12. 11. 2018

Possessor

Trápenia lupiča tiel

Zaujímavá je už samotná technológia, my ale príliš nepôjdeme do detailov. Dôležití budú tentokrát ľudia, tí, ktorí s ňou pracujú. Film nám ich prezentuje ako to dôležitejšie, ako keby oni s ich schopnosťou správne s technickými možnosťami pracovať a narábať boli kľúčoví, nie to, čo pomocou výdobytku vedy dokážu. Svojím spôsobom ide o humanitný odkaz, pre všetkých, ktorí si myslia, že v pretechnologizovanej dobe sa človek stráca. Nie, stále je dôležitý, niektoré veci stále stoja len na ňom a bez neho nemajú šancu fungovať. On je nielen stredobodom zabijackej metódy, ale aj samotného film, Possessor.

14. 10. 2020

The Burning

Horúce osemdesiate roky
Intenzitu vraždenia tínedžerov v osemdesiatych rokoch ťažko pokladať za náhodnú. Jej vysvetlení sa ponúka veľa, hneď ako prvá by mohla byť hlboká nenávisť voči nadchádzajúcej generácii, keď Američania po niečom na spôsob Battle Royale túžili už dávno pred Japoncami. Rovnako by tu ale mohlo ísť o objavenie širšej využiteľnosti mladých tiel, nie len na ich krájanie. Azda najslávnejšou sa v tomto smere stala siahodlhá séria Piatka trinásteho, narážajúca vďaka filmu Jason X až na absolútne dno. Načasovanie do letnej sezóny párenia v najvhodnejšom revíri tábora pre pubertiakov veľmi pomohlo zvýrazniť erotický element. Ten istý recept využil aj o niečo menej známy, no minimálne rovnako kvalitný horor The Burning.
22. 4. 2014

20. 10. 2015

26. 4. 2012

Všetko najhoršie

Andrej Gomora | 7. 11. 2017
0
6/10
teen, slasher, mystery

Nadprirodzený Vreskot so zmyslom pre humor

Tree zabije na jej narodeniny vrah v maske. Ona sa ale nepoberie na večný odpočinok, namiesto toho sa opäť zobudí, aby si mohla ten istý deň prežiť znova. Napred si myslí, že ide len o déjàvu. Postupne pochopí logiku večného opakovania, vždy si pamätá, čo sa počas toho predošlého odohralo. A ako ju zabili. Má teda možnosť vždy inak sa pokúsiť smrti vyhnúť, prípadne vypátrať, kto ju to dokola vraždí. Okrem toho má tiež možnosť sa nad sebou zamyslieť. Smrť je predsa silná skúsenosť, hlavne keď si ju prežíva opakovane. Mohla by Tree pomôcť získať nový pohľad na svet, na seba, na ľudí okolo seba a na to, ako sa k nim správa. Keď si to tak počíta, skutočne nie je až tak málo tých, ktorí by jej k narodeninám želali len Všetko najhoršie.

„Život ju prestal divoko unášať, skrátka ju nechal stáť na mieste a ona sa nad ním zrazu musí zamyslieť.“

Tree nie je ani tak potvora, skôr niečo na spôsob nafúkanej sliepky. Jej premena je trocha zjednodušená a priehľadná, v zásade ale funguje. Nejde totiž o zásadnú zmenu v jej povahe, skôr vidíme, ako sa jej život konečne zastavil. Prestal ju divoko unášať, skrátka ju nechal stáť na mieste a ona sa nad ním zrazu musí zamyslieť. Pôsobí na nás, ako keby sa prebúdzala, a v tomto smere sa javí pomerne presvedčivo aj uveriteľne. Hlavná hrdinka má svoje svetlejšie aj menej svetlé chvíle, a pre určitú časť publika musí byť iritujúca z podstaty svojej existencie, ako nahlúpla a miestami afektovaná prerastená pubertiačka. My si k nej časom vytvoríme vzťah, okrem iného v ňom musí byť aj trocha ľútosti. Vnímame jej zúfalstvo, a stáva sa z nej postavička skôr smutná a miestami komická. Tá komickosť navyše nejde len proti nej, ona sama sa dokáže na sebe a svojej situácii zasmiať spolu s divákom.

„Hlavný by samozrejme mal byť boj o život, v tom je ale po väčšinu filmu asi najsilnejší nádych komiky.“

Hlavný by samozrejme mal byť boj o život, v tom je ale po väčšinu filmu asi najsilnejší nádych komiky. Skutočne napínavá je len finálna pasáž, len veľmi zľahka v tomto smere zaujme tá prvá a možno pár ďalších krátkych sekvencií. V určitej chvíli ale opakované umieranie vedome celkom stratí svoju dramatickosť, stáva sa z neho len nadľahčená hra. Čo je o to otravnejšie, že nesledujeme len tak nejakú komédiu. Ale komédiu tínedžerskú. Zniesť ide práve vďaka tomu, že srandu sama zo seba si nerobí len hlavná postava, ale svojím spôsobom aj celý film. Nie hlúpo. Do témy vstupuje vážne, snaží sa z nej využiť, čo sa dá a nie sa tváriť, že to bolo celé len vtip, ak by to náhodou nevyšlo. Ide skôr o snahu nebyť za každú cenu celkom realistickí a vo všetkom dávať zmysel. Veď ten by tam dostať ani nešlo. Objaví sa niekoľko skutočne vtipných momentov, vďaka ktorým máme pocit, ako keby bolo všetko pod kontrolou a tvorcovia vedeli, čo robia. Nech nám to aj nemusí dokonale vyhovovať.

„Vraždy musí dramatizovať svojimi nezdarmi, no uspeje aj tak vždy.“

Málokto si môže pri sledovaní nespomenúť na Vreskot, ktorý pripomínajú hlavne tie vážnejšie hororové pasáže. A tá tínedžerskosť, bez ohľadu na to, že už by sme mali byť na vysokej. Podobný je aj vrah, svojím vzhľadom a vystupovaním. Inak je nám ho ale uchopiť veľmi ťažko. V prvom rade nevieme, nakoľko je súvis medzi ním a nadprirodzenou zápletkou. Hlavná hrdinka postupuje detektívne, z čoho sa stáva aj súčasť zápletky. Na druhej strane sa vrah javí nadľudsky schopný. Vraždy musí dramatizovať svojimi nezdarmi, no uspeje aj tak vždy. Vždy si Tree nájde, zakaždým sa objaví tam, kde ho treba. Scéna, kde sa nám vrah podrobne odhaľuje už ale patrí medzi najvtipnejšie vo filme. Veľa vecí po nej skrátka nedáva zmysel, ale tak to už asi má byť.

Všetko najhoršie v prvom rade človek nesmie brať vážne, keďže tak sám k sebe pristupuje aj samotný film. Hororovosti v ňom určite mohlo byť trocha viac, rovnako ako serióznej atmosféry, napätia či spádu. Ide o pomerne jednoduchú až primitívnu zábavku, ktorá ale rozhodne má svoju úroveň. Je dobre zvládnutá filmársky a aj tá myšlienka, nech aj má plno dier, svojím spôsobom funguje. Jednoducho príjemný a nenáročný oddych, síce bez skutočného hororu, ale zato bez pocitu, že by išlo o nepodarok.