Repulsion

Čo sa odohráva v ženskej hlave pri pohľade na muža
Romanovi Polanskému napred v auguste 1969 zavraždili kumpáni Charlesa Mansona tehotnú manželku. V roku 1977 ho pre zmenu obvinili zo zdrogovania a znásilnenia 13 ročného dievčaťa. On tvrdí, že drogy jej nedal a so stykom súhlasila. Nestačí, že mala 13 rokov? Polanského kariéru zločin ovplyvnil len v tom, že namiesto Ameriky nakrúca filmy v Európe a musí sa vyhýbať cestám do krajín, ktoré by ho mohli do USA vydať. Nečelí všeobecnému odsúdeniu a výzvam na bojkot, zbiera ocenenia za filmy. Ak ste aj vy ochotní napriek pomerne vážnemu prehrešku umelca nezatratiť, za pozornosť stojí napríklad aj jeho film z roku 1965 s názvom Repulsion.
9. 12. 2015

Brightburn

Superman, len trochu iný

Nie sme vôbec ďaleko od nedávneho Potomka, hoci témy ako odcudzenie tentokrát skúmame oveľa povrchnejšie. Tu máme totiž skôr superhrdinský námet a tomu zodpovedá aj štýl jeho spracovania. Spraviť Supermana naopak znie zaujímavo predovšetkým ako hypotéza, či pokus. Tentokrát bez vysvetľovania a príbehu z planéty Kryptón. Prečo by ten tvor, ktorý padne na zem a má nadprirodzené schopnosti, nemohol byť zlý? V poslednom čase sa predsa zvykli superhrdinovia skúmať zo všetkých strán a robili sa filmy či rovno seriály o každom jednom období ich života. Úskalia tohto spracovania musia nepochybne napadať každému, poňať sa ale dá mnohými spôsobmi.

20. 5. 2019

Cyntoryn zvieratiek

Viditeľne iný

Na rozdiel od diel ako Osvietenie, Mŕtva zóna či Carrie nerežíroval Cintorín domácich zvierat z roku 1989 známy režisér a tento film ani nepatrí medzi kriticky najuznávanejšie z diel podľa predlohy Stephena Kinga. Pomerne presne sa drží príbehu z knihy, veď scenár napísal samotný spisovateľ, a filmársky ide o skôr jednoduché a priamočiare dielo. Vďaka výbornej atmosfére a niekoľkým pamätným scénam a výrokom si aj tak vyslúžil svoj vlastný osobitný kult, takže nepochybne bolo nemálo fanúšikov zvedavých, ako bude vyzerať remake, či nová adaptácia knihy, uvádzaná do distribúcie pod menom Cyntoryn zvieratiek.

30. 4. 2019

12. 11. 2018

Mercy Black

Opäť raz pozor na malé deti

Začiatok je priam realistický a začína s budovaním celkom uveriteľnej postavy. Či už išlo o psychickú poruchu alebo ducha, stráviť mladosť v liečebni a začínať žiť niekedy po dvadsiatke je ľudsky zaujímavý údel. Film sa doň snaží vnoriť a v rámci hororového žánra ide o pomerne zaujímavé a presvedčivé vnorenie. Skutočne sa seba samých pýtame, čo s takým človekom môže byť, a ako asi môže žiť ďalej. Po všetkých stránkach, vôbec ako sa jej podarí začleniť sa do spoločnosti. Tie hlavné komplikácie pritom ešte len prídu. Dôvod prečo ju zavreli samozrejme nemôže pominúť, do Marininho života sa musí rýchlo vrátiť aj Mercy Black.

23. 4. 2019

Afonka Soby | 13. 2. 2011
4
7/10
torture, hixploitation/backwoods

Sex a násilie. To je to, o čo tu kráča. Pre dôkaz netreba chodiť ďaleko: stačí si pozrieť titulky najčítanejších denníkov. Alebo si pozrieť nejaký horor, najlepšie slasher alebo exploitation, v ktorom polonahé dievčatá umierajú pod nožom, sekerou alebo inou zbraňou zabijakov. Priznajme si to: kombinácia sexu a násilia nás jednoducho baví. Z tohto pohľadu sa ako najideálnejšia filmová látka javí znásilnenie, ktoré spája sex a násilie do jedného aktu. Javí, a predsa to tak nie je. Väčšinou, keď sa vo filme objaví, rátame sekundy, kým toto ponižovanie a pocit bezmocnosti konečne skončia. Väčšinou však tým nič nekončí, pre ženu začína život, počas ktorého sa musí vyrovnať s údelom „znásilnenej ženy". Ak je násilník aj dolapený, väčšinou chýba satisfakcia. Väzenie predsa nestačí: treba sa im pomstiť, umučiť ich na smrť, odrezať im penisy a donútiť ich prosiť o svoj hriešny život. Jednoducho, po „rape" musí prísť „revenge". A presne o tom je I Spit on Your Grave.

„... v priebehu niekoľkých neznesiteľných filmových minút znásilnia „city bitch" na všetky možné spôsoby."

Ak ste fanúšikom hixploitationu, určite viete, že ide o remake rovnomenného hororu, ktorý na konci  70. rokov naštartoval tzv. „rape&revenge" filmy (neskôr napr. Savage Vengeance, argentínsky I'll Never Die Alone či nórsky Hora). Dej sa od originálu prakticky nelíši: Mladá spisovateľka prichádza na lesnú chatu do zapadnutého mestečka, aby tu načerpala inšpiráciu na svoj nový román. Všetko vyzerá najskôr idylicky a tichá atmosféra lesa vyzerá byť presne to, čo spisovateľ potrebuje na svoju prácu. Prísne pravidlá hixploitationu však nepustia: ak sa mestské dievča ocitne na vidieku, je iba otázkou času, kedy narazí na miestnych „vidlákov". Povinná je postava šerifa, ktorý najskôr prichádza ako záchranca, no v uzavretej komunite mestečka, kde sa ľudia poznajú už od detstva, je jasné, že jeho úlohou je iba vykresať malú iskru nádeje, ktorú o chvíľu sám zadusí. Netrvá dlho a dievča niekoľkokrát znásilní, pričom sa tituluje ako „ass man". Štvorica jeho kumpánov za ním nijako nezaostáva a v priebehu niekoľkých neznesiteľných filmových minút znásilnia „city bitch" na všetky možné spôsoby. To je však iba prvé kolo. Karta sa obracia a znásilnenie vystrieda pomsta.

Od 70. rokov sa toho síce v horore veľa zmenilo, no ak ide o hixploitation, pravidlá ostali rovnaké. Mestské dievča vs. „vidláci" je konflikt, ktorý stále funguje, tak ako stále funguje nevraživosť medzi mestami a dedinami.  V druhom pláne ide tiež o konflikt „inteligencie" a „primitivizmu", čo je vždy znásobené tým, že mestskí ľudia sú v tomto žánri spravidla učitelia, spisovatelia alebo podnikatelia, zatiaľ čo vidiečania jednoducho nerobia vôbec nič. Ak sa už aj spomenie ich práca, spravidla ide o pracovníka na pumpe alebo prinajlepšom policajta, ktorý je však skôr karikatúrou. Šerif v I Spit on Your Grave napríklad pravidelne chodí do kostola a počas znásilňovania zdvihne telefón, aby sa porozprával so svojou dcérou Chastity (v preklade „cudnosť", „zdržanlivosť"), ktorá mu vyčíta, že v nedeľu nespravil raňajky ako obvykle.

„Mestské dievča vs. „vidláci" je konflikt, ktorý stále funguje, tak ako stále funguje nevraživosť medzi mestami a dedinami."

Hoci pravidlá sú stále rovnaké a nemožno tu čakať skutočne žiadne prekvapenie, spracovanie je v niečom odlišné. Uplynulo predsa len tridsať rokov a v horore sa udiali veci, ktoré sa nedajú len tak odignorovať. Napríklad ako Hostel Eliho Rotha, ktorý zadefinoval nový pojem „torture porn" pre filmy, ktorých primárnou zložkou je mučenie. Alebo séria Saw, kde sa mučenie používa už ako nástroj trestu a zároveň aj ako akýsi očistec. I Spit on Your Grave tieto zmeny reflektuje a viac ako na znásilnenie sa sústreďuje na pomstu, pri ktorej dievča kombinuje brutálne mučenie ako vystrihnuté z Hostela s dômyselne nastraženými pascami odkukanými zo Saw. Špeciálne záverečná poprava šerifa alias „ass mana", v ktorej dievča dáva v štýle Johna Krammera obeti aj istú šancu (aj keď zanedbateľnú) zachrániť si život, je priamym odkazom na najdlhšiu torture sériu všetkých čias.

Tieto zmeny chápem v pozitívnom zmysle a sú pre mňa dôkazom, že žáner s prezývkou "buranská vyvražďovačka" sa vyvíja správnym smerom. Zatiaľ čo originál v sedemdesiatych rokoch šokoval dlhými scénami znásilňovania, remake si šetrí miesto na záverečný torture masaker. Film je tak znesiteľnejší aj pre nezvyknutého diváka, no stále ho neodporúčam tým, ktorí hixploitation ako žáner nepoznajú. Ak patríte k takýmto divákom, a film si chcete predsa len pozrieť, odporúčam menšiu prípravu. Skúste napríklad výborný britský Eden Lake, ktorý je čistým hixploitation bez „rape", ale aj „revenge" časti. Alebo nedávny remake The Last House on the Left, v ktorom sa za znásilnenú pannu pomstia jej rodičia. Ak sa medzitým I Spit on Your Grave dostane nejakou náhodou do našich kín (o čom silne pochybujem), budete tak možno jeden z mála ľudí, ktorí neopustia kinosálu v priebehu prvej polovice.