4. 12. 2015

Nevesta na zabitie

Svadobná noc trochu inak

Začiatok je dosť klasický a spĺňa štandardy filmov či komédií o vstupe do rodiny. On je bohatý, ona vyrastala bez rodičov. Snobská rodina ako keby ju nenávidela, hoci sa nevesta tvári nervózne, skôr máme dojem, že jej to je jedno. Ide o obligátny folklór s nedôverujúcimi rodičmi a zazerajúcou tetou. Hlavná je láska, tej cíti od manžela viac než dosť. Zatiaľ. Film si možno na pár výnimiek drží úroveň a vyhýba sa skĺznutiu do uletenosti, aj keď sa tá miestami priam ponúka. Niektoré postavy sú komické, stále ale uveriteľné a zhruba rovnako by mohli vyzerať v nehororovej komédii. Samozrejme, uletená musí byť samotná zápletka.

12. 9. 2019

26. 4. 2012

9. 1. 2014

20. 9. 2010

In Fear

Andrej Gomora | 9. 5. 2014
0
4/10
hixploitation/backwoods, psycho

Koľkokrát sa dá zle odbočiť?

Blúdenie v kruhu po lese dobre poznáme. Aj keď sa tomu ťažšie verí, podobne ako na túre v Blair Witch, aj pri jazde autom sa dá zamotať a vracať sa stále na to isté miesto. Napríklad ak vám niekto úmyselne pootáčal smerovky. Keď už vidíte to okolie, nebolo by zlé sa nakoniec zamyslieť, či do svojho cieľa skutočne túžite doraziť. Naozaj čakáte uprostred lesných cestičiek luxusný hotel? No čo, zúfalstvo dokáže poriadne zatemniť mozog, keď je človek In Fear.

„Smerovky protirečia mape, nech jazdia ako chcú, vždy skončia pri tom istom nápise."

Lucy a Tom sa len nedávno zoznámili, a na otázku či spolu chodia sa im ešte ťažko odpovedá. Smerujú spolu na festival do Írska, tam ich čakajú kamaráti. Ťažký romantik Tom by samozrejme rád o niečo predĺžil čas strávený s Lucy osamote. Bez jej vedomia preto zarezervuje cestou hotel, na jednu noc, aby sa nemuseli ponáhľať. Majú ich vyzdvihnúť pred dedinskou krčmou a ukázať im cestu. Odchádzajú z nej v miernom chvate, verzie čo sa vnútri stalo sa zľahka líšia. Toma obliali, alebo on niekoho oblial, kúpil rundu celému lokálu, alebo ho museli prinútiť. Naoko sa všetko zdá v poriadku, no radi ich tam určite mať nebudú. Tajomné auto ich odvedie niekam preč, ukáže im smer. Cez bránu vojdú do lesa. A tam sa to začne. Smerovky protirečia mape, nech jazdia ako chcú, vždy skončia pri tom istom nápise. Cesty v lese nie sú len zamotané, sú aj zlovestné. Tu zbadajú vidieť zo stromu Lucyne šaty, potom ju zase niekto ťahá za vlasy. Nakoniec zrazia chlapa. Volá sa Max, vraj ho uniesli a škaredo porezali, uteká rovnako ako oni. Vraj.

„Cítiť je stratenosť postáv na vidieku a strach z cudzieho prostredia, kde viditeľne nie sú vítaní."

Logických nezmyslov a hlúpeho, sileného správania je od začiatku trochu veľa. Ak aj čo to zvalíme na miestne špecifiká, predovšetkým v prípade hlavnej mužskej postavy by medzi ne muselo patriť máčanie cumlíka vo Whiskey. Pripusťme, že sa dá jazdiť po jednom lese dokola pol dňa a minúť celú nádrž. Keď sa človek začne báť, určite neodíde od auta s kľúčikmi v zapaľovaní. A určite nezačne za volantom nasávať priamo z fľaše. Film sa spočiatku tvári ako klasický hixploitation, dvojica z mesta naštve miestnych hulvátov a tí sa ju chystajú zmasakrovať. Cítiť je stratenosť postáv na vidieku a strach z cudzieho prostredia, kde viditeľne nie sú vítaní. Prítomnosť skutočnej hrozby je ale slabá, chlapi sa objavia len na pár sekúnd, na základe toho sa ich máme až po príchod prvých zvratov báť? Všetko korunuje zapojenie mysterióznych prvkov. Už aj samé osebe nedávajú zmysel a pôsobia trápne. Nefungujú v kontexte filmu a úplne prestanú dávať zmysel, keď sa dielo dostane k rozuzleniu.

„Aj pri kostrbatom deji a skazenom scenári sa atmosfére darí navodiť pocit strachu."

Čo na druhej strane funguje výborne je budovanie atmosféry. Aj pri kostrbatom deji a skazenom scenári sa jej darí navodiť pocit strachu. Vynikajúca je predovšetkým kamera a práca s ňou. Spolu s výborným ozvučením a réžiou dokážu aj z nevinných scén vyťažiť pocit strachu, predovšetkým pri počiatočnom zorientúvaní sa v lese. Neskôr s príbehom v podstate bojujú. Napriek všetkým nezmyslom sa snažia udržať v divákovi napätý pocit a vždy zvýrazniť tú trochu napínavosti. Nástup hlavnej hrozby na scénu sa už na jednej strane žiada. Ak by ale aj v zásade mohla mať svoje čaro, tu veľmi nefunguje. Jeden problém je, že mnohé udalosti skrátka nevysvetlí, snaha o minimalizmus a efektnosť sa nevypláca. Ťažisko zostane na lese bez východiska a noci. Čakáme, čo nám hrozba predvedie, a v čakaní do značnej miery aj zostaneme. Rovnako ako les, zostane tajomnou a hrozivou, no svoje záporácke umenie do veľkej miery nechá pre seba. Predvádza nám hlavne svoje možnosti a schopnosti. Ich využitie je ale nakoniec minimálne.

In Fear má svoje klady, možno aj potenciál. Pri pohľade na primitívnu zápletku je to skôr potenciál kvalitného spracovania, ktoré by pri lepšom scenári mohlo skutočne zapôsobiť. Takto zostal len hlúpy film s kladnými stránkami javiacimi sa ako škoda námahy. Určite sa dala investovať aj lepšie.