4. 12. 2015

Očista: Volebný rok

Priveľa politiky zabije každú myšlienku

Podľa Sigmunda Freuda je existencia božieho prikázania "Nezabiješ" dôkazom, že všetci pochádzame z rodu vrahov. Túžbu vraždiť mali v krvi a niet dôvod predpokladať, že sa stratila. Niekde hlboko v nás stále je, preto si tento zákaz musíme dokola pripomínať a byť pod dozorom zákonov. Už dvakrát sme videli čo sa stane, keď podľa novej tradície v USA prestanú na jednu noc zákony platiť. Tentokrát sa tradičná noc smrti stane súčasťou predvolebného boja, preto Očista: Volebná noc.

15. 7. 2016

Outcast

Kúzelníci prinášajú len rozčarovanie
Čarodejnícke a mysteriózne horory s prvkom rozprávkovosti sú pre mňa výnimočne príťažlivé a vždy vo mne vzbudzujú veľké nádeje. Ich zasadenie do moderného sveta ich robí ešte zaujímavejšími - ako to bolo v krásne poetickom, ale menej hororovom Nech vojde ten pravý (o ňom a ďalších európskych hororoch tu. 18. 3. 2011

23. 2. 2017

Mara

Niečo na dobrú noc

Toho vsunutie do fázy medzi spánkom a bdením, známej ako spánková paralýza, sa nejaví vôbec ako zlý nápad. Práve preto, že veľa divákov si presne bude vedieť predstaviť, ako by sa cítili na mieste postáv. Podľa titulkov filmu je vídanie démonov v tomto stave bežný jav, ťažko povedať, nakoľko sa dá toto tvrdenie pokladať za hodnoverné. Človek má pocit, že bdie, v skutočnosti sa mu ale realita ešte stále mieša s predstavami. Čo môže byť o to nepríjemnejšie, že sa nedokáže hýbať. Film nám teda predostiera akúsi hypotézu. Aké by to asi mohlo byť, ak by tie čudné veci, ktoré človek v stave spánkovej paralýze zazrie, mohli byť skutočné. Máme si odmyslieť, že vieme, že nimi nie sú. To je trochu ako žiadať diváka, nech pre trvanie filmu uverí, že zem je plochá a môže spadnúť z jej okraja. Ale dajme tomu.

16. 10. 2018

Dark Skies

Andrej Gomora | 10. 6. 2013
0
4/10
alien, sci-fi

Aby sme na nich nezabudli

Malo by byť biologicky nemožné, aby mali dvaja modrookí rodičia hnedookého syna. Ak by u jedného z nich bol prítomný gén hnedých očí, musel by sa prejaviť, keďže je dominantný vo vzťahu ku génu modrých očí. Ide o drobnosť, akú si asi pri väčšine filmov ani nevšimnete. Lenže keď rodinu začnú navštevovať mimozemšťania, je logické hľadať vysvetlenie v podobne sofistikovaných náznakoch. Bude farba očí kľúčom k záhade Dark Skies?

„Ich cieľ je neznámy, ale sú tu už dlho, ich obetí je neúrekom a nedá sa ich zbaviť."

Nie, nebude. Záhad síce uvidíme veľa, a mnoho ich zostane nevysvetlených, skôr sa ale zdá, že na farbu očí tvorcovia zabudli. Mladšieho Sama si mimozemšťania vybrali viac menej náhodou. Asi ho aj s celou rodinou sledujú už roky. Tak to vraj býva, ak sa už dostali do fázy prejavovania svojej prítomnosti. Ich cieľ je neznámy, ale sú tu už dlho, ich obetí je neúrekom a nedá sa ich zbaviť. Rodinu privedú do šialenstva, a poštvú jej členov proti sebe. Nikto nikomu neverí, myslia si, že niekto sa musel zblázniť. Nakoniec všetci uveria zoči voči nespochybniteľným dôkazom. Zomknú sa a bojujú, má to ale význam?

Konštrukcia filmu sa javí ako dokonale umelá skladačka. Vzala si najbežnejšie diely hororových filmov a mechanicky ich usporiadala za seba. Najprv nevysvetliteľné javy, potom nevysvetliteľné správanie, pátranie najprv bezvýsledné až s veľkou slávou odhalí jeden tieň. Jedna osoba ktorá uverí skôr, všetko zistí na internete a manžela presvedčí nespochybniteľnými dôkazmi. Niekde pred záverom filmu nájdu skutočného odborníka, ktorý im všetko vysvetlí a povie, čo robiť. Nakoniec samozrejme dramatické finále a po ňom ešte mysteriózne zakončenie.

„Scény s votrelcami fungujú dobre, a to je asi tak všetko."

Atmosféra v diele dlho vôbec nefunguje, chýba mu akákoľvek živosť. Z čoho film hlavne ťaží je relatívne malé množstvo hororov s mimozemšťanmi, zdalo sa že túto tému už vyčerpali Akty X. Drží sa presne na hranici medzi zobrazením a nezobrazením, keď vidíme siluety v miestnostiach, ale nič viac. Vďaka tomu sa vyhýba smiešnosti aj čo do zobrazenia mimozemšťanov, aj dojmu že sa snaží pôsobiť prehnane mysteriózne. Scény s votrelcami tak fungujú dobre, a to je asi tak všetko. Od svojho prvého objavenia držia diváka v napätí, ktoré sa zvyšku deja medzi ich vystúpeniami darí úplne nepokaziť. Odfláknutý scenár chrlí jedno klišé za druhým, najprv pri opisovaní rodiny, jej finančných ťažkostí, puberte syna, nedôvere policajtov a živote na predmestí. Potom samozrejme šedivý čudák s príbehom prečo musí žiť s mačkami. Aj keď nejde o nič ani náznakom zaujímavé, nič nie je vo filme také zlé, aby to diváka odradilo od tých pár podarených scén. Miernym pozitívom sú kamera aj hudba, obidve na dobrej úrovni.

Čo do logiky by sa určite dalo nájsť veľa potravy pre pedantov. Takmer nič nie je plne vysvetlené. Dostaneme len plno úkazov slúžiacich na znepokojenie, mnoho z nich ale nedáva zmysel. Predsa nevieme takmer nič o mimozemšťanoch, takže ani ich správanie si nemáme ako vysvetliť. Na základe tejto logiky nám tvorcovia ponúkajú plno nezmyslov, ktoré buď komplet prehltneme, alebo sa v hrdle vzpriečia. Ak máte aspoň trochu vzťah k lacným tajomstvám, Dark Skies si môžete užiť, aj keď ich nedostatky len ťažko prehliadnete.