Mr. Jones

Do divočiny si nezabudnite pribaliť antidepresíva
Zmena prostredia niekedy pomáha. Niekedy ani nie. Aj keď vypadnúť z každodennej rutiny a života v meste môže byť fajn, nečakajme, že sa tak vyriešia všetky problémy. Napríklad keď má niekto vzťah s priateľkou už aj tak naštrbený, nemusí byť najlepší nápad odísť s ňou do divočiny na samotu. Kde budú len oni dvaja a široko ďaleko nič a nikto. Teda, až na Mr. Jonesa.
Ešte tak vedieť, čo je to zač. Celý svet pozná jeho diela, čudné postavičky, ktoré rozposlal náhodným ľuďom. Nikto nevie, ako si adresátov vybral. Všetkým sa začali diať čudné veci, vyhodili ich z práce, opustili manželky alebo oni opustili svoje rodiny. Z postavičiek sa stali známe umelecké diela s obrovskou hodnotou. Existujú rôzne teórie, kto vlastne Mr. Jones je. Nikto nevedel, či ide o jednotlivca alebo skupinu umelcov, ani aký je význam jeho diel. Kým niektorí im pripisujú čisto estetickú hodnotu, pre iných ide o strážcov tohto sveta, ktorí bránia príchodu temných síl. Penny a Scott sú prví, kto Mr. Jones videli na vlastné oči. Navštívili aj jeho ateliér, či skôr pivnicu s množstvom čúd. Radi by o ňom nakrútili dokument. Hoci, rozprávať ani inak s ním komunikovať zjavne nebude veľmi možné.
23. 12. 2014

12. 11. 2018

13. 9. 2016

Panna a netvor

Lyrizovaná hrôza

Kto sa so zásadami socialistickej esteticky nestotožnil, snažil sa cez cenzúru čo to prepašovať. Napríklad nevhodné myšlienky. Juraj Herz mal aj tie, navyše mal ale vždy nutkanie vyžívať sa v morbídnostiach a drastických scénach. Jediný film, ktorý podľa vlastných slov nakrútil takmer úplne podľa svojich predstáv, bol Spaľovač mŕtvol. Ten vznikol v začiatkoch jeho kariéry, v roku 1969, a po premiére skončil v trezore. Herz si odvtedy pravidelne vysluhoval zákazy nakrúcať a svoju milovanú hororovosť musel vsúvať do filmov menej nápadne. Vhodnou príležitosťou bolo napríklad nakrúcanie rozprávok, ktoré sa dali v tomto zmysle zaujímavo rozohrať. V roku 1978 sa temne pohral s filmom Panna a netvor.

9. 11. 2016

The Taking of Deborah Logan

Kto ovládne telo, keď ho opustí myseľ?
Využiť starobu a Alzheimera ako námet hororu asi nenapadlo ešte nikomu. Strašidelné nepochybne sú, ale predsa, určité veci do oblasti zábavy nepatria. Preto im treba dať niečo navyše. Staré tajomstvo, ktoré vďaka slabnúcemu mozgu vylezie von. A prečo len tajomstvo, rovno druhá identita s nadprirodzenými schopnosťami. Postupne si vezme starnúcu dámu v The Taking of Deborah Logan.
18. 9. 2015

Almost Human

Andrej Gomora | 22. 9. 2014
0
4/10
bizarre, independent, slasher

Takmer nezávislý horor

Kto už má právo nazvať sa človekom? Kto nikdy nikoho nezavraždil, nepodpálil verejnú budovu, alebo stačí spĺňať anatomické požiadavky, ako ich definuje medicína? V každom prípade by si asi podľa žiadnych noriem nemalo toto označenie prepožičiavať indivíduum, ktoré ľudí napred brutálne usmrcuje, aby im do tela vložilo niečo zo seba. Premenia sa na rovnakú obludu, tá sa pri najlepšej vôli dá nazvať možno tak Almost Human.

„Neprežijú poľovníci, ktorí ho objavia, ani ľudia navigujúci ho späť domov. Niečo sa v ňom skrátka zlomilo."

Všetko sa začne jednej noci, keď Seth zobudí Marka aj jeho snúbenicu v ich dome. Nejaké modré svetlo vraj zobralo Roba a sledovalo ho. Noc je zjavne iná, ako býva. Rôzne svetlá prenikajú zo všetkých strán, čudné zvuky idú všetkým roztrhnúť ušné bubienky. Mark je veľký chlap, ničoho sa nebojí. S puškou vyjde von, pripravený postaviť sa komukoľvek. Pred očami snúbenice aj Setha na neho tiež zasvieti modrý lúč, Mark skrátka zmizne. Preč je celé dva roky, snúbenica už si nájde iného, Seth ich naopak strávi v depresiách a behaním po doktoroch. Po dvoch rokoch sa znova zjavia čudné svetlá. Mark sa objaví, nahý v lese. Neprežijú poľovníci, ktorí ho objavia, ani ľudia navigujúci ho späť domov. Niečo sa v ňom skrátka zlomilo.

Úvodná sekvencia má dobrý spád, a hneď je jasné, že si ho film nemôže udržať. Či už je to bezvýrazným hraním alebo napísaním postáv, v každom prípade nás pasáže bez akcie veľmi nepobavia. Seth je troska, zjavne sa dokola trápi myslením na to isté, čím si v podstate zničil život. Markova ex Jen sa naopak javí ako praktická žienka z vidieka, nemôže si dovoliť žiť v minulosti. Ani jeden z nich a ani ich vzťah diváka nezaujme, je len šťastie, že úsek, kde by mali hrať dôležitú úlohu je natoľko krátky.

„Ani žiadna z brutálnych scén nie je ničím výnimočná a nevryje sa divákovi do pamäti."

Keď sa Mark vydá na svoju krvavú púť, začne ako neohrozený vraždiaci stroj. V niektorých scénach má štýl, no ten sa stráca tým viac, čím sa z neho stáva niečo viac a odhaľujú sa jeho úmysly, ak ich tak môžeme nazvať. Niektoré scény pôsobia silene, ako keby spektakularita a drsnosť boli hlavné starosti tvorcov. Veď dobre, nakoniec v horore ide o legitímny cieľ. Lenže až tak odfláknuť dej a logiku sa nepatrí. Pritom ani žiadna z brutálnych scén nie je ničím výnimočná a nevryje sa divákovi do pamäti. Čo sa presne deje, nezistíme nikdy. Ani čo sa presne stalo s Markom. Na jednej strane to nie je on, no veľa spomienok a dokonca aj myšlienok mu zostalo. Ide za svojou bývalou ako keby ju mal stále rád, dokonca veľmi špecifickým spôsobom sa snaží nadviazať na ich spoločné roky. Na druhej strane je bezcitný, cieľ má len jeden a v jeho plnení už na city ohľady neberie.

„Hlavne štýlová je nakoniec aj pointa, vrcholí v nej akcia, aj keď znova sa nič nevysvetlí."

Aj spád ťahá dopredu hlavne násilie a akcia, keďže film dokáže dať divákovi najavo, že zápletkou by sa nemal radšej zaoberať. Čo znamenajú blesky, čo znamenajú zvuky, kam až sa invázia divných tvorov skončí. Nikto nevie, a nikoho to nezaujíma. Zaujíma nás, čo ešte Mark vyvedie a ako asi skončia Seth s Jen, aj keď nám nemajú dôvod byť sympatickí. Hlavne štýlová je nakoniec aj pointa, vrcholí v nej akcia, aj keď znova sa nič nevysvetlí. Iste, žiadne vysvetlenie je rozhodne lepšie ako zlé vysvetlenie, a určite tu nejde o zásadný problém. Škoda len, že sa tak ešte viac pozornosti presunie na akciu a spád, ktoré nanešťastie film nedokážu dostatočne podržať.

Úmysel Almost Human je pomerne jasný, ukazuje čím chcel na diváka zapôsobiť a čo naschvál zatlačiť do úzadia. Pritom ani vyhotovenie nie je vôbec zlé, nejde tu o amatérsky počin. Problém je v určitej chladnosti, až sterilite. Filmu chýba náboj, niečo čo by diváka vtiahlo, alebo k nemu aspoň doľahlo. Všetka premyslenosť sa stráca v neúspešnej réžii, a možno už pri zľahka odlišnom poňatí mohli všetky podstatné scény vyznieť neporovnateľne stráviteľnejšie. Takto môžeme vidieť film nie iritujúco zlý, no ničím nezaujímavý.