Suspiria (2018)

Menej farieb, viac tanca

Pôvodná Suspiria si svoj kultový status získala vďaka funkčnej zmesi prvkov pochádzajúcich z inej doby. Naivný scenár, úchvatný vizuál plný sýtych farieb, gotické prostredie, úžasná hudba, no a réžia Daria Argenta v najlepšej forme. Jej atmosféra patrí medzi najosobitejšie zážitky v dejinách hororu, snaha zopakovať ju sa preto spočiatku javila značne šialene. Náznaky dôvery vzbudila až serióznosť, s akou tvorcovia k novému projektu pristupovali. Obsadenie Tildy Swinton, hudba od Thoma Yorkea. Režisér Luca Guadagnino bol vraj možnosťou film nakrútiť posadnutý už od svojich 14 rokov, a hoci ide o jeho prvý horor, ako artový režisér svoje kvality už dokázal. Pochopiteľne tak nejako musí potom vyzerať aj výsledok.

15. 3. 2019

Cult of Chucky

Chucky dospieva

Dej opäť nadväzuje, tak na predošlý diel, ako aj na dlhodobú líniu v sérii. Z predošlého dielu nám zostáva vozíčkarka Nika, lieči sa na psychiatrii z presvedčenia, že všetkých tých ľudí v jej dome nezabila ona, ale neživá hračka. Zdá sa, že terapia napreduje úspešne, Nika prijala skutočnosť, že je vrah, a môžu ju presunúť do ústavu s nižšou ostrahou. Bábku Chuckyho jej kúpia v rámci liečby, a poslúži zároveň ďalšej pacientke, tá smúti za svojím dieťaťom. Čudné je, že bábky sa začnú akosi množiť. K prvej pribudne druhá, tú prinesie ako dedičstvo po Nikinej neterke nám už dobre známa Tiffany, Chuckyho večná milá. Tretia bábka príde poštou, nikto presne nevie odkiaľ. A ako sa už dá čakať, s pribúdaním bábiek začnú ubúdať pacienti aj personál. Nike nikto neverí, obviňujú ju len z návratu jej rozpoltene vražedných stavov. Jej šťastie, že je na vozíčku, príliš nudná obeť.

27. 10. 2017

20. 9. 2010

23. 2. 2017

Better Watch Out

Andrej Gomora | 18. 12. 2017
0
5/10
comedy, home invasion, psycho, slasher

Nech Vianoce nie sú taká nuda

Better Watch Out je jeden z filmov, o ktorých je pred ich pozeraním skutočne najlepšie vedieť čo najmenej. Bol ohlásený ako hororová variácia na Samého doma, a jedným výrazným rozdielom, o ktorom divákovi nezaškodí vedieť, je že chlapec nie je doma sám. Je tam s ním príťažlivá opatrovateľka, do ktorej je beznádejne zamilovaný, aj keď ešte nemá ani 13 rokov. A je to horor. Zvyšok čítajte, až keď film uvidíte. Alebo ak ho pozerať neplánujete.

Ashley prichádza Lukea strážiť naposledy, chystá sa odcestovať. Luke si uvedomuje vekový rozdiel, no už sa dostáva do rokov, keď racionálne uvažovanie ustupuje iným pohnútkam. Snaží sa na Ashley urobiť dojem, napríklad pitím šampanského priamo z fľaše. Ashley sa javí vážna, trápi ju hlavne priateľ, jej odchod ťažko prežíva, chce ju ten večer vidieť. Na uvoľnenie pozerajú horor a okrem Lukeových pokusov o prílišnú intímnosť ich začnú rušiť aj iné nepríjemné javy. Niekto je vonku. Niekto klope na dvere. Niekto hodí cez okno do domu tehlu. Niekto sa s brokovnicou prechádza po hornom poschodí. Luke sa snaží pred Ashley ukázať ako chlap, niekedy až príliš. Až jej niečo prestane sedieť. A večer sa zvrhne ešte neporovnateľne viac, ako sa zdalo.

„Niekoľko scén je nesilene vtipných, čo ale zatiaľ vôbec neznižuje vážnosť hororovej hrozby.“

Vo filme od začiatku fungujú postavy, sú presvedčivé aj dobre zahrané. Do všetkých sa dá celkom vcítiť, tak zaujme úvod aj počiatočná pasáž pripomínajúca home invasion. V tej je možno pár klasických nelogickostí, inak má výbornú atmosféru aj spád. Navyše vnímame vzťah medzi Ashley a Lukeom, ten posilňuje ľudský aj komický rozmer. Niekoľko scén je nesilene vtipných, čo ale zatiaľ vôbec neznižuje vážnosť hororovej hrozby. Škoda je, že práve keď sa táto zápletka veľmi sľubne vyvíja, vo filme nastane zásadný zvrat.

„Pôvodná atmosféra zmizne a pomaličky sa začína budovať iná.“

Ten je už sám o sebe nie príliš presvedčivý, a tiež sa nezdá, že by nám mohol sľubovať priveľa hororovosti. Skôr sa zdá, ako keby sa ním film celkom degradoval na mierne nahlúplu komédiu. Pôvodná atmosféra zmizne a pomaličky sa začína budovať iná. Tá už stojí na odlišnom zle, menej zrozumiteľnom no viac psychopatickom. Tomu nanešťastie nejde spočiatku príliš veriť, a s presviedčaním diváka to bude mať aj neskôr skutočne ťažké. Stavia nám totiž už existujúcu postavu do celkom novej polohy, a tú postupne posúva ďalej až do extrému. Čím značne škodí jej uveriteľnosti.

„Aj pri prvých násilnejších scénach je ťažké vnímať ich inak ako nehody.“

Prvé prejavy sú miestami vtipné, miestami nahlúple a vlastne je nám pri nich dosť trápne. Čo nie je ideálny pocit, obzvlášť ak sme chceli pozerať horor a nie film o útrapách dospievajúcich. Ak by sa pri nich aj zdalo, že teoreticky by film niekam mohol smerovať, my nemáme dôvod veriť, že by sa to skutočne mohlo stať. Aj pri prvých násilnejších scénach je ťažké vnímať ich inak ako nehody. Možno dramatické a s potenciálom vytvárať ďalšiu trápnosť, no nie zrovna hororovosť. Potom sa film naplno rozbehne. Príde brutalita a skutky čistého psychopata. Nie sú zlé, no postava ktorá ich koná sa stáva dokonale neuveriteľnou, a s ňou aj celý film.

„Výborná je práca s kamerou, ako aj kompozícia množstva scén a záberov, tie dokážu ulahodiť oku diváka.“

Silnou stránkou diela je jeho spracovanie, obzvlášť to estetické. Výborná je práca s kamerou, ako aj kompozícia množstva scén a záberov, tie dokážu ulahodiť oku diváka. Vo filme sa tiež veľmi podarilo použitie hudby, predovšetkým kombinácia kolied s násilím vyznie príjemne nenútene ironicky. Spolu s nadmieru kvalitnými postavami vzniká dojem, ako keby tvorcovia predsa museli vedieť, čo robia. Ako keby divák to všetko mal vnímať ako koncept, čo by sa možno dalo. Musíte len stráviť hlavného zloducha, čo nie je až také ľahké.

Better Watch Out má určite svoje pozitívne stránky a pozerá sa naň dobre. Človeka miestami zabaví, a predvedie aj nejakú tú akciu a násilie. Pôsobí prepracovane, no to základné, na čom stojí, v ňom nie celkom funguje. Niekto skrátka zase potreboval byť až príliš originálny a odviazaný. Alebo vtipný.