hororo.sk - filmový web z mäsa a kostí. Na sklade vždy čerstvé kúsky.

najčítanejšie recenzie.

 

Gwen

Horor zvaný život

Keďže ponurá a pomalá atmosféra sa viackrát úspešne kombinovala so skutočne hororovými prvkami, možno je lepšie hneď upozorniť. Zápletka sa príliš nerozvinie a nepríde ani žiadne veľké prekvapenie, radšej naň nečakajte. Tentokrát ideme veľmi jednoduchou a priamočiarou cestou, ktorá čerpá z toho, čo nám hneď predstaví. Matka a dve dcéry v osamelom sídle. Otec bojuje na Kryme, živí v nich nádej, že raz ešte povstanú z biedy. Ostatné domy už skôr nedobrovoľne ako z vlastnej vôle obyvatelia opustili, túžila po nich ťažiarska spoločnosť, tak ako túži aj po tom poslednom obývanom. Matka aj dcéry sú odhodlané nepredať, už len z úcty k otcovi. Ich život je pritom ešte ťažší, než akým by ho robili len objektívne podmienky jeho zložitosti.

12. 11. 2019

Polaroid

Konečne primeraný trest za selfie?

Na úvodnej vražde je pozitívne, nakoľko priamo ide na vec. V poslednom čase sme si pri duchárinách zvykli na dlhé obliehanie budúcich obetí. Niečo sa na ne upne, nezmyselne sa to dokola zjavuje v ich okolí, primitívne nás to straší. Aby sme vôbec začali pochybovať, či sa to aj na niečo zmôže. Tentokrát je to hneď od začiatku krátky proces. Sekvencia pritom má všetko, čo by mať mala. Postupne hustne, buduje intenzívny strach, niečo sa zjaví, z nejasnej entity sa to sformuje na priamu a nebezpečnú silu. Ktorá svoj úmysel rovno aj dokoná. Stačilo, že niekto sa tu odfotil aparátom značky Polaroid.

2. 7. 2019

Regression

Výsledok rovnaký, akurát mučenie si inkvizítori viac užili
Myslíte si, že samých seba poznáte. Viete, kto ste, čo ste v živote vykonali a čo vykonať by ste boli schopní. Napríklad ak by vám niekto povedal, že necháte znásilniť vlastnú dcéru, neverili by ste mu. Vysmiali ho, ak by vám tá predstava prišla náznakom smiešna. Lenže čo ak niekto tvrdí, že dokáže preskúmať časti vašej mysle, do ktorých sa nedostanete. Pomôže vám odhaliť spomienky, o akých ste ani netušili, že by ste ich mohli mať. Tomu, čo tam nájde by ste neverili, pokiaľ by nešlo o vedeckú metódu, napríklad s názvom Regression.
2. 2. 2016

Bliss

Umelcov poháňajú drogy. A krv.

Umelci vraj tvoria pod vplyvom drog. Niektorí tento mýtus popierajú, a tvrdia, že bez jasnej hlavy to nejde. Iní ho aktívne podporujú. Vraj inak sa tvoriť ani nedá. V tomto prípade je to celkom zjavné, umelkyni to ide dokonca najlepšie v stave, keď si ani nepamätá, že niečo tvorila. Vlastne ani nevie, čo presne za ten čas užila. Čo okrem maľovania robila. Ani čo za maľbu to nakoniec má byť. Ako keby ani netvorila ona sama, len slúžila nejakým zvláštnym silám a procesom. A stavu, ktorý sa dá opísať ako Bliss.

5. 11. 2019

Nevesta na zabitie

Svadobná noc trochu inak

Začiatok je dosť klasický a spĺňa štandardy filmov či komédií o vstupe do rodiny. On je bohatý, ona vyrastala bez rodičov. Snobská rodina ako keby ju nenávidela, hoci sa nevesta tvári nervózne, skôr máme dojem, že jej to je jedno. Ide o obligátny folklór s nedôverujúcimi rodičmi a zazerajúcou tetou. Hlavná je láska, tej cíti od manžela viac než dosť. Zatiaľ. Film si možno na pár výnimiek drží úroveň a vyhýba sa skĺznutiu do uletenosti, aj keď sa tá miestami priam ponúka. Niektoré postavy sú komické, stále ale uveriteľné a zhruba rovnako by mohli vyzerať v nehororovej komédii. Samozrejme, uletená musí byť samotná zápletka.

12. 9. 2019

recenzie.

In Fear

Andrej Gomora | 9. 5. 2014
0
4/10          
žáner:
hixploitation/backwoods, psycho

Koľkokrát sa dá zle odbočiť?


Blúdenie v kruhu po lese dobre poznáme. Aj keď sa tomu ťažšie verí, podobne ako na túre v Blair Witch, aj pri jazde autom sa dá zamotať a vracať sa stále na to isté miesto. Napríklad ak vám niekto úmyselne pootáčal smerovky. Keď už vidíte to okolie, nebolo by zlé sa nakoniec zamyslieť, či do svojho cieľa skutočne túžite doraziť. Naozaj čakáte uprostred lesných cestičiek luxusný hotel? No čo, zúfalstvo dokáže poriadne zatemniť mozog, keď je človek In Fear.
 

„Smerovky protirečia mape, nech jazdia ako chcú, vždy skončia pri tom istom nápise."

Lucy a Tom sa len nedávno zoznámili, a na otázku či spolu chodia sa im ešte ťažko odpovedá. Smerujú spolu na festival do Írska, tam ich čakajú kamaráti. Ťažký romantik Tom by samozrejme rád o niečo predĺžil čas strávený s Lucy osamote. Bez jej vedomia preto zarezervuje cestou hotel, na jednu noc, aby sa nemuseli ponáhľať. Majú ich vyzdvihnúť pred dedinskou krčmou a ukázať im cestu. Odchádzajú z nej v miernom chvate, verzie čo sa vnútri stalo sa zľahka líšia. Toma obliali, alebo on niekoho oblial, kúpil rundu celému lokálu, alebo ho museli prinútiť. Naoko sa všetko zdá v poriadku, no radi ich tam určite mať nebudú. Tajomné auto ich odvedie niekam preč, ukáže im smer. Cez bránu vojdú do lesa. A tam sa to začne. Smerovky protirečia mape, nech jazdia ako chcú, vždy skončia pri tom istom nápise. Cesty v lese nie sú len zamotané, sú aj zlovestné. Tu zbadajú vidieť zo stromu Lucyne šaty, potom ju zase niekto ťahá za vlasy. Nakoniec zrazia chlapa. Volá sa Max, vraj ho uniesli a škaredo porezali, uteká rovnako ako oni. Vraj.

„Cítiť je stratenosť postáv na vidieku a strach z cudzieho prostredia, kde viditeľne nie sú vítaní."

Logických nezmyslov a hlúpeho, sileného správania je od začiatku trochu veľa. Ak aj čo to zvalíme na miestne špecifiká, predovšetkým v prípade hlavnej mužskej postavy by medzi ne muselo patriť máčanie cumlíka vo Whiskey. Pripusťme, že sa dá jazdiť po jednom lese dokola pol dňa a minúť celú nádrž. Keď sa človek začne báť, určite neodíde od auta s kľúčikmi v zapaľovaní. A určite nezačne za volantom nasávať priamo z fľaše. Film sa spočiatku tvári ako klasický hixploitation, dvojica z mesta naštve miestnych hulvátov a tí sa ju chystajú zmasakrovať. Cítiť je stratenosť postáv na vidieku a strach z cudzieho prostredia, kde viditeľne nie sú vítaní. Prítomnosť skutočnej hrozby je ale slabá, chlapi sa objavia len na pár sekúnd, na základe toho sa ich máme až po príchod prvých zvratov báť? Všetko korunuje zapojenie mysterióznych prvkov. Už aj samé osebe nedávajú zmysel a pôsobia trápne. Nefungujú v kontexte filmu a úplne prestanú dávať zmysel, keď sa dielo dostane k rozuzleniu.

„Aj pri kostrbatom deji a skazenom scenári sa atmosfére darí navodiť pocit strachu."

Čo na druhej strane funguje výborne je budovanie atmosféry. Aj pri kostrbatom deji a skazenom scenári sa jej darí navodiť pocit strachu. Vynikajúca je predovšetkým kamera a práca s ňou. Spolu s výborným ozvučením a réžiou dokážu aj z nevinných scén vyťažiť pocit strachu, predovšetkým pri počiatočnom zorientúvaní sa v lese. Neskôr s príbehom v podstate bojujú. Napriek všetkým nezmyslom sa snažia udržať v divákovi napätý pocit a vždy zvýrazniť tú trochu napínavosti. Nástup hlavnej hrozby na scénu sa už na jednej strane žiada. Ak by ale aj v zásade mohla mať svoje čaro, tu veľmi nefunguje. Jeden problém je, že mnohé udalosti skrátka nevysvetlí, snaha o minimalizmus a efektnosť sa nevypláca. Ťažisko zostane na lese bez východiska a noci. Čakáme, čo nám hrozba predvedie, a v čakaní do značnej miery aj zostaneme. Rovnako ako les, zostane tajomnou a hrozivou, no svoje záporácke umenie do veľkej miery nechá pre seba. Predvádza nám hlavne svoje možnosti a schopnosti. Ich využitie je ale nakoniec minimálne.

In Fear má svoje klady, možno aj potenciál. Pri pohľade na primitívnu zápletku je to skôr potenciál kvalitného spracovania, ktoré by pri lepšom scenári mohlo skutočne zapôsobiť. Takto zostal len hlúpy film s kladnými stránkami javiacimi sa ako škoda námahy. Určite sa dala investovať aj lepšie.

Galéria k článku
Diskusia k článku (0 príspevkov) Pridať príspevok
Odporúčané filmy