Devoured

Divoké sny prisťahovalcov
Vnútorní démoni nemusia byť vôbec zlý námet na horor. Napríklad taký Ward sa vlastne celý odohral len v predstavách hlavnej hrdinky, a rozhodne to nebol zlý film. Podstatné asi je nezobrať výraz „vnútorní" príliš doslovne, a nezostať len pri zobrazovaní vonkajška. Čo má divák zo sledovania pokojného povrchu, keď to hlavné sa odohráva vnútri? Ako keď postavu niečo zvnútra postupne zožiera vo filme Devoured.
17. 11. 2013

18. 10. 2013

Killing Ground

Ako sa stanuje v Austrálii

Keď sa mestský párik vyberie stanovať do divočiny na odľahlé miesto, určite je lepšie, ak o svojom úmysle povedia domácim. Najlepšie nejakým buranom s rozheganou dodávkou, na ktorej majú v klietke naloženého bojového psa. Môžu im dať tipy, čo by si v okolí rozhodne nemali nechať ujsť. A môžu za nimi prísť, ak by niečo potrebovali. Alebo ak by im niečo hrozilo, určite by im vedeli pomôcť. Divočina je predsa nebezpečná, nikdy nevedia, či sa neocitnú na niekoho Killing Ground.

8. 1. 2018

Zbav nás zlého

Kvalitná exkurzia do scenáristického suterénu
Zamýšľali ste sa niekedy, akou propagáciou kresťanstva všetky démonické a exorcistické filmy vlastne sú? Nejde len o to, že robia z kňazov hrdinov, najlepšie rovno im pridajúc aj kúlový imidž polepšeného tvrďáka. Na diablov platí meno Ježiša Krista a páli ich dotyk krucifixu, mohol by vôbec existovať jasnejší dôkaz, že vrámci filmu existuje Boh? Tu totiž nejde o nejaké historky o duchoch, o ktorých akurát vieme, že sa niekde objavujú a niekoho strašia. Keďže za krížikom je celé náboženstvo, prijímajúc jeho silu prijímajú tvorcovia aj ideológiu a mytológiu náboženstva. Tu majú na Boha jednoduchú žiadosť- Zbav nás zlého.
Zo začiatku to na hodinu náboženstva veľmi nevyzerá. V prológu putujeme do Iraku, traja vojaci zablúdia do jaskyne. Podľa šumivého obrazu a zvukov by sme mali pochopiť, že sa tam neodohralo nič pekné. V New Yorku nám robia spoločnosť dvaja policajti. Zohratý tím, jeden má radar na problémy, druhý sa vyžíva v ich drsnom riešení. Teraz sa im začnú kopiť zvláštne prípady. Napred domáce násilie, potom žena hodí v ZOO dieťa do jamy levovej. Levy tam zrovna neboli, maľovali ju, zrovna ako pivnicu v dome chlapa čo mlátil svoju ženu. Čudne vyzerajúci maliar by mohol byť bývalý partiak z Iraku, a ako zistia, skôr ako stenu natrel, spravil na nej nápis. Preložiť ho pomôže kňaz neúspešnej synovrahyne. Zavreli ju do blázinca a ona si dokola spieva texty The Doors.
17. 7. 2014

Red Riding Hood

Človek človeku vlk(olak)om
Červená čiapočka nám vyrástla. Už to nie je to malé dievčatko, ktoré sa s košíkom plným dobrôt vydá cez les navštíviť svoju babičku. Do 21. storočia vchádza ako mladé príťažlivé dievča, ktoré okrem vlkolaka ohrozujúceho jej rodnú dedinu musí riešiť najmä citové problémy. Áno, pôjde o lásku, pretože po Valerii, ako sa dnes Čiapočka volá, túžia odrazu dvaja muži.
7. 6. 2011

Pod zemou

Andrej Gomora | 25. 9. 2014
0
6/10
found footage/ mockumentary, claustrophobic, ghost

Hororová karikatúra Indianu Jonesa

Američania sa viditeľne radi pozerajú na vysoko vzdelaných ľudí. Ako keby ich na rozdiel od nás skutočne obdivovali. Dobrodruh nemôže byť len tak niekto. Z každej vedy užitočnej pri prehrabávaní sa v hroboch sa dá spraviť univerzitný odbor, v ktorom hrdina v mladom veku stihol získať PhD. Samozrejmosťou je znalosť jazykov a bojových umení a schopnosť nájsť a odhaliť hocikde vo svete čo miestni ignoranti nedokázali stovky rokov. Veď stačí len chcieť, svet okolo je len odrazom nášho vnútra. As Above So Below, alebo po slovensky Pod zemou.

„V Iráne sa jej podarilo získať kľúč, teraz by ním mala odomknúť poslednú bránu tajomstva v parížskych katakombách."

Scarlett túži dokončiť dielo svojho otca. Ako už nepochybne mnohí, aj on zasvätil svoj život hľadaniu kameňa mudrcov. Na rozdiel od nich mu pomáhalo akademické vzdelanie, a v tom za ním dcéra o nič nezaostáva. V Iráne sa jej podarilo získať kľúč, teraz by ním mala odomknúť poslednú bránu tajomstva v parížskych katakombách. Skôr nedobrovoľne ako rád ju sprevádza kamarát George, už raz kvôli nej skončil v tureckom väzení. Na ukrytý poklad nahovoria miestneho sprievodcu Papillona s partiou, vraj najväčšieho odborníka na katakomby. Kým ich trápia len úzke diery a kopy kostí, môžu ešte byť radi. Ako Papillon vraví, do niektorých častí katakomb sa skrátka nechodí. Všetci to vedia, všetci to cítia. Ako to, že sa tam potom aj napriek jeho snahe dostanú? Skúste hádať, čo všetko okrem vytúženej hrobky tam môžu nájsť.

„Zhltnú aj prvé snahy o tvorenie tajomnej atmosféry, ktoré sa v dejovej žbrnde dokonale rozpustia."

Svojou stupídnosťou film žiaľ okamžite udrie diváka priamo do nosa. Navyše sa v nej zostane váľať oveľa dlhšie, ako by bolo nevyhnutné. Žeby na ňu priam bol hrdý? Či už úmyselne, či nie, Scarlett nie je zrovna sympatická postava. Vtieravá a nerozvážna sa ženie za hlúposťami a zbytočne ohrozuje svoje okolie. Kamarát George, ako chudák ktorý sa vďaka nej stále dostáva do problémov si ale tiež nevyslúži veľa súcitu. Je príliš nezaujímavý, aby v divákovi vyvolal akékoľvek emócie. Celá časť nad zemou pripomína len mysteriózne seriály pre staršie deti, ktoré sa rozslintajú pri spomenutí akéhokoľvek starodávneho tajomstva. Nelogickosti a čudné náhody sa nedajú prehliadnuť, keďže zatiaľ film o ničom inom nie je. Zhltnú aj prvé snahy o tvorenie tajomnej atmosféry, ktoré sa v dejovej žbrnde dokonale rozpustia.

„Keď sa raz dielo dostane k strašeniu, nedráždi svojou hlúposťou a dovolí divákovi poriadne si hrôzu vychutnať."

Už prvá hrozivá scéna začne dojem naprávať. Tým viac, ako úspešne tvorcovia dokážu jednoduchú situáciu vyžmýkať. Možno vďaka dovtedajšiemu dráždeniu premúdrelými dialógmi prijme divák oveľa lepšie nástup duchárskeho chaosu. Áno, stále to nedáva zmysel, ale aspoň už ide o úmysel. Logická úvaha stratených postáv, že von sa dostanú putovaním stále hlbšie je síce skutočne hodná nobelovej ceny. Lenže na hľadanie zmyslu treba skrátka rezignovať, až potom môžete vidieť pozitíva diela. Tých bude nakoniec prekvapivo dosť. Na jednej strane je tu samozrejme množstvo lacných ľakačiek, postavy napozadí a vyskakujúce tváre. Na druhej strane ale vidíme aj množstvo prepracovane absurdných a drsných scén. Aj primitívne strašenie vďaka rozmanitosti funguje. Udržať si hrozivú atmosféru pri uviaznutí v tmavých katakombách, ešte s použitím roztrasenej kamery nakoniec nie je žiadne veľké umenie. No keď sa raz dielo dostane k strašeniu, nedráždi svojou hlúposťou a dovolí divákovi poriadne si hrôzu vychutnať.

Použitie found footage je výnimočne nenápadné, film si na ňom nezakladá a nespolieha sa naň. Veľmi málo záberov pôsobí cez subjektivitu, no vďaka stráviteľnému poňatiu, teda s málo chvením a nečitateľnými zábermi, nie je subjektívna kamera ani silená. Divák si ju všimne len keď má, inak sa film dá stráviť ako konvenčne nakrútené dielo. Vo filme zaujmú aj odkazy na Tarkovského Stalkera, ktoré svojím množstvom takmer vylučujú náhodu. Škoda, že vrcholia každého dostihnutím jeho strachom, a my zistíme, že v mladom veku každý z nich stihol nechať niekoho zomrieť. Veď kto z nás môže povedať, že sa mu nikdy nič také nestalo?

Pod zemou vyniká svojou hlúposťou aj svojou strašidelnosťou. Ak sa vám náhodou podarí prehltnúť mu aj mysterióznu časť, budete šťastlivcom, ktorý si tú strašidelnú vychutná bez ujmy. Nakoniec sa ale prvú zhruba polovicu aj ostatným oplatí pretrpieť, horor sa vám za trpezlivosť odvďačí.