13. 4. 2012

1922

Milovať pôdu viac ako ženu

Nejde len o jednoduchý rozdiel v záujmoch manželov. Ona chce žiť v meste, on miluje farmu. Problém je v tom, že pre neho je farma a čo najväčší pozemok jedinou životnou hodnotou. Či jednou z dvoch, tou druhou je syn, o ktorého ho chce manželka tiež obrať. Musí vyrastať s matkou, preto by tiež mal ísť do mesta. Svojím spôsobom ide o obmedzený fanatizmus, kde človek na niečom chorobne lipne, a ničomu nedovolí ho o to obrať. Pritom ani sám nevie, prečo mu na tom tak záleží. Šťastie ani bohatstvo mu pôda veru neprinesie. Tak bol skrátka vychovaný, také boli hodnoty ľudí v roku 1922.

25. 1. 2018

The Eyes of My Mother

Neučte deti hrám so skalpelom

Mama dievčatku veľa rozprávala o anatómii, o rezaní. Ako už mohla čakať, že to s ním dopadne. Sama bola v Portugalsku očná chirurgička, na kravskom oku dcére ukazuje, ako vyzerá jeho vnútro. Dievčatko je rado, rezanie sa jej páči, má rada svoju mamu. Na ich odľahlý statok jedného dňa príde cudzinec. Pýta sa na záchod, vyžaduje si nezvyčajnú zdvorilosť. Pôsobí na jednej strane krehko, zároveň dosť vyšinuto. Neskôr sa sám prizná, má rád zabíjanie, ten pocit ktorý človeku prináša. Na rozhovory s dievčatkom bude mať ešte veľa času. Bez mamičky si z neho spraví svojho jediného kamaráta. Hoci nahradiť ju samozrejme nikdy môcť nebude, Francisca bude vždy myslieť na The Eyes of My Mother.

27. 6. 2017

Exists

Nabudúce Lochnesska?
Yeti v Himalájach a Bigfoot v Amerike by údajne mohli byť poslední jedinci niektorého z živočíšnych druhov pokladaných za vyhynuté. Napríklad Gigantopitheca alebo Paranthropa. Prvý síce asi nemohol chodiť po zadných a jeho pozostatky v Amerike nikdy nenašli, a druhý sa vyskytoval len v Afrike. Pre ich existenciu nejestvujú ani žiadne vedecké dôkazy. Skôr množstvo dôvodov, prečo by mala byť takmer nemožná. No ľuďom zjavne nestačí množstvo jedincov podobných skôr opiciam ako človeku ktorých zápach cítiť na hony. Treba hľadať vedecké vysvetlenia, pretože je jasné, že niečo také Exists.
22. 1. 2015

The Den

Andrej Gomora | 6. 2. 2015
0
5/10
found footage/ mockumentary, psycho

V jame internetovej

Využívať internetové komunikačné nástroje asi treba vedieť. Kým niektoré, predovšetkým tie, kde človek vystupuje pod svojím skutočným menom a prípadne sa aj s partnermi komunikácie pozná, už slúžia pomerne zmysluplným účelom, iné zostávajú divočinou. Miestom, kde ľudia komunikujú bez príťaže v podobe pocitu zodpovednosti za svoje vyjadrenia. Iste, aj do končín najväčších čudákov raz za čas zablúdi normálny človek. Zvyčajne ho odtiaľ rýchlo vyženú. No sú aj šialenci, ktorí sa odhodlajú v tej najtvrdšej divočine zotrvať. Napríklad za účelom vedeckého výskumu, ako hlavná hrdinka hororu The Den.

„Nakoniec sa kamera predsa rozbehne, a Liz uvidí, ako dievča z fotky surovo podrežú."

Tá získa grant na skutočne veľmi odvážny výskum. Internetová služba s názvom zhodným s menom filmu ponúka prepájanie na videohovory s náhodnými používateľmi po celom svete. Masturbujúci muž, muž mávajúci svojím penisom, muž tancujúci v ženských šatách, mladí aj starí chlapi, čo by radi videli jej poprsie, indický mládenec, čo sa ide ženiť a potreboval by, aby mu ukázala kde sa nevesty dotýkať, aby ju čo najlepšie uspokojil. Liz berie všetky skúsenosti s humorom, ako súčasť svojho bádania. Komunikovať s ľuďmi len cez počítač jej neprekáža, priam naopak. Dokonca aj svojho priateľa prestáva cítiť potrebu vídať osobne, o iných známych vrátane jej sestry už ani nehovoriac. Do Denu aj tak nechodí kvôli zábave ale práci, a vďaka tým pár normálnym ľuďom ju nevníma ako priveľkú obeť. Zmena príde až keď sa dostane do kontaktu s trochu zvláštnou používateľkou. Asi jej nejde webkamera, vidno z nej len nehybnú fotku. Píše jej čudné veci. Vidí veci, ktoré by vidieť nemala, Liz si predsa bola istá, že pri nočnej návšteve svojho priateľa kameru vypla. Nakoniec sa kamera predsa rozbehne, a Liz uvidí, ako dievča z fotky surovo podrežú. Aj podľa policajtov vyzerá krv skutočne. Ale čo už, takých videí po internete kolujú húfy. Nemajú čo vyšetrovať, ani keď sa v LIzinom okolí začnú diať čudné veci, a už zďaleka nie len vo virtuálnom svete.

„Používanie akože videkonferenčných hovorov v exteriéri, najlepšie priamo pri pohybe, už sa javí značne silené."

Snaha spojiť módne found footage s aktuálnou témou internetovej komunikácie znie určite zaujímavo. Aj štýlový nápad nakrútiť celý film na webkameru, i keď v tejto snahe sa tvorcom nakoniec nepodarilo zotrvať. Teda, prinajmenšom bez dosť vážneho podvádzania. Mať celý horor v jednej miestnosti by už asi predsa bolo priveľa. Používanie akože videkonferenčných hovorov v exteriéri, najlepšie priamo pri pohybe, už sa javí značne silené. Spočiatku film ako tak funguje, hlavná hrdinka je uveriteľná a sympatická. Presne ten typ, keď si povieme, aká škoda, že také dievča presedí celý deň doma. Aj keď by podobná služba ako Den existovala, množstvo čudákov a hlavne námaha, ktorú si dajú s odpudzovaním možných parnerov do rozhovoru sa javí dosť prehnaná. Totiž, keby tam boli takmer samí úchyli, skutočne by ich donekonečna bavilo jeden druhého znechucovať?

„Asi vo vzťahu k žiadnemu obrazu nie sme takí otupení, ako k nahrávkam, ktoré si ľudia robia sami cez webkamery."

Napätie rastie veľmi pozvoľna. Prvý dosť zásadný problém je už vôbec v otázke, či internetové video môže skutočne preniknúť k divákovi. Videí všemožných ľudí, akože vrážd a strašidelných virálov vídame všetci plno denne. Asi vo vzťahu k žiadnemu obrazu nie sme takí otupení, ako k nahrávkam, ktoré si ľudia robia sami cez webkamery. Ťažko povedať, či by pomohlo lepšie nakrútenie alebo scenár, keďže ani jedno nevyzerá na prvý pohľad ako katastrofa. Asi najväčšou dieru je laxnosť polície. Dobre, nebudú vyšetrovať virtuálne dianie. Lenže nič sa nezmení, ani keď ľudia začnú byť nezvestní aj zo skutočného sveta. Cieľ je jasný, zdôrazniť čo najviac osamotenosť Liz. Komunikácia cez počítač sa ľahko preruší, zasekne, stane nedôveryhodnou. Nezhoda medzi skutočnosťou a jej elektronickým obrazom je jeden z hlavných zdrojov napätia, možno práve tým najfunkčnejším. Vďaka existencii ešte virtuálnejšej reality sa pre nás tá prvostupňovo virtuálna asi stáva na chvíľu skutočnejšou. A s hrdinkou sa dokážeme stotožniť. Keďže v tej chvíli robíme presne to isté, čo ona.

Samotný záporný hrdina nakoniec získa vysvetlenie aj zmysel. Škoda len, že počas celého priebehu filmu mu chýbajú. Divák vidí len chlapíka, či viac chlapíkov v maskách, ktorí páchajú veľké zlo. Bez najmenšieho dôvodu. Sú síce zlí a nebezpeční, ale až strojovito plochí. Nechýba im len charizma, ale aj uveriteľnosť. Až do konečnej pointy sú to pre diváka len figúrky, s ktorých modelovaním si tvorcovia nedali ani najmenšiu námahu. Asi aj najmenší náznak by mohol pomôcť. Iste, pokazil by štýlovú pointu, lenže takto na jej úkor išiel celý film.

The Den nie je zle zvládnutý horor, na ktorom by určite mohla lákať aktuálna téma. Prvý problém je, že mnoho divákov už je dávno found footagemi unavených a nemajú záujem ich pozerať v akejkoľvek podobe. Navyše ale film ani v rámci tohto žánra veľmi nefunguje. Či už je to nakrútením, pri ktorom už sme si zvykli nezapájať emócie alebo nepodareným zloduchom. Zážitok je to možno osviežujúci a aspoň trochu originálny, no rozhodne nie výrazne strašidelný.