Bliss

Umelcov poháňajú drogy. A krv.

Umelci vraj tvoria pod vplyvom drog. Niektorí tento mýtus popierajú, a tvrdia, že bez jasnej hlavy to nejde. Iní ho aktívne podporujú. Vraj inak sa tvoriť ani nedá. V tomto prípade je to celkom zjavné, umelkyni to ide dokonca najlepšie v stave, keď si ani nepamätá, že niečo tvorila. Vlastne ani nevie, čo presne za ten čas užila. Čo okrem maľovania robila. Ani čo za maľbu to nakoniec má byť. Ako keby ani netvorila ona sama, len slúžila nejakým zvláštnym silám a procesom. A stavu, ktorý sa dá opísať ako Bliss.

5. 11. 2019

Jeruzalem

Úvod do biblickej Apokalypsy
Mali sme tu The Den a Unfriended nakrútene cez webkameru počítača. Pomaly už ale aj tak prestáva byť potrebné vysvetľovať, ako záznam určitej etapy ľudského života vznikol. Aj tak nás stále niekto špehuje, existuje ešte vôbec možnosť zomrieť sám a v pokoji? Čoskoro budeme mať v hlavách čipy, tie zaznamenajú nielen čo vidíme, ale aj čo počujeme a cítime. Namiesto pozerania hororu nám ho budú premietať priamo do hlavy. Vtedy až pocítime, čo to je smrteľná hrôza. Kým čakáme na podobné technológie, máme tu ešte horor nakrútený cez inteligentné okuliare, teda len kúsok od mozgu. Volá sa podľa miesta, kde sa odohráva, Jeruzalem.
12. 4. 2016

The Devil Inside

Malý dôvod na návštevu kina
Zrejme je to lacné. Možno toto si hovoríte, keď trocha sledujete hororový žáner (nielen to úbohé percento z neho, ktorá sa dostane do našej distribúcie) a zaskočil vás nedávny boom tzv. „found footage" filmov, t. j. hororov, ktoré sa svojou formou tvária ako posledné zábery pred smrťou. 3. 3. 2012

Ghoul

Snažia sa Česi nakrútiť horšie 3D ako Jean- Luc Godard?
Andrej Čikatilo bol masový vrah, ktorý sa priznal k 56 vraždám žien a detí, Svoje obete často jedol a len pri zabíjaní údajne dokázal dosiahnuť orgazmus. Inak bol impotentný. Jeho detstvo poznačil Stalinov hladomor na Ukrajine, aby prežili, musela vraj rodina zjesť jeho brata Stepana. O Čikatilovi ale nič nevie skupinka filmárov, ktorí sa vydali nakrúcať príbeh iného kanibala vo filme Ghoul.
10. 3. 2015

21. 9. 2015

Eli

Andrej Gomora | 25. 10. 2019
0
6/10
ghost, mystery

Chlapček nevhodný pre tento svet

Zistiť na konci filmu, že všetko bolo úplne inak ako sa zdalo, môže v divákovi vyvolať rôzne emócie. Konkrétne v prípade hororu nie sú ničím výnimočným vysvetlenia na záver, hlavným predsa ale býva samotný priebeh. Pocit strachu, ktorý si chce divák vychutnať, a preto ak sa tu deje čosi skutočne hrozivé a temné, pointou by malo byť práve to, aby o tom vedel. Napríklad, ak ten malý chlapček nie je vôbec to, čo sa zdá, len nejaký rozkošný a bezbranný Eli.

„Film ide značne ďaleko v ich štylizovaní, jeho nesmiernej zraniteľnosti, a oddanosti rodičov, ktorí za čudnú liečbu minuli posledné peniaze.“

Na pochybnosti v tomto smere nie je dlho ani náznak dôvodu, čo samozrejme neznamená, že diať sa nebude vôbec nič. Diať sa toho bude dosť. Eli bude obyčajná hororová obeť, na hrane znesiteľnosti, čo sa týka jeho krehkosti a bezbrannosti. Či alergia na svet existuje sa divák musí rozhodnúť sám, už sa nám ale predsa snažili nahovoriť aj podivnejšie diagnózy. Dobre je zobrazená samotná postava a aj jeho rodina. Film ide značne ďaleko v ich štylizovaní, jeho nesmiernej zraniteľnosti, a oddanosti rodičov, ktorí za čudnú liečbu minuli posledné peniaze. Všetko to pôsobí zľahka mysteriózne, trochu temne, no samotná rodina vyzerá pre horor mierne kostrbato.

Tento dojem potvrdí, keď sa vo filme objavia duchovia. Niežeby nezapadali do samotného domu, dajme tomu, že jeho starobylosť a tajné zákutia k nim celkom patria. Začali sme ale s nejakou zápletkou, samou o sebe dostatočne zložitou. Chýbal jej len priamy zdroj strašenia, keďže prinášala skôr len obavy a nádych tajomnosti. Primiešať duchov sa zdá ako pomerne primitívne riešenie, čo našťastie neznamená, že by nefungovalo. Z doktorky a jej zvláštnych sestier sme  mali aj tak čudný pocit, duchom sa darí ho umocniť, a dať reálny podklad tomu, že niečo by s ňou skutočne mohlo nebyť v poriadku. Samotná liečba tomu tak celkom nenasvedčuje. Všetko sa akosi vysvetľuje, Eli nie je spokojný, ale tak to vraj má byť.

„Spolu s mysterióznosťou a pomerne častými zjaveniami sa duchov nám nedovolí začať sa celkom nudiť.“

Duchárske scény sú dobre zvládnuté čo sa týka ich zobrazenia. Ako sme zvyknutí, nedávajú príliš zmysel, plašiť sa im ale darí výborne. Divákovi nemôže nenapadnúť, že s tým ako to duchovia myslia to môže byť zložitejšie, dostatočne strašidelní sú ale aj tak. Vo veľkej časti diela funguje akási zmes rôznych prostriedkov- Eliho zraniteľnosť, náznaky vzďaľovania sa od rodičov ako jediných potenciálnych ochrancov. A pochybnosti o úspešnosti liečby. Atmosféra nie je nijako intenzívna, určité znepokojenie ale cítime. Spolu s mysterióznosťou a pomerne častými zjaveniami sa duchov nám nedovolí začať sa celkom nudiť. Film je predsa solídne nakrútený, s dobrými hercami aj dialógmi. Problém je len v tom, ako nás môže miasť, čo je ale do značnej miery účel.

„Príde nápaditá brutalita aj skutočne štýlové násilie.“

Počas finále si nemôžeme nepovedať, aká je škoda, že k ničomu z tohto sme sa nedostali skôr. Príde nápaditá brutalita aj skutočne štýlové násilie. Tvrdiť, že všetko dáva zmysel by mohlo byť prehnané, keďže úlet čo sa týka vysvetlenia je skutočne už mierne za hranicou absurdity. Nám to ale neprekáža. Pretože konečne všetko nevyzerá len tak neurčito čudné, a za každú cenu mätúce. V tomto smere film miestami diváka skutočne iritoval, prečo sa to dialo nám záver vysvetlí, ospravedlnením to ale tak celkom nie je.

Eli je vo svojej podstate predovšetkým mysteriózny film, ktorý mieša rôzne prvky a spôsoby strašenia. Má svoje svetlé chvíle a žiadne celkom katastrofálne čo sa týka atmosféry. Len priebeh miestami pokrivkáva, práve kvôli tej extrémnej tajomnosti a potrebe na koniec všetko dokonale obrátiť. Záver za to možno bude stáť pokiaľ ide o kvalitu, čo do trvania je ale mierne podivné obetovať takmer celé dielo krátkej štýlovej pasáži, ktorá film zakončí. Hoci obetovať je silné slovo, až tak zle sa na film nakoniec nepozerá v žiadnej časti.