Ratu Ilmu Hitam

Duchárske gorno

Dejových zvratov bude viac, tých na spôsob, že veci sú vlastne celkom inak než ste si mali dovtedy myslieť. Napred prichádzajú odrastenci detského domova pozrieť svojho umierajúceho vychovávateľa. Bol im ako otec, bez neho by ich životy vyzerali celkom inak. V rámci možností mal byť život v domove idylka, postarali sa o nich, mali ich radi, chránili ich. Čo zlé sa stalo, boli len nehody, prípadne podivné jednorazové skraty. Vlastne nie. Niekto tu bol zlý, dialo sa niečo nekalé, napred trochu, potom dosť zásadne, skoncentrovalo sa tu obrovské zlo. Záver je ten, že deťom bude vlastne lepšie mŕtvym ako na tomto svete. A nie je to vinou kráľovnej čiernej mágie, Ratu Ilmu Hitam.

5. 8. 2020

13. 9. 2016

Isolation

Votrelec medzi kravami

Z kráv ide strach. To vám potvrdí zrejme každý nefarmár, ktorý sa niekedy ocitol v ich blízkosti. To však samo osebe nestačí na to, aby z filmu s kravami vznikol horor. Kravy totiž nie sú žraloky, nemajú povesť predátora. Aby sme sa ich mohli vo filme skutočne báť, musíme ich najprv zmutovať. Nakoniec, trochu toho mutagénnu neuškodilo kedysi ani legendárnym piraniam, a to už sú skutočne dravé živočíchy.

30. 12. 2010

Awoken

Ďalšia nástraha zlého spánku

Na neschopnosť zaspať sa skutočne dá zomrieť, a keď tento stav nastane, býva toto vyústenie nevyhnutné. V skutočnosti ale smrť prichádza v priemere po zhruba roku a pol, počas tohto obdobia si človek prechádza rôznymi stavmi. Zmení sa mu osobnosť, má halucinácie, býva paranoidný, zvykne sa nachádzať v rovnakom stave ako bežný človek krátko pred zaspatím, akurát v jeho prípade ten stav nepredchádza spánku. Lieky nepomáhajú, dokonca sa zdá, že stav zhoršujú. Znie to veru hrozne, o tomto stave ale film nie je. V jeho prípade trvá priebeh choroby len 30 dní a hrôzy, ktoré prináša, sú celkom iné. Tiež ale ide o to, že človek je Awoken.

23. 7. 2020

Come to Daddy

Andrej Gomora | 9. 3. 2020
0
6/10
action, comedy, psycho

O otcoch a synoch

Napred to vyzerá ako štúdia vzťahu syna s otcom. Nevideli sa tridsať rokov, syn má otcovi mnoho čo vyčítať. Ako opustil rodinu, od svojich piatich rokoch o ňom nepočul. Otec pritom tiež nepôsobí, že by bol zo syna nadšený. Ako keby bol pre neho sklamaním, a nijako sa to nesnaží zakryť. Stretli sa dvaja ľudia z celkom odlišných svetov, nemajú takmer nič spoločné, nemajú si čo povedať, nemajú dôvod spolu tráviť čas a vlastne sa nemajú radi. Otázka je, prečo otec stretnutie inicioval, prečo syna pozval na návštevu. Ak mal nejaký konkrétny úmysel, akosi s ním váha, necháva si ho pre seba. Je tajomný a tiež nepríjemný, postupne priam nevraživý, čo vyvrcholí, keď syna začne naháňať so sekáčikom na mäso. Volajúc Come to Daddy.

„Postavy sú výborné čo do presvedčivosti aj jednoduchého zaradenia do veľmi funkčných stereotypov.“

Hororové prvky prídu trochu neskôr, spočiatku ide hlavne o temnú neistotu a náznaky psychického týrania. Postavy sú výborné čo do presvedčivosti aj jednoduchého zaradenia do veľmi funkčných stereotypov. Krehký chlapec z digitálnej doby vo veľkomeste, a tvrdý chlap bývajúci na samote. Ich kontakt by nemusel byť problém, keby si ho otec zdanlivo neužíval tým nesprávnym spôsobom. Náznaky, že sa tu môže diať niečo viac sú zatiaľ neurčité, ako zvuky v dome. Od otca čakáme možno tak psychickú chorobu, či skutočnú nevypočítateľnosť. Nie zlé úmysly, čo mu ale nebráni pôsobiť znepokojivo a vyvolávať v nás očakávanie, že tu sa stane niečo neblahé. Napätie týmto smerom rastie veľmi príjemne, a vďaka podareným postavám si ho dokážeme príjemne užiť aj predtým ako sa začnú hromadiť zvraty.

„Ladenie nám dávalo tušiť, že s drsnosťou sa tu nebude šetriť, a toto očakávanie sa aj naplní.“

Prvý nie celkom presvedčivý moment príde s mŕtvolou v dome, uveriť sa mu ale dá. Jej použitie pokračuje v snahe o skôr neurčitú znepokojivosť a ťaživosť, keď len sledujeme zdeptanú hlavnú postavu, ktorá sa z pochopiteľných dôvodov bojí každého zavŕzgania v dome. V dome, kde prežila nepríjemné chvíle so šialeným otcom, kde teraz musí sama s mŕtvolou čakať a načúvať podozrivým pazvukom. Časť tohto čara sa stratí, keď sa veci začnú vyjasňovať, zároveň sa ale konečne film rozbehne čo sa týka akcie. Ladenie nám dávalo tušiť, že s drsnosťou sa tu nebude šetriť, a toto očakávanie sa aj naplní. Miestami je brutalita aj samoúčelná, či presnejšie jej spôsob. Nie celkom dáva zmysel, prečo sa deje zrovna to, čo sa deje, a ako sme sa zrovna k určitému prejavu násilia či zobrazenia nechutností dostali.

„Skutočne podarené scény smerujú skôr k absurdnému humoru, zároveň absurdne drsnému a pritom svojím spôsobom esteticky zaujímavému.“

Takou je napríklad scéna opakovaného bodania náhodou zrovna do rozkroku, kde má byť drsná humornosť dôsledkom kontrastu medzi krehkým mladíkom a snahou byť drsným. Tento kontrast celkove funguje dobre, presvedčivo je zobrazený na jednej strane svet skutočných grázlov, ako aj chlapec do neho nepatriaci, ktorý s ním musí bojovať. Grázli našťastie tiež zostávajú ľudskí, miestami možno až príliš omylní, určite to ale pomáha aj komediálnemu ladeniu a vôbec možnostiam chlapca prežiť. Skutočne podarené scény smerujú skôr k absurdnému humoru, zároveň absurdne drsnému a pritom svojím spôsobom esteticky zaujímavému. Kým sám osebe námet nie je vôbec zlý, a dal by sa spracovať pomerne seriózne, toto spracovanie ho viac využíva skôr hravo, na vybláznenie. Čo rozhodne nie je zlé, aj tak funguje napätie aj dejové zvraty, a tiež postavy. Len pri niektorých scénach už absurdnosť zľahka prekročí hranice čierne komédie k privýraznej absurdite.

Come to Daddy má atmosféru hraničiacu s hororom, má dobrý spád, fungujúci dej, výborné postavy, viacero podarených scén a viackrát je vtipný. Pôsobí príjemne nápadito, práve čo sa týka neserióznosti to miestami preháňa nie úplne želaným spôsobom, ktorý film odľahčuje viac ako by sa zdalo, že by mohol chcieť. Aj tak ide o príjemnú čiernu komédiu s prvkami skutočnej hororovosti, a príjemný zážitok, ako túžite po niečom drsnom, ale nie nevyhnutne ťaživom. A hlavne inom.