Cam

Žite v reáli, internet bez vás prežije

Ak sa v niektorých filmoch snažia všetko, čo má byť sexi, zobraziť nejakým spôsobom nablýskane a aspoň náznakom príťažlivo, tu to tak celkom nie je. Hlavná hrdinka pôsobí ako to, čím je- chudera, ktorá sa všemožne snaží získať si pozornosť internetových divákov kvôli peniazom a postaveniu v nezmyselnom rebríčku. Ten pre ňu zjavne niečo znamená a vníma ho ako prejav skutočnej spoločenskej prestíže, keďže dobré postavenie pre ňu spraví menej zahanbujúcim priznanie vlastnej mame. Nie, nie je to len taká instagramová hviezdička. Táto sa živí nahotou a tým najúbohejším predvádzaním sa pred Cam.

18. 6. 2019

Knock Knock

Dvere neotvárať, film nepozerať
Predstavte si, že ste muž po štyridsiatke a rodina vám odišla na víkend k moru. Žijete na predmestí, naokolo nikde nikto a na dvere vám zaklopú dve sporo odeté dvadsaťročné dievčatá. Taxikár ich odviezol na zlú adresu, jedna si telefón zabudla, druhej premokol a nefunguje. Potrebovali by sa trocha zohriať, počkať na ďalší taxík. Je to síce trocha trápne, ale šaty majú premočené, v tých nemôžu prísť na party. Nemohli by si ich hodiť do sušičky? Zatiaľ hostiteľovi zo slušnosti pochvália dom, obdivujú jeho zbierku platní. Aj vypracované telo. Z bežných rozhovorov postupne prechádzajú aj na témy o sexe. Skutočne išlo o celkom náhodné Knock Knock?
30. 11. 2015

Hell Fest: Park hrôzy

Radi sa pozeráte, ako sa iní zabávajú?

Niečom svojím spôsobom podobné už tu bolo. The Houses October Built mal podobu fiktívneho dokumentu, ktorého geniálny nápad bol, že bude strašidelný, ak zobrazí strašenie iných ľudí. Tento nápad sa niekomu zdal natoľko úžasný, že ho nemohol nezrecyklovať. Z poučne a bádavo ladenej formy ale samozrejme treba zásadne smerovať k masovej zábave. Takže už nejde o skupinku zvedavcov, ktorí skúmajú oddaných a zapálených remeselníkov hororovej zábavy. Iritujúca partia tínedžerov sa vyberie na gýčovitý festival s názvom Hell Fest: Park hrôzy.

9. 10. 2018

23. 2. 2017

Nočná mora z Elm Street (2010)

Afonka Soby | 22. 6. 2010
1
4/10
ghost, slasher

Freddy prišiel o humor aj iskru

Keď si Dean v bare sťažuje svojej priateľke Kris na nočné mory, ktoré sú také reálne, že už tri dni nespí, Kris ho upokojuje a vraví mu, že nočné mory jednoducho nie sú skutočné. Neprejdú však ani dve minúty, Dean upadne do mikrospánku a končí svoj život s nožom v krku. Kris a niekoľko jej spolužiakov majú však nočné mory tiež a čoskoro zisťujú, že v nich vystupuje vždy jeden a ten istý muž: má popálenú tvár, oblečený je v červeno-zelenom svetri, na hlave má klobúk a na rukách rukavice s ostrými britvami miesto prstov. Hovorí si Freddy a jeho cieľom je jediné: vraždiť.

Originálnu Nočnú moru z Elm Street natočil Wes Craven (Vreskot) v roku 1984, teda v čase, keď už bolo na svete niekoľko dielov Halloweenu aj Piatka 13. K Michaelovi Myersovi a Jasonovi Vorheesovi tak pridal ďalšiu hororovú ikonu, ktorá bude znepríjemňovať (a ukončovať) život mnohým teenagerom aj v ďalších siedmich pokračovaniach. Fred Krueger je vo svojej chuti na „mladú krv" rovnaký ako Jason a Michael, no má niekoľko prvenstiev, ktoré z neho robia jedného z najoriginálnejších zabijakov. Predovšetkým vie rozprávať, čo je u slasherových „bubákov" veľmi ojedinelý jav. Je dokonca cynický, oplýva čiernym humorom a bláznivo sa smeje. Má zbraň, ktorú si vyrobil sám (rukavicu s britvami) a žije vo svete, v ktorom si robí, čo sa mu zachce. Oproti Michaelovi a Jasonovi je zároveň bystrejší, nie je to len nádoba plná zla. So svojimi obeťami sa hrá ako mačka s myšou, neseká bezmyšlienkovite mačetou. Navyše, neskrýva sa za masku, jeho maskou je vlastná popálená tvár. Práve preto, že je omnoho viac skutočnou postavou filmu ako proste „zabijakom", ho doteraz stvárňoval stále ten istý herec (Na rozdiel od plejády wrestlerov, ktorí sa vystriedali v rolách Michaela a Jasona, uvádzaných v záverečných titulkoch jednoducho ako „the shape".) Meno určite poznáte: Robert Englund.

Ten už v novej Nočnej more nehrá, čo fanúšikovia nemuseli prijať práve nadšene, no tento krok je viac ako pochopiteľný. Keď už sa má séria reštartovať, nemôže to urobiť s viac ako sedemdesiatročným hercom. Treba o čosi mladšiu krv, ktorú v tomto prípade predstavuje Jackie Earle Haley. Jeho Rorschach z Watchmenov bol geniálny a na papieri vyzerá výber tohto herca ako skvelý nápad. Jeho Freddy však už taký geniálny nie je. Niežeby bol zlý, len nie je taký zaujímavý ako Englundov. Možno je to aj maskou, ktorá pôsobí príliš nerealisticky a „záhrobne": pripomenula mi niektoré masky z Pirátov z Karibiku. Alebo je to tým, že prišiel o humor. Starý Freddy smiešne utekal a už z jeho pohľadu bolo cítiť určitý nadhľad. Nový Freddy sa berie smrteľne vážne. Paradoxne, omnoho viac sa hrá ako v origináli. Straší svoje obete na pomalý ázijský spôsob, necháva ich sledovať svoju minulosť, motať sa po jeho svete ako v bludisku, hrá sa s nimi na schovávačku. Chýba mi však žmurknutie smerom k divákovi, uškrnutie sa do kamery. Ale humor chýba celému filmu, jednoducho nie je prítomný v scenári, takže Haleymu možno jeho stvárnenie sčasti tolerovať.

„Videoklipár" Samuel Bayer sa rozhodol natočiť strašidelný horor. Chcel, aby nám naskočili zimomriavky v každom jednom zábere. Toto tlačenie na pílu však, čuduj sa svete, nevychádza (vyšlo vôbec niekedy?) a väčšinou sa mení na čistú a predvídateľnú nudu. Poteší však prítomnosť niekoľkých kultových scén z originálu (vaňa, „lietanie" po stenách spálne) a stará známa Freddyho kotolňa, v ktorej bol podpálený. Chvíľami si nostalgicky zaspomíname na Cravenov originál, ktorý dokázal byť napínavý, zábavný a kreatívny zároveň. Ani jeden z týchto prívlastkov sa k novej Nočnej more nehodí.

Ak by som musel niečo pochváliť, bola by to technická stránka filmu. Prelínanie sna a reality, ktorým bol známy originál, je aj tu rovnako prirodzené, plynulé a neruší zbytočnými efektmi. Deje sa väčšinou strihovo: postava sa napríklad ponorí do bazéna, a keď sa vynorí, topí sa v nádrži vo Freddyho svete. Jednotlivým scénam však chýba iskra a film neponúka ani jednu, ktorá by utkvela dlhšie v pamäti.

Freddy začína svoju novú sériu už nie ako vrah, ale pedofil. Pátranie po tom, kto to vlastne je, je nosným príbehom filmu. Ale Freddyho už všetci poznáme. S týmto novým sa zoznamuje ťažko.