Repulsion

Čo sa odohráva v ženskej hlave pri pohľade na muža
Romanovi Polanskému napred v auguste 1969 zavraždili kumpáni Charlesa Mansona tehotnú manželku. V roku 1977 ho pre zmenu obvinili zo zdrogovania a znásilnenia 13 ročného dievčaťa. On tvrdí, že drogy jej nedal a so stykom súhlasila. Nestačí, že mala 13 rokov? Polanského kariéru zločin ovplyvnil len v tom, že namiesto Ameriky nakrúca filmy v Európe a musí sa vyhýbať cestám do krajín, ktoré by ho mohli do USA vydať. Nečelí všeobecnému odsúdeniu a výzvam na bojkot, zbiera ocenenia za filmy. Ak ste aj vy ochotní napriek pomerne vážnemu prehrešku umelca nezatratiť, za pozornosť stojí napríklad aj jeho film z roku 1965 s názvom Repulsion.
9. 12. 2015

Brightburn

Superman, len trochu iný

Nie sme vôbec ďaleko od nedávneho Potomka, hoci témy ako odcudzenie tentokrát skúmame oveľa povrchnejšie. Tu máme totiž skôr superhrdinský námet a tomu zodpovedá aj štýl jeho spracovania. Spraviť Supermana naopak znie zaujímavo predovšetkým ako hypotéza, či pokus. Tentokrát bez vysvetľovania a príbehu z planéty Kryptón. Prečo by ten tvor, ktorý padne na zem a má nadprirodzené schopnosti, nemohol byť zlý? V poslednom čase sa predsa zvykli superhrdinovia skúmať zo všetkých strán a robili sa filmy či rovno seriály o každom jednom období ich života. Úskalia tohto spracovania musia nepochybne napadať každému, poňať sa ale dá mnohými spôsobmi.

20. 5. 2019

Cyntoryn zvieratiek

Viditeľne iný

Na rozdiel od diel ako Osvietenie, Mŕtva zóna či Carrie nerežíroval Cintorín domácich zvierat z roku 1989 známy režisér a tento film ani nepatrí medzi kriticky najuznávanejšie z diel podľa predlohy Stephena Kinga. Pomerne presne sa drží príbehu z knihy, veď scenár napísal samotný spisovateľ, a filmársky ide o skôr jednoduché a priamočiare dielo. Vďaka výbornej atmosfére a niekoľkým pamätným scénam a výrokom si aj tak vyslúžil svoj vlastný osobitný kult, takže nepochybne bolo nemálo fanúšikov zvedavých, ako bude vyzerať remake, či nová adaptácia knihy, uvádzaná do distribúcie pod menom Cyntoryn zvieratiek.

30. 4. 2019

12. 11. 2018

Mercy Black

Opäť raz pozor na malé deti

Začiatok je priam realistický a začína s budovaním celkom uveriteľnej postavy. Či už išlo o psychickú poruchu alebo ducha, stráviť mladosť v liečebni a začínať žiť niekedy po dvadsiatke je ľudsky zaujímavý údel. Film sa doň snaží vnoriť a v rámci hororového žánra ide o pomerne zaujímavé a presvedčivé vnorenie. Skutočne sa seba samých pýtame, čo s takým človekom môže byť, a ako asi môže žiť ďalej. Po všetkých stránkach, vôbec ako sa jej podarí začleniť sa do spoločnosti. Tie hlavné komplikácie pritom ešte len prídu. Dôvod prečo ju zavreli samozrejme nemôže pominúť, do Marininho života sa musí rýchlo vrátiť aj Mercy Black.

23. 4. 2019

Evidence

Andrej Gomora | 6. 2. 2014
0
3/10
found footage/ mockumentary, survival

Dôkaz neschopnosti

Found footage už dávno nie sú len pásky čo niekto niekde našiel a poslal do kina, nech je z nich hit. Napred sa s nimi začali hrať filmári, teraz dokonca aj postavy. Zámienka, prečo obete dostali chuť nahrať posledných pár hodín pred smrťou na kameru, nemusí byť vždy len náhodná. Keď raz všetci vedia, ako podobné nahrávky končia, nebuďme prekvapení, ak to niekto zneužije. Čoho bude nakoniec dôkazom film Evidence?

Leann je stúpajúca herecká hviezda. Jej veľká chvíľa je za rohom, a kamarátka Rachel chce jej príchod zachytiť. Preto nakrúca dokument o jej živote vrátane výletu do Las Vegas. Cestujú dodávkou, do ktorej si postupne prisadajú rôzni zaujímaví ľudia. Ruská tanečnica, šestásťročný kúzelník a škaredá staršia žena s taškou plnou peňazí. Necestujú priamo, musia sa vybrať poľnou cestou, aby vyzdvihli posledného pasažiera. Odľahlé cesty sú zradné a autobus sa zachytí o ostnatý drôt. Nie príliš vľúdny šofér hľadá s partičkou pomoc v neďalekej opustenej dedinke. Nájdu zvyšky telefónu, no kým sa im ho podarí spojazdniť, partičku začne likvidovať tajomný vrah. Ako sa z miesta stalo spálenisko sa potom polícia pokúsi zistiť práve z nájdených pások.

„Nová dimenzia v podobe sledovania ľudí, ktorí nájdené video študujú, by v zásade mohla byť vítaným oživením."

Nová dimenzia v podobe sledovania ľudí, ktorí nájdené video študujú, by v zásade mohla byť vítaným oživením. Akurát by ju bolo treba spraviť trochu poriadne. Policajný tím v podobe energická veliteľka, neistý tučko a černoch dopĺňa vrcholný expert v odbore. Mal si vziať voľno, no potrebuje prácu. Aj práca jeho. Vždy vie, kam zaostriť, čo zväčšiť, čo hľadať. Konvenčne, teda neroztrasene nakrútená časť sa snaží povedať hlavne jedno: tvorcom robí filmová tvorba zásadný problém a potrebujú sa schovávať za menej prehľadné filmárske postupy.

„O strašidelný efekt sa v mnohých chvíľach má postarať len prudké rozšumenie sa obrazu."

Prostredie pár budov niekde v púšti s rôznorodou skupinkou ľudí a tajomným vrahom je veľmi podarený námet. Spolu s jeho obľúbenou zbraňou, zváracím horákom, sú to jediné pozitíva filmu. V prípade dobrého prostredia nie je v žánri found footage problém vykúzliť pár ľakačiek. Tvorcom sa akurát podarilo dosiahnuť nové dno v ich primitívnosti. Strašiť sa už neobťažuje osoba, vec, dokonca ani tieň. O strašidelný efekt sa v mnohých chvíľach má postarať len prudké rozšumenie sa obrazu. Napred vás prinútia poriadne zaostriť a snažiť sa niečo nájsť v tme. Potom zrazu začne nahrávka šumieť a hmýriť sa farbami. Tak vyzerá najnovší filmový zloduch.

Aj keď už vrah skutočne niekoho zabije, žiadneho veľkého gore sa nedočkáme, z vrážd je vždy vidno minimum. Brutalita zváracieho horáka aj tak funguje, a v pár prípadoch je dostatočne efektná len s obrysmi obetí. Účinok násilia sa snažia filmári znásobiť pomocou pozerajúcej skupinky vyšetrovateľov. Oni, ako postavy rovnakej fikcie ako je nahrávka, vnímajú obrazy násilia ako skutočné. Takže sa pozeráme na niekoho, kto sa pozerá na niekoho, koho pre neho skutočne upálili zváracím horákom. Prvýkrát tento stimulant zafunguje. Postupne čím viac času s vyšetrovateľmi strávime, tým menej sa stávajú znesiteľnými.

„Hlavným hrdinkám sa darí byť vrcholne nesympatickými nielen pred kamerou, ale aj za ňou."

Neschopnosť filmárov sa v nahrávkovej časti asi najviac prejavuje na postavách a ich hereckých výkonoch. Darí sa im zmiešať úmyselnú silenosť, s akou sa zvyknú zobrazovať ľudia, ktorých sníma kamera, s hereckou strnulosťou. Hlavným hrdinkám sa darí byť vrcholne nesympatickými nielen pred kamerou, ale aj za ňou. Tento osud ale rozhodne nie je výnimočný, skoro v každom found footage nás somár s kamerou v ruke niekedy začne dráždiť. Komplikované spájanie viacerých nahrávok sme už videli napríklad v The Bay. Rozdiel je akurát, že tam boli všetky nahrávky pre nás zostrihané a pospájané. Teraz sme svedkami ich postupného lúštenia a hľadania toho istého z viacerých pohľadov. Aj keď nejde o úplne márny nápad, tu žiaľ pôsobí ako snaha zakryť nedostatok deja, preto sa na to isté musíme pozerať viackrát.

Znova máme splnené základné podmienky pre žáner found footage. Ak vám stačí roztrasená kamera, ste na správnej adrese. Inak pripomína Evidence v mnohých častiach veľdiela Uweho Bolla a ak sa neradi pozeráte na zlé filmy, radšej sa mu vyhnite.