Mr. Jones

Do divočiny si nezabudnite pribaliť antidepresíva
Zmena prostredia niekedy pomáha. Niekedy ani nie. Aj keď vypadnúť z každodennej rutiny a života v meste môže byť fajn, nečakajme, že sa tak vyriešia všetky problémy. Napríklad keď má niekto vzťah s priateľkou už aj tak naštrbený, nemusí byť najlepší nápad odísť s ňou do divočiny na samotu. Kde budú len oni dvaja a široko ďaleko nič a nikto. Teda, až na Mr. Jonesa.
Ešte tak vedieť, čo je to zač. Celý svet pozná jeho diela, čudné postavičky, ktoré rozposlal náhodným ľuďom. Nikto nevie, ako si adresátov vybral. Všetkým sa začali diať čudné veci, vyhodili ich z práce, opustili manželky alebo oni opustili svoje rodiny. Z postavičiek sa stali známe umelecké diela s obrovskou hodnotou. Existujú rôzne teórie, kto vlastne Mr. Jones je. Nikto nevedel, či ide o jednotlivca alebo skupinu umelcov, ani aký je význam jeho diel. Kým niektorí im pripisujú čisto estetickú hodnotu, pre iných ide o strážcov tohto sveta, ktorí bránia príchodu temných síl. Penny a Scott sú prví, kto Mr. Jones videli na vlastné oči. Navštívili aj jeho ateliér, či skôr pivnicu s množstvom čúd. Radi by o ňom nakrútili dokument. Hoci, rozprávať ani inak s ním komunikovať zjavne nebude veľmi možné.
23. 12. 2014

12. 11. 2018

13. 9. 2016

The Taking of Deborah Logan

Kto ovládne telo, keď ho opustí myseľ?
Využiť starobu a Alzheimera ako námet hororu asi nenapadlo ešte nikomu. Strašidelné nepochybne sú, ale predsa, určité veci do oblasti zábavy nepatria. Preto im treba dať niečo navyše. Staré tajomstvo, ktoré vďaka slabnúcemu mozgu vylezie von. A prečo len tajomstvo, rovno druhá identita s nadprirodzenými schopnosťami. Postupne si vezme starnúcu dámu v The Taking of Deborah Logan.
18. 9. 2015

The Hallow

Kto sa bojí škriatkov, nech nechodí do Írska
Hororov o zodpovedných otcov rodín sme tu už mali veľa. Kraľovať im asi zostane Sinister, tam navyše išlo o čistú bezohľadnosť. Niekedy si rodičia možno povedia, že aj zaujímavé prostredie môže byť pre dieťa obohacujúce. Napríklad keď strávi celú zimu len s nimi, na samote v hoteli postavenom na indiánskom pohrebisku. Ísť bývať uprostred írskeho lesa sa skutočne nemusí javiť ako najhorší nápad, pre dieťa predsa nie je nič lepšie ako stráviť celý deň prechádzkami na vzduchu. Škoda, že v lese bývajú čudné stvorenia s chuťou dieťa uniesť, menom The Hallow.
19. 1. 2016

Dark Skies

Andrej Gomora | 10. 6. 2013
0
4/10
alien, sci-fi

Aby sme na nich nezabudli

Malo by byť biologicky nemožné, aby mali dvaja modrookí rodičia hnedookého syna. Ak by u jedného z nich bol prítomný gén hnedých očí, musel by sa prejaviť, keďže je dominantný vo vzťahu ku génu modrých očí. Ide o drobnosť, akú si asi pri väčšine filmov ani nevšimnete. Lenže keď rodinu začnú navštevovať mimozemšťania, je logické hľadať vysvetlenie v podobne sofistikovaných náznakoch. Bude farba očí kľúčom k záhade Dark Skies?

„Ich cieľ je neznámy, ale sú tu už dlho, ich obetí je neúrekom a nedá sa ich zbaviť."

Nie, nebude. Záhad síce uvidíme veľa, a mnoho ich zostane nevysvetlených, skôr sa ale zdá, že na farbu očí tvorcovia zabudli. Mladšieho Sama si mimozemšťania vybrali viac menej náhodou. Asi ho aj s celou rodinou sledujú už roky. Tak to vraj býva, ak sa už dostali do fázy prejavovania svojej prítomnosti. Ich cieľ je neznámy, ale sú tu už dlho, ich obetí je neúrekom a nedá sa ich zbaviť. Rodinu privedú do šialenstva, a poštvú jej členov proti sebe. Nikto nikomu neverí, myslia si, že niekto sa musel zblázniť. Nakoniec všetci uveria zoči voči nespochybniteľným dôkazom. Zomknú sa a bojujú, má to ale význam?

Konštrukcia filmu sa javí ako dokonale umelá skladačka. Vzala si najbežnejšie diely hororových filmov a mechanicky ich usporiadala za seba. Najprv nevysvetliteľné javy, potom nevysvetliteľné správanie, pátranie najprv bezvýsledné až s veľkou slávou odhalí jeden tieň. Jedna osoba ktorá uverí skôr, všetko zistí na internete a manžela presvedčí nespochybniteľnými dôkazmi. Niekde pred záverom filmu nájdu skutočného odborníka, ktorý im všetko vysvetlí a povie, čo robiť. Nakoniec samozrejme dramatické finále a po ňom ešte mysteriózne zakončenie.

„Scény s votrelcami fungujú dobre, a to je asi tak všetko."

Atmosféra v diele dlho vôbec nefunguje, chýba mu akákoľvek živosť. Z čoho film hlavne ťaží je relatívne malé množstvo hororov s mimozemšťanmi, zdalo sa že túto tému už vyčerpali Akty X. Drží sa presne na hranici medzi zobrazením a nezobrazením, keď vidíme siluety v miestnostiach, ale nič viac. Vďaka tomu sa vyhýba smiešnosti aj čo do zobrazenia mimozemšťanov, aj dojmu že sa snaží pôsobiť prehnane mysteriózne. Scény s votrelcami tak fungujú dobre, a to je asi tak všetko. Od svojho prvého objavenia držia diváka v napätí, ktoré sa zvyšku deja medzi ich vystúpeniami darí úplne nepokaziť. Odfláknutý scenár chrlí jedno klišé za druhým, najprv pri opisovaní rodiny, jej finančných ťažkostí, puberte syna, nedôvere policajtov a živote na predmestí. Potom samozrejme šedivý čudák s príbehom prečo musí žiť s mačkami. Aj keď nejde o nič ani náznakom zaujímavé, nič nie je vo filme také zlé, aby to diváka odradilo od tých pár podarených scén. Miernym pozitívom sú kamera aj hudba, obidve na dobrej úrovni.

Čo do logiky by sa určite dalo nájsť veľa potravy pre pedantov. Takmer nič nie je plne vysvetlené. Dostaneme len plno úkazov slúžiacich na znepokojenie, mnoho z nich ale nedáva zmysel. Predsa nevieme takmer nič o mimozemšťanoch, takže ani ich správanie si nemáme ako vysvetliť. Na základe tejto logiky nám tvorcovia ponúkajú plno nezmyslov, ktoré buď komplet prehltneme, alebo sa v hrdle vzpriečia. Ak máte aspoň trochu vzťah k lacným tajomstvám, Dark Skies si môžete užiť, aj keď ich nedostatky len ťažko prehliadnete.