12. 11. 2018

Suspiria (2018)

Menej farieb, viac tanca

Pôvodná Suspiria si svoj kultový status získala vďaka funkčnej zmesi prvkov pochádzajúcich z inej doby. Naivný scenár, úchvatný vizuál plný sýtych farieb, gotické prostredie, úžasná hudba, no a réžia Daria Argenta v najlepšej forme. Jej atmosféra patrí medzi najosobitejšie zážitky v dejinách hororu, snaha zopakovať ju sa preto spočiatku javila značne šialene. Náznaky dôvery vzbudila až serióznosť, s akou tvorcovia k novému projektu pristupovali. Obsadenie Tildy Swinton, hudba od Thoma Yorkea. Režisér Luca Guadagnino bol vraj možnosťou film nakrútiť posadnutý už od svojich 14 rokov, a hoci ide o jeho prvý horor, ako artový režisér svoje kvality už dokázal. Pochopiteľne tak nejako musí potom vyzerať aj výsledok.

15. 3. 2019

18. 10. 2013

20. 10. 2015

Beneath

Hranica šialenstva a geniality
Prvé leto po strednej škole. Prečo vstúpenie do života neosláviť loďkovým výletom po jazere? Pre piatich kamarátov ho zorganizuje chlapec indiánskeho vzhľadu, jazero pozná vďaka dedkovi. Vie aj, že s ním niečo nie je v poriadku, dedkov sused sa ho od výletu snaží odhovoriť, obzvlášť s partiou nezodpovedných výrastkov. Nič z toho, Johnny chce zapôsobiť na Kitty. Sľúbi, že budú opatrní, no nestane sa. Parťáci sa nenechajú odradiť od skákania do vody, až kým sa o nich niečo neobtrie. Len zázrakom sa vrátia do člna, aby zistili akú majú spoločnosť. Obrovská ryba s ostrými zubami ich oberie o jedno veslo a potom aj o druhé, navyše im do loďky spraví dieru. Aby sa dostali do bezpečia, okrem vyhadzovania vody musia pádlovať vlastnými rukami. Nie vo vode kde môže plávať ryba. Musia spomedzi seba jedného obetovať. Zabaví rybu a ostatní budú môcť dať ruky do vody a pádlovať smerom k brehu. Len keby jeden stačil.
6. 5. 2014

Blair Witch

Andrej Gomora | 13. 1. 2017
0
3/10
found footage/ mockumentary, ghost, survival

Môže priehľadná akcia nahradiť atmosféru?

Blair Witch patrí nepochybne medzi najznámejšie horory posledných dvoch desaťročí a jeho značka má neodškriepiteľnú cenu. Film sa ale nikdy celkom nezbavil imidžu určitej podradnosti, čo do prostriedkov, ktoré na strašenie využíval. Aj napriek tomu, že sme už odvtedy toľkokrát videli, ako zle môžu filmy v štýle found footage dopadnúť, keď sa to s nimi nevie. Svojho času vzniklo aj pokračovanie, bez roztrasených kamier a len voľne dejovo naviazané. Právom si nevyslúžilo väčšiu pozornosť a našťastie rýchlo upadlo do zabudnutia. Po všetkých stránkach sa teraz snaží silne nadviazať pokračovanie tretie s prekvapivým názvom Blair Witch.

„Napred sa zastavia u autora nahrávky, a akokoľvek pofidérne ten vyzerá, aj s družkou sa na štvoricu nalepia. Spolu idú do lesa.“

Jeho hlavnou postavou je James, brat Heather, ktorá zmizla v prvom diele. Les odvtedy veľakrát prehľadali, stopu po nej nenašli. On stále dúfa, že žije. O to viac, keď sa na internete objaví video z lesa, kde sa v okne mihne zvláštna postava. Len brat spozná, že ide o jeho sestru, musí sa ju vydať hľadať. Pridá sa k nemu Lisa, tá už o jeho hľadaní aj tak nakrúcala dokument, takže je veľmi dobre vybavená čo sa týka záznamovej techniky, a dvaja kamaráti. Napred sa zastavia u autora nahrávky, a akokoľvek pofidérne ten vyzerá, aj s družkou sa na štvoricu nalepia. Spolu idú do lesa. Stanovať. Ako to s nimi asi môže dopadnúť?

Film viditeľne nie je zle nakrútený, režíroval ho Adam Wingard, podobne ako napríklad You're Next. Chýbajúce napätie by spočiatku nebol problém, na výpravu sa predsa len pripravujú. Horšie je to s nesympatickými postavami, z tých hlavne dve pôsobia na diváka vyslovene nepríjemne. Aj zápletka by sa dala prijať, ocitáme sa síce vo svete, kde sú udalosti z prvého dielu skutočné. To ale neznamená, že sa museli stať tak, ako sa na nahrávkach zdalo, a teda postavy im musia veriť. A báť sa do lesa ísť.

„Postavy sú dokonale neuveriteľné, správajú sa nepochopiteľne a divák nemá najmenšiu nádej predstaviť si ich ako skutočné.“

Prvé náznaky hrozby pôsobia chaoticky a silene. Prejavuje sa nedostatok toho, čoho mal najviac prvý film- ľudskosť, uvoľnenosť a prirodzenosť. Veľa divákov vtedy skutočne uverilo, že sledujú nájdené pásky, čo už by ale tentokrát nehrozilo. Strašidelné historky na pozadí sú fajn, ich množstvo už ale úplne prestáva pôsobiť presvedčivo. Hlavne ak by ich divák nemal vnímať len ako vymyslené príbehy, ale ako súčasť deja. Ešte horšie je, keď sa začnú komplikovať vzťahy medzi postavami. Vtedy sa dostávame k najväčšej slabine filmu, ktorá nám ho bude intenzívne kaziť až do konca. Postavy sú skrátka dokonale neuveriteľné, správajú sa nepochopiteľne a divák nemá najmenšiu nádej predstaviť si ich ako skutočné. Problém by to bol pri každom filme, v prípade found footage ale o to viac, keďže by sme mali predstierať, že sledujeme realitu.

„...zdá sa, ako keby po nás autori hádzali čo sa dá, a dúfali, že niečo z toho zapôsobí.“

Žiaden zo strašidelných prvkov sa filmu nedarí poriadne vyžmýkať, keďže nedokáže zobraziť jeho prežívanie zo strany postáv. Máme tu pozväzované bábky, kôpky kameňov, vracanie sa na to isté miesto. To všetko pôsobilo v prvom filme znepokojivo, tu sa ale zdá, ako keby po nás autori hádzali čo sa dá, a dúfali, že niečo z toho zapôsobí. Niekedy sa to skutočne aj podarí, divák sa viackrát zľakne a niekoľkokrát ho skutočne zamrazí. Hlavne finálne je značne intenzívne, jeho poňatie je ale až príliš akčné. Dejú sa konkrétne veci, my ich sledujeme, dokonca niektorým aj rozumieme. Celkom chýba čaro strachu z neznáma, z neurčitej tmy. Náhrada nie je úplne na zahodenie a miestami funguje. K rovnocennosti sa ale nepribližuje ani náhodou.

Blair Witch nie je zďaleka taká katastrofa, akou bolo druhé pokračovanie, hodným svojho mena ho ale tiež nemožno nazvať. Vidno na ňom režisérov sklon preferovať akciu pred atmosférou. Ten by sa možno dal zniesť, keby film nebol nie celkom zvládnutý aj ako celok, predovšetkým na strane postáv. Tie skutočne nezodpovedajú seriózne poňatému dielu, za aké sa tento film vydáva.