3 From Hell

Opäť trošku sadizmu

Rob Zombie je nepochybne svojský tvorca, a jeho štýl vám jednoducho musí sadnúť. Konkrétne vás musí baviť vyžívanie sa v pomerne priamočiarej brutalite a intenzívnej akcii. Podobne ako u Eliho Rotha tu cítiť ten cynicko sadistický podtón, môže nám akurát pripadať o niečo hravejší. Ide len o výrazne násilnú zábavku, ktorá od mučenia nie je ďaleko, celkom sa naň ale nesústreďuje. Hrdinami sa tak či onak stávajú postavy, ktoré by inak mali byť negatívne. Keď ale ide o zobrazenie čo najviac smrti, predsa by sme nemohli držať palce obetiam. Tak to bolo v predošlých dieloch série, ktorá dovršuje štatút trilógie filmom 3 From Hell.

17. 10. 2019

Krampus

Trochu drsnejšia vianočná rozprávka
V zime vždy poteší pozrieť si letný, dovolenkový film. Pláže, slnko, žúry, keď vonku zúri chlad vždy zahrejú. Na Vianoce sa tiež všetci tešíme, ale až tak nás v lete neťahá pozerať si niečo, čo nám ich bude evokovať. Nechceme si pripomínať, že leto sa o chvíľu skončí, rovnako ako ďalší rok nášho života. Vianoce sa na nás aj tak o chvíľu budú valiť odvšadiaľ, aj viac, ako by sme si priali. Keď ale predsa zacítite potrebu vidieť sneh, darčeky a dusné rodinné stretnutia, môžete tento zážitok spojiť s pozeraním napríklad hororu. Poslúžiť môže film Krampus.
9. 5. 2016

Polaroid

Konečne primeraný trest za selfie?

Na úvodnej vražde je pozitívne, nakoľko priamo ide na vec. V poslednom čase sme si pri duchárinách zvykli na dlhé obliehanie budúcich obetí. Niečo sa na ne upne, nezmyselne sa to dokola zjavuje v ich okolí, primitívne nás to straší. Aby sme vôbec začali pochybovať, či sa to aj na niečo zmôže. Tentokrát je to hneď od začiatku krátky proces. Sekvencia pritom má všetko, čo by mať mala. Postupne hustne, buduje intenzívny strach, niečo sa zjaví, z nejasnej entity sa to sformuje na priamu a nebezpečnú silu. Ktorá svoj úmysel rovno aj dokoná. Stačilo, že niekto sa tu odfotil aparátom značky Polaroid.

2. 7. 2019

The Silence

Svet sa konečne ponorí do ticha

Jedna vec je využívať nejaký druh ľudského postihnutia pre zdramatizovanie hororu, videli sme slepých, hluchých aj vozičkárov. Keď sme ale mali v pomerne krátkej dobe Tiché miesto, kde bolo dôležité zostať ticho, a Bird Box, kde bolo zase potrebné zatvárať oči, ďalší horor, kde sa treba ukrývať v tichu pôsobí mierne redundantne. Tu sa totiž nezdá, že by vznikal akýsi nový žáner, špecifickosť je naopak natoľko nápadná, že sa okolo nej musí krútiť celý film. Takže si človek celkom nevie predstaviť niečo v tomto jednom smere podobné, ale pritom stále dostatočne odlišné, aby sa mu nezdalo zbytočné to pozerať. Nový film má originálny ešte aj názov. The Silence.

3. 9. 2019

Woetoli/Loner

Antivalentínsky darček pre samotárov
Téma hikkikomori nie je vo filme neznáma. Mohli sme sa s ňou stretnúť napr. v krátkom filme Shaking TokyoTokyo!, v ktorom sa mladík uchýlil do dobrovoľnej izolácie vo svojej izbe, no nakoniec vyjde von, keď sa zamiluje do dievčaťa z pizza donášky. Hikkikomori však nie je žiaden filmový výmysel, ale skutočný psychický stav... 27. 1. 2011

Chained

Andrej Gomora | 18. 1. 2013
0
7/10
exploitation, psycho

Exploit chorej mysle

Mnoho zloduchov má akýsi kódex správania ktorým sa riadia, a na rozdiel od zákonov a morálky je pre nich posvätný. Nikdy nezabiť dieťa, neznetvoriť obeti tvár, na každej ruke nechať aspoň jeden prst. Zhostiť sa opatrovníctva chlapca, ktorému som znásilnil a zavraždil matku. To si už viac ako charakter vyžaduje mať silný žalúdok. Nebrať ho ako večnú pripomienku svojho zverstva, ale ako možnosť realizovať svoje senseiské vlohy. A môže z neho byť viac sluha ako učeň, domáce zvieratko čo vie umývať a variť. Kam sa dá vzťah s ním vybudovať? Môže byť chlapec raz vďačným nasledovníkom, alebo pri prvej príležitosti svojho vychovávateľa zradí?

Taxikár Bob svoje zákazníčky pravidelne nevozí tam, kam ho požiadajú. Má dom na odľahlom mieste, kde ich znásilní, zavraždí a potom zakope. Raz takto zaobchodí s matkou malého chlapca, ktorého si v dome nechá. Pomenuje ho Rabbit, určí mu povinnosti, prísne pravidlá a dá mu jasne najavo, že nemá zmysel skúšať utiecť alebo sa vzoprieť. Vyvršuje sa na ňom spôsobom, aký mnoho dospelých vydáva za výchovu a budovanie charakteru. Chlapec sa prispôsobuje, prežíva, ale nenecháva sa ovplyvniť mysľou, poznačenou traumami z detstva. Keď je z Rabbita mladý muž, Bob mu dá vybrať si z ročenky, dievča mu privezie a čaká, že ho zabije. Predpokladať, že chlapec bude musieť so sebou bojovať by ale bolo veľmi mylné.

„Vraždiť je pre neho rovnako samozrejmé, ako pre iných ľudí chodiť na záchod."

Chained nie je o žiadnych vraždách ani akcií. Má minimum deja a jediné, čo ho naozaj trápi je súžitie dvoch hlavných postáv. Rabbit je chlapec bez výraznejších povahových čŕt, a spôsob ktorým dospieva mu ani nedovolí nejaké si vyvinúť. Nič múdre nikdy nepovie, ale zato nemá pochybnosti o tom, kým je a čo by mal robiť. Ide o predstaviteľa jednoduchej ľudskosti a dobra, ktoré je vo svojom vnútri neporaziteľné. Bob je ako inak, presný opak. Veľké klišé zlého otca a zneužívania ako dieťa majú vysvetliť jeho bezohľadnosť a nenávisť. Nedá mu spať vlastné detstvo, ale nad vlastnými obeťami nikdy neprejaví sústrasť. On nedáva najavo ani žiaden pôžitok, že musí zabíjať je jednoducho dané. Historická nevyhnutnosť s ktorou sa nedá nič robiť, vraždiť je pre neho rovnako samozrejmé, ako pre iných ľudí chodiť na záchod. Bobova snaha Rabbita pohltiť naberá miestami naozaj podobu, ako keď starý mudrc vychováva hlúpeho zajačika. Filozofia a skúšky v podaní silnej osobnosti majú len iný obsah. Rabbit sa nikdy nevzpiera, ale jeho svet nikdy nepríde ani do kontaktu s Bobovým. Dobro v ňom sa vylučuje s tým, čo sa Bob do neho snaží natlačiť.

„Vyslovene nudný film byť nezačne, večné rozpitvávanie tej istej veci ale pôsobí samoúčelne."

Z hľadiska spádu ide o klasický exploitation, ktorý si nastolí ťaživé ovzdušie a už sa ho drží. Žiaden poriadny gore nevidíme, len trochu ziapania a bodných rán. Vraždy nespôsobujú vzrušenie, občasný výskyt neznámych žien je potrebný len na udržanie miery odpornosti. Nechajme ako básnickú licenciu ako často sa vyskytujú, a Bobovu schopnosť vyhnúť sa polícii. Vyslovene nudný film byť nezačne, večné rozpitvávanie tej istej veci ale pôsobí samoúčelne. Dokola podobné dialógy a scény Bobových spomienok. Aj keď už divák pochopil, čo mu chce film povedať, hovorí to stále dokola iným spôsobom, ako keby niečo vysvetľoval malému dieťaťu. Možno malo ísť o stupňovanie, ku ktorému ale neprichádza. Nejde priamo o defekt, keďže film pôsobí dostatočne silno od začiatku, len sa nikam neposúva. Až na konci sa dostane k miernemu zvratu a rozuzleniu, ktoré dodáva potrebné zakončenie, aby sa film neskončil kde sa začal.

Chained sa od iných exploitov odlišuje dôrazom na psychológiu. Dusno vyviera viac priamo z charakterov postáv, ako z ich činov. Je možné že divák ktorý do postáv neprenikne si film vôbec neužije. Inak mu dokáže ponúknuť silnú atmosféru v nie úplne konvenčnom zložení. Síce nie výnimočný, ale stále kvalitný hororový zážitok, ktorý čo mu chýba na originalite námetu, dobieha originalitou realizácie.