12. 11. 2018

Asmodexia

Film zrozumiteľný ako jeho názov
Rok 2012 dávno prešiel a my sa tvárime, že sa nič nestalo. Vlastne sme dávno vedeli, že nič sa nezmení ani neskončí, že je to len číslo v kalendári. Kto vie. Ani keď zanikla Rímska ríša, dokopy nikto si nič nevšimol. A nakoniec sa z dátumu zosadenia šesťročného cisára stal koniec staroveku. Dajme tomu, svet asi v roku 2012 nezanikol. Mohli by sme ale aspoň trocha pripustiť, že na jednoznačné súdy je ešte skoro. Malo sa zmeniť zmýšľanie ľudí, prísť nová éra a z toho nič zatiaľ nemôžeme vylúčiť. Nič nevidíme svojimi slepými očami a tak sa na nás o sto rokov budú aj pozerať. S výsmechom. Napríklad lebo sme vôbec nezaznamenali príchod diabla, až kým nám ho neukázal film Asmodexia.
24. 2. 2015

Amityville: Prebudenie

Vražednému volaniu neodolá žiaden spánok

Tento nápad v skutočnosti vôbec nepôsobí absurdne, práve naopak, pôsobí dokonale funkčne a zaujímavo. Tínedžerovi by nemal fungovať mozog, vraj už odumrel a telo prežíva v čisto vegetatívnom stave. Matka tomu samozrejme odmieta uveriť, kým dýcha, žije v nej nádej na synovo uzdravenie. Pochybuje naopak jeho sestra, dvojča, podľa vlastných slov prepojené, a vie, že v tele už nikto nie je. Presnejšie, plne o tom bola presvedčená, kým sa do domu nepresťahovali. Tam začalo ožívať, zväčša o 3:15 ráno. Napred otvorilo oči, potom pohlo prstom. A nakoniec začalo komunikovať. Ako keby v ňom skutočne opäť bol James. Belle ale pochybuje. Zistí, akú minulosť mal dom, teda, zistí, že to vedia všetci okrem nej. Dejú sa totiž aj iné čudné veci, cítiť prítomnosť zla, a dosť ťažko je nedávať do súvisu s ňou všetky neočakávané udalosti. Vrátane tých zdanlivo pozitívnych.

17. 10. 2017

Muž v temnote

Slepá mačka loví dementnú myš

Trojica mladých ľudí vykráda domy zabezpečené firmou otca jedného z nich. Zväčša sa snažia držať v medziach drobnej lúpeže, neberú peniaze a škodami nechcú presiahnuť hranicu trestného činu. Teraz dostali tip na dom, v ktorom by mala byť ukrytá značná hotovosť. Slepý veterán ju dostal ako odškodnenie od bohatej rodiny za zrazenie jeho dcéry. Nejde o zrovna šľachetnú krádež, ale peniaze potrebujú. S nimi sa budú môcť odsťahovať do slnečnej Kalifornie, preč od násilných a opitých rodičov. Veterán ale nie je žiaden vetchý a bezmocný starec. Ich postup by mal ísť podľa anglického názvu, Don't Breathe, aby ich nerozsekal Muž v temnote.

14. 11. 2016

Shelter

Rozdvojená osobnosť, rozdvojený film
Existujú psychiatri, ktorí sú presvedčení, že sa im podarilo pochopiť celú zložitosť ľudskej mysle či duše. Každý nový pacient je potom už len dôkazom ich teórií, pomocou ktorých dokážu vždy definovať jeho stav. Raz sa im však môže stať, že nech sa akokoľvek snažia, nedokážu niekoho do svojich schém vtesnať. 3. 11. 2010

Dark Skies

Andrej Gomora | 10. 6. 2013
0
4/10
alien, sci-fi

Aby sme na nich nezabudli

Malo by byť biologicky nemožné, aby mali dvaja modrookí rodičia hnedookého syna. Ak by u jedného z nich bol prítomný gén hnedých očí, musel by sa prejaviť, keďže je dominantný vo vzťahu ku génu modrých očí. Ide o drobnosť, akú si asi pri väčšine filmov ani nevšimnete. Lenže keď rodinu začnú navštevovať mimozemšťania, je logické hľadať vysvetlenie v podobne sofistikovaných náznakoch. Bude farba očí kľúčom k záhade Dark Skies?

„Ich cieľ je neznámy, ale sú tu už dlho, ich obetí je neúrekom a nedá sa ich zbaviť."

Nie, nebude. Záhad síce uvidíme veľa, a mnoho ich zostane nevysvetlených, skôr sa ale zdá, že na farbu očí tvorcovia zabudli. Mladšieho Sama si mimozemšťania vybrali viac menej náhodou. Asi ho aj s celou rodinou sledujú už roky. Tak to vraj býva, ak sa už dostali do fázy prejavovania svojej prítomnosti. Ich cieľ je neznámy, ale sú tu už dlho, ich obetí je neúrekom a nedá sa ich zbaviť. Rodinu privedú do šialenstva, a poštvú jej členov proti sebe. Nikto nikomu neverí, myslia si, že niekto sa musel zblázniť. Nakoniec všetci uveria zoči voči nespochybniteľným dôkazom. Zomknú sa a bojujú, má to ale význam?

Konštrukcia filmu sa javí ako dokonale umelá skladačka. Vzala si najbežnejšie diely hororových filmov a mechanicky ich usporiadala za seba. Najprv nevysvetliteľné javy, potom nevysvetliteľné správanie, pátranie najprv bezvýsledné až s veľkou slávou odhalí jeden tieň. Jedna osoba ktorá uverí skôr, všetko zistí na internete a manžela presvedčí nespochybniteľnými dôkazmi. Niekde pred záverom filmu nájdu skutočného odborníka, ktorý im všetko vysvetlí a povie, čo robiť. Nakoniec samozrejme dramatické finále a po ňom ešte mysteriózne zakončenie.

„Scény s votrelcami fungujú dobre, a to je asi tak všetko."

Atmosféra v diele dlho vôbec nefunguje, chýba mu akákoľvek živosť. Z čoho film hlavne ťaží je relatívne malé množstvo hororov s mimozemšťanmi, zdalo sa že túto tému už vyčerpali Akty X. Drží sa presne na hranici medzi zobrazením a nezobrazením, keď vidíme siluety v miestnostiach, ale nič viac. Vďaka tomu sa vyhýba smiešnosti aj čo do zobrazenia mimozemšťanov, aj dojmu že sa snaží pôsobiť prehnane mysteriózne. Scény s votrelcami tak fungujú dobre, a to je asi tak všetko. Od svojho prvého objavenia držia diváka v napätí, ktoré sa zvyšku deja medzi ich vystúpeniami darí úplne nepokaziť. Odfláknutý scenár chrlí jedno klišé za druhým, najprv pri opisovaní rodiny, jej finančných ťažkostí, puberte syna, nedôvere policajtov a živote na predmestí. Potom samozrejme šedivý čudák s príbehom prečo musí žiť s mačkami. Aj keď nejde o nič ani náznakom zaujímavé, nič nie je vo filme také zlé, aby to diváka odradilo od tých pár podarených scén. Miernym pozitívom sú kamera aj hudba, obidve na dobrej úrovni.

Čo do logiky by sa určite dalo nájsť veľa potravy pre pedantov. Takmer nič nie je plne vysvetlené. Dostaneme len plno úkazov slúžiacich na znepokojenie, mnoho z nich ale nedáva zmysel. Predsa nevieme takmer nič o mimozemšťanoch, takže ani ich správanie si nemáme ako vysvetliť. Na základe tejto logiky nám tvorcovia ponúkajú plno nezmyslov, ktoré buď komplet prehltneme, alebo sa v hrdle vzpriečia. Ak máte aspoň trochu vzťah k lacným tajomstvám, Dark Skies si môžete užiť, aj keď ich nedostatky len ťažko prehliadnete.