The Tortured

Umučení nudou
Zápletkou The Tortured pripomína začiatok Ctihodného občana, v ktorom vrah chladnokrvne odpravil ženu aj dcéru hlavného hrdinu (Gerard Butler) a ten sa pomstil tak, že uniesol vraha a utýral ho na smrť. Manželský pár Elise a Craig sú na tom podobne. 27. 10. 2010

Girl on the Third Floor

Sexi nájomníčka v cene domu

Nezačíname so žiadnou idylkou, nie takou skutočnou. Je tu jej zdanie, muž chce vlastnými rukami zrekonštruovať dom pre tehotnú manželku. Postava bude mať muchy, hneď sa ale snaží mať určitú hĺbku. Na pohľad je nesympatická, aspoň v nejakej miere úmyselne. Zistíme, že jeho svedomie nie je ani trochu čisté, ako vo vzťahu k svetu tak k vlastnej tehotnej manželke. Snaží sa presvedčiť ju, svet a hlavne samého seba, že nie je stratený prípad, dokáže sa pozbierať, byť platným členom spoločnosti a dobrým manželom. Kiežby za tým účelom neskončil zrovna v bývalom bordeli, ktorého minulosť nie je tiež celkom ako ľalia, a podobné miesta sa jej odkazu zbaviť nezvyknú. Už naveky v ňom zostala niekdajšia legenda- Girl on the Third Floor.

13. 2. 2020

Color Out of Space

Skutočne z iného sveta

Rodinka balansuje niekde na hrane komickosti, každý má ale predsa vlastný spôsob života. Pubertálna dcéra inklinuje k čarodejníctvu, prečo nie. Matka má uprostred divočiny na povale starého domu kanceláriu, odkiaľ riadi finančné operácie. Otec má miláčikov lamy alpaka, tie pokladá za zvieratá budúcnosti, hýčka si ich, aby naplno rozvil ich potenciál. K tomu tu máme hipisácky ladeného suseda, ďalšieho utečenca z civilizácie. Už len vymyslieť, čo skutočne uletené, absurdné a nepochopiteľné a zároveň hororové by sa im mohlo začať diať. Na to je expert H. P. Lovecraft, film je podľa jeho poviedky Color Out of Space.

4. 2. 2020

Game Over

Na niektoré výhody počítačových hier lepšie si nezvykať

Takzvané pamiatkové tetovanie skutočne existuje. Popol z kremácie vášho blízkeho zmiešajú s atramentom a ten sa naveky stane vašou súčasťou. Môžeme si o tejto novinke myslieť čokoľvek, objektívne hygienické nedostatky v nej nikto nenašiel. Popol vzniká pri vysokej teplote a pokiaľ sa nestihne znečistiť cestou do tetovacieho štúdia, podľa toho čo zatiaľ vieme by nemal mať ako ohroziť zdravie nositeľa tetovania. Samozrejme, veľa toho ešte nevieme. Mnohým silám nerozumieme, hlavne tým vyskytujúcim sa v hororoch. Napríklad prečo by tetovanie malo pravidelne intenzívne bolieť, a nedovoliť nikomu naň siahnuť. Až neskôr zistíme, že to by bolo Game Over.

28. 1. 2020

Nenávisť (2020)

Nenávistí nikdy nie je dosť?

Američania už jeden remake nakrútili. Preto tentokrát oficiálne nejde o remake, pôvodne to mal byť reboot, nakoniec je z toho sidequel. Presný dej filmu z roku 2004 si už aj tak väčšina ľudí nepamätá, veď ani nebol zásadne dôležitý. Tu ide o myšlienku, princíp, či mytológiu, o koncept toho, ako sa nenávisť zostane niekde držať, šíri sa ďalej a už sa jej nedá zbaviť. Prečo z nápadu dokola nečerpať, nenakrútiť znova to isté, len trochu inak. A nazvať to rovnako, Nenávisť.

8. 1. 2020

Všetko najhoršie

Andrej Gomora | 7. 11. 2017
0
6/10
teen, slasher, mystery

Nadprirodzený Vreskot so zmyslom pre humor

Tree zabije na jej narodeniny vrah v maske. Ona sa ale nepoberie na večný odpočinok, namiesto toho sa opäť zobudí, aby si mohla ten istý deň prežiť znova. Napred si myslí, že ide len o déjàvu. Postupne pochopí logiku večného opakovania, vždy si pamätá, čo sa počas toho predošlého odohralo. A ako ju zabili. Má teda možnosť vždy inak sa pokúsiť smrti vyhnúť, prípadne vypátrať, kto ju to dokola vraždí. Okrem toho má tiež možnosť sa nad sebou zamyslieť. Smrť je predsa silná skúsenosť, hlavne keď si ju prežíva opakovane. Mohla by Tree pomôcť získať nový pohľad na svet, na seba, na ľudí okolo seba a na to, ako sa k nim správa. Keď si to tak počíta, skutočne nie je až tak málo tých, ktorí by jej k narodeninám želali len Všetko najhoršie.

„Život ju prestal divoko unášať, skrátka ju nechal stáť na mieste a ona sa nad ním zrazu musí zamyslieť.“

Tree nie je ani tak potvora, skôr niečo na spôsob nafúkanej sliepky. Jej premena je trocha zjednodušená a priehľadná, v zásade ale funguje. Nejde totiž o zásadnú zmenu v jej povahe, skôr vidíme, ako sa jej život konečne zastavil. Prestal ju divoko unášať, skrátka ju nechal stáť na mieste a ona sa nad ním zrazu musí zamyslieť. Pôsobí na nás, ako keby sa prebúdzala, a v tomto smere sa javí pomerne presvedčivo aj uveriteľne. Hlavná hrdinka má svoje svetlejšie aj menej svetlé chvíle, a pre určitú časť publika musí byť iritujúca z podstaty svojej existencie, ako nahlúpla a miestami afektovaná prerastená pubertiačka. My si k nej časom vytvoríme vzťah, okrem iného v ňom musí byť aj trocha ľútosti. Vnímame jej zúfalstvo, a stáva sa z nej postavička skôr smutná a miestami komická. Tá komickosť navyše nejde len proti nej, ona sama sa dokáže na sebe a svojej situácii zasmiať spolu s divákom.

„Hlavný by samozrejme mal byť boj o život, v tom je ale po väčšinu filmu asi najsilnejší nádych komiky.“

Hlavný by samozrejme mal byť boj o život, v tom je ale po väčšinu filmu asi najsilnejší nádych komiky. Skutočne napínavá je len finálna pasáž, len veľmi zľahka v tomto smere zaujme tá prvá a možno pár ďalších krátkych sekvencií. V určitej chvíli ale opakované umieranie vedome celkom stratí svoju dramatickosť, stáva sa z neho len nadľahčená hra. Čo je o to otravnejšie, že nesledujeme len tak nejakú komédiu. Ale komédiu tínedžerskú. Zniesť ide práve vďaka tomu, že srandu sama zo seba si nerobí len hlavná postava, ale svojím spôsobom aj celý film. Nie hlúpo. Do témy vstupuje vážne, snaží sa z nej využiť, čo sa dá a nie sa tváriť, že to bolo celé len vtip, ak by to náhodou nevyšlo. Ide skôr o snahu nebyť za každú cenu celkom realistickí a vo všetkom dávať zmysel. Veď ten by tam dostať ani nešlo. Objaví sa niekoľko skutočne vtipných momentov, vďaka ktorým máme pocit, ako keby bolo všetko pod kontrolou a tvorcovia vedeli, čo robia. Nech nám to aj nemusí dokonale vyhovovať.

„Vraždy musí dramatizovať svojimi nezdarmi, no uspeje aj tak vždy.“

Málokto si môže pri sledovaní nespomenúť na Vreskot, ktorý pripomínajú hlavne tie vážnejšie hororové pasáže. A tá tínedžerskosť, bez ohľadu na to, že už by sme mali byť na vysokej. Podobný je aj vrah, svojím vzhľadom a vystupovaním. Inak je nám ho ale uchopiť veľmi ťažko. V prvom rade nevieme, nakoľko je súvis medzi ním a nadprirodzenou zápletkou. Hlavná hrdinka postupuje detektívne, z čoho sa stáva aj súčasť zápletky. Na druhej strane sa vrah javí nadľudsky schopný. Vraždy musí dramatizovať svojimi nezdarmi, no uspeje aj tak vždy. Vždy si Tree nájde, zakaždým sa objaví tam, kde ho treba. Scéna, kde sa nám vrah podrobne odhaľuje už ale patrí medzi najvtipnejšie vo filme. Veľa vecí po nej skrátka nedáva zmysel, ale tak to už asi má byť.

Všetko najhoršie v prvom rade človek nesmie brať vážne, keďže tak sám k sebe pristupuje aj samotný film. Hororovosti v ňom určite mohlo byť trocha viac, rovnako ako serióznej atmosféry, napätia či spádu. Ide o pomerne jednoduchú až primitívnu zábavku, ktorá ale rozhodne má svoju úroveň. Je dobre zvládnutá filmársky a aj tá myšlienka, nech aj má plno dier, svojím spôsobom funguje. Jednoducho príjemný a nenáročný oddych, síce bez skutočného hororu, ale zato bez pocitu, že by išlo o nepodarok.