Dark Circles

Nočná mora bdelosti
V španielskej hororovej komédii El die de la bestia chcú hlavní aktéri vykonať satanský rituál, ktorého súčasťou by mali byť podľa starodávneho receptu psychotropné hríby. Keďže sa im nepodarí hríby zohnať, nahradia ich v magickom vývare tabletkami LSD. Nakoľko sa dá potom veriť ich opisu stretnutia s diablom je zľahka otázne. Na spochybňovaní vnímania reality stavia veľa hororov, nedávno napríklad mexický Devoured. Niečo podobné sa stane aj čerstvým rodičom, ktorí z nedostatku spánku nemajú len Dark Circles pod očami.

Penny a Alex si kúpili dom na vidieku, žiaľ, prezreli si ho len v nedeľu. Okrem dňa pracovného pokoja robia na priľahlej stavbe neustále robotníci a nedajú im spať rovnako, ako v noci dieťa. Čudnú ženu videla matka prvýkrát vo sne už pred pôrodom. Potom ju začnú vídať obaja. Niekam sa postaví, a zase zmizne. Dejú sa aj iné zvláštne veci, otec skoro bábätko okúpe vo vriacej vode, jeho kárička sa znenazdajky ocitne na vrchu schodov. Potrebujú aspoň jednu noc, preto si najmú opatrovateľku. Do rána je preč, a dieťa plače v špinavých plienkach. Niečo tu skutočne nesedí a zvýšené dávky tabliet na spanie možno nebudú najlepší spôsob, ako sa tomu postaviť.

25. 4. 2014

Inkarnácia

Nanešťastie viac Počiatok ako Exorcista

Rozdiel je tentokrát v tom, ako sa s démonmi bojuje. Film chce byť originálny, alebo sa len vyhnúť kresťanskej tradícii. Preto ich dáva do polohy akejsi univerzálnosti. Nazvite si ich, ako chcete, robí to každé náboženstvo a prináša pre nich iné vysvetlenie. Hlavné je, že skutočne existujú, zmocňujú sa ľudí a treba ich vyhnať. On pozná ten najefektívnejší spôsob, ako jeden z mála ľudí k nemu má prirodzenú dispozíciu. Vo fáze spánku vie preniknúť do ich myslí, tí ľudia tam totiž sú, aj keď ich telo ovláda temná bytosť. Nachádzajú sa vo vlastných hlavách v hlbokom spánku, v sne. Musí ich presvedčiť, že je to len sen, musia sa prebudiť a tak sa im podarí zo seba démona vyhnať. Alebo vo všeobecnejšom poňatí, skrátka Inkarnáciu.

19. 1. 2017

Visions

Neviňte dom za jeho obyvateľov
Sú prípady, keď sa hovorí, že herec si film ukradol. Napríklad Orson Welles v Treťom mužovi alebo Marlon Brando v Apokalypse sa objavia len na pár minút, no aj tak ich všetci vnímajú ako hlavné hviezdy týchto diel a spájajú si filmy práve s ich menami. Inokedy sa herec môže stať niečím ako atrakciou. Objaviť sa tiež len na pár minút, no nezaujať svojou charizmou ani výkonom, ale napríklad tým, že ide o notoricky známu seriálovú postavičku. Takže keď sa v obyčajnom horore objaví ako vedľajšia postava Jim Parsons známy ako Sheldon Cooper z Teórie veľkého tresku, diváci si najviac zo všetkého určite zapamätajú jeho. Oplatí sa aj kvôli niečomu inému pozerať horor s názvom Visions?
5. 2. 2016

Red Riding Hood

Človek človeku vlk(olak)om
Červená čiapočka nám vyrástla. Už to nie je to malé dievčatko, ktoré sa s košíkom plným dobrôt vydá cez les navštíviť svoju babičku. Do 21. storočia vchádza ako mladé príťažlivé dievča, ktoré okrem vlkolaka ohrozujúceho jej rodnú dedinu musí riešiť najmä citové problémy. Áno, pôjde o lásku, pretože po Valerii, ako sa dnes Čiapočka volá, túžia odrazu dvaja muži.
7. 6. 2011

Wolf Creek 2

Krvou vydreté PR
Aj negatívna reklama je vraj reklama. Hlavne na seba upozorniť. Austrália údajne prechádza striedavými vlnami záujmu a zabudnutia. Naštartoval ich Krokodíl Dundee, nedávno sa ich pokúsil oživiť film Australia. Aj keď ukázať vlastné krásy a kultúru je fajn, asi nič sa nevyrovná vytvoreniu pútnického miesta. Akýkoľvek krtinec opriasť kultom, nech s ním majú ľudia zviazanú výnimočnosť. Ako napríklad kráter Wolf Creek, už v druhom pokračovaní rovnomenného filmu.
3. 11. 2014

Chained

Andrej Gomora | 18. 1. 2013
0
7/10
exploitation, psycho

Exploit chorej mysle

Mnoho zloduchov má akýsi kódex správania ktorým sa riadia, a na rozdiel od zákonov a morálky je pre nich posvätný. Nikdy nezabiť dieťa, neznetvoriť obeti tvár, na každej ruke nechať aspoň jeden prst. Zhostiť sa opatrovníctva chlapca, ktorému som znásilnil a zavraždil matku. To si už viac ako charakter vyžaduje mať silný žalúdok. Nebrať ho ako večnú pripomienku svojho zverstva, ale ako možnosť realizovať svoje senseiské vlohy. A môže z neho byť viac sluha ako učeň, domáce zvieratko čo vie umývať a variť. Kam sa dá vzťah s ním vybudovať? Môže byť chlapec raz vďačným nasledovníkom, alebo pri prvej príležitosti svojho vychovávateľa zradí?

Taxikár Bob svoje zákazníčky pravidelne nevozí tam, kam ho požiadajú. Má dom na odľahlom mieste, kde ich znásilní, zavraždí a potom zakope. Raz takto zaobchodí s matkou malého chlapca, ktorého si v dome nechá. Pomenuje ho Rabbit, určí mu povinnosti, prísne pravidlá a dá mu jasne najavo, že nemá zmysel skúšať utiecť alebo sa vzoprieť. Vyvršuje sa na ňom spôsobom, aký mnoho dospelých vydáva za výchovu a budovanie charakteru. Chlapec sa prispôsobuje, prežíva, ale nenecháva sa ovplyvniť mysľou, poznačenou traumami z detstva. Keď je z Rabbita mladý muž, Bob mu dá vybrať si z ročenky, dievča mu privezie a čaká, že ho zabije. Predpokladať, že chlapec bude musieť so sebou bojovať by ale bolo veľmi mylné.

„Vraždiť je pre neho rovnako samozrejmé, ako pre iných ľudí chodiť na záchod."

Chained nie je o žiadnych vraždách ani akcií. Má minimum deja a jediné, čo ho naozaj trápi je súžitie dvoch hlavných postáv. Rabbit je chlapec bez výraznejších povahových čŕt, a spôsob ktorým dospieva mu ani nedovolí nejaké si vyvinúť. Nič múdre nikdy nepovie, ale zato nemá pochybnosti o tom, kým je a čo by mal robiť. Ide o predstaviteľa jednoduchej ľudskosti a dobra, ktoré je vo svojom vnútri neporaziteľné. Bob je ako inak, presný opak. Veľké klišé zlého otca a zneužívania ako dieťa majú vysvetliť jeho bezohľadnosť a nenávisť. Nedá mu spať vlastné detstvo, ale nad vlastnými obeťami nikdy neprejaví sústrasť. On nedáva najavo ani žiaden pôžitok, že musí zabíjať je jednoducho dané. Historická nevyhnutnosť s ktorou sa nedá nič robiť, vraždiť je pre neho rovnako samozrejmé, ako pre iných ľudí chodiť na záchod. Bobova snaha Rabbita pohltiť naberá miestami naozaj podobu, ako keď starý mudrc vychováva hlúpeho zajačika. Filozofia a skúšky v podaní silnej osobnosti majú len iný obsah. Rabbit sa nikdy nevzpiera, ale jeho svet nikdy nepríde ani do kontaktu s Bobovým. Dobro v ňom sa vylučuje s tým, čo sa Bob do neho snaží natlačiť.

„Vyslovene nudný film byť nezačne, večné rozpitvávanie tej istej veci ale pôsobí samoúčelne."

Z hľadiska spádu ide o klasický exploitation, ktorý si nastolí ťaživé ovzdušie a už sa ho drží. Žiaden poriadny gore nevidíme, len trochu ziapania a bodných rán. Vraždy nespôsobujú vzrušenie, občasný výskyt neznámych žien je potrebný len na udržanie miery odpornosti. Nechajme ako básnickú licenciu ako často sa vyskytujú, a Bobovu schopnosť vyhnúť sa polícii. Vyslovene nudný film byť nezačne, večné rozpitvávanie tej istej veci ale pôsobí samoúčelne. Dokola podobné dialógy a scény Bobových spomienok. Aj keď už divák pochopil, čo mu chce film povedať, hovorí to stále dokola iným spôsobom, ako keby niečo vysvetľoval malému dieťaťu. Možno malo ísť o stupňovanie, ku ktorému ale neprichádza. Nejde priamo o defekt, keďže film pôsobí dostatočne silno od začiatku, len sa nikam neposúva. Až na konci sa dostane k miernemu zvratu a rozuzleniu, ktoré dodáva potrebné zakončenie, aby sa film neskončil kde sa začal.

Chained sa od iných exploitov odlišuje dôrazom na psychológiu. Dusno vyviera viac priamo z charakterov postáv, ako z ich činov. Je možné že divák ktorý do postáv neprenikne si film vôbec neužije. Inak mu dokáže ponúknuť silnú atmosféru v nie úplne konvenčnom zložení. Síce nie výnimočný, ale stále kvalitný hororový zážitok, ktorý čo mu chýba na originalite námetu, dobieha originalitou realizácie.