The Tortured

Umučení nudou
Zápletkou The Tortured pripomína začiatok Ctihodného občana, v ktorom vrah chladnokrvne odpravil ženu aj dcéru hlavného hrdinu (Gerard Butler) a ten sa pomstil tak, že uniesol vraha a utýral ho na smrť. Manželský pár Elise a Craig sú na tom podobne. 27. 10. 2010

Girl on the Third Floor

Sexi nájomníčka v cene domu

Nezačíname so žiadnou idylkou, nie takou skutočnou. Je tu jej zdanie, muž chce vlastnými rukami zrekonštruovať dom pre tehotnú manželku. Postava bude mať muchy, hneď sa ale snaží mať určitú hĺbku. Na pohľad je nesympatická, aspoň v nejakej miere úmyselne. Zistíme, že jeho svedomie nie je ani trochu čisté, ako vo vzťahu k svetu tak k vlastnej tehotnej manželke. Snaží sa presvedčiť ju, svet a hlavne samého seba, že nie je stratený prípad, dokáže sa pozbierať, byť platným členom spoločnosti a dobrým manželom. Kiežby za tým účelom neskončil zrovna v bývalom bordeli, ktorého minulosť nie je tiež celkom ako ľalia, a podobné miesta sa jej odkazu zbaviť nezvyknú. Už naveky v ňom zostala niekdajšia legenda- Girl on the Third Floor.

13. 2. 2020

The Innocents (1961)

Detská nevinnosť proti gotickej samote

Osamotený gotický dom na anglickom vidieku s dvoma deťmi a novou guvernantkou. Stará slúžka, ktorá nevie ani len čítať, a príbeh o dvoch nedávno zosnulých milencoch. Niektoré námety sa už dnes jednoducho spracovať nedajú. Našťastie pred päťdesiatimi rokmi nikomu neprekážala pomalosť a poetika, a gotická atmosféra sa dala bez zbytočných prímesí žmýkať donekonečna. Vtedy vznikol aj film The Innocents, podľa novely známeho psychológa Henryho Jamesa.

11. 3. 2014

Would You Rather

Aktivity vyšli z módy, zahrajte sa Battle Royale
Nech dá prvý výpoveď kto môže povedať že pre peniaze nerobí nič čo sa mu hnusí. A nech prestane behať po konkurzoch do všemožných reality šou. Viete si ale predstaviť, že by ste pre peniaze niekoho zmrzačili alebo zabili, a to isté nechali spraviť sebe? Najlepšie takpovediac z vlastnej vôle, keď sa vás na vaše slobodné rozhodnutie spýtajú slovami Would You Rather?
Iris musí odísť zo školy aby sa starala o smrteľne chorého brata. Neúspešne zháňa akúkoľvek prácu, keď dostane zaujímavú ponuku. Stačí, aby sa zúčastnila jednej večere po ktorej bude nasledovať hra. Ak zvíťazí, jej brat dostane transplantáciu a pokryjú mu všetky náklady na liečbu. Háčik? Žiaden o akom by vedeli, dokonca aj Irisyn doktor odporúča účasť. Prečo by Iris nešla? Napred jej ako vegetariánke dajú balík peňazí ak zje steak. Potom abstinujúcemu alkoholikovi zaplatia aby vypil fľašu whisky. Hostiteľ si zjavne užíva trápenie ľudí. A potom sa začne hra. Odísť sa už nedá, a možnosti pre každého hráča sú vždy len dve. Napríklad istá alebo možná smrť, či zranenie jedného alebo druhého spoluhráča.
12. 11. 2013

Color Out of Space

Skutočne z iného sveta

Rodinka balansuje niekde na hrane komickosti, každý má ale predsa vlastný spôsob života. Pubertálna dcéra inklinuje k čarodejníctvu, prečo nie. Matka má uprostred divočiny na povale starého domu kanceláriu, odkiaľ riadi finančné operácie. Otec má miláčikov lamy alpaka, tie pokladá za zvieratá budúcnosti, hýčka si ich, aby naplno rozvil ich potenciál. K tomu tu máme hipisácky ladeného suseda, ďalšieho utečenca z civilizácie. Už len vymyslieť, čo skutočne uletené, absurdné a nepochopiteľné a zároveň hororové by sa im mohlo začať diať. Na to je expert H. P. Lovecraft, film je podľa jeho poviedky Color Out of Space.

4. 2. 2020

Annabelle

Andrej Gomora | 9. 10. 2014
0
3/10
ghost, psycho

S Chuckym bola aspoň sranda

Dramatik českého pôvodu Tom Stoppard vo svojej hre Rosencrantz a Guildenstern sú mŕtvi rozvinul príbeh dvoch vedľajších postáv Shakespearovho Hamleta. Nesú anglickému kráľovi tajný odkaz, že má Hamleta popraviť. Ten ich ale prekabáti, správu vymení a namiesto neho popravia ich dvoch. Účelom hry bolo ukázať, aký absurdný bol vývoj situácie z ich pohľadu, keď nemali potuchy čo sa okolo nich deje a ako sa k vlastnej poprave dopracovali. Dôvody spraviť pre vedľajšie postavy samostatné dielo teda môžu byť aj zaujímavé. Na rozdiel od popularity postavy v diváckych anketách a možnosti na úspechu hlavného diela ďalej ryžovať. Pamätáte si na bábiku krátko spomenutú vo V zajatí démonov, menom Annabelle?

„Manžel ju daroval žene krátko pred pôrodom, a bábika žiaľ stihla byť svedkom otrasného incidentu."

Vtedy patrila mladej sestričke. Vraj sa premiestňovala, diali sa okolo nej čudné veci. Mal v nej byť démon, a my teraz zistíme, ako sa do nej dostal. Presunieme sa o rok nazad, keď bola majetkom mladej rodiny. Manžel ju daroval žene krátko pred pôrodom, a bábika žiaľ stihla byť svedkom otrasného incidentu. Susedom od vedľa nedávno z domu utiekla dcéra, dala s k sekte. Teraz sa vrátila aj s partnerom rodičov zavraždiť. Vbehne aj do domu mladej rodinky, kým polícia pár zastreli, stihnú tehotnú bodnúť kúsok od brucha. Dieťa je našťastie v poriadku, lenže umierajúca neodišla len tak. Na stenu namaľovala temný symbol, a svojou krvou stihla pokropiť jednu z množstva bábik.

„Ešte horšie ale je, keď očakávanie odvaru začnú tvorcovia potvrdzovať po všetkých stránkach."

Aj keď alternatívne pohľady a rozvíjanie vedľajších tém môže byť fajn, zrovna horor sa nejaví ako pre ne najvhodnejší žáner. Hororové udalosti sa okrem iného zvyknú vyznačovať tým, že sú výrazné a pamätné, veď niekoho pri nich zabili. Už divácky predpoklad, že dianie musí byť menej povšimnutiahodné a hrozivé ako to hlavné je nevýhodou. Ešte horšie ale je, keď očakávanie odvaru začnú tvorcovia potvrdzovať po všetkých stránkach. Že nemajú veľa čo ponúknuť jasne cítiť už pri neuveriteľne dlhom rozjazde. Prvá drsná scéna so sektárskou dvojicou taktiež nie je najlepšie zvládnutá. Ako keby čo nemohli okukať, radšej odflákli. Všetko strašenie sa totiž až provokačne snaží nadviazať na minuloročné úspechy V zajatí démonov a Insidious a čerpať z ich prostriedkov. Pohľad na zápletku pritom nejde až tak zásadne na stranu týchto diel, len z nej ťažili neporovnateľne lepšie.

„Jeho cieľom je zjavne predovšetkým nevykročiť z tieňa pôvodného filmu, príbeh musí zotrvať v polohe vedľajšieho."

Bábika je strnulá a nehybná, veď to nie je Chucky, má ísť o duchársky príbeh. No pôsobí neškodne, príliš neškodne. Dejú sa čudné veci, akurát vôbec nie je jasný ich zmysel ani cieľ. Bábika sa v jednej chvíli hojdá v kresle. Beštia jedna. Divák by určite radšej zniesol nekonzistentnosť ako nezáživnú nehybnosť. Aj keď nič také nie je nikde explicitne sľúbené, podvedome počítame, že žiadnej z hlavných postáv by sa nič nemalo stať. Čo pri horore nie je ideálny pocit. Jeho cieľom je zjavne predovšetkým nevykročiť z tieňa pôvodného filmu, príbeh musí zotrvať v polohe vedľajšieho. Tento cieľ plní skutočne vynikajúco, ďaleko nad očakávania.

Keď už sa dostaneme k strašidelným scénam, prevláda jediný pocit- to isté už sme tu mali, a lepšie. Párkrát nás diabol nastraší, podarí sa aj pár sekvencií. Hrôza ale prichádza veľmi neskoro, divák je už unudený. Ak chceli budovať atmosféru, mali sa tvorcovia začať snažiť oveľa skôr. Celkový dojem by už nezachránili, ani keby finále skutočne za niečo stálo. Bezradnosť v stavaní duchárskej zápletky je viditeľný vďaka množstvu na seba nahádzaných klišé a nezmyslov. Všetko už len korunuje snaha dať udalosti do kontextu diania okolo Charlesa Mansona. Pripisovali mu už všeličo, no vzťah k skutočným okultným vedám je naozaj novinka.

Annabelle nie je nič iné ako najpodradnejší parazit. Priživuje sa neporovnateľne horšie ako aj tie najhoršie sequely. Nerozvíja ani nepridáva nič okrem nudnej stopáže a snahy vymámiť od diváka peniaze za ďalší lístok do kina. Tento nápad zjavne nadchol aj našich distribútorov, keď si zo všetkých hororov na uvedenie do kín vybrali zrovna tento.