13. 4. 2012

1922

Milovať pôdu viac ako ženu

Nejde len o jednoduchý rozdiel v záujmoch manželov. Ona chce žiť v meste, on miluje farmu. Problém je v tom, že pre neho je farma a čo najväčší pozemok jedinou životnou hodnotou. Či jednou z dvoch, tou druhou je syn, o ktorého ho chce manželka tiež obrať. Musí vyrastať s matkou, preto by tiež mal ísť do mesta. Svojím spôsobom ide o obmedzený fanatizmus, kde človek na niečom chorobne lipne, a ničomu nedovolí ho o to obrať. Pritom ani sám nevie, prečo mu na tom tak záleží. Šťastie ani bohatstvo mu pôda veru neprinesie. Tak bol skrátka vychovaný, také boli hodnoty ľudí v roku 1922.

25. 1. 2018

Exists

Nabudúce Lochnesska?
Yeti v Himalájach a Bigfoot v Amerike by údajne mohli byť poslední jedinci niektorého z živočíšnych druhov pokladaných za vyhynuté. Napríklad Gigantopitheca alebo Paranthropa. Prvý síce asi nemohol chodiť po zadných a jeho pozostatky v Amerike nikdy nenašli, a druhý sa vyskytoval len v Afrike. Pre ich existenciu nejestvujú ani žiadne vedecké dôkazy. Skôr množstvo dôvodov, prečo by mala byť takmer nemožná. No ľuďom zjavne nestačí množstvo jedincov podobných skôr opiciam ako človeku ktorých zápach cítiť na hony. Treba hľadať vedecké vysvetlenia, pretože je jasné, že niečo také Exists.
22. 1. 2015

Atticus Institute

Kedy konečne veda porazí diabla?
Poznáte to, keď niekto niekoho neustále len zosmiešňuje a ponižuje, robí mu zle. Hovoríte si, čo ten človek môže z podobného vzťahu mať, prečo ho okamžite neukončí, nepreruší všetky kontakty s danou osobou. On by možno aj rád, jednoducho to ale nedokáže. Či je to masochizmus, či akási zvrhlá fascinovanosť. Alebo len obdiv, pocit silnej nadradenosti toho druhého, ktorý vyvoláva dojem vyvolenosti, už len zato, že môžete byť v jeho prítomnosti, byť svedkom jeho vyčíňania. Posledná možnosť sa asi najviac hodí do vedeckého prostredia, ako vo filme Atticus Institute.
25. 6. 2015

Blair Witch

Andrej Gomora | 13. 1. 2017
0
3/10
found footage/ mockumentary, ghost, survival

Môže priehľadná akcia nahradiť atmosféru?

Blair Witch patrí nepochybne medzi najznámejšie horory posledných dvoch desaťročí a jeho značka má neodškriepiteľnú cenu. Film sa ale nikdy celkom nezbavil imidžu určitej podradnosti, čo do prostriedkov, ktoré na strašenie využíval. Aj napriek tomu, že sme už odvtedy toľkokrát videli, ako zle môžu filmy v štýle found footage dopadnúť, keď sa to s nimi nevie. Svojho času vzniklo aj pokračovanie, bez roztrasených kamier a len voľne dejovo naviazané. Právom si nevyslúžilo väčšiu pozornosť a našťastie rýchlo upadlo do zabudnutia. Po všetkých stránkach sa teraz snaží silne nadviazať pokračovanie tretie s prekvapivým názvom Blair Witch.

„Napred sa zastavia u autora nahrávky, a akokoľvek pofidérne ten vyzerá, aj s družkou sa na štvoricu nalepia. Spolu idú do lesa.“

Jeho hlavnou postavou je James, brat Heather, ktorá zmizla v prvom diele. Les odvtedy veľakrát prehľadali, stopu po nej nenašli. On stále dúfa, že žije. O to viac, keď sa na internete objaví video z lesa, kde sa v okne mihne zvláštna postava. Len brat spozná, že ide o jeho sestru, musí sa ju vydať hľadať. Pridá sa k nemu Lisa, tá už o jeho hľadaní aj tak nakrúcala dokument, takže je veľmi dobre vybavená čo sa týka záznamovej techniky, a dvaja kamaráti. Napred sa zastavia u autora nahrávky, a akokoľvek pofidérne ten vyzerá, aj s družkou sa na štvoricu nalepia. Spolu idú do lesa. Stanovať. Ako to s nimi asi môže dopadnúť?

Film viditeľne nie je zle nakrútený, režíroval ho Adam Wingard, podobne ako napríklad You're Next. Chýbajúce napätie by spočiatku nebol problém, na výpravu sa predsa len pripravujú. Horšie je to s nesympatickými postavami, z tých hlavne dve pôsobia na diváka vyslovene nepríjemne. Aj zápletka by sa dala prijať, ocitáme sa síce vo svete, kde sú udalosti z prvého dielu skutočné. To ale neznamená, že sa museli stať tak, ako sa na nahrávkach zdalo, a teda postavy im musia veriť. A báť sa do lesa ísť.

„Postavy sú dokonale neuveriteľné, správajú sa nepochopiteľne a divák nemá najmenšiu nádej predstaviť si ich ako skutočné.“

Prvé náznaky hrozby pôsobia chaoticky a silene. Prejavuje sa nedostatok toho, čoho mal najviac prvý film- ľudskosť, uvoľnenosť a prirodzenosť. Veľa divákov vtedy skutočne uverilo, že sledujú nájdené pásky, čo už by ale tentokrát nehrozilo. Strašidelné historky na pozadí sú fajn, ich množstvo už ale úplne prestáva pôsobiť presvedčivo. Hlavne ak by ich divák nemal vnímať len ako vymyslené príbehy, ale ako súčasť deja. Ešte horšie je, keď sa začnú komplikovať vzťahy medzi postavami. Vtedy sa dostávame k najväčšej slabine filmu, ktorá nám ho bude intenzívne kaziť až do konca. Postavy sú skrátka dokonale neuveriteľné, správajú sa nepochopiteľne a divák nemá najmenšiu nádej predstaviť si ich ako skutočné. Problém by to bol pri každom filme, v prípade found footage ale o to viac, keďže by sme mali predstierať, že sledujeme realitu.

„...zdá sa, ako keby po nás autori hádzali čo sa dá, a dúfali, že niečo z toho zapôsobí.“

Žiaden zo strašidelných prvkov sa filmu nedarí poriadne vyžmýkať, keďže nedokáže zobraziť jeho prežívanie zo strany postáv. Máme tu pozväzované bábky, kôpky kameňov, vracanie sa na to isté miesto. To všetko pôsobilo v prvom filme znepokojivo, tu sa ale zdá, ako keby po nás autori hádzali čo sa dá, a dúfali, že niečo z toho zapôsobí. Niekedy sa to skutočne aj podarí, divák sa viackrát zľakne a niekoľkokrát ho skutočne zamrazí. Hlavne finálne je značne intenzívne, jeho poňatie je ale až príliš akčné. Dejú sa konkrétne veci, my ich sledujeme, dokonca niektorým aj rozumieme. Celkom chýba čaro strachu z neznáma, z neurčitej tmy. Náhrada nie je úplne na zahodenie a miestami funguje. K rovnocennosti sa ale nepribližuje ani náhodou.

Blair Witch nie je zďaleka taká katastrofa, akou bolo druhé pokračovanie, hodným svojho mena ho ale tiež nemožno nazvať. Vidno na ňom režisérov sklon preferovať akciu pred atmosférou. Ten by sa možno dal zniesť, keby film nebol nie celkom zvládnutý aj ako celok, predovšetkým na strane postáv. Tie skutočne nezodpovedajú seriózne poňatému dielu, za aké sa tento film vydáva.