Devoured

Divoké sny prisťahovalcov
Vnútorní démoni nemusia byť vôbec zlý námet na horor. Napríklad taký Ward sa vlastne celý odohral len v predstavách hlavnej hrdinky, a rozhodne to nebol zlý film. Podstatné asi je nezobrať výraz „vnútorní" príliš doslovne, a nezostať len pri zobrazovaní vonkajška. Čo má divák zo sledovania pokojného povrchu, keď to hlavné sa odohráva vnútri? Ako keď postavu niečo zvnútra postupne zožiera vo filme Devoured.
17. 11. 2013

18. 10. 2013

Killing Ground

Ako sa stanuje v Austrálii

Keď sa mestský párik vyberie stanovať do divočiny na odľahlé miesto, určite je lepšie, ak o svojom úmysle povedia domácim. Najlepšie nejakým buranom s rozheganou dodávkou, na ktorej majú v klietke naloženého bojového psa. Môžu im dať tipy, čo by si v okolí rozhodne nemali nechať ujsť. A môžu za nimi prísť, ak by niečo potrebovali. Alebo ak by im niečo hrozilo, určite by im vedeli pomôcť. Divočina je predsa nebezpečná, nikdy nevedia, či sa neocitnú na niekoho Killing Ground.

8. 1. 2018

Zbav nás zlého

Kvalitná exkurzia do scenáristického suterénu
Zamýšľali ste sa niekedy, akou propagáciou kresťanstva všetky démonické a exorcistické filmy vlastne sú? Nejde len o to, že robia z kňazov hrdinov, najlepšie rovno im pridajúc aj kúlový imidž polepšeného tvrďáka. Na diablov platí meno Ježiša Krista a páli ich dotyk krucifixu, mohol by vôbec existovať jasnejší dôkaz, že vrámci filmu existuje Boh? Tu totiž nejde o nejaké historky o duchoch, o ktorých akurát vieme, že sa niekde objavujú a niekoho strašia. Keďže za krížikom je celé náboženstvo, prijímajúc jeho silu prijímajú tvorcovia aj ideológiu a mytológiu náboženstva. Tu majú na Boha jednoduchú žiadosť- Zbav nás zlého.
Zo začiatku to na hodinu náboženstva veľmi nevyzerá. V prológu putujeme do Iraku, traja vojaci zablúdia do jaskyne. Podľa šumivého obrazu a zvukov by sme mali pochopiť, že sa tam neodohralo nič pekné. V New Yorku nám robia spoločnosť dvaja policajti. Zohratý tím, jeden má radar na problémy, druhý sa vyžíva v ich drsnom riešení. Teraz sa im začnú kopiť zvláštne prípady. Napred domáce násilie, potom žena hodí v ZOO dieťa do jamy levovej. Levy tam zrovna neboli, maľovali ju, zrovna ako pivnicu v dome chlapa čo mlátil svoju ženu. Čudne vyzerajúci maliar by mohol byť bývalý partiak z Iraku, a ako zistia, skôr ako stenu natrel, spravil na nej nápis. Preložiť ho pomôže kňaz neúspešnej synovrahyne. Zavreli ju do blázinca a ona si dokola spieva texty The Doors.
17. 7. 2014

23. 2. 2017

Altitude

Afonka Soby | 26. 10. 2010
0
7/10
sci-fi, survival

Chobotnica v lietadle!

Pri pohľade na obrázky vám možno napadla otázka: Ďalšie Hady v lietadle? Niektorí sa možno potešili, no tých musím sklamať. Altitude (‘nadmorská výška') má od ultrabéčkovej retropecky so Sameulom L. Jacksonom ďaleko. Predovšetkým to nie je akčná jazda, ale čistokrvný zástupca hororového žánru survival. Preto ho od Hadov delí niekoľko podstatných odlišností. Miesto veľkého dovolenkového lietadla plného cestujúcich, na ktorom Samuel L. Jackson hláškuje „Get these motherfucking snakes off this motherfucking plane!" sa do Altitutude omnoho viac hodí malé výletné lietadielko, ktoré dokáže vyvolať tú pravú klaustrofobickú atmosféra, pre horor tohto typu nevyhnutne dôležitú. Testosterón, ktorý do Hadov pumpoval drsný Samuel, vystriedal sexepíl v podaní pilotky Sary. Tá spolu so svojím priateľom a troma kamarátmi ostane visieť vo vzduchu v akomsi čiernom oblaku. Mal to byť príjemný výlet, no je z neho nočná mora. Nevedia, kde sú, v akej sú výške a ani to, či im palivo vystačí na pristátie. Navyše vonku niečo videli. Niečo veľké, omnoho väčšie ako všetky hady v lietadle!

Skutočný horor pre nich však začína ešte omnoho skôr, ako sa príšera vôbec objaví. Sarinu „posádku" tvoria skutočne zvláštne typy a vydržať v uzavretom priestore aspoň na čas letu bez konfliktov sa zdá byť nadľudská úloha pre všetkých. Je tu napríklad Sal, veľmi nesympatická postava, ktorou si zrejme scenárista riešil komplexy, ktoré mal na strednej zo svojich silnejších spolužiakov. Je to proste prototypovo vymletý svalovec, ktorý využije každú sekundu filmu, aby sa správal ako pako na najrozličnejší spôsob. Ak práve niekoho neobviňuje zo vzniknutej situácie, tak sa postará o riadnu paniku, prípadne niečo vyčíta Corymu, ktorý má už zrejme dlhšie „zálusk" na jeho priateľku. Navyše pritakáva pravidlu, ktoré určite poznáte aj zo slovenských ulíc: čím väčší dement, tým krajšiu kočku má vedľa seba. Blondínka Mel tu vlastne tvorí iba jablko sváru a jej úloha je inak zbytočná. Okrem tohto milostného trojuholníka je tu ešte zvláštny pár Bruce a Sara. On má panický strach z lietania, ona je pilotka. Ak si myslíte, že táto skutočnosť nevyvoláva konflikty, mýlite sa.

Keď sa potom objaví samotná príšera, v lietadle je už tak husto, že situáciu ani veľmi nezhorší. Natrafí už len na hŕstku vyčerpaných ľudí, ktorí po počiatočnej panike prebrali už všetky teórie, čo by mohli túto náhlu zmenu počasia vysvetľovať, a všetky možnosti, ako s lietadlom pristáť. Priatelia, ktorí boli rozhádaní už na začiatku letu, sú si už celkom cudzí a v takejto situácii je ťažké hľadať spoločné riešenia. Je škoda, že príšera podobná chobotnici už nemá veľa roboty, aby ich dostala na kolená. Boj s nadprirodzenou silou ako posledné vypätie síl by mohol stáť za to, aj za tú cenu, keby sa mal náhle objaviť Samuel L. Jackson a zakričať „let's get this motherfucking octopus off this motherfucking plane!" Scenárista nám však pripravil iné finále, našťastie, nie celkom nezaujímavé. Pripomína známe twisty á la Mr. Shyamalan, a práve preto netreba viac prezrádzať.

Altitude má vo svojej prvej časti blízko k nedávnemu survivalu Frozen, v ktorom troch ľudí zabudli na lyžiarskej lanovke. Boli príliš vysoko na to, aby mohli zoskočiť, a príliš ďaleko, aby niekto počul ich volanie o pomoc. Hrdinovia Altitude sú na tom podobne. A zatiaľ čo Frozen mal vlkov, ktorí na zjazdovke pôsobili viac ako nepatrične, Altitude má obrovskú chobotnicu, ktorá, najmä vďaka záverečnému „vysvetleniu", celkový dojem vôbec neruší, naopak, stmeľuje príbeh, a hoci mierne vykráda z Nezvratného osudu alebo Sféry, dáva filmu osobitý rozmer. Altitude je tak o kúsok lepším filmom ako Frozen, a to aj napriek tomu, že má horšie napísané postavy, menej výraznú hudbu a chýba mu taký ten presah „toto sa môže stať aj mne", s ktorým umne narábal práve Frozen. Celistvosť príbehu, perfektne nastavené tempo a zaujímavé finále však u mňa víťazia.