Repulsion

Čo sa odohráva v ženskej hlave pri pohľade na muža
Romanovi Polanskému napred v auguste 1969 zavraždili kumpáni Charlesa Mansona tehotnú manželku. V roku 1977 ho pre zmenu obvinili zo zdrogovania a znásilnenia 13 ročného dievčaťa. On tvrdí, že drogy jej nedal a so stykom súhlasila. Nestačí, že mala 13 rokov? Polanského kariéru zločin ovplyvnil len v tom, že namiesto Ameriky nakrúca filmy v Európe a musí sa vyhýbať cestám do krajín, ktoré by ho mohli do USA vydať. Nečelí všeobecnému odsúdeniu a výzvam na bojkot, zbiera ocenenia za filmy. Ak ste aj vy ochotní napriek pomerne vážnemu prehrešku umelca nezatratiť, za pozornosť stojí napríklad aj jeho film z roku 1965 s názvom Repulsion.
9. 12. 2015

12. 11. 2018

Cyntoryn zvieratiek

Viditeľne iný

Na rozdiel od diel ako Osvietenie, Mŕtva zóna či Carrie nerežíroval Cintorín domácich zvierat z roku 1989 známy režisér a tento film ani nepatrí medzi kriticky najuznávanejšie z diel podľa predlohy Stephena Kinga. Pomerne presne sa drží príbehu z knihy, veď scenár napísal samotný spisovateľ, a filmársky ide o skôr jednoduché a priamočiare dielo. Vďaka výbornej atmosfére a niekoľkým pamätným scénam a výrokom si aj tak vyslúžil svoj vlastný osobitný kult, takže nepochybne bolo nemálo fanúšikov zvedavých, ako bude vyzerať remake, či nová adaptácia knihy, uvádzaná do distribúcie pod menom Cyntoryn zvieratiek.

30. 4. 2019

Brightburn

Superman, len trochu iný

Nie sme vôbec ďaleko od nedávneho Potomka, hoci témy ako odcudzenie tentokrát skúmame oveľa povrchnejšie. Tu máme totiž skôr superhrdinský námet a tomu zodpovedá aj štýl jeho spracovania. Spraviť Supermana naopak znie zaujímavo predovšetkým ako hypotéza, či pokus. Tentokrát bez vysvetľovania a príbehu z planéty Kryptón. Prečo by ten tvor, ktorý padne na zem a má nadprirodzené schopnosti, nemohol byť zlý? V poslednom čase sa predsa zvykli superhrdinovia skúmať zo všetkých strán a robili sa filmy či rovno seriály o každom jednom období ich života. Úskalia tohto spracovania musia nepochybne napadať každému, poňať sa ale dá mnohými spôsobmi.

20. 5. 2019

6. 10. 2015

All Cheerleaders Die

Andrej Gomora | 15. 8. 2014
0
7/10
bizarre, comedy, independent, teen

Smrteľné mučenie absurditou

V živote každého človeka príde deň, keď na neho roztlieskávačky ako hlavné postavy filmu prestanú pôsobiť lákavo. Maximálne si pozrieť kúsok. Bez zvuku. Príjemný vizuál už audio z ich dialógov postupom času skrátka nevyváži. Až kým sa niekomu nepodarí roztlieskávačkám poriadne naložiť. Nie ich vyvraždiť ako v bežných slasheroch, kde sú aj v polohe obetí ešte stále postavy a my musíme trpieť ich reči ako keby boli ľudia. Dať ich do stredu absurdného diela, ktoré ich zomelie a vyvráti a rovno mu dať aj morbídny názov- All Cheerleaders Die.

„O pár mesiacov neskôr sa Maddy prihlási na uvoľnené miesto v tíme, vraj z úcty k mŕtvej."

Prvou obeťou je Alexis. V porovnaní s ňou vysoko intelektuálne nadradená hlavná postava Maddy o nej nakrúca dokument. Alexis jej tradične sebavedomo prezentuje svoj život a pohľad na svet. Dočká sa aj chvíle, na ktorú čakala: Maddy chce, aby sa jej predviedla priamo v akcii. Po akrobatickom skoku do výšky asi nie je ideálne dopadnúť na hlavu, hlavne priamo pred kamerou. O pár mesiacov neskôr sa Maddy prihlási na uvoľnené miesto v tíme, vraj z úcty k mŕtvej. Nová šéfka roztlieskavačského tímu Tracy napred pochybuje, no Maddy ju svojimi zručnosťami presvedčí. Čo viac, aj sa skamarátia, vďaka nej sa Tracy dozvie, že chlapec ktorého po mŕtvej Alexis zdedila ju už stihol aj podviesť. Atmosféra pomaly hustne, futbalisti si dajú predsavzatie uprednostniť pred roztlieskávačkami mladé žabky, tie sa zase hodlajú preorientovať na vysokoškolákov. Až na Tracy, tú svojimi bozkami po mužskej zrade utešuje Maddy. Samozrejme na veľkú nevôľu jej bývalej partnerky Leeny, jednej z mála gotičiek ktoré sú svojho imidžu hodné aj skutkami. Sofistikovanejšími ako obesenie mačky.

„Vidíme jej nenávisť a odhodlanie, predpokladáme jej inteligenciu, no nepoznáme jej presné ciele ani príčiny konania."

Už absurdne krutý úvod dáva jasne najavo, že tu sa nemusíme báť, nejdeme sledovať tínedžerskú stupiditu. Aj keď sa nič hrozné nedeje, film je po celý čas badateľne temný. Maddy sa pred svojim videodenníčkom a ani pred divákom netají vedľajšími úmyslami. Vidíme jej nenávisť a odhodlanie, predpokladáme jej inteligenciu, no nepoznáme jej presné ciele ani príčiny konania. Aj keď Maddy nič veľmi zlé nerobí, pôsobí ako smrtiaci ruský agent medzi nevinnými deťmi v škôlke. Leena spočiatku straší len svojím vzhľadom, čo vďaka dobrej práci s ním nie je vôbec málo. Film sa k výrazne hororovej akcii aj tak nedopracuje, len si od začiatku drží príjemne znepokojivý podtón.

Vo chvíli, keď už sa skutočne nepatrí nechať diváka dlhšie čakať na poriadny zvrat, nadobudne dej veľmi zaujímavý smer. Za určitých okolností by mohol vyznieť ako nepodarený vtip, a niektorí diváci ho tak asi aj prijmú. Vstup nadprirodzených prvkov tiež pripomína lacnú zábavu pubertiakov, či dokonca nižších vekových kategórií. Svojou absurdnosťou navyše nemá ďaleko od nie príliš zvládnutého Detention. Tu ale všetky hlúposti bez logiky akosi zapadnú do seba. Smerujú k jedinému zámeru- vytvoriť čo najmorbídnejšie dielo o roztlieskávačkách, kde sa nadhľadu nekladú medze.

„Dej ťahá dopredu kopenie nezmyslov."

Najpodstatnejšie pri sledovaní filmu je prijať režisérovu hru. Podobne ako v The Woman, aj tu vidíme výrazne špecifický rukopis Luckyho McKee. Tomu v žiadnom prípade nejde o strašenie. Aj keď sa nejaké vyskytne, režisér si pri všetkej dramatizácii necháva svoj odstup. Dej ťahá dopredu kopenie nezmyslov. Ich gradácia funguje aby vo chvíli keď divák prestane očakávať zmysluplnú pointu, tá prišla ako blesk z jasného neba. O to väčšie je prekvapenie, keď pointa dáva zmysel a je až realisticky drsná. Nevysvetlí všetko čo sa dialo. Lenže dá význam filmu ako celku a možnosť odpustiť prijať prostriedky, ktoré použil.

All Cheerleaders Die nie je napriek množstvu absurdného humoru komédia, a množstvo morbídností a temnoty z nej nerobí ani čistokrvný horor. Ide o drzý film, ktorý si s divákom robí čo sa mu chce a viditeľne sa baví jeho mätením. Nie je pochybne nakrútený ako iné úlety, tvorcovia zjavne vedeli, čo robia, a remeslo majú obdivuhodne zvládnuté. Divákovi ponúkajú dielo plné prepracovaného pohŕdania a inteligencie prekrývajúcej nenávisť. Rozhodne príjemné spestrenie hororovej scény.