Gwen

Horor zvaný život

Keďže ponurá a pomalá atmosféra sa viackrát úspešne kombinovala so skutočne hororovými prvkami, možno je lepšie hneď upozorniť. Zápletka sa príliš nerozvinie a nepríde ani žiadne veľké prekvapenie, radšej naň nečakajte. Tentokrát ideme veľmi jednoduchou a priamočiarou cestou, ktorá čerpá z toho, čo nám hneď predstaví. Matka a dve dcéry v osamelom sídle. Otec bojuje na Kryme, živí v nich nádej, že raz ešte povstanú z biedy. Ostatné domy už skôr nedobrovoľne ako z vlastnej vôle obyvatelia opustili, túžila po nich ťažiarska spoločnosť, tak ako túži aj po tom poslednom obývanom. Matka aj dcéry sú odhodlané nepredať, už len z úcty k otcovi. Ich život je pritom ešte ťažší, než akým by ho robili len objektívne podmienky jeho zložitosti.

12. 11. 2019

Polaroid

Konečne primeraný trest za selfie?

Na úvodnej vražde je pozitívne, nakoľko priamo ide na vec. V poslednom čase sme si pri duchárinách zvykli na dlhé obliehanie budúcich obetí. Niečo sa na ne upne, nezmyselne sa to dokola zjavuje v ich okolí, primitívne nás to straší. Aby sme vôbec začali pochybovať, či sa to aj na niečo zmôže. Tentokrát je to hneď od začiatku krátky proces. Sekvencia pritom má všetko, čo by mať mala. Postupne hustne, buduje intenzívny strach, niečo sa zjaví, z nejasnej entity sa to sformuje na priamu a nebezpečnú silu. Ktorá svoj úmysel rovno aj dokoná. Stačilo, že niekto sa tu odfotil aparátom značky Polaroid.

2. 7. 2019

Nočné mory z temnôt

Čím sa strašia malé deti

Ako keby hlavným cieľom hororov posledných rokov malo byť vrátiť divákov stredného veku do detstva. Najznámejším nositeľom týchto snáh je samozrejme seriál Stranger Things, mysterióznej produkcie, ktorá má buď detských hrdinov, alebo sa odohráva pred pár desaťročiami, alebo využíva retro estetiku, je ale v poslednej dobe neúrekom. Ideálne samozrejme všetko naraz, ako je to v spomínanom seriáli. Naivným príbehom môže podobné ladenie skutočne dodať čaro, či zachrániť ich od požiadaviek na realizmus a presvedčivosť. Je to celé len svojská hra, spomienky na strašenie, a na to, čo nás vedelo naľakať, kým sme boli deti. Napríklad nejaké Nočné mory z temnôt.

27. 8. 2019

Annabelle 3: Návrat

Späť k detským hrám

S dejovými previazaniami prichádzajú obmedzenia, nech sú aj voľné. Také tie veci, o ktorých by ste v sequeli museli počuť, preto sa v prequeli nemohli stať. Pre horor ide o celkom výrazné obmedzenie, najmä čo sa týka počtu obetí. Dostávame sa rovno do situácie, keď tie musia zostať na nule, a vlastne si zaslúži obdiv, ak sa niekomu do takého hororu vôbec chce. Ako keby sme prechádzali incidenty celkom bezvýznamné z hľadiska celkového príbehu, ktoré akurát v osamotenosti svojho priebehu mohli byť akosi drobno zaujímavé, a v ideálnom prípade aj strašidelné. Niečo ako náhodné epizódy zo života Warrenovcov, aj keď v tejto konkrétnej vystupujú minimálne.

10. 7. 2019

Regression

Výsledok rovnaký, akurát mučenie si inkvizítori viac užili
Myslíte si, že samých seba poznáte. Viete, kto ste, čo ste v živote vykonali a čo vykonať by ste boli schopní. Napríklad ak by vám niekto povedal, že necháte znásilniť vlastnú dcéru, neverili by ste mu. Vysmiali ho, ak by vám tá predstava prišla náznakom smiešna. Lenže čo ak niekto tvrdí, že dokáže preskúmať časti vašej mysle, do ktorých sa nedostanete. Pomôže vám odhaliť spomienky, o akých ste ani netušili, že by ste ich mohli mať. Tomu, čo tam nájde by ste neverili, pokiaľ by nešlo o vedeckú metódu, napríklad s názvom Regression.
2. 2. 2016

Better Watch Out

Andrej Gomora | 18. 12. 2017
0
5/10
comedy, home invasion, psycho, slasher

Nech Vianoce nie sú taká nuda

Better Watch Out je jeden z filmov, o ktorých je pred ich pozeraním skutočne najlepšie vedieť čo najmenej. Bol ohlásený ako hororová variácia na Samého doma, a jedným výrazným rozdielom, o ktorom divákovi nezaškodí vedieť, je že chlapec nie je doma sám. Je tam s ním príťažlivá opatrovateľka, do ktorej je beznádejne zamilovaný, aj keď ešte nemá ani 13 rokov. A je to horor. Zvyšok čítajte, až keď film uvidíte. Alebo ak ho pozerať neplánujete.

Ashley prichádza Lukea strážiť naposledy, chystá sa odcestovať. Luke si uvedomuje vekový rozdiel, no už sa dostáva do rokov, keď racionálne uvažovanie ustupuje iným pohnútkam. Snaží sa na Ashley urobiť dojem, napríklad pitím šampanského priamo z fľaše. Ashley sa javí vážna, trápi ju hlavne priateľ, jej odchod ťažko prežíva, chce ju ten večer vidieť. Na uvoľnenie pozerajú horor a okrem Lukeových pokusov o prílišnú intímnosť ich začnú rušiť aj iné nepríjemné javy. Niekto je vonku. Niekto klope na dvere. Niekto hodí cez okno do domu tehlu. Niekto sa s brokovnicou prechádza po hornom poschodí. Luke sa snaží pred Ashley ukázať ako chlap, niekedy až príliš. Až jej niečo prestane sedieť. A večer sa zvrhne ešte neporovnateľne viac, ako sa zdalo.

„Niekoľko scén je nesilene vtipných, čo ale zatiaľ vôbec neznižuje vážnosť hororovej hrozby.“

Vo filme od začiatku fungujú postavy, sú presvedčivé aj dobre zahrané. Do všetkých sa dá celkom vcítiť, tak zaujme úvod aj počiatočná pasáž pripomínajúca home invasion. V tej je možno pár klasických nelogickostí, inak má výbornú atmosféru aj spád. Navyše vnímame vzťah medzi Ashley a Lukeom, ten posilňuje ľudský aj komický rozmer. Niekoľko scén je nesilene vtipných, čo ale zatiaľ vôbec neznižuje vážnosť hororovej hrozby. Škoda je, že práve keď sa táto zápletka veľmi sľubne vyvíja, vo filme nastane zásadný zvrat.

„Pôvodná atmosféra zmizne a pomaličky sa začína budovať iná.“

Ten je už sám o sebe nie príliš presvedčivý, a tiež sa nezdá, že by nám mohol sľubovať priveľa hororovosti. Skôr sa zdá, ako keby sa ním film celkom degradoval na mierne nahlúplu komédiu. Pôvodná atmosféra zmizne a pomaličky sa začína budovať iná. Tá už stojí na odlišnom zle, menej zrozumiteľnom no viac psychopatickom. Tomu nanešťastie nejde spočiatku príliš veriť, a s presviedčaním diváka to bude mať aj neskôr skutočne ťažké. Stavia nám totiž už existujúcu postavu do celkom novej polohy, a tú postupne posúva ďalej až do extrému. Čím značne škodí jej uveriteľnosti.

„Aj pri prvých násilnejších scénach je ťažké vnímať ich inak ako nehody.“

Prvé prejavy sú miestami vtipné, miestami nahlúple a vlastne je nám pri nich dosť trápne. Čo nie je ideálny pocit, obzvlášť ak sme chceli pozerať horor a nie film o útrapách dospievajúcich. Ak by sa pri nich aj zdalo, že teoreticky by film niekam mohol smerovať, my nemáme dôvod veriť, že by sa to skutočne mohlo stať. Aj pri prvých násilnejších scénach je ťažké vnímať ich inak ako nehody. Možno dramatické a s potenciálom vytvárať ďalšiu trápnosť, no nie zrovna hororovosť. Potom sa film naplno rozbehne. Príde brutalita a skutky čistého psychopata. Nie sú zlé, no postava ktorá ich koná sa stáva dokonale neuveriteľnou, a s ňou aj celý film.

„Výborná je práca s kamerou, ako aj kompozícia množstva scén a záberov, tie dokážu ulahodiť oku diváka.“

Silnou stránkou diela je jeho spracovanie, obzvlášť to estetické. Výborná je práca s kamerou, ako aj kompozícia množstva scén a záberov, tie dokážu ulahodiť oku diváka. Vo filme sa tiež veľmi podarilo použitie hudby, predovšetkým kombinácia kolied s násilím vyznie príjemne nenútene ironicky. Spolu s nadmieru kvalitnými postavami vzniká dojem, ako keby tvorcovia predsa museli vedieť, čo robia. Ako keby divák to všetko mal vnímať ako koncept, čo by sa možno dalo. Musíte len stráviť hlavného zloducha, čo nie je až také ľahké.

Better Watch Out má určite svoje pozitívne stránky a pozerá sa naň dobre. Človeka miestami zabaví, a predvedie aj nejakú tú akciu a násilie. Pôsobí prepracovane, no to základné, na čom stojí, v ňom nie celkom funguje. Niekto skrátka zase potreboval byť až príliš originálny a odviazaný. Alebo vtipný.