Extraterrestrial

Všetky filmy o votrelcoch zhrnuté do jedného
Ak sa má niekde začať odohrávať horor, napred sa tam musí rozbehnúť party. To je jedno, kde. Na cintoríne, v kostole, v ponorke, na severnom póle, na opere alebo v Smart care. Prvý krok je, že tam musí nabehnúť partia mladých ľudí s plechovkami piva a jointmi. Podľa zákonitostí prírody sa tam rovnako nečakane ako oni musí zjaviť aj niekto, kto ich vyzabíja. Môže ísť o maskovaného vraha, šabľozubú kenguru, samotného diabla alebo rovno mimozemšťanov. Ako vo filme Extraterrestrial.
17. 4. 2015

18. 10. 2013

She Who Must Burn

Náboženský fanatizmus rýchlo a jednoducho

Prevádzkovať kliniku na podporu plánovaného rodičovstva niekde v americkom vnútrozemí sa zdá ako povolanie s mierou rizika porovnateľnou s prácou v bani či novinárčením nikde v Sýrii. Angela sa aj tak vzdať nemieni. Priamo potraty nevykonáva, len pomáha ženám, ktoré ich potrebujú podstúpiť, iným rozdáva antikoncepciu. Pred domom má každý deň demonštrantov, podľa miestneho šerifa sa tá hŕstka bude každý deň zväčšovať. Začínajú byť agresívni, hádžu na dom vajce. Neprekáža im ani to, že Angelin manžel je šerifov zástupca. Oni sú totiž silnejší ako zákon. Oni chránia tú skutočnú spravodlivosť. Vrcholom je, keď Angela napred dá manželke miestneho pastora antikoncepciu, potom jej pomôže ho opustiť. Pastorova sestra nedávno porodila mŕtve dieťa. Vie, že tým pyká za Angeline hriechy. Pre nich je to She Who Must Burn.

4. 11. 2016

The Belko Experiment

Inšpirácia na teambuliding

Pocit zbytočnosti nie je pri práci vo veľkej korporácii ničím nezvyčajným. Človek sa akosi stratí, plní zadané úlohy a či majú nejaký zmysel, respektíve či niekoho výsledok jeho práce vôbec zaujíma, si časom zvykne príliš neriešiť. Stratil sa v chaose, výplata mu chodí a nič iné ho nemusí zaujímať. V niektorých prípadoch by ale možno mal spozornieť. Napríklad ak ho pracovať poslali do Kolumbie, do odľahlej a dobre stráženej budovy, a akože pre ochranu pred únosom mu do hlavy vmontovali čip. Firma sa volá Belko a jej cieľom nie je žiaden nezmyselný korporátny produkt. Chce vykonať takzvaný The Belko Experiment.

22. 6. 2017

Pod zemou

Hororová karikatúra Indianu Jonesa
Američania sa viditeľne radi pozerajú na vysoko vzdelaných ľudí. Ako keby ich na rozdiel od nás skutočne obdivovali. Dobrodruh nemôže byť len tak niekto. Z každej vedy užitočnej pri prehrabávaní sa v hroboch sa dá spraviť univerzitný odbor, v ktorom hrdina v mladom veku stihol získať PhD. Samozrejmosťou je znalosť jazykov a bojových umení a schopnosť nájsť a odhaliť hocikde vo svete čo miestni ignoranti nedokázali stovky rokov. Veď stačí len chcieť, svet okolo je len odrazom nášho vnútra. As Above So Below, alebo po slovensky Pod zemou.
25. 9. 2014

Chained

Andrej Gomora | 18. 1. 2013
0
7/10
exploitation, psycho

Exploit chorej mysle

Mnoho zloduchov má akýsi kódex správania ktorým sa riadia, a na rozdiel od zákonov a morálky je pre nich posvätný. Nikdy nezabiť dieťa, neznetvoriť obeti tvár, na každej ruke nechať aspoň jeden prst. Zhostiť sa opatrovníctva chlapca, ktorému som znásilnil a zavraždil matku. To si už viac ako charakter vyžaduje mať silný žalúdok. Nebrať ho ako večnú pripomienku svojho zverstva, ale ako možnosť realizovať svoje senseiské vlohy. A môže z neho byť viac sluha ako učeň, domáce zvieratko čo vie umývať a variť. Kam sa dá vzťah s ním vybudovať? Môže byť chlapec raz vďačným nasledovníkom, alebo pri prvej príležitosti svojho vychovávateľa zradí?

Taxikár Bob svoje zákazníčky pravidelne nevozí tam, kam ho požiadajú. Má dom na odľahlom mieste, kde ich znásilní, zavraždí a potom zakope. Raz takto zaobchodí s matkou malého chlapca, ktorého si v dome nechá. Pomenuje ho Rabbit, určí mu povinnosti, prísne pravidlá a dá mu jasne najavo, že nemá zmysel skúšať utiecť alebo sa vzoprieť. Vyvršuje sa na ňom spôsobom, aký mnoho dospelých vydáva za výchovu a budovanie charakteru. Chlapec sa prispôsobuje, prežíva, ale nenecháva sa ovplyvniť mysľou, poznačenou traumami z detstva. Keď je z Rabbita mladý muž, Bob mu dá vybrať si z ročenky, dievča mu privezie a čaká, že ho zabije. Predpokladať, že chlapec bude musieť so sebou bojovať by ale bolo veľmi mylné.

„Vraždiť je pre neho rovnako samozrejmé, ako pre iných ľudí chodiť na záchod."

Chained nie je o žiadnych vraždách ani akcií. Má minimum deja a jediné, čo ho naozaj trápi je súžitie dvoch hlavných postáv. Rabbit je chlapec bez výraznejších povahových čŕt, a spôsob ktorým dospieva mu ani nedovolí nejaké si vyvinúť. Nič múdre nikdy nepovie, ale zato nemá pochybnosti o tom, kým je a čo by mal robiť. Ide o predstaviteľa jednoduchej ľudskosti a dobra, ktoré je vo svojom vnútri neporaziteľné. Bob je ako inak, presný opak. Veľké klišé zlého otca a zneužívania ako dieťa majú vysvetliť jeho bezohľadnosť a nenávisť. Nedá mu spať vlastné detstvo, ale nad vlastnými obeťami nikdy neprejaví sústrasť. On nedáva najavo ani žiaden pôžitok, že musí zabíjať je jednoducho dané. Historická nevyhnutnosť s ktorou sa nedá nič robiť, vraždiť je pre neho rovnako samozrejmé, ako pre iných ľudí chodiť na záchod. Bobova snaha Rabbita pohltiť naberá miestami naozaj podobu, ako keď starý mudrc vychováva hlúpeho zajačika. Filozofia a skúšky v podaní silnej osobnosti majú len iný obsah. Rabbit sa nikdy nevzpiera, ale jeho svet nikdy nepríde ani do kontaktu s Bobovým. Dobro v ňom sa vylučuje s tým, čo sa Bob do neho snaží natlačiť.

„Vyslovene nudný film byť nezačne, večné rozpitvávanie tej istej veci ale pôsobí samoúčelne."

Z hľadiska spádu ide o klasický exploitation, ktorý si nastolí ťaživé ovzdušie a už sa ho drží. Žiaden poriadny gore nevidíme, len trochu ziapania a bodných rán. Vraždy nespôsobujú vzrušenie, občasný výskyt neznámych žien je potrebný len na udržanie miery odpornosti. Nechajme ako básnickú licenciu ako často sa vyskytujú, a Bobovu schopnosť vyhnúť sa polícii. Vyslovene nudný film byť nezačne, večné rozpitvávanie tej istej veci ale pôsobí samoúčelne. Dokola podobné dialógy a scény Bobových spomienok. Aj keď už divák pochopil, čo mu chce film povedať, hovorí to stále dokola iným spôsobom, ako keby niečo vysvetľoval malému dieťaťu. Možno malo ísť o stupňovanie, ku ktorému ale neprichádza. Nejde priamo o defekt, keďže film pôsobí dostatočne silno od začiatku, len sa nikam neposúva. Až na konci sa dostane k miernemu zvratu a rozuzleniu, ktoré dodáva potrebné zakončenie, aby sa film neskončil kde sa začal.

Chained sa od iných exploitov odlišuje dôrazom na psychológiu. Dusno vyviera viac priamo z charakterov postáv, ako z ich činov. Je možné že divák ktorý do postáv neprenikne si film vôbec neužije. Inak mu dokáže ponúknuť silnú atmosféru v nie úplne konvenčnom zložení. Síce nie výnimočný, ale stále kvalitný hororový zážitok, ktorý čo mu chýba na originalite námetu, dobieha originalitou realizácie.