Gwen

Horor zvaný život

Keďže ponurá a pomalá atmosféra sa viackrát úspešne kombinovala so skutočne hororovými prvkami, možno je lepšie hneď upozorniť. Zápletka sa príliš nerozvinie a nepríde ani žiadne veľké prekvapenie, radšej naň nečakajte. Tentokrát ideme veľmi jednoduchou a priamočiarou cestou, ktorá čerpá z toho, čo nám hneď predstaví. Matka a dve dcéry v osamelom sídle. Otec bojuje na Kryme, živí v nich nádej, že raz ešte povstanú z biedy. Ostatné domy už skôr nedobrovoľne ako z vlastnej vôle obyvatelia opustili, túžila po nich ťažiarska spoločnosť, tak ako túži aj po tom poslednom obývanom. Matka aj dcéry sú odhodlané nepredať, už len z úcty k otcovi. Ich život je pritom ešte ťažší, než akým by ho robili len objektívne podmienky jeho zložitosti.

12. 11. 2019

Polaroid

Konečne primeraný trest za selfie?

Na úvodnej vražde je pozitívne, nakoľko priamo ide na vec. V poslednom čase sme si pri duchárinách zvykli na dlhé obliehanie budúcich obetí. Niečo sa na ne upne, nezmyselne sa to dokola zjavuje v ich okolí, primitívne nás to straší. Aby sme vôbec začali pochybovať, či sa to aj na niečo zmôže. Tentokrát je to hneď od začiatku krátky proces. Sekvencia pritom má všetko, čo by mať mala. Postupne hustne, buduje intenzívny strach, niečo sa zjaví, z nejasnej entity sa to sformuje na priamu a nebezpečnú silu. Ktorá svoj úmysel rovno aj dokoná. Stačilo, že niekto sa tu odfotil aparátom značky Polaroid.

2. 7. 2019

Nočné mory z temnôt

Čím sa strašia malé deti

Ako keby hlavným cieľom hororov posledných rokov malo byť vrátiť divákov stredného veku do detstva. Najznámejším nositeľom týchto snáh je samozrejme seriál Stranger Things, mysterióznej produkcie, ktorá má buď detských hrdinov, alebo sa odohráva pred pár desaťročiami, alebo využíva retro estetiku, je ale v poslednej dobe neúrekom. Ideálne samozrejme všetko naraz, ako je to v spomínanom seriáli. Naivným príbehom môže podobné ladenie skutočne dodať čaro, či zachrániť ich od požiadaviek na realizmus a presvedčivosť. Je to celé len svojská hra, spomienky na strašenie, a na to, čo nás vedelo naľakať, kým sme boli deti. Napríklad nejaké Nočné mory z temnôt.

27. 8. 2019

Annabelle 3: Návrat

Späť k detským hrám

S dejovými previazaniami prichádzajú obmedzenia, nech sú aj voľné. Také tie veci, o ktorých by ste v sequeli museli počuť, preto sa v prequeli nemohli stať. Pre horor ide o celkom výrazné obmedzenie, najmä čo sa týka počtu obetí. Dostávame sa rovno do situácie, keď tie musia zostať na nule, a vlastne si zaslúži obdiv, ak sa niekomu do takého hororu vôbec chce. Ako keby sme prechádzali incidenty celkom bezvýznamné z hľadiska celkového príbehu, ktoré akurát v osamotenosti svojho priebehu mohli byť akosi drobno zaujímavé, a v ideálnom prípade aj strašidelné. Niečo ako náhodné epizódy zo života Warrenovcov, aj keď v tejto konkrétnej vystupujú minimálne.

10. 7. 2019

Insidious 2

Ešte väčší horor a ešte väčšia zlátanina
Vzhľadom na dramatický koniec prvého dielu bolo viac menej jasné, čo bude základom zápletky v druhej časti. Josh, otec vtedy zasiahnutého Daltona, stretol pri svojej astrálnej púti svoju vlastnú prenasledovateľku. Starú dámu, ktorá sa v jeho detstve objavovala v pozadí jeho fotografií. Chcel sa jej definitívne zbaviť a namiesto toho sa jej podarilo ho okabátiť a vstúpiť do jeho tela. Preto sa ani po Daltonovom prebudení nevráti v dome všetko do normálu. Piana hrajú samé od seba, svetlá sa zažínajú, bábätká vyskakujú z postieľok. A po dome sa prechádza nejaká pani. Rodina by sa opäť potrebovala zomknúť a spoločnými silami zlu čeliť. Problém je, že zlo sa stalo jej súčasťou. Josh napred so starou dámou vo svojom tele bojuje, nakoniec je porazený a jeho duša uväznená v temnote. Jeho telesná schránka sa snaží všetkých presvedčiť, že všetko je v poriadku, musia zabudnúť na svoje traumy a ísť ďalej so svojim životom. Kiežby to bolo také jednoduché. A kiežby sa ich on sám nepokúšal zabiť.
24. 9. 2013

All Cheerleaders Die

Andrej Gomora | 15. 8. 2014
0
7/10
bizarre, comedy, independent, teen

Smrteľné mučenie absurditou

V živote každého človeka príde deň, keď na neho roztlieskávačky ako hlavné postavy filmu prestanú pôsobiť lákavo. Maximálne si pozrieť kúsok. Bez zvuku. Príjemný vizuál už audio z ich dialógov postupom času skrátka nevyváži. Až kým sa niekomu nepodarí roztlieskávačkám poriadne naložiť. Nie ich vyvraždiť ako v bežných slasheroch, kde sú aj v polohe obetí ešte stále postavy a my musíme trpieť ich reči ako keby boli ľudia. Dať ich do stredu absurdného diela, ktoré ich zomelie a vyvráti a rovno mu dať aj morbídny názov- All Cheerleaders Die.

„O pár mesiacov neskôr sa Maddy prihlási na uvoľnené miesto v tíme, vraj z úcty k mŕtvej."

Prvou obeťou je Alexis. V porovnaní s ňou vysoko intelektuálne nadradená hlavná postava Maddy o nej nakrúca dokument. Alexis jej tradične sebavedomo prezentuje svoj život a pohľad na svet. Dočká sa aj chvíle, na ktorú čakala: Maddy chce, aby sa jej predviedla priamo v akcii. Po akrobatickom skoku do výšky asi nie je ideálne dopadnúť na hlavu, hlavne priamo pred kamerou. O pár mesiacov neskôr sa Maddy prihlási na uvoľnené miesto v tíme, vraj z úcty k mŕtvej. Nová šéfka roztlieskavačského tímu Tracy napred pochybuje, no Maddy ju svojimi zručnosťami presvedčí. Čo viac, aj sa skamarátia, vďaka nej sa Tracy dozvie, že chlapec ktorého po mŕtvej Alexis zdedila ju už stihol aj podviesť. Atmosféra pomaly hustne, futbalisti si dajú predsavzatie uprednostniť pred roztlieskávačkami mladé žabky, tie sa zase hodlajú preorientovať na vysokoškolákov. Až na Tracy, tú svojimi bozkami po mužskej zrade utešuje Maddy. Samozrejme na veľkú nevôľu jej bývalej partnerky Leeny, jednej z mála gotičiek ktoré sú svojho imidžu hodné aj skutkami. Sofistikovanejšími ako obesenie mačky.

„Vidíme jej nenávisť a odhodlanie, predpokladáme jej inteligenciu, no nepoznáme jej presné ciele ani príčiny konania."

Už absurdne krutý úvod dáva jasne najavo, že tu sa nemusíme báť, nejdeme sledovať tínedžerskú stupiditu. Aj keď sa nič hrozné nedeje, film je po celý čas badateľne temný. Maddy sa pred svojim videodenníčkom a ani pred divákom netají vedľajšími úmyslami. Vidíme jej nenávisť a odhodlanie, predpokladáme jej inteligenciu, no nepoznáme jej presné ciele ani príčiny konania. Aj keď Maddy nič veľmi zlé nerobí, pôsobí ako smrtiaci ruský agent medzi nevinnými deťmi v škôlke. Leena spočiatku straší len svojím vzhľadom, čo vďaka dobrej práci s ním nie je vôbec málo. Film sa k výrazne hororovej akcii aj tak nedopracuje, len si od začiatku drží príjemne znepokojivý podtón.

Vo chvíli, keď už sa skutočne nepatrí nechať diváka dlhšie čakať na poriadny zvrat, nadobudne dej veľmi zaujímavý smer. Za určitých okolností by mohol vyznieť ako nepodarený vtip, a niektorí diváci ho tak asi aj prijmú. Vstup nadprirodzených prvkov tiež pripomína lacnú zábavu pubertiakov, či dokonca nižších vekových kategórií. Svojou absurdnosťou navyše nemá ďaleko od nie príliš zvládnutého Detention. Tu ale všetky hlúposti bez logiky akosi zapadnú do seba. Smerujú k jedinému zámeru- vytvoriť čo najmorbídnejšie dielo o roztlieskávačkách, kde sa nadhľadu nekladú medze.

„Dej ťahá dopredu kopenie nezmyslov."

Najpodstatnejšie pri sledovaní filmu je prijať režisérovu hru. Podobne ako v The Woman, aj tu vidíme výrazne špecifický rukopis Luckyho McKee. Tomu v žiadnom prípade nejde o strašenie. Aj keď sa nejaké vyskytne, režisér si pri všetkej dramatizácii necháva svoj odstup. Dej ťahá dopredu kopenie nezmyslov. Ich gradácia funguje aby vo chvíli keď divák prestane očakávať zmysluplnú pointu, tá prišla ako blesk z jasného neba. O to väčšie je prekvapenie, keď pointa dáva zmysel a je až realisticky drsná. Nevysvetlí všetko čo sa dialo. Lenže dá význam filmu ako celku a možnosť odpustiť prijať prostriedky, ktoré použil.

All Cheerleaders Die nie je napriek množstvu absurdného humoru komédia, a množstvo morbídností a temnoty z nej nerobí ani čistokrvný horor. Ide o drzý film, ktorý si s divákom robí čo sa mu chce a viditeľne sa baví jeho mätením. Nie je pochybne nakrútený ako iné úlety, tvorcovia zjavne vedeli, čo robia, a remeslo majú obdivuhodne zvládnuté. Divákovi ponúkajú dielo plné prepracovaného pohŕdania a inteligencie prekrývajúcej nenávisť. Rozhodne príjemné spestrenie hororovej scény.