47 Meters Down: Uncaged

Bez klietky, s jaskyňou

V čom vlastne ide o sequel k 47 metrom si môžeme len domýšľať. Iste, Čeľuste mali tiež viac pokračovaní, ktoré spájal akurát žralok v úlohe zabijaka. Tak ako nespočet ďalších filmov. Tu máme opäť tematiku potápania, pozorovania podmorského života. A tých istých tvorcov, ktorí skúšajú niečo podobné len trochu inak. Ak si spomenieme, nakoľko minimálny dej malo prvé pokračovanie, určite môžeme byť radi, že v tomto smere sa autori rozhodli príliš sa neopakovať. Názov 47 Meters Down: Uncaged neklame- do žiadnej klietky sa veru nevraciame.

28. 11. 2019

21. 9. 2015

Furies

Krásky a zvieratá, pretože na gore iné netreba

Krátky úvod nám predstaví jediné dve postavy diela, ktoré sa snaží nejako rozpracovať aj ako ľudí. Presnejšie len ich vzťah, aká je jedna neschopná, stratená a odkázaná, a ako tá druhá túži, aby sa konečne dala dokopy. Nebude pri nej vždy, čo sa následne aj potvrdí. Kayla sa ocitne celkom sama. Vylezie z drevenej debne niekde uprostred divočiny, a samozrejme jej nenapadne nič lepšie, ako začať kričať na Maddie. Kde trčí? Tá sa zatiaľ neobjaví. Miesto nej začnú okolo Kayly pobehovať akísi čudáci, nejakí Furies.

20. 11. 2019

Tarantula

Úspešný pokus spoznáte podľa jasného výsledku
Sú nápady, ktoré znejú ako vtip, no kým ich nevyskúšate, istý si byť skrátka nemôžete. Ak aj dnes niekto nakrúti horor o zmutovanom obrovskom zvierati, pri najlepšom marketingu sa prepracuje možno do distribúcie v novinových stánkoch. Lenže predstavte si, že nikto by nič podobné nikdy neskúsil. Známy hollywoodsky producent by sa v neistote, či je ten kto za ním prišiel s podobným nápadom blázon alebo génius, rozhodol neriskovať, že mu ho vyfúknu. V 3D by uviedol stomiliónový projekt o obrovskej mačke, ktorá terorizuje nevinné mestečko. To už sa nestane sa. Túto cestu už našťastie preskúmali filmy ako Tarantula, a podali jasné svedectvo, čo na nej možno nájsť.
6. 10. 2014

Ghoul

Snažia sa Česi nakrútiť horšie 3D ako Jean- Luc Godard?
Andrej Čikatilo bol masový vrah, ktorý sa priznal k 56 vraždám žien a detí, Svoje obete často jedol a len pri zabíjaní údajne dokázal dosiahnuť orgazmus. Inak bol impotentný. Jeho detstvo poznačil Stalinov hladomor na Ukrajine, aby prežili, musela vraj rodina zjesť jeho brata Stepana. O Čikatilovi ale nič nevie skupinka filmárov, ktorí sa vydali nakrúcať príbeh iného kanibala vo filme Ghoul.
10. 3. 2015

Chained

Andrej Gomora | 18. 1. 2013
0
7/10
exploitation, psycho

Exploit chorej mysle

Mnoho zloduchov má akýsi kódex správania ktorým sa riadia, a na rozdiel od zákonov a morálky je pre nich posvätný. Nikdy nezabiť dieťa, neznetvoriť obeti tvár, na každej ruke nechať aspoň jeden prst. Zhostiť sa opatrovníctva chlapca, ktorému som znásilnil a zavraždil matku. To si už viac ako charakter vyžaduje mať silný žalúdok. Nebrať ho ako večnú pripomienku svojho zverstva, ale ako možnosť realizovať svoje senseiské vlohy. A môže z neho byť viac sluha ako učeň, domáce zvieratko čo vie umývať a variť. Kam sa dá vzťah s ním vybudovať? Môže byť chlapec raz vďačným nasledovníkom, alebo pri prvej príležitosti svojho vychovávateľa zradí?

Taxikár Bob svoje zákazníčky pravidelne nevozí tam, kam ho požiadajú. Má dom na odľahlom mieste, kde ich znásilní, zavraždí a potom zakope. Raz takto zaobchodí s matkou malého chlapca, ktorého si v dome nechá. Pomenuje ho Rabbit, určí mu povinnosti, prísne pravidlá a dá mu jasne najavo, že nemá zmysel skúšať utiecť alebo sa vzoprieť. Vyvršuje sa na ňom spôsobom, aký mnoho dospelých vydáva za výchovu a budovanie charakteru. Chlapec sa prispôsobuje, prežíva, ale nenecháva sa ovplyvniť mysľou, poznačenou traumami z detstva. Keď je z Rabbita mladý muž, Bob mu dá vybrať si z ročenky, dievča mu privezie a čaká, že ho zabije. Predpokladať, že chlapec bude musieť so sebou bojovať by ale bolo veľmi mylné.

„Vraždiť je pre neho rovnako samozrejmé, ako pre iných ľudí chodiť na záchod."

Chained nie je o žiadnych vraždách ani akcií. Má minimum deja a jediné, čo ho naozaj trápi je súžitie dvoch hlavných postáv. Rabbit je chlapec bez výraznejších povahových čŕt, a spôsob ktorým dospieva mu ani nedovolí nejaké si vyvinúť. Nič múdre nikdy nepovie, ale zato nemá pochybnosti o tom, kým je a čo by mal robiť. Ide o predstaviteľa jednoduchej ľudskosti a dobra, ktoré je vo svojom vnútri neporaziteľné. Bob je ako inak, presný opak. Veľké klišé zlého otca a zneužívania ako dieťa majú vysvetliť jeho bezohľadnosť a nenávisť. Nedá mu spať vlastné detstvo, ale nad vlastnými obeťami nikdy neprejaví sústrasť. On nedáva najavo ani žiaden pôžitok, že musí zabíjať je jednoducho dané. Historická nevyhnutnosť s ktorou sa nedá nič robiť, vraždiť je pre neho rovnako samozrejmé, ako pre iných ľudí chodiť na záchod. Bobova snaha Rabbita pohltiť naberá miestami naozaj podobu, ako keď starý mudrc vychováva hlúpeho zajačika. Filozofia a skúšky v podaní silnej osobnosti majú len iný obsah. Rabbit sa nikdy nevzpiera, ale jeho svet nikdy nepríde ani do kontaktu s Bobovým. Dobro v ňom sa vylučuje s tým, čo sa Bob do neho snaží natlačiť.

„Vyslovene nudný film byť nezačne, večné rozpitvávanie tej istej veci ale pôsobí samoúčelne."

Z hľadiska spádu ide o klasický exploitation, ktorý si nastolí ťaživé ovzdušie a už sa ho drží. Žiaden poriadny gore nevidíme, len trochu ziapania a bodných rán. Vraždy nespôsobujú vzrušenie, občasný výskyt neznámych žien je potrebný len na udržanie miery odpornosti. Nechajme ako básnickú licenciu ako často sa vyskytujú, a Bobovu schopnosť vyhnúť sa polícii. Vyslovene nudný film byť nezačne, večné rozpitvávanie tej istej veci ale pôsobí samoúčelne. Dokola podobné dialógy a scény Bobových spomienok. Aj keď už divák pochopil, čo mu chce film povedať, hovorí to stále dokola iným spôsobom, ako keby niečo vysvetľoval malému dieťaťu. Možno malo ísť o stupňovanie, ku ktorému ale neprichádza. Nejde priamo o defekt, keďže film pôsobí dostatočne silno od začiatku, len sa nikam neposúva. Až na konci sa dostane k miernemu zvratu a rozuzleniu, ktoré dodáva potrebné zakončenie, aby sa film neskončil kde sa začal.

Chained sa od iných exploitov odlišuje dôrazom na psychológiu. Dusno vyviera viac priamo z charakterov postáv, ako z ich činov. Je možné že divák ktorý do postáv neprenikne si film vôbec neužije. Inak mu dokáže ponúknuť silnú atmosféru v nie úplne konvenčnom zložení. Síce nie výnimočný, ale stále kvalitný hororový zážitok, ktorý čo mu chýba na originalite námetu, dobieha originalitou realizácie.