12. 10. 2015

Apostle

Tenká hranica medzi uctievaním a vykorisťovaním

Určite sa dá vnímať pozitívne posun od schematického zobrazovania náboženských fanatikov ako šialencov a nič iné. Nadprirodzené javy sú predsa neoddeliteľná súčasť hororov. Tak prečo by niekedy nemohli to nie zrovna sympatické správanie aj podporovať, či priam ospravedlňovať? Postavy sa tak môžu stať ľudskejšími, vrátane náboženských magorov. Tiež nemusia byť zlí, len pretože ich to baví, a môžu divákovi skomplikovať možnosť ich odsúdenia aspoň do tej miery, že to skutočne nemali až také jednoduché. Keď k niekomu hovorí bohyňa, nemá nárok pokladať sa za Apostle?

14. 1. 2019

The Domestics

Apokalypsa namiesto manželskej poradne

Vysvetľovať, čo zničilo civilizáciu, respektíve odkiaľ sa zobrali zombíci, upíri alebo iný zrod jej rozvrátenia už dávno nie je nevyhnutnosť. Postapokalyptický film je dávno etablovaný ako žáner a pred nikým už nemusí svoje zápletky ospravedlňovať. V tomto prípade si zvolil ironickú eleganciu s narážkou na konšpirácie o chemtrails. Niekto sa proste rozhodol, že stačí, a lietadlá obostreli svet čiernym dymom. Znie to trochu hlúpo, ale dá sa to vnímať ako vtipná hlúposť. Ako takmer vždy hlavne film o pôvode postapokalyptického stavu sveta vôbec nie je. Tentokrát je o ľuďoch, priamo o manželoch v kríze vzťahu. The Domestics.

7. 1. 2019

The Eyes of My Mother

Neučte deti hrám so skalpelom

Mama dievčatku veľa rozprávala o anatómii, o rezaní. Ako už mohla čakať, že to s ním dopadne. Sama bola v Portugalsku očná chirurgička, na kravskom oku dcére ukazuje, ako vyzerá jeho vnútro. Dievčatko je rado, rezanie sa jej páči, má rada svoju mamu. Na ich odľahlý statok jedného dňa príde cudzinec. Pýta sa na záchod, vyžaduje si nezvyčajnú zdvorilosť. Pôsobí na jednej strane krehko, zároveň dosť vyšinuto. Neskôr sa sám prizná, má rád zabíjanie, ten pocit ktorý človeku prináša. Na rozhovory s dievčatkom bude mať ešte veľa času. Bez mamičky si z neho spraví svojho jediného kamaráta. Hoci nahradiť ju samozrejme nikdy môcť nebude, Francisca bude vždy myslieť na The Eyes of My Mother.

27. 6. 2017

Evidence

Andrej Gomora | 6. 2. 2014
0
3/10
found footage/ mockumentary, survival

Dôkaz neschopnosti

Found footage už dávno nie sú len pásky čo niekto niekde našiel a poslal do kina, nech je z nich hit. Napred sa s nimi začali hrať filmári, teraz dokonca aj postavy. Zámienka, prečo obete dostali chuť nahrať posledných pár hodín pred smrťou na kameru, nemusí byť vždy len náhodná. Keď raz všetci vedia, ako podobné nahrávky končia, nebuďme prekvapení, ak to niekto zneužije. Čoho bude nakoniec dôkazom film Evidence?

Leann je stúpajúca herecká hviezda. Jej veľká chvíľa je za rohom, a kamarátka Rachel chce jej príchod zachytiť. Preto nakrúca dokument o jej živote vrátane výletu do Las Vegas. Cestujú dodávkou, do ktorej si postupne prisadajú rôzni zaujímaví ľudia. Ruská tanečnica, šestásťročný kúzelník a škaredá staršia žena s taškou plnou peňazí. Necestujú priamo, musia sa vybrať poľnou cestou, aby vyzdvihli posledného pasažiera. Odľahlé cesty sú zradné a autobus sa zachytí o ostnatý drôt. Nie príliš vľúdny šofér hľadá s partičkou pomoc v neďalekej opustenej dedinke. Nájdu zvyšky telefónu, no kým sa im ho podarí spojazdniť, partičku začne likvidovať tajomný vrah. Ako sa z miesta stalo spálenisko sa potom polícia pokúsi zistiť práve z nájdených pások.

„Nová dimenzia v podobe sledovania ľudí, ktorí nájdené video študujú, by v zásade mohla byť vítaným oživením."

Nová dimenzia v podobe sledovania ľudí, ktorí nájdené video študujú, by v zásade mohla byť vítaným oživením. Akurát by ju bolo treba spraviť trochu poriadne. Policajný tím v podobe energická veliteľka, neistý tučko a černoch dopĺňa vrcholný expert v odbore. Mal si vziať voľno, no potrebuje prácu. Aj práca jeho. Vždy vie, kam zaostriť, čo zväčšiť, čo hľadať. Konvenčne, teda neroztrasene nakrútená časť sa snaží povedať hlavne jedno: tvorcom robí filmová tvorba zásadný problém a potrebujú sa schovávať za menej prehľadné filmárske postupy.

„O strašidelný efekt sa v mnohých chvíľach má postarať len prudké rozšumenie sa obrazu."

Prostredie pár budov niekde v púšti s rôznorodou skupinkou ľudí a tajomným vrahom je veľmi podarený námet. Spolu s jeho obľúbenou zbraňou, zváracím horákom, sú to jediné pozitíva filmu. V prípade dobrého prostredia nie je v žánri found footage problém vykúzliť pár ľakačiek. Tvorcom sa akurát podarilo dosiahnuť nové dno v ich primitívnosti. Strašiť sa už neobťažuje osoba, vec, dokonca ani tieň. O strašidelný efekt sa v mnohých chvíľach má postarať len prudké rozšumenie sa obrazu. Napred vás prinútia poriadne zaostriť a snažiť sa niečo nájsť v tme. Potom zrazu začne nahrávka šumieť a hmýriť sa farbami. Tak vyzerá najnovší filmový zloduch.

Aj keď už vrah skutočne niekoho zabije, žiadneho veľkého gore sa nedočkáme, z vrážd je vždy vidno minimum. Brutalita zváracieho horáka aj tak funguje, a v pár prípadoch je dostatočne efektná len s obrysmi obetí. Účinok násilia sa snažia filmári znásobiť pomocou pozerajúcej skupinky vyšetrovateľov. Oni, ako postavy rovnakej fikcie ako je nahrávka, vnímajú obrazy násilia ako skutočné. Takže sa pozeráme na niekoho, kto sa pozerá na niekoho, koho pre neho skutočne upálili zváracím horákom. Prvýkrát tento stimulant zafunguje. Postupne čím viac času s vyšetrovateľmi strávime, tým menej sa stávajú znesiteľnými.

„Hlavným hrdinkám sa darí byť vrcholne nesympatickými nielen pred kamerou, ale aj za ňou."

Neschopnosť filmárov sa v nahrávkovej časti asi najviac prejavuje na postavách a ich hereckých výkonoch. Darí sa im zmiešať úmyselnú silenosť, s akou sa zvyknú zobrazovať ľudia, ktorých sníma kamera, s hereckou strnulosťou. Hlavným hrdinkám sa darí byť vrcholne nesympatickými nielen pred kamerou, ale aj za ňou. Tento osud ale rozhodne nie je výnimočný, skoro v každom found footage nás somár s kamerou v ruke niekedy začne dráždiť. Komplikované spájanie viacerých nahrávok sme už videli napríklad v The Bay. Rozdiel je akurát, že tam boli všetky nahrávky pre nás zostrihané a pospájané. Teraz sme svedkami ich postupného lúštenia a hľadania toho istého z viacerých pohľadov. Aj keď nejde o úplne márny nápad, tu žiaľ pôsobí ako snaha zakryť nedostatok deja, preto sa na to isté musíme pozerať viackrát.

Znova máme splnené základné podmienky pre žáner found footage. Ak vám stačí roztrasená kamera, ste na správnej adrese. Inak pripomína Evidence v mnohých častiach veľdiela Uweho Bolla a ak sa neradi pozeráte na zlé filmy, radšej sa mu vyhnite.