Repulsion

Čo sa odohráva v ženskej hlave pri pohľade na muža
Romanovi Polanskému napred v auguste 1969 zavraždili kumpáni Charlesa Mansona tehotnú manželku. V roku 1977 ho pre zmenu obvinili zo zdrogovania a znásilnenia 13 ročného dievčaťa. On tvrdí, že drogy jej nedal a so stykom súhlasila. Nestačí, že mala 13 rokov? Polanského kariéru zločin ovplyvnil len v tom, že namiesto Ameriky nakrúca filmy v Európe a musí sa vyhýbať cestám do krajín, ktoré by ho mohli do USA vydať. Nečelí všeobecnému odsúdeniu a výzvam na bojkot, zbiera ocenenia za filmy. Ak ste aj vy ochotní napriek pomerne vážnemu prehrešku umelca nezatratiť, za pozornosť stojí napríklad aj jeho film z roku 1965 s názvom Repulsion.
9. 12. 2015

12. 11. 2018

Cyntoryn zvieratiek

Viditeľne iný

Na rozdiel od diel ako Osvietenie, Mŕtva zóna či Carrie nerežíroval Cintorín domácich zvierat z roku 1989 známy režisér a tento film ani nepatrí medzi kriticky najuznávanejšie z diel podľa predlohy Stephena Kinga. Pomerne presne sa drží príbehu z knihy, veď scenár napísal samotný spisovateľ, a filmársky ide o skôr jednoduché a priamočiare dielo. Vďaka výbornej atmosfére a niekoľkým pamätným scénam a výrokom si aj tak vyslúžil svoj vlastný osobitný kult, takže nepochybne bolo nemálo fanúšikov zvedavých, ako bude vyzerať remake, či nová adaptácia knihy, uvádzaná do distribúcie pod menom Cyntoryn zvieratiek.

30. 4. 2019

Brightburn

Superman, len trochu iný

Nie sme vôbec ďaleko od nedávneho Potomka, hoci témy ako odcudzenie tentokrát skúmame oveľa povrchnejšie. Tu máme totiž skôr superhrdinský námet a tomu zodpovedá aj štýl jeho spracovania. Spraviť Supermana naopak znie zaujímavo predovšetkým ako hypotéza, či pokus. Tentokrát bez vysvetľovania a príbehu z planéty Kryptón. Prečo by ten tvor, ktorý padne na zem a má nadprirodzené schopnosti, nemohol byť zlý? V poslednom čase sa predsa zvykli superhrdinovia skúmať zo všetkých strán a robili sa filmy či rovno seriály o každom jednom období ich života. Úskalia tohto spracovania musia nepochybne napadať každému, poňať sa ale dá mnohými spôsobmi.

20. 5. 2019

6. 10. 2015

Better Watch Out

Andrej Gomora | 18. 12. 2017
0
5/10
comedy, home invasion, psycho, slasher

Nech Vianoce nie sú taká nuda

Better Watch Out je jeden z filmov, o ktorých je pred ich pozeraním skutočne najlepšie vedieť čo najmenej. Bol ohlásený ako hororová variácia na Samého doma, a jedným výrazným rozdielom, o ktorom divákovi nezaškodí vedieť, je že chlapec nie je doma sám. Je tam s ním príťažlivá opatrovateľka, do ktorej je beznádejne zamilovaný, aj keď ešte nemá ani 13 rokov. A je to horor. Zvyšok čítajte, až keď film uvidíte. Alebo ak ho pozerať neplánujete.

Ashley prichádza Lukea strážiť naposledy, chystá sa odcestovať. Luke si uvedomuje vekový rozdiel, no už sa dostáva do rokov, keď racionálne uvažovanie ustupuje iným pohnútkam. Snaží sa na Ashley urobiť dojem, napríklad pitím šampanského priamo z fľaše. Ashley sa javí vážna, trápi ju hlavne priateľ, jej odchod ťažko prežíva, chce ju ten večer vidieť. Na uvoľnenie pozerajú horor a okrem Lukeových pokusov o prílišnú intímnosť ich začnú rušiť aj iné nepríjemné javy. Niekto je vonku. Niekto klope na dvere. Niekto hodí cez okno do domu tehlu. Niekto sa s brokovnicou prechádza po hornom poschodí. Luke sa snaží pred Ashley ukázať ako chlap, niekedy až príliš. Až jej niečo prestane sedieť. A večer sa zvrhne ešte neporovnateľne viac, ako sa zdalo.

„Niekoľko scén je nesilene vtipných, čo ale zatiaľ vôbec neznižuje vážnosť hororovej hrozby.“

Vo filme od začiatku fungujú postavy, sú presvedčivé aj dobre zahrané. Do všetkých sa dá celkom vcítiť, tak zaujme úvod aj počiatočná pasáž pripomínajúca home invasion. V tej je možno pár klasických nelogickostí, inak má výbornú atmosféru aj spád. Navyše vnímame vzťah medzi Ashley a Lukeom, ten posilňuje ľudský aj komický rozmer. Niekoľko scén je nesilene vtipných, čo ale zatiaľ vôbec neznižuje vážnosť hororovej hrozby. Škoda je, že práve keď sa táto zápletka veľmi sľubne vyvíja, vo filme nastane zásadný zvrat.

„Pôvodná atmosféra zmizne a pomaličky sa začína budovať iná.“

Ten je už sám o sebe nie príliš presvedčivý, a tiež sa nezdá, že by nám mohol sľubovať priveľa hororovosti. Skôr sa zdá, ako keby sa ním film celkom degradoval na mierne nahlúplu komédiu. Pôvodná atmosféra zmizne a pomaličky sa začína budovať iná. Tá už stojí na odlišnom zle, menej zrozumiteľnom no viac psychopatickom. Tomu nanešťastie nejde spočiatku príliš veriť, a s presviedčaním diváka to bude mať aj neskôr skutočne ťažké. Stavia nám totiž už existujúcu postavu do celkom novej polohy, a tú postupne posúva ďalej až do extrému. Čím značne škodí jej uveriteľnosti.

„Aj pri prvých násilnejších scénach je ťažké vnímať ich inak ako nehody.“

Prvé prejavy sú miestami vtipné, miestami nahlúple a vlastne je nám pri nich dosť trápne. Čo nie je ideálny pocit, obzvlášť ak sme chceli pozerať horor a nie film o útrapách dospievajúcich. Ak by sa pri nich aj zdalo, že teoreticky by film niekam mohol smerovať, my nemáme dôvod veriť, že by sa to skutočne mohlo stať. Aj pri prvých násilnejších scénach je ťažké vnímať ich inak ako nehody. Možno dramatické a s potenciálom vytvárať ďalšiu trápnosť, no nie zrovna hororovosť. Potom sa film naplno rozbehne. Príde brutalita a skutky čistého psychopata. Nie sú zlé, no postava ktorá ich koná sa stáva dokonale neuveriteľnou, a s ňou aj celý film.

„Výborná je práca s kamerou, ako aj kompozícia množstva scén a záberov, tie dokážu ulahodiť oku diváka.“

Silnou stránkou diela je jeho spracovanie, obzvlášť to estetické. Výborná je práca s kamerou, ako aj kompozícia množstva scén a záberov, tie dokážu ulahodiť oku diváka. Vo filme sa tiež veľmi podarilo použitie hudby, predovšetkým kombinácia kolied s násilím vyznie príjemne nenútene ironicky. Spolu s nadmieru kvalitnými postavami vzniká dojem, ako keby tvorcovia predsa museli vedieť, čo robia. Ako keby divák to všetko mal vnímať ako koncept, čo by sa možno dalo. Musíte len stráviť hlavného zloducha, čo nie je až také ľahké.

Better Watch Out má určite svoje pozitívne stránky a pozerá sa naň dobre. Človeka miestami zabaví, a predvedie aj nejakú tú akciu a násilie. Pôsobí prepracovane, no to základné, na čom stojí, v ňom nie celkom funguje. Niekto skrátka zase potreboval byť až príliš originálny a odviazaný. Alebo vtipný.