Gwen

Horor zvaný život

Keďže ponurá a pomalá atmosféra sa viackrát úspešne kombinovala so skutočne hororovými prvkami, možno je lepšie hneď upozorniť. Zápletka sa príliš nerozvinie a nepríde ani žiadne veľké prekvapenie, radšej naň nečakajte. Tentokrát ideme veľmi jednoduchou a priamočiarou cestou, ktorá čerpá z toho, čo nám hneď predstaví. Matka a dve dcéry v osamelom sídle. Otec bojuje na Kryme, živí v nich nádej, že raz ešte povstanú z biedy. Ostatné domy už skôr nedobrovoľne ako z vlastnej vôle obyvatelia opustili, túžila po nich ťažiarska spoločnosť, tak ako túži aj po tom poslednom obývanom. Matka aj dcéry sú odhodlané nepredať, už len z úcty k otcovi. Ich život je pritom ešte ťažší, než akým by ho robili len objektívne podmienky jeho zložitosti.

12. 11. 2019

Polaroid

Konečne primeraný trest za selfie?

Na úvodnej vražde je pozitívne, nakoľko priamo ide na vec. V poslednom čase sme si pri duchárinách zvykli na dlhé obliehanie budúcich obetí. Niečo sa na ne upne, nezmyselne sa to dokola zjavuje v ich okolí, primitívne nás to straší. Aby sme vôbec začali pochybovať, či sa to aj na niečo zmôže. Tentokrát je to hneď od začiatku krátky proces. Sekvencia pritom má všetko, čo by mať mala. Postupne hustne, buduje intenzívny strach, niečo sa zjaví, z nejasnej entity sa to sformuje na priamu a nebezpečnú silu. Ktorá svoj úmysel rovno aj dokoná. Stačilo, že niekto sa tu odfotil aparátom značky Polaroid.

2. 7. 2019

Nočné mory z temnôt

Čím sa strašia malé deti

Ako keby hlavným cieľom hororov posledných rokov malo byť vrátiť divákov stredného veku do detstva. Najznámejším nositeľom týchto snáh je samozrejme seriál Stranger Things, mysterióznej produkcie, ktorá má buď detských hrdinov, alebo sa odohráva pred pár desaťročiami, alebo využíva retro estetiku, je ale v poslednej dobe neúrekom. Ideálne samozrejme všetko naraz, ako je to v spomínanom seriáli. Naivným príbehom môže podobné ladenie skutočne dodať čaro, či zachrániť ich od požiadaviek na realizmus a presvedčivosť. Je to celé len svojská hra, spomienky na strašenie, a na to, čo nás vedelo naľakať, kým sme boli deti. Napríklad nejaké Nočné mory z temnôt.

27. 8. 2019

Annabelle 3: Návrat

Späť k detským hrám

S dejovými previazaniami prichádzajú obmedzenia, nech sú aj voľné. Také tie veci, o ktorých by ste v sequeli museli počuť, preto sa v prequeli nemohli stať. Pre horor ide o celkom výrazné obmedzenie, najmä čo sa týka počtu obetí. Dostávame sa rovno do situácie, keď tie musia zostať na nule, a vlastne si zaslúži obdiv, ak sa niekomu do takého hororu vôbec chce. Ako keby sme prechádzali incidenty celkom bezvýznamné z hľadiska celkového príbehu, ktoré akurát v osamotenosti svojho priebehu mohli byť akosi drobno zaujímavé, a v ideálnom prípade aj strašidelné. Niečo ako náhodné epizódy zo života Warrenovcov, aj keď v tejto konkrétnej vystupujú minimálne.

10. 7. 2019

Regression

Výsledok rovnaký, akurát mučenie si inkvizítori viac užili
Myslíte si, že samých seba poznáte. Viete, kto ste, čo ste v živote vykonali a čo vykonať by ste boli schopní. Napríklad ak by vám niekto povedal, že necháte znásilniť vlastnú dcéru, neverili by ste mu. Vysmiali ho, ak by vám tá predstava prišla náznakom smiešna. Lenže čo ak niekto tvrdí, že dokáže preskúmať časti vašej mysle, do ktorých sa nedostanete. Pomôže vám odhaliť spomienky, o akých ste ani netušili, že by ste ich mohli mať. Tomu, čo tam nájde by ste neverili, pokiaľ by nešlo o vedeckú metódu, napríklad s názvom Regression.
2. 2. 2016

The Russian Bride

Andrej Gomora | 6. 5. 2019
0
5/10
action, psycho

Rusom vždy išlo DIY

Budete mať horšiu mienku o človeku, ktorýsi objedná nevestu cez internet z Ruska, alebo o žene, ktorá sa týmto spôsobom vydá? U každého z nich má správanie pomerne pochopiteľné dôvody. Ona potrebuje utiecť z biedy, zachrániť malú dcérku. On potrebuje aj na staré kolená lásku a opateru. Nech sa ale akokoľvek ľudsky snažíme pozerať na ich úctivý a vzájomne prospešný vzťah, nádych prostitúcie sa z neho celkom odmyslieť nedá. Tiež pri pohľade na dcérku, pre ktorú sa na jednej strane mama obetuje, a nový otec by jej v konečnom dôsledku mohol pomôcť. Nezdá sa celkom korektné spraviť ju súčasťou obchodu a vystaviť ju rizikám s ním spojenými. Pretože nejaké tam sú, ako zistí naša The Russian Bride.

„Po počiatočnej slušnosti sa film začne snažiť pôsobiť znepokojujúco. A príliš mu to nejde.“

Dôležité na tomto filme je, že patrí medzi diela s dlhou omáčkou na úvod siahajúcou asi do troch štvrtín stopáže. A potom so záverom, ktorý intenzívne pracuje na zažehnaní dovtedajšieho pocitu sklamania. Pre to má divák dôvodov dosť. Ako tak zvládnutý je úplný začiatok, keď sa nám podarí vcítiť do dvoch hlavných aktérov a do čoho to idú. Po počiatočnej slušnosti sa film začne snažiť pôsobiť znepokojujúco. A príliš mu to nejde. Chce byť čo najviac neurčitý, a nenaznačovať nám, čo konkrétne sa bude diať. Na scénu vstúpi okrem iného aj duch, ktorého úloha nás už celkom zmätie. Máme mať predovšetkým pocit, že niečo tu nie je v poriadku, a schyľuje sa na niečo zlé. Čo to bude a akýto bude mať dôvod si zatiaľ máme len domýšľať.

„Náznaky napätia sa celkom strácajú v nekvalite zhotovenia diela.“

K tomuto pocitu má prispieť aj prvá vražda, hoci tá sa javí pomerne nezmyselne v čase, keď sa odohrá, ako aj pri spätnom zvážení so znalosťou okolností deja. Až mierne trápne pôsobí scéna s kokaínom, to ale len do chvíle, keď zistíme, akú dôležitú úlohu ten na koniec vo filme zohrá. Pochopíme, že dcérka je pre starého grázla dôležitejšia ako matka a tiež môžeme tušiť, že jeho syn sa nespomína len tak. Náznaky napätia sa ale celkom strácajú v nekvalite zhotovenia diela. Až amatérsky pôsobí miestami kamera aj herecké výkony. Scenár je slabý a využíva množstvo scén na efekt a obrovské množstvo klišé. Ako výpadky elektriny, nemý sluha prespávajúci v stodole a tiež narezané sedlo. Potom to ale príde.

„Rozpúta sa pasáž, ktorej je ťažko niečo vytknúť čo do zábavnosti a štýlovosti.“

Zdá sa, ako keby sa film už končil a len mierne absurdne potrebuje naťahovať stopáž. Preto namiesto odstrelenia hlavy príde len ku strate pár prstov. To, čo sa javí len ako dožutie obete a zvrátené finále sa zrazu zvráti celkom opačným spôsobom. Divák stihol v tom čase celkom rezignovať a stratiť nádej, že uvidí niečo akokoľvek zaujímavé, priam sa začal na hlúposti diela zabávať. Do tohto pocitu zapadá scéna, ktorá začiatok finálnej pasáže ohlási a obeť prebudí nanajvýš štýlovým spôsobom. To, čo nasleduje, stále nie je nijako inteligentná či sofistikovaná zábava. Zrazu to ale proste nejako ide. Rozpúta sa pasáž, ktorej je ťažko niečo vytknúť čo do zábavnosti a štýlovosti. Bude obrovské množstvo krvi, mŕtvol, a dokonca aj gore sa javí ako na celkom znesiteľnej úrovni, obzvlášť prihliadajúc na celkovo nižšiu kvalitu diela. Choreografia možno mohla byť lepšia. Výstroj a vzhľad aktérov ju ale oveľa viac než vynahrádza.

The Russian Bride je teda po väčšinu času nezáživné, hlúpe a pomerne zle nakrútené dielo. Potom má ale nie celkom krátky záver, ktorý sa dá považovať za jeden z najzaujímavejších krvavých masakrov plných brutálnosti a absurdity. Oplatí sa kvôli nemu zvyšok filmu si odtrpieť? Záleží na vašich preferenciách, skôr sa ale javí, že áno. Ak teda máte pocit, že tento druh krvavej zábavy by vás mohol osloviť.