12. 11. 2018

Visions

Neviňte dom za jeho obyvateľov
Sú prípady, keď sa hovorí, že herec si film ukradol. Napríklad Orson Welles v Treťom mužovi alebo Marlon Brando v Apokalypse sa objavia len na pár minút, no aj tak ich všetci vnímajú ako hlavné hviezdy týchto diel a spájajú si filmy práve s ich menami. Inokedy sa herec môže stať niečím ako atrakciou. Objaviť sa tiež len na pár minút, no nezaujať svojou charizmou ani výkonom, ale napríklad tým, že ide o notoricky známu seriálovú postavičku. Takže keď sa v obyčajnom horore objaví ako vedľajšia postava Jim Parsons známy ako Sheldon Cooper z Teórie veľkého tresku, diváci si najviac zo všetkého určite zapamätajú jeho. Oplatí sa aj kvôli niečomu inému pozerať horor s názvom Visions?
5. 2. 2016

Masks

Zabudnite na Stanislavského, hrať vás naučí Gdula
Nemecký horor sa vzmáha, a hľadá svoju tvár. Po postapokalyptickom Hell skúša ako mu pristane žltá maska talianskeho Gialla (viac o tomto podžánri nájdete v našom článku). Požičiava si jeho kameru, brutalitu, ženskú obeť, farebnosť aj gýčovitosť. Ako pôjdu dokopy s nemeckom si môžeme pozrieť vo filme Masks.
Už samotný príbeh je odkazom na Suspiriu Daria Argenta. Kým tam prišla Američanka do Nemecka na tanečnú školu, tu ide hlavná postava na hereckú školu založenú poľským učiteľom. Tak ako v Suspirii, aj tu cestou do školy stretne na smrť vyplašenú bývalú žiačku na úteku. A rovnako vidíme, ako ju ten istý večer zabijú. Školu tentokrát neovládajú čarodejnice, aj keď až tak ďaleko od nich nie sme. Jej zakladateľ Matteusz Gdula tu svojho času vyučoval veľmi netradičnou metódou. Študenti zomierali, a on sám nakoniec spáchal samovraždu. Aj keď jeho teória nie je jasne vysvetlená, zdá sa že bral bolesť ako stimulant hereckých výkonov. Film je v tomto smere trochu deravý, keďže napriek všetkému škola stále funguje a hlási sa k svojmu odkazu. Vyučovanie vyzerá viac menej normálne, spolužiaci sú k novoprišelkyni nevrlí, ako sa patrí. Nájde len jednu spriaznenú dušu, ktorá sa ale občas stráca v časti budovy, kam študenti nemajú prístup. Práve tam sa Gdula obesil. Najprv tvrdí, že tam chodí na súkromné hodiny, neskôr prezradí, že tam sa učí Gdulovou metódou. Prejavenú závisť opätuje prosbou o pomoc. Nakoniec sa jediná kamarátka stratí, a naša hlavná hrdinka dostane ponuku byť tou vyvolenou, ktorá sa bude učiť špeciálnou metódou.
5. 3. 2013

6. 10. 2015

V zajatí démonov 2

To isté s britským akcentom
Keď sa James Wan pred pár rokmi pustil do duchárskych hororov, dosiahol hlavne jedno. Ukázal, že sa dajú robiť aj dobre. Nepriniesol do žánra nič nové, ničím neprekvapil ani neinovoval zaužívané postupy. V jeho podaní ale skrátka fungovali, výborne zvládal filmárske remeslo, čím sa jeho ducháriny pomerne viditeľne odlíšili od množstva odpadu, na ktorý sme v rámci žánra zvyknutí. On sa rozhodol vo svojom úspechu pokračovať, kým to ide. Na svoj zatiaľ asi najpodarenejší duchársky horor, V zajatí démonov, nadväzuje druhým dielom, V zajatí démonov 2.
13. 6. 2016

Almost Human

Andrej Gomora | 22. 9. 2014
0
4/10
bizarre, independent, slasher

Takmer nezávislý horor

Kto už má právo nazvať sa človekom? Kto nikdy nikoho nezavraždil, nepodpálil verejnú budovu, alebo stačí spĺňať anatomické požiadavky, ako ich definuje medicína? V každom prípade by si asi podľa žiadnych noriem nemalo toto označenie prepožičiavať indivíduum, ktoré ľudí napred brutálne usmrcuje, aby im do tela vložilo niečo zo seba. Premenia sa na rovnakú obludu, tá sa pri najlepšej vôli dá nazvať možno tak Almost Human.

„Neprežijú poľovníci, ktorí ho objavia, ani ľudia navigujúci ho späť domov. Niečo sa v ňom skrátka zlomilo."

Všetko sa začne jednej noci, keď Seth zobudí Marka aj jeho snúbenicu v ich dome. Nejaké modré svetlo vraj zobralo Roba a sledovalo ho. Noc je zjavne iná, ako býva. Rôzne svetlá prenikajú zo všetkých strán, čudné zvuky idú všetkým roztrhnúť ušné bubienky. Mark je veľký chlap, ničoho sa nebojí. S puškou vyjde von, pripravený postaviť sa komukoľvek. Pred očami snúbenice aj Setha na neho tiež zasvieti modrý lúč, Mark skrátka zmizne. Preč je celé dva roky, snúbenica už si nájde iného, Seth ich naopak strávi v depresiách a behaním po doktoroch. Po dvoch rokoch sa znova zjavia čudné svetlá. Mark sa objaví, nahý v lese. Neprežijú poľovníci, ktorí ho objavia, ani ľudia navigujúci ho späť domov. Niečo sa v ňom skrátka zlomilo.

Úvodná sekvencia má dobrý spád, a hneď je jasné, že si ho film nemôže udržať. Či už je to bezvýrazným hraním alebo napísaním postáv, v každom prípade nás pasáže bez akcie veľmi nepobavia. Seth je troska, zjavne sa dokola trápi myslením na to isté, čím si v podstate zničil život. Markova ex Jen sa naopak javí ako praktická žienka z vidieka, nemôže si dovoliť žiť v minulosti. Ani jeden z nich a ani ich vzťah diváka nezaujme, je len šťastie, že úsek, kde by mali hrať dôležitú úlohu je natoľko krátky.

„Ani žiadna z brutálnych scén nie je ničím výnimočná a nevryje sa divákovi do pamäti."

Keď sa Mark vydá na svoju krvavú púť, začne ako neohrozený vraždiaci stroj. V niektorých scénach má štýl, no ten sa stráca tým viac, čím sa z neho stáva niečo viac a odhaľujú sa jeho úmysly, ak ich tak môžeme nazvať. Niektoré scény pôsobia silene, ako keby spektakularita a drsnosť boli hlavné starosti tvorcov. Veď dobre, nakoniec v horore ide o legitímny cieľ. Lenže až tak odfláknuť dej a logiku sa nepatrí. Pritom ani žiadna z brutálnych scén nie je ničím výnimočná a nevryje sa divákovi do pamäti. Čo sa presne deje, nezistíme nikdy. Ani čo sa presne stalo s Markom. Na jednej strane to nie je on, no veľa spomienok a dokonca aj myšlienok mu zostalo. Ide za svojou bývalou ako keby ju mal stále rád, dokonca veľmi špecifickým spôsobom sa snaží nadviazať na ich spoločné roky. Na druhej strane je bezcitný, cieľ má len jeden a v jeho plnení už na city ohľady neberie.

„Hlavne štýlová je nakoniec aj pointa, vrcholí v nej akcia, aj keď znova sa nič nevysvetlí."

Aj spád ťahá dopredu hlavne násilie a akcia, keďže film dokáže dať divákovi najavo, že zápletkou by sa nemal radšej zaoberať. Čo znamenajú blesky, čo znamenajú zvuky, kam až sa invázia divných tvorov skončí. Nikto nevie, a nikoho to nezaujíma. Zaujíma nás, čo ešte Mark vyvedie a ako asi skončia Seth s Jen, aj keď nám nemajú dôvod byť sympatickí. Hlavne štýlová je nakoniec aj pointa, vrcholí v nej akcia, aj keď znova sa nič nevysvetlí. Iste, žiadne vysvetlenie je rozhodne lepšie ako zlé vysvetlenie, a určite tu nejde o zásadný problém. Škoda len, že sa tak ešte viac pozornosti presunie na akciu a spád, ktoré nanešťastie film nedokážu dostatočne podržať.

Úmysel Almost Human je pomerne jasný, ukazuje čím chcel na diváka zapôsobiť a čo naschvál zatlačiť do úzadia. Pritom ani vyhotovenie nie je vôbec zlé, nejde tu o amatérsky počin. Problém je v určitej chladnosti, až sterilite. Filmu chýba náboj, niečo čo by diváka vtiahlo, alebo k nemu aspoň doľahlo. Všetka premyslenosť sa stráca v neúspešnej réžii, a možno už pri zľahka odlišnom poňatí mohli všetky podstatné scény vyznieť neporovnateľne stráviteľnejšie. Takto môžeme vidieť film nie iritujúco zlý, no ničím nezaujímavý.