12. 11. 2018

18. 10. 2013

26. 4. 2012

Annabelle

S Chuckym bola aspoň sranda
Dramatik českého pôvodu Tom Stoppard vo svojej hre Rosencrantz a Guildenstern sú mŕtvi rozvinul príbeh dvoch vedľajších postáv Shakespearovho Hamleta. Nesú anglickému kráľovi tajný odkaz, že má Hamleta popraviť. Ten ich ale prekabáti, správu vymení a namiesto neho popravia ich dvoch. Účelom hry bolo ukázať, aký absurdný bol vývoj situácie z ich pohľadu, keď nemali potuchy čo sa okolo nich deje a ako sa k vlastnej poprave dopracovali. Dôvody spraviť pre vedľajšie postavy samostatné dielo teda môžu byť aj zaujímavé. Na rozdiel od popularity postavy v diváckych anketách a možnosti na úspechu hlavného diela ďalej ryžovať. Pamätáte si na bábiku krátko spomenutú vo V zajatí démonov, menom Annabelle?
9. 10. 2014

Nezhasínaj!

Keď sa strašidelnou stane tma samotná

Vplyvy umelého osvetlenia na človeka aj na životné prostredie sa stále skúmajú, a pravidelne o nich dostávame katastrofické správy. Okrem takzvaného svetelného znečistenia, ktoré komplikuje život hvezdárom a zvieratám, má mať neblahé následky aj na zdravie človeka. Kazí nám biorytmus a ničí oči. V posledných rokoch vraj nastala pandémia krátkozrakosti, a na vine má byť práve nedostatok času trávenom vonku, na dennom svetle. Keď vás ale chce zabiť bytosť existujúca výhradne v tieňoch, výkrik Nezhasínaj! vám podobné varovania z pier nezoberú.

19. 8. 2016

Evidence

Andrej Gomora | 6. 2. 2014
0
3/10
found footage/ mockumentary, survival

Dôkaz neschopnosti

Found footage už dávno nie sú len pásky čo niekto niekde našiel a poslal do kina, nech je z nich hit. Napred sa s nimi začali hrať filmári, teraz dokonca aj postavy. Zámienka, prečo obete dostali chuť nahrať posledných pár hodín pred smrťou na kameru, nemusí byť vždy len náhodná. Keď raz všetci vedia, ako podobné nahrávky končia, nebuďme prekvapení, ak to niekto zneužije. Čoho bude nakoniec dôkazom film Evidence?

Leann je stúpajúca herecká hviezda. Jej veľká chvíľa je za rohom, a kamarátka Rachel chce jej príchod zachytiť. Preto nakrúca dokument o jej živote vrátane výletu do Las Vegas. Cestujú dodávkou, do ktorej si postupne prisadajú rôzni zaujímaví ľudia. Ruská tanečnica, šestásťročný kúzelník a škaredá staršia žena s taškou plnou peňazí. Necestujú priamo, musia sa vybrať poľnou cestou, aby vyzdvihli posledného pasažiera. Odľahlé cesty sú zradné a autobus sa zachytí o ostnatý drôt. Nie príliš vľúdny šofér hľadá s partičkou pomoc v neďalekej opustenej dedinke. Nájdu zvyšky telefónu, no kým sa im ho podarí spojazdniť, partičku začne likvidovať tajomný vrah. Ako sa z miesta stalo spálenisko sa potom polícia pokúsi zistiť práve z nájdených pások.

„Nová dimenzia v podobe sledovania ľudí, ktorí nájdené video študujú, by v zásade mohla byť vítaným oživením."

Nová dimenzia v podobe sledovania ľudí, ktorí nájdené video študujú, by v zásade mohla byť vítaným oživením. Akurát by ju bolo treba spraviť trochu poriadne. Policajný tím v podobe energická veliteľka, neistý tučko a černoch dopĺňa vrcholný expert v odbore. Mal si vziať voľno, no potrebuje prácu. Aj práca jeho. Vždy vie, kam zaostriť, čo zväčšiť, čo hľadať. Konvenčne, teda neroztrasene nakrútená časť sa snaží povedať hlavne jedno: tvorcom robí filmová tvorba zásadný problém a potrebujú sa schovávať za menej prehľadné filmárske postupy.

„O strašidelný efekt sa v mnohých chvíľach má postarať len prudké rozšumenie sa obrazu."

Prostredie pár budov niekde v púšti s rôznorodou skupinkou ľudí a tajomným vrahom je veľmi podarený námet. Spolu s jeho obľúbenou zbraňou, zváracím horákom, sú to jediné pozitíva filmu. V prípade dobrého prostredia nie je v žánri found footage problém vykúzliť pár ľakačiek. Tvorcom sa akurát podarilo dosiahnuť nové dno v ich primitívnosti. Strašiť sa už neobťažuje osoba, vec, dokonca ani tieň. O strašidelný efekt sa v mnohých chvíľach má postarať len prudké rozšumenie sa obrazu. Napred vás prinútia poriadne zaostriť a snažiť sa niečo nájsť v tme. Potom zrazu začne nahrávka šumieť a hmýriť sa farbami. Tak vyzerá najnovší filmový zloduch.

Aj keď už vrah skutočne niekoho zabije, žiadneho veľkého gore sa nedočkáme, z vrážd je vždy vidno minimum. Brutalita zváracieho horáka aj tak funguje, a v pár prípadoch je dostatočne efektná len s obrysmi obetí. Účinok násilia sa snažia filmári znásobiť pomocou pozerajúcej skupinky vyšetrovateľov. Oni, ako postavy rovnakej fikcie ako je nahrávka, vnímajú obrazy násilia ako skutočné. Takže sa pozeráme na niekoho, kto sa pozerá na niekoho, koho pre neho skutočne upálili zváracím horákom. Prvýkrát tento stimulant zafunguje. Postupne čím viac času s vyšetrovateľmi strávime, tým menej sa stávajú znesiteľnými.

„Hlavným hrdinkám sa darí byť vrcholne nesympatickými nielen pred kamerou, ale aj za ňou."

Neschopnosť filmárov sa v nahrávkovej časti asi najviac prejavuje na postavách a ich hereckých výkonoch. Darí sa im zmiešať úmyselnú silenosť, s akou sa zvyknú zobrazovať ľudia, ktorých sníma kamera, s hereckou strnulosťou. Hlavným hrdinkám sa darí byť vrcholne nesympatickými nielen pred kamerou, ale aj za ňou. Tento osud ale rozhodne nie je výnimočný, skoro v každom found footage nás somár s kamerou v ruke niekedy začne dráždiť. Komplikované spájanie viacerých nahrávok sme už videli napríklad v The Bay. Rozdiel je akurát, že tam boli všetky nahrávky pre nás zostrihané a pospájané. Teraz sme svedkami ich postupného lúštenia a hľadania toho istého z viacerých pohľadov. Aj keď nejde o úplne márny nápad, tu žiaľ pôsobí ako snaha zakryť nedostatok deja, preto sa na to isté musíme pozerať viackrát.

Znova máme splnené základné podmienky pre žáner found footage. Ak vám stačí roztrasená kamera, ste na správnej adrese. Inak pripomína Evidence v mnohých častiach veľdiela Uweho Bolla a ak sa neradi pozeráte na zlé filmy, radšej sa mu vyhnite.