12. 11. 2018

Visions

Neviňte dom za jeho obyvateľov
Sú prípady, keď sa hovorí, že herec si film ukradol. Napríklad Orson Welles v Treťom mužovi alebo Marlon Brando v Apokalypse sa objavia len na pár minút, no aj tak ich všetci vnímajú ako hlavné hviezdy týchto diel a spájajú si filmy práve s ich menami. Inokedy sa herec môže stať niečím ako atrakciou. Objaviť sa tiež len na pár minút, no nezaujať svojou charizmou ani výkonom, ale napríklad tým, že ide o notoricky známu seriálovú postavičku. Takže keď sa v obyčajnom horore objaví ako vedľajšia postava Jim Parsons známy ako Sheldon Cooper z Teórie veľkého tresku, diváci si najviac zo všetkého určite zapamätajú jeho. Oplatí sa aj kvôli niečomu inému pozerať horor s názvom Visions?
5. 2. 2016

Masks

Zabudnite na Stanislavského, hrať vás naučí Gdula
Nemecký horor sa vzmáha, a hľadá svoju tvár. Po postapokalyptickom Hell skúša ako mu pristane žltá maska talianskeho Gialla (viac o tomto podžánri nájdete v našom článku). Požičiava si jeho kameru, brutalitu, ženskú obeť, farebnosť aj gýčovitosť. Ako pôjdu dokopy s nemeckom si môžeme pozrieť vo filme Masks.
Už samotný príbeh je odkazom na Suspiriu Daria Argenta. Kým tam prišla Američanka do Nemecka na tanečnú školu, tu ide hlavná postava na hereckú školu založenú poľským učiteľom. Tak ako v Suspirii, aj tu cestou do školy stretne na smrť vyplašenú bývalú žiačku na úteku. A rovnako vidíme, ako ju ten istý večer zabijú. Školu tentokrát neovládajú čarodejnice, aj keď až tak ďaleko od nich nie sme. Jej zakladateľ Matteusz Gdula tu svojho času vyučoval veľmi netradičnou metódou. Študenti zomierali, a on sám nakoniec spáchal samovraždu. Aj keď jeho teória nie je jasne vysvetlená, zdá sa že bral bolesť ako stimulant hereckých výkonov. Film je v tomto smere trochu deravý, keďže napriek všetkému škola stále funguje a hlási sa k svojmu odkazu. Vyučovanie vyzerá viac menej normálne, spolužiaci sú k novoprišelkyni nevrlí, ako sa patrí. Nájde len jednu spriaznenú dušu, ktorá sa ale občas stráca v časti budovy, kam študenti nemajú prístup. Práve tam sa Gdula obesil. Najprv tvrdí, že tam chodí na súkromné hodiny, neskôr prezradí, že tam sa učí Gdulovou metódou. Prejavenú závisť opätuje prosbou o pomoc. Nakoniec sa jediná kamarátka stratí, a naša hlavná hrdinka dostane ponuku byť tou vyvolenou, ktorá sa bude učiť špeciálnou metódou.
5. 3. 2013

6. 10. 2015

The Perfection

V dokonalosti je hrôza

Všetko sa to začína tak nejako milo, pozitívne, so štýlom a leskom. Pravdaže s výnimkou matky, zosnulej po dlhej chorobe. Tá bola len dočasnou komplikáciou, Charlotte sa vracia do sveta virtuozity, ktorý ju víta s otvorenou náručou. A do ktorého okamžite zapadne, ako keby nikdy neodišla. Všetko je tu také krásne, všetci takí úžasní. Ide o svet dokonalosti, mohli by sme čakať, že bude náročný, tu sú ale všetci šťastní, milujú svoju prácu a hlavne seba navzájom. Obávali by sme sa, že medzi zašlou hviezdou a tou súčasnou to bude inak? Ani náhodou, nič nenarúša The Perfection.

13. 8. 2019

Annabelle

Andrej Gomora | 9. 10. 2014
0
3/10
ghost, psycho

S Chuckym bola aspoň sranda

Dramatik českého pôvodu Tom Stoppard vo svojej hre Rosencrantz a Guildenstern sú mŕtvi rozvinul príbeh dvoch vedľajších postáv Shakespearovho Hamleta. Nesú anglickému kráľovi tajný odkaz, že má Hamleta popraviť. Ten ich ale prekabáti, správu vymení a namiesto neho popravia ich dvoch. Účelom hry bolo ukázať, aký absurdný bol vývoj situácie z ich pohľadu, keď nemali potuchy čo sa okolo nich deje a ako sa k vlastnej poprave dopracovali. Dôvody spraviť pre vedľajšie postavy samostatné dielo teda môžu byť aj zaujímavé. Na rozdiel od popularity postavy v diváckych anketách a možnosti na úspechu hlavného diela ďalej ryžovať. Pamätáte si na bábiku krátko spomenutú vo V zajatí démonov, menom Annabelle?

„Manžel ju daroval žene krátko pred pôrodom, a bábika žiaľ stihla byť svedkom otrasného incidentu."

Vtedy patrila mladej sestričke. Vraj sa premiestňovala, diali sa okolo nej čudné veci. Mal v nej byť démon, a my teraz zistíme, ako sa do nej dostal. Presunieme sa o rok nazad, keď bola majetkom mladej rodiny. Manžel ju daroval žene krátko pred pôrodom, a bábika žiaľ stihla byť svedkom otrasného incidentu. Susedom od vedľa nedávno z domu utiekla dcéra, dala s k sekte. Teraz sa vrátila aj s partnerom rodičov zavraždiť. Vbehne aj do domu mladej rodinky, kým polícia pár zastreli, stihnú tehotnú bodnúť kúsok od brucha. Dieťa je našťastie v poriadku, lenže umierajúca neodišla len tak. Na stenu namaľovala temný symbol, a svojou krvou stihla pokropiť jednu z množstva bábik.

„Ešte horšie ale je, keď očakávanie odvaru začnú tvorcovia potvrdzovať po všetkých stránkach."

Aj keď alternatívne pohľady a rozvíjanie vedľajších tém môže byť fajn, zrovna horor sa nejaví ako pre ne najvhodnejší žáner. Hororové udalosti sa okrem iného zvyknú vyznačovať tým, že sú výrazné a pamätné, veď niekoho pri nich zabili. Už divácky predpoklad, že dianie musí byť menej povšimnutiahodné a hrozivé ako to hlavné je nevýhodou. Ešte horšie ale je, keď očakávanie odvaru začnú tvorcovia potvrdzovať po všetkých stránkach. Že nemajú veľa čo ponúknuť jasne cítiť už pri neuveriteľne dlhom rozjazde. Prvá drsná scéna so sektárskou dvojicou taktiež nie je najlepšie zvládnutá. Ako keby čo nemohli okukať, radšej odflákli. Všetko strašenie sa totiž až provokačne snaží nadviazať na minuloročné úspechy V zajatí démonov a Insidious a čerpať z ich prostriedkov. Pohľad na zápletku pritom nejde až tak zásadne na stranu týchto diel, len z nej ťažili neporovnateľne lepšie.

„Jeho cieľom je zjavne predovšetkým nevykročiť z tieňa pôvodného filmu, príbeh musí zotrvať v polohe vedľajšieho."

Bábika je strnulá a nehybná, veď to nie je Chucky, má ísť o duchársky príbeh. No pôsobí neškodne, príliš neškodne. Dejú sa čudné veci, akurát vôbec nie je jasný ich zmysel ani cieľ. Bábika sa v jednej chvíli hojdá v kresle. Beštia jedna. Divák by určite radšej zniesol nekonzistentnosť ako nezáživnú nehybnosť. Aj keď nič také nie je nikde explicitne sľúbené, podvedome počítame, že žiadnej z hlavných postáv by sa nič nemalo stať. Čo pri horore nie je ideálny pocit. Jeho cieľom je zjavne predovšetkým nevykročiť z tieňa pôvodného filmu, príbeh musí zotrvať v polohe vedľajšieho. Tento cieľ plní skutočne vynikajúco, ďaleko nad očakávania.

Keď už sa dostaneme k strašidelným scénam, prevláda jediný pocit- to isté už sme tu mali, a lepšie. Párkrát nás diabol nastraší, podarí sa aj pár sekvencií. Hrôza ale prichádza veľmi neskoro, divák je už unudený. Ak chceli budovať atmosféru, mali sa tvorcovia začať snažiť oveľa skôr. Celkový dojem by už nezachránili, ani keby finále skutočne za niečo stálo. Bezradnosť v stavaní duchárskej zápletky je viditeľný vďaka množstvu na seba nahádzaných klišé a nezmyslov. Všetko už len korunuje snaha dať udalosti do kontextu diania okolo Charlesa Mansona. Pripisovali mu už všeličo, no vzťah k skutočným okultným vedám je naozaj novinka.

Annabelle nie je nič iné ako najpodradnejší parazit. Priživuje sa neporovnateľne horšie ako aj tie najhoršie sequely. Nerozvíja ani nepridáva nič okrem nudnej stopáže a snahy vymámiť od diváka peniaze za ďalší lístok do kina. Tento nápad zjavne nadchol aj našich distribútorov, keď si zo všetkých hororov na uvedenie do kín vybrali zrovna tento.