12. 10. 2015

Blood Quantum

Indiánska krv asimiláciu neprijme, len vyhubenie

Viac indiánov ako zbrane kolonizátorov zabili baktérie, ktoré tí so sebou do nového sveta priniesli. Kým Európania si stáročia budovali imunitu, tá miestnym chýbala a pre nich novým chorobám vo veľkom podliehali. Teraz sa karta obrátila. Kým bledé tváre sa nakazia okamžite, miestni sú zdanlivo imúnni. V niečom im to rozhodne pomôže, nič to ale nemení na tom, že nakazení ich môžu roztrhať a zjesť. Nejde totiž o len tak nejakú infekciu, ale tú, ktorá ľudí mení na zombíkov. Ako vždy sa ich nazbierajú hordy, všetci, ktorí nemajú dostatok indiánskej krvi, podiel ktorej sa volá aj Blood Quantum.

8. 7. 2020

Body Cam

Quis custodiet ipsos custodes?

Celková výstavba deja je prinajmenšom zvláštna. Často zostáva celkom na povrchu a zároveň využíva množstvo nie veľmi logických skratiek. Miestami nám to môže pripomínať lacnú televíznu zábavu, inokedy sa môžeme snažiť vidieť úmyselne využité prostriedky. Práca s nadprirodzenými prvkami totiž nie je vôbec nejak konvenčne duchárska, snaží sa nás buď jednoducho zabaviť, alebo nám niečo povedať. Hoci s brutalitou nejdeme do žiadneho extrému, cítime, že dielo je ladené príliš mládežnícky až nasládlo, aby sa jej tam hodilo viac. Napätie pritom celkom nechýba. Nie je intenzívne hororové ani ťaživé, divákovi ale nedá celkom vydýchnuť a darí sa mu držať si jeho pozornosť a udržiavať v ňom určitú mieru strachu.

1. 7. 2020

The Lodge

Priamočiara cesta skazy

Opäť situácia s miernymi nedostatkami na strane logiky, teda tak v základoch, kde na nás našťastie nekričia. Že sa psychiater zamiluje do pacientky je vec, ktorá sa určite stať môže. Tiež že sa kvôli nej rozvedie, a chce sa s ňou oženiť. Rovnako je pochopiteľné, ak mu záleží na tom, aby ju prijali jeho deti. V inom prípade by možno dávalo zmysel, ak by chcel, nech spolu strávia pár dní. On ale pozná jej zdravotný stav. Aj ako ju deti nenávidia a určite sa jej nebudú snažiť život uľahčiť. Môže to dopadnúť inak než tragicky? Ak spolu na pár dní zavítajú do celkom osamotenej a snehom od sveta odrezanej The Lodge?

26. 6. 2020

Eli

Andrej Gomora | 25. 10. 2019
0
6/10
ghost, mystery

Chlapček nevhodný pre tento svet

Zistiť na konci filmu, že všetko bolo úplne inak ako sa zdalo, môže v divákovi vyvolať rôzne emócie. Konkrétne v prípade hororu nie sú ničím výnimočným vysvetlenia na záver, hlavným predsa ale býva samotný priebeh. Pocit strachu, ktorý si chce divák vychutnať, a preto ak sa tu deje čosi skutočne hrozivé a temné, pointou by malo byť práve to, aby o tom vedel. Napríklad, ak ten malý chlapček nie je vôbec to, čo sa zdá, len nejaký rozkošný a bezbranný Eli.

„Film ide značne ďaleko v ich štylizovaní, jeho nesmiernej zraniteľnosti, a oddanosti rodičov, ktorí za čudnú liečbu minuli posledné peniaze.“

Na pochybnosti v tomto smere nie je dlho ani náznak dôvodu, čo samozrejme neznamená, že diať sa nebude vôbec nič. Diať sa toho bude dosť. Eli bude obyčajná hororová obeť, na hrane znesiteľnosti, čo sa týka jeho krehkosti a bezbrannosti. Či alergia na svet existuje sa divák musí rozhodnúť sám, už sa nám ale predsa snažili nahovoriť aj podivnejšie diagnózy. Dobre je zobrazená samotná postava a aj jeho rodina. Film ide značne ďaleko v ich štylizovaní, jeho nesmiernej zraniteľnosti, a oddanosti rodičov, ktorí za čudnú liečbu minuli posledné peniaze. Všetko to pôsobí zľahka mysteriózne, trochu temne, no samotná rodina vyzerá pre horor mierne kostrbato.

Tento dojem potvrdí, keď sa vo filme objavia duchovia. Niežeby nezapadali do samotného domu, dajme tomu, že jeho starobylosť a tajné zákutia k nim celkom patria. Začali sme ale s nejakou zápletkou, samou o sebe dostatočne zložitou. Chýbal jej len priamy zdroj strašenia, keďže prinášala skôr len obavy a nádych tajomnosti. Primiešať duchov sa zdá ako pomerne primitívne riešenie, čo našťastie neznamená, že by nefungovalo. Z doktorky a jej zvláštnych sestier sme  mali aj tak čudný pocit, duchom sa darí ho umocniť, a dať reálny podklad tomu, že niečo by s ňou skutočne mohlo nebyť v poriadku. Samotná liečba tomu tak celkom nenasvedčuje. Všetko sa akosi vysvetľuje, Eli nie je spokojný, ale tak to vraj má byť.

„Spolu s mysterióznosťou a pomerne častými zjaveniami sa duchov nám nedovolí začať sa celkom nudiť.“

Duchárske scény sú dobre zvládnuté čo sa týka ich zobrazenia. Ako sme zvyknutí, nedávajú príliš zmysel, plašiť sa im ale darí výborne. Divákovi nemôže nenapadnúť, že s tým ako to duchovia myslia to môže byť zložitejšie, dostatočne strašidelní sú ale aj tak. Vo veľkej časti diela funguje akási zmes rôznych prostriedkov- Eliho zraniteľnosť, náznaky vzďaľovania sa od rodičov ako jediných potenciálnych ochrancov. A pochybnosti o úspešnosti liečby. Atmosféra nie je nijako intenzívna, určité znepokojenie ale cítime. Spolu s mysterióznosťou a pomerne častými zjaveniami sa duchov nám nedovolí začať sa celkom nudiť. Film je predsa solídne nakrútený, s dobrými hercami aj dialógmi. Problém je len v tom, ako nás môže miasť, čo je ale do značnej miery účel.

„Príde nápaditá brutalita aj skutočne štýlové násilie.“

Počas finále si nemôžeme nepovedať, aká je škoda, že k ničomu z tohto sme sa nedostali skôr. Príde nápaditá brutalita aj skutočne štýlové násilie. Tvrdiť, že všetko dáva zmysel by mohlo byť prehnané, keďže úlet čo sa týka vysvetlenia je skutočne už mierne za hranicou absurdity. Nám to ale neprekáža. Pretože konečne všetko nevyzerá len tak neurčito čudné, a za každú cenu mätúce. V tomto smere film miestami diváka skutočne iritoval, prečo sa to dialo nám záver vysvetlí, ospravedlnením to ale tak celkom nie je.

Eli je vo svojej podstate predovšetkým mysteriózny film, ktorý mieša rôzne prvky a spôsoby strašenia. Má svoje svetlé chvíle a žiadne celkom katastrofálne čo sa týka atmosféry. Len priebeh miestami pokrivkáva, práve kvôli tej extrémnej tajomnosti a potrebe na koniec všetko dokonale obrátiť. Záver za to možno bude stáť pokiaľ ide o kvalitu, čo do trvania je ale mierne podivné obetovať takmer celé dielo krátkej štýlovej pasáži, ktorá film zakončí. Hoci obetovať je silné slovo, až tak zle sa na film nakoniec nepozerá v žiadnej časti.