hororo.sk - filmový web z mäsa a kostí. Na sklade vždy čerstvé kúsky.

najčítanejšie recenzie.

 

Victor Frankenstein

Znova to isté inak, nudnejšie
Frankenstein je krásny príklad postavy, ktorá svojou slávou ďaleko presiahla dielo, z ktorého pochádza. Totiž Frankenstein pôvodne nebola ani oživená príšera, ale jej stvoriteľ. To je už samozrejme všetkým jedno, rovnako ako presný obsah diela, v ktorom sa prvýkrát objavil. Aj to, že ho napísala Mary Shelley a malo ísť o prvý román žánra sci fi aj jeden z prvých hororov. Tá Mary Shelley, o ktorej sa nikdy nemôže nespomenúť, že bola manželkou Percy Bysshe Shelleyho. A znova sa hlavne v našich končinách všetci len tvária, že vedia, o koho ide. Čo už, z Frankensteina je kultúrne dedičstvo s kolektívnym vlastníctvom, takže každý si s ním už robí, čo chce. Teraz nám napríklad film opisuje neznámy príbeh jeho tvorcu a tak sa aj volá, Victor Frankenstein.
4. 12. 2015

Grave Encounters

Quo vadis, found footage?
Senzácia, ktorú vyvolal v roku 1999 film Záhada Blair Witch si svojou hrou na autentickosť od mnohých puristov vyslúžila nálepku lacnosti až podradnosti. Formát found footage nebol nový, využil ho už v roku 1980 Ruggero Deodato pri svojom otrasnom filme Cannibal Holocaust.
26. 4. 2012

Honeymoon

Niekto sa zo svadobnej cesty nechce vrátiť. Iný by aj rád...
Ľudia sa počas života nielen menia. Oni sú iní neustále. Ako to do asi najväčších detailov rozobral Luigi Pirandello, v každom človeku sa skrýva nespočetne identít, z ktorých ani jedna sa nedá označiť za skutočnú. Všetci sme len obrazom v očiach seba samého a v očiach každého človeka, ktorého v živote stretneme. Každý z týchto obrazov je iný a jednotlivec nemá nikdy šancu ich všetky spoznať. Teda nemôže spoznať seba samého, pretože nič také ako skutočný on vlastne neexistuje. Takže, kto vlastne môže povedať, že vie komu to prisahá vernosť až do konca života? Nezačínajú niektorí pochybovať už keď odcestujú na svoj Honeymoon?
10. 2. 2015

Ich seh, ich seh/ Dobrú noc, mami

Čo už mohla vychovať taká matka?
V určitom veku je nenávidieť svojich rodičov normálne, priam súčasť zdravého vývoja. Ani v skorom detstve sa ale určite nedá povedať, že by deti k mame a otcovi pociťovali len lásku. Rodičia sú pre nich predstaviteľmi sveta, v ktorom sú ešte stratené. Dávajú im príkazy a zákazy, karhajú ich a dieťa často nie je ani schopné pochopiť, prečo. Z toho dôvodu nie je možné prežiť detstvo bez zažitia strachu z vlastných rodičov, a bez občasného pocitu chvíľkového odcudzenia. To zväčša prejde, uvedomíme si, že predsa sú to naši rodičia. Ale čo ak nie, čo ak máme dôvod pochybovať, či to naši rodičia skutočne sú? Napríklad kvôli plastickej operácii, ako vo filme Ich seh, ich seh.
6. 10. 2015

Knock Knock

Dvere neotvárať, film nepozerať
Predstavte si, že ste muž po štyridsiatke a rodina vám odišla na víkend k moru. Žijete na predmestí, naokolo nikde nikto a na dvere vám zaklopú dve sporo odeté dvadsaťročné dievčatá. Taxikár ich odviezol na zlú adresu, jedna si telefón zabudla, druhej premokol a nefunguje. Potrebovali by sa trocha zohriať, počkať na ďalší taxík. Je to síce trocha trápne, ale šaty majú premočené, v tých nemôžu prísť na party. Nemohli by si ich hodiť do sušičky? Zatiaľ hostiteľovi zo slušnosti pochvália dom, obdivujú jeho zbierku platní. Aj vypracované telo. Z bežných rozhovorov postupne prechádzajú aj na témy o sexe. Skutočne išlo o celkom náhodné Knock Knock?
30. 11. 2015

recenzie.

The Russian Bride

Andrej Gomora | 6. 5. 2019
0
5/10          
žáner:
action, psycho

Rusom vždy išlo DIY


Budete mať horšiu mienku o človeku, ktorýsi objedná nevestu cez internet z Ruska, alebo o žene, ktorá sa týmto spôsobom vydá? U každého z nich má správanie pomerne pochopiteľné dôvody. Ona potrebuje utiecť z biedy, zachrániť malú dcérku. On potrebuje aj na staré kolená lásku a opateru. Nech sa ale akokoľvek ľudsky snažíme pozerať na ich úctivý a vzájomne prospešný vzťah, nádych prostitúcie sa z neho celkom odmyslieť nedá. Tiež pri pohľade na dcérku, pre ktorú sa na jednej strane mama obetuje, a nový otec by jej v konečnom dôsledku mohol pomôcť. Nezdá sa celkom korektné spraviť ju súčasťou obchodu a vystaviť ju rizikám s ním spojenými. Pretože nejaké tam sú, ako zistí naša The Russian Bride.

„Po počiatočnej slušnosti sa film začne snažiť pôsobiť znepokojujúco. A príliš mu to nejde.“

Dôležité na tomto filme je, že patrí medzi diela s dlhou omáčkou na úvod siahajúcou asi do troch štvrtín stopáže. A potom so záverom, ktorý intenzívne pracuje na zažehnaní dovtedajšieho pocitu sklamania. Pre to má divák dôvodov dosť. Ako tak zvládnutý je úplný začiatok, keď sa nám podarí vcítiť do dvoch hlavných aktérov a do čoho to idú. Po počiatočnej slušnosti sa film začne snažiť pôsobiť znepokojujúco. A príliš mu to nejde. Chce byť čo najviac neurčitý, a nenaznačovať nám, čo konkrétne sa bude diať. Na scénu vstúpi okrem iného aj duch, ktorého úloha nás už celkom zmätie. Máme mať predovšetkým pocit, že niečo tu nie je v poriadku, a schyľuje sa na niečo zlé. Čo to bude a akýto bude mať dôvod si zatiaľ máme len domýšľať.

„Náznaky napätia sa celkom strácajú v nekvalite zhotovenia diela.“

K tomuto pocitu má prispieť aj prvá vražda, hoci tá sa javí pomerne nezmyselne v čase, keď sa odohrá, ako aj pri spätnom zvážení so znalosťou okolností deja. Až mierne trápne pôsobí scéna s kokaínom, to ale len do chvíle, keď zistíme, akú dôležitú úlohu ten na koniec vo filme zohrá. Pochopíme, že dcérka je pre starého grázla dôležitejšia ako matka a tiež môžeme tušiť, že jeho syn sa nespomína len tak. Náznaky napätia sa ale celkom strácajú v nekvalite zhotovenia diela. Až amatérsky pôsobí miestami kamera aj herecké výkony. Scenár je slabý a využíva množstvo scén na efekt a obrovské množstvo klišé. Ako výpadky elektriny, nemý sluha prespávajúci v stodole a tiež narezané sedlo. Potom to ale príde.

„Rozpúta sa pasáž, ktorej je ťažko niečo vytknúť čo do zábavnosti a štýlovosti.“

Zdá sa, ako keby sa film už končil a len mierne absurdne potrebuje naťahovať stopáž. Preto namiesto odstrelenia hlavy príde len ku strate pár prstov. To, čo sa javí len ako dožutie obete a zvrátené finále sa zrazu zvráti celkom opačným spôsobom. Divák stihol v tom čase celkom rezignovať a stratiť nádej, že uvidí niečo akokoľvek zaujímavé, priam sa začal na hlúposti diela zabávať. Do tohto pocitu zapadá scéna, ktorá začiatok finálnej pasáže ohlási a obeť prebudí nanajvýš štýlovým spôsobom. To, čo nasleduje, stále nie je nijako inteligentná či sofistikovaná zábava. Zrazu to ale proste nejako ide. Rozpúta sa pasáž, ktorej je ťažko niečo vytknúť čo do zábavnosti a štýlovosti. Bude obrovské množstvo krvi, mŕtvol, a dokonca aj gore sa javí ako na celkom znesiteľnej úrovni, obzvlášť prihliadajúc na celkovo nižšiu kvalitu diela. Choreografia možno mohla byť lepšia. Výstroj a vzhľad aktérov ju ale oveľa viac než vynahrádza.

The Russian Bride je teda po väčšinu času nezáživné, hlúpe a pomerne zle nakrútené dielo. Potom má ale nie celkom krátky záver, ktorý sa dá považovať za jeden z najzaujímavejších krvavých masakrov plných brutálnosti a absurdity. Oplatí sa kvôli nemu zvyšok filmu si odtrpieť? Záleží na vašich preferenciách, skôr sa ale javí, že áno. Ak teda máte pocit, že tento druh krvavej zábavy by vás mohol osloviť.

Galéria k článku
Diskusia k článku (0 príspevkov) Pridať príspevok
Odporúčané filmy