12. 10. 2015

Potomok

Túžite po nadanom dieťati?

Krásna jednoduchosť bez vymýšľania zložitých duchárin, a využijúc jeden z najtradičnejších konceptov možno má svoje čaro. Všetci sme počuli o minulých životoch a mnoho ľudí na ne skutočne aj verí. Mierne bizarne pôsobí len scéna, kde o nej doktori hovoria rodičom s veľkou tajomnosťou, ako o čomsi záhadnom a pre nás neznámom. Práve to, že ide o príliš známy koncept môže byť prekážka, aby divák ľahko prijal reinkarnáciu ako dôvod celkom neštandardného a vražedného správania malého dieťaťa. Oproti rôznym duchárskym a podobne mysterióznym zápletkám tu ale určite je výhoda v priamočiarosti.

19. 2. 2019

9. 1. 2014

18. 10. 2013

Honeymoon

Niekto sa zo svadobnej cesty nechce vrátiť. Iný by aj rád...
Ľudia sa počas života nielen menia. Oni sú iní neustále. Ako to do asi najväčších detailov rozobral Luigi Pirandello, v každom človeku sa skrýva nespočetne identít, z ktorých ani jedna sa nedá označiť za skutočnú. Všetci sme len obrazom v očiach seba samého a v očiach každého človeka, ktorého v živote stretneme. Každý z týchto obrazov je iný a jednotlivec nemá nikdy šancu ich všetky spoznať. Teda nemôže spoznať seba samého, pretože nič také ako skutočný on vlastne neexistuje. Takže, kto vlastne môže povedať, že vie komu to prisahá vernosť až do konca života? Nezačínajú niektorí pochybovať už keď odcestujú na svoj Honeymoon?
10. 2. 2015

Dark Skies

Andrej Gomora | 10. 6. 2013
0
4/10
alien, sci-fi

Aby sme na nich nezabudli

Malo by byť biologicky nemožné, aby mali dvaja modrookí rodičia hnedookého syna. Ak by u jedného z nich bol prítomný gén hnedých očí, musel by sa prejaviť, keďže je dominantný vo vzťahu ku génu modrých očí. Ide o drobnosť, akú si asi pri väčšine filmov ani nevšimnete. Lenže keď rodinu začnú navštevovať mimozemšťania, je logické hľadať vysvetlenie v podobne sofistikovaných náznakoch. Bude farba očí kľúčom k záhade Dark Skies?

„Ich cieľ je neznámy, ale sú tu už dlho, ich obetí je neúrekom a nedá sa ich zbaviť."

Nie, nebude. Záhad síce uvidíme veľa, a mnoho ich zostane nevysvetlených, skôr sa ale zdá, že na farbu očí tvorcovia zabudli. Mladšieho Sama si mimozemšťania vybrali viac menej náhodou. Asi ho aj s celou rodinou sledujú už roky. Tak to vraj býva, ak sa už dostali do fázy prejavovania svojej prítomnosti. Ich cieľ je neznámy, ale sú tu už dlho, ich obetí je neúrekom a nedá sa ich zbaviť. Rodinu privedú do šialenstva, a poštvú jej členov proti sebe. Nikto nikomu neverí, myslia si, že niekto sa musel zblázniť. Nakoniec všetci uveria zoči voči nespochybniteľným dôkazom. Zomknú sa a bojujú, má to ale význam?

Konštrukcia filmu sa javí ako dokonale umelá skladačka. Vzala si najbežnejšie diely hororových filmov a mechanicky ich usporiadala za seba. Najprv nevysvetliteľné javy, potom nevysvetliteľné správanie, pátranie najprv bezvýsledné až s veľkou slávou odhalí jeden tieň. Jedna osoba ktorá uverí skôr, všetko zistí na internete a manžela presvedčí nespochybniteľnými dôkazmi. Niekde pred záverom filmu nájdu skutočného odborníka, ktorý im všetko vysvetlí a povie, čo robiť. Nakoniec samozrejme dramatické finále a po ňom ešte mysteriózne zakončenie.

„Scény s votrelcami fungujú dobre, a to je asi tak všetko."

Atmosféra v diele dlho vôbec nefunguje, chýba mu akákoľvek živosť. Z čoho film hlavne ťaží je relatívne malé množstvo hororov s mimozemšťanmi, zdalo sa že túto tému už vyčerpali Akty X. Drží sa presne na hranici medzi zobrazením a nezobrazením, keď vidíme siluety v miestnostiach, ale nič viac. Vďaka tomu sa vyhýba smiešnosti aj čo do zobrazenia mimozemšťanov, aj dojmu že sa snaží pôsobiť prehnane mysteriózne. Scény s votrelcami tak fungujú dobre, a to je asi tak všetko. Od svojho prvého objavenia držia diváka v napätí, ktoré sa zvyšku deja medzi ich vystúpeniami darí úplne nepokaziť. Odfláknutý scenár chrlí jedno klišé za druhým, najprv pri opisovaní rodiny, jej finančných ťažkostí, puberte syna, nedôvere policajtov a živote na predmestí. Potom samozrejme šedivý čudák s príbehom prečo musí žiť s mačkami. Aj keď nejde o nič ani náznakom zaujímavé, nič nie je vo filme také zlé, aby to diváka odradilo od tých pár podarených scén. Miernym pozitívom sú kamera aj hudba, obidve na dobrej úrovni.

Čo do logiky by sa určite dalo nájsť veľa potravy pre pedantov. Takmer nič nie je plne vysvetlené. Dostaneme len plno úkazov slúžiacich na znepokojenie, mnoho z nich ale nedáva zmysel. Predsa nevieme takmer nič o mimozemšťanoch, takže ani ich správanie si nemáme ako vysvetliť. Na základe tejto logiky nám tvorcovia ponúkajú plno nezmyslov, ktoré buď komplet prehltneme, alebo sa v hrdle vzpriečia. Ak máte aspoň trochu vzťah k lacným tajomstvám, Dark Skies si môžete užiť, aj keď ich nedostatky len ťažko prehliadnete.