1. 4. 2020

Would You Rather

Aktivity vyšli z módy, zahrajte sa Battle Royale
Nech dá prvý výpoveď kto môže povedať že pre peniaze nerobí nič čo sa mu hnusí. A nech prestane behať po konkurzoch do všemožných reality šou. Viete si ale predstaviť, že by ste pre peniaze niekoho zmrzačili alebo zabili, a to isté nechali spraviť sebe? Najlepšie takpovediac z vlastnej vôle, keď sa vás na vaše slobodné rozhodnutie spýtajú slovami Would You Rather?
Iris musí odísť zo školy aby sa starala o smrteľne chorého brata. Neúspešne zháňa akúkoľvek prácu, keď dostane zaujímavú ponuku. Stačí, aby sa zúčastnila jednej večere po ktorej bude nasledovať hra. Ak zvíťazí, jej brat dostane transplantáciu a pokryjú mu všetky náklady na liečbu. Háčik? Žiaden o akom by vedeli, dokonca aj Irisyn doktor odporúča účasť. Prečo by Iris nešla? Napred jej ako vegetariánke dajú balík peňazí ak zje steak. Potom abstinujúcemu alkoholikovi zaplatia aby vypil fľašu whisky. Hostiteľ si zjavne užíva trápenie ľudí. A potom sa začne hra. Odísť sa už nedá, a možnosti pre každého hráča sú vždy len dve. Napríklad istá alebo možná smrť, či zranenie jedného alebo druhého spoluhráča.
12. 11. 2013

The Burning

Horúce osemdesiate roky
Intenzitu vraždenia tínedžerov v osemdesiatych rokoch ťažko pokladať za náhodnú. Jej vysvetlení sa ponúka veľa, hneď ako prvá by mohla byť hlboká nenávisť voči nadchádzajúcej generácii, keď Američania po niečom na spôsob Battle Royale túžili už dávno pred Japoncami. Rovnako by tu ale mohlo ísť o objavenie širšej využiteľnosti mladých tiel, nie len na ich krájanie. Azda najslávnejšou sa v tomto smere stala siahodlhá séria Piatka trinásteho, narážajúca vďaka filmu Jason X až na absolútne dno. Načasovanie do letnej sezóny párenia v najvhodnejšom revíri tábora pre pubertiakov veľmi pomohlo zvýrazniť erotický element. Ten istý recept využil aj o niečo menej známy, no minimálne rovnako kvalitný horor The Burning.
22. 4. 2014

Darlin

Divoké zlatíčko

Už s dierou v realite je to tu trochu problém, presnejšie hneď s tou úvodnou, bude ich totiž viac. Dve divoké bytosti žijú v meste či na jeho okraji a nikoho ich existencia doteraz nerozrušila či neznepokojila. Možno to máme brať, že kým v horách by vzbudili pozornosť a privolali dav výskumníkov, v meste sme na exotov zvyknutí. Nech je to akokoľvek, nejakým spôsobom bytosti pochopiť a zaradiť si do nášho obrazu sveta je ťažké. Tá mladšia je podľa náramku, jednoducho Darlin.

24. 3. 2020

17. 3. 2020

Come to Daddy

Andrej Gomora | 9. 3. 2020
0
6/10
action, comedy, psycho

O otcoch a synoch

Napred to vyzerá ako štúdia vzťahu syna s otcom. Nevideli sa tridsať rokov, syn má otcovi mnoho čo vyčítať. Ako opustil rodinu, od svojich piatich rokoch o ňom nepočul. Otec pritom tiež nepôsobí, že by bol zo syna nadšený. Ako keby bol pre neho sklamaním, a nijako sa to nesnaží zakryť. Stretli sa dvaja ľudia z celkom odlišných svetov, nemajú takmer nič spoločné, nemajú si čo povedať, nemajú dôvod spolu tráviť čas a vlastne sa nemajú radi. Otázka je, prečo otec stretnutie inicioval, prečo syna pozval na návštevu. Ak mal nejaký konkrétny úmysel, akosi s ním váha, necháva si ho pre seba. Je tajomný a tiež nepríjemný, postupne priam nevraživý, čo vyvrcholí, keď syna začne naháňať so sekáčikom na mäso. Volajúc Come to Daddy.

„Postavy sú výborné čo do presvedčivosti aj jednoduchého zaradenia do veľmi funkčných stereotypov.“

Hororové prvky prídu trochu neskôr, spočiatku ide hlavne o temnú neistotu a náznaky psychického týrania. Postavy sú výborné čo do presvedčivosti aj jednoduchého zaradenia do veľmi funkčných stereotypov. Krehký chlapec z digitálnej doby vo veľkomeste, a tvrdý chlap bývajúci na samote. Ich kontakt by nemusel byť problém, keby si ho otec zdanlivo neužíval tým nesprávnym spôsobom. Náznaky, že sa tu môže diať niečo viac sú zatiaľ neurčité, ako zvuky v dome. Od otca čakáme možno tak psychickú chorobu, či skutočnú nevypočítateľnosť. Nie zlé úmysly, čo mu ale nebráni pôsobiť znepokojivo a vyvolávať v nás očakávanie, že tu sa stane niečo neblahé. Napätie týmto smerom rastie veľmi príjemne, a vďaka podareným postavám si ho dokážeme príjemne užiť aj predtým ako sa začnú hromadiť zvraty.

„Ladenie nám dávalo tušiť, že s drsnosťou sa tu nebude šetriť, a toto očakávanie sa aj naplní.“

Prvý nie celkom presvedčivý moment príde s mŕtvolou v dome, uveriť sa mu ale dá. Jej použitie pokračuje v snahe o skôr neurčitú znepokojivosť a ťaživosť, keď len sledujeme zdeptanú hlavnú postavu, ktorá sa z pochopiteľných dôvodov bojí každého zavŕzgania v dome. V dome, kde prežila nepríjemné chvíle so šialeným otcom, kde teraz musí sama s mŕtvolou čakať a načúvať podozrivým pazvukom. Časť tohto čara sa stratí, keď sa veci začnú vyjasňovať, zároveň sa ale konečne film rozbehne čo sa týka akcie. Ladenie nám dávalo tušiť, že s drsnosťou sa tu nebude šetriť, a toto očakávanie sa aj naplní. Miestami je brutalita aj samoúčelná, či presnejšie jej spôsob. Nie celkom dáva zmysel, prečo sa deje zrovna to, čo sa deje, a ako sme sa zrovna k určitému prejavu násilia či zobrazenia nechutností dostali.

„Skutočne podarené scény smerujú skôr k absurdnému humoru, zároveň absurdne drsnému a pritom svojím spôsobom esteticky zaujímavému.“

Takou je napríklad scéna opakovaného bodania náhodou zrovna do rozkroku, kde má byť drsná humornosť dôsledkom kontrastu medzi krehkým mladíkom a snahou byť drsným. Tento kontrast celkove funguje dobre, presvedčivo je zobrazený na jednej strane svet skutočných grázlov, ako aj chlapec do neho nepatriaci, ktorý s ním musí bojovať. Grázli našťastie tiež zostávajú ľudskí, miestami možno až príliš omylní, určite to ale pomáha aj komediálnemu ladeniu a vôbec možnostiam chlapca prežiť. Skutočne podarené scény smerujú skôr k absurdnému humoru, zároveň absurdne drsnému a pritom svojím spôsobom esteticky zaujímavému. Kým sám osebe námet nie je vôbec zlý, a dal by sa spracovať pomerne seriózne, toto spracovanie ho viac využíva skôr hravo, na vybláznenie. Čo rozhodne nie je zlé, aj tak funguje napätie aj dejové zvraty, a tiež postavy. Len pri niektorých scénach už absurdnosť zľahka prekročí hranice čierne komédie k privýraznej absurdite.

Come to Daddy má atmosféru hraničiacu s hororom, má dobrý spád, fungujúci dej, výborné postavy, viacero podarených scén a viackrát je vtipný. Pôsobí príjemne nápadito, práve čo sa týka neserióznosti to miestami preháňa nie úplne želaným spôsobom, ktorý film odľahčuje viac ako by sa zdalo, že by mohol chcieť. Aj tak ide o príjemnú čiernu komédiu s prvkami skutočnej hororovosti, a príjemný zážitok, ako túžite po niečom drsnom, ale nie nevyhnutne ťaživom. A hlavne inom.