Nenávisť (2020)

Nenávistí nikdy nie je dosť?

Američania už jeden remake nakrútili. Preto tentokrát oficiálne nejde o remake, pôvodne to mal byť reboot, nakoniec je z toho sidequel. Presný dej filmu z roku 2004 si už aj tak väčšina ľudí nepamätá, veď ani nebol zásadne dôležitý. Tu ide o myšlienku, princíp, či mytológiu, o koncept toho, ako sa nenávisť zostane niekde držať, šíri sa ďalej a už sa jej nedá zbaviť. Prečo z nápadu dokola nečerpať, nenakrútiť znova to isté, len trochu inak. A nazvať to rovnako, Nenávisť.

8. 1. 2020

4. 12. 2015

13. 2. 2011

12. 11. 2018

Puppet Master: Axis of Evil

Koniec jednej série
Sérii Puppet Master sa za niekoľko rokov podarilo spoľahlivo pochovať kedysi ešte ako-tak obľúbenú značku, a ak by desiaty diel nadväzoval na deviaty, bol by to iba ďalší klinec do rakvy. Reštart bol skutočne opäť jedinou možnosťou, ako z tejto šlamastiky von, hoci je otázne, či o Toulonove bábky ešte niekto vôbec stojí. Komu ešte vôbec niečo hovorí meno Toulan? 18. 1. 2011

The Russian Bride

Andrej Gomora | 6. 5. 2019
0
5/10
action, psycho

Rusom vždy išlo DIY

Budete mať horšiu mienku o človeku, ktorýsi objedná nevestu cez internet z Ruska, alebo o žene, ktorá sa týmto spôsobom vydá? U každého z nich má správanie pomerne pochopiteľné dôvody. Ona potrebuje utiecť z biedy, zachrániť malú dcérku. On potrebuje aj na staré kolená lásku a opateru. Nech sa ale akokoľvek ľudsky snažíme pozerať na ich úctivý a vzájomne prospešný vzťah, nádych prostitúcie sa z neho celkom odmyslieť nedá. Tiež pri pohľade na dcérku, pre ktorú sa na jednej strane mama obetuje, a nový otec by jej v konečnom dôsledku mohol pomôcť. Nezdá sa celkom korektné spraviť ju súčasťou obchodu a vystaviť ju rizikám s ním spojenými. Pretože nejaké tam sú, ako zistí naša The Russian Bride.

„Po počiatočnej slušnosti sa film začne snažiť pôsobiť znepokojujúco. A príliš mu to nejde.“

Dôležité na tomto filme je, že patrí medzi diela s dlhou omáčkou na úvod siahajúcou asi do troch štvrtín stopáže. A potom so záverom, ktorý intenzívne pracuje na zažehnaní dovtedajšieho pocitu sklamania. Pre to má divák dôvodov dosť. Ako tak zvládnutý je úplný začiatok, keď sa nám podarí vcítiť do dvoch hlavných aktérov a do čoho to idú. Po počiatočnej slušnosti sa film začne snažiť pôsobiť znepokojujúco. A príliš mu to nejde. Chce byť čo najviac neurčitý, a nenaznačovať nám, čo konkrétne sa bude diať. Na scénu vstúpi okrem iného aj duch, ktorého úloha nás už celkom zmätie. Máme mať predovšetkým pocit, že niečo tu nie je v poriadku, a schyľuje sa na niečo zlé. Čo to bude a akýto bude mať dôvod si zatiaľ máme len domýšľať.

„Náznaky napätia sa celkom strácajú v nekvalite zhotovenia diela.“

K tomuto pocitu má prispieť aj prvá vražda, hoci tá sa javí pomerne nezmyselne v čase, keď sa odohrá, ako aj pri spätnom zvážení so znalosťou okolností deja. Až mierne trápne pôsobí scéna s kokaínom, to ale len do chvíle, keď zistíme, akú dôležitú úlohu ten na koniec vo filme zohrá. Pochopíme, že dcérka je pre starého grázla dôležitejšia ako matka a tiež môžeme tušiť, že jeho syn sa nespomína len tak. Náznaky napätia sa ale celkom strácajú v nekvalite zhotovenia diela. Až amatérsky pôsobí miestami kamera aj herecké výkony. Scenár je slabý a využíva množstvo scén na efekt a obrovské množstvo klišé. Ako výpadky elektriny, nemý sluha prespávajúci v stodole a tiež narezané sedlo. Potom to ale príde.

„Rozpúta sa pasáž, ktorej je ťažko niečo vytknúť čo do zábavnosti a štýlovosti.“

Zdá sa, ako keby sa film už končil a len mierne absurdne potrebuje naťahovať stopáž. Preto namiesto odstrelenia hlavy príde len ku strate pár prstov. To, čo sa javí len ako dožutie obete a zvrátené finále sa zrazu zvráti celkom opačným spôsobom. Divák stihol v tom čase celkom rezignovať a stratiť nádej, že uvidí niečo akokoľvek zaujímavé, priam sa začal na hlúposti diela zabávať. Do tohto pocitu zapadá scéna, ktorá začiatok finálnej pasáže ohlási a obeť prebudí nanajvýš štýlovým spôsobom. To, čo nasleduje, stále nie je nijako inteligentná či sofistikovaná zábava. Zrazu to ale proste nejako ide. Rozpúta sa pasáž, ktorej je ťažko niečo vytknúť čo do zábavnosti a štýlovosti. Bude obrovské množstvo krvi, mŕtvol, a dokonca aj gore sa javí ako na celkom znesiteľnej úrovni, obzvlášť prihliadajúc na celkovo nižšiu kvalitu diela. Choreografia možno mohla byť lepšia. Výstroj a vzhľad aktérov ju ale oveľa viac než vynahrádza.

The Russian Bride je teda po väčšinu času nezáživné, hlúpe a pomerne zle nakrútené dielo. Potom má ale nie celkom krátky záver, ktorý sa dá považovať za jeden z najzaujímavejších krvavých masakrov plných brutálnosti a absurdity. Oplatí sa kvôli nemu zvyšok filmu si odtrpieť? Záleží na vašich preferenciách, skôr sa ale javí, že áno. Ak teda máte pocit, že tento druh krvavej zábavy by vás mohol osloviť.