Repulsion

Čo sa odohráva v ženskej hlave pri pohľade na muža
Romanovi Polanskému napred v auguste 1969 zavraždili kumpáni Charlesa Mansona tehotnú manželku. V roku 1977 ho pre zmenu obvinili zo zdrogovania a znásilnenia 13 ročného dievčaťa. On tvrdí, že drogy jej nedal a so stykom súhlasila. Nestačí, že mala 13 rokov? Polanského kariéru zločin ovplyvnil len v tom, že namiesto Ameriky nakrúca filmy v Európe a musí sa vyhýbať cestám do krajín, ktoré by ho mohli do USA vydať. Nečelí všeobecnému odsúdeniu a výzvam na bojkot, zbiera ocenenia za filmy. Ak ste aj vy ochotní napriek pomerne vážnemu prehrešku umelca nezatratiť, za pozornosť stojí napríklad aj jeho film z roku 1965 s názvom Repulsion.
9. 12. 2015

12. 11. 2018

Cyntoryn zvieratiek

Viditeľne iný

Na rozdiel od diel ako Osvietenie, Mŕtva zóna či Carrie nerežíroval Cintorín domácich zvierat z roku 1989 známy režisér a tento film ani nepatrí medzi kriticky najuznávanejšie z diel podľa predlohy Stephena Kinga. Pomerne presne sa drží príbehu z knihy, veď scenár napísal samotný spisovateľ, a filmársky ide o skôr jednoduché a priamočiare dielo. Vďaka výbornej atmosfére a niekoľkým pamätným scénam a výrokom si aj tak vyslúžil svoj vlastný osobitný kult, takže nepochybne bolo nemálo fanúšikov zvedavých, ako bude vyzerať remake, či nová adaptácia knihy, uvádzaná do distribúcie pod menom Cyntoryn zvieratiek.

30. 4. 2019

Brightburn

Superman, len trochu iný

Nie sme vôbec ďaleko od nedávneho Potomka, hoci témy ako odcudzenie tentokrát skúmame oveľa povrchnejšie. Tu máme totiž skôr superhrdinský námet a tomu zodpovedá aj štýl jeho spracovania. Spraviť Supermana naopak znie zaujímavo predovšetkým ako hypotéza, či pokus. Tentokrát bez vysvetľovania a príbehu z planéty Kryptón. Prečo by ten tvor, ktorý padne na zem a má nadprirodzené schopnosti, nemohol byť zlý? V poslednom čase sa predsa zvykli superhrdinovia skúmať zo všetkých strán a robili sa filmy či rovno seriály o každom jednom období ich života. Úskalia tohto spracovania musia nepochybne napadať každému, poňať sa ale dá mnohými spôsobmi.

20. 5. 2019

6. 10. 2015

The Russian Bride

Andrej Gomora | 6. 5. 2019
0
5/10
action, psycho

Rusom vždy išlo DIY

Budete mať horšiu mienku o človeku, ktorýsi objedná nevestu cez internet z Ruska, alebo o žene, ktorá sa týmto spôsobom vydá? U každého z nich má správanie pomerne pochopiteľné dôvody. Ona potrebuje utiecť z biedy, zachrániť malú dcérku. On potrebuje aj na staré kolená lásku a opateru. Nech sa ale akokoľvek ľudsky snažíme pozerať na ich úctivý a vzájomne prospešný vzťah, nádych prostitúcie sa z neho celkom odmyslieť nedá. Tiež pri pohľade na dcérku, pre ktorú sa na jednej strane mama obetuje, a nový otec by jej v konečnom dôsledku mohol pomôcť. Nezdá sa celkom korektné spraviť ju súčasťou obchodu a vystaviť ju rizikám s ním spojenými. Pretože nejaké tam sú, ako zistí naša The Russian Bride.

„Po počiatočnej slušnosti sa film začne snažiť pôsobiť znepokojujúco. A príliš mu to nejde.“

Dôležité na tomto filme je, že patrí medzi diela s dlhou omáčkou na úvod siahajúcou asi do troch štvrtín stopáže. A potom so záverom, ktorý intenzívne pracuje na zažehnaní dovtedajšieho pocitu sklamania. Pre to má divák dôvodov dosť. Ako tak zvládnutý je úplný začiatok, keď sa nám podarí vcítiť do dvoch hlavných aktérov a do čoho to idú. Po počiatočnej slušnosti sa film začne snažiť pôsobiť znepokojujúco. A príliš mu to nejde. Chce byť čo najviac neurčitý, a nenaznačovať nám, čo konkrétne sa bude diať. Na scénu vstúpi okrem iného aj duch, ktorého úloha nás už celkom zmätie. Máme mať predovšetkým pocit, že niečo tu nie je v poriadku, a schyľuje sa na niečo zlé. Čo to bude a akýto bude mať dôvod si zatiaľ máme len domýšľať.

„Náznaky napätia sa celkom strácajú v nekvalite zhotovenia diela.“

K tomuto pocitu má prispieť aj prvá vražda, hoci tá sa javí pomerne nezmyselne v čase, keď sa odohrá, ako aj pri spätnom zvážení so znalosťou okolností deja. Až mierne trápne pôsobí scéna s kokaínom, to ale len do chvíle, keď zistíme, akú dôležitú úlohu ten na koniec vo filme zohrá. Pochopíme, že dcérka je pre starého grázla dôležitejšia ako matka a tiež môžeme tušiť, že jeho syn sa nespomína len tak. Náznaky napätia sa ale celkom strácajú v nekvalite zhotovenia diela. Až amatérsky pôsobí miestami kamera aj herecké výkony. Scenár je slabý a využíva množstvo scén na efekt a obrovské množstvo klišé. Ako výpadky elektriny, nemý sluha prespávajúci v stodole a tiež narezané sedlo. Potom to ale príde.

„Rozpúta sa pasáž, ktorej je ťažko niečo vytknúť čo do zábavnosti a štýlovosti.“

Zdá sa, ako keby sa film už končil a len mierne absurdne potrebuje naťahovať stopáž. Preto namiesto odstrelenia hlavy príde len ku strate pár prstov. To, čo sa javí len ako dožutie obete a zvrátené finále sa zrazu zvráti celkom opačným spôsobom. Divák stihol v tom čase celkom rezignovať a stratiť nádej, že uvidí niečo akokoľvek zaujímavé, priam sa začal na hlúposti diela zabávať. Do tohto pocitu zapadá scéna, ktorá začiatok finálnej pasáže ohlási a obeť prebudí nanajvýš štýlovým spôsobom. To, čo nasleduje, stále nie je nijako inteligentná či sofistikovaná zábava. Zrazu to ale proste nejako ide. Rozpúta sa pasáž, ktorej je ťažko niečo vytknúť čo do zábavnosti a štýlovosti. Bude obrovské množstvo krvi, mŕtvol, a dokonca aj gore sa javí ako na celkom znesiteľnej úrovni, obzvlášť prihliadajúc na celkovo nižšiu kvalitu diela. Choreografia možno mohla byť lepšia. Výstroj a vzhľad aktérov ju ale oveľa viac než vynahrádza.

The Russian Bride je teda po väčšinu času nezáživné, hlúpe a pomerne zle nakrútené dielo. Potom má ale nie celkom krátky záver, ktorý sa dá považovať za jeden z najzaujímavejších krvavých masakrov plných brutálnosti a absurdity. Oplatí sa kvôli nemu zvyšok filmu si odtrpieť? Záleží na vašich preferenciách, skôr sa ale javí, že áno. Ak teda máte pocit, že tento druh krvavej zábavy by vás mohol osloviť.