Ratu Ilmu Hitam

Duchárske gorno

Dejových zvratov bude viac, tých na spôsob, že veci sú vlastne celkom inak než ste si mali dovtedy myslieť. Napred prichádzajú odrastenci detského domova pozrieť svojho umierajúceho vychovávateľa. Bol im ako otec, bez neho by ich životy vyzerali celkom inak. V rámci možností mal byť život v domove idylka, postarali sa o nich, mali ich radi, chránili ich. Čo zlé sa stalo, boli len nehody, prípadne podivné jednorazové skraty. Vlastne nie. Niekto tu bol zlý, dialo sa niečo nekalé, napred trochu, potom dosť zásadne, skoncentrovalo sa tu obrovské zlo. Záver je ten, že deťom bude vlastne lepšie mŕtvym ako na tomto svete. A nie je to vinou kráľovnej čiernej mágie, Ratu Ilmu Hitam.

5. 8. 2020

20. 10. 2015

13. 9. 2016

5. 9. 2016

The Russian Bride

Andrej Gomora | 6. 5. 2019
0
5/10
action, psycho

Rusom vždy išlo DIY

Budete mať horšiu mienku o človeku, ktorýsi objedná nevestu cez internet z Ruska, alebo o žene, ktorá sa týmto spôsobom vydá? U každého z nich má správanie pomerne pochopiteľné dôvody. Ona potrebuje utiecť z biedy, zachrániť malú dcérku. On potrebuje aj na staré kolená lásku a opateru. Nech sa ale akokoľvek ľudsky snažíme pozerať na ich úctivý a vzájomne prospešný vzťah, nádych prostitúcie sa z neho celkom odmyslieť nedá. Tiež pri pohľade na dcérku, pre ktorú sa na jednej strane mama obetuje, a nový otec by jej v konečnom dôsledku mohol pomôcť. Nezdá sa celkom korektné spraviť ju súčasťou obchodu a vystaviť ju rizikám s ním spojenými. Pretože nejaké tam sú, ako zistí naša The Russian Bride.

„Po počiatočnej slušnosti sa film začne snažiť pôsobiť znepokojujúco. A príliš mu to nejde.“

Dôležité na tomto filme je, že patrí medzi diela s dlhou omáčkou na úvod siahajúcou asi do troch štvrtín stopáže. A potom so záverom, ktorý intenzívne pracuje na zažehnaní dovtedajšieho pocitu sklamania. Pre to má divák dôvodov dosť. Ako tak zvládnutý je úplný začiatok, keď sa nám podarí vcítiť do dvoch hlavných aktérov a do čoho to idú. Po počiatočnej slušnosti sa film začne snažiť pôsobiť znepokojujúco. A príliš mu to nejde. Chce byť čo najviac neurčitý, a nenaznačovať nám, čo konkrétne sa bude diať. Na scénu vstúpi okrem iného aj duch, ktorého úloha nás už celkom zmätie. Máme mať predovšetkým pocit, že niečo tu nie je v poriadku, a schyľuje sa na niečo zlé. Čo to bude a akýto bude mať dôvod si zatiaľ máme len domýšľať.

„Náznaky napätia sa celkom strácajú v nekvalite zhotovenia diela.“

K tomuto pocitu má prispieť aj prvá vražda, hoci tá sa javí pomerne nezmyselne v čase, keď sa odohrá, ako aj pri spätnom zvážení so znalosťou okolností deja. Až mierne trápne pôsobí scéna s kokaínom, to ale len do chvíle, keď zistíme, akú dôležitú úlohu ten na koniec vo filme zohrá. Pochopíme, že dcérka je pre starého grázla dôležitejšia ako matka a tiež môžeme tušiť, že jeho syn sa nespomína len tak. Náznaky napätia sa ale celkom strácajú v nekvalite zhotovenia diela. Až amatérsky pôsobí miestami kamera aj herecké výkony. Scenár je slabý a využíva množstvo scén na efekt a obrovské množstvo klišé. Ako výpadky elektriny, nemý sluha prespávajúci v stodole a tiež narezané sedlo. Potom to ale príde.

„Rozpúta sa pasáž, ktorej je ťažko niečo vytknúť čo do zábavnosti a štýlovosti.“

Zdá sa, ako keby sa film už končil a len mierne absurdne potrebuje naťahovať stopáž. Preto namiesto odstrelenia hlavy príde len ku strate pár prstov. To, čo sa javí len ako dožutie obete a zvrátené finále sa zrazu zvráti celkom opačným spôsobom. Divák stihol v tom čase celkom rezignovať a stratiť nádej, že uvidí niečo akokoľvek zaujímavé, priam sa začal na hlúposti diela zabávať. Do tohto pocitu zapadá scéna, ktorá začiatok finálnej pasáže ohlási a obeť prebudí nanajvýš štýlovým spôsobom. To, čo nasleduje, stále nie je nijako inteligentná či sofistikovaná zábava. Zrazu to ale proste nejako ide. Rozpúta sa pasáž, ktorej je ťažko niečo vytknúť čo do zábavnosti a štýlovosti. Bude obrovské množstvo krvi, mŕtvol, a dokonca aj gore sa javí ako na celkom znesiteľnej úrovni, obzvlášť prihliadajúc na celkovo nižšiu kvalitu diela. Choreografia možno mohla byť lepšia. Výstroj a vzhľad aktérov ju ale oveľa viac než vynahrádza.

The Russian Bride je teda po väčšinu času nezáživné, hlúpe a pomerne zle nakrútené dielo. Potom má ale nie celkom krátky záver, ktorý sa dá považovať za jeden z najzaujímavejších krvavých masakrov plných brutálnosti a absurdity. Oplatí sa kvôli nemu zvyšok filmu si odtrpieť? Záleží na vašich preferenciách, skôr sa ale javí, že áno. Ak teda máte pocit, že tento druh krvavej zábavy by vás mohol osloviť.