12. 11. 2018

Amulet

Pre zvláštny zážitok

Štruktúra je od začiatku mätúca, striedajú sa nám tu dve dejové línie. Odlíšiť sa našťastie dajú, v jednej je hlavný hrdina zarastený. Aj tak im nie je celkom ľahké rozumieť, hlavne tá zasadená skôr v čase toho veľa nevysvetľuje. Ani nevieme, z akej krajiny to hlavný hrdina do Anglicka prišiel. Len že tam bola vojna a nech sa aj snažil, nevyhol sa činom, na ktoré nie je hrdý. Teraz je predovšetkým tulák, nikto, človek bez vlastného života a budúcnosti. Prežíva, čaká čo s ním bude a už sa ani nesnaží nájsť niečo na spôsob šťastia. To ani nenájde, len sa jeho osud zásadne zmení, ako zistí, už dávno mu to mohol nájsť predmet, ktorý našiel, akýsi Amulet.

13. 4. 2021

Creep

Ak potrebujete zahnať pocit, akí ste osamelí, trápni a divní
Pokiaľ túžite, aby sa k vám ľudia správali inak, boli k vám napríklad ohľaduplnejší, nie je jediným riešením byť dôchodcom. Pomôže napríklad ak budete chorí, prípadne aspoň chorobu predstierať. Najlepšie rovno smrteľne chorý, na rakovinu. S nádorom na mozgu, kvôli ktorému vám zostávajú asi tri mesiace života. A vaše prvé dieťa sa má narodiť až o pol roka, nikdy ho neuvidíte. Uznajte, kto už by vám v takejto situácii mal srdce čokoľvek odmietnuť? Pokojne mu môžete pripadať aj trochu čudný, ako taký Creep.
26. 10. 2015

Evil Dead (2013)

Výnimočne dôstojný remake
Po krátkom intre prichádza v mierne odmenenej podobe to, na čo sme čakali. Skupina mladých ľudí dorazí do chalupy uprostred lesa, ďaleko od civilizácie. Tentokrát sem neprišli len sa zabaviť. Mia chce vyriešiť problémy s drogami a priatelia a brat David jej majú pomôcť prekonať abstinenčné záchvaty. Jedným z prejavov nedostatku narkotík je silné zostrenie zmyslov, a tie skupinu privedú k zápachu z pivnice. Tam nájdu obesené mačky, a tiež dobre zabalenú knihu. Čo iné sa dá čakať, ako že jeden z nich knihu rozbalí, a slová ktoré nikdy nikto nemal vysloviť, prečíta nahlas. V tej chvíli niečo v lese ožije. Nič z toho, že Mia stretne ducha ktorý sa lesom túla, nikto jej aj tak neverí. Ani keď tvrdí že sa jej niečo zmocnilo, a čudným správaním prekoná všetky očakávania. Aby jej uverili, musí svoje vyhrážky smrťou začať realizovať.
14. 4. 2013

Ruin Me

Netrčte v meste, poďte sa hrať do prírody

Pri filmoch o zábave iných už prestáva dávať zmysel hľadať inšpirácie, či kohokoľvek obviňovať z vykrádania. Skôr začínajú pôsobiť ako samostatný žáner, ktorému už chýba len jedno. Nájsť spôsob, ako chcú diváka strašiť, a možno aj jediný film, ktorý by ukázal, že týmto smerom má zmysel to ďalej skúšať. Doteraz nemusel nevyhnutne ísť vo všetkých prípadoch o úplný odpad, nikde ale nebola zápletka so strašenými postavami plne funkčná a nejavila sa ako výrazná pridaná hodnota. Prečo by ale niektorý zo série pokusov nemohol byť aj úspešný? Tento sa volá Ruin Me.

5. 3. 2019

Chained

Andrej Gomora | 18. 1. 2013
0
7/10
exploitation, psycho

Exploit chorej mysle

Mnoho zloduchov má akýsi kódex správania ktorým sa riadia, a na rozdiel od zákonov a morálky je pre nich posvätný. Nikdy nezabiť dieťa, neznetvoriť obeti tvár, na každej ruke nechať aspoň jeden prst. Zhostiť sa opatrovníctva chlapca, ktorému som znásilnil a zavraždil matku. To si už viac ako charakter vyžaduje mať silný žalúdok. Nebrať ho ako večnú pripomienku svojho zverstva, ale ako možnosť realizovať svoje senseiské vlohy. A môže z neho byť viac sluha ako učeň, domáce zvieratko čo vie umývať a variť. Kam sa dá vzťah s ním vybudovať? Môže byť chlapec raz vďačným nasledovníkom, alebo pri prvej príležitosti svojho vychovávateľa zradí?

Taxikár Bob svoje zákazníčky pravidelne nevozí tam, kam ho požiadajú. Má dom na odľahlom mieste, kde ich znásilní, zavraždí a potom zakope. Raz takto zaobchodí s matkou malého chlapca, ktorého si v dome nechá. Pomenuje ho Rabbit, určí mu povinnosti, prísne pravidlá a dá mu jasne najavo, že nemá zmysel skúšať utiecť alebo sa vzoprieť. Vyvršuje sa na ňom spôsobom, aký mnoho dospelých vydáva za výchovu a budovanie charakteru. Chlapec sa prispôsobuje, prežíva, ale nenecháva sa ovplyvniť mysľou, poznačenou traumami z detstva. Keď je z Rabbita mladý muž, Bob mu dá vybrať si z ročenky, dievča mu privezie a čaká, že ho zabije. Predpokladať, že chlapec bude musieť so sebou bojovať by ale bolo veľmi mylné.

„Vraždiť je pre neho rovnako samozrejmé, ako pre iných ľudí chodiť na záchod."

Chained nie je o žiadnych vraždách ani akcií. Má minimum deja a jediné, čo ho naozaj trápi je súžitie dvoch hlavných postáv. Rabbit je chlapec bez výraznejších povahových čŕt, a spôsob ktorým dospieva mu ani nedovolí nejaké si vyvinúť. Nič múdre nikdy nepovie, ale zato nemá pochybnosti o tom, kým je a čo by mal robiť. Ide o predstaviteľa jednoduchej ľudskosti a dobra, ktoré je vo svojom vnútri neporaziteľné. Bob je ako inak, presný opak. Veľké klišé zlého otca a zneužívania ako dieťa majú vysvetliť jeho bezohľadnosť a nenávisť. Nedá mu spať vlastné detstvo, ale nad vlastnými obeťami nikdy neprejaví sústrasť. On nedáva najavo ani žiaden pôžitok, že musí zabíjať je jednoducho dané. Historická nevyhnutnosť s ktorou sa nedá nič robiť, vraždiť je pre neho rovnako samozrejmé, ako pre iných ľudí chodiť na záchod. Bobova snaha Rabbita pohltiť naberá miestami naozaj podobu, ako keď starý mudrc vychováva hlúpeho zajačika. Filozofia a skúšky v podaní silnej osobnosti majú len iný obsah. Rabbit sa nikdy nevzpiera, ale jeho svet nikdy nepríde ani do kontaktu s Bobovým. Dobro v ňom sa vylučuje s tým, čo sa Bob do neho snaží natlačiť.

„Vyslovene nudný film byť nezačne, večné rozpitvávanie tej istej veci ale pôsobí samoúčelne."

Z hľadiska spádu ide o klasický exploitation, ktorý si nastolí ťaživé ovzdušie a už sa ho drží. Žiaden poriadny gore nevidíme, len trochu ziapania a bodných rán. Vraždy nespôsobujú vzrušenie, občasný výskyt neznámych žien je potrebný len na udržanie miery odpornosti. Nechajme ako básnickú licenciu ako často sa vyskytujú, a Bobovu schopnosť vyhnúť sa polícii. Vyslovene nudný film byť nezačne, večné rozpitvávanie tej istej veci ale pôsobí samoúčelne. Dokola podobné dialógy a scény Bobových spomienok. Aj keď už divák pochopil, čo mu chce film povedať, hovorí to stále dokola iným spôsobom, ako keby niečo vysvetľoval malému dieťaťu. Možno malo ísť o stupňovanie, ku ktorému ale neprichádza. Nejde priamo o defekt, keďže film pôsobí dostatočne silno od začiatku, len sa nikam neposúva. Až na konci sa dostane k miernemu zvratu a rozuzleniu, ktoré dodáva potrebné zakončenie, aby sa film neskončil kde sa začal.

Chained sa od iných exploitov odlišuje dôrazom na psychológiu. Dusno vyviera viac priamo z charakterov postáv, ako z ich činov. Je možné že divák ktorý do postáv neprenikne si film vôbec neužije. Inak mu dokáže ponúknuť silnú atmosféru v nie úplne konvenčnom zložení. Síce nie výnimočný, ale stále kvalitný hororový zážitok, ktorý čo mu chýba na originalite námetu, dobieha originalitou realizácie.