12. 11. 2018

Amulet

Pre zvláštny zážitok

Štruktúra je od začiatku mätúca, striedajú sa nám tu dve dejové línie. Odlíšiť sa našťastie dajú, v jednej je hlavný hrdina zarastený. Aj tak im nie je celkom ľahké rozumieť, hlavne tá zasadená skôr v čase toho veľa nevysvetľuje. Ani nevieme, z akej krajiny to hlavný hrdina do Anglicka prišiel. Len že tam bola vojna a nech sa aj snažil, nevyhol sa činom, na ktoré nie je hrdý. Teraz je predovšetkým tulák, nikto, človek bez vlastného života a budúcnosti. Prežíva, čaká čo s ním bude a už sa ani nesnaží nájsť niečo na spôsob šťastia. To ani nenájde, len sa jeho osud zásadne zmení, ako zistí, už dávno mu to mohol nájsť predmet, ktorý našiel, akýsi Amulet.

13. 4. 2021

Creep

Ak potrebujete zahnať pocit, akí ste osamelí, trápni a divní
Pokiaľ túžite, aby sa k vám ľudia správali inak, boli k vám napríklad ohľaduplnejší, nie je jediným riešením byť dôchodcom. Pomôže napríklad ak budete chorí, prípadne aspoň chorobu predstierať. Najlepšie rovno smrteľne chorý, na rakovinu. S nádorom na mozgu, kvôli ktorému vám zostávajú asi tri mesiace života. A vaše prvé dieťa sa má narodiť až o pol roka, nikdy ho neuvidíte. Uznajte, kto už by vám v takejto situácii mal srdce čokoľvek odmietnuť? Pokojne mu môžete pripadať aj trochu čudný, ako taký Creep.
26. 10. 2015

Evil Dead (2013)

Výnimočne dôstojný remake
Po krátkom intre prichádza v mierne odmenenej podobe to, na čo sme čakali. Skupina mladých ľudí dorazí do chalupy uprostred lesa, ďaleko od civilizácie. Tentokrát sem neprišli len sa zabaviť. Mia chce vyriešiť problémy s drogami a priatelia a brat David jej majú pomôcť prekonať abstinenčné záchvaty. Jedným z prejavov nedostatku narkotík je silné zostrenie zmyslov, a tie skupinu privedú k zápachu z pivnice. Tam nájdu obesené mačky, a tiež dobre zabalenú knihu. Čo iné sa dá čakať, ako že jeden z nich knihu rozbalí, a slová ktoré nikdy nikto nemal vysloviť, prečíta nahlas. V tej chvíli niečo v lese ožije. Nič z toho, že Mia stretne ducha ktorý sa lesom túla, nikto jej aj tak neverí. Ani keď tvrdí že sa jej niečo zmocnilo, a čudným správaním prekoná všetky očakávania. Aby jej uverili, musí svoje vyhrážky smrťou začať realizovať.
14. 4. 2013

Ruin Me

Netrčte v meste, poďte sa hrať do prírody

Pri filmoch o zábave iných už prestáva dávať zmysel hľadať inšpirácie, či kohokoľvek obviňovať z vykrádania. Skôr začínajú pôsobiť ako samostatný žáner, ktorému už chýba len jedno. Nájsť spôsob, ako chcú diváka strašiť, a možno aj jediný film, ktorý by ukázal, že týmto smerom má zmysel to ďalej skúšať. Doteraz nemusel nevyhnutne ísť vo všetkých prípadoch o úplný odpad, nikde ale nebola zápletka so strašenými postavami plne funkčná a nejavila sa ako výrazná pridaná hodnota. Prečo by ale niektorý zo série pokusov nemohol byť aj úspešný? Tento sa volá Ruin Me.

5. 3. 2019

Eli

Andrej Gomora | 25. 10. 2019
1
6/10
ghost, mystery

Chlapček nevhodný pre tento svet

Zistiť na konci filmu, že všetko bolo úplne inak ako sa zdalo, môže v divákovi vyvolať rôzne emócie. Konkrétne v prípade hororu nie sú ničím výnimočným vysvetlenia na záver, hlavným predsa ale býva samotný priebeh. Pocit strachu, ktorý si chce divák vychutnať, a preto ak sa tu deje čosi skutočne hrozivé a temné, pointou by malo byť práve to, aby o tom vedel. Napríklad, ak ten malý chlapček nie je vôbec to, čo sa zdá, len nejaký rozkošný a bezbranný Eli.

„Film ide značne ďaleko v ich štylizovaní, jeho nesmiernej zraniteľnosti, a oddanosti rodičov, ktorí za čudnú liečbu minuli posledné peniaze.“

Na pochybnosti v tomto smere nie je dlho ani náznak dôvodu, čo samozrejme neznamená, že diať sa nebude vôbec nič. Diať sa toho bude dosť. Eli bude obyčajná hororová obeť, na hrane znesiteľnosti, čo sa týka jeho krehkosti a bezbrannosti. Či alergia na svet existuje sa divák musí rozhodnúť sám, už sa nám ale predsa snažili nahovoriť aj podivnejšie diagnózy. Dobre je zobrazená samotná postava a aj jeho rodina. Film ide značne ďaleko v ich štylizovaní, jeho nesmiernej zraniteľnosti, a oddanosti rodičov, ktorí za čudnú liečbu minuli posledné peniaze. Všetko to pôsobí zľahka mysteriózne, trochu temne, no samotná rodina vyzerá pre horor mierne kostrbato.

Tento dojem potvrdí, keď sa vo filme objavia duchovia. Niežeby nezapadali do samotného domu, dajme tomu, že jeho starobylosť a tajné zákutia k nim celkom patria. Začali sme ale s nejakou zápletkou, samou o sebe dostatočne zložitou. Chýbal jej len priamy zdroj strašenia, keďže prinášala skôr len obavy a nádych tajomnosti. Primiešať duchov sa zdá ako pomerne primitívne riešenie, čo našťastie neznamená, že by nefungovalo. Z doktorky a jej zvláštnych sestier sme  mali aj tak čudný pocit, duchom sa darí ho umocniť, a dať reálny podklad tomu, že niečo by s ňou skutočne mohlo nebyť v poriadku. Samotná liečba tomu tak celkom nenasvedčuje. Všetko sa akosi vysvetľuje, Eli nie je spokojný, ale tak to vraj má byť.

„Spolu s mysterióznosťou a pomerne častými zjaveniami sa duchov nám nedovolí začať sa celkom nudiť.“

Duchárske scény sú dobre zvládnuté čo sa týka ich zobrazenia. Ako sme zvyknutí, nedávajú príliš zmysel, plašiť sa im ale darí výborne. Divákovi nemôže nenapadnúť, že s tým ako to duchovia myslia to môže byť zložitejšie, dostatočne strašidelní sú ale aj tak. Vo veľkej časti diela funguje akási zmes rôznych prostriedkov- Eliho zraniteľnosť, náznaky vzďaľovania sa od rodičov ako jediných potenciálnych ochrancov. A pochybnosti o úspešnosti liečby. Atmosféra nie je nijako intenzívna, určité znepokojenie ale cítime. Spolu s mysterióznosťou a pomerne častými zjaveniami sa duchov nám nedovolí začať sa celkom nudiť. Film je predsa solídne nakrútený, s dobrými hercami aj dialógmi. Problém je len v tom, ako nás môže miasť, čo je ale do značnej miery účel.

„Príde nápaditá brutalita aj skutočne štýlové násilie.“

Počas finále si nemôžeme nepovedať, aká je škoda, že k ničomu z tohto sme sa nedostali skôr. Príde nápaditá brutalita aj skutočne štýlové násilie. Tvrdiť, že všetko dáva zmysel by mohlo byť prehnané, keďže úlet čo sa týka vysvetlenia je skutočne už mierne za hranicou absurdity. Nám to ale neprekáža. Pretože konečne všetko nevyzerá len tak neurčito čudné, a za každú cenu mätúce. V tomto smere film miestami diváka skutočne iritoval, prečo sa to dialo nám záver vysvetlí, ospravedlnením to ale tak celkom nie je.

Eli je vo svojej podstate predovšetkým mysteriózny film, ktorý mieša rôzne prvky a spôsoby strašenia. Má svoje svetlé chvíle a žiadne celkom katastrofálne čo sa týka atmosféry. Len priebeh miestami pokrivkáva, práve kvôli tej extrémnej tajomnosti a potrebe na koniec všetko dokonale obrátiť. Záver za to možno bude stáť pokiaľ ide o kvalitu, čo do trvania je ale mierne podivné obetovať takmer celé dielo krátkej štýlovej pasáži, ktorá film zakončí. Hoci obetovať je silné slovo, až tak zle sa na film nakoniec nepozerá v žiadnej časti.