3 From Hell

Opäť trošku sadizmu

Rob Zombie je nepochybne svojský tvorca, a jeho štýl vám jednoducho musí sadnúť. Konkrétne vás musí baviť vyžívanie sa v pomerne priamočiarej brutalite a intenzívnej akcii. Podobne ako u Eliho Rotha tu cítiť ten cynicko sadistický podtón, môže nám akurát pripadať o niečo hravejší. Ide len o výrazne násilnú zábavku, ktorá od mučenia nie je ďaleko, celkom sa naň ale nesústreďuje. Hrdinami sa tak či onak stávajú postavy, ktoré by inak mali byť negatívne. Keď ale ide o zobrazenie čo najviac smrti, predsa by sme nemohli držať palce obetiam. Tak to bolo v predošlých dieloch série, ktorá dovršuje štatút trilógie filmom 3 From Hell.

17. 10. 2019

Krampus

Trochu drsnejšia vianočná rozprávka
V zime vždy poteší pozrieť si letný, dovolenkový film. Pláže, slnko, žúry, keď vonku zúri chlad vždy zahrejú. Na Vianoce sa tiež všetci tešíme, ale až tak nás v lete neťahá pozerať si niečo, čo nám ich bude evokovať. Nechceme si pripomínať, že leto sa o chvíľu skončí, rovnako ako ďalší rok nášho života. Vianoce sa na nás aj tak o chvíľu budú valiť odvšadiaľ, aj viac, ako by sme si priali. Keď ale predsa zacítite potrebu vidieť sneh, darčeky a dusné rodinné stretnutia, môžete tento zážitok spojiť s pozeraním napríklad hororu. Poslúžiť môže film Krampus.
9. 5. 2016

Polaroid

Konečne primeraný trest za selfie?

Na úvodnej vražde je pozitívne, nakoľko priamo ide na vec. V poslednom čase sme si pri duchárinách zvykli na dlhé obliehanie budúcich obetí. Niečo sa na ne upne, nezmyselne sa to dokola zjavuje v ich okolí, primitívne nás to straší. Aby sme vôbec začali pochybovať, či sa to aj na niečo zmôže. Tentokrát je to hneď od začiatku krátky proces. Sekvencia pritom má všetko, čo by mať mala. Postupne hustne, buduje intenzívny strach, niečo sa zjaví, z nejasnej entity sa to sformuje na priamu a nebezpečnú silu. Ktorá svoj úmysel rovno aj dokoná. Stačilo, že niekto sa tu odfotil aparátom značky Polaroid.

2. 7. 2019

Slnovrat

Aj pohanské festivaly boli o drogách

Ocitnúť sa mimo toho, čo pokladáme za civilizovaný svet, už dávno nemusia len obyvatelia podivných miest. Ako Bratislava v Hosteli. Či už Švédsko pokladajú v Amerike za tajomné a neznáme miesto, alebo sa len rozhodli, že v inak normálnej krajine môžu žiť skupinky podivných ľudí. Rozhodli sa doňho zasadiť komunitu s vlastnými pohanskými zvykmi, ktorá žije podľa vlastných pravidiel, a vlastnej koncepcie fungovania sveta. Jej účel je samozrejme čisto filmový, tak ako to bolo v prípade bratislavskej putiky na vraždy. S pomerne zjavným účelom vytvoriť zaujímavý divácky zážitok vznikol aj ich rituál, Slnovrat.

8. 8. 2019

Nevesta na zabitie

Svadobná noc trochu inak

Začiatok je dosť klasický a spĺňa štandardy filmov či komédií o vstupe do rodiny. On je bohatý, ona vyrastala bez rodičov. Snobská rodina ako keby ju nenávidela, hoci sa nevesta tvári nervózne, skôr máme dojem, že jej to je jedno. Ide o obligátny folklór s nedôverujúcimi rodičmi a zazerajúcou tetou. Hlavná je láska, tej cíti od manžela viac než dosť. Zatiaľ. Film si možno na pár výnimiek drží úroveň a vyhýba sa skĺznutiu do uletenosti, aj keď sa tá miestami priam ponúka. Niektoré postavy sú komické, stále ale uveriteľné a zhruba rovnako by mohli vyzerať v nehororovej komédii. Samozrejme, uletená musí byť samotná zápletka.

12. 9. 2019

Všetko najhoršie

Andrej Gomora | 7. 11. 2017
0
6/10
teen, slasher, mystery

Nadprirodzený Vreskot so zmyslom pre humor

Tree zabije na jej narodeniny vrah v maske. Ona sa ale nepoberie na večný odpočinok, namiesto toho sa opäť zobudí, aby si mohla ten istý deň prežiť znova. Napred si myslí, že ide len o déjàvu. Postupne pochopí logiku večného opakovania, vždy si pamätá, čo sa počas toho predošlého odohralo. A ako ju zabili. Má teda možnosť vždy inak sa pokúsiť smrti vyhnúť, prípadne vypátrať, kto ju to dokola vraždí. Okrem toho má tiež možnosť sa nad sebou zamyslieť. Smrť je predsa silná skúsenosť, hlavne keď si ju prežíva opakovane. Mohla by Tree pomôcť získať nový pohľad na svet, na seba, na ľudí okolo seba a na to, ako sa k nim správa. Keď si to tak počíta, skutočne nie je až tak málo tých, ktorí by jej k narodeninám želali len Všetko najhoršie.

„Život ju prestal divoko unášať, skrátka ju nechal stáť na mieste a ona sa nad ním zrazu musí zamyslieť.“

Tree nie je ani tak potvora, skôr niečo na spôsob nafúkanej sliepky. Jej premena je trocha zjednodušená a priehľadná, v zásade ale funguje. Nejde totiž o zásadnú zmenu v jej povahe, skôr vidíme, ako sa jej život konečne zastavil. Prestal ju divoko unášať, skrátka ju nechal stáť na mieste a ona sa nad ním zrazu musí zamyslieť. Pôsobí na nás, ako keby sa prebúdzala, a v tomto smere sa javí pomerne presvedčivo aj uveriteľne. Hlavná hrdinka má svoje svetlejšie aj menej svetlé chvíle, a pre určitú časť publika musí byť iritujúca z podstaty svojej existencie, ako nahlúpla a miestami afektovaná prerastená pubertiačka. My si k nej časom vytvoríme vzťah, okrem iného v ňom musí byť aj trocha ľútosti. Vnímame jej zúfalstvo, a stáva sa z nej postavička skôr smutná a miestami komická. Tá komickosť navyše nejde len proti nej, ona sama sa dokáže na sebe a svojej situácii zasmiať spolu s divákom.

„Hlavný by samozrejme mal byť boj o život, v tom je ale po väčšinu filmu asi najsilnejší nádych komiky.“

Hlavný by samozrejme mal byť boj o život, v tom je ale po väčšinu filmu asi najsilnejší nádych komiky. Skutočne napínavá je len finálna pasáž, len veľmi zľahka v tomto smere zaujme tá prvá a možno pár ďalších krátkych sekvencií. V určitej chvíli ale opakované umieranie vedome celkom stratí svoju dramatickosť, stáva sa z neho len nadľahčená hra. Čo je o to otravnejšie, že nesledujeme len tak nejakú komédiu. Ale komédiu tínedžerskú. Zniesť ide práve vďaka tomu, že srandu sama zo seba si nerobí len hlavná postava, ale svojím spôsobom aj celý film. Nie hlúpo. Do témy vstupuje vážne, snaží sa z nej využiť, čo sa dá a nie sa tváriť, že to bolo celé len vtip, ak by to náhodou nevyšlo. Ide skôr o snahu nebyť za každú cenu celkom realistickí a vo všetkom dávať zmysel. Veď ten by tam dostať ani nešlo. Objaví sa niekoľko skutočne vtipných momentov, vďaka ktorým máme pocit, ako keby bolo všetko pod kontrolou a tvorcovia vedeli, čo robia. Nech nám to aj nemusí dokonale vyhovovať.

„Vraždy musí dramatizovať svojimi nezdarmi, no uspeje aj tak vždy.“

Málokto si môže pri sledovaní nespomenúť na Vreskot, ktorý pripomínajú hlavne tie vážnejšie hororové pasáže. A tá tínedžerskosť, bez ohľadu na to, že už by sme mali byť na vysokej. Podobný je aj vrah, svojím vzhľadom a vystupovaním. Inak je nám ho ale uchopiť veľmi ťažko. V prvom rade nevieme, nakoľko je súvis medzi ním a nadprirodzenou zápletkou. Hlavná hrdinka postupuje detektívne, z čoho sa stáva aj súčasť zápletky. Na druhej strane sa vrah javí nadľudsky schopný. Vraždy musí dramatizovať svojimi nezdarmi, no uspeje aj tak vždy. Vždy si Tree nájde, zakaždým sa objaví tam, kde ho treba. Scéna, kde sa nám vrah podrobne odhaľuje už ale patrí medzi najvtipnejšie vo filme. Veľa vecí po nej skrátka nedáva zmysel, ale tak to už asi má byť.

Všetko najhoršie v prvom rade človek nesmie brať vážne, keďže tak sám k sebe pristupuje aj samotný film. Hororovosti v ňom určite mohlo byť trocha viac, rovnako ako serióznej atmosféry, napätia či spádu. Ide o pomerne jednoduchú až primitívnu zábavku, ktorá ale rozhodne má svoju úroveň. Je dobre zvládnutá filmársky a aj tá myšlienka, nech aj má plno dier, svojím spôsobom funguje. Jednoducho príjemný a nenáročný oddych, síce bez skutočného hororu, ale zato bez pocitu, že by išlo o nepodarok.