Gwen

Horor zvaný život

Keďže ponurá a pomalá atmosféra sa viackrát úspešne kombinovala so skutočne hororovými prvkami, možno je lepšie hneď upozorniť. Zápletka sa príliš nerozvinie a nepríde ani žiadne veľké prekvapenie, radšej naň nečakajte. Tentokrát ideme veľmi jednoduchou a priamočiarou cestou, ktorá čerpá z toho, čo nám hneď predstaví. Matka a dve dcéry v osamelom sídle. Otec bojuje na Kryme, živí v nich nádej, že raz ešte povstanú z biedy. Ostatné domy už skôr nedobrovoľne ako z vlastnej vôle obyvatelia opustili, túžila po nich ťažiarska spoločnosť, tak ako túži aj po tom poslednom obývanom. Matka aj dcéry sú odhodlané nepredať, už len z úcty k otcovi. Ich život je pritom ešte ťažší, než akým by ho robili len objektívne podmienky jeho zložitosti.

12. 11. 2019

Polaroid

Konečne primeraný trest za selfie?

Na úvodnej vražde je pozitívne, nakoľko priamo ide na vec. V poslednom čase sme si pri duchárinách zvykli na dlhé obliehanie budúcich obetí. Niečo sa na ne upne, nezmyselne sa to dokola zjavuje v ich okolí, primitívne nás to straší. Aby sme vôbec začali pochybovať, či sa to aj na niečo zmôže. Tentokrát je to hneď od začiatku krátky proces. Sekvencia pritom má všetko, čo by mať mala. Postupne hustne, buduje intenzívny strach, niečo sa zjaví, z nejasnej entity sa to sformuje na priamu a nebezpečnú silu. Ktorá svoj úmysel rovno aj dokoná. Stačilo, že niekto sa tu odfotil aparátom značky Polaroid.

2. 7. 2019

Nočné mory z temnôt

Čím sa strašia malé deti

Ako keby hlavným cieľom hororov posledných rokov malo byť vrátiť divákov stredného veku do detstva. Najznámejším nositeľom týchto snáh je samozrejme seriál Stranger Things, mysterióznej produkcie, ktorá má buď detských hrdinov, alebo sa odohráva pred pár desaťročiami, alebo využíva retro estetiku, je ale v poslednej dobe neúrekom. Ideálne samozrejme všetko naraz, ako je to v spomínanom seriáli. Naivným príbehom môže podobné ladenie skutočne dodať čaro, či zachrániť ich od požiadaviek na realizmus a presvedčivosť. Je to celé len svojská hra, spomienky na strašenie, a na to, čo nás vedelo naľakať, kým sme boli deti. Napríklad nejaké Nočné mory z temnôt.

27. 8. 2019

Annabelle 3: Návrat

Späť k detským hrám

S dejovými previazaniami prichádzajú obmedzenia, nech sú aj voľné. Také tie veci, o ktorých by ste v sequeli museli počuť, preto sa v prequeli nemohli stať. Pre horor ide o celkom výrazné obmedzenie, najmä čo sa týka počtu obetí. Dostávame sa rovno do situácie, keď tie musia zostať na nule, a vlastne si zaslúži obdiv, ak sa niekomu do takého hororu vôbec chce. Ako keby sme prechádzali incidenty celkom bezvýznamné z hľadiska celkového príbehu, ktoré akurát v osamotenosti svojho priebehu mohli byť akosi drobno zaujímavé, a v ideálnom prípade aj strašidelné. Niečo ako náhodné epizódy zo života Warrenovcov, aj keď v tejto konkrétnej vystupujú minimálne.

10. 7. 2019

Regression

Výsledok rovnaký, akurát mučenie si inkvizítori viac užili
Myslíte si, že samých seba poznáte. Viete, kto ste, čo ste v živote vykonali a čo vykonať by ste boli schopní. Napríklad ak by vám niekto povedal, že necháte znásilniť vlastnú dcéru, neverili by ste mu. Vysmiali ho, ak by vám tá predstava prišla náznakom smiešna. Lenže čo ak niekto tvrdí, že dokáže preskúmať časti vašej mysle, do ktorých sa nedostanete. Pomôže vám odhaliť spomienky, o akých ste ani netušili, že by ste ich mohli mať. Tomu, čo tam nájde by ste neverili, pokiaľ by nešlo o vedeckú metódu, napríklad s názvom Regression.
2. 2. 2016

Predators

Afonka Soby | 9. 7. 2010
1
5/10
sci-fi

Opäť v džungli, no v horšej forme

Osem ľudí padne z neba do neznámej džungle. Navzájom sa nepoznajú, no čoskoro zisťujú, že majú toho spoločného viac ako padák na chrbte. Najmä jednu vec: všetci sú živí. Zatiaľ. V tejto džungli ich totiž nečaká žiadna survival hra na vojakov, ale tvrdý boj o život. Ich nepriatelia: predátori. Počet: neznámy. Charakteristický znak: nie sú z tohto sveta. Ale v akom svete sa to títo „parašutisti" vlastne ocitli?

Predátor sa vracia do džungle! Potom, čo si zalovil na pár obyvateľov Los Angeles a potrápil niekoľko mimozemských tvorov, ktorým prúdi v tele kyselina, sa konečne vracia tam, kde mu to šlo najlepšie. Dokonca aj jeho protivníci sú podobní. Nejde síce už o žiadne špeciálne Arnieho komando, no treba im uznať, že sú to skutočne „tvrďáci". Aj keď nie sú na „domácej pôjde", je jasné, že mimozemskí lovci skalpov to budú mať s nimi naozaj ťažké. Ale nevybrali si túto zmesku vrahov a chladnokrvných vojakov práve preto, aby si pri ich love užili viac zábavy?

Predátori sa očividne bavia, hrajú sa so svojimi „vojačikmi" ako mačka s myšou. Sledujú ich, pripravujú na nich pasce, a keď príde k stretu, bez váhania berú svoje trofeje. Najdôležitejšie však je, aby sa pri tom zabavil divák. Ten sleduje najskôr povinné tápanie dezorientovaných hrdinov, ako sa snažia nájsť východ z kocky... pardón, džungle. Spoznáva postavy, no už po pár replikách je mu jasné, že o žiadne šťavnaté charaktery (ani) tentoraz nepôjde. Niekto hovorí málo („Yakuza-Man" Hanzo), niekto nevie zavrieť ústa (väzeň), niekto je drsný (Royce), niekto je humánny (Isabelle). A niektorí sú len do počtu (všetci ostatní). Karty sú rozdané hneď na začiatku a vám je jasné, že tip na tých, ktorí neprežijú nasledujúcu desaťminútovku, vám určite vyjde. Rovnako ako tip na tých, ktorí prežijú až do konca. Nejaké väčšie napätie či chémiu medzi postavami netreba ani čakať. Z tohto pohľadu sú Predátori nezaujímaví a... nudní. Z radu vyčnieva iba Adrien Brody, no spôsobom, akým by asi nemal. Aj keď sa do hlavnej postavy - Royca, nabúchal, tvári sa drsne a hovorí chrapľavým hlasom, jeho stvárnenie až príliš pripomína Riddicka z Čiernočiernej tmy. Tým nám však iba neustála dáva najavo, že do tejto roly by bol Vin Diesel určite vhodnejšia voľba.

Do kina však nepôjdete kvôli ľuďom, ale predátorom. Názov napovedá, že ich bude viac ako jeden, no určite nečakajte podobný rozdiel ako medzi VotrelcomVotrelcami. Vlastne je ich omnoho menej ako v akomkoľvek ďalšom filme, v ktorom sa objavili od filmu Predátor. Toto je však dobrá správa, pretože tak vznikol priestor na ich (aj keď minimálne) individualizovanie a naozaj osobné súboje muža proti mužovi (či dokonca predátora proti predátorovi). Za pozornosť stojí najmä súboj Hanza a predátora „na meče", pri ktorom si možno spomeniete na Kill Billa. Sklame však ten záverečný, ktorý síce odkazuje na jednotku, no nesiaha finálnemu stretu Arnolda a prvého predátora ani po členky.

Film Predátori režiséra Nimróda Antala (Vacancy) a producenta Roberta Rodrigueza mal pomerne veľký potenciál, ktorý sa rozplynul iba na plané nádeje. Je to však stále lepšie ako votrelcovsko-predátorské versus filmy, ktorým už, dúfajme, po veľmi zlej dvojke nadobro odzvonilo. Samostatne to predátorovi sluší viac, no zaslúžil by si ešte o kus lepší film. Cesta nie je úplne zarúbaná a s konceptom džungle ako ihriska pre lovcov skalpov by sa dalo ešte pracovať. Najmä, keď vieme, že raz to už vyšlo.