3 From Hell

Opäť trošku sadizmu

Rob Zombie je nepochybne svojský tvorca, a jeho štýl vám jednoducho musí sadnúť. Konkrétne vás musí baviť vyžívanie sa v pomerne priamočiarej brutalite a intenzívnej akcii. Podobne ako u Eliho Rotha tu cítiť ten cynicko sadistický podtón, môže nám akurát pripadať o niečo hravejší. Ide len o výrazne násilnú zábavku, ktorá od mučenia nie je ďaleko, celkom sa naň ale nesústreďuje. Hrdinami sa tak či onak stávajú postavy, ktoré by inak mali byť negatívne. Keď ale ide o zobrazenie čo najviac smrti, predsa by sme nemohli držať palce obetiam. Tak to bolo v predošlých dieloch série, ktorá dovršuje štatút trilógie filmom 3 From Hell.

17. 10. 2019

Krampus

Trochu drsnejšia vianočná rozprávka
V zime vždy poteší pozrieť si letný, dovolenkový film. Pláže, slnko, žúry, keď vonku zúri chlad vždy zahrejú. Na Vianoce sa tiež všetci tešíme, ale až tak nás v lete neťahá pozerať si niečo, čo nám ich bude evokovať. Nechceme si pripomínať, že leto sa o chvíľu skončí, rovnako ako ďalší rok nášho života. Vianoce sa na nás aj tak o chvíľu budú valiť odvšadiaľ, aj viac, ako by sme si priali. Keď ale predsa zacítite potrebu vidieť sneh, darčeky a dusné rodinné stretnutia, môžete tento zážitok spojiť s pozeraním napríklad hororu. Poslúžiť môže film Krampus.
9. 5. 2016

Polaroid

Konečne primeraný trest za selfie?

Na úvodnej vražde je pozitívne, nakoľko priamo ide na vec. V poslednom čase sme si pri duchárinách zvykli na dlhé obliehanie budúcich obetí. Niečo sa na ne upne, nezmyselne sa to dokola zjavuje v ich okolí, primitívne nás to straší. Aby sme vôbec začali pochybovať, či sa to aj na niečo zmôže. Tentokrát je to hneď od začiatku krátky proces. Sekvencia pritom má všetko, čo by mať mala. Postupne hustne, buduje intenzívny strach, niečo sa zjaví, z nejasnej entity sa to sformuje na priamu a nebezpečnú silu. Ktorá svoj úmysel rovno aj dokoná. Stačilo, že niekto sa tu odfotil aparátom značky Polaroid.

2. 7. 2019

Nevesta na zabitie

Svadobná noc trochu inak

Začiatok je dosť klasický a spĺňa štandardy filmov či komédií o vstupe do rodiny. On je bohatý, ona vyrastala bez rodičov. Snobská rodina ako keby ju nenávidela, hoci sa nevesta tvári nervózne, skôr máme dojem, že jej to je jedno. Ide o obligátny folklór s nedôverujúcimi rodičmi a zazerajúcou tetou. Hlavná je láska, tej cíti od manžela viac než dosť. Zatiaľ. Film si možno na pár výnimiek drží úroveň a vyhýba sa skĺznutiu do uletenosti, aj keď sa tá miestami priam ponúka. Niektoré postavy sú komické, stále ale uveriteľné a zhruba rovnako by mohli vyzerať v nehororovej komédii. Samozrejme, uletená musí byť samotná zápletka.

12. 9. 2019

The Silence

Svet sa konečne ponorí do ticha

Jedna vec je využívať nejaký druh ľudského postihnutia pre zdramatizovanie hororu, videli sme slepých, hluchých aj vozičkárov. Keď sme ale mali v pomerne krátkej dobe Tiché miesto, kde bolo dôležité zostať ticho, a Bird Box, kde bolo zase potrebné zatvárať oči, ďalší horor, kde sa treba ukrývať v tichu pôsobí mierne redundantne. Tu sa totiž nezdá, že by vznikal akýsi nový žáner, špecifickosť je naopak natoľko nápadná, že sa okolo nej musí krútiť celý film. Takže si človek celkom nevie predstaviť niečo v tomto jednom smere podobné, ale pritom stále dostatočne odlišné, aby sa mu nezdalo zbytočné to pozerať. Nový film má originálny ešte aj názov. The Silence.

3. 9. 2019

The Den

Andrej Gomora | 6. 2. 2015
0
5/10
found footage/ mockumentary, psycho

V jame internetovej

Využívať internetové komunikačné nástroje asi treba vedieť. Kým niektoré, predovšetkým tie, kde človek vystupuje pod svojím skutočným menom a prípadne sa aj s partnermi komunikácie pozná, už slúžia pomerne zmysluplným účelom, iné zostávajú divočinou. Miestom, kde ľudia komunikujú bez príťaže v podobe pocitu zodpovednosti za svoje vyjadrenia. Iste, aj do končín najväčších čudákov raz za čas zablúdi normálny človek. Zvyčajne ho odtiaľ rýchlo vyženú. No sú aj šialenci, ktorí sa odhodlajú v tej najtvrdšej divočine zotrvať. Napríklad za účelom vedeckého výskumu, ako hlavná hrdinka hororu The Den.

„Nakoniec sa kamera predsa rozbehne, a Liz uvidí, ako dievča z fotky surovo podrežú."

Tá získa grant na skutočne veľmi odvážny výskum. Internetová služba s názvom zhodným s menom filmu ponúka prepájanie na videohovory s náhodnými používateľmi po celom svete. Masturbujúci muž, muž mávajúci svojím penisom, muž tancujúci v ženských šatách, mladí aj starí chlapi, čo by radi videli jej poprsie, indický mládenec, čo sa ide ženiť a potreboval by, aby mu ukázala kde sa nevesty dotýkať, aby ju čo najlepšie uspokojil. Liz berie všetky skúsenosti s humorom, ako súčasť svojho bádania. Komunikovať s ľuďmi len cez počítač jej neprekáža, priam naopak. Dokonca aj svojho priateľa prestáva cítiť potrebu vídať osobne, o iných známych vrátane jej sestry už ani nehovoriac. Do Denu aj tak nechodí kvôli zábave ale práci, a vďaka tým pár normálnym ľuďom ju nevníma ako priveľkú obeť. Zmena príde až keď sa dostane do kontaktu s trochu zvláštnou používateľkou. Asi jej nejde webkamera, vidno z nej len nehybnú fotku. Píše jej čudné veci. Vidí veci, ktoré by vidieť nemala, Liz si predsa bola istá, že pri nočnej návšteve svojho priateľa kameru vypla. Nakoniec sa kamera predsa rozbehne, a Liz uvidí, ako dievča z fotky surovo podrežú. Aj podľa policajtov vyzerá krv skutočne. Ale čo už, takých videí po internete kolujú húfy. Nemajú čo vyšetrovať, ani keď sa v LIzinom okolí začnú diať čudné veci, a už zďaleka nie len vo virtuálnom svete.

„Používanie akože videkonferenčných hovorov v exteriéri, najlepšie priamo pri pohybe, už sa javí značne silené."

Snaha spojiť módne found footage s aktuálnou témou internetovej komunikácie znie určite zaujímavo. Aj štýlový nápad nakrútiť celý film na webkameru, i keď v tejto snahe sa tvorcom nakoniec nepodarilo zotrvať. Teda, prinajmenšom bez dosť vážneho podvádzania. Mať celý horor v jednej miestnosti by už asi predsa bolo priveľa. Používanie akože videkonferenčných hovorov v exteriéri, najlepšie priamo pri pohybe, už sa javí značne silené. Spočiatku film ako tak funguje, hlavná hrdinka je uveriteľná a sympatická. Presne ten typ, keď si povieme, aká škoda, že také dievča presedí celý deň doma. Aj keď by podobná služba ako Den existovala, množstvo čudákov a hlavne námaha, ktorú si dajú s odpudzovaním možných parnerov do rozhovoru sa javí dosť prehnaná. Totiž, keby tam boli takmer samí úchyli, skutočne by ich donekonečna bavilo jeden druhého znechucovať?

„Asi vo vzťahu k žiadnemu obrazu nie sme takí otupení, ako k nahrávkam, ktoré si ľudia robia sami cez webkamery."

Napätie rastie veľmi pozvoľna. Prvý dosť zásadný problém je už vôbec v otázke, či internetové video môže skutočne preniknúť k divákovi. Videí všemožných ľudí, akože vrážd a strašidelných virálov vídame všetci plno denne. Asi vo vzťahu k žiadnemu obrazu nie sme takí otupení, ako k nahrávkam, ktoré si ľudia robia sami cez webkamery. Ťažko povedať, či by pomohlo lepšie nakrútenie alebo scenár, keďže ani jedno nevyzerá na prvý pohľad ako katastrofa. Asi najväčšou dieru je laxnosť polície. Dobre, nebudú vyšetrovať virtuálne dianie. Lenže nič sa nezmení, ani keď ľudia začnú byť nezvestní aj zo skutočného sveta. Cieľ je jasný, zdôrazniť čo najviac osamotenosť Liz. Komunikácia cez počítač sa ľahko preruší, zasekne, stane nedôveryhodnou. Nezhoda medzi skutočnosťou a jej elektronickým obrazom je jeden z hlavných zdrojov napätia, možno práve tým najfunkčnejším. Vďaka existencii ešte virtuálnejšej reality sa pre nás tá prvostupňovo virtuálna asi stáva na chvíľu skutočnejšou. A s hrdinkou sa dokážeme stotožniť. Keďže v tej chvíli robíme presne to isté, čo ona.

Samotný záporný hrdina nakoniec získa vysvetlenie aj zmysel. Škoda len, že počas celého priebehu filmu mu chýbajú. Divák vidí len chlapíka, či viac chlapíkov v maskách, ktorí páchajú veľké zlo. Bez najmenšieho dôvodu. Sú síce zlí a nebezpeční, ale až strojovito plochí. Nechýba im len charizma, ale aj uveriteľnosť. Až do konečnej pointy sú to pre diváka len figúrky, s ktorých modelovaním si tvorcovia nedali ani najmenšiu námahu. Asi aj najmenší náznak by mohol pomôcť. Iste, pokazil by štýlovú pointu, lenže takto na jej úkor išiel celý film.

The Den nie je zle zvládnutý horor, na ktorom by určite mohla lákať aktuálna téma. Prvý problém je, že mnoho divákov už je dávno found footagemi unavených a nemajú záujem ich pozerať v akejkoľvek podobe. Navyše ale film ani v rámci tohto žánra veľmi nefunguje. Či už je to nakrútením, pri ktorom už sme si zvykli nezapájať emócie alebo nepodareným zloduchom. Zážitok je to možno osviežujúci a aspoň trochu originálny, no rozhodne nie výrazne strašidelný.