tá už o jeho hľadaní aj tak nakrúcala dokument, takže je veľmi dobre vybavená čo sa týka záznamovej techniky, a dvaja kamaráti. Napred sa zastavia u autora nahrávky, a akokoľvek pofidérne ten vyzerá, aj s družkou sa na štvoricu nalepia. Spolu idú do lesa. Stanovať. Ako to s nimi asi môže dopadnúť?

Film viditeľne nie je zle nakrútený, režíroval ho Adam Wingard, podobne ako napríklad You're Next. Chýbajúce napätie by spočiatku nebol problém, na výpravu sa predsa len pripravujú. Horšie je to s nesympatickými postavami, z tých hlavne dve pôsobia na diváka vyslovene nepríjemne. Aj zápletka by sa dala prijať, ocitáme sa síce vo svete, kde sú udalosti z prvého dielu skutočné. To ale neznamená, že sa museli stať tak, ako sa na nahrávkach zdalo, a teda postavy im musia veriť. A báť sa do lesa ísť.

„Postavy sú dokonale neuveriteľné, správajú sa nepochopiteľne a divák nemá najmenšiu nádej predstaviť si ich ako skutočné.“

Prvé náznaky hrozby pôsobia chaoticky a silene. Prejavuje sa nedostatok toho, čoho mal najviac prvý film- ľudskosť, uvoľnenosť a prirodzenosť. Veľa divákov vtedy skutočne uverilo, že sledujú nájdené pásky, čo už by ale tentokrát nehrozilo. Strašidelné historky na pozadí sú fajn, ich množstvo už ale úplne prestáva pôsobiť presvedčivo. Hlavne ak by ich divák nemal vnímať len ako vymyslené príbehy, ale ako súčasť deja. Ešte horšie je, keď sa začnú komplikovať vzťahy medzi postavami. Vtedy sa dostávame k najväčšej slabine filmu, ktorá nám ho bude intenzívne kaziť až do konca. Postavy sú skrátka dokonale neuveriteľné, správajú sa nepochopiteľne a divák nemá najmenšiu nádej predstaviť si ich ako skutočné. Problém by to bol pri každom filme, v prípade found footage ale o to viac, keďže by sme mali predstierať, že sledujeme realitu.

„...zdá sa, ako keby po nás autori hádzali čo sa dá, a dúfali, že niečo z toho zapôsobí.“

Žiaden zo strašidelných prvkov sa filmu nedarí poriadne vyžmýkať, keďže nedokáže zobraziť jeho prežívanie zo strany postáv. Máme tu pozväzované bábky, kôpky kameňov, vracanie sa na to isté miesto. To všetko pôsobilo v prvom filme znepokojivo, tu sa ale zdá, ako keby po nás autori hádzali čo sa dá, a dúfali, že niečo z toho zapôsobí. Niekedy sa to skutočne aj podarí, divák sa viackrát zľakne a niekoľkokrát ho skutočne zamrazí. Hlavne finálne je značne intenzívne, jeho poňatie je ale až príliš akčné. Dejú sa konkrétne veci, my ich sledujeme, dokonca niektorým aj rozumieme. Celkom chýba čaro strachu z neznáma, z neurčitej tmy. Náhrada nie je úplne na zahodenie a miestami funguje. K rovnocennosti sa ale nepribližuje ani náhodou.

Blair Witch nie je zďaleka taká katastrofa, akou bolo druhé pokračovanie, hodným svojho mena ho ale tiež nemožno nazvať. Vidno na ňom režisérov sklon preferovať akciu pred atmosférou. Ten by sa možno dal zniesť, keby film nebol nie celkom zvládnutý aj ako celok, predovšetkým na strane postáv. Tie skutočne nezodpovedajú seriózne poňatému dielu, za aké sa tento film vydáva.