12. 10. 2015

Apostle

Tenká hranica medzi uctievaním a vykorisťovaním

Určite sa dá vnímať pozitívne posun od schematického zobrazovania náboženských fanatikov ako šialencov a nič iné. Nadprirodzené javy sú predsa neoddeliteľná súčasť hororov. Tak prečo by niekedy nemohli to nie zrovna sympatické správanie aj podporovať, či priam ospravedlňovať? Postavy sa tak môžu stať ľudskejšími, vrátane náboženských magorov. Tiež nemusia byť zlí, len pretože ich to baví, a môžu divákovi skomplikovať možnosť ich odsúdenia aspoň do tej miery, že to skutočne nemali až také jednoduché. Keď k niekomu hovorí bohyňa, nemá nárok pokladať sa za Apostle?

14. 1. 2019

The Domestics

Apokalypsa namiesto manželskej poradne

Vysvetľovať, čo zničilo civilizáciu, respektíve odkiaľ sa zobrali zombíci, upíri alebo iný zrod jej rozvrátenia už dávno nie je nevyhnutnosť. Postapokalyptický film je dávno etablovaný ako žáner a pred nikým už nemusí svoje zápletky ospravedlňovať. V tomto prípade si zvolil ironickú eleganciu s narážkou na konšpirácie o chemtrails. Niekto sa proste rozhodol, že stačí, a lietadlá obostreli svet čiernym dymom. Znie to trochu hlúpo, ale dá sa to vnímať ako vtipná hlúposť. Ako takmer vždy hlavne film o pôvode postapokalyptického stavu sveta vôbec nie je. Tentokrát je o ľuďoch, priamo o manželoch v kríze vzťahu. The Domestics.

7. 1. 2019

The Eyes of My Mother

Neučte deti hrám so skalpelom

Mama dievčatku veľa rozprávala o anatómii, o rezaní. Ako už mohla čakať, že to s ním dopadne. Sama bola v Portugalsku očná chirurgička, na kravskom oku dcére ukazuje, ako vyzerá jeho vnútro. Dievčatko je rado, rezanie sa jej páči, má rada svoju mamu. Na ich odľahlý statok jedného dňa príde cudzinec. Pýta sa na záchod, vyžaduje si nezvyčajnú zdvorilosť. Pôsobí na jednej strane krehko, zároveň dosť vyšinuto. Neskôr sa sám prizná, má rád zabíjanie, ten pocit ktorý človeku prináša. Na rozhovory s dievčatkom bude mať ešte veľa času. Bez mamičky si z neho spraví svojho jediného kamaráta. Hoci nahradiť ju samozrejme nikdy môcť nebude, Francisca bude vždy myslieť na The Eyes of My Mother.

27. 6. 2017

All Cheerleaders Die

Andrej Gomora | 15. 8. 2014
0
7/10
bizarre, comedy, independent, teen

Smrteľné mučenie absurditou

V živote každého človeka príde deň, keď na neho roztlieskávačky ako hlavné postavy filmu prestanú pôsobiť lákavo. Maximálne si pozrieť kúsok. Bez zvuku. Príjemný vizuál už audio z ich dialógov postupom času skrátka nevyváži. Až kým sa niekomu nepodarí roztlieskávačkám poriadne naložiť. Nie ich vyvraždiť ako v bežných slasheroch, kde sú aj v polohe obetí ešte stále postavy a my musíme trpieť ich reči ako keby boli ľudia. Dať ich do stredu absurdného diela, ktoré ich zomelie a vyvráti a rovno mu dať aj morbídny názov- All Cheerleaders Die.

„O pár mesiacov neskôr sa Maddy prihlási na uvoľnené miesto v tíme, vraj z úcty k mŕtvej."

Prvou obeťou je Alexis. V porovnaní s ňou vysoko intelektuálne nadradená hlavná postava Maddy o nej nakrúca dokument. Alexis jej tradične sebavedomo prezentuje svoj život a pohľad na svet. Dočká sa aj chvíle, na ktorú čakala: Maddy chce, aby sa jej predviedla priamo v akcii. Po akrobatickom skoku do výšky asi nie je ideálne dopadnúť na hlavu, hlavne priamo pred kamerou. O pár mesiacov neskôr sa Maddy prihlási na uvoľnené miesto v tíme, vraj z úcty k mŕtvej. Nová šéfka roztlieskavačského tímu Tracy napred pochybuje, no Maddy ju svojimi zručnosťami presvedčí. Čo viac, aj sa skamarátia, vďaka nej sa Tracy dozvie, že chlapec ktorého po mŕtvej Alexis zdedila ju už stihol aj podviesť. Atmosféra pomaly hustne, futbalisti si dajú predsavzatie uprednostniť pred roztlieskávačkami mladé žabky, tie sa zase hodlajú preorientovať na vysokoškolákov. Až na Tracy, tú svojimi bozkami po mužskej zrade utešuje Maddy. Samozrejme na veľkú nevôľu jej bývalej partnerky Leeny, jednej z mála gotičiek ktoré sú svojho imidžu hodné aj skutkami. Sofistikovanejšími ako obesenie mačky.

„Vidíme jej nenávisť a odhodlanie, predpokladáme jej inteligenciu, no nepoznáme jej presné ciele ani príčiny konania."

Už absurdne krutý úvod dáva jasne najavo, že tu sa nemusíme báť, nejdeme sledovať tínedžerskú stupiditu. Aj keď sa nič hrozné nedeje, film je po celý čas badateľne temný. Maddy sa pred svojim videodenníčkom a ani pred divákom netají vedľajšími úmyslami. Vidíme jej nenávisť a odhodlanie, predpokladáme jej inteligenciu, no nepoznáme jej presné ciele ani príčiny konania. Aj keď Maddy nič veľmi zlé nerobí, pôsobí ako smrtiaci ruský agent medzi nevinnými deťmi v škôlke. Leena spočiatku straší len svojím vzhľadom, čo vďaka dobrej práci s ním nie je vôbec málo. Film sa k výrazne hororovej akcii aj tak nedopracuje, len si od začiatku drží príjemne znepokojivý podtón.

Vo chvíli, keď už sa skutočne nepatrí nechať diváka dlhšie čakať na poriadny zvrat, nadobudne dej veľmi zaujímavý smer. Za určitých okolností by mohol vyznieť ako nepodarený vtip, a niektorí diváci ho tak asi aj prijmú. Vstup nadprirodzených prvkov tiež pripomína lacnú zábavu pubertiakov, či dokonca nižších vekových kategórií. Svojou absurdnosťou navyše nemá ďaleko od nie príliš zvládnutého Detention. Tu ale všetky hlúposti bez logiky akosi zapadnú do seba. Smerujú k jedinému zámeru- vytvoriť čo najmorbídnejšie dielo o roztlieskávačkách, kde sa nadhľadu nekladú medze.

„Dej ťahá dopredu kopenie nezmyslov."

Najpodstatnejšie pri sledovaní filmu je prijať režisérovu hru. Podobne ako v The Woman, aj tu vidíme výrazne špecifický rukopis Luckyho McKee. Tomu v žiadnom prípade nejde o strašenie. Aj keď sa nejaké vyskytne, režisér si pri všetkej dramatizácii necháva svoj odstup. Dej ťahá dopredu kopenie nezmyslov. Ich gradácia funguje aby vo chvíli keď divák prestane očakávať zmysluplnú pointu, tá prišla ako blesk z jasného neba. O to väčšie je prekvapenie, keď pointa dáva zmysel a je až realisticky drsná. Nevysvetlí všetko čo sa dialo. Lenže dá význam filmu ako celku a možnosť odpustiť prijať prostriedky, ktoré použil.

All Cheerleaders Die nie je napriek množstvu absurdného humoru komédia, a množstvo morbídností a temnoty z nej nerobí ani čistokrvný horor. Ide o drzý film, ktorý si s divákom robí čo sa mu chce a viditeľne sa baví jeho mätením. Nie je pochybne nakrútený ako iné úlety, tvorcovia zjavne vedeli, čo robia, a remeslo majú obdivuhodne zvládnuté. Divákovi ponúkajú dielo plné prepracovaného pohŕdania a inteligencie prekrývajúcej nenávisť. Rozhodne príjemné spestrenie hororovej scény.